GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Pytanie dotyczące sprzedawcy robiącego łaskę

07.01.2005
13:10
smile
[1]

Ace_2005 [ Pretorianin ]

Pytanie dotyczące sprzedawcy robiącego łaskę

Witam wszystkich!

Potrzebuję pomocy w poradzie, bo nie wiem co robić...

Chodzi o to, że nie tak dawno kupiłem sobię nowy komputer i jedna z bardzo ważnych części do tego komputera zepsuła się nie z mojej winy. Mam na nią gwarancję na 24 miesiące i kiedy poszedłem do sklepu, gdzie zakupiłem sprzęt, aby oddać uszkodzoną część na gwarancję ten dupek powiedział mi, że nie przyjmie jej, bo on nie musi i po za tym on ma taki kaprys, aby nie przyjąć tej części!

Słyszał ktoś z Was kiedyś o takim czymś? Co znaczy, że on nie musi i mu się nie chcę?!

Niech ktoś mi powie czy można i gdzie zgłosić coś takiego? Chcę załatwić to kulturalnie, ale jak się nie da to wyciągnę go zza lady i tak mu przypier****, że własna matka go nie pozna!

07.01.2005
13:11
[2]

Mortan [ ]

Najpierw do szefa tego kretyna, a jak nie pomoze to do rzecznika praw konsumenta.

07.01.2005
13:13
[3]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

Na mocy gwarancji odpowiada producent, a nie sprzedawca.

07.01.2005
13:14
smile
[4]

Ace_2005 [ Pretorianin ]

Mortan ---> Chodzi o to, że ten palant sam jest szefem w swoim sklepie..., ale dzięki za pomoc!

07.01.2005
13:15
[5]

reik [ Pretorianin ]

Poproś go by dał ci uzasadnienie na piśmie i powiedz że idziesz z tym do federacji konsumentów.
Najprawdopodbniej zmięknie, a jeśli nie (nawet jak nie da Ci oświadczenia) to wówczas naprawdę tam idź i oni powiedzą ci jak sobie poradzić ze sprzedawcą.

Poniżej masz linka do stron organizacja - poszukaj jakiegoś oddziału blisko siebie

07.01.2005
13:15
smile
[6]

kurzew [ Demon Driver ]

Ace_2005 --->rzecznik praw kosumenta to bedzie trwalo troche czsu a jak mu od razu lomot spuscisz to sie chlopak nauczy. nieraz nie ma innej rady.

07.01.2005
13:16
smile
[7]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

Dla tych, którzy nie zauważyli:

Na mocy gwarancji odpowiada producent, a nie sprzedawca.

07.01.2005
13:18
[8]

gladius [ Óglaigh na hÉireann ]

A sprzedawca odpowiada na zasadzie rękojmi i ma zasrany psi obowiązek wymienić ci tę część.

07.01.2005
13:19
[9]

Rendar [ Senator ]

Ttomcioo ma racje - możesz uderzyć prosto do producenta, lae koniecznie zwróć uwagę na date produkcji, bo może się okazać, że masz już w rzeczywistości po gwarancji albo dobiega końca, przecież towar mógł leżeć u tego głąba nawet rok na składzie. W takim przypadku obowiązuje gwarancja od daty sprzedarzy.

A sprzedawca nie powinien odmówić przyjęcia, ale może. Możesz zrobić jak radzi Mortan.

A najskuteczniej to złapać ćwoka za ryło i odrazu mu rura zmięknie.

07.01.2005
13:19
[10]

reik [ Pretorianin ]

tomcioo: jak chłopak ma rachunek ze sklepu to sklep ma przyjąc towar lub podać adres serwisu (w przypadku większych towarów typu pralka).
Jakoś jak ci się but zepsuje to cię sprzedawczyni nie wysyła do producenta, tylko przyjmuje obuwie i przekazuje, prawda? Dlaaczego tutaj miało by być inaczej?

07.01.2005
13:21
smile
[11]

Rendar [ Senator ]

oczywiście sprzedaŻy - ale to wygląda upssss

07.01.2005
13:22
[12]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

Zgadza się - sprzedawca odpowiada na zasadzie rękojmi, ale dotyczy ona wady produktu, która istniała w chwili zakupu i o której kupujący nie wiedział. To chyba nie ten case, prawda?

07.01.2005
13:22
[13]

mrEdDi [ ShoguN ]

jak sie kupuje w jakis nie znanych sklepach ktore otwira sobie jakis palant to tak jest ! najlepiej kupowac w jakis firmowych ! tam zawsze przyjma

07.01.2005
13:23
[14]

wysiu [ ]

Wyłącznie w przypadku udzielenia gwarancji przez sprzedawcę, jest on zobowiązany potwierdzić fakt zawarcia umowy gwarancyjnej poprzez wręczenie dokumentu gwarancyjnego,(nie ma takiego obowiązku producent, importer, dystrybutor, udzielający tzw. gwarancji komercjalnej).
Czy to znaczy, ze jesli sprzedawca dal papierek o udzieleniu gwarancji, to to on wlasnie za odpowiada? Bo ze odpowiada producent, to jest oczywiste bez zadnych dodatkowych dokumentow? W koncu to sprzedawca podpisal sie na umowie gwarancyjnej.

07.01.2005
13:23
smile
[15]

Rendar [ Senator ]

Mój kumpel miał podobny przypadek - padła mu płyta główna. Sprzęt kupował w California Computer.
Pojechał tam to mu kazali wysłać płyte do Abita. Okazało sie, że jest już po gwarancji firmowej. Wrócił do sklepu i zrobił ostrą zadyme i płyte przyjeli... Co za ludzie, że bez krzyku się załatwic nie da...

07.01.2005
13:25
[16]

wysiu [ ]

ttomcio --> Rekojmia pozwala zwrocic zakupiony towar w ciagu jakiegos tam czasu (10 dni czy 2 tyg, nie pamietam). Nie trzeba wskazywac zadnych wad, ukrytych czy nie, czy tez udowadniac, ze sie o nich nie wiedzialo w chwili zakupu.

07.01.2005
13:26
[17]

gladius [ Óglaigh na hÉireann ]

rękojmia obejmuje też wady które wynikły z przyczny tkwiącej uprzednio w rzeczy sprzedanej. A gwarancję - w imieniu producenta - podpisuje sprzedawca, tak na marginesie.

07.01.2005
13:26
[18]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

wysiu --> Na zasadzie gwarancji odpowiada gwarant, czyli ten, kto dokument wystawił. Na ogół przy zakupie otrzymuje się gwarnację od producenta.

07.01.2005
13:28
[19]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

gladius --> Tak, właśnie chciałem to dopowiedzieć - ale tu chyba zepsucie nie wynika ze wcześniejszej wady. Zresztą, i tak chyba trzeba samemu to udowodnić.

wysiu --> To, co napisałem jest w kodeksie cywilnym, nie chce mi się przepisywać... :)

07.01.2005
13:30
smile
[20]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

Ale może podam, gdzie to jest dokładnie:

Rękojmia - Kilka artykułów od 556 włącznie
Gwarancja - Art. 577-581

07.01.2005
13:32
smile
[21]

Ace_2005 [ Pretorianin ]

Słuchajcie ludziska!

Kupiłem komputer w jednej z największych i najbardziej znanych sieci sklepów zajmujących się komputerami w całej Polsce, ale nazwy nie podam - nie jestem takim chamem, aby tak ich poniżyć...

Ta część ma gwarancję nowiuteńką, cały czas obejmuje ona ten produkt, a po za tym ma ona wadę fabryczną, która teraz dopiero wyszła na jaw...

07.01.2005
13:33
[22]

tomirek [ ]

gladius --->>> nie ma juz czegos takiego jak rekojmia....


Ace_2005 ---->>> moze pomoga ci te linki:

http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2215009 - tu jest opisany moj problem i to jak sobie z nim poradzilem
https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2238033 - ciag dalszy
https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2249668 - podsumowanie

07.01.2005
13:34
[23]

wysiu [ ]

ttomcioo --> Wiem, juz sobie znalazlem.

Art. 577. § 1. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.

Wszystko sie rozbija o to, kto wystawia ten dokument. Formularz jest od producenta, ale podpisuje - de facto chyba wystawia - go sprzedawca?

07.01.2005
13:34
[24]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

tomirek --> Jak to nie ma? W najnowszym kodeksie jest...

Ace --> A jaka to wada, że się teraz ujawniła?

07.01.2005
13:35
[25]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

wysiu --> Wydaje mi się, że to jednak producent jest wystawcą, a sprzedawca podpisem poświadcza, że doszło do zawarcia umowy.

07.01.2005
13:38
smile
[26]

oksza [ Senator ]

Dobrze kombinujesz wysiu ;)

07.01.2005
13:42
smile
[27]

Drackula [ Bloody Rider ]

ttomcioo------> czyzbys byl jednym z tych z tych super sprzedawcow co nie przyjmuje towaru na gwarancji i robia klientow w bambuko poprzez nie podpisanie karty gwarancyjnej przy zakupie? Bo tak to wszystko wyglada :p

07.01.2005
13:45
smile
[28]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

Nie, jestem tym, co dostał 5,5 z prawa cywilnego. :))

07.01.2005
13:46
[29]

tomirek [ ]

Obowiązująca ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.1)

ROZDZIAŁ 1

Sprzedaż konsumencka

Art. 1. 1. Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny).

2. Ustawy nie stosuje się do sprzedaży energii elektrycznej, jak również do gazu i wody, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości.

3. Ustawy nie stosuje się do sprzedaży egzekucyjnej oraz sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.

4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556—581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. — Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z 1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857, Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z 2001 r. Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984).

Art. 2. 1. Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary), chyba że wyrażają się one tą samą kwotą. Przy sprzedaży towaru konsumpcyjnego oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej. Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany w reklamie.

2. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy.

3. W pozostałych przypadkach, na żądanie kupującego, sprzedawca wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego ilość i cenę.

Art. 3. 1. Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. W szczególności należy podać: nazwę towaru, określenie producenta lub importera, znak zgodności wymagany przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży towaru informację, która może zostać ograniczona do nazwy towaru i jego głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera.

3. Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.

4. Na żądanie kupującego sprzedawca jest obowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.

5. Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.

6. Informacje lub dokumenty, o których mowa w ust.1 i 5, powinny być sporządzone w języku polskim lub, o ile rodzaj informacji na to pozwala, w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Wymogu używania języka polskiego nie stosuje się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej.

Art. 4. 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

2. W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego domniemywa się, że jest on zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru.

3. W przypadkach nieobjętych ust. 2 domniemywa się, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Takie samo domniemanie przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela; w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

4. Na równi z zapewnieniem producenta traktuje się zapewnienie osoby, która wprowadza towar konsumpcyjny do obrotu krajowego w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, oraz osoby, która podaje się za producenta przez umieszczenie na towarze swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego.

Art. 5. Sprzedawca nie jest związany zapewnieniem, o którym mowa w art. 4, jeżeli wykazał, że zapewnienia tego nie znał ani, oceniając rozsądnie, znać nie mógł albo że nie mogło ono mieć wpływu na decyzję kupującego o zawarciu umowy, albo też że jego treść sprostowano przed zawarciem umowy.

Art. 6. Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.

Art. 7. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.

Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.

2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

Art. 9. 1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

2. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów określi, w drodze rozporządzenia, dla towarów żywnościowych krótsze terminy zawiadomienia, mając na względzie trwałość tych towarów.

Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.

2. Roszczenia kupującego określone w art. 8 przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową; przedawnienie nie może się skończyć przed upływem terminu określonego w ust. 1. W takim samym terminie wygasa uprawnienie do odstąpienia od umowy.

3. Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową przerywa bieg przedawnienia. Przedawnienie nie biegnie w czasie wykonywania naprawy lub wymiany oraz prowadzenia przez strony, nie dłużej jednak niż przez trzy miesiące, rokowań w celu ugodowego załatwienia sprawy.

4. Upływ powyższych terminów nie wyłącza wykonania uprawnień wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, jeżeli sprzedawca w chwili zawarcia umowy wiedział o niezgodności i nie zwrócił na to uwagi kupującego.

Art. 11. Uprawnień unormowanych w niniejszej ustawie nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową, lub przez wybór prawa obcego.

Art. 12. 1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o skutkach niewykonania zobowiązań.

2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1 przedawnia się z upływem sześciu miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić.

Art. 13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.

2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.

3. Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze. Jednakże uchybienie tym wymaganiom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.

4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

ROZDZIAŁ 2

Zmiany w przepisach obowiązujących i przepis końcowy

Art. 14. W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. — Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z 1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857, Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z 2001 r. Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984) wprowadza się następujące zmiany:

1) po art. 535 dodaje się art. 5351 w brzmieniu:

„Art. 5351. Przepisy niniejszego działu stosuje się do sprzedaży konsumenckiej w takim zakresie, w jakim sprzedaż ta nie jest uregulowana odrębnymi przepisami."

2) skreśla się art. 5551;

3) po art. 605 dodaje się art. 6051 w brzmieniu:

„Art. 6051. Jeżeli umowa dostawy jest zawierana w zakresie działalności przedsiębiorstwa dostawcy, a odbiorcą jest osoba fizyczna, która nabywa rzeczy w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, do umowy tej stosuje się przepisy o sprzedaży konsumenckiej."

4) po art. 627 dodaje się art. 6271 w brzmieniu:

„Art. 6271. Do umowy zawartej, w zakresie działalności przedsiębiorstwa przyjmującego zamówienie, z osobą fizyczną, która zamawia dzieło, będące rzeczą ruchomą, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży konsumenckiej."

5) po art. 770 dodaje się art. 7701 w brzmieniu:

„Art. 7701. Do umowy sprzedaży rzeczy ruchomej, zawartej przez komisanta z osobą fizyczną, która nabywa rzecz w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, stosuje się przepisy o sprzedaży konsumenckiej."

Art. 15. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.

07.01.2005
13:47
smile
[30]

ttomcioo [ Poszukiwacz Przygód ]

Ale o czym ma świadczyć ten cytat?

07.01.2005
13:53
smile
[31]

_Jotun_ [ spamer ]

Pytanie dotyczące sprzedawcy robiącego laskę

jedna kreseczka, tak wiele moze zmienic

07.01.2005
14:31
smile
[32]

legrooch [ Legend ]

Nie wiem czemu mi ta sprawa trąci, ale Ace najpierw pisze, że ten koleś jest szefem, a później że firma jest znana w całej Polsce, a on nie chce podkładać świni... Sorki, ale czegoś nie ogarniam...

07.01.2005
14:40
[33]

SamFisher [ Mistrz Ścinania Riposty ]

>>> legrooch

Dokładnie. Czyżby Ace się nudził i robił podpuchę? Szuka współczucia? A może mu się nie chce iść do szefa tego gościa?

07.01.2005
15:08
smile
[34]

Ace_2005 [ Pretorianin ]

legrooch & SamFisher ---> Nie robię żadnej podpuchy, no bo i czemu miałbym coś takiego robić? Sorki, ale chyba źle mnie zrozumiano, albo sam się źle wyraziłem (nie zaprzeczam). Chodziło mi o znaną w Polsce sieć takich sklepów, a ja zakupiłem komputer w jednym z jej oddziałów - tutaj facet pracuje tylko jeden i sam jest szefem - w tym oddziale, ma się rozumieć!

07.01.2005
15:26
smile
[35]

KaM1kAzE® [ BeeR GooD! ]

Dobra, nie czytałem wszystkich postów ale z wykładów z prawa gospodarczego wiem:

1. Jest gwarancja. wiadomo


2. MASZ PRAWO RĘKOJMI

czyli:
zgłaszasz niezgodność towaru z umową (ustną, pisemną, nieważne jaką, sprzedał ci coś co działało i sie spierdzieliło ---> niezgodność towaru z umową). To nie jest przywilej czy jakieśtam widzimisie, TO JEST TWOJE PRAWO i sprzedawca MUSI je uwzględnić bez względu na swoje kaprysy itp. Prawo do rękojmi obowiązuje 2 lata od daty zakupu towaru, a usterkę należy zgłosić do (chyba) 2 dni albo tygodni (nie pamiętam, bo przysypiałem w tym momencie na wykładzie :>) od momentu jej powstania. Sprzedawca MA OBOWIĄZEK podjąć się naprawy blablabla.... inaczej spokojnie do sądu możesz dymać i żądać odszkdowania. A rękojmia od gwarancji różni się tym, żę gwatancja to DOBROWOLNA wola sprzedawcy (czyt: idzie ci na ręke) że ją przyzna i ew. bedzie podejmował napraw, natomiast rękojmia przysługuje ci z tytułu PRAWA.

Jak mu o tym zaśpiewasz zobaczysz jak sie gość zgarbi :>

P.S

Czasem warto znać prawo :)

07.01.2005
15:29
[36]

Glenn [ Konsul ]

daj na miar na ten sklep, żyby koledzy się nie wrąbali w ten sam shit co Ty ....

07.01.2005
15:31
smile
[37]

legrooch [ Legend ]


To dziwne w takim razie, czemu nie podasz nazwy.

07.01.2005
15:36
[38]

gereg [ zajebisty stopień ]


od dawna nia ma dla konsumentow rekojmi.

jest niezgodnosc z umowa - mimo wszystko znacznie rozniaca sie regulacja

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-01-07 15:35:55]

07.01.2005
15:36
smile
[39]

Mati176 [ Mówcie mi Mefiu!!! ]

Kiedyś , tez miałem taki problem z moim napędem DVD...Otóż po pewnym czasie uzytkowania (bardzo krótkim zresztą) moje DVD przestało odczytywać płyty , (Wczesniej mialem naped CD-ROM który przestał działać i do tego sklepu co kupowałem pozniej to DVD , dałem mój start CD-ROM , żeby mi go sprawdzili , powiedzieli , że nie da się już z tym nic zrobić ,głupi byłem wtedy i dałem sie nabrać na to) przyszedłem (razem z bratem) do sklepu w którym kupiłem to całe DVD i gościu nawet nie tknął go..Zaczoł mówić jakieś bzdety , że nie może sprawdzić tego itp.Brat sie troszkę z nim kłócił , aż w końcu wyszliśmy z tego burdelu tj. sklepu :P...Mieszkam w małej miejscowości i wtedy jak była ta cała sprawa z DVD to to był jedyny sklep komputerowy w oklolicy więc....Ale teraz już jest tutaj konkurencja , i gościu zbankrutował i nie prowadzi już swojej działalności :>....Teraz już części do kompa kupuje w pobliskim Krakowie :D i jak narazie nie narzekam...

PS. Jeśli moja opowieść wydała Wam sie deczko niezrozumiała to przepraszam , sylwester był niedawno temu :P

07.01.2005
17:30
smile
[40]

Ace_2005 [ Pretorianin ]

tomirek ---> naprawdę wielkie dzięki za pomoc Tobie i innym. Wydrukowałem to co mi napisałeś, poszedłem do sklepu, wyłożyłem facetowi to przed ryj i powiedziałem, że, albo w końcu przyjmie mi tą rzecz (tj. płytę główną) na gwarancję, albo idę do Sądu... Od razu dostałem nową! Nie musiałem nawet czekać 30 śmiesznych dni - bo tylę jest napisane w jego, tj. mojej gwarancji!

legrooch ---> nie podam nazwy, bo mam trochę serca dla takich kanalii jak ten palant ze sklepu, powiem tylko, że nazwa sklepu zaczyna się na "L", a dokładnie "L***S" - większość chyba się orientuje o jaki to sklep chodzi?!

P.S: Mieści się w Szczecinie...

07.01.2005
20:53
smile
[41]

Mazio [ Mr.Offtopic ]

ze względu na stare oczy Mazia uprzejmie uprasza się o pisaniu w takich zdaniach litery Ł wielką literą bo się zupą zakrztusiłem - dziękuję :P

07.01.2005
21:41
smile
[42]

Ptosio [ Legionista ]

Mazio- Ja rozumiem że ten sprzedawca to k***ale zdawało mi się że w innym sensie:D

07.01.2005
21:42
smile
[43]

Mastyl [ Legend ]


Az dziw ze nikt nie rzucil niewybrednego zarciku, ktory mozna bylo rzucic widzac tytul watku :)

07.01.2005
22:06
smile
[44]

Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]

Wiesz ... to w ramach promocji ... kupujesz DVD, albo cosik innego a sprzedawca robi Ci laskę :-)

"Tylko u nas !!! Kup w promocji cokolwiek powyżej 50 zł, a sprzedawca zrobi Ci laskę GRATIS !!" :)))))

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-01-07 22:05:34]

07.01.2005
22:08
smile
[45]

matisf [ X ]

kufa przeczytalem ->

Pytanie dotyczące sprzedawcy robiącego laskę


Mazio -> widze ze nie bylem sam :D

soryy ze nic nie wniosłem do watku

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-01-07 22:08:16]

© 2000-2021 GRY-OnLine S.A.