GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Forum CM: Baretki - operacje

02.01.2005
02:07
smile
[1]

jiser [ generał-major Zajcef ]

Forum CM: Baretki - operacje

Zastój na Forum, wszyscy zdychają po sylwestrze .. pora coś zarzucić.


Trochę osób bawi się w rozgrywanie CMowych operacji 'human vs human'. Chciałoby się, przy takiej okazji, jakoś zanotować ten fakt w profilowej historii gracza, a mechanizm rejestracji walk na CMHQ PL nie daje takiej możliwości. Moją propozycją jest stworzenie baretki operacyjnej. Rzecz jest po wstępnych konsultacjach z Bamseyem (jako moderatorem baretek) i jego akceptacji pomysłu.

Przedstawiam więc konkretny projekt. W zasadzie wszystko, czego nowej baretce trzeba, jest przemyślane i zawarte poniżej. Jeżeli, do listy na końcu postu, kilka osób dopisze swoje już odbyte i zarejestrowane walki, baretka wejdzie w życie.

Regulamin baretki operacyjnej:
1. Baretka jest czterostopniowa, grafiki na obrazku obok. Do baretki podpięty jest opis "<stopień> - rozegranych <ilość> operacji".
2. Nazwy stopni i wymagania:
... "Generał Brygady" ... 1 - 3 operacje
... "Generał Dywizji" ... 4 - 9 operacji
... "Generał Armii" ... 10 - 15 operacji
... "Marszałek" ... 16+ operacji
3. Baretka jest przyznawana po zarejestrowaniu gry na CMHQ PL (jako sparring lub ligę) z wyraźnym wymienieniem w komentarzu czy i jaka to była operacja. W wątpliwych sytuacjach, komisja może poprosić, przy zgłaszaniu rozegranej operacji, o udostępnienie ostatniego pliku.

Uwagi:
* Komisją baretczaną jestem w tej chwili ja - jakby ktoś chciał się tego podjąć ... nie ma sprawy :]
* Baretka może zostać przyznana za już rozegrane walki .. warunkiem jest to, żeby rejestracja zawierała czytelną informację o tym czy i jaka to była operacja, oraz data rejestracji tej walki jest wcześniejsza niż powstanie tego wątku. Zwracam uwagę, że przy reedycji komentarzy rejestracji walki, zmienia się data wpisu rejestracyjnego w CMHQowej bazie danych.
* Jeżeli kiedyś (kiedykolwiek :/ ) uda się złapać Szymona czy Dwarfa i będzie on miał trochę czasu, można liczyć na wpisanie bareti i regulaminu do działu informacji o baretkach. Do tego czasu - nie ma co na to liczyć :/

Zapraszam do komentowania i/lub wpisywania się na listę zainteresowanych (proszę o wpisanie graczy i nazwy operacji oraz wyboru BO/BB/AK). Dla zachęty i kurażu, wpiszę własną:

1. Zajcef - Slawreg "Weserubung" (AK)

02.01.2005
10:49
[2]

mgk [ Generał - Pacyfista ]

To ja też dostanę - :-)) Kilka operacji już skończyłem (m PS MAC i Propor - pliczki poproszę -))
Ro doskonała zabawa - polecam - potem ustalę jakie to były operacje

02.01.2005
13:09
smile
[3]

Szogun999 [ ~ Keeper of Secrets ~ ]

Ja tylko proponuje zmienić generał armii na generał broni (bo tak chyba się nazywa kolejny stopień w naszej kochanej armii :) ).

A pozatym to jako zatwardziały scenariuszowiec chętnie się zapiszę na jakąś operacje via PBEM :)))) Chętnych proszę o kontakt na maila albo gadulca

02.01.2005
13:19
smile
[4]

Szogun999 [ ~ Keeper of Secrets ~ ]

btw. w regulaminie baretek nie ma nic o ilości stopni zaawansowania , więc proponowałbym dodanie jeszcze pełnego Generała ( 4 gwiazdki ) i byśmy mieli pełny zestaw polskiej generalicji ;)))

02.01.2005
14:06
[5]

jiser [ generał-major Zajcef ]

Może być wg polskiej mody - "generał broni". Baretki, choć graficznie wzorowane na naszych pagonach jeneralskich, nie mają w zamyśle wiele wspólnego z którąś z armii. Możnaby dodać polski czwarty stopień jeneralski, ale w polsce zapomniało się (w pewnym sensie - na szczęście) o istnieniu marszałków, więc czterostopniowość baretki jest :] mimo braku pełnego generała.

Shogun ~~>
Jak Ci pół roku temu proponowałem oprację, to powiedziałeś że są "fuj" ]:>
Ale jakoś ostatnio mi walk brakuje :) To możemy coś zacząć .. rozumiem, że CMAKa, bo nadal BB nie trawisz ? :>

all ~~>
By the way, wszystkich ambytnych CMowych jenerałów chciałbym zachęcić do rozgrywania operacji. Mimo wszystko wymagają one dużo większych umiejętności niż QB i (nawet) scenariusze. Ważne jest myślenie o ekonomii sił na przestrzeni kilku bitew, ekonomii zdobywania terenu, wyznaczaniu planów o dłuższym czasie realizacji. Przykłady na to, niestety negatywne, mam zarówno w swoich operacjach granych przeciwko Slawregowi, jak i Ursusowi. Ale zauważyłem ostatnio, że, dzięki graniu operacji, nauczyłem się wreszcie nacierać w zwykłym QB :]

02.01.2005
14:19
smile
[6]

_Mac_ [ Pretorianin ]

Oooo, zostane nareszcie generalem :)))) Mam pare operacji na koncie... w tym piekna przegrana z Dogonem i rownie piekne zwyciestwo nad elFem :)

02.01.2005
16:56
[7]

von Izabelin [ Luftgangsta ]

hehe, ja mam chyba jedną operację na koncie, którą wstydliwie przegrałem, ale czy sie stoi czy się lezy, baretka się nalezy:))

02.01.2005
17:04
[8]

faloxxx [ Generał ]

no to ja przemycę tu male ogloszenie - kto zagra operacje ?? przez PBMa i dodatkowo jesli sie uda to także kilka tur TCP. Najlepiej w BB lub BO. Pisac na maila albo gg 5421514

02.01.2005
19:27
smile
[9]

faloxxx [ Generał ]

Szybkie ogloszenie i już mam dwóch przeciwników :) Są nimi ELF i FILIP - także narazie dziękuję wszystkim pozostałym, ewentualnie w puźniejszym czasie rozegram operajce jesli ta forma rozgrywki przypadnie mi do gustu :)
Pozdrawiam niedoszłych przeciwników w nowym roku :) papapaa

02.01.2005
20:00
[10]

jiser [ generał-major Zajcef ]

Zgłoszenie operacji poproszę podawać z nazwą rozgrywanego scenariusza operacji. Jest to niestety konieczość związana z weryfikacją gier.

A dla wszystkich, którzy chcieliby zacząć rozgrywać operacje, polecam przeczytanie fragmentu z manuala im poświęconego. Jest trochę elementów gry, które pojawiają się w operacjach, a nie mają miejsca w grach QB.

Poniżej postaram się wrzucić tekst z manuala do CMAK

02.01.2005
20:12
smile
[11]

Dogon [ Generał ]

No to by mi się trafiło -zostać generałem i na dodatek jakimś cudem wygraną z Wielkim Mac'em (hi Mistrzu ! ) ;) A wydawało mi się iż cały czas przegrywam te trzy bitwy ;))

02.01.2005
20:29
smile
[12]

jiser [ generał-major Zajcef ]

Operations
Operations allow players to fight a connected series of battles
over a large map, usually using only a portion of the map at a time
(wherever the front line is), with the front line dynamically moving
back and forth depending on the results of previous fighting.
Operations can stretch over several days, so – unlike with Battles -
certain “strategic” elements are introduced.

Supply & Repair
In operations units are resupplied between battles, replenishing
ammunition and even receiving fresh replacements for casualties.
The supply level is preset by the operation designer, and can range
from SEVERE (for basically cut-off or surrounded troops) to AMPLE
(eg. at the beginning of a large scale offensive). Additionally,
ineffective units (crewmembers from knocked out tanks and guns,
almost completely wiped out or routed squads etc.) are generally
removed from the front lines (and disappear off the map).
Resupply also includes the recovery and replacement of
damaged, bogged down, or abandoned armored vehicles. Such
vehicles disappear off the map between battles (usually overnight)
and might return fully fit for fighting later on, depending on the
parameter settings for Recovery&Repair for each side. But do not
expect miracles - it often took days for a tank to return to the front
line, so you will most likely not see this for operations spanning only
one or two days, unless recovery&repair capabilities of a side have
been set to Very Good or better. Be aware that a vehicle can only be
repaired if its crew escapes from the battle map (or if they’re killed/
captured, but then there is additional delay before the repaired tank
will return) so don’t keep tank crews around to fight like infantry.
Note: Armored vehicles that catch fire (“brew up”) are not repairable.
Combat Mission: Afrika Korps allows ordnance to shoot at armored
vehicles which are already knocked out, for the specific purpose of
setting them on fire and prohibiting repair.

The Next Battle
After the first battle of an operation is over, the next one will
start with a new Setup Phase for both sides. All units can now be
moved freely within the setup zone, except fortifications (bunkers,
pillboxes, roadblocks, mines, wire, trenches and foxholes), and
padlocked units in no man’s land (only in static and assault type
operations).
In order to be able to move heavy guns (with a transport class of
7 or higher) during the setup phase of a new battle, at least one
transport vehicle with sufficient transport class has to be on the map
during the setup phase. One vehicle is enough to move any number
of heavy guns within their setup zone(s).
Front lines are calculated anew in between battles, and
depending on the progress made during the last battle - and the type
of operation played - can move forward, backward or remain
unchanged. Depending on the parameter settings for the operation,
a strip of “no man’s land” is placed on the map between both side’s
forces. In Assault and Static ops, isolated units ending the last turn
of the previous battle in this zone are “trapped” and can not be
moved back into the rear areas (they are padlocked). Such units
also do not get re-supplied in between battles! In Advance type
operations, such units are simply moved back to their own force’s
setup zone.
Note: in Assault and Static operations, it might be smart to withdraw
the most forward units before a battle of an operation ends, to enable
them to receive supply and/or relocate them to a different position on
the map!
While up to three setup zones for each side for the first battle
can be set by the designer, subsequent battles will feature only one
zone per side across the whole map (the “rear” area) and a strip of
“no man’s land” (the “front” area), in which units will be padlocked.
Units have to be spotted again when a new battle begins, even
when they stayed in place (after all, they COULD have moved).
However, fixed emplacements which cannot be relocated in between
battles (like pillboxes, trenches,foxholes and mines) are
automatically re-spotted during the Orders Phase of turn 1 –
provided that their location was known at the end of the last battle.
Note: Keep in mind that you MIGHT start the next game immediately
within view of enemy units. Choosing starting locations in cover and/or
not immediately at the edge of your setup zone might help your units
(especially tanks) to survive the first turn.

Reinforcements
If scheduled to do so, reinforcements arrive during the Setup
Phase of a new battle and simply appear in the middle of the setup
zone (the “rear area”) in no particular formation. A pop-up screen
announces the arrival of reinforcements, and the player is then
allowed to incorporate the fresh forces into his front line as he likes
by moving them within the setup zone.
Tip: Units that exit the map during an operation will not return for the
next battle.
The scenario designer is able to assign various types of
reinforcements to each side. Reinforcements can be scheduled to
always enter at the beginning of a specific battle, or randomly with a
certain chance to appear on-map from a certain battle onward.
Reinforcements can also be assigned “reserve” status, in which case
they will be released when the forces already on map have
surpassed a certain casualty level. Another type of reinforcements
(not available for static ops, obviously) are those that are linked to a
specific map location. When the front line reaches a certain position
on the overall operational map, reinforcements will be released
automatically for the new battle. The players will not know the
specific parameters of when and how reinforcements are scheduled
to arrive, at least not more than the scenario designer is willing to
reveal in the operation’s briefings.
Note: in CMAK, fixed emplacements like pillboxes and mines can also
“enter” as “reinforcements”. It is up to the discretion of the scenario
designer to make sure this doesn’t lead to unrealistic results. See
EDITOR section for more details.

Night Combat
When night falls during an operation, a few special rules come
into play. The Setup Phase of the night battle allows you to
reposition your forces (including any reinforcements) as usual.
However, actual combat can only take place during the night if one
or both sides’ preferences have been set to “May initiate night
combat: Yes” by the designer of the operation scenario. If so, once
the Setup Phase is finished, a screen will appear asking - “Attempt
to skip night combat?” If both players decide to skip it, or are not
allowed to initiate night combat in the first place, then no night
combat takes place and the next battle (at dawn or during the day)
starts with another Setup Phase. You are still always able to
reposition your forces during the night, and the next battle will start
with your units in those new positions – and the front line
recalculated accordingly.

Game end (Operations)
Operations can end for any of the same reasons as battles, but
there are a few additional features. Automatic endings may happen
during Advance or Assault type operations when:
• The end of the map has been reached by the attacker.
• The attacker has been pushed back against his own starting
map edge.

After Action Report (Operations)
After each individual battle of an Operation ends, you receive a
summary of your own force, but without revealing any information
about the enemy. Besides displaying friendly casualties, there is a
line displaying how many battles in the given operation have been
fought and how many more remain. Additionally, you will be told how
many battles are left before the next night battle. Since the success
or failure of an Operation is decided based on your total results,
there are no Victory Points or Victory Levels awarded for an
individual battle.
At the end of an entire operation a summary AAR for all the
battles of an operation appears. Just like the battle AAR, it lists
friendly and enemy casualties, knocked out equipment and vehicles
and captured soldiers. No points are awarded, but instead a victory
level is displayed for the complete operation. How victory levels are
computed depends on the type of the operation played:
Advance / Assault - speed is essential. The faster the attacker
reaches the opposite end of the map (the full operations map, not
the single battle map), the higher the victory level. The game ends
automatically when the end of the map has been reached.
Static – the possession of victory flags at the end of the
operation as well as both side’s casualties determine the victory
level. The designer of the operation sets an “Attacker Casualty Point
Factor”, which determines how many victory points are awarded to
the defender for destroying attacking units. 100% is the standard
setting. If set high, the attacker has to be very careful about losing
men, as the defender will gain more than the usual amount of victory
points. Set it low, and taking ground (flags) is paramount, and losing
casualties is not a big deal. It’s therefore a measure of how
“expendable” the attacking units are, and how aggressively the
attacker can afford (or has) to be.


.. ale są jeszcze różne inne przydatne informacje, niebezpośrednio związane z operacjami -- o zapasowych pozycjach obronnych, o 'preplanned artillery barrage', o TRP-ach ...

08.01.2005
14:54
[13]

BamSey [ Generał ]

Baretka już gotowa....

08.01.2005
15:24
[14]

jiser [ generał-major Zajcef ]

No, Panowie... Panie, jak bardzo chcą -też ;)

Baretka jest, pytanie czy jest po co.
Wiem, że trochę grających operacje jest. Jak nie znajdą się zgłoszenia - inicjatywa wymrze. A IMHO wymrzeć nie powinna - pokażmy, że potrafimy coś więcej niż QB ME 1500 i że warto brać pod uwagę także gry innego typu.

08.01.2005
15:48
smile
[15]

clown10 [ Pretorianin ]

jiser-->ja jestem bardzo chętny do operacji w AK i BB - trochę grałem przeciwko kompowi (m.in. Charków) ale AI pozostawia wiele do życzenia i bez większych problemów wygrywałem, wiec czas zmierzyć sie z człowiekiem. Z tym że gramy jak mniemam PBEM ;)))) czekam na warunki pod mailem [email protected]

08.01.2005
16:24
smile
[16]

_Mac_ [ Pretorianin ]

Opercje (CMBB), ktore skonczylem z graczami z cmhq:

1. To the Vistula (Axis Assault): Dogon(allies) vs Mac(axis) : Allied Minor Victory
2. B&T Beginning of the End (ME): Mac(allies) vs Elf(axis) : Allied Total Victory
3. Caucasus Canal (ME) : Mac(allies) vs MGK(allies) : Allied Total Victory(?)
4. Something Wicked comes (ME): Mac(axis) vs MGK(allies) : Axis Minor Victory albo Draw (nie pamietam:)

Dwie operacje w toku:
CMAK - Lingevres (z elFem)
CMAK - Gebirgsjaegerpack 9:Kreta (z MGK)

Moge zarejestrowac, jesli moi przeciwnicy tez chca baretke :)

08.01.2005
16:29
smile
[17]

Dogon [ Generał ]

Jeśli można coś takiego dostać to ja się piszę - w końcu taką operacje gra się długo i wymaga czasu obu przeciwników wraz z zaangazowaniem :)
Mac --> zarejestruj tę operacje i będziemy mieli ten wynik w profilach :)
Serdecznie pozdrawiam !

08.01.2005
17:53
smile
[18]

jiser [ generał-major Zajcef ]

Potrzebuję REJESTRACJI z nazwą operacji. To jedyne wymaganie co do przyznawania baretki.

clown ~~>
Najpierw muszę sprawdzić czy mam miejsce na kolejne gry - zobacze jak szybko skończą się obecne. Jakby co - będę wiedział do kogo uderzać :)

08.01.2005
18:09
[19]

mgk [ Generał - Pacyfista ]

Mac -rejestruj - ale wyników nie pamietam - raz wygrałem raz przegrałem - w caucasus raczej był total dla Ciebie - Axis total - natomiast w Wicked ja chyba wygrałem majorem - to była ta statyczna operacja gdzie zdobyłem kupe kamieni :-))

08.01.2005
18:10
smile
[20]

AIRBAND [ Pretorianin ]


hmmmm

08.01.2005
20:53
smile
[21]

_Mac_ [ Pretorianin ]

Wszystkie moje operacje zarejestrowane - teraz prosze zrobic mnie i moich oponentow generalami ;)

© 2000-2021 GRY-OnLine S.A.