GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Animacje we Flashu - trudno się robi?

25.07.2004
21:08
smile
[1]

Pvt. Creak [ Criav ]

Animacje we Flashu - trudno się robi?

Niby dużo czytania, a jednak wciąga :P

No więc mam pytanie do tych, którzy kiedykolwiek robili coś w tym programie... Otóż kiedyś (dawno temu) bawiłem się tym programem, ale zobaczyłem, że dość ciężko się to wszystko robi i teraz, kiedy jestem już mądrzejszy (hehe... :)) chciałem znowu się pobawić, ale bardziej coś stworzyć niż narzekać, że trudne... no więc pytam - czy Flash jest prosty? nie chce żadnych majstersztków robić tylko zwykłe, nieskomplikowane animacje... np. idzie sobie ludzik, gada z kimś, podskoczy gdzieś tam, kogoś walnie, zastrzeli etc :P... no i mam jeszcze dwa pytania: 1. Wszystko się robi po klatkach, czy jakoś wyznacza, gdzie obiekt ma iść etc? (tylko, żeby była animacja, że rusza nogami, a nie, że się teleportuje ;)) 2. To jest na takiej zasadzie, że tworzymy planszę, czyli cały świat i kreślimi trajektorię przemieszczania się kamery (tzn. to co będziemy widzieć), czy jakoś inaczej (patrz: punkt pierwszy), czy to trzeba dorysowywać wszysyko po klatkach?

Z góry dziękuję, za poświęcenie (czyli przeczytanie) no i za pomoc :)

25.07.2004
21:12
[2]

wolfen3741 [ Herr Oberst ]

Jak załapiesz to pewnie nie jest zbyt trudne, sam mam identyczny problem jak ty, chciałbym się za to zabrać, ale jakoś nie mogę przeskoczyć tej pierwszej bariery :/. Co do animacji to robiłem kiedyś taki obracający się kwadracik, który podczas przemieszczenia sięzmieniał kolor. Ustawiłem mu tylko jak ma zmieniać koilor, gdzie ma znaleźć się na końcu wędróki oraz w jaki sposób ma się obracać, puściłem i wszystko chodziło aż miło :). Niestety do bardziej skomplikowanych rzeczy nie mam cierpliwości :/

25.07.2004
21:25
[3]

Pvt. Creak [ Criav ]

jeszcze jedno pytanie - skąd mogę ściągnąć Flash 5? (na macromedia.com jest tykjo Flash MX 2004 i Studio MX 2004

25.07.2004
22:47
[4]

hotDog [ Outsider ]

ODP: NIE

Flash jest niesamowitym programem. Ale wiadomo - do każdego programu trzeba podchodzić - do niego trzeba mieć fantazję, spryt i być dobrym z matematyki (gdy chodzi o AS).
Piszecie, że nie możecie przeskoczyć tej "bariery"... no to weźcie duży rozbieg i HOP ;-)

Animacje tworzy się w dwojaki... a praktycznie i w sumie trojaki (?) sposób.

1) Klatka po klatce

w klatce nr 1 rusujesz koło, w klatce nr 2 rysujesz koło, ale w innym miejscu itp. Jest to najprostsza, ale zarazem najuciążliwsza i nieefektywna praca. To przydaje się tylko, gdy wklejasz np. do 20 klatek 20 zdjęć (do każdej po jednym) i jest efekt obrotu np. samochodu czy coś w tym stylu. Ale to tylko do tego, animować w ten sposób nie polecam, no chyba, że jesteś masochistą.

2) Motion Tween i Shape Tween + różne modyfikacje obiektów na scenie

Przykładowo: w klatce nr 1 rysujesz kwadrat, a w klatce nr 20 rysujesz też kwadrat, ale np. połozony w innym miejscu. Później zaznaczasz klatkę 1 i przytrzymując SHIFT zaznaczasz klatkę nr 20. W ten sposób zaznaczysz wszystkie 20 klatek. Gdy masz je zaznaczone klikasz na nie RAZ prawym PM i wybierasz "Create Motion Tween" i wtedy klatki zmienią się na fioletowe. Co to daje? Motion Tween AUTOMATYCZNIE tworzy klatki między 1 a 20 i po uruchomieniu animacji (CTRL + ENTER) masz już animację, w której kwadrat zmienia położenie. Proste prawda? Natomiast Shape Tween służy do tworzenia animacji zmiany np. wielkości itd. Np. w klatce nr 1 narysuj koło, a w 20 kwadrat i daj w panelu Properties Shape Tween. Co się stanie? A no koło z klatki 1 zmieni się w kwadrat z klatki 20. Banał.

3) Animacja za pomocą AS (AS - ActionScript)

To już zabawka dla doświadczonych flashowców. Animacje tworzy się za pomocą programowania.

np. narysuj kwadrat. Zaznacz go. Z menu Insert wybierz Convert To Symbol, pojawi się okienko, wpisz nazwę np. kwadrat i OK. Kwadrat zostanie zaznaczony takim niebieską otoczką. I teraz przy zaznaczonym kwadracie w panelu Properties po lewej w polu <Instance Name> wpisz: kwadrat. Odznacz go. Wejdź do panelu Actions (lub kliknij prawym PM na klatkę nr 1 i wybiersz Actions). Pojawi się okienko. W prawym górnym rogu z menu wybierz EXPERT MODE. Okienko lekko się zmieni. Na pewno zobaczysz wtedy takie duże białe pole, na którym można pisać. Więc wpisz tam taki kod:

onEnterFrame = function() ‹
kwadrat._rotation += 20;


UWAGA: Zamiast ‹ i › wpisz znaki pod SHIFT + [ i SHIFT + ] (to jakieś zabezpieczenie GOLa)

wyjdź z panelu Actions i wciśniej CTRL + ENTER... i co widzisz? Kwadrat się obraca? TAK! :-) I to bez użycia myszki i na dodatek wszystko odbywa się w 1 klatce!

To jest właśnie zaleta AS... w sumie Flash jest potęga właśnie dzięki AS. Bez niego jest programikiem graficzno-animacyjnym :-)

Teraz to co napisałem musicie sobie poćwiczyć, zaczynając od podstaw.. nie idźcie od razu do AS, bo sobie nie poradzicie.

Koniecznie linki do odwiedzin:
www.flashzone.pl
www.flashroom.com (tymczasowo w remoncie)
www.republika.pl (szukajcie działu dla webmastera i poddziału Flashzona)
no i google wpisując: "flash, tutorial"

I jeszcze polecę Wam ENCYKLOPEDIĘ wiedzy o Flashu i AS: klawisz F1 ;-)) To jest źródło wiedzy we Flashu - macie tam wszystko, a na flashzone.pl jest nawet tłumaczenie tego helpa.

I mam prośbę teraz :-) Napisałem to i nie nachodźcie mnie na GG... no chyba, że dacie linka do jakiś waszych wypocin.. bo jak sami nie zaczniecie czegoś robić to nikt was nie nauczy niczego. Pamiętajcie, że każdy kiedyś zaczynał, więc i wy musicie przez to przejść.

Co do pytań:
2. To jest na takiej zasadzie, że tworzymy planszę, czyli cały świat i kreślimi trajektorię przemieszczania się kamery (tzn. to co będziemy widzieć), czy jakoś inaczej (patrz: punkt pierwszy), czy to trzeba dorysowywać wszysyko po klatkach?
We flashu są sceny, tak jak np. w teatrze :-) Nie ma żadnych kamer ani nic... chociaż w AS można stworzyć wrażenie wymiaru 3D i wtedy ma się wrażenie kamery.. no ale to raczej nie dla początkującego. Ale tak jak mówię są SCENY i nic więcej.
. Wszystko się robi po klatkach, czy jakoś wyznacza, gdzie obiekt ma iść etc? (tylko, żeby była animacja, że rusza nogami, a nie, że się teleportuje ;)) Pisałem o tym wyżej.
jeszcze jedno pytanie - skąd mogę ściągnąć Flash 5? (na macromedia.com jest tykjo Flash MX 2004 i Studio MX 2004 NIE ŚCIĄGAJ 5 ani wcześniejszych wersji!!! Teraz TYLKO się pracuje w MX, MX Professional 2004. Po prostu 5 jest już stara i wchodzą nowe standardy od wersji MX i już.

25.07.2004
23:10
smile
[5]

Pvt. Creak [ Criav ]

kolejny problem - na macromedia.com nie działa ściąganie żadnych flashów mx ani nic... wpisuje swojego maila i hasło, daje, żeby ściągnąć i nic się nie dzieje... :/... skąd jeszcze można ściągnąć najnowszą wersję?

25.07.2004
23:15
smile
[6]

hotDog [ Outsider ]

ehhh... z INTERNETU...

używajcie googli.. naprawdę, po to je stworzono ;-)

www.google.pl i wpisz "flash mx, download" albo "flash mx, trial"

25.07.2004
23:38
[7]

Qbaa [ Generaďż˝ ]

Pvt. Creak ---> co do macromedia.com, ja kiedyś ściągałem instalatora pluginów flash i shockwave dla IE do zainstalowania na kompie bez netu.
linka do exeka podali mi właśnie w mailu, może z trialami innych programów też tak jest?

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.