GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Recenzja FIFA 2005 DEMO, czyli pasmo kolejnych nieszczęść EA

23.09.2004
02:07
[1]

maciek_ssi [ pro evolutioned ]

Recenzja FIFA 2005 DEMO, czyli pasmo kolejnych nieszczęść EA

Dwa dni, dwadzieścia godzin gry. Czy po tym czasie można już wydać opinię o grze? Można, nawet po pięciu minutach styczności z dowolnym tytułem. Faktycznie, powinienem był już wcześniej dopisać się do dowolnego wątku o FIFIE 2005 i napisać dla przykładu:

„Kolejny beznadziejny tytuł od EA Sports. Jeśli jeszcze raz wydadzą tak beznadziejną piłkę, to wyślę im list specjalny motywacyjny do siedziby. Ta piłka to gniot jakich mało. Pro Evolution Soccer 4 przebije wszystko co było do tej pory.”

Ale na razie to FIFA przebiła siebie. Oczywiście nie widziałem finalnej wersji, ale co nieco o gameplay’u mogę powiedzieć. Dlatego też nie napiszę o grafice czy dźwięku.

Nie wiem jak to się stało, ale developerzy poprawili większość błędów, które im wytknąłem [ https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=2364907 ] w poprzednim tekście. Bieg, sprint czy przyjęcia lub choćby prędkość podań – elementy
te zostały nareszcie odpowiednio zsynchronizowane. Gra dzięki takiemu zabiegowi stała się bardziej płynna(!) i bardziej grywalna. Nie musimy już czekać wieki, aby wielce wielmożny piłkarz odwrócił się o 180 stopni. „(…)elementy te zostały odpowiednio zsynchronizowane.(…) – ale na korzyść szybkości in plus. A jak wszyscy wiedzą szybkość -> dynamizm. Zatem mamy kolejną rzecz dodaną do garnka gameplay’u. System First Touch (cóż za doniosła nazwa) sprawdza się dość dobrze. Odsługujemy przy jego pomocy przyjęcia – wymagające specjalnej uwagi - które teraz wyglądają przyzwoicie. Można zarzucić przeprogramowane ruchy, przez co nie zawsze uzyskujemy wymagany efekt, ale tak czy inaczej FT przeważnie spełnia swoją rolę. Przy okazji tricków, to zaliczam wreszcie na plus Freestyle. Zwody są przydatne, a nie jak w poprzednich wersjach gry, gdzie służyły jedynie jako „pokazówka”. A do tego są w miarę intuicyjne: wiemy, że jeśli naciśniemy tył + Shift (a nie odwrotnie!), to uzyskamy podrzut piłki. Dodano także opcję zatrzymania się zawodnikiem; nie musimy biec niepotrzebnie po piłkę zmierzającą na aut. Niestety, będąc w posiadaniu piłki przyciśnięcie klawisza daje mało interesujący nas efekt w postaci odebrania nam „gały”. Dlatego najlepiej wykonywać tricki według podanego w nawiasie przykładu. Ostatnim klawiszem „funkcyjnym”, o którym warto wspomnieć, jest wybieganie zawodników w przód. Sprawdza się we wszystkich elementach, kiedy jesteśmy w posiadaniu piłki. Warto dodać, że został on znacząco usprawniony. Nie ma już bezsensownych biegów „gdzie popadnie”.
Prostota podań bije na łeb wszystko, co widziałem do tej pory. Łatwiej już się nie da. Ale nie zaliczam tego na korzyść gry. I to nie tylko te bezpośrednie podania, dotyczy to także prostopadłych oraz w dużym stopniu dośrodkowań. W czym problem? SĄ ABSOLUTNIE NIEMAL CELNE! Idą od nogi do nogi, dokładnie tak jak chciałby każdy manager na świecie. Nie ma pomyłek, ciężko jest kopnąć na aut. Nawet przy dziesięciu podaniach z pierwszej. Nieudane zagrania zdarzają się jedynie tylko wtedy, gdy na linii podania znajdował się piłkarz przeciwnika, lub pośpieszyliśmy się z odegraniem z pierwszej i piłka potoczyła się „niechcący” na aut. Faktem jest, że piłkarze znakomicie się ustawiają do odbiorów, ale nie zważając na ich atrybuty trzeba przyznać, że ułatwiono ogromnie tutaj sprawę. Podania prostopadłe mają takie same objawy „celnej piłki”. Trafiają niemal dokładnie tam gdzie chcemy. Dośrodkowania też przeważnie docierają do celu, jednak tutaj zawodnicy nie są zbyt skorzy aby poprawnie się ustawić do obioru/strzału, a samemu ciężko jest coś wskórać. Kiedy jesteśmy przy dośrodkowaniach, to mamy pewne usprawnienie. Otóż wprowadzono system crossów znany choćby z PES 3, czyli wysoko/niżej/po ziemi.
Rozszerzono wachlarz strzałów. Komputer teraz (lub my jemu) może wbić nam gola nożycami, ekwilibrystycznym wolejem itd. Sytuacje takie zdarzają się dość rzadko, co dobrze służy realizmowi.
Zmienił się teraz diametralnie system odbioru piłki. Znów wzorowano się na PES 3, po prostu mamy tutaj znany system pressingu przez zawodnika (lub zawodników). Podobnie jak w grze Konami możemy próbować odebrać piłkę jednym zawodnikiem, dwoma zawodnikami lub kombinować powyższe sposoby ze sprintem. Przenosząc pressing do FIFY, developerzy nawet usprawnili co nieco. W grze EA zawodnicy na boisku starają się dodatkowo przeciąć linię podania lub zablokować strzał. Grając takim oto systemem, odbieranie piłki jest po prostu zabawą, a nie wymagającą uwagi ciężką pracą. Nie wiem tylko dlaczego zawodnicy próbujący odebrać piłkę przeciwnikowi biegają jakby rozgrywali mecz na niedzielnym pikniku w parku, a nie grali w pełną walki i poświęcenia rozgrywkę. W tej beczce miodu trzeba dodać łyżkę dziegciu. Walka obrońcami w obrębie pola karnego wydaje się być schrzanioną sprawą. Nie jesteśmy w stanie ustawić dokładnie zawodnika w taki sposób, by pewnie wygrał on pojedynek główkowy. Napastnik drużyny przeciwnej nierzadko odepchnie naszego gracza i z zimną krwią wpakuje piłkę do bramki. Takich sytuacji jest naprawdę mnóstwo. Jeśli więc chcemy w najprostszy sposób wygrać z kompem, to próbujmy nieustannych ataków skrzydłami zakończonymi dośrodkowaniami.
Krótko o domyślnej taktyce. W mojej recenzji EURO 2004 napisałem bardzo pochwalne uwagi dotyczące zachowywania się piłkarzy na boisku pod względem sytuacji. Spowodowane to było bardzo prostym aczkolwiek ważnym elementem: w poprzedniej wersji FIFY nie było dostępnego widoku radaru. Sprytnie to wszystko zamazano poprzez brak owego elementu, który nie pozwalał na dogłębne obserwacje. Natomiast teraz, gdy w 2005 radar powrócił wychodzą na wierzch bardzo złe nawyki. Patrząc z boku na piłkarzy przesuwających się po murawie można bez żadnych uprzedzeń określić produkt bez ustalonego zamysłu taktycznego. Obrona przy akcjach ofensywnych przesuwa się w przód (w okolice środka), skrzydłowi obrońcy nie przesuwają się tradycyjnie wspomóc samotnych pomocników. Teraz spójrzmy co się dzieje gdy napastnik strzeli na bramkę z bliska i bramkarz przeciwnika złapie piłkę. Obrońcy cofają się na dwudziesty metr od naszej bramki, linia pomocy znajduje się w środkowej strefie boiska, natomiast napastnicy jak gdyby nigdy nic idą sobie spokojnie powrotem. Przeliczając: 70 metrów różnicy pomiędzy najbardziej wysuniętymi liniami formacji, gry tymczasem cały współczesny futbol opiera się na co najwyżej 40 metrach. Tu wina leży nie w napastnikach lecz w zbyt daleko cofających się obrońcach. A po kilku sekundach wydarzeń na boisku można zauważyć, że napastnicy idą sobie dalej w najlepsze i są daleko na spalonym, Niestety, cała gra jest nastawiona na obronę. O ile jeszcze strikerzy uczestniczą w akcjach ofensywnych, to pomocnicy już „z taką lekką nieśmiałością”. Szlag trafia człowieka gry nie ma jak rozegrać piłki na połowie przeciwnika. Nie będę podawał więcej przykładów, jest ich naprawdę mnóstwo.
Pozytywną jak najbardziej rzeczą jest natomiast nowy sposób wykonywania autów. Tu możliwości jest naprawdę mnóstwo. Można rzucić bezpośrednio, jak i na dobieg.
Jaką grą jest FIFA 2005? Ulepszonym Euro 2004? Czy może całkowicie nowym standardem, do którego otwarcie dąży EA Sports. Tak, to z pewnością. Gra będzie sporym sukcesem, jest to najlepsza FIFA w jaką dane mi było grać. Przyciągnęła mnie znacznie dłużej niż poprzednie wersje z ostatnich czterech lat. Maniacy FIFY będą już niedługo wychwalać produkt pod niebiosa, gdy tymczasem powoli nadchodzi powolnymi krokami PES 4 z rewolucyjnymi elementami. Zapowiada się ciekawa jesień.

Przyszłość FIFY:
Czy na tym silniku meczowym powstaną nowe wersje? A może firma skorzysta z „podkupionych” developerów Konami?

27.09.2004
20:41
[2]

maciek_ssi [ pro evolutioned ]

nie udalo mi sie wywolac polemiki z nikim, nie wiem czy wątek zaginal, czy tez moze nikt nie chcial na cokolwiek odpowiedziec, jak wiadomo ciezko jest sobie samemu odpowiedziec

oto sterowanie, ktore wylapalem w czasie gry:

PODSTAWOWE
Kursory bieganie
E sprint
SHIFT zatrzymanie zawodnika
S zmiana zawodnika

PRZYJĘCIA
Kursory przyjęcie i zmiana postawy w wybranym kierunku
SHIFT + kierunek First Touch

ATAK
Kursory movement, drybling
S podanie
A podanie górą, dośrodkowanie na linii pola karnego
2xA dośrodkowanie na wysokość tułowia
3xA dośrodkowanie [niemal] po ziemi
D strzał
C+D markowanie strzału
Q wybieganie na pozycje
W podanie prostopadłe
Q+W podanie prostopadłe górą
Q+D strzał lobem
Shift zatrzymanie się z piłką
Kierunek + SHIFT Freestyle
Z Remote Receiver Control

OBRONA
A wślizg
D pressing
D+E pressing ze sprintem
D+Q pressing we dwóch
D+E+Q pressing ze sprintem we dwóch

30.09.2004
10:06
smile
[3]

..::Shadow::.. [ Junior ]

wg mnie EA ponownie wkroczyła na ścieżkę, z której zeszła kilka lat temu. Ścieżka ta doprowadzi ich do ponownego objęcia tronu w królestwie sportówek na blaszaka ;) nareszcie poprawiono to, co przeszkadzało w poprzednich edycjach.

do autora textu - podania wcale nie muszą być dokładne (te górne) wystarczy dłuzej przytrzymać klawisz "A" i piłka poleci w trybuny ;)


pozdrawiam

30.09.2004
10:27
smile
[4]

volvo95 [ Legend ]

Słyszałem wiele opinii , że gierka jest świetna , więc ściągnąłem sobie demko ... Tak jak przypuszczałem gierka jest fajna , ale jeszcze sporo jej brakuje do WE8 ... Może w kolejnej części EA zbliży sie do poziomu Konami , chociaż wątpie w to , gdyż PES jest cały czas ulepszany [ przywileje korzyści , animacje , ilość zagrań ] ... Jak dla mnie wybór jest oczywisty - PES4 ...

30.09.2004
10:34
smile
[5]

volvo95 [ Legend ]

maciek_ssi --> Pamiętasz moją osobe ?? Robisz jakiś poradnik [ sterowanie itp. ] do WE8 [ PES4 ] ???

30.09.2004
18:47
[6]

maciek_ssi [ pro evolutioned ]

volvo95 -->>
pamietam, zreszta jestes na mojej liscie dziekczynnej poradnika PES 3 (link obok nicka)
a co do poradnika to jeszcze nie wiem, jak mi sie bedzie chcialo...

..::Shadow::.. -->>
masz racje, ale podania po ziemi jak dla mnie to przesada

30.09.2004
18:59
[7]

Vejt [ The Chronicles of Vejt ]

pytanko po co jest ---Shift--- w obronie

30.09.2004
19:07
[8]

maciek_ssi [ pro evolutioned ]

pytanko po co jest ---Shift--- w obronie
nie wiem, nie chce mi sie sprawdzac, jak bedzie czas to zobaczeA

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.