GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Rekojmia

09.02.2002
10:27
smile
[1]

Arab [ Senator ]

Rekojmia

Wczoraj wieczorem (lub raczej dzisiaj wczesnym rankiem) zepsul mi sie monitor
(vide: watek "POMOCY!!!). Mam go jeszcze na gwarancji, ale chcialbym odzyskac kase lub dostac nowy monitor. Jakich argumentow moge uzyc (blagac, grozic?), co im nawciskac by sklep na to poszedl?

09.02.2002
10:30
[2]

tramer [ ]

Rękojmia jest to odpowiedzialność sprzedawcy wobec kupującego za wady sprzedanego towaru. Rękojmia dokładnie określona jest prawnie i pozwala konsumentowi na reklamację towarów, które miały wady, ale, o których klient nie wiedział lub też do żądania naprawienia przez sprzedawcę szkody spowodowanej wadliwością towaru. Rękojmia pozwala na: - odzyskanie pieniędzy, kiedy zwrócimy sprzedawcy wadliwy towar; - na wymianę wadliwego towaru na nowy, bez dopłat ze strony klienta; - bezpłatną naprawę wadliwego towaru; - obniżenia ceny wadliwego towaru - uzgadnianie indywidualnie z klientem; - naprawy szkód wyrządzonych przez towar niebezpieczny; W przypadku gwarancji, gwarant najczęściej określa, iż po 4 lub więcej naprawach będzie można dopiero zażądać wymiany towaru na nowy. W rękojmi możliwe jest to już po jednej naprawie. Prawo określa, iż rękojmia trwa rok od momentu wydania towaru i termin ten nie ulega przedłużeniu o okres, w którym były dokonywane naprawy towaru (czyli nie mogliśmy z niego korzystać) Rękojmia też po wymianie towaru nie biegnie na nowo, tak jak to było w gwarancji. Z tytułu rękojmi za wady towaru zawsze odpowiada sprzedawca lub usługodawca i to do niego należy się zwrócić w przypadku korzystania z rękojmi. Klient ma prawo do wyboru, czy przy reklamacji skorzysta z gwarancji czy rękojmi - nie może jednak korzystać z obydwu możliwości na raz!

09.02.2002
10:38
[3]

Logan [ Bad Medicine ]

Podpisuję się pod wypowiedzią tramera. Od siebie dodam jeszcze, że rękojmi przysługuje z mocy kodeksu cywilnego, a gwarancja jest umową między kupującym, a sprzedawcą. Rękojmia i gwarancja są niezależne od siebie, tyle że warunki gwarancji dyktuje sprzedawca, a rękojmi już nie. Tak więc wymiana monitora na nowy zależy od postanowień gwarancji (zwykle po iluśtam naprawach), natomiast zwrotu gotówki łatwiej dochodzić z prawa rękojmi - pod jednym warunkieem - wada towaru tkwiła w nim PRZED nabyciem. To znaczy np. sprzedawca sprzedał ci monitor który miał wadę fabryczną (co jest trudne do udowodnienia). Obawiam się że naprawią ci ten monitor na gwarancji, chyba że tak się popsuł że naprawienie go jest nieopłacalne - wtedy wymiana. PS Pamiętaj że jeśli Ci wymienią monitor na nowy gwarancja biegnie od nowa! Sprzedawcy często o tym "zapominają" więc trzeba im przypomnieć :)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.