Cainoor [ Mów mi wuju ]
Civilization III [cz.23]
Wszystkie gry z serii Civilization, opierają się na rozwoju cywilizacji od początków jej istnienia do czasów obecnych, a nawet, jak w przypadku Alpha Centauri, wybiegają dalej w przyszłość. Rozpoczynając grę jako jeden z przywódców wybranego historycznego narodu, musimy zadbać o rozwój naszego państwa poczynając od koczowniczego plemiona. W porównaniu z poprzednią częścią udoskonalone zostały pewne aspekty gry. Dowódcy naszych wojsk wraz z kolejnymi walkami będą zdobywali doświadczenie, dzięki czemu ich umiejętności walki wzrastają. Zmieniono zasady stref kontroli obszarów danych jednostek, przez co wzrosło znaczenie jednostek mobilnych oraz prowadzących ostrzał na odległość, takich jak katapulty, artyleria czy okręty wojenne.
Cechy:
» Wiele dróg prowadzących do zwycięstwa - rokowania dyplomatyczne, dominacja kulturalna, potęga wojskowa lub podbój kosmosu
» Dopracowana w najmniejszych detalach grafika i tworząca niepowtarzalną atmosferę oprawa dźwiękowa
» Nowe technologie, wynalazki i opcje ekonomiczne jeszcze bardziej rozszerzające ogromne możliwości prowadzenia rozgrywki
» Zaawansowana sztuczna inteligencja, będąca wyzwaniem nawet dla najbardziej doświadczonych strategów
» Rozbudowany system dyplomacji pozwalający na tworzenie aliansów, koalicji lub nawet blokad handlowych wobec przeciwników
» Prosty w obsłudze edytor, pozwalający z zupełną dowolnością kreować mapy, modyfikować zasady i projektować nowe cywilizacje
» Nowy, bardzo prosty w obsłudze interfejs użytkownika, dający pełną kontrolę nad wydarzeniami w grze.
[tekst z GOL i CD Projekt]
Rozszerzenia do gry:
Play The World (PTW)
Sid Meier's Civilization III: Play the World to oficjalny dodatek do trzeciej części sławnej strategii turowej, przedstawiającej rozwój ziemskiej cywilizacji. Przede wszystkim wprowadza do gry możliwość rozgrywki wieloosobowej w sieci lokalnej i Internecie, w kilku trybach: Elimination, Domination, Regicide, King of the Mountain. Możemy grać z przyjaciółmi wykorzystując trzy rodzaje sytemu rozgrywki, tj. wydając rozkazy naprzemiennie, symultanicznie oraz w trybie turnless mode. Ponadto Play the World wzbogaca pełną wersję gry o osiem nowych cywilizacji, ośmiu nowych władców, każdy o różnych cechach i umiejętnościach (m.in. Genghis Khan Temujin, Hannibal, Queen Isabella, King Brennus), rozbudowany edytor pozwalający graczom tworzyć własne scenariusze w nieograniczonym zakresie czasowym, oraz szereg nowych map i lokacji.
Conquests
Sid Meier's Civilization III: Conquests to drugi oficjalny dodatek do trzeciej części Cywilizacji, pozwalający graczom wziąć udział w ośmiu największych podbojach znanych z historii naszej cywilizacji, w tym podboju Mezopotamii czy Ameryki. W każdej z ośmiu kampanii przygotowanych przez autorów, obejmujemy pieczę nad jedną z ośmiu nowych, potężnych cywilizacji (m.in. Sumeryjczycy i Majowie). Każda z rzeczonych nacji posiada swego własnego potężnego przywódcę, unikalne jednostki (m.in. Sumerian Enkidu Warrior, Trebuchet), technologię i specjalne umiejętności czy cechy. Ponadto możliwości gry rozszerzone zostały o szereg nowych funkcji, w tym: nowe warunki zwycięstwa, nowe cuda świata (Statua Zeusa), nowe elementy terenu, nowe surowce (tytoń, egzotyczne ptaki, itp.), nowe katastrofy i klęski żywiołowe (erupcje wulkanów), nowe budynki i ulepszenia miast, nowe opcje dyplomatyczne, nowe typy rządów (np. Islamski Sułtanat) oraz wsparcie dla rozgrywki za pośrednictwem poczty elektronicznej (play-by-email). Udoskonalony został także edytor map i scenariuszy.
Niestety polski dystrybutor gry, firma CD Projekt, ma gdzieś fanów tej wspaniałej produkcji i postanowiła nie wydawać ŻADNEGO dodatku. Dzię-ku-je-my!
Najnowsze patche:
Civilization 3 - v. 1.29f [ftp://ftp.infogrames.net/patches/civ3/Civ3v129f.exe]
Patch PL - Poprawka do polskiej wersji gry [www.cdprojekt.info/wszystko_o_grze.asp?action=ShowGame&gid=50]
PTW - v. 1.27f [www.firaxis.com/downloads_allfiles.cfm]
Conquests - v. 1.22 [https://www.firaxis.com/downloads/patch/Civ3Conquestsv122FULL.exe]
Najlepsze strony:
www.civfanatics.com - wspaniała, ciągle rozwijająca się Gra Miesiąca (GOTM) [co miesiąc czeka nas nowe wyzwanie, ranking], ciekawe forum, patche
apolyton.net/civ3/ - bierzące newsy, forum
https://www.civ3.com - oficjalna strona gry
Poprzednia część:
https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2713850
(pod spodem zły link)
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-05-27 11:34:10]
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Co nowego?
- Classic Gotm XXXVI: England
The long 18th century, from the Glorious Revolution until Waterloo, was the period in which Britain rose to a dominant position among European trading empires, and became the first western nation to industrialise.
With an empire based on trade, the British ruled the oceans, and at one point ruled over 25% of the world's population. However that stranglehold was somewhat eroded by rebellion in the Indian colonies, and with events such as the first World War. Can you build the same empire, yet prevent it from collapsing?
Scope of the Game:
Civilization: England
Difficulty: Emperor
World size: Standard
Landmass: Archapelago
Geology: 4 billion years old
Environment: Temperate
Barbarians: Raging
Rivals: 7 Preset
Upgrade Swordsmen/Longbows: ON
AI Respawn:: OFF
NOTE: Differential Naval Movement is OFF
Submissions due by November 15, 2004. PLEASE NOTE THE DATE.
https://gotm.civfanatics.net/games/gotm36release.shtml
- Nadzieja na Civilization 4
Na stronie Atari zaanonsowano cztery nowe produkcje, w tym Civilization IV
Szybki wgląd w listę gier opublikowanych na oficjalnej stronie Atari prowadzi do niezwykle interesujących wniosków. Okazuje się, że koncern poważnie myśli o produkcji nowych tytułów i w pewnym sensie ich powstanie jest już pewne, z tym wyjątkiem, że dotąd nie zostały one oficjalnie zapowiedziane.
A jakież to ciekawe rzeczy czekają nas od Atari? Przede wszystkim czwarta odsłona kultowej serii Civilization, gry, która od wielu lat cieszy się dużym poważaniem fanów. Oprócz tego w spisie znalazły się trzy gry akcji: Chronos (PC, Xbox), Enemy in Sight (PC, Xbox) oraz przewidziany tylko dla PeCetów Rat Race. I to jak na razie wszystko – strona nie przewiduje żadnych dodatkowych informacji na temat wyżej wymienionych tytułów.
https://www.gry-online.pl/s013.asp?ID=16124 - link do wiadomości
https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2898117 - komentarze
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-10-22 16:50:08]
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Dla tych, którym znudził się oryginalny wygląd terenów w grze proponuje zmiane:
Full Terrain Mods (Standard):
- Snoopy's Terrain by Snoopy -- Very popular terrain pack in 2 styles (standard and greener), including city graphics (Note: included on most PTW CDs)
- Womoks' Terrain by Womoks -- Terrain pack with especially nice mountains in 2 styles (standard and greener version by Thunderfall)
- Watercolor Terrain by Warpstorm -- Terrain mod which looks like a watercolor painting (Note: included on most PTW CDs)
- Less Yellow Modpack by Thunderfall -- Makes terrain brighter and adds more contrast between terrain and objects
- Color-Corrected Terrain by Kevin Ar18 -- Makes some color modifications to standard tileset
- Cordy's Terrain by Cordy -- Terrain mod with a lot of contrast between terrain types and 3-d crops for irrigation
- CCJ39's Graphic Mods by CCJ39 -- A whole set of modifications to Snoopy's Greener (v2)
Full Terrain Mods (Specialized):
- Mars Terrain by sprnv8 -- Terrain pack made to look like the planet Mars
- Lunar Terrain by Beer Engine -- Terrain pack for a mod with a combination of Lunar and Earthlike Terrain with Space replacing water
- Lukree's Space Terrain by Lukree (posted by tpasmall) -- Terrain for Star Wars Mod with Space replacing water and some other changes
Sam używałem przez jakiś czas mod'u Snoopiego i naprawde polecam. Cos innego :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
edliw [ Junior ]
czołem - gram w civIII od niedawna, wersja po polsku, nie wiem jakie dodatki, frustrujące jadnakowoż jest to, że już drugi raz około roku 1400 wypieprza mi się plik civilization.exe, nie wiem czemu akurat wtedy... nie można dalej grać, przeinstalowanie nie pomaga - save zachowuje się tak samo... jakaś rada?
- pewnie masz wersje polską?
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
edliw-->>> Na tę dolegliwość pomoże patch ze strony CD-Project. Ale tak czy owak polska wersja do gry się nie nadaje. Po pierwsze jest niekompatybilna z dodatkami, a PTW to po prostu finalny patch do podstawowej wersji, a po drugie ma przekłamania graficzne, wielorybie ogonki wyrastają z górskich szczytów i tym podobne.
Ja, tymczasem z wypiekami nadal zgłębiam R&R. Pomysł zróżnicowania jednostek jezdnych jest fantastyczny, konie świetne na sawannach zawodzą na pustyni gdzie za to doskonale radzą sobie wielbłądy, słonie, ciężkie i masywne wydeptują drogi - KAPITALNE KONCEPCJE, warto mieć wszystkie trzy grupy jezdne w armii i co więcej jest to możliwe. W dodatku awans kawalerii w kawalerię powietrzną jest pomysłem znakomitym.
No i chociaż korupcja nadal wielka, narzędzia do jej zwalczania potężne. Szkoda, że jeszcze parę drobiazgów jest niedopracowanych, kto nie zagrał w R&R nic nie wie o CYWILIZACJI III.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr.Kalgan ---> Czytam i czytam i naprawdę już mam baardzo dużą ochotę na tego MODa. Jednak nie wiem, czy to nie spowoduje tego, że nie będę mógł grać w GOTM? Czy to edytuje pliki tylko oryginalnej Civki, czy też któregoś z dodatków?
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Cainoor--->>> R&R niczego nie edytuje. Mod jest odpalany podobnie jak scenariusz (chociaż nie jest scenariuszem).
MiC266 [ Pretorianin ]
R&R jest naprawdę udany, jak dla mnie gdzie przy civ3 spędziłem setki jak nie tys. godz. jest prawie jak kolejna część, conquests zbyt schematyczny się zrobił, wiadomo co kolejnego się wymyśli, co zbuduje, zazwyczaj stawiam na rozwój ekonomiczny<do pewnego momentu, oczywiście ;)> i wszystkie dostępne budynki mam już pobudowane, a w tym modzie trzeba iść na kompromisy duże.
Natomiast co do gotm'a<probowałem ostatniego z civ.org> to po zainstalowaniu moda, po kilku turach wywala błąd, nie mam instalek, wię nie mam jak za bardzo sprawdzić, co się nadpisało, jak ktoś to rozmkmini to fajnie jakby tu napisał co i jak. A i jeszcze miałem jeden problem grając na tym modzie, jak doszedłem do przemysłowej ery to zaczęło plików brakować i wywalało z gry, wystarczy wtedy sciągnąć z oficjalnej strony jednostki od WW2 i je nadpisać w katalogu modem, problem nie dotyczy jak się ma zainstalowanego PtW.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Wyświetliło, odpowiedź dodana a niczego nie dodało.
Przypominałem co poniektórym, że chcieli grać partyjkę on - line.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
To mi na ten przykład :)
Hmm. Może niech każdy ustali czas w jakim może grać?
Ja praktycznie cały tydzień (bez niedziel) od 22 do 1,2.
Wczesniej niestety sporadycznie i zależy od konkretnego dnia.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Ja podobnie jak Cainoor. Niedziele wykluczone. pozostałe dni 22 - 2,3
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mam dla Was przykrą chyba wiadomość:
MOD [ Generaďż˝ ]
Ja chętnie bym pograł w multipalyera.Mam Conquesta 1.0 i Play the World.Mogę grać w tygodniu w różnych godzinach (max do 23) i w weekendy .Mogę grać nawet przez e-mail.Rozgrywki małe lub większe.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
MOD ---> Mógłbyś spatchować Conquest do najnowszej wersji?
MOD [ Generaďż˝ ]
Potrzebowałbym pewnego pliku do patcha;) + samego patcha.Jeśli byś mógł to wyślij mi na mejla [email protected]
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Cainoor---->>> Może to i dobrze. Może nabywca praw okaże się zainteresowany w wypuszczeniu nowej gry w końcu wywalił 22 miliony dolców. Osobiście podejrzewam, ze prawa wykupiło Firaxis czyli Sid.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr.Kalgan ---> Też o tym myślałem. Jednak Atari to dobry wydawca. Sid ma z nimi umowe i myślisz, że sam zajmie się wydawaniem, czy podpisze z kim innym?
Jeśli to nie Si Meier to trochę się boje nowej Civki :/
MOD ---> You've got mail :)
Saurus [ Immort-e-l Rider ]
Witam wszystkich :)
Jestem niezmiernie szczęśliwy, bo po dłuuuuugim okresie "braku" własnego kompa, znów mam przy sobie swoją "drugą miłość" ;)). Oczywiście Civ3 i PTW już "rozsiadły się" na nowym twardzielu i nareszcie moge odnowić przygodę w podboje i panowanie nad światem :)
Powracam także do netowych potyczek :)) Mam nadzieję, że wreszcie uda nam sie rozegrać tą golowska partyjkę ;))))
Dla zainteresowanych: Potyczki na poziomie PTW w wersji 1.27f :))
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Zainstaluj sobie jeszcze Conquest. Bardzo urozmaica rozgrywkę. A jak już się znudzisz, to czeka na Ciebie wspaniały mod, opisywany pare psotów wyżej :)
w o y t e k [ Gavroche ]
---> no więc ludziska...
w tą grę przegrałem pół życia ) a na pewno 9/10 studiów)
pytania:
czy jest szansa na stworzenie CIV, która byłaby dopracowana pod względem szczewgółó i szczegfólików do perfekcji odpowiadającej dziejowm historycznym?
-żeby nie było silnika spalinowego w roku 1672 jak się nieraz zdarza
- i żeby muszkieterowie nie mogli powstrzymać ataku pancernika w ufortyfikowanym porcie (co też się niestety zdarza)?
czy ktoś z Was zabawiał się kiedyukowleik w II w grę na poziomie Bóstwa i udało mu się ( bo mnie w II wychodziło ale w II ni h... ja..) przepraszam za nieprecyzyjny jezuyk... ale jezd piatek i tego i tak daklej... ale fajnie że pamietacier o tej zajebistej grze...
w o y t e k [ Gavroche ]
Pardon więc raz jeszcze: czy ktoś z wazsmościów Imperatorów grał na poziomie Deighty i udało mu sie odpoalić rakietę? ( w inne sposoby zwyciestw2a nie wierze na ty poziomie)?
Azazell22 [ Generaďż˝ ]
Cześć Wam
Civilization to świetna gierka oczywiscie z dodatkiem Conquest :)) .. własnie prawie skończyłem spolszczać gierke na bazie wersji 1.22.
co do modów to nie bawie sie wto zbyt dużo błędów i wogle jakieś takie dziwne
zawsze jak gram to instaluje Podstawke, conquest + patch 1.22 + spolszczenie + zmiana terenu snoopi`ego i tak mi sie najlepiej gra:))
Pozdrawiam
bolognese [ Chor��y ]
Może mi ktś z was powiedzieć z kąd wziąc Conquesta lub PTW.
Szukam go już od roku...
Walcie na GG z góry dzieki;)
GG:3939016
Saurus [ Immort-e-l Rider ]
Cainoor ->>> Niestety nie mam Conquesta. Nie zapowiada się także abym w najblizszym czasie stał sie jego posiadaczem :( Pozostaje więc tylko PTW...
Ostatnio grywam tylko po necie, więc ciężko powiedzieć abym sie nudził. Już nie pamietam kiedy ostatnio rozegrałem pojedynek z kompem... oczywiście taki z prawdziwego zdarzenia, bo rozpoczetych rozgrywek mam zapisanych kilka - ale wszystkie stanowiły tylko taki przerywnik miedzy potyczkami netowymi lub jako "wypełnicz czasowy" gdy nie miałem czasu na grę online.
woytek ->> Civ IV jest już tworzone... niestety ciężko powiedzieć co im z tego wyjdzie. Zapowiadane jest wyeliminowanie absurdów typu: pokonanie czołgów przez włóczników... ale przed premiera trójki też to zapowiadali ;))
Jeśli chodzi o czasookres odkryć naukowych... civ stanowi symulację rozwoju cywilizacji a nie wiernego kopiowania rozwoju ludzkości. Bawimy się w niej w tworzenie historii alternatywnych, więc nie widzę nic dziwnego w wynalezieniu silnika spalinowego w 1672.
Nie przeszkadzałoby aby istniał scenariusz "symulujacy prawidłowość historyczną" jednak takie ograniczenie gry w całości nie uważam za dobry pomysł.
Peleque [ Generaďż˝ ]
W jaki sposob mozna pograc po sieci? Z tego co widze po wejsciu w multiplayer jest tylko jedna sesja i to chroniona haslem.
majka [ Dea di Arcano ]
Witam :)
Peleque >> zazwyczaj jest tak, że trzeba trochę poczekac aż zbierze się jakas grupa ludzi i ktoś zahostuje. Rozgrywki na hasło to te , gdzie gra stała ekipa lub rozgrywka jest wczytywana.
Dlatego byłoby sympatycznie , gdyby udało się zebrac grupę Golowską i założyć własny host.
Ja zazwyczaj dołaczam się do jakiejś otwartej gierki z nadzeiją ze znajda się tam gracze którzy chca pociągnąc partyjkę dłużej niż do utraty pierwszego miasta :)
Jak bedziesz chciał więcej informacji , to napisz o której wieczorkiem wejdziesz do multiplayera , pokażę ci jak się tam poruszać. :)
No i co istotne to należy mieć wersję 1,27f...inaczej rozgrywka jest niemozliwa..patch do sciągnięcia w necie na stronach o civce .
Pozdrawiam i zachęcam reszte bywalców wątku do sieciowej rozgrywki :))
bolognese >> PTW ne wydano w Polsce...trzeba ja sobie eeee ściągnąć ;) z zagranicy. :) Natomiast widziałm spolszczenia i mody na polskich stronach gierek strategicznych.:)
Peleque [ Generaďż˝ ]
Z patchami nie ma problemu PtW i Conquests mam uaktualnione do najnowszych wersji. Chetnie bym zobaczyl co i jak jezeli chodzi o gre z zywym przeciwnikiem wiec jezeli sie zbierze pare chetnych osob to jestem na liscie :)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Uff, pochwalę się. Można powiedzieć, że poziom monarch mam już obcykany. Potrafię wygrać każdą partię z włączoną opcją zapobiegającą save/loadowaniu i bez akceleracji produkcji. No wyniki nie są tak dobre jak bez tych opcji (na włączonym s/l wyciągałem ponad 50 000) teraz dobrze jak połowę tego uzbieram (niestety future technology zaczynam zbierać nie w roku 1450 ale pod koniec XX) ale i tak jestem dumny. Pora na Imperatora, jak zwykle mam tremę i boję się zacząć. Monarcha oswajałem blisko pół roku.
Peleque [ Generaďż˝ ]
Mr.Kalgan--->grasz w podstawke z dodatkami czy bez?
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Peleque----->>> Fundamentalne pytanie. Civka III to dziwoląg w który każdy gra inaczej i porównywanie wyników jest problematyczne. Gram w Rise and Rule, mod instalowany na Conquestcie, pisałem o tym wyżej. Podstawka właściwie jest out, PTW jest finalną wersją podstawowej gry. Zresztą pokręcone to wszystko....... A w Polsce tylko demo było w sprzedaży.
majka [ Dea di Arcano ]
Właśnie przetrzepalismy tyłek jakiejs ruskiej ekipie mieszkajacej w stanach :DD
Może skoro sa chętni ...to umówimy sie na jakąs piątkową wieczorną rozgrywkę? partyjke mozna zapisywać i kontunuowac w dowolnym terminie :)
Saurus [ Immort-e-l Rider ]
Witam wszystkich :)
Mr.Kalgan ->> Może się zdecydujesz na potyczkę z żywym przeciwnikiem zamiast pogłębiać masakrowanie komputera na coraz wyzszych poziomach? :)))
Peleque ->> Musisz się uzbroić w chwile cierpliwości. Musiałeś po prostu trafić w moment w którym była akurat założona jedna gra... na hasło :) Ważne też o której zagladasz do netu. Największy ruch panuje w godzinach wieczorowych. Średnio tak od 18 w zwyż. :))
majka ->> Komu dzisiaj spróbujemy dokopać? ;)
Po wczorajszych rosjoamerykanach proponuje dzisiaj jakichś kambodżoaborygenów... hehehehehehe ;)))
Arian -> Jesli to czytasz to witamy :)))
Peleque [ Generaďż˝ ]
Powiedzcie jeszcze na ktorym multiplayerze gracie? Ktos podal numer patcha po ktorym wnosze ze to ten multi z PtW.
Dzisiaj desantowalem marines z galleonu ;) Na calej mapie ani jednego zloza ropy sama trawa i wzgorza myslalem ze chociaz jak las posadze to przynajmniej uran bedzie niestety to tak chyba nie dziala :)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Saurus---->>> Przecieżem chętny. To wreszcie kiedy i JAK!!! ?
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Niestety nie ma czasu teraz na tą cudną Civkę :(
Bawcie się dobrze, a może coś się zmieni i będę mógł do Was dołączyć.
Saurus [ Immort-e-l Rider ]
W takim razie proponuję zbiórkę wszystkich chetnych do rozgrywki online, jutro (tj. piatek :)) ) ok godz 20 w wątku cywilizacyjnym... aby omówić wszystkie szczegóły :)) Później oddamy sie błogiemu rozkoszowaniu rozgrywką w wirtualnym swiecie :))))
Saurus [ Immort-e-l Rider ]
Peleque ->>> Dobrze się domyslasz. Mowa o PtW w wersji 1.27f :))
majka [ Dea di Arcano ]
Potwierdzam przybycie około godz. 20 . :)
Rozgrywki netowe mają jedną słaba strone...czesto serwer się zawiesza. Musimy omówić jakis system odnawiania danej partii.
Ale to wszystko chyba uda nam się omówić jeszcze przed wieczorna rozgrywką.
Arian [ Junior ]
NIo Witam wszystkich oczywiscie pisze siem i dołanaczam do ekipy grającej:) na necie w civke 3 gram od wydania jej podstawowej wersji czyli hmm nio juz troszke ale dopeiro ostatnio złpałem w swoje łapska PTW pozdrawiam wszyskcih stategow:) i bede o 20 tutaj:)
majka [ Dea di Arcano ]
Proszę o przesunięcie terminu na 21...dopiero wróciłam i muszę jakos doprowadzić się do stanu umożliwiajacego rozgrywkę. :/
Arian>> witamy..miło cie tu widzieć :)
Arian [ Junior ]
hmmmnio ja jestem nie bardzo pasuje mi przesuniecie ale jesli was nie bedzie to coz..
Arian [ Junior ]
NI lepeij jakiego czata na onecie jakis pokoj zalozyc tak bylo by lepeij tak mi siem zdaje
Peleque [ Generaďż˝ ]
Jestem i czekam na jakies ustalenia :)
Arian [ Junior ]
To jest nas dwoch maja bedzie o 21 wskakuj narazie na civke wrocimy o 21
Arian [ Junior ]
Mialo byc zebranie a tu nikogo nie ma sigh:(
Arian [ Junior ]
haloooooooo
majka [ Dea di Arcano ]
Sorry, zapatrzyłam się na relacje z lądowania na Tytanie :))
Problem jest z Saurusem...trzymają go w pracy i nie wiadomo kiedy wróci :(
Arian [ Junior ]
nio wiesz ja tu czekam tylko poltorej godziny
majka [ Dea di Arcano ]
A gdzie sie podział Peleque?
Może jednak przeniesiemy sie na stronę multipleyera? łatwiej będzie rozmawiać..
Arian [ Junior ]
nie wiem gdzie on jest ja zmykan na civke
majka [ Dea di Arcano ]
Robal...mam nadzieję że nas znalazłeś...pozdrawiam:)
Saurus [ Immort-e-l Rider ]
Nienawidzę piatków!!!!
"Miło" mi powiadomić, ze firma zafundowała mi "udany weekend". %@#$@ chciałoby się rzec...
Melduję uroczyście swój powrót z pracy :(( Shit, shit, shit!!! Od 8 do 23! Przeciez to jakiś absurd!!
Mam nadzieję, że udała sie rozgrywka a nastepnym razem "miłe niespodzianki" nie stana mi na przeszkodzie aby oddać się przyjemności zagrania z wami :(
PS> Lecę na civ online... moze przypadkiem jeszcze pogrywacie i będe miał szczęście dołaczyć się do Was.... chociaż tyle mogłoby mi się udac w dzisiejszym dniu :(((
Arian [ Junior ]
helooo jest tu dzis kto?:)
majka [ Dea di Arcano ]
Cały czas siedzimy na multi :)
przypadkowy [ Centurion ]
jest tutaj jeszcze ktos?????? jak ktos sie zjawi to prosilbym o lookniecie ;)))
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
przypadkowy--->>> W tej i poprzedniej części niniejszego wątku już polecałem R&R. Zgadzam się, że dopiero teraz Civilizacja stałą się interesującą grą, jaką powinna być od początku. Niestety nie jestem w stanie pomóc, dopiero stawiam pierwsze kroki na imperatorze (nie ukończyłem żadnej partii na tym poziomie, ale wszystko wskazuje na to, że wkrótce opanuję ten poziom - jest trudno!)
Swoją drogą autor R&R powinien się ujawnić - stworzył moda przewyższającego dzieło Sida!!!!!!!!, no i mógłby wreszcie go dopracować graficznie - nie ma HoF, nie ma podglądu miasta, kilka przewidzianych cudów nie istnieje, kilka ścieżek wynalazkowych jest ślepe (atletyka). Ale w porównaniu z rozbudową koncepcji to wszystko pryszcze.
przypadkowy [ Centurion ]
dzieki za odpowiedz.musze to potwierdzic.nad cywilizacja I spedzilem setki godzin :)).II byla niezla,ale choc widzialem poprawe nie powalila mnie na kolana nowatorskoscia.owszem,ulepszyli sporo rzeczy - np dyplomacje ale wciaz sporo brakowalo np do tej z master of orion.III zas nie spodobala mi sie w ogole.niemoznosc zwalczenia korupcji byla absurdem.
mod R&R to cudo.podpisuje sie w zupelnosci.autor stworzyl cywilizacje chyba doskonala.nie wiem w ogole co moznaby tam jeszcze dodac.moze lekko poprawic by mozna dyplomacje wzucajac cos takiego co bylo w master of orion - a wiec jesli dlugo jestes z kims w stanie pokoju i wspolpracy wasze stosunki ulegaja takiemu wzmocnieniu ze wywiazuje sie cos w rodzaju "aliansu".
brakuje mi tez troche mozliwosci zawierania 'lockowanych" sojuszy - albo przynajmniej lockowanych na tyle ze tylko rewolucja moze sprawic ze je zerwiesz.
ogolnie jednak jest idealnie.ja jednak gram na demigod.jest diabelnie trudno ale gralem na tym nizszym i mowiac szczerze wyszlo ze tam jest jednak za latwo.
bez dyplomacji ani rusz.odpowiedni handel technologiami to jedyna mozliwosc rozwoju.na razie gram od nowa - hadluje technologiami glownie z ruskimi i zulusami.mam zamiar wejsc w dwie rzeczy - odkryc monarchie i slonie bojowe.wtedy chwilowo koncze rozwoj pokojowy i rusze na podboj.handelek technologiami jest oplacalny.o ile dobrze go rozegrasz mozesz osiagnac kokosy.tylko jak juz sprzedajesz dana technologie trzeba sprzedac ja od razu wszystkim bo inaczej sami sobie posprzedaja.a najpierw sprzedaje sie temu kto ma najwiecej kasy.technologia udostepniana traci na wartosci.
przypadkowy [ Centurion ]
i jeszcze pytanie - przypadkowo wlaczyla mi sie opcja na 540 tur w RiR mimo ze wzialem druga czesc moda jako rozgrywke.
czy w trakcie gry jakos mozna edytorem jakims to zmienic i wydluzyc albo czy po tym czasie bede mogl caly cza kontynuowac gre (tak jak we wczesniejszych czesciach po dojsciu do limitowego czasu mozna bylo wybrac opcje "grac dalej")
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
540 tur jest chyba standardem. Tak jak w PTW i Conqueście można regulować ilość tur - podczas fazy określania jaką cywilizacją grasz, kliknięcie na portrecie spowoduje uaktywnienie m.in tej opcji. Pewnie o tym zresztą wiesz, więc przepraszam za oczywistości. Zazdroszczę, że dobrze sobie radzisz na demigod. Ale mam nadzieję, że kiedyś i mnie się to uda.
Acha, R&R stwarza pewne problemy zawieszające grę, brak w nim kilkudziesięciu plików odpowiadających za dźwięk i animację niektórych jednostek, np. japońskich myśliwców ZERO czy amerykańskich rakiet cruise. Konieczne jest zdobycie oryginału PTW i to w wersji zamieszczonej w wydaniu Civilization Gold i przegranie ich do katalogu data w R&R.
Niewydanie wersji Gold w Polsce jest zbrodnią!!!
przypadkowy [ Centurion ]
hmm - dzieki za info.nie mialem o tym pojecia.na razie mam 100 r AD i na razie wszystko chodzi.kilka dni temu mialem wersje gold - te sciagnieta z darmowo jako trial ale chyba udostepniaja tylko 1x na IP bo juz sie nie chce sciagnac 2 raz :/ Ale to nic - dam sobie rade.
nie wiem ktora wersja byla zamieszczona na wersji gold.ale widze ze "zera" nie mam w plikach.
nie mam tez katalogu data w katalogu R&R??? moglbys powiedziec co trzeba przegrac /ktore pliki/i gdzie???albo przynajmniej gdzie znajde info co trzeba przegrac zeby gra mi sie nie zaczela wieszac???.na razie zobaczylem ze nie mam ikonki worker house czy jakos tak ale nie mam z tego powodu zadnych zmartwien.nie wiem czy masz takie wrazenie ale uwazam wersje R&R za jedna z (jesli nie NAJ) najlepszych strategii wszechczasow.civ III jak mowilem juz dawno temu spodobala mi sie srednio - tzn nie wzbogacila gry jakos miazdzaco.to co widze w R&R to cudo.zmienilbym jeszcze dyplomacje zeby nieco jak mowilem ale na razie jest bomba.nawet ta dyplomacja ktora wlasciwie zawsze wszedzie marnie wychodzi ladnie sie spisuje.komputer naprawde ze soba walczy,naprawde bierze stronnikow.dzialania wojenne ladnie oddaja to co pozniej sie uslyszy w rozmowie z danym graczem.
W civ grywalem jeszcze w 1993 chyba ;)) pamietam te zaskoczenia jak pierwszy raz ujrzalem irygacje i nie wiedzialem co to jest ;)))albo w ogole ten szok - juz wtedy ta gra gorowala nad reszta o kilka dlugosci.z kumplami jako ze mialem pierwszego Pc-ta w klasie zrywalismy sie ze szkoly i szlismy do mnie popykac. :)minelo 12 lat i civ R&R jest tak samo wciagajacy jak kiedys pierwsza wersja. :))) po prostu bomba.dobrze ze przeczytalem Twoj post o tym modzie bo jak sie zrazilem na samym poczatku do Civ III to bym juz nigdy jej nie wlaczyl i nie zobaczyl jak bardzo sie pomylilem.
na demigodzie da sie grac od biedy - choc wszystko zalezy od warunkow w jakich wyladujesz - ja preferuje zaczac w pewnej odleglosci od ktoregos bieguna tak zeby miec sporo granic morskich zeby nie zostac wmieszanym w wojne ktorej sie nie chce.do tego oczywiscie od farta z surowcami.ja ustalilem sobie ze najpierw rozwijam sie pokojowo - wojne rozpoczalem kolo 500 BC budujac tabuny chariotow a caly rozwoj ukierunkowalem na wynalezienie sloni bojowych.teraz zas juz tylko wojna.technologie mam zamiar przejac jako trybut od pokonanych ludow.warto takze wyladowac w takich miejscach gdzie beda jakies mineraly i dobra produkacja + dobre rolnictwo.ja mialem farta - obok stolicy mam depozyt zelaza,w NY moim drugim miescie tez.w trzecim jakie dostalem od tubylcow nie mam depozytow ale mam dobre rolnictwo (oaza nad rzeka) + troche gorek.
rewelacyjna gierka.po prostu bomba :)
nie podoba mi sie rozwiazanie walki natomiast - nie wiem jak to zrobili ale zrobili glupio.walka na pewno nie jest zrobiona na zasadzie sily wlasnej + dodatkowego warunku losowego.
to jest jakas siec skomplikowanych zalezonosci - np rozwalajac jakas jednostke gdzies daleko "moge" wygrac walke w innym rejonie - w odwrotnej kolejnosci te walke zawsze przegram.
nie rozumiem jak autorzy to wymyslili ale jest dziwne.
przypadkowy [ Centurion ]
kolejny przypadek farta ;)) wlasnie tocze wojenke z francuzami.moje imperium rozciaga sie na dole - ponizej sa tylko francuzi,mam w sumie dobre polozenie.zastanawialem sie kogo wybrac na obiekt pierwszego ataku ale obiekt sam sie wybral - francuzi zaczeli mi lazic po moich terenach i rosnac w sile wiec postanowilem wyeliminowac mozliwosc ataku z dwoch stron. Rozwazalem jeszcze chiny i rosje. Teraz zas jak widac koncze z francuzami ale potrzebuje jeszcze dobrych 5-7 tur na pewne zakonczenie zasadniczych dzialan zbrojnych.tam z boku gdzie widac spalone miasto najpierw jakas wioche zalozyli francuzi - zniszczylem.potem pojawili sie znikad rzymianie i tez musieli mi sie tam wladowac.bez zbednych gadek znow wojna i spalenie wiesniakow.chyba jednak wkurzylo to rosje bo zobaczylem ich armie idace w strone moich terenow. zupelnie nie bylo mi to na reke. na szczescie znow jak to sie mawia "fortuna sprzyjala odwaznym" ;) bo wlasnie teraz wojne rosji wypowiedzialy indie :)) ruskie wojska wlasnie wracaja na polnoc a ja mam moj upragniony spokoj na jakis czas :) a jak tylko bede w stanie oczywiscie odwdziecze sie Hindusom otworzeniem drugiego frontu w wojnie z Rosja :)
Swoja droga zauwazylem ze usuneli Stalina - nie pamietam czy w dwojce juz go tez nie bylo.byl zbyt kontrowersyjny :?
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Widzę, że grasz amerykanami. Na początku była to moja ulubiona nacja, ze względu na scoutów. W R&R każdy ma zwiadowców (no fakt ich efektywność jest różna) i moim zdaniem atrakcyjność tej nacji bardzo spadła. Obecnie stawiam na nacje religijno/produktywne (w podstawie to egipcjanie w R&R etiopczycy).
Na Półbogu jak widać lekko nie jest, setny ne. rok i dopiero monoteizm na tapecie. Ale dziarsko sobie poczynasz. Dlaczego niszczysz miasta? A może to oni jakieś zrujnowali? Przy tej wielkości miast (2-4 mieszkańców) raczej nie zbuntują się, łatwo też podgłodzić.
przypadkowy [ Centurion ]
a nie wiem,do amerykanow mam sentyment od czasow mojej pierwszej wygranej w civa I ;)) pamietam ze lubilem sobie pograc tak odizolowany od reszty swiata i pozniej dopiero zobaczyc co sie dzieje u innych.pamietam ze mieli tyle jednostek w eurazji i afryce wtedy ze nie bylo nawet szans wyladowac na ladzie a byl jeszcze limit jednostek wiec juz w ogole byla tragedia.wiec nabudowalem settlersow i zrobilem atak jadrowy :) na miasta europejskie za kilkanascie tur splynely lodowce i wszedzie pojawily sie jeziora :) a komputer nie byl na to przygotowany :) moje settlersy zas szybko usuwaly jeziorka i zachowalem produktywnosc - komputer zas byl bezradny w rezultacie po kilkunastu turach tereny wszystkich innych cywilizacji to byl glod i masowy disband jednostek bo na jeziorach byla jedna jednostka zywnosci i 0 tarcz wiec nie mial jak utrzymac wojska (wpierw wystepowalo pustynnienie bo klimat sie ogrzewal a potem dopiero splywaly lody) :) od tamtego czasu gram tylko amerykanami albo autorsko robiona Polska ;)
nie stawiam na rozwoj naukowy - to bezsens.komputer i tak mnie wyprzedzi wiec rozwoj budynkow naukowych nie przyda mi sie.stosuje od czasow kiedy zajalem wszystkie ziemie stosuje taktyke rozwoju militarnego - rozwijam tylko produktywnosc miasta,monument zeby mialo wiekszy zasieg kulturalny i od razu do produkcji armii.technologie sciagam jako trybut od pokonywanych cywilizacji.w 1000 roku zakladam ze wiekszosc kontynentu bedzie moja.
mam szczesci - na gorze z lewej sa chinczycy i nie maja ani sloni ani koni jako "surowcow" - zmiote ich blyskawicznie mimo ich zaawansowania naukowego nic im nie pomoze to ze moje imperium przypomina chyba najbardziej mongolow ;) - z boku jest Rosja - troche nieprzyjemne polozenie ale ujdzie.z gory rozwijaja sie hindusi ktorych zwiazalem ze soba traktatami handlowymi + prawo przejscia (w ogole mi niepotrzebne ale to chyba troche wiaze) wiec mnie lubia - oni uderzyli na rosje z gory a ja zaraz przyjde na pomoc z dolu.
ja sadze ze trzeba zmienic taktyke rozwoju - kiedys warto bylo rozwijac sie pokojowo.obecnie zas stwierdzilem ze mod R&R stanowczo premiuje rozwoj militarny - po co Ci zdobywac kase albo rozwijac nauke jesli zdobedziesz to na wrogu??? :)
to miasto spalone to ten desant rzymski,nie chcialo mi sie czekac az wzrosna do 2,zmiotlem od razu. :)
przypadkowy [ Centurion ]
a - wojna to jeszcze jedna wielka zaleta - zwycieska wojna to ogromne tabuny niewolnikow i workersow ;) sprawia to ze blyskawicznie lacze drogami kazdy zakatek imperium a nawet jak ida moje wojska to za nimi ida od razu niewolnicy ktorzy w kilka tur doprowadzaja drogi do podbitych obszarow.sprawia to ze mam fenomenalna mobilnosc w kazdy zakatek ziem ktore odkrylem i moge wyslac tam wojsko.nie wyobrazam sobie naprodukowania takiej ilosci workersow w ciagu gry.
przypadkowy [ Centurion ]
no i koniec moich dzisiejszych podbojow ;) Francja spacyfikowana i zostalo jedno miasto,moja armia przygotowuje sie do ataku na chiny - grunt to atak blyskawiczny zeby wojna nie przeksztalcila sie w wyniszczanie (zbieram 20 elephantow i atakuje) - juz mam 3 takie grupki na przy granicach ja ta na obrazku a czesc armii ktora wroci z wojny we francji bedzie sie gotowala do ataku na rosje.moment kiedy dojde do srodka kontynentu w to gora 350 r.jak dobrze pojdzie moze nawet spacyfikuje wiekszosc kontynentu przed 600.produkcja elephantow idzie srednio cos dwa/trzy na ture a do tego dochodza jeszcze spearmani i lucznicy :) .Chiny bez armi konnej lub sloni padna szybciej niz moje wojska wyjda z francji :).potem oddadza mi cala swoja technologie i kase i zostawie jakies marionetkowe 1 lub 2 miastowe panstewko chinskie zeby mozna je spokojnie doic z technologii jakby cos dostali :) jak sie bede dobrze czul technologicznie to zlikwidujemy ten twor ;)
wojna w R&R to jedyna droga rozwoju.do czasow az sie zbierze dobra armie wyglada sie slabo - tak jak moje imperium na tamtym obrazku.ale w ciagu kilkuset lat jak sie jest dobrze przygotowanym mozna dokonac cudow :)
Azazell22 [ Generaďż˝ ]
Witam
Ja tam wole tradycyjny czysty civ 3 conquest z moim własnym spolszczeniem :).. żadne mody , mody nie są realistyczne i są poprostu blee :). ale zresztą najlepsze lata spędziłem przy Civ 1 :) ito jeszcze na amisi to były nie przespane noce i zawalnie podstawówki:P :) miał swój klimat i żadna civka go nie przebije, ale uważam że godnym zanim następcą jest Civ 3 Conquest ... wielu mówi że wkurza ich brak surowców .. ale przecież tak wprawdziwym życiu jest to samo ! :) , w conquest uwierzcie mi tych surowców jest od cholery :)
Pozdrawiam
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Ok. Chyba się przekonałem do tego modu R&R. Jedno pytanie - da się go "odinstalować" bez ponownej reinstalacji gierki?
Azazell22 [ Generaďż˝ ]
R&R? przeciez to mod wczytujesz go chyba w menu "conquest" to niejest taki dodatek jak conquest to osobny mod więc niemasz się czego bać odinstalowywaniu
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
R&R jest modem i wczytuje się go jak inne mody ale jest jednocześnie dodatkiem takim jak Conqeust (nawet większym) i działa jak dodatek!!!!!!!!
Niemniej nie zastępuje on podstawowej gry, nadal można sobie wybrać czy grać w podstawę, w PTW, Conquest czy R&R.
przypadkowy [ Centurion ]
hehe,chyba wskrzesilem watek ;)))
no ale - powiem tak:do jakiegos czasu mody mi sie nie podobaly.sadzilem ze to jakas lipa.potem jednak zagralem w pare i stwierdzilem ze mody to po prostu to co widza gracze a nie widzieli autorzy.
przekonaly mnie ostatnio 3 - do war in pacific - genialny mod tanaki likwidujacy wiekszosc bledow autorow gry,do RTW - rome total realism - kto widzial wie ze polepsza rozgrywke diametralnie - chocby dodajac mape az do indii i ulepszenie prowadzenia bitew oraz gospodarki.
mod R&R zas po prostu sprawil ze cywilizacja stala sie gra podobnie fantastyczna jak kiedys civ I.chodzi o to ze irytowala mnie korupcja - a nie znosze gdy w grze jest cos z czym absolutnie sobie nie mozna dac rady - tak zas na mapach huge bylo z korupcja.poza tym nowe surowce,nowe ustroje,nowe budowle...
civ III w czystej wersji to dobra gra - ale glownie dla kogos dla kogo jest ona nowa - dla weteranow bedzie juz gorzej (taka jest moja opinia) :)))a mod R&R sprawia ze musimy poznawac wlasciwie jej zasady od nowa - dla mnie ten mod bardziej zasluguje na tytul civilization IV niz II zaslugiwalaby do I gdyby nie grafika.
azazel - grales w mod R&R czy tylko tak mowisz bo masz takie przeswiadczenie ze mody sa zle???
jesli masz przeswiadczenie to po prostu sciagnij ten mod.gwarantuje ze nie pozalujesz.kalagan powiedzial mi o tym modzie juz dawno temu - przez ten czas nawet nie chcialo mi sie zerknac co to jest.teraz z nudow sciagnalem i nie moge wyjsc z podziwu.
bomba :)))
ok,jutro musze wstawac o 6 rano ale splawilem moja girlfriend ;))) ze ide spac i do pierwszej podbijam chiny :)
Azazell22 [ Generaďż˝ ]
Przypadkowy ---> powiem ci że niemówie wsumie że nielubie ale dlamnie wystarczy że gram w conquest , możliwe i masz racje że R&R zasługuje nawet na miano civ 4 , ale niech ci będzie:P za pare dni przetestuje tego R&R :) a tak propo ... ile jest technologii w zwyklym conquest a ile w R&R ?
przypadkowy [ Centurion ]
a wiesz,przyznam sie ze nie wiem ale troszke tego jest :)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
około 200
przypadkowy [ Centurion ]
mala porada dla kazdego kto bedzie gral metoda ekspansji militarnej - otoz jak wiadomo niestety ma to minus w fakcie ze kulturowo pozniej dlugo musimy nadrabiac przeciwnikow gdyz rozwoj militarny polega na rozbudowie "branzy" produkcyjnej i zupelnym olaniu kultury (strata czasu) - pozniej wiec jesli zajmiemy duzy obszar na wyzszych poziomach (tak jak u mnie demigod) miasta graniczne zaczynaja odpadac do sasiadow.
byloby to przekreslenie sensu tej metody gdyby nie to ze wlasnie odkrylem (moze to nic nowego - ale dla mnie nowosc) ze miasto nigdy nie odpadnie jesli wojska beda staly OBOK a nie W NIM.
nalezy wiec w miastach granicznych wyprowadzac maksymalna liczbe wojsk poza miasto.mam wrazenie ze miasto nie odpadnie nawet jak wokol niego bedzie uwijal sie slave albo worker ale nie mam pewnosci.w kazdym razie nigdy nie mozna zostawiac kwadracika wokol miasta bez zadnej jednostki.
dzieki temu sposobowi mozna byc spokojnym o integralnosc terytorialna swojego imperium :)
przypadkowy [ Centurion ]
no i mam moj amerykanski wietnam ;) odkrylem na zachodzie ladna mala wysepke.idealny cel.prymitywna,bez koni i sloni.miasta malutkie,bez kontaktow z innymi cywilizacjami.az sie prosila o maly atakpomyslalem sobie ze tam taka bieda ze wsytarcza 3 dobre jednostki i bedzie po sprawie ;)
wyspa wygladala naprawde milutko
przypadkowy [ Centurion ]
wyslalem agentow zeby wyjasnic jak atakowac i czy na pewno wszystko gotowe.to miala byc formalnosc.skad mialem wiedziec ze ich wszystkie miasta wygladaja w ten sposob ;)))
przypadkowy [ Centurion ]
spodziewalem sie 2,gora 4 jednostek w miescie.skad mialem wiedziec ze on tam bedzie trzymal po 10-12 ;)))
ale co sie odwlecze to nie uciecze.stateczek wraca na lad.zabierze nowe armie ;))) doloze mu jeszcze kilka ;)) ja tutaj jeszcze wroce a ci pod murami sobie postoja jeszcze ze 12 tur - wczesniej na pewno nie wroce z odpowiednimi silami ;)
przypadkowy [ Centurion ]
2 porady dla grajacych w civa - co udalo mi sie wypatrzyc. :)
a)jesli jestesmy z kims w trakcie wojny miasto nie zbuntuje sie gdy wyjdziemy z niego calym wojskiem - tzn zadna jednostka nie zostanie w srodku.to dosc dziwna zaleznosc bo powinno byc odwrotnie.trzeba pamietac jednak ze zadna jednostka nie moze byc w miescie.inaczej wyjscie czescia armii nie zadziala.
b)robiac opcje "retire" mozemy wychodzac z gry zobaczyc statystyki i..... MAPE ;)) mape calego swiata.powiem ze bardzo pomaga.gdybym nie odkryl tego wczesniej (a to przeciez zaden cheat) ;)) przegralbym.uratowalo mnie przed technologiczna katastrofa w zwiazku z prowadzeniem podbojom odkrycie drogi morskiej na drugi kontynent i pozniejsza wymiana technologiczna z cywilizacjami z drugiego kontynentu.oni rozwijali sie troche inaczej niz na moim kontynencie i byly spore roznice technologiczne.ja bedac pomostem zarabialem na sprzedazy i wymianie technologii jako posrednik - bardzo dochodowe zajecie.oplacalo mi sie nawet kupowac technologie ktorych sam nie znalem od jednych zeby pozniej sprzedac je drugim.z balansowania na granicy 0 gold zarobilem ponad 30 tys i stalem sie najbardziej zaawansowana naukowo cywilizacja :)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
UWAGA!!!!!!!!!
Na stronie, do której link poniżej, ukazał się patch do R&R. Tam również expansion patch z plikami których nie zawiera podstawa PTW ani Conquest - niezależnie od patchy, a które doszły w wersji Gold, do R&R niezbędnymi.
Jeszcze nie wiem co zmienił patch, aczkolwiek kumpel doniósł, że spowolniono pracę worker'ów, i tak wolniejszych niż w wersji podstawowej.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Lista zmian poniżej. Niestety najważniejsze niedociągnięcia - brak ikon, puste technologie, brak możliwoci budowy niektórych cudów, brak wpisów w HoF - pozostają bez zmian.
Changelog v. 1.02:
Fixed: Long Range Bomber Artwork fixed
Fixed: Apache Longbow issues
Fixed: Trireme no longer rotates before attack
Fixed: Temple civilopedia link fixed
Fixed: Harrier now also has Lethal Sea Bombardment, as contemporary flavor units.
Fixed: All Wonder Splashes should now give correct info
Edit: Hwacha now available with Invention.
Edit: Hardy Units can no longer build Airfields, Outposts and Radar Towers
Edit: Removed Golden Age of Philosophy Wonder
Artwork changes v. 1.02:
Added: Teutonic Knight (Germanic fanatic flavor) by Bebro
Added: Auxilia Cavalry (Roman Heavy Horseman flavor) by Bebro
Added: Amerindian Swordsman flavor (Native Swordsman by Kinboat)
Added: Amerindian Spearman flavor (Native Spearman by Kinboat)
Added: Viking Swordsman flavor (by Utahjazz7)
Added: Roman Cataphract flavor (by Kryten/Utahjazz7)
Added: Eastern Cataphract flavor (by Kryten/Utahjazz7)
Added: African Swordsman flavor (Uruk Hai Warrior by Kinboat)
Added: Scutatio (Roman Spearman flavor by Utahjazz7)
Added: Qin Spearman (Chinese Spearman flavor by Dom Pedro II)
Added: Silk Road splash (completely stolen from Thamis' fantastic Ancient Mediterranean mod)
Edit: Galleass artwork replaced with Aaglo's Galleass animation
Edit: Great Galleass artwork replaced with Aaglo's Heavy Galleass animation
Extended version changes v. 1.02:
Added: Extended version :-)
Edit: Base unit of turns is now in Months, and max no. of turns is 915
Edit: Improvement costs increased by 40%
Edit: Tech costs increased by 33%
Edit: Tech Rate (World Size related) tripled for all world sizes
Edit: Future Techs cost 1000
Edit: Golden Age extended to 40 turns
----
Changelog v. 1.01
Fixed:
*Social Democracy unit support cost now 5gpt.
*Hardy Cultivator: All Worker jobs enabled.
*Archer enslaves to Slave now.
*Leopard 2 is now the Spanish Modern Armor flavour (was Leclerc).
*Self-propellered Artillery: Upgrade flag checked.
*Flak and Mobile SAM AA values were backwards. Flak also: Upgrade flag checked, cost lowered to 80spt.
*Curragh: Sinks in Ocean now (as well as in Sea).
*Heavy Frigate: Sp cost 140 (was 14).
*Carrier: Now has only 3HP bonus (was 5).
*Super Carrier: Now has only 5HP bonus (was 3).
*Boomer Submarine: Naval Missile Transport enabled.
*Interceptor and flavours (Mig-29, F-15, Harrier): Lethal Land Bombardment enabled.
*Precision Missile: Cost increased to 200sp. Disabled Stealth Attack. Increased range to 30.
*Athletics Tech now required for the Circus Maximus
*Submarine: Attack lowered to 16, Stealth Attack enabled (all surface vessels)
*Attack Submarine: Attack 20, Defence 16, Stealth Attack enabled (all ships including Subs)
*Gurkha: Movement 2. Checked Offense AI strategy.
*Cossack: Was erroneously at 5.3.2 instead of 5.2.3 ADM.
*Conquistador: Offense AI strategy checked
*Recycling Center: Now also gives -4 pollution units
Edit:
*Assault Transport: Transport capacity increased to 8 (like Transports).
*Ironclad: Requires Coal (and Iron).
*Steam Frigate: Requires Coal (and Iron).
*Dreadnaught: Requires now Iron and Coal instead of Oil.
*Cruise Missile: Bombard strength reduced to 35, cost lowered to 140sp
*Submersible: Attack lowered to 12
Azazell22 [ Generaďż˝ ]
Witam , czy dotego dodatku tego modu R&R o którym tak mowicie jest jakieś spolszczenie? albo polska instrukcja ?? bo tyle tego wnim jest że nie łapie oco biega ;/
karas_PL [ Konsul ]
Czy można skąś zkombinować dodatki do Cywilizacji III???
Azazell22 [ Generaďż˝ ]
jasne
oto strony z dodatkami
www.civ.org.pl
www.civfanatics.com
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Azazell22 ----->>> Niestety, ale przecież w civce angielski jest prosty.
karas_PL ----->>> Tylko zakupy zagranicą lub u piratów. Jest to jeden z nielicznych i przykrych w sumie przypadków, kiedy zakup u pirata moze być rozgrzeszony. Zdumiewające, że ani pełna wersja civ 2 ani civ 3 nie ujrzy w Polsce światła dziennego - nawet w wesji oryginalnej.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
karas_PL pytał chyba o dodatki a nie mody. Niemniej na stronach powyżej można kupić i oficjalne rozszerzenia.
Azazell22 [ Generaďż˝ ]
aa dodatki to niech zakupi Civ Complete :) ze strony firaxis :P ablo na allegro zobaczy bądz na ebay.com
Abdank [ Legionista ]
Mr.Kalgan ----->>> Wersje PODSTAWOWE Civ 2 i Civ 3 wyszły w POLSKIEJ wersji (nawet mam orginały).
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Abdank--->>> Wersje PODSTAWOWE i owszem, wyszły w Polsce po angielsku. To co masz po polsku to mocno pokancerowane owe wersje - można cieszyć się civilopedią, sama gra natomiast jest skopana. Wersje PEŁNE nigdy nie wyszły w Polsce i nie wyjdą zapewne tak w wersji oryginalnej jak i lokalizowanej.
max501 [ Pretorianin ]
Mogę tylko ze smutkiem potwierdzić, że spolszczenia szczegónie do patchów, modów tylko wnerwiały.
Nie mogę się doczekać IV.
Cywilizacja to ciągle niedościgły wzór - choć liczę, że następna część pójdzie trochę z duchem czasu.
max501 [ Pretorianin ]
Przepaszam - jeszcze jedno
przypadkowy---->>> nie wiem na jakim poziomie grasz, ale na wyższych komp poprostu dennie oszukuje. Miałem sytuacje gdzie jakaś cywilizacja była zapóźniona w rozwoju, nie miała kasy ani nic na wymianę i po turze była wyżej ode mnie (nawet 3 - 4 nauki do przodu w ciągu tury)!!!!
max501 [ Pretorianin ]
ws--- coś tam
Czy mógłbyć się oddać gdzieś do recyklingu?
Azazell22 [ Generaďż˝ ]
strasznie mnie to wkurza w civ 3 conquest albo ja jestem taki slaby a komputer dobry , albo Sid namieszał i pochrzanił conieco w inteligencji AI , w poprzednich civkach jak ziemia była na archipelagu to wiadomo trzeba było wynalesc nawigacje by zasiedlać inne wysepki, i byłem na równi prawie z innymi oponnentami atu patrze mi jezscze daleko do nawigacji a inni juz zasiedlają sąsiednie wysepki ?? oco tu chodzi>?? .. jeszcze jedno mam tez te zwykle lodki ktore po wyplynieciu dalej za ląd zatapiają się, inni też je mają i mogą do nich wladować 2 jednostki a ja niemoge czyzbym mylil jednostki morskie? prosze o jakies wyjasnienia
max501 [ Pretorianin ]
dawno nie grałem Ale powtararzam na wyższych poziomach w civ3 również conqust komp poprostu bezczelnie oszukuje!!!!!! Przeszedłem tą grę wiele razy ale to mnie wq.... najbardziej.
Co do tych łódek ---- pewne nacje mają swoje specyficzne mocne i indywidualne jednostki w różnych okresach (Rzym - legiony, Amerykańce - F14). Może o to chodzi. Wikingowie np.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Ktoś miał doczynienia z tym modem - Rhye’s of Civilization ?
Bartold [ Chor��y ]
Ściągnąłem. Zainstalowałem, i mam problem Civ3Conquest nie chce mi się odpalić. Wywala mnie zpowrotem do windy. Na razie nie pograłem ;(
Azazell22 [ Generaďż˝ ]
masz oryginała czy pirata ?:P
może zainstaluj patcha 1.22 i to cos poprawi
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Taa. Zapowiedzieli IV. Tymczasem wciąż się zmagam z poziomem imperatorskim i niestety nie wychodzi. Parę razy dowalczyłem do czasów współczesnych, czyli XX wieku, ale chociaż udawało mi się wyprzedzić innych to miałem szansy na rozwałkowanie sąsiadów (a tylko kosmos i eliminacja jest uznawana przeze mnie - jak w poprzednich częściach).
Ma się rozumieć, gra na opcji z możliwym save/loadem jest przyjemna i na demigoodzie a może i wyżej, no ale uparłem się aby ją wyhaczyć. Dziwne, poziom monarch nie sprawia mi najmniejszych problemów, mogę grać na pamięć, a tu jak po grudzie.
Może ktoś, kto ma ten poziom i wyższe obcykany, zdradzi trochę strategicznych niuansów. Na początku mnożę miasta, lekko nakładając je obszarami (co 3 po skosie, co 4 w prostej), dużo wymieniam (co się da z innymi, nawet wynalazki sprzedaję, przekonałem się, że na tym poziomie to co było herezją na niższych jest koniecznością). Tak czy owak jest cudem, jak mi sąsiad nie najedzie granic zaraz po wybudowaniu 3 miasta i je zdobedzie - no a wtedy można zaczynać od nowa. Acha i to wszystko na mapie Huge!!!
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr.Kalgan - Miasta niech się troche bardziej nakładają. W początkowym okresie to bardzo ważne. Niech nawet nie przekraczają 6. Potem możesz je zniszczyć. Niech jedno miasto będzie fabryką settlersów, w innym buduj same jednostki itp.
Nie wymieniaj czego się da. Są pewne wynalazki warte dla komputera dużo więcej niż inne (Politeizm, Monoteizm itp). Za nie, jak pierwszy do nich dojdziesz, możesz uzyskac baardzo dużo.
Nie bój się wojen. Ale gdy np idziesz w Horseback raiding to zdecydowanie. Wyprodukuj np 30 koników. Jednak jesli idziesz w Swordsmanow, to wal tylko ich. Ciezko mieszac i ma taka mieszana armia troche gorsze szanse.
Staraj sie oddcinac inne civilizacje od strategicznych surowcow (konie, zelazo, ropa itp). Sa bardzo cenne i daja Tobie ogromna przewage.
Filmik OBOWIĄZKOWY dla każdego fana Civlization 4:
W32.Blaster [ Pretorianin ]
Te filmiki naprawdę robią wrażenie i to takie, że dzisiaj strace cały dzien na graniu w Civ 3. Czy nie wie ktoś może, jakie państwa zostaną dodane w następnej odsłonie ??
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Taaa. Cainoor, łatwo powiedzieć. Niemniej, podobnie jak przypadkowy stawiasz na rozwiązania militarne ??? W bieżącej grze idzie mi troszkę lepiej (ale też niezabardzo). Tym razem optymalizuję handel wynalazkami. Sprzedaję wszystko !!!! ale.... dopiero na 1 ruch zanim kontrahent je wynajdzie (oczywiście oszustwo z zapisywaniem sekwebcji finalnej tury, na samym początku odwiedziny sąsiadów i ewentualny load). No daje to kapitalne efekty, wreszcie mam więcej forsy niż sąsiedzi a i stosunki bardzo życzliwe, piorą się wzajemnie mnie zostawiając w spokoju. Pogram, zobaczę czy to jest recepta.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
OOOOOOOOO!!!! Można założyć 4 część. W istocie nawet numer powinien być większy, 3 lata temu udało się przedyskutować kilka części, ale nie pamiętam ile tego było.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr.Kalgan - Części było sporo i pamiętam, że brałem w nich czynny udział. Spróbuje poszukać w archiwum ile dokładnie tego było. Jak coś, to założe kolejną. Chyba, że masz pomysł to nie widze problemu ;)
Co do typu zwycięstwa: najłatwiej chyba wygrać poprzez Domination. Wyscig Space Ship na Emperor to juz trudniejsza sprawa (chociaz lepiej punktowana;). Dlatego ja lubie stawiac na armie. I nie zastanawiac sie ani chwili z ekspansja. Tu trzeba sie rozwijac i to w sposob logarytmiczny heh :)
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Haha, dokopałem się do pierwszych wątków z serii Civilization. Kolejność chronologiczna:
1 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=52055
2 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=121011
3 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=126313
4 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=136312
5 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=138969
6 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=142644
7 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=146481
8 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=151659
9 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=156645
10 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=160448
11 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=166462
12 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=186724
13 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=210344
14 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=228162
15 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=241309
16 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=258130
17 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=286050
18 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=390373
19 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=634097
20 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=961273
21 - http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=1934340
22 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2713850
23 - https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2900491
(ostatni link prowadzi do tego wątku)
W32.Blaster [ Pretorianin ]
A czy wie ktoś, czy CD Projekt wyda tę grę w języku polskim ??
Cainoor [ Mów mi wuju ]
W32.Blaster - Szczerze? Chciałbym, by CD Projekt wydał w Polsce obie wersje. I polską i angielską. Mam strasznie złe doświadczenia, jeśli chodzi o to z Civilization 3. CD Projekt spolszczył oryginał, ale o patchach i dodatkach to już zapomniał.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Niech już lepiej nie lokalizują, ta gra ma wyraźnego pecha, prawdopodobnie programiści działają w pośpiechu i pod presją, w rezultacie otrzymujemy gry potwornie zabugowane. A później nie opłaca się już patchować. Przypomnę w Civ2 podstawa nie zaaplikowano ostatecznych wersji angielskich patchy (i nie dano polskich odpowiedników) natomiast gra posiadała zepsuty generator miast cywilizacji rzymskiej (albo egipskiej, identyczny błąd zrobiono bowiem w Test of Time i już nie pamietam która cywilizacja została schrzaniona w której wersji). Niewinny z pozoru błąd praktycznie uniemożliwiał rozgrywkę, kiedy komputer wylosował tą cywilizację. Jeżeli to gracz grał wybrakowaną nacją to pół biedy, sam wymuślał nazwy miast (aczkolwiek występowały anomalie w przypisywaniu jednostek do tych miast przez AI), jeśli jednak została ona wylosowana przez AI jako przeciwnik gracza to zaczynały się prawdziwe schody, AI nie nadawała miastom żadnych nazw (wszystkie były bezimienne), nie można było prowadzić więc szpiegowskiej czy dywersyjnej działalności przeciw nim (one po prostu nie figurowały w żadnym wykazie). Nie było także wiadomo ile nasz przeciwnik ma miast. Również dawały się odczuć inne zakłócenia w rozwoju tych cywilizacji. Na próby reklamacji producent (w przypadku Test of Time był to CDP) pozostawał głuchy. Wogóle wydanie ToT było nieporozumieniem skoro można było wydać w zamian pełną wersję Civilization2Gold która nigdy nie ukazała się w polsce również w angielskiej wersji, a pomijając graficzne wodotryski była grą bardziej zaawansowaną niż ToT ( w ToT wprowadzono trójwymiarowe animacje jednostek, zmieniono też grafikę terenu - nie wiem czy na lepszą sprawa gustu - natomiast nie uwzgledniono wszystkich patchy które zawierała wersja Gold - do niej także ukazał się jeden patch). Los ten podzieliła niestety i ostatnia edycja. Również nie wydano wersji Gold - a przecież można byłoby jescze i dziś wydać ją w platynowej serii z uwzględnieniem, bezpłatnego przecież, genialnego dodatki R&R!! - mało tego polska wersja zawiera błędy zmieniające sens gospodarki surowcami. Sygnalizowałem ten problem zamieszczając zdjecia wielorybów w górach czy pszenicy na pustyni, ale nie wzbudziło to zainteresowania, ktoś po prostu poddał w wątpliwość te fakty - od tego czasu sprawdziłm dwie inne wersje na różnych konfiguracjach komputerowych i błąd wystepuje zawsze, będąc łatwym do wykrycia - jest powszechny). Polskiej wersji civ IV nie kupię, kupię natomiast angielską, jeśli dołączą do niej polski podręcznik, bo akurat polskie podreczniki do tak rozbudowanej gry są jak najbardiej na miejscu. No i będzie można do oryginału kupować u piratów dodatki które naturalnie legalnie dostępne nie będą.
Cainoor, to co zakładasz część 24!!!
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Wracając do Imperatora, znów się nie udało. Tym razem teren był taki, że miasta nie chciały się rozwijać (stolica miała niezły) i wkrótce, mimo talentów handlowych odstawałem od reszty. W jednej grze cały czas byłem liderem, tyle, ze AI przyznała mi teren wyjściowy na wyspie (określiłem parametry wyjsciowe na superkontynent. Pomimo rewelacyjnego (relatywnie) rozwoju, desant na kontynent przeprowadziłen dopiero około 1800 roku. Chociaż byłem technicznie bardziej zaawamsowany (w miastach piechota liniowa a u mnie czołgi), to jednak mimo, że co 12 ruchów na kontynent dostarczałem 60 jednostek (czołgów i marines) to tłum jednostek zjednoczonego przeciw mnie kontynentu był przeważający i porażający. Mimo wszystko parłem do przodu wyrywając miasto po mieście, niestety podbicie kontynentu w czasie gry okazało się niemożliwe (cholerne AI nie budowało kolei, a albo mogłem dowozić inżynierów albo jednostki - niestety miałem na swojej wyspie tylko z dwadzieścia miast).
No nic gramy dalej.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Mr.Kalgan - Jeśli miałeś tak duża przewage technologiczną, to może warto było skupić się na Space Race Victory?
btw. NArazie nie mam czasu do założenia kolejnej części, więc możesz śmiało zakładać. Ja będę miał czas dopiero jutro wieczór.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Cainoor---->>> Może i tak, ale skończyłoby się pewnie tak..... zaczynam budowę statku wyprzedzając ich o 12 - 15 technologii. Kieddy będę w połowie oni zaczną budowę...... i skończą na 2 - 3 ruchy przede mną. Wiesz, ja na tej wyspie miałem 20 kilka, góra 30 miast, z tego połowa produkcyjna. Ponadto jak Ja nie zdecyduję sie na inwazję to ktoś przypłynie do mnie, co z tego, ze go odeprę, jak część produkcji będę musiał dawac na zbrojenia. On (w końcu wszystkie cywilizacje to w zasadzie jedna antygraczowa koalicja) na tym kontynencie miał ponad 200 miast a moze i z 300.
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Ps- jedyny strategiczny surowiec na wyspie to było żelazo (jedno złoże). Ponadto 2 luxury do handlu. No udawało się kupić i aluminium i węgiel. Na wyspie miałem sąsiada, wykończyłem go kupionymi końmi. Ale wątpię, czy sprzedaliby mi uran.
Wasylus [ Legionista ]
"...niestety ciężko powiedzieć co im z tego wyjdzie. Zapowiadane jest wyeliminowanie absurdów typu: pokonanie czołgów przez włóczników... ale przed premiera trójki też to zapowiadali ;)"
Saurus - nie mogli zapowiadac bo w dwojce tego praktycznie nie bylo - trojka to krok w tyl w kwesti absurdalnych wynikow starc (w dwojce oddzialy mialy 10-40 hit pointow a w 3 maja 2-5 o ile pamietam - wiec przypadkowosc starc jest wieksza - a w jedynce mialy zawsze 1 - stad falanga mogla pokonac w miare czesto pancernik)
Mr.Kalgan [ Gold Dragon ]
Wasylus------>>> Czyżby mignął tu przelotem sam mistrz Saurus?
Czy nawiązałeś do innego wątku?
A wracając do moich potyczek imperatorskich. Ostatnia technika optymalizacji dyplomacji była niezła, aż w pewnym momencie się spłukałem, nałożyło się to wczasie kiedy jeden z sąsiadów postanowił odzyskać stracone w porzedniej wojnie miasta, ja nie miałem zadnych atutuów aby zmontować sojusz przeciw niemu (w sumie mimo, że był silniejszy to 1na1 przetrzepałbym mu skórę) w rezultacie toon wciągnął w wojnę WSZYSTKIE cywilizacje i mnie rozwałkowali.
Zrestartowałem tą grę. Sytuacja jest taka, że jestem otoczony przez 3 militarytyczne cywilizacje - Azteka od wschodu - ale jakoś kiepsko mu szło za pierwszym razem a i za drugim nietęgo, na północy sąsiaduję z Niemcem - strasznie szybko rozwijają się naukowo, mają kłopty z żelazem, długo szukają możliwości kupna, niestety trudno do nich dojść na początku. Od zachodu Mongolia. No to potworki straszne, nie dość, że naukowo dorównują Niemcom, to jeszcze mają wszystkie surowce, no i byli stradznie agresywni, wywoływali wojnę za wojną, to oni zmontowali finalną koalicję i mnie rozjechali. Jak to wszystko wiedziałem to w aktualnej rozgrywce wyprodukowałem od razu 2 wojaków i jednego łucznika i polazłem na Mongoła, jak mu zdobyłem trzy miasta
- początek gry, została mu stolica i jedno miasto - to teraz jestem panem sytuacji. Wszystko stało się trywialnie proste. Ja dupek jestem, że od razu tak nie robiłem.
Cainoor [ Mów mi wuju ]
Kolejna część [24]:
https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=3779505
(poniżej zły link)
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2005-05-27 14:28:27]