
wodnik_szuwarek [ Son of UDT ]
Z cyklu "znalezione na onecie" - 10 powodów dla których zakup Gripena pr...
1. Grippen nigdy nie był przetestowany na żadnej prawdziwej wojnie. Jego rzekome osiągi to teoria. Ale to chyba Czechom nie przeszkadza.
2. Ma słabsze przyśpieszenie i zwrotność od F-16, a nawet F-14.
3. Odnotowano wiele problemów z manewrami. Np. Grippen nie może zrobić "pentelki", podstawowej figury akrobatycznej dla tego typu maszyn.
4. W kabinie pilota brakuje lusterek bocznych, przez co pilot by zobaczyć czy ktoś mu nie siedzi na ogonie musi często zmieniać kierunek jazdy.
5. Najważniejsza rzecz: uzbrojenie. Grippen wyposażony jest tylko w jedno działko, które najlepiej nadaje się do polowania na kaczki. System naprowadzania bomb cechuje duża dowolność. Nie muszę chyba wyjaśniać co to oznacza. Dodatkowym wyposażeniem jest pistolet dla pilota.
6. System komunikacji opiera się na starej technice fal radiowych, które łatwo zakłócić np. radzieckim tranzystorem "Fiedia".
7. Instrukcje i napisy na tablicy rodzielczej są po szwedzku, co prowadzi do wielu pomyłek i wymaga długiego kursu językowego dla przyszłych użytkowników.
8. Powłoka Grippena pokryta jest płytą PX8, której związki chemiczne ulatniają się w czasie deszczu. Samolot staje się przez to łatwo wykrywalny dla radarów i dodatkowo zanieczyszcza atmosferę.
9. Cena jest wygórowana zważywszy na fakt, że wiele podzespołów produkowanych jest w krajach trzeciego świata (np. w Czadzie czy na Haiti), gdzie robocizna jest tania.
10. Czechy są terytorialnie za małym krajem na takie samoloty. Zanim się taki Grippen rozpędzi to będzie już na granicy któregoś z sąsiadów i będą problemy z naruszeniem strefy powietrznej.
Ergo: Czesi szykują sobie masę kłopotów.
co by watpliwosci nie bylo: uwazam to za stek bzdur:)

^quqoch^ [ Paweł Romanowicz ]
Punkt 10. rox :))).

The LasT Child [ GoorkA ]
odrazu uwierze!
Grippen byl najlepsza oferta dla WP, niestety nasi wybrali stare f-16 od braci z USA... :((

eJay [ Gladiator ]
punkt 6 i 10 roxxxx:D
mortan_battlehammer [ Legend ]
co do punktów; 1 to racja ze nie był nigdzie testowany, 2 tu trzeba by sie oprzec na danych, reszta to raczaj bzdury

merkav [ Aguś ]
A ja sie ciesze ze nasi lotnicy beda latac na "16", tyle to juz lata i jakos nie bylo wielu wpadek. Pozatym do "16" mamy dostepne najnowsze zabawki, a do tego pozal sie boze Gripena jakis starocie.

zarith [ ]
punkt 10 to bzdura, bo unia ma granicę na bałtyku - nie sądzę, żeby grippen rozpędzał się przez całą polskę choć fakt, że szwecja jest podłużnym krajem :>
ale najlepsze jest to, że czechy nie kupiły tych grippenów, tylko je wydzierżawiły na 10 lat, i do tego utargowali 120% offsetu o ile dobrze pamiętam:)
The LasT Child [ GoorkA ]
merkav --> Boże pisze sie z WIELKIEJ litery
Artur20 [ Generaďż˝ ]
No i dobrze Czesi zrobili. Widocznie nie prowadzą tak lizusowskiej polityki jak Polska.

merkav [ Aguś ]
The LasT Child - wybacz ale to juz moja sprawa jak to pisze. Nie masz nic lepszego do robienia niz czepianie sie ?
The LasT Child [ GoorkA ]
merkav --> nie czepiam sie ale tylko zwracam uwage. nie goraczkuj sie tak
LooZ^ [ be free like a bird ]
Artur20 : Racja! Ci glupi Polacy! Mogli kupic Migi-29! Wtedy to by dopiero utarli nosa tym glupim, pewnym siebie jankesom!
Ps. Punkt 10 r0x;)
zarith : A samoloty bojowe np. Polski moga sobie leciec do Niemiec ? :D
Artur20 [ Generaďż˝ ]
Looz--> No no, ale co chciałeś przez to przekazać?
LooZ^ [ be free like a bird ]
Chociazby to, ze tam gdzie liczy sie interes panstwa nie ma miejsca na "lizusowska polityke". Wedlug wielu, takze wg. mnie f-16 byl najlepszym wyborem. Teraz jasne?
wodnik_szuwarek [ Son of UDT ]
mnie rozwalily min. punkty 5 i 2 :)))
a co do slusznosci to:
f16 to samolot dobry i sprawdzony i nie zrobilismy zle
ale
gripen to samolot IMHO lepszy i nie ryzykowalibysmy az tak bardzo kupujac go

Enedweth [ Konsul ]
"(...)Dodatkowym wyposażeniem jest pistolet dla pilota." Buehehe! O mama mia, świetne
Artur20 [ Generaďż˝ ]
Looz--> no więc własnie! Interes państwa. A Polska nic na tym nie zyskała. Chyba tylko to że fotografują Polaków na lotniskach i jak zawsze nie liczą się z naszym krajem. To jaki tu interes państwa widzisz??? Ta lizusowska polityka jak się okazało nie doprowadziła do niczego dobrego.

technior [ Konsul ]
Sory ale to wszystko stek bzdur.
Wprawdzie ja tez wyżej cenię szesnastkę od Grippena ,ale ktoś kto wymyślił te wady jest śmieszny!
1.To prawda że Grippen nie walczył ,ale poprostu to jest zupełnie nowa konstrukcja i nie miał takiej okazji-F-22 też nie walczył,Rafale-też nie walczył ,Su 30mk -też nie itd......
2.Co do parametrów lotnych nie zgadzam się zupełnie-widziałem Gripcia jak lata,a nawet osobiście znam pilota który miał okazję w Babich Dołach brać udział w lotach pokazowych-zdanie jest zupełnie odmienne,a co do pętli to ktoś kto to napisał bredzi -nie ma samolotu na świacie który by tego nie zrobił tym bardziej jeśli jest myśliwcem.Grippen robi zarówno pętlę jak i Immmelmana i bęczkę i wszystkie konieczne figury-sam widziałem!!
3.Sprawa lusterek to jakieś jaja-nawet jeśli tak jest -to co za problem aby je zamontować?
4.Działko dla współczesnego myśliwca to broń ostateczna-i praktycznie większość samolotów posiada tylko jedno działko -mog 29,su-27.F-16 też !!
Grippen posiada zarówno stację radiolokacyjną ,jak i system sterowania uzbrojeniem bardzo podobny do f-16 (ta sama szyna danych)nawet rakiety może przenosić te same !!
5.Napist ,instrukcje to samo co z lusterkami ,a Grippeny które były w Gdyni miały napisy po Angielsku -przynakmniej jeden samolot !
6.Cena jest sporo nizsza niż F-16,nic nie jest robione w Czdzie -narazie wszystko robione jest w szweji i nawet są elementy robione w naszym kraju !
7.Powłoka Grippena to zwykła farba o właściwościach częściowo pochłaniających promieniowanie elektoomagnetyczne-o kłopotach z tą farbą pierwsze słyszę,ale na swiecie jest tylu producentów takiej farby że nie ma problemu !!
Co do Czech -są na tyle dużym krajem żeby mieś choć jedną eskadrę nowoczesnych myśliwców -w innej sytuacji będą tylko konsumować Natowskie bezpieczeństwo!nawet Litwa rozpatruje mozliwość zakupu 18 myśliwców ok 2008 roku.
Tak więc nie plecmy bzdur!!!]
POZDRO
Diplo [ Generaďż˝ ]
Oczywiscie ze to stek bzdur :), ale smiesznie sie czyta. Ja popieram Looz'a. Uwazam ze polacy powinni byli kupic te nowe Migi-29, ta sa istne cudenka :) Bydlaki nawet cobre moga robic, bo maja aktywne sterowanie silnikami, no i niewspomne juz o nadmiarze mocy do masy dzieki czemu samolot startuje jak rakieta ;)
Niestety nie bylo ich w przetargu... F-16 wygral tylko dlatego ze amerykanie daja do tego kupe uzbrojenia i zaplecza technicznego :/
technior [ Konsul ]
Chodzi raczej o aktywne sterowanie lotem(FLY by wire),Zgadza się mig 29 SMT to przyzwoita maszyna i dobra jak na nasze realia choć jej wyposażenie jest o generację starsze jak w F-16 block 52+.Nie oszukjmy się najnowszy ef szesnaście jest lepszy ze względu na to co ma w sobie,ale do zadań obrony powietrzenej mig29 to też przyzwoita maszyna.Niestety od Rosjan nic nie kupimy -istnieja juz problemy logistyczne z istniejącym sprzętem.,a po za tym mamy teraz innego wielkiego brata.
Diplo [ Generaďż˝ ]
technior ---> Nie, nie chodzi o fly-by-wire, tylko o aktywne sterowanie silnikami (moze to sie nie nazywa dokladnie tak - nie pamietam orginalnej nazwy). Chodzi o to ze samolotem mozna skrecac za pomoca zmiany kierunku wypuszczania gazow wylotowych, dzieki czemu samolot jest o wiele bardziej zwrotny (ameryknie testuja to na swoich f-15, rosjanie maja ten system, bodajze na su-33, i migach 29.. nie pamietam wersji, ale na pewno te ostanie ;) ). Pozatym mig 29 nie ma pelnego fly-by-wire, ma nadal wspomaganie mechaniczne ;]. I fakt, problemy logistyczne sa, szczegolnie jesli chodzi o uzbrojenie, ale wszystko da sie przezwyciezyc :)
technior [ Konsul ]
Chodzi ci o sterowanie wektorem ciągu silnków-narazie jeszcze tego nie ma na migu 29-oczywiście były testy ,ale jak do tej pory chyba jedynie su-32 ma ten bajer stosowany seryjnie (o ile mozna mówić o seryjnej produkcji tego samolotu)
Fak to fajna sprawa ,Amerykanie bawią się w sterowanie za pomocą dysz płaskich ,natomiast Rosjanie robią dysze sferyczne -co lepsze czas pokaze !
Ale do zastosowań w samolotach seryjnych chyba jeszcze za wcześnie -istnieją problemy z utrzymaniem parametrów gazodynamicznych i temperaturowych silników-inaczej mówiąc silniki nie są stabilne i w związku z tym szybciej się zużywają!
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Nie została tu poruszona jedna kwestia - chyba najistotniejsza.
Niezależnie od tego czy są dobre, czy nie - Czesi MAJĄ PEWNOŚĆ, że offset zostanie wprowadzony zgodnie z umową. MImo, że tylko dzierżawią, a nie kupują.
My kupiliśmy F-16 do którego mamy kupsztala a nie bazę techniczną, części i tak będziemy musieli kupować/sprowadzać od Nowego Wielkiego Brata (dostosowanie naszych fabrykjest prawie niemożliwe - musielibyśmy niemalże budować całe linie produkcyjne od nowa - chodzi oczywiście o system calowy a nie metryczny), pomimo zakupu nie dostaliśmy źródeł oprogramowania bojowego,dodatkowe uzbrojenie bedziemy musieli kupować od NWB, wcale sie nie zdziwę jak skończy się na tym, że paliwo też będziemy musieli od nich brać (vide SUPER korweta rakietowa która stoi, bo nasze paliwo "nie pasi" do niej), a offset ... heh ... nie powiem co dostaniemy a nie offset. Zresztą to już widać jak się wykręcają od wypełnienia warunków offsetu. Jeżeli próbują nam wcisnąć jako część offsetu szkolenie polskich pilotów żeby se mogli polatać F-16 ... już nie mówię o innych kwiatkach"okołooffsetowych", które ponoć miały być częścią oferty sprzedaży F-16, a nie offsetu ...
Co do np. MiG-ów, czy SU-37 ... mamy możliwość szybkiego dostosowania produkcji części zamiennych - w końcu nie tak znowu dawno częściowo je produkowaliśmy :P (dodatkowym plusem byłaby możliwość handlu nimi z Rosją), bezproblemowe dostosowanie wszystkich ewentualnych linii produkcyjnych, szansa na produkcję/współpracę w produkcji uzbrojenia, doszkolenie pilotów a nie szkolenie od nowa i różne takie tam inne ...
W zasadzie to co się tyczy rosyjskich samolotów jest aktualne także w stosunku do Grippenów.
Zaliczyliśmy wtopę z F-16 powodowani chęcią podlizania się NWB i oprócz nas samych, którzy się poklepujemy po plecach gratulując sobie dalekowzroczności, to chyba wszyscy mają nas za idiotów i wazeliniarzy. Nawet USA. Gdyby było inaczej toby nie kombinowali z offsetem, tylko wypełniali jego warunki, a nie tak jak teraz walą ściemę za ściemą.

technior [ Konsul ]
Zgadzam się -u nas nie wszyscy rozumieja podejście Amerykanów do interesów-w Biznesie nie ma przyjaciół !Onie nie łączą poliytyki z interesami.A wykiwanie kontrachenta jest plusem a nie grzechem !
AK [ Senator ]
Hellmaker - za jakich wazeliniarzy? Jakby już, to ładnie pisząc, za "byznesmanów", zaś brzydko i wprost - za łapówkarzy. Ta cała gadka o sojuszu itp - to zwykła gadka pod publikę. Za 10 lat znów wyjdzie afera, podobna do FOZZ-u, po 2 latach znowu wszystko ucichnie, a za 5 - znów kupimy "nowe" f-xx o jedynie kilkumilionowym przebiegu. Żyjemy przecież w Polsce, czyż nie?

Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
AK ---> a tak, przepraszam :) byznesmen wchodzi bez wazeliny, więc nazwanie go wazeliniarzem ubliża wazeliniarzom :D
""nowe" f-xx" - nienienie fxx - to będzie n-ta wersja F-16 wycofywana właśnie z użytku :)
Diplo [ Generaďż˝ ]
technior --> mylisz sie odnosnie migow ;) te sterowanie wektorem ciagu ma najnowsza seria migow przeznaczona na export. Widzialem tez niemiecke egzemplatrze ktore posiadaly ten system. Nie wiem nic odnosnie su-32 (po co mysliwcowi bombardujacemu takie cus? :|), wiem ze seryjnie maja montowane to su-33, su-35 i su-37. Wklejam zdjecie su-37, gdzie ladnie to widac ;]
Fett [ Avatar ]
ahhh kiedy nadejdą czasy kiedy Plska bedzie sobie latała F-22 :]
(jak F-22 będzie na wage Spitfire ;P)
goldenSo [ AnomaliA ]
------> [09.06.2004] 21:10 The LasT Child
Co rozumiesz pod pojęciem stare? Pomysł? Polska dostanie nowiutkie zmodyfikowane pachnące fabryką f-16 które IMO są jescze w produkcji

Mazio [ Mr.Offtopic ]
diplo - temu samolotu z Twojego zdjęcia lewa rura się wygła.. :P

Misio-Jedi [ Legend ]
Chłopaki, była już o tym mowa nie wiem ile razy
- Gripen został opracowany jako integralna część szweckiego systemu obrony powietrznej, stosownie do szweckiej doktryny obronnej. W latach powojenych Szwedzi widzieli jednego potencjalnego agresora - ZSRR. Wiedzieli że jak ruscy zaatakują to nie będzie przebacz i zaatakują z dużą przewagą liczebną. Powstało pytanie czy bogata ale neutralna i samotna Szwecja może się bronić ? No i Szwedom wyszło że owszem, może. Wpadli na pomysł że wyprodukują dużą ilość względnie tanich niedużych samolotów, które będą stały pokrywane w lasach i w razie czego wystartują z autostrad (których Szwecja ma dużo i znakomitej jakości) - a ruscy wszystkich lasów i wszystkich autostrad w ca łej Szwecji i tak nie zbombardują bo tyle bomb to nawet oni nie mają :)
No i teraz powiedzcie mi jaki sens miałby zakup Gripenów przez Polskę - Gripeny zostały zaprojektowane do użycia w dużych grupach i tylko do obrony (mają mały zasięg) - czy Polskę stać na zakup kilkuset Gripenów (Szwedzi planowali wyprodukować je w liczbie wielu setek) - czy Polska jest pokryta w 80% lasami ? Czy mamy ogromną sieć znakomitych autostrad ?
Szwedzi zainwestowali w program Gripenów kupę kasy, zimna wojna się skończyła i teraz program stracił sens - chcą kaskę odzyskać i chętnie każdemu wmówią że Gripen dla doktruny obronnej jego kraju też będzie w sam raz.
No to teraz rozumiecie ?

Mazio [ Mr.Offtopic ]
nie :)

Misio-Jedi [ Legend ]
Mazio --- > No to kierunek: psycholog (i testy na yntelygiencję)
:D

Adamss [ -betting addiction- ]
Tak :).
Pkt. 10 to nieprawda... gdy się rozpędzi będzie już miał Czechy daleko za sobą!
Misio-Jedi [ Legend ]
Oczywiście ten text z Onetu to stek bzdur, ale to nie znaczy że Polska wzorem Czech powinna zakupić Gripeny (choć to śliczne samolociki są).

waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]
Diplo------> mówisz o MiG-29 OVT (Otklanyayemi Vektor Tyag) ale nie jestem pewien czy program wyszedł poza demonstrator technologii( tj czy znaleźli się kupcy ;-) Co do niemieckich egzemplarzy....możesz podać więcej szczegółów...??AFAIK nigdy takowych nie było...
Misio-Jedi----> oczywiście że twarde fakty operacyjne przemawiają za F-16...popieranie Grippena to nic innego jak swego rodzaju "romantyzm" ;-)
Diplo [ Generaďż˝ ]
waterhouse ---> nie podam Ci wiecej szczegolow, widzialem jak niemiecki mig-29 wykonywal cobre, na pokazach w radomiu. Dawno sie migami nie interesowalem wiec cholera nie posiadam konktretnych, rzeczowych danych, opieram sie na tym co pamietam niestety.
Misio-Jedi ---> Z tego co sie orjentuje polska doktryna wojenna tez zaklada wykozystanie autostrad (nie smiac sie prosze ;] ) jako pasy lotnicze, gdy lotniska zostana zniszczone ;]
waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]
Diplo----> ok...szukałem ale google milczy ;-) BTW:Do kobry chyba nie potrzeba aż wektorowanego ciągu...
technior [ Konsul ]
Diplo -->sory ale się mylisz w ani jednym Rosyjskim samolocie produkowanym seryjnie nie zastosowano jeszcze sterowania wektorem ciągu silników.
Oczywi ście robiono bardzo zawansowane testy na prawie wszystkich konstrukcjach ,ale tak jak napisałem narazie wojsko tego nie kupuje głównie ze względu na kosztyeksploatacji.silnki takie sa bardzo drogie i szybko się zuzywają).Nawet Jankesi jeszcze nie stosuja tego rozwiązania w maszynach seryjnych.Tak naprawdę jedynym samolotem który posida sterowanie wektorem ciągu i jest produkowany seryjnie jest Harrier (choć w małym zakresie-przejście z lotu pin-do poziomego)Oczywiście takie rozwiązania testowano też na mig 29 ,a Niemieckie Migi tego nie maja na 100 %(prawie wszystkie trafiły już do Polski i stoją na remoncie w WZL Bydgoszcz)
Najnowsze produkowane migi 29 to kompilacja miga 29 SMT z wersją K -mają być produkowane dla Indii i mają latać z lotniskowca krtóry kupiono od Ruskich.One też nie mają wektorowania ciągu !
Zdiecie które zamiesciłeś to mig 29 OWT -prototyp miga 29 napedzanego silnkiami RD 133 ze sterowanym wektorem ciągu.(ale to tylko prototyp)
Co do su 32 to 2 miejscowy wariant ciężkiego samolotu wielozadaniowego-na nim też testowano nowe dysze,tak jak i na su 30 mkk.
Na zdięciu SU 32.
technior [ Konsul ]
SORY -NIE MYŚLAŁEM O TYM ZDIĘCIU KTÓRE WKLEIŁEŚ -TO OCZYWIŚCIE JEST SU !
von Izabelin [ Luftgangsta ]
Ktoś się czepiał o jedno działko:))
W f-16 jest jedno, ale jest to Vulcan, o 5 czy 6 lufach (nie pamiętam już;), co daje całkiem dużą ilość pocisków na sekundę:) (co ułatwia trafienie:)
A nowoczesny myśliwiec który dostanie przy mach 2, 20mm nabojem, prawdopodobnie przeprowadzi dizyntegrację;))
( z Unii też:P
Ale jak ktoś wspomniał ,i tak dzialek się prawie nie używa, bo i po co:)
I wdg. mnie f-16 to byl lepsdzy wybór, bo nie wiązemy wsyztskiego z Europą i Unią, a jakość smaolotów jest właściwie identyczna:)
gris [ Generaďż˝ ]
Mam takie pytanie... kto sie orientuje ile taki samolot rozpedza sie do 1000 - 1200 km/h? Chodzi mi o czas.
waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]
technior------> ale F-22 jest jak najbardziej seryjny i posiada takowy tj. wektorowany system ciągu.

Mazio [ Mr.Offtopic ]
osiołku - no way i tak nie dogonisz... nawet jak się przedzieżgniesz jak w Shrecku 2 w rumaka :>
ja Ci powiem - on to robi tak:
wziiiiiiiiiiiiiiiuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm i juz ma 1200 km na szafie :D

gris [ Generaďż˝ ]
Mazio ---> :-)))
Kharman [ Konsul ]
Misio-Jedi --> "Gripeny zostały zaprojektowane do użycia w dużych grupach i tylko do obrony..." jak rozumiem my będziemy prowadzić naszymi cud-miód szesnastkami szeroko zakrojone działania zaczepne na terenie wroga. No tak, w końcu mocarstwowość zobowiązuje.
technior [ Konsul ]
von Izabelin -->kto przy Ma =2 strzela z działka??
technior [ Konsul ]
Misio-Jedi-->przesdzasz -już nie konstruuje się samolotów do uzycia w duzych grupach -to nie lata siedemdziesiate.Grippen to w 100% maszna wielozdaniowa i to na przyzwoitym poziomie-może jeszcze potrzebuje paru lat aby dorosnąc ,ale nie przesadzajcie z jego wadami bo nie prawda !

Mazio [ Mr.Offtopic ]
technior - to taka wyższa forma kamikadze jest - strzelasz z działek - wyprzedzasz swoje pociski i dajesz sie im rozwalic...
Vasago [ spamer ]
Idziemy na wojne ze znowu odgrzewacie ten temat? Jeden ch.. co kupilismy, wazne zeby same z siebie nie spadaly z nieba.
Misio-Jedi [ Legend ]
Kharman --- > "jak rozumiem my będziemy prowadzić naszymi cud-miód szesnastkami szeroko zakrojone działania zaczepne na terenie wroga"
- A żebyś wiedział - F-16 mają taki potencjał i nie chodzi tu o nasze zamiary ale o potencjał właśnie. F-16 może przełamywać obronę powietrzną przeciwnika i jest zdolny do akcji zaczepnych w głębi jego terytorium, a ponieważ wybór F-16 był wyborem politycznym - ma to znaczenie polityczne.

Misio-Jedi [ Legend ]
technior ---> "Grippen to w 100% maszna wielozdaniowa" - to reklamowa gadanina Szwedów. Niestety tak nie jest, to samolot myśliwski o małym zasięgu, przeznaczony do obrony
"spośród samolotów starujących w konkursie na WSB dla WL i OP, Gripen jest samolotem najlżejszym i najmniejszym, prawdopodobnie także z najmniejszymi kosztami eksploatacyjnymi. Przy tym jest to zarazem samolot o najmniejszych możliwościach przestrzennych i ograniczonym potencjale bojowym (udźwig i asortyment przenoszonych lotniczych środków rażenia) Wymienione wady samolotu Gripen nie są tak istotne w przypadku wykorzystania go w "totalnym" systemie obronnym Szwecji. Sytuacja ta istotnie zmienia się jednak w naszych uwarunkowaniach."
Lotnictwo wojskowe nr5 2002
el f [ RONIN-SARMATA ]
Było wałkowane wiele razy...
Grippen - samolot produkowany przez konsorcjum szwedzko- brytyjskie, mimo iz w jest też to brytyjskia firma, RAF nawet nie rozważa zakupu tego "super myśliwca"...
F-16 - samolot najczęściej używany w lotnictwach państw NATO... czyżby większośc krajów siedziała w kieszeni Wuja Sama ?
Rosja - nie jest prawdą że nic z Rosją nie robimy, otóż modernizację naszych Mi-24 przeprowadzimy wspólnie z Rosją i BA, czyli można...
Kharman [ Konsul ]
Misio-Jedi --> a można wiedziec co też mamy zamiar podbijać w najbliższym czasie? Bo może nam się doktryna zmieniła i teraz będziemy robić Wielką Rzeczpospolitą. Ogniem, mieczem i F-16.
el f --> Brytyjczycy nie biorą Gripena bo się przesiadają na Eurofightera, do którego powstania też się dołożyli, na razie dwie eskadry (polecam stronę domową RAF-u). To że firma brytyjska współpracuje przy produkcji Gripena nie musi oznaczać, że wojsko go sobie weźmie. Jak byś mógł mi wskazać F-16 będące na wyposażeniu RAF to będę wdzięczny.
el f [ RONIN-SARMATA ]
Kharman -" Jak byś mógł mi wskazać F-16 będące na wyposażeniu RAF to będę wdzięczny." - to F-16 jest angielski ???
Mogę Ci wskazać dywizjony USAF które lataja na F-16...
A po co brytyjczycy pracuja nad Typhoonem skoro mają takiego "świetnego" Grippena już gotowego ?
Włosi którzy tak krytykowali nasz wybór, w oczekiwaniu na Typhoona też wydzierżawili Szesnastki a nie Grippeny.
F-16 lata obecnie w barwach 8 krajów NATO - USA, Belgii, Danii, Holandii, Norwegii, Grecji, Turcji i Włoch. Niedługo dojdą jeszcze Polska i Węgry.
Do Grippena prócz Czechów nikt się nie przymierza... w przypadku jakiegoś konfliktu, Czesi będą uzależnieni od dostaw części ze Szwecji która nie jest członkiem NATO, nie będą mogli korzystac z NATOwskich magazynów i bazy remontowej. Poza tym jest kompatybilny jedynie ze straszymi wersjami NATOwskiego uzbrojenia.
Diplo [ Generaďż˝ ]
technior ---> O miga 29 nie bede sie spieral, bo pewno masz racje, dawno sie tym nie interesowalem :) Ale su-37 bede bronil, co prawda nie wszedl ten samolot z tego co pamietam do sluzby, bo trwaja wciaz testy,ale na 100% ten samolot ma sterowanie wektorem ciagu.
na fotce su-37 ---->
Diplo [ Generaďż˝ ]
i jeszcze zdjecie dysz ---->
technior [ Konsul ]
Diplo-->zgadza się -właśnie o tym pisałem !!!
Ja wiem że su 37 ma takie dysze (a właściwie silniki-bo dysza jest integralnym elementem silnika)-jednak jak do tej pory samolot SU 37 nie jest jeszcze produkowany seryjnie i wszysko co lata to tylko któreś tam prototypy.Do tej pory zainteresowanie tym samolotem wykazały Chiny ,ale i to z klasycznymi silnkami.Tak jak pisałem do seryjnego zastosowania takich silników jeszcze potrzeba trochę badań.Problem tkwi w tym ze w takich silnkach zmieniają się parametry gazodynamiczne układu wylotowego silnka czyli ciśnienie gazów wylotowych zmienia sie bardzo dynamicznie co ma wpływ na pracę turbiny,a co za tym idzie i predkość obrotową kompresora-układy automatycznej regulacji poprostu głupieją!Gwałtowne wzrosty temperatury za turbiną powoduja jej szybkie wyeksploatowanie (osłabienie materiału)co skraca resurs takiego silnka.Tak więc trzeba jeszcze popracować nad nowymi stopami .
Jeśli zaś idzie o eksploatację samolotów z wektorowaniem ciągu to trzeba sobie zadać pytanie "cz gra jest warta świeczki"
Wprawdzie zdecydowanie wzrasta manewrowość samolotu ,ale przy jednoczesnym wzroście jego masy,wzroście ilości połykanego paliwa(automatycznie zmniejszenie zasięgu i ilości zabieranego ładunku)Po za tym wzrastają koszty szkolenia zarówno personelu jak i pilotów.
Tak więc do naprawdę szerokiego zastosowania takiego rozwiązania jeszcze daleka droga.Oczywiście mozna to zrobić dzisiaj ,ale jak widzisz wojsko jeszcze czeka-Jankesi nawet naciskaja raczej na inne parametry jak manewrowość -mając przewgę w technologiach informatycznych i w szeroko pojetej elektronice racze stawiają na rozwój "niewidzialności"i możliwości zwalczania celów ze sporych odległości bez wchodzenia w bezpośredni kontakt bojowy-po co wtedy nadmanewrowość?
Pozdrawiam
technior [ Konsul ]
Misio-Jedi -->zapominasz o tym że maszyny oferowane nam w przetargu to nie tesame samoloty które kupuja sobie Szwedzi.Z załozenia miały mieć inne wyposażenie ,uzbrojenie i inny system eksploatacji.Teraz jest tak że kazda konstrukcja to tylko podstawowa platforma dla komleksu zamawianego przez klienta.Np.samoloty zamówione przez RPA będa zupełnie inne niż te które mają u siebie Szwedzi (inna stacja radiolokacyjna ,rakiety ,itd....)
Kharman [ Konsul ]
el f --> A gdzie napisałem, że F-16 jest angielski? Chciałem wiedzieć ileż to szesnastek mają u siebie skoro taki rozpowszechniony. Piszesz, że 8 (z czasem 10) krajów na 26 lata na F-16, to tak mniej niż połowa jakby nie patrzeć.
Brytyjczycy nie pracują tylko już się wyposażają w Typhoona, jeżeli uważasz że taka wymiana sprzętu następuje hurtowo to cóż...
Włosi. A ktoś im proponował dzierżawę Gripena? Pytam bo nie wiem.
Zależy jak wyposażonego Gripena sobie Czesi zamówią, bo jak sobie zamówią NATOwskie silniki, awionikę i uzbrojenie to ja nie widzę większego problemu. A można wiedzieć z jakim to uzbrojeniem Gripen jest niekompatybilny? Bo mi się zawsze wydawało, że to zależy od awioniki i systemów uzbrojenia a nie od płatowca.
Kharman [ Konsul ]
Edit dla ubogich.
el f --> Jeżeli liczysz do europejskiej liczebności F-16 Stany to oczywiście masz rację, jest niesamowicie rozpowszechniony.

cotton_eye_joe [ maniaq ]
Mazio -> jak - lecac z predkoscia 2 Ma - chcesz dogonic pociski lecace dobrze ponad 1000 m/s ??? moze i sie nie strzela sie ale nie dlatego ze dogonisz pociski :)
co to jest Immelmann (figura)

technior [ Konsul ]
Immelman-figura polegająca na wykonaniu pętli z półbeczką.Wygląda to mniejwięcej w ten sposób ze samolot rozpedzając się w locie poziomym zaczyna piąć się do pętli-w apogeum lotu natępuje wypkonanie półbeczki (przez plecy)
Pocisków oczywiście się nie dogoni ,ale ale raczej nie stosuje działka w lotach z predkościami naddźwiękowymi .Ztakim predkościami raczej wiąże się dolot do celu lub ucieczka,wa;ki odbywaja się na znacznie mniejszych predkościach-im większa prędkość ,średnica zakrętu zdecydowanie wzrasta !!!