GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Forum CM: Wsparcie rkm'ów w czasie szturmu.

08.09.2004
22:22
[1]

graf_0 [ Nożownik ]

Forum CM: Wsparcie rkm'ów w czasie szturmu.

Dręczy mnie pewne pytanie dotyczące atakawanie piechotą w grach z seri CM.
Czy podczas szturmu, (FAST MOVE na pozycje wroga w BO, ASSAULT w BB/AK), ręczne karabiny maszynowe będące w posiadaniu drużyny też liczą się do łącznej siły ognia?
Patrząc na to logicznie to raczej nie da się biec i strzelać z mg42, który zresztą nie miał chyba miejsca na drugą rękę z przodu (tak jak bar), to tylko w filmach się udaje, Schwarceneger to chyba nawet po jednym m60 w każdym ręku nosił :)

A jak to jest w CM

08.09.2004
22:38
[2]

Wiggins [ SSiberian Tiger ]

Rambo albo Commando z ciezszym M60 radzili sobie niezle :)
Mysle ze w CM tworcy poszli na uproszczenie i FP km-ow liczy sie do sily ognia oddzialow szturmujacych.

08.09.2004
22:40
[3]

mgk [ Generał - Pacyfista ]

Chyba czytałem w poradniku startegicznym ze po podziale drużyny szturmowej jedna ma wiekszą siłe ognia na bliski dystans a druga (z rkm i karabinami) na dalszy - co by znaczyło że takie rozróznienie jest

08.09.2004
22:55
smile
[4]

Lim [ Senator ]

Dwa zdania w kwestii ogólnej a nie samej gry . Kiedyś chyba w wątku Close Combat zamieściliśmy fotki z których jasno wynikało że nie tylko Rambo strzelał z KM z biodra. Tylko jaka z tego była korzyść dla atakującego - pewnie największa to panika w szeregach atakowanego;)
W podręcznikach taktyki próżno by szukać takich manewrów- co innego to osłona ogniem KM'u atakującej piechoty.
Proszę jeszcze info z w którym wspomina się o ,,strzelaniu z biodra'' :
MG-34 był pierwszym na świecie uniwersalnym karabinem maszynowym. Jego "uniwersalność" polegała na tym, że używany był w trzech wariantach zastosowań: jako lekki karabin maszynowy - opracowano specjalne bębny amunicyjne Gurttrommel 34, by strzelec nie musiał korzystać z nieporęcznych pudełek z taśmą amunicyjną. Bęben mieścił standardowy odcinek taśmy - 50 ogniw. Można więc było "strzelać z biodra" - jednak przy masie broni było to zajęcie dla żołnierzy z dużą krzepą. Podobnie jak w przypadku innych rkm-ów, przy dłuższej serii lufa odbijała w prawo i trudno było utrzymać kierunek ognia.

08.09.2004
23:18
smile
[5]

jiser [ generał-major Zajcef ]

Polecam przeczytanie odpowiedniego rozdziału manuali do CM. Podrozdział o rozkazach to w manualu CMAKa (dołączonym do płyty) strony 70-74. Tym się rozkaz 'advance' różni od 'fast move', że drużyna wykonuje go sekcjami z osłanianiem. Jak napisał mgk, drużyny dzielą się nie na "sprawiedliwe" sekcje, ale jedna jest do walki bliskiej (dowodzona przez sierżanta drużyny) oraz sekcję lkm-u (z zastępcą dowódcy drużyny). Podejrzewam, że przy rozkazie 'advance' siła ognia drużyny skacze, zależnie od tego która sekcja jest w ruchu, a która w osłonie.

'Assault' to rozkaz do szturmu. Przypuszczam że lkm biegnie z atakującymi (a więc nie strzela), zaś pozostali żołnierze sekcji lkm-u prowadzą ogień z broni własnej. Ale wtedy i tak przeważa FP pistoletów maszynowych, karabinków i grantów.

Powyższa zależność na pewno nie jest uwzględniona w BO. Tam rozkazy są "głupie" (znaczy - niewiele mają wspólnego z taktyką działania drużyny). Dlatego należy grać w BB/AK :]

08.09.2004
23:45
[6]

Glazo [ Konsul ]

W książce na temat armii japońskiej przeczytałem że japońskie karabiny maszynowe miały uchwyt na bagnet...

08.09.2004
23:50
smile
[7]

jiser [ generał-major Zajcef ]

Glazo ~~>
Szkoda że nie ma Combat Mission: Pacific Wars ;) <rozrzewnienie>

09.09.2004
00:17
[8]

gro_oby [ Generaďż˝ ]

niechcialbym wtey grac amerykanacami;P brrr zdobywanie wysp naszpikowanych pulapkami, do tego zolnierze ktorzy woleli zginac niz isc w niewole:] masakra;D

09.09.2004
00:20
smile
[9]

Anoneem [ Melodramatic Fool ]

I tak BTF by tych pułapek nie odwzorował, to przecież nie jest gra o pułapkach :/

09.09.2004
00:26
smile
[10]

Pejotl [ Senator ]

jiser -> przeczytaj o rozkazie Assault zamiast wprowadzać ludzi w błąd :)
Bo napisanie że "lkm biegnie razem z atakującymi" nijak sie ma do zachowania drużyny z rozkazem Assault :) dlatego że wtedy biegnie tylko jeden żołnierz a pozostali go osłaniają, potem następny i następny.

09.09.2004
00:31
[11]

jiser [ generał-major Zajcef ]

Pejotl ~~>
Pejotlu drogi !
Napisałem "przypuszczam" WŁAŚNIE dlatego, że nie znalazłem ani literki o podanej przez Ciebie koncepcyji w rozdziale o rozkazach manualu AK. Jeśli tak jest, to miło siem dowiedzieć.

Anoneem ~~>
Dobre :D I prawdziwe :/

09.09.2004
01:12
smile
[12]

graf_0 [ Nożownik ]

Pejotl ->
Naapewno??, bo nie wyobrażam sobie szturmu np na budynek, według konwencji
"wtedy biegnie tylko jeden żołnierz a pozostali go osłaniają, potem następny i następny."
to byłyby ładne kolejne samobójstwa
to co piszesz z pewnością ma miejsce w wypadku rozkazu Advance, ale przy Assault już nie.

symulacja szturmu wg Pejotla :)
dow. drużyny - Wania, masz tu nasze wszystkie granaty i szturmuj ten budynek, my cie osłaniamy"
Wania - Huuuuraaaaa!
mg-42(z budynku) - bam,bam,bam,bam!
dow. drużyny - Sasza, biegnij do ciała Wanii, podnieś wszystkie nasze granaty i szturmuj ten budynek, my cię osłaniamy! itd.... aż do końca drużyny
:)

Pozdrawiam

09.09.2004
01:20
[13]

jiser [ generał-major Zajcef ]

hie hie :]

A coby nie być gołosłownym, oto rzeczony fragment manuala:

"Advance – tactical move when advancing under fire in view of
the enemy. This assumes dashing from cover to cover, using
covering and suppressive fire and movement by bounds.
Order not available to: immobile units, heavy weapons and
support weapons like mortars or anti-tank rifles, all conscripts, outof-
command green units, exhausted units
Shortkey: A

Assault – similar to Advance, but especially useful for covering
those last 10 or 20 meters into an enemy position. Increases morale
slightly while allowing units to return suppressive fire, but too tiring to
be used over longer stretches.
Order not available to: immobile units, heavy weapons and
support weapons, all conscripts, out-of-command green units, tired
units, units which have previously panicked (i.e. “rattled”)
Shortkey: U"

09.09.2004
01:24
smile
[14]

jiser [ generał-major Zajcef ]

BTW. Uważam, że to najciekawiej zrealizowany kawałek AK/BB. Walki w AK ze Slawregiem w operacje wyglądają jakby oglądało się odcinki "Kompanii braci" :] <rozmarzenie>

09.09.2004
03:01
[15]

Lt Ursus [ Generaďż˝ ]

MG42 w wersji bez trójnogu był czasem używany do strzelania z biodra ale częściej gdy drużyna była w ruchyu i nie można było postawić MG42 na podłożu jeden z członków drużyny trzymał pochylony podpórkę pod lufę a drugi strzelał. Do bliskiego wsparcia alianci używali lkm (Diegtiariew, Bren, BAR). U Niemców był to MG 42 w wersji lekkiej i służył on do bliskiego wsparcia.
Przy wsparciu ataku liczyła się nie tylko celność ognia ale głównie gęstość. Taki siekący z najbliższej możliwej pozycji MG42 przygniatał obrońców dając możliwość oporuszania się reszty dryużyny.

Graf_0 --tu raczej chodzi o to że porusza się cała drużyna ale w razie zobaczenia przeciwnika część lub wszyscy strzelają żeby osłonić swój ruch.
To by wyglądało tak że jak ktoś zaczyna strzelać do oddziału to część odpowiada ogniem ( było to właśnie zadaniem sekcji BAR, Brena lub MG42 i to był cel wyposażania drużyn w broń maszynową) starając się przydusić stanowiska obrońców żeby musiali się chować i nie mogli strzelać do stakujących. Różnica pomiędzy Advance i assault jest opisana powyżej.

09.09.2004
09:37
[16]

BamSey [ Generaďż˝ ]

Panowie nie kłóćcie się;)

Tu text dla tych co nie kumaja anglika:

Advance (Naprzód) – taktyczny ruch polegający na zdobywaniu terenu pod ogniem nieprzyjaciela w jego polu widzenia. Polega na przemieszczaniu się od osłony do osłony, z wykorzystaniem ognia zaporowego i osłonowego.
Rozkaz niedostępny dla: jednostek unieruchomionych, broni ciężkiej i wsparcia, takich jak: moździerze i rusznice przeciwpancerne, wojsk poborowych, rekrutów znajdujących się poza zasięgiem dowodzenia, jednostek zmęczonych.
Skrót klawiszowy: A

Assault (Szturm) – podobny do Naprzód, ale szczególnie przydatny do pokonywania ostatnich 10, 20 metrów do pozycji nieprzyjaciela. Zwiększa lekko morale, bo pozwala jednostkom prowadzić ogień zaporowy, ale nie nadaje się do pokonywania większych odległości.
Rozkaz niedostępny dla: jednostek unieruchomionych, broni ciężkiej i wsparcia, wojsk poborowych, rekrutów znajdujących się poza zasięgiem dowodzenia, jednostek zmęczonych oraz jednostek, które kiedyś wpadły w panikę.
Skrót klawiszowy: U

09.09.2004
10:24
smile
[17]

Pejotl [ Senator ]

graf_0 -> uważasz ze w szturmie na budynek powinni się rzucić kupą prosto do drzwi? Niestety wtedy mogliby się w nich zakleszczyć :)

jiser -> ja nie mówiłem o instrukcji. Tylko o wyjaśnieniach jakie kiedyś były na forum BTF, w jaki sposób interpretować zachowanie drużyn w różnych sytuacjach. Z tym ze się nie narzucam :)

09.09.2004
11:40
[18]

joozzeekk [ Pretorianin ]

graf_0 -> Szturmu budynku jest przeprowadzany pzez pojedyńczych żołnierzy bo reszta po prostu nie mieści się w drzwiach. Zaczyna się od wrzuceniu do środka granatu i po jego wybuchu pierwszy żołnierz wbiega do domu i wewnątrz zaraz za drzwami skręca np w prawo ustawiając się plecami do ściany i strzela w głąb pomieszczenia. Wówczas nastepny żołnierz pod osłoną tego ognia wbiega przez drzwi i skręca w lewo również ustawiając się pod ścianą. Wtedy wskakują kolejni wewnątrz domu poruszając się od zasłony do zasłony jak w natarciu skokami.
Jeśli drzwi są na tyle szerokie to po wrzucenmiu granatu ewentualnie może na raz szturmować dwóch ludzi.

09.09.2004
12:26
[19]

graf_0 [ Nożownik ]

joozek-> rozumiem, masz rację, ale co w przypadku szturmu np. na pozycje wroga w lesie, oczywiście na tyle rzadkim żeby żołnierze nie klinowali się między drzewami :), tam do ataku biegnie chyba więcej żołnierzy?
Ale to tylko wątek poboczny, z tego co piszecie to zarówno w rzeczywistości jak i w CM siła ognia rkm liczy się w czasie szturmu biegiem na pozycje wroga, tak?

ta symulacja szturmu to był taki dowcip, bez złośliwości :)

09.09.2004
12:52
smile
[20]

BamSey [ Generaďż˝ ]

W rzeczywistości to ja bym zstawił tych dwóch chłopa z RKM na tyłach i wspierał ogniem resztę drużyny aż dobiegnie do lasku czy co tam mają zdobyc i dopiero zwijał rkm na nowo zdobytą pozycję w ten sposób mozna tez wspierać ewentualny odwrótm drużyny po nieudanym ataku i zapobiec masakrze w razie poscigu wroga:)

09.09.2004
13:10
smile
[21]

graf_0 [ Nożownik ]

a jeszcze bardzej z tyłu oficera politycznego z ckm'em, żeby nie doszło do "ewentualnego odwrotu" :)

09.09.2004
15:36
[22]

jiser [ generał-major Zajcef ]

Pejotl ~~>
Nno, to dobrze że tłumaczysz :] Po prostu, jak sam zaproponowałeś ;) "przeczytałem o rozkazie assault" z tego co miałem pod ręką. I nie narzucasz się :p

all ~~>
To może ktoś mi wytłumaczy:
1) dlaczego w instrukcji napisane jest "assault (...) szczególnie przydatny do pokonywania ostatnich 10, 20 metrów do pozycji nieprzyjaciela". Jak go teraz zastosować do szturmu na ostatnich 20 metrach skoro (jak mi się wydaje) można go ustawić tylko jako pierwszy rozkaz (nie może być innego rozkazu przed nim). Najpierw należy się zatrzymać ? :/
2) różnicę między ogniem zaporowym a osłonowym.

09.09.2004
16:16
[23]

BamSey [ Generaďż˝ ]

jiser---->

Ad.1

Trzeba rozumieć to tak ze najpierw musisz podejśc do pozycji wroga na te 10 do 20 m i dopiero wtedy opłaca sie użyć tego rozkazu do przejścia najgorszych ostatnich metrów pod ogniem wroga:)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.