
szwejos [ Konsul ]
Forum CM: Poradnik CMBB/AK dział "Czego absolutnie nie wolno robić"
Zabrałem się już za pisanie obszernego pordnika do CMBB/AK. Jednym z jego większych działów będzie część "Czego absolutnie nie wolno robić" Jest to część jak się można domyśleć przeznaczona dla najmniej zaawansowanych. Prosiłbym o dpisywanie w tym wątku typowych przykładów CM-owej głupoty, wraz za konsekwencjami tych posunięć. Przykłady te prosiłbym czerpać wyłącznie z gier ligowych CMBB/AK (nie CMBO, bo tego poradnik nie obejmuje). Sparingi, scenariusze i cuda typu zniszczenie Tygrysa Stuartem nie są porządane, bo chodzi o typowe złe dowodzenie lub zakupy, a nie licytacje kto miał największego pecha. Personalia też nie są wskazane, chodzi o materiał do analizy a nie forumowe przepychanki/żarciki.
Poradnik ma opisywać głównie typowe bitwy ligowe: meeting engagement 1500-2000pkt combined arms, medium tree, modest hills, villge. Pbem i tcp/ip, będe sporo pisał o psychologii i konsekwencjach emocji związanych z grą tcp/ip - jest to czynnik niedoceniany i rzadko omawiany, a bardzo wpływający na podejmowanie złych decyzji.
Dam teraz opisy przykładowe jak sobie to wstępnie wyobrażam.
1.Gram cmbb ruskimi.1500pkt,mapa ma dwie flagi, jedną całkiem schowaną w gęstym lesie, drugą położoną mniej korzystnie na otwartej przestrzeni z źle nachylonym dla mnie stokiem. dojście do pierwszej flagi dla mnie bardzo korzystne, a odległość od krawędzi mapy bliższa. Ponieważ lasy skutecznie uniemożliwiają niemcom tam jakiekolwiek wsparcie rzucam tam kompanię SMG vet. Kompania dociera tam bez problemu i zajmuje flage. Pojawia się tam pojedyńczy pluton gebirgsjagerów. Oczywiście zostaje wycięty w pień. Co chciał npel osiągnąć? Teren był zbyt niekożystny należało sobie odpuścić całkiem tą flage. większość sił skierował dobrze, na drugą flage a to było zupełnie bezsensowne.
2. Gram w 1942 niemcami. mam dwa stugi F z pancerzem czołowym 80mm. przeciwniek swoje T34 wysyła otwartym terenem do przodu, bez osłon. Po chwili 4 T34 już są wrakami. te czołgi mogły swietnie szchować moją piechote gdyby zostały umieszczone na flance za laskiem. wyłuskie ich stamtąd byłoby nadzwyczj trudne bez narażenia boków stugów na ostrzał potencjalnie zaczajonych działek. a boki te to tylko 30mm pancerz który penetruje bez problemu ruskie ppanc 45mm za 27pkt...
3.Syndrom "ratuj zabijane, zagrożone jednostki" jest to najczęstszy błąd który prowadzi do wielkich katastrof. Dzieje się to często tak: mój pluton, czołg zaczyna ostro obrywać, więc podsyłam "na ratunek" drugi. pierwszy i drugi już zginął , ale w międzyczasie podesłałem trzeci. Nie zastanowiłem się na wsparciem i tym czy walka w tym miejscu jest dla mnie kożystna. Zamiast zaakceptować nieuchronne straty, potęguje je nerwowymi ruchami.
Prosiłby o dopisywanie tutaj swoich opisów, ten dział to tylko mała część poradnika i być może dzięki zbiorowemu wysiłkowi będzie to coś warte.
Przewertuje też archiwum forum CMHQ i powycinam co lepsze treści.
Najlepsze, teksty merytorycznie i stylistycznie z tego watku trafią do poradnika.
Mam nadzieje, że ten i konkurencyjny Filipa poradnik pomogą zaczynającym gre i podnisą i tak wysoki poziom gry polskiego CMHQ.
sirQwintus [ Generaďż˝ ]
daj jakiegoś linka bo nie znam tego
neXus [ Fallen Angel ]
- nie bierz piechoty o wyszkoleniu poborowy
wzialem 3 plutony - w pewnym momencie dostaly sie pod ogien 2 (!) MG 42. Wynik: polowa piechoty - permanentna panika, 1/4 rozbita, 1/4 vzolga sie w losowych kierunkach. Mniej wiecej 50% sil ma powazne problemy z opuszczeniem pola ostrzalu. No i wtedy po raz pierwszy widzialem oddzaial, ktory byl rozity mimo ze nikogo nie stracil :/

Pejotl [ Senator ]
- nie wystawiaj piechoty na ogień 2 MG 42, niezaleznie od jej jakości
ToXiN [ Centurion ]
neXus -> i poborowymi ruskimi można grać tylko nie należy ich traktować jak grupy szturmowej :-), ich zadaniem jest nawiązanie kontaktu nplem, związanie ogniem - to znaczy wróg strzela oni giną. Ty poznajesz pozycję niepszyjaciela on traci cenną amunicje tak tutaj reklamowanych SMG squadów, potem przychodzi prawdziwe wojsko i załatwia sprawę. To jest prawdziwa taktyka sowieckiej RKA, aby zmobilizować rekrutów do ataku należy użyć "Human Wave". Ujemne punkty VP za straconych zielonych rekrutów i są małe.

babayaga [ Centurion ]
najbardziej oczywista rada : trzymac czalgi najlepiej 200 m od lasy , absolutne minimum 150 m
dla mnie jest to oczywiste ,ale nie dla wszystkich ( w 5 grach z ludzmi z Blitza zniszczylem pojedynczymi plutonami piechoty ze wsparciek jednego szreka 3 plutony t-34 85 i 2 IS 2 i jednego Su-100 ) tak wiec taka rade moze sie przydac
pozdr

neXus [ Fallen Angel ]
ja ich nie traktowalem jako grupy szturmowej - po prostu podczas przemieszczania zgrupowania pomiedzy dwoma laskami ostrzelaly je te mg z jakis 200 m . Strat wbrew pozorom nie bylo duzo - tyle ze przestalem miec kontrole nad piechota... :/
gro_oby [ Generaďż˝ ]
NIE ZOSTAWIAC FLANKI BEZ OSLONY:]
1 przyklad
Gram przeciwnko niemcom, i widze ze atakuja z prawej strony:] zauwazylem ze cla lewa strona jest niebroniona.. wynik? porzejechalem sie dwoma m8 i z tylu zniszczylem stuga i 2 dziala!
2 przyklad, stal sobie hetzer skierowany na srodek luufa, nasczczescie po swej prawej nic niemial:] wiec szybki rajd m8 spowodowal ze wyjechalem z jego boku, on zaczal sie obracac ale jest za wolny wiec moj m8 zdazyl podjechacc od jego tylu i rozwalic go:]
3 przyklad
przeciwnik umiescil na wzgorzach pzIV i pantere:] podjechalemz boku hellcatem ktory jest bardzo szybki, od tylu szniczylem pzIV a w panterze znisczylem dzialo:]
ha! wiec pamietajcie:] absolutnie nie wolno odlsniac flanki! dajcie nawet jedna druzyne ktora ostrzeze was w razie czego:]
mgk [ Generał - Pacyfista ]
Nie strzelać zbyt wcześnie z dział ;-) - bo łatwo je załatwić z możdzierzy zanim staną się niebezpieczne
Nie strzelać zbyt późno z dział :-) - bo mogą zginąć zanim wystrzelą

Pejotl [ Senator ]
nie strzelać z moździerzy zbyt wcześnie ;-) - bo może ich zabraknąć jak trzeba będzie rozwalić dokuczliwe działo
von Izabelin [ Luftgangsta ]
Nie grać włochami:P
radykal [ Konsul ]
Nie czytac poradnika napisanego przez "wujka dobra rada" to zabija spontanicznośc gry , a najlepiej uczyc sie na własnych bledach ..... :-)
CM ma byc gra dla rozrywki i radosci z grania a nie wyrachowana partia szachó i przemysleniem kazdego ruchu i manewru co do milimetra i sekundy .... troche spontaniczności
Jedyna rada :
zagraj ( najlepiej sparing ) z lepszym od siebie jak przegrasz to moze czegos sie nauczysz w najlepszy mozliwy sposob - na własnch bledach :)

Pejotl [ Senator ]
Czy te porady nie robią sie nazbyt dyskusyjne???
Co do flanek to znam ze dwóch graczy którzy faktycznie z determinacją wykorzystali moje odkryte skrzydła i zrobili mi krzywdę.
Nie lepiej ująć to tak - jeśli używasz dział pancernych, szczególnie takich o słabym pancerzu bocznym, ubezpieczaj ich boki piechotą, aby wykryć ewentualne manewry wroga.
gro_oby [ Generaďż˝ ]
czasami misie wydaje ze nikt nie pracuej tylko wzyscy siedza w domu i pisza na forum;P do pracy juz!!
radykal [ Konsul ]
Pejotl - nie jestes pierdołą i nie zostawiasz odkrytych skrzydel ( zawsze masz cos co albo próbuje obejsc moje skrzydla lub zabepiecza Twoje ) - to takie moje doswiadczenia z walk z Tobą
Chyba ze poszło tam głowne natarcie i sily osłony wsiąkly w walke - ale wtedy porzynajmniej jest czas na reakcjke i wlasne przegrupowanie - nigdy udany atak na skrzydle nie trwa 30 sekund

von Izabelin [ Luftgangsta ]
Gro-oby---> W pracy nudno, szef zasnął, to można pisac na forum:))
a ja tam siedze w domu:P
gro_oby [ Generaďż˝ ]
a ty izabelin sio sio;P miales jechac:] juz cie pozegnalem i plakalem z zalu wiec nie rob mi tego 2 raz;P

BamSey [ Generaďż˝ ]
Czego niewolno robić???? Może sie nie znam ale moim zdaniem nie ma złych taktyk i zachowań więc wolno wszystko jesli tylko jest to skuteczne (i honorowe vide zajmowanie flag w ostatniej turze;)
faloxxx [ Generaďż˝ ]
bamsey i radykal dobrze gadają !!! zadnych bzdurnych poradnikow !!!
jedynie to co muwi bamsej zeby nie atakowac flag w ostatniej turze oraz nie uzywac zalog do zwiadu !!

Pejotl [ Senator ]
Jakies rady mozna dać, ale jak najprostsze:
- nie wyjeżdzaj czołgami na pałe
- nie strzelaj spotterem do jednej zauważonej drużynki
- nie siedz na samej fladze tylko staraj sie zabezpieczyc teren wokół niej
- nie stawiaj T-34 na nawjwyższej górce w okolicy licząc że przeciwnik nie ma PAKa ani 150-tki :)
- jesli zobaczysz Hetzera przed frontem swojego zgrupowania czołgów nie czekaj co sie stanie tylko wiej od razu, a jeszcze lepiej postaw zasłone dymną :))))

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]
BamSey - po watku o sw. Iudexie, wiem jedno czego nie wolno robic: Liczyc ze bedzie sie mialo szczescie ;)
Wrecz nalezy zalorzyc ze sie bedzie mialo pecha i wszystko pojdzie nie tak.
Popatrzcie na Swietlo czy na Pejotla, oni zawsze placza ze sie chyba juz poddaja bo zaraz dostana Totala, szczegolnie wtedy jak wasze wojsko zaczyna wiac przed ich wojakami ;p

swietlo [ Canaille Carthagienne ]
Rach --> czuje sie urażony!
Dawaj pliczek !!!

Sgt.Luke [ Konsul ]
Nie kupować samolotów jeśli nie ma się pewności czy przeciwnik oby na pewno wziął tanki. Przekonałem się o tym własnoręcznie gdy walczyłem z Kubkiem :( Nie dość że uszkodzili mi wszystkie czołgi to jeszcze 60% piechoty było niezdolnych do walki i skończyłem na total defeat :(
Tlaocetl [ Dowódca Aliantów-Gazala ]
Sgt.Luke -> przeciwnik nie wziął żadnych czołgów ani innych pojazdów???

BamSey [ Generaďż˝ ]
Tlaocetl----> A czy to takie dziwne? Ja równiez często w AK nie brałem żadnych czołgów (pojazdy i owszem takie malutkie do przerzutu dział) Piechota w AK (w szczególnosci niemiecka) doskonale sobie radzi bez tanków wystarczy na kompanię brać ze dwa trzy Schrecki i jedno działko ppanc)
Pamietam jak w jednej z walk bodajze Odi wział chyba z plt PZIV H i plt Panter + ja kieś Halftrucji i może z 2 kompanie piechoty może mniej a ja wziałem samą czystą piechotę (nawet dział nie miałem) z duża ilością Bazook możdzierzy i CKM. Po tym jak plt PZIV H padł mu w jednej turze pod ostrzałem 5 Bazook (osłonę piechoty wczesniej wyciałem moja kompanią) poprostu poddał walkę bo nie miał juz w niej szans:)
Teraz prowadze jeszcze dwie takie walki z Babayagą w AK (tu w jednej walce równiez nie mam dział a w drugiej wziąłem kilka małych ppanców) i wycinam wszystko co sie rusza:)) wynik obstawiam dwa Majory dla mnie albo major i total:)) (szkoda ze to spary:)

BamSey [ Generaďż˝ ]
Zapomniałbym o radzoie do poradnika:)
Zrównoważaj swoje siły tak by zawsze mogły skutecznie walczyć, obojętnie co weżmie lub nie weżmie przeciwnik:))

Pejotl [ Senator ]
Bamsey -> dodałbym do tego radę uzupełniającą - jeśli dzielisz jednostki na kilka grup, to zadbaj o to by każda z nich miała środki przeciwpancerne, artylerie i odpowiednią siłe ognia - dopasowaną do terenu którym będą się posuwać,
np.
dominujące geste lasy - SMG plus Tank Hunterzy/PTRD plus moździerz 50 mm
lasy scattered trees - schrecki, ckmy, mozdzierze 50 i 80 mm
dominujący otwarty teren - ckmy, dziala ppanc/plot/haubice, czolgi, mozdzierze 80 mm
Rah -> jesli wroga piechota wieje przed moją to znaczy jedno z dwojga. Albo wróg chce mnie wciągnąć w zasadzke albo w następnej turze rozpocznie sie ostrzał kal. 150mm albo więcej :)

BamSey [ Generaďż˝ ]
A teraz następna porada do poradnika (takie antidotum na nasze wczesniejsze porady:))
Jesli ktoś równoważy doskonale swoje siły to ty zrób dokładnie odwrotnie i bierz same czołgi
+ kompanię veteranów jako desant i pruj na flagi ile sił:))) lub bierz samą piechotę i idz ławą w poprzek planszy jak gdzieś dojdziesz za linię wroga to zawijaj front i morduj gwałć i pal:))))

BamSey [ Generaďż˝ ]
Jak widać można zrobić wszystko byle udało się:
1, Zaskoczyc przeciwnika
2. Uzyskać inicjatywę
3. Nie oddać jej;))
Ps.Jesli to sie uda juz wygraleś:)
Ps. A jak nie to przynajmniej remis;)))))

JOY [ Generaďż˝ ]
Nie odwracać się do przeciwnika plecami ;P
Wiekszość z was nie zna honoru(ze mną) wykorzysta sytuację i wbije sztylet takiemu delikwentowi :)

Panzer Jaeger [ Konsul ]
Nie grać!
Na pewno się nie przegra.

Glazo [ Konsul ]
Zniechęcać sie i szybko poddawać i pesymistycznie podchodzić do wyniku!!!!!!!!!!

Dziki Łoś [ Konsul ]
Nie grac w pewnym okresie bitew unrestricted ruskimi :D

szwejos [ Konsul ]
Glazo--> dzięki za tekst o zniechęcaniu , gdyby wszyscy grali do końca , to liczba Total victory by zmalała do promili. Bardzo łatwo jest gre wyciągnąć na major lub tactical defeat ,tylko trzeba mieć do tego żelazną wole i znosić policzki od npl-a.