Todd Rusell [ WOLVERINE ]
Doom 3: Raport BBC o liczbie nielegalnych kopi sciagnietych...i stratach ID
bardzo inetresujacy artykul, a zarazem zalamujacy, za na taka skale to sie rozprzeszczenilo, oby zyski ze sprzedarzy legalnych kopii DOOM-a 3 przekroczyly wielokrotnie-najlepiej setki razy-straty spowodowane przez sciagniete kopie nielegalne ! z internety ...z programow P2P , bo jak ID nie zworca sie koszta produkcji gry,reklamowania jej, to nie liczmy ze powastanie CZWARTA ZAGŁADA, DOOM 4.
zapraszam do lektury artykulu.
DeV@sT@toR [ Senator ]
Haha, wiesz te straty są wyliczane na podstawie tego ile osób ściągnęło pirata - nie uwzględnia się tutaj (bo nie jest to możliwe) tego ile osób które dokonały tej zbrodni :) kupi jednak oryginalną grę, ani tego ile z tych osób i tak D3 by nie zakupiło (np. ja - ściągnąłem bo rozśmieszyły mnie gadki, iż na DC++ tego się po prostu nie da znaleźć dostępnego, zagrałem, odinstalowałem i zapewne jutro skasuję bo i tak mam mało miejsca na dysku).
M-Hunter [ The Jester Race ]
Prędzej bym ściągnął niż kupił. Będę wydawać 200 zł na gr, która będzie mi chodzić z prędkością 10 FPS ? Nie, dziękuję...
Soulcatcher [ Prefekt ]
wielcy producenci już dawno przekonali sie że nie ma sensu robić gier które każdy może ukraść, dlateog będą gry na płątny mieisęcnzy abonament
Todd Rusell [ WOLVERINE ]
M-Hunter
-->w polsce gra ukaze sie w okolicach wrzesnia i bedzie kosztowac jedyne 129 zlty, czyli o 70 zloty (badz 50 jak w pre-orderze w ultimie) wiec to nie tak duzo.
PS. ja juz zlozylem zamowienie w przed premierowym.
Todd Rusell [ WOLVERINE ]
Ze jak Soul ? czy to serio ? przeceiz takie cos przewaznie jest stosowane w MMORPG ktore sa przeznaczone tylko na gre przez internet , a tu jest single player ktory go nie wymaga, a poza tym jak by mialo takie cos wygladac ?

CHESTER80 [ no legend ]
DeV@sT@toR ---> Ubawił mnie twój post o DC++ , pozytywnie oczywiście.
<-------- Dla ciebie !
A co do tematu.......no cóż , to było do przewidzenia , a panowie z ID zapowiedzieli że rezygnują ze "złośliwego" zabezpieczenia gry i dadzą normalne , standardowe. Wiedzieli że tak będzie. Oczywiście to co (prawie) wszyscy zrobiliśmy (ściaganie dooma) jest draństwem i złodziejstwem , ale myślę że jednak nie będzie tak źle i większość maniaków kupi orginał. Ja napewno.
Zemun [ Konsul ]
Soulcatcher--->Nie zgadzam sie z toba, przeciez wystarczy przypomniec sobie GTA które odniosło ogromny sykces finansowy, a takich przypadków jest wiele, a co do Dooma to ja i tak jestem pewien ze gra osiagnie sukces finansowy!!
Todd Rusell [ WOLVERINE ]
CHESTER80
-->popieram i zgadzam sie w tym co piszesz, kazdy maniak ktory czekal na dooma 3 kilka lat, niektorzy to czekali 11 LAT !!!,ja to czekam gdzies od 2-4 lata wiec nie mam owy bym nie postawil go sobie na polce w pokoju obok orginalnego Diablo 2. a co rano wstajac spogladajac na nie czuc sie lepiej,czuc ze cos sie zrobilo dobrego,cos dobrego dla czegos na co czekalo sie tyle lat,tyle miesiecy,dni...ze sie w ten sposob podziekowalo za to ze ONI poswiecili pare lat swojego zycia na napisanie gry(doom-a 3 ),
500.000 linijek skrypu
25.000 grafik
...przeceiz inaczej nie mzoemy im podziekowac.
Fatalis [ Konsul ]
Zemun -> Soulcatcher tylko przedstawił swoją wizje która nigdy nie znajdzie odzwierciedlenia w rzeczywistości bo to nie MMOPRG żeby ludzie płacili za granie w trybie SP co miesiac bo byłoby to śmieszne i żenujące.

Fatalis [ Konsul ]
Todd Rusell -> ja też kupie orginał,of course najpierw musze zrobic upgrade kompa wiec póki co kasy niema żeby kupic fulla,ale po upgrejdzie sie zobaczy.
Mr.Bungle [ Generaďż˝ ]
Dla mnie Doom to Doom....i nawet jak będzie miała stać na półce ,to i tak kupie...Jak wszystko (co mnie interesuje)zresztą....z wiekiem stałem się jakiś taki "oryginalniejszy".....(pamiętacie to hasło CDP ?)...
A raport....życie..,a Pan Soulchatcher ma sporo racji...ale co tam ,jestem już duży,kartę mam...:)
D3 w papierowej kopercie ......ja bym nie dał rady ...

reds23 [ redsov ]
niby straty i straty ...
ale...
dzieki temu ciagle wszyscy mowia o doomie 3
a Ci ktorzy kupuja orginaly i tak je kupia ...
w sumie niewiem ktora gra w histori miala wiekszy rozglos przed jej wydaniem ...
i do tego zupelnie bezplatny ...
no moze tylko te straty dokonywane przez piratow ...
samo stwierdzenie ze gra sie jeszcze legalnie nigdzie nie ukazala troszke kusi do sciagania i kupowania u piratow

Zemun [ Konsul ]
Fatalis--->Przeczytaj dokładnie to co soul napisał, ułatwie ci to oto cytat "wielcy producenci już dawno przekonali sie że nie ma sensu robić gier które każdy może ukraść" jest to zdanie pozbawione sensu poniewz ci wielcy producenci nigdy nie zrezygnuja z wydawania gier w ten sposob jaki robia to teraz!!!
DeV@sT@toR [ Senator ]
CHESTER80 --------> Wierz mi - nie cisnę żadnej ściemy, bodajże ZlotX napisał wczoraj, iż D3 na DC++ się nie dorwie chyba, że się znajdzie usera z 500000 slotów (mogę mylić liczby) - wyłączyłem eMule, wszedłem na DC++ i z ciekawości przeleciałem po serwach. Po 10 minutach znalazłem gościa z 3 pełnymi płytami i wolnymi wszystkimi slotami. Pisałem zresztą o tym rano do ZlotX'a, iż już 2 płytę mi sciągnęło i że mylił się co do DC. I tak ściągam filmy czasami - nie przeczę, ale gier praktycznie już nigdy bo mnie najzwyczajniej w świecie zaczęły nudzić, jakby wiedział jak to bym Ci zaraz nagrał filmik z tego jak owe 3 płyty kasuję z dysku, niedowiarku :)
Mr.Bungle [ Generaďż˝ ]
Zemun -->tego "nigdy" i tych wykrzykników pewny na sto procent być nie możesz...Chyba że znasz mroczny sekret "branży".Na poważnie to oczywiste wydaje się że nie zrezygnują...Oczywiste jest również co warto bardziej
dofinansować....

Soulcatcher [ Prefekt ]
Światem ogólnie i światem gier w szczególności rządzą pieniądze. Małe firmy upadają, wiele było spektakularnych upadków w ostatnich latach, runek się zmienia, zostają głównei wielkie koncerny w stylu EA i Sony. Na produkcję coraz bardziej spektakularnych gier trzeba coraz więcej pieniędzy.
Można robić gry wspaniałe które sprzedadzą się dobrze częściowo rozkradane przez piratów, albo robić gry równe dobre, które sprzedają się równie dobrze, nie da się ich spracić i jeszcze czesze się człowieka za miesięczny abonament.
Dam wam przykład Everquesta. Grę kupiło 2 000 000 ludzi. Było do niej 5 płatnych dodatków które też ludzie kupowali. W tej chwili w kilka lat po premierze nadal ponad 400 000 ludzi płaci co miesiąc abonament 10$. Jak łatwo sobie wyliczyć wpływy ze sprzedaży przez ostatnie lata to około 100 000 000$, ok uznajmy że są to koszty produkcji i utrzymania serwerów. Ale pozostaje jeszcze abonament. 4 000 000$ miesięcznych wpływów, czyli prawie 50 milionów dolarów rocznie tylko z tej jednej gry. I ani jednego pirata. Ludzie co prawda próbują robić sobie darmowe serwery ale to taka dosyć humorystyczna zabawa.
Oczywiście w wypadku takiej gry ryzyko jest większe, bo koszty większe ale wszystkie duże firmy go podejmują, nawet Blizzard zamiast robić kolejnego StarCrafta którego moglibyście „ssać, ciągnąć, przesyłać, downloadować” itd. robi płatną grę z miesięcznym abonamentem Worlds of Warcraft.
Oczywiście gry single player nie znikną z rynku, będą nadal, ale zanim nie wymyślą zabezpieczenia przed kopiowaniem będą takie badziewne ja większość gier ostatnio, bo jadą na małych budżetach z widmem plajty. Po prostu dobre gry będą z abonamentami, bo tam będą szły wielkie pieniądze. Bo na tym można zarobić. I zapewniam was że mało jest już gier single player tak dobrze zrobionych jak najmowsze gry MMO.
A jak chcecie grać w singla to kupujcie konsole i grajcie w proste, łatwe i kolorowe gierki konsolowe.
DeV@sT@toR [ Senator ]
Soul ----------> Moim zdaniem rynek rozgrywki abonamentowej jest zbyt mały i bardzo szybko ulegnie przesyceniu, więc wątpię.

Soulcatcher [ Prefekt ]
Zemun ---> a kto ci powidział że będą wydawali takie gry jak teraz. Wiesz ja jeszcze pamiętam dobre gry na PC i powiem ci że z każdym rokiem gry są coraz słabsze.
A co do formy dystrybucji, to mylisz sie głęboko, niedawno oglądałem bardzo ciekawą technologię pozwalającą ci na granie w gry single player tylko z podłączeniem do internetu. Najzwyklejsza gra dołądowuje ci się na bierząco podczas grania i nigdy nie masz jej całej na dysku, także jej nie ukradniesz. Ktoś kto by chciał to złamać musiał by napisać połowę gry od nowa. A żeby grać musisz mieć konto za które płacisz i gra cały czas sprawdza czy twoje konto jest opłacone. A grac może tylko jedna osoba z konta. itd itd mozna by jeszcze wiele gadać.
Ide a jest taka, gry pobierasz przez internet za pomocą specjalnego systemu, nie płącisz prowizji pośrednikom i sklepom więc gra jest tańsza, ale za to praktycznie niemożliwa do spiracenia domowymi metodami.
Większość amerykańskich graczy ma możliwość podłączenia do internetu za grosze więc i tonie jest problemem, za kilka lat to będzie przyszłość guer single. W DOOM V zagrasz sobie już w taki sposób.
Coy2K [ Veteran ]
niedlugo nawet wersje demo bedą płatne ;-)

Everquest II [ Junior ]
Soulcatcher----------> Oczywiście się z tobą zgadzam ! Gry MMO takie jak ja to przyszłość przemysłu growego.
Soulcatcher [ Prefekt ]
DeV@sT@toR ----> Szczerze mówiąc to mało mnie obodzi w co wątpisz, a już z pewnością nie obchodzi to amerykanów. Wiesz ja pamiętam jeszcze czasy gdy ludzie mówili „To jest absolutnie niemożliwe żeby CDROM przyjął się w PC, kto napisze grę na taki nośnik skoro największa gra ma 5 dyskietek”
Nigdy nie mów nigdy i pamiętaj że światem rządzi pieniądz. Każda gra którą ukradniesz zbliża nas do tej chwili.

CHESTER80 [ no legend ]
Ciekawych żeczy można się dowiedzieć....... Zaintrygowałeś mnie Soulcatcher....... Ciekawe na ile sprawdzą się te zapowiedzi o singlu za kasę przez sieć. W sumie dobra sprawa , bo uczciwa i moralna , ale z drugiej strony jak ja sobie postawię na półce pudełko z taką grą ? No tak - pudełka nie będzie.......... Dziwne..........

CHESTER80 [ no legend ]
rzeczy przez "rz" oczywiście.........
Soulcatcher [ Prefekt ]
Lubicie ściągać, to ściągnijcie sobie pierwszy filmik z tej strony ten co ma 147mb i powiedźcie czy jest już gra single która jest tak dobrze zrobiona.
CHESTER80 ---> nie twierdzę że single przez sieć to najbliższe miesiące, może upłyną lata, twierdzę natomiast że najlepsze gry, z najlepszą grafiką, fabułą itd to MMO bo tam jest największa kasa, bo nikt ich nie kradnie
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-08-03 01:44:15]
Dagger [ Legend ]
==>Soul
Myślę że jest jeszcze jeden wariant rozwoju gier singlowych - produkcje sponsorowane przez producentów sprzętu.
Oczywiście nie jako dominujący kierunek.
DeV@sT@toR [ Senator ]
Soul -----------> Widzę, iż usilnie starasz się pokazać, iż topór wojenny nadal trzymasz w gotowości :) To, iż się nie zgadzamy w wielu kwestiach wcale nie musi w konsekwencji prowadzić do kłótni. Kolejny raz EOT. Pisząc swojego posta miałem na myśli gry typu MMO, dopiero później uściśliłeś stanowisko, a wydaje mi się, iż na rynku MMO już teraz jest spory tłok i trudno jest się wybić nowym systemom. Niegdzie nie napisałem "nigdy" ani "z pewnością nie" - napisałem jedynie, iż wątpię...
Coy2K [ Veteran ]
niestety Soulcatcher, ale dopóki będą tworzone MMORPG dopoty takie cos nie przejdzie na porządek dzienny... nie wszyscy gustują w takich grach, duży procent graczy lubi rozwałki bez namysłu ( wszelkiej maści FPP ) a takich gier narazie nie zaobserwowałem żeby były robione na Massive Multiplayer.
Zemun [ Konsul ]
Soulcatcher--->Mooge sie zgodzic tylko w jednym, ze gry na PC z roku na rok sa co raz gorsze, ale co do tego ze jednak abonament wyprze pudełkowe wersje gry w to nigdy nie uwierze, zawsze znajdzie sie ktos kto bedzie chciał zarobic sprzedając pudełko z gra, a wiele ludzi bedzie ja chciało kupic, i miec ja w domu, a nie tylko wirtualnie w internecie!
CHESTER80 [ no legend ]
Dagger ---> O tym samym pomyślałem , jak tak sobie teraz myślałem o grach i sposobach na piractwo. Przecież wystarczyło by chyba kilka reklam podczas instalacji i uruchamiania gry i już firma by miała sporo zielonych. Do tego standardowy "products coś tam" (tak jak w matrixie np.) i już jest spoko. Oczywiście niesiedzę w reklamie i niemam pojęcia jakie są stawki za takie coś , ale myślę że pomysł jest dobry. Pytanie tylko ile światowych firm chciało by taką reklamę ? Ciekawe........np. reklama "heyah" w doom4...... :)
Dagger [ Legend ]
==>CHESTER80
Raczej myślałem o producentach sprzętu komputerowego - np. rocznie sponsorujemy jedną czy więcej gier, które dodajemy do kart graficznych albo innego sprzętu.
Tyle że w wizji Soula to będzie pewnie kupon na abonament miesięczny :)))

CHESTER80 [ no legend ]
Soulcatcher ---> Spoko , ściągam sobie ten filmik żeby zobaczyć co to jest za gra , poza tym lubię ściągać :)
I jeszcze na koniec naszła mnie refleksja... Nie każdy ma zdolność do wirtualnego stawiania się w czyjąś sytuację , ale wyobraziłem sobie siebie , jako programistę , który kilka lat życia spędził przy komputerze , tworząc grę akcji. Gdy gra jest gotowa i ma trafić do sklepów , okazuję się że tysiące ludzi już ma tą grę z p2p........ Chyba by mnie szlag trafił ! Zrobiłbym prywatną krucjatę przeciwko takim delikwentom , coś ala pomysł Jay'a i Cichego Boba z końcówki filmu o nich samych.........
Zemun [ Konsul ]
CHESTER80--> Widzisz dobrze o tym wiez a okradasz programistów!
Soulcatcher [ Prefekt ]
Nie mam zamiaru się znikim spierać gdyż dyskusją jest bezcelowa, to o czym piszę już się zaczęło. Gry MMO są coraz częściej lepsze, łądniejsze i lepsze technologicznie niż gry do singla. I to mi wystarczy. Będę grał w gry lepsze.
Wersje pudełkowe przy narastającym do granic absurdu na całym świecie piractwie nie mają szans osiągnąć takich wyników finansowych, więc ich następny będą mieli mniejszy budżet.
Zastanówcie się nad faktami !!! Dlaczego nie ma nadal np. kolejnej części Final Fantasy na PC? Powiem wam bo producent leje na piratów i zrobił Final Fantasy (swoją droga super grę tylko do internetu i tylko za abonament).
Wielu z was zapewne zachwycało się Star Wars Knights of The Old Republic. Mało było ostatnio tak fajnych gier, ale stało się tak tylko dlatego że jest to przeróbka z wersji XBOX na którą Microsoft wyłożył kupę kasy. No ale nic to fajna gra i nie ma multi, tyle ze Star Wars Galaxies wersja gwiezdnych wojen MMO jest 100 razy większa, ładniejsza i lepsza.
Podobno PC to domena dla cRPG a Biowre to najlesza firma na rynku od cRPG, to dlaczego kur.. ich najnowsza super produkcja Jade Empire nie jest na PC tylko na XBOX?
Powiem wam dlaczego, bo nikt nie bedzie pisał gry dla kazzy, DC, Edonkeya itd.
Zemun ---> mam całą szafkę pudełek z gier MMO i powiem ci ze są ładniejsze niż do singla
Soulcatcher [ Prefekt ]
CHESTER80 ---> ja już kilka lat temu powiedziałem że to pierdziele i kupuję sobie góra 3 gry w roku. Ale za to sa to gry super, z których mam wiele miesięcy zabawy. Mają zajebiste pudełka, support, poprawki i dodatki.
I jestem zadowolony.

koksbox [ Pretorianin ]
Soulchatcher ma racje.
Pracuje jako grafik dla jednej niemecko amerykanskiej firmy robiacej strategie i rzecywiscie jest kiepsko z pudelkowymi grami :(. Goscie maja wrecz kryzys...
To samo mowia moi koledzy z fachu, wiekszosc dlubie modele do gier MMO :) I tam kasa jest niewyobrazalna jak placa 700 euro za 1 model postaci do gry, to jakis tydzien charowy i mimo iz robi dla nich kilkunastu artystow to ciagle jest duzo wolnych zlecen :) hehe, taka studnia bez dna :D
Kazdy wie, nawet moi zleceniodawcy, ze jedyna przyszlosc to MMO z abonamentem :).
DeV@sT@toR [ Senator ]
Soul---------> Dlatego, iż więcej jest graczy konsolowców? ;)
Azorsky [ Konsul ]
Koksbox ma rację ALE:
- Doom3 nie powstał przypominam przede wszystkim po to by się sprzedać. Zastanówcie się, czy on był dobrze zabezpieczony? Złamano go w dzień - oczywiście za szybko, ale czemu nie zabezpieczono go Starforcem 3.30?
Po co Doom3 zatem powstał - ano po to żeby sprzedać engine :)
- I branża ma się cienko, ale Carmack z pewnością nie. To wspaniały gość, który ma kupę kasy. Mój znajomy jest programistą i był na jego nazwijmy to wykładzie o programowaniu. On nadaje jakby był z innej planety; ma tok myślenia wielopłaszczyznowy (nie taki jak schematy w Basicu:)) i niestety praktycznie nikt za nim nie nadążył
Gruby Misiek [ Centurion ]
A niech sobie robia gry na abonament byle tylko mozna bylo sobie samemu pograc a nie uzerac sie
sie z banda ludzi, bo jak dla mnie gry MMO narazie wlasnie przez to, ze sa grami wieloosobowymi
zupelnie mi sie nie podobaja i w nie nie gram.

Tlaocetl [ Dowódca Aliantów-Gazala ]
Soulchatcher to ma klapy na oczach w związku z tym, ze od paru lat przebywa w środowisku graczy :>
Tymczasem 80% osób kupujących gry to amatorzy, którzy nie mają pojęcia o rynku. Większość z nich zawsze wybierze się do sklepu, żeby kupić pudełkową wersję, choćby rodzice, którzy kupują grę dla dziecka i wolą się skonsultować ze sprzedawcą...
Faktem jest, że rynek MMO będzie się rozwijał najszybciej, bo tam są potencjalnie największe pieniądze (ach ten abonament - każda firma marzy, by co miesiąc czesać klienta, a nie tylko raz). Natomiast gry pudełkowe też będą zawsze bo są skierowane do innej grupy klientów. Poza tym nie każdy lubi cRPG, MMO i cały ten szajs - ja nigdy nie mogłem zrozumieć co w tym zabawnego: "idź przestaw dźwigienkę, odczytaj hasło, podaj hasło, biegnij dalej, usiecz potwora - przecież to makabrycznie nudne :)))"

gladius [ Óglaigh na hÉireann ]
Ciekawe spostrzeżenie Azorsky... założę się też, że wzrośnie sprzedaż np. Radeonów 9800... Z tego co czytałem na niebieskim i pomarańczowym, to Doom 3 podoba się... i tyle. Mało kto jest zachwycony a większości tych ludzi bardziej rajcowało czekanie i ściąganie, niż sama gra.
To co napisał Soul o MMO to nic odkrywczego - jeśli producent zarabia przez jakiś czas na abonamentach, to po prostu mu się opłaca, może grę rozwijać. To, że nie każdego (a przede wszystkim garstki sfrustrowanych małolatów z forum GOL-a) nie stać na abonamenty, to jakoś producentów nie rusza. Zapewniam was, że wasze groźby typu "ja nigdy nie kupię..., nie lubię MMO..., abonament to złodziejstwo..." nie spędzają nikomu snu z powiek.
przemek__ [ PRZEMEK ]
Soul >>> co do EverQuesta 2 to zobaczyłem wymagania w encyklopedii i ... troszkę mi się odechciało.
Wiem iż obecnie to może standard, ale niektórzy mają już troszkę dłuższy czas kompa :)
Czy będzie może wersja na konsole ? W końcu teraz net w konsolach jest już bardzo popularny.
Co do strat ID to nie wiem czy są większe niż w przypadku innych tytułów. Niestety tak będzie ...
To dzięki piratom budżet gier jest coraz mniejszy, a tytuły gorsze :/
ZlotX [ Konsul ]
od niedzieli rano do tej pory naliczylem ze scaga lub sciagnelo ok 300000 ludzi !!!
stary1970 [ Generaďż˝ ]
Ciekaw jestem jak to będzie za miesiąc. Ile stracą dokładnie producenci, a ile zyskają...ale wątpie aby im się udało dokładnie policzyć...
Todd Rusell [ WOLVERINE ]
no ale lepiej zeby jednak nie stracili zbyt duzo :)
spokojna glowa stary, oni maja na to swoje sposoby :)
Soulcatcher [ Prefekt ]
Tlaocetl ---> Nie rozumiemy się to nie chodzi o MMO cRPG tylko o ideę że kupujesz w supermarkecie za 10 pln pudełkową wersję „Przygody Kaczora Donalda” idziesz do domu instalujesz grę (coś jak wersja demo), grasz pierwszy poziom, a potem gra cię prosi o podanie numeru karty kredytowej i po jego wpisaniu pobiera pierwszy poziom gry przez internet, gdy go skończysz pobiera drugi poziom a pierwszy kasuje itd. A jak chcesz to nawet do supermarketu nie musisz iść tylko płacisz przez WWW kartą i masz grę.
Wiadomo że to nie stanie się jutro, ale stanie się za naszego życia, bo tak można wyeliminować piractwo prawie całkowicie.
Zresztą to jest temat na książkę, nie mam czasu popisywać wszystkich drobiazgów.
Warunkiem powodzenia takiego planu jest powszechność kart kredytowych (w USA już jest), jeżeli nie to będzie się kupowało za gotówkę w sklepach specjalne kupony na granie i 90% powszechność Internetu co w USA i Japonii stanie się już bardzo szybko.
Celowo piszę o USA gdyż nikt przy planowaniu nie bierze pod uwagę tego że chcesz iść kupić sobie gry w supermarkecie w PL. Cała Polska na dzień dzisiejszy (jeżeli chodzi o oryfinały) ma popyt tak i jak duże miasto w USA i tak jest liczona.
gladius [ Óglaigh na hÉireann ]
Soulcatcher - czyli Wielki Brat rodem z Orwella... na podstawie transakcji dokonywanych kartą ONI będą wiedzieć, jaki jest twój rozkład dnia, co kupujesz, co jesz, na co się leczysz, jaką pornografię preferujesz a nawet jaką drogą chodzisz do pracy. Żadne twoje dochody i wydatki nie umkną uwadze urzędu skarbowego, ONI będą instalować/dezinstalować na twoim komputerze to, co będą chcieli... Ba, nawet analizując te dane ONI podsuną ci odpowiednią partnerkę, żeby skrzyżować wasze geny... To nie stanie się jutro, ale za naszego życia...
gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]
no prosze, a ja nawet nie wiedizałem że doom3 ma być :P jakoś nie wierze żebym dostawał grając w niego takich wypieków na twarzy jak przy pierwszych dwóch częsciach 10 lat temu. więc bez obawy, nie zassam dooma i nie okradne biednych panów z ID którzy między innymi przez takie artykuły robią sobie marketing :p
a pomysł abonamentowych gier nie podoba mi się ani troche. za to bardzo mi się podoba żeby oryginały nie były tak drogie

zarith [ ]
gladius --> tobie się to nie spodoba, ale twoim dzieciom pewnie tak:) polecam lekturę 'nowego wspaniałego świata' aldousa huxleya

deTorquemada [ Pamiętaj ]
To mam rozumiec, ze jak nastana te czasy platnego sciagania poziomow przez neta, kazda gra bedzie super ekstra i w ogole ? Tu mi czolg jedzie, o tu. Oszukiwac sie mozecie. Ciesze sie, ze jestem smiertelny, bo robic w wala mnie wiecznie nie beda. Teraz przynajmniej, rynek zajebiscie reaguje na gry ktore mialy byc wielkimi hitami i w ogole niesamowitymi nowosciami. Wyszla szmira i nikt nie kupi oryginalu, bo wczesniej zagra w pirata. A jesli gra jest dobra, to znajdzie swoich kupcow bez wzgledu na wszystko. Podstawa to przylozyc sie do tego a nie odwalic badziewie i potem miec jeszcze pretensje, ze ludzie nie kupuja tylko z neta sciagaja ... ze piraci i w ogole. Narzekac kazdy moze, ale zeby zrobic cos dobrego to juz gorzej.

niv0let [ Pretorianin ]
gladius - ale ONI już wiedzą. Przecież obecnie kartami płaci coraz więcej Polaków, banki dokładnie wiedzą w jakich sklepach i za ile i kiedy jak często itd. Inna sprawa, że są to najczęściej dane usrednione, nikt przy zdrowych zmysłach ręcznie nie będzie sprawdzał Kowalskiego, chyba, że złożył reklamację ;)
ja uważam, że gry powiny być do ściągnięcia z sieci, opłata karta kredytową, jak najbardziej. Myślę, że jest to tańsze, szybsze i wygodniejsze. Poza tym zobaczcie, co by było gdyby Doom dało się ściągnąć za kasę przez Internet - myślę, że ograniczyłoby to lduzi ściągająccyh z P2P.
Przecież fizyczna dystrybucja + narzut od pośredników/hurtowników/dystrybutorów jest niepotrzebne w gruncie rzeczy.
gladius [ Óglaigh na hÉireann ]
zarith - a i owszem, czytałem ;-)
niv0let - w ramach walki z terroryzmem będą podglądać nawet w kiblu... za kilka lat, żeby skorzystać z papieru toaletowego trzeba będzie wsunąć kartę kredytową. Ewentualnie podetrzeć się samą kartą...

gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]
niv0let ---> fizyczna dystrybucja + narzut od pośredników/hurtowników/dystrybutorów jest jak najbardziej potrzebna właśnie dla wymienionych ludzi ;) ty chyba masz zbyt liberalne podejście, ty byś chciał pozamykac sklepy, ludziom prace odebrać, żeby dzieci ich głodne do szkoły chodziły, ty kułak i obszarnik jesteś ;)
Cubituss [ Komputer ŚWIAT GRY ]
Ja tak tylko kilka kwestii poruszę
1. Gry MMO to nie to samo co gry singleplayer, rynki się oddalają coraz bardziej - i jak dla mnie to dobrze, bo nie lubię gier MMO, które mnie nudzą. Singleplayer nie zostanie zastąpiony "czymś innym", tak samo jak książki fantasy nie zostały zastąpione spotkaniami RPG.
2. Grę na Xboxa znacznie łatwiej spiracić niż na PC, więc argument Soula, że BioWare woli robić grę, której nie będzie na p2p, jest nietrafiony. Gra będzie na Kazie, a spiracenie jej będzie się sprowadzało do zrobienia image'u i puszczenia release'a. To, że gra będzie na Xboxa jest bardziej prozaiczny: pomimo olbrzymiego piractwa, gry na Xa sprzedają się lepiej niż na PC. Poza tym Jade Empire nie będzie RPGiem, tylko action adventure, z walkami w czasie rzeczywistym i lataniem po ścianach w stylu Przyczajonego tygrysa
3. skuteczne zabezpieczenie gry pecetowej przed kradzieżą przestało być problemem jakieś 2 miesiące temu, kiedy pojawił się StarForce 3, na razie nie do złamania. Pokażcie mi proszę kraki do ToCa Race Driver 2 i Soldiers... na razie używa tego tylko CodeMasters i w części gier UbiSoft (który pracuje nad własnym systemem zabezpieczeń), reszta producentów prędzej czy później kupi licencję na StarForce'a i złote czasy piractwa się skończą. Bo StarForce generuje swój klucz już po tłoczeniu płyty, na podstawie jej parametrów technicznych. Jak się przepali z jednym bitem inaczej - żegnaj, kochana kopio. Jak się zrzuci na dysk i zmountuje - żegnaj, kochana kopio. Gier zabezpieczonych StarForcem żadna grupa krakerska nawet nie rusza, bo nie umieją nic z nimi zrobić
A tak gwoli podsumowania, to nie rozumiem, czemu Doom 3 zabezpieczony jest SafeDiskiem, którego się łamie jednym kliknięciem w stosownym krakerskim narzędziu... używając metafory: id Software zbudowało wielką chałupę, wyposażyło ją w najnowsze meble i sprzęt elektroniczny, a potem cieniutkie drzwi zamknęło na łańcuszek, bo szkoda im było na zamki.
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-08-03 12:17:54]
_Luke_ [ Death Incarnate ]
Cubituss --> Wcale nie bylo im zal na zamki. Wg mnie zrobili to jak najbardziej celowo. Wiecej osob posiadajacych gre (legalna badz nie) = wieksze obroty na rynku sprzetu komputerowego (w szczegolnosci karty grafczne). Chyba nikt nie uwaza, ze premiera chipsetow graficznych nowej generacji, dziwnie zbiegajaca sie z premiera D3 byla czystym przypadkiem? Poza tym - na tym enginie bedzie opartych wiecej gier, nie tylko D3.
ps. jest piracka wersja Soldiers. Nie dziala co prawda wszystkim ale wiekszosci chyba tak
gladius [ Óglaigh na hÉireann ]
Cubituss - racja, oprócz jednego... To nie jest tak, że starforce nie jest do złamania. NIe ma co prawda _cracków ale są działające image. Dla przeciętnego ściągacza nie ma znaczenia, czy gra jest zcrackowana czy nie, liczy się fakt, że może pograć. Uważam, że kwestia obejścia stareforce przez grupy jest tylko kwestią czasu.
Na marginesie - coś musi być z tym zabezpieczeniem nie tak. Większość gier z SF to gry typowo śmieciowe, typu jakiś pacman itp. Żadna rewelacyjna gra nie ma tego zabezpieczenia (Soldiers jest grą baaardzo przereklamowaną)... Poza tym to zabezpieczenie jest niewygodne dla użytkownika, w Soldiers nie da się grać bez płyty, cd-rom cały czas pracuje a gra działa wolno. Nie wiem, czy to wina samego kodu, bo na pewno nie mojego sprzętu. Soldiers dostaje jakieś dziwne zwiechy i podejrzewam, że to właśnie przez zabezpieczenia. No i po instalacji probowało połączyć się z serwerem DNS, co wychwycił i zablokował firewall...
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-08-03 12:24:30]
Cubituss [ Komputer ŚWIAT GRY ]
Luke --> niezła teoria spiskowa, i powiem Ci, że sam się do niej trochę przychylam. Co do Soldiersów, to jest wersja CloneCD, która piracka nie jest. Piracka wersja to taka, która działa u wszystkich, ten release, który jest w sieci, wymaga wypalania na ultradobrych nagrywarkach i ultradobrych cedekach. Wymaga też 150 kilogramów szczęścia, żeby nagrywarka odtworzyła bez ani jednego błędu strukturę fizyczną płyty. Taka piracka wersja to żadna piracka wersja. I działa zdecydowanej mniejszości, z tego co czytam na pirackich forach przynajmniej.

niv0let [ Pretorianin ]
generale Guderian -> ja tylko przewiduję, ja nie mówię, że to mi się podoba. Ale z mojego punktu widzenia jest tak, że wolałbym zapłacić KK i ściągnąć a nie musieć latać do mediamarktu i patrzeć "czyjużjesthl2".
z całym szacunkiem dla pośredników, ale jaką realną wartość oni dodają do produktu? wiem, że lepię się od liberalizmu w tym przypadku, ale jakoś tak mi się wydaję, że tak po prostu będzie że rynek podyktuje warunki ;)
gladius - w ramach walki z terroryzmem, będą może kiedyś wydawane karty co-brandowe z CIA i FBI, każdy dolar nią zapłacony to 10centów na Cheneya ;)))))
Cubituss [ Komputer ŚWIAT GRY ]
gladius --> tak jak pisałem, żeby image SF działał, trzeba go wypalać, długo, powoli i jeszcze z fartem. Przeciętny ściągacz (a tacy właśnie są osią piractwa netowego) nie poradzi sobie z tym swoją nagrywarką za 100 złotych. Image SF nie działa z mountingu.

niv0let [ Pretorianin ]
Cubituss -> to nie jest teoria spiskowa, wiadomo, że grupy developerskie są w niebezpośredni sposób sponsorowane przez producentów hardwaru.
gladius [ Óglaigh na hÉireann ]
Cubituss - whatever... daje się to obejść. I pewnie na stadionie będzie można kupić działające image wytłoczone gdzieś za Uralem.
gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]
niv0let ---> ja ci powiem co pośrednicy dodają do produktu: adrenaline ;) jak podchodzisz do sprzedawcy i pytasz o szczegóły gry, hardweru czy czego kolwiek nie raz słyszysz "nie wiem, nie znam, nie mieliśmy tego" itp itd. i co? nie skacze od razu poziom adrenaliny? ;) oczywiście zdarzają się wyjątki od tej regóły ale ja na nie żadko trafiam (mówiłem tu o obsłudze w takich molochahc jak "mediamarkt czy "rtv agd" a nie mniejszych sklepach gdzie obsługa raczej się już zna)
niv0let [ Pretorianin ]
Guderian, ja na wszelki wypadek nie pytam. Z góry zakładam brak kompetencji. Call me damagog ;)
oksza [ Senator ]
-->> cubituss
Id nigdy nie przykładało wielkiej wagi do zabezpieczeń. Ich gry były piracone, ale mają taki respekt i uwielbienie, że i tak się sprzedadzą w milionach egzemplarzy, więc co im zależy że spiracą ludzie setki milionów. Nielegalna kopia mieści się w modelu biznesowym wszystkich dużych firm.
Poza tym potrafię zrozumieć czemu panowie z Id brzydzą sie Starforce. Ja sam się brzydzę, fuj. Jakieś sterowniki, ukryte urządzenia, tfu... :p