GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Forum CM: Operacja - Interpretacja

15.09.2004
09:26
[1]

slawreg [ Pretorianin ]

Forum CM: Operacja - Interpretacja

Mapa nr 1

15.09.2004
09:27
[2]

slawreg [ Pretorianin ]

Mapa nr 2

15.09.2004
09:27
[3]

slawreg [ Pretorianin ]

Sytuacja przed kolejną bitwą w operacji (gram z Zajefem).

Mam na mapie pola setupu aliantów (mapa 2):
- czerwona strefa to podstawowa strefa gdzie można do woli przemieszczać jednostki
- niebieska strefa gdzie znajdują się moje jednostki ale nie można ustawiać w tej strefie

Porównawczo odniosłem te strefy na mapie axis nr 1.


Pytanie jest takie - Co oznacza ją niebieskie pola?

Interpretacja

Wszystko poza strefą czerwoną jest dostępne dla wroga. Ale w takim razie po co niebieskie pola. Analizując poszczególne niebieskie pola stwierdzam z ustawień i przebiegu poprzedniej bitwy że zostały na 100% oczyszczone z jednostek wroga - pola 1,2,3,4 i jeszcze kilka po lewej stronie niewidocznych na screenie.

Jakie wnioski - pola niebieskie nie są dostępne w setupie dla wroga i co więcej nie ma na nich żadnych jednostek wroga.

Zakładając że rozumowanie jest słuszne na polach 5 i 6 nie powinno być żywej duszy. Ale jak widać na mapie axis jest tam ich całkiem sporo.

O co chodzi z tymi niebieskimi polami ? Jak to rozumieć ?

15.09.2004
10:22
[4]

Bombardier [ Konsul ]

Grywam dość często w operacje ale z kompem i też spotykam się z tym zjawiskiem. Moja interpretacja jest taka, że niebieskie pola otaczają jednostki, które zbytnio wyforsowały się do przodu i pozycje przez nie zajmowane nie są zaliczane do opanowanej strefy czerwonej. Oczywiście to nie wyjaśnia po co te pola w ogole są, skoro przeciwnik może tam rozstawiać swoje jednostki. Rownie dobrze nasze zbyt wysunięte oddziały w ogole nie musiały by być otoczone jakimikolwiek polami??? Może w manualu jest coś na ten temat?

15.09.2004
10:43
[5]

slawreg [ Pretorianin ]

Bombardier > rzecz w tym że przeciwnik nie może tam ustawiać jednostek; te które są na polach 5 i 6 pozostały na miejscach z poprzedniej bitwy. W niektórych typach operacji komputer cofa wszystkie wysunięte poza "własną" strefę jednostki. W tej operacji albo powinien cofnąć niemieckie jednostki z terenu odpowiadającego niebieskim polom albo inaczej je przydzielić. Brak w tym konsekwencji.

Czekam na opinie.

15.09.2004
13:27
[6]

BamSey [ Generaďż˝ ]

Pomiędzy bitwami na nowo obliczana są linie frontu i w zależności od postępów dokonanych w poprzedniej bitwie – i rodzaju rozegranej operacji – może się ona przesunąć do przodu, tyłu, albo pozostać niezmieniona. W zależności od ustawień parametrów operacji pomiędzy wojskami obu stron umieszczany jest pas „ziemi niczyjej”. Podczas operacji szturmowych (Assault) i statycznych (Static), odizolowane jednostki kończące ostatnią turę poprzedniej bitwy zostają uwięzione i nie można ich przesunąć do tyłu (są zablokowane). Takie jednostki nie otrzymują pomiędzy starciami zaopatrzenia! Podczas operacji postępowych (Advance) wojska takie zostają przesunięte do własnych stref rozstawiania.

Ważne: podczas operacji szturmowych (Assault) i statycznych (Static), mądrze jest wycofać większość znajdujących się daleko z przodu jednostek, aby w chwili zakończenia operacji można było otrzymać zaopatrzenie i przemieścić je w inne miejsce na mapie!


Operation Type (Typ operacji) – To najważniejsze z ustawień operacji. Określa w decydującym stopniu, jak rozgrywana będzie operacja. Zrozumienie subtelności takich rozgrywek może trochę potrwać, ale im bardziej będziecie się wzorować na historycznych przykładach, tym lepsze będą wasze operacjeTe, które zapuszczą się za daleko mogą zostać odcięte na ziemi niczyjej i zostaną „zablokowane” podczas fazy rozstawiania przed kolejną bitwą i nie otrzymają zaopatrzenia. Taki rodzaj operacji doskonale nadaje się do szturmowania umocnionych pozycji, walk w mieście, lasach czy walk do „ostatniego żołnierza”.

Static (Statyczna) – mapa pola bitwy pokrywa całą mapę operacyjną, tzn. NIE przesuwa się. Zwycięstwo jest oceniane na podstawie strat nieprzyjaciela i utrzymania flag zwycięstwa. Niektóre z jednostek mogą zostać odcięte i zablokowane podczas fazy rozstawiania do kolejnej bitwy, a co za tym idzie ich zaopatrzenie nie zostanie uzupełnione. Statyczne operacje to w zasadzie serie bitew rozgrywanych na tej samej mapie.

Jednostki które pozostają pomiędzy bitwami na ziemi niczyjej, kończą w ograniczonych strefach rozstawiania, tak więc możliwości ich rozstawiania do kolejnej bitwy będą ograniczone. Pas ziemi niczyjej może mieć 800m szerokości. Ważne: w CMBO ludzie skarżyli się na ziemię niczyją i chcieli, aby została całkiem usunięta. Można to zrobić, ale NIE jest to zalecane. Ziemia niczyja jest dobrą funkcją i nie należy jej wyłączać. Szczególnie teraz, gdy w 2 z 3 rodzajów operacji nie można przesuwać jednostek pomiędzy bitwami.

15.09.2004
13:49
[7]

slawreg [ Pretorianin ]

BamSey > ale jak interpretować przypadek opisany przeze mnie. Jest to operacja typu static, allias advance bodajże. Co to są te niebieskie pola. Zaznaczam że jednostki niemieckie poza swoją strefą nie były zablokowane i dostały amo.

15.09.2004
14:24
[8]

BamSey [ Generaďż˝ ]

Może to są strefy w jakich autor scenariusza przewidział mozliwość lądowania posiłków dla wroga i dlatego tak jest......

16.09.2004
15:05
smile
[9]

jiser [ generał-major Zajcef ]

No to ja wszystko wyjaśnię :]
Screeny pochodzą z operacji GP7: Weserubung o parametrach: type = static, no-man's-land = 320 m. Brak posiłków dla obrońcy (Niemców = mnie).

Strefy 1, 2, 3 i 4, to są strefy ograniczonego (lub braku) zaopatrzenia. Strefa jest niebiska, Twoje jednostki które na niej stoją - czerwone. Jeśli cofniesz je do czerwonej strefy, będą objęte pełnym (względem ustalonego dla Ciebie w parametrach współczynnika) zaopatrzeniem. Dotyczy to - ilości dodawanej amunicji i przywracanych do sprawności ludzi. Ponadto (gdyby na planszy były pojazdy i/lub cięzki sprzęt piechoty), jeśli uda Ci się przechnąć strefę kontroli (tutaj - czerwoną) na pojazd/sprzęt w stanie 'abandoned' to będzie on włączony do puli "możliwych do zreperowania" (realny wpływ naprawiania pojazdów 'abandoned' na bitwę pojawia się przy wysokich wartościach współczynnika 'vehicle recovery'). Strefy 1,2,3 i 4 to po prostu strefy przyfrontowe :)

Natomiast 5, 6, i taka mała (dwupolowa) powyżej, to inna bajka. To są strefy mojego stacjonowania z poprzedniej bitwy - przybliżona informacja dla Ciebie gdzie się mogę znajdować. W następnej może mnie tam nie być (jeśli mam możliwość wycofania się - czyt. moje jednostki nie są 'padlocked'). Bardzo mi przykro dowiedzieć się, że tak wyraźnie miałeś pokazaną strefę w której moi strzelcy wyborowi zakończyli poprzedni odcinek operacji :(

16.09.2004
16:13
[10]

slawreg [ Pretorianin ]

jiser > to co piszesz ma jakiś sens. Jeśli nie mylisz się co do zadania stref 5 i 6 to jest to ciekawy sposób pokazanie wyniku zwiadu przed bitwą lub czegoś w tym rodzaju.

16.09.2004
17:32
smile
[11]

jiser [ generał-major Zajcef ]


No, chyba aż tak jak mnie zrozumiałeś to nie jest. Nie da się dokładnie w ten sposób "przemycać" informacji ze zwiadu ponieważ ... he he ... jeśli niebieska strefa jest Twoja, to jednocześnie nie może być moją strefą rozstawienia (mogą być tam moje jednostki z padlock-iem lub bez), ale nie mogę nimi dysponować w obrębie tamtej strefy. Jeśli zaś byłaby moja .. coż, wtedy Ty byś jej nie widział :) (wbrew temu co wyżej Bombardier pisał).

Z drugiej strony - te niebieskie strefy muszą być jakiegoś rodzaju przekazem informacji .. czy dokładniej, odsłonięciem informacji z poprzedniej bitwy, dla Ciebie. Wskazują bowiem moją "strefę kontroli" (może lepiej: "strefę zajmowania") z poprzedniej bitwy. Jeśliby zaś po prostu chodziło o to, abym miał w tamtej części taką właśnie nieaktywną rozstawkę (mogę przebywać, ale żeby swobodnie się rozstawiać, muszę się cofnąć) .. to można było (tzn. CM mógł) użyć do tego strefy szarej (neutralnej).

Drugie pytanie - dlaczego ja takich stref nie mam ? Bo byłem w odwrocie. Traciłem kontakt z jednostkami przeciwnika (znaczy, Twoimi), co powodowało odsuwanie się mojej "pełnej" strefy (tej połączonej z którąś krawędzią mapy) od Twoich pozycji.

Wydaje mi się, że CMowy algorytm wyznacza strefy poddziału mapy (na "warstwy" w kierunkach przyajznych krawędzi) - pierwszą jest ta pełna (na mojej rozstawce - zielona, na Twojej - czerwona) i oznacza rejon .... hmmmm ... kontrolowany? nie, to nie to ... może - dostępny dla służb tyłowych? o! uznany za bezpieczny :) Druga strefa, ta objęta 'no-man's-land' ............. aaaaaaa, no i już wiem :]

Kluczem jest pojęcie 'no-man's-land'. Jak pod koniec scenariusza nie zrobi się odwrotu, pewne jednostki pozostaną w stefie walk. Ich ostatnie położenie jest przecież znane dla przeciwnika. I po to są niebieskie strefy pod moimi wojskami. Są dla mnie obce (nie dostaję tam zaopatrzenia) a ich pozycja jest u przeciwnika oznaczona. Pytanie dlaczego ja nie dostałem takich stref u Ciebie. Pewnie dlatego, że byłem w defensywie - te rejony 1, 2, 3 i 4 to były rejony kontaktu bojowego -- ale ja tam nie miałem już jednostek. Nie miałem wpływu na określanie 'no-man's-land'.

Czy jestem pewien takich wniosków ? Skądże :D To po prostu próba dopasowania ogólnych informacji z manuala do rozumienia CMowej rzeczywistości. Aby to zweryfikować - trzeba rozegrać więcej bitew. Albo dopytać się na Forum BTF :)

16.09.2004
17:37
smile
[12]

jiser [ generał-major Zajcef ]

A tymczasem - ciekawi mnie czy pewna sprawa związana z przesuwaniem się okna bitwy w dynamicznych operacjach.
Wiadomo, że jednostki które nie zmieszczą się w oknie bitwy bo zakryłaby je przyjazna (dla nich) krawędź (np jednostki wsparcia tyłowego) są przesuwane do przodu. A co jeśli zakryje je nieprzyjazna krawędź (jak w przypadku zostawionych za sobą fragmentów linii obronnych przy 'assault') ? :>
IMO powinny byc usuwane z gry (efekt Blitzkriegu lub taktyki niemieckich grup szturmowych z frontu zachodniego I WW). Ale czy tak jest, hmmmm .... możemy sprawdzić na 'Island hill' :D

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.