dawidowe [ Generaďż˝ ]
prosze pomozcie mi w wypracowaniu!
Siedze nad wypracowaniem dla kogos, komu obiecalam pomoc. Niestety zwyczajnie nie wiem jak mam to napisac. Moze macie takie wypracowanie albo jakies materialy na kompie do jego napisania bo sie zaraz rozplacze. Chodzi o temat "Dokument i parabola jako sposob pokazania swiata w latach XX. Bede wdzieczna za wszelaka pomoc
Deead [ Senator ]
link
sparrhawk [ Mówca Umarłych ]
Medaliony Dżuma
dawidowe [ Generaďż˝ ]
Deed czytałam tam wszystko co jest. Duzo i o dokumencie i o paraboli ale nic co by je łaczył a raczej dzieliło. Głównie mi chodzi o wstep i zakonczenie bo rozwiniecie to najmniejszy bloblem.
dawidowe [ Generaďż˝ ]
Uaktualniam prosbe. Pomozcie mi napisac wstep i zakonczenie poniewaz z rozwinieciem sobie poradze.
dawidowe [ Generaďż˝ ]
nikt nie pomoze? chodzi tylko o pare linijek wstepu i zakonczenia i nic wiecej
(:AllegromańkA:) [ Let's rock! ]
Nie wiem, czy dobrze przepisałam temat, gdyż w latach 20. o ile pamiętam nie było dużo gatunków dokumentalnych czy parabolicznych.
Jeżeli chodziło o wiek XX - oto konspekt:
1. Literatura dokumentalna, literatura faktu, gatunki paraliterackie.
a) wywiad przetworzony w powieść psychologiczną - Kazimierz Moczarski "Rozmowy z katem":
- oparcie utworu wyłącznie na faktach zasłyszanych podczas rozmów z Jürgenem Stroopem w celi więziennej i sprawdzonych później w archiwach;
- takie kierowanie rozmowami przez Moczarskiego, by Stroop zdobył się na szczerość, chętnie odpowiadał na pytania i wyjaśniał problemy, którymi pisarz się zaintersował;
- fabularne walory opowieści o życiu, karierze przeciętnego Niemca, który stał się esesmanem i ludobójcą;
- walory psychologiczne utworu, którego autor tłumaczy jak w systemie faszystowskim zdobywano ludzi i jak nimi kierowano;
b) cechy literackie i dokumentalne opowiadań Tadeusza Borowskiego:
- oparcie opowiadań na przeżyciach autora, co potwierdza obdarzenie narratora cechami autobiograficznymi;
- posługiwanie się takimi formami jak sprawozdanie, list, pamiętnik;
- zastosowanie behawiorystycznej metody narracji rejestrującej fakty, czyny, zachowania bez analizy psychologicznej, ocen i refleksji;
- artystyczna kreacja narratora, człowieka zlagrowanego, będącego prowokacją artystyczną i oskarżeniem systemu;
- komentarze narratora, będące oskarżeniem całej ludzkiej cywilizacji i zakwestionowaniem jej zdobyczy;
c) cechy dramatu i kreacja artystyczna w "Medalionach" Zofii Nałkowskiej:
- zapis relacji świadków, uczestników, ofiar zbrodni hitlerowskich w formie reportażu, sprawozdania, protokołu;
- zachowanie autentycznego języka relacji, często nieudolnego, nieporadnego, z błędami i potknięciami;
- świadoma ingerencja pisarki polegająca na doborze, selekcji materiału , wydobycia tego co najważniejsze;
- podwójna perspektywa opisu świata: narratora i świadka, obiektywnego badacza-dokumentalisty i emocjonalnie zaangażowanego uczestnika;
2. Literackie parabole.
a) dżuma jako metafora zła w powieści A. Camusa:
- obraz walki z epidemią szalejącą w Oranie - powierzchowna warstwa powieści, pretekst do rozważań na tematy szersze - brak konkretnej daty (194. r) i specyficznych cech mieszkańców Oranu;
- metaforyczne znaczenie dżumy: śmierć, zło, wojna, sytuacje ekstremalne, zgrożenie;
- metaforyczne przesłanie powieści: pisarz ukazuje różne postawy ludzkie w sytuacji zagrożenia - od dzielnego dr Rieux, którego postawa jest wyrazem buntu, niezgody, walki z wszelkimi przejawami zła na świecie; poprzez jego pomocnika i przyjaciela Tarrou, ks. Panelaux do przestępcy Cottarda, który cieszył się z panującego wokół zła;
- "Dżuma" jako powieść egzystencjalna - świat, w którym istnieją: zło, zarazy, wojny jest absurdalny, niepojęty, człowiek skazany jest na przeżywanie trosk i trwogi; cechą istnienia jest kruchość, zagrożenie zniszczeniem, w świecie nie ma nic trwałego - ani Boga, ani wartości. Człowiek pozostawiony sam sobie skazany jest na trudne wybory: może wybrać bierność, bunt lub odpowiedzialność za innych.
Natomiast wstęp i zakończenie radzę napisać samemu - skoro już się podjęłaś napisania tego wypracowania, nie powinien to być dla Ciebie większy problem, zważywszy, iż temat nie jest zbyt trudny:)
We wstępie zawrzyj refleksję nad światem współczesnym, wartościami współczesnych ludzi, oraz sposobami najpełniejszego wyrażenia tego co się dzieje i działo (zwróć też uwagę na elementy historyczne). W zakończeniu podsumuj swoją pracę, wyciągnij wnioski i jakoś się do tego ustosunkuj.
dawidowe [ Generaďż˝ ]
(:AllegromańkA:) --------->dzieki za pomoc
KoKoT2003 [ Generaďż˝ ]
o jak milo, ze ktos zalozyl za mnie watek :> wlasnie chcialem to zrobic... ja mam taki temat do napisania: "Przygotuję i wygłoszę mowę osarżającą lub obrończą Makbeta lub Lady Makbet."
Byl bym wdzieczny, jak ktos mi w jakis sposob pomogl... moze kiedys pisal ktos z was takie wypracowanko, albo raczej mowe? Chodzi o taka mowe jak w sadzie ;)
P.S. Ja nie wiem jak to napisac, bo nie przeczytalem Makbeta i tego nie zrobie :P
sparrhawk [ Mówca Umarłych ]
Kokot - nadajesz głębsze znaczenie słowu "bezczelność".
Praetor [ Generaďż˝ ]
kokot --> nie czytaj, nie zrozumiesz, qwa skad sie tacy ludzie biora
dawidowe [ Generaďż˝ ]
Praetor --------->tacy sie biora z nieoczytania
KoKoT2003 [ Generaďż˝ ]
sprrhawk, Preator ---> nie chcesz pomoc, to po co sie dopisujesz? ja tylko poprosilem o pomoc, nikogo do niej nie zmuszam. To juz moja sprawa czy przeczytam Makbeta czy nie. Moze jednak znajdzie sie jakas powazna osoba, ktora nie szuka watkow, w ktorych moze tylko skomentowac krytykujac autora jakiegos postu.
sparrhawk [ Mówca Umarłych ]
Teraz sobie z tego nie zdajesz sprawy, ale mądre osoby, które nie podsuną ci rozwiązania, najbardziej ci pomogą.
Novus [ Generaďż˝ ]
jezeli chodzi o parabole w XX w to nie mozna zapomniec o "Folwarku Zwierzęcym", bedacy krytyka ustrojow totalitarnych, bolszewizmu.
Novus [ Generaďż˝ ]
kokot - ty masz przygotowac mowe czy napisac ja? bo to tak dwie rozne rzeczy jak czlowiek ktory przeczytal Makbeta i czlowiek ktory go nie przeczytal...
KoKoT2003 [ Generaďż˝ ]
Novus ---> no racja, nie sprecyzowalem :P mam ją napisac, a pozniej na forum klasy przeczytac :|
sparrhawk ---> akurat tu masz racje... ale mam nadzieje, ze poza matura, nigdzie indziej mi sie to nie przyda.
a.i.n... [ Kenya believe it? ]
KoKoT -> a to po maturze zamierzasz fizycznie zasuwać?
Jeśli nie, to przyda Ci się. Już na studiach.
KoKoT2003 [ Generaďż˝ ]
a.i.n... ---> nie, nie zamierzam :P a po drugie to nie wiem jak wyglada j. polski na studiach typu AWF lub cos z informatyka :)
Arcy Hp [ Pan i Władca ]
www.google.pl
eLJot [ Konsul ]
KoKoT2003 ---> Popieram Cię, bo Makbet to taka obszerna i trudna lektura !
(:AllegromańkA:) [ Let's rock! ]
Na studiach nie humanistycznych nie ma polskiego, więc potrzebny jest on w zasadzie tylko do matury:)
Osobiście nie przeczytałam ponad połowy szkolnych lektur, a wiem o nich więcej, niż Ci, którzy je twardo czytali (hihi, z ustnego polaka dostałam 6, z pisemnego niestety 4:P)
grzesiek16 [ Feluś ]
eLJot ---> Ty chyba też nie czytałeś Makbeta - ile on ma? bodajże niecałe 100 stron i wcale nie jest jakiś nadzwyczajnie trudny
KoKoT2003 ---> wystarczyłyby Ci z dwie godziny, by przeczytać Makbeta - zamiast siedzieć i bezmyślnie gapić się w monitor, mógłbyś go przeczytać - mnie to zajęło chyba z 1.5h w Empiku - nawet kupować nie musiałem ... a jeśli już tak bardzo nie chcesz czytać całej książki, to mając jakie takie pojęcie ze streszczenia wyd. Grega też bez problemu byś sobie poradził ...
(:AllegromańkA:) [ Let's rock! ]
grzesiek16 ---> post eLJota był trochę nasączony ironią;)
grzesiek16 [ Feluś ]
faktycznie - dopiero co wstałem i nie doszło to do mnie może ;]
U_N [ -KOCHAM ANIE- ]
(:AllegromańkA:) jak zwykle spieszy innym z pomoca :) (bez ironi:P )
(:AllegromańkA:) [ Let's rock! ]
U_N ---> jeśli mogę, to staram się pomóc, co w tym złego?
U_N [ -KOCHAM ANIE- ]
czy ja mowie ze zle :P?, czasami dobrze jest jak ktos chce pomoc a nie tylko kolejny bezsensowny i krytyczny post dodac do kolekcji :)
(:AllegromańkA:) [ Let's rock! ]