Bajt [ ]
Neverwinter Nights i okolice - część 187
Neverwinter uratowane!
Po wielu zaciekłych i krwawych bitwach, niecny plan Moragi
i jej sojuszników - Pradawnych, legł w gruzach. Nieliczne watahy goblinów, orków i innych typów spod ciemnej gwiazdy, co prawda, plądrują okoliczne wioski, ale z nimi radzą sobie doskonale nowo przybyli najemnicy. W razie kłopotów my chętnie służymy radą i ostrzem. W dowód wdzięczności za nasze starania, Lord Nasher Alagondar podarował nam zamek na odludziu, który wspólnymi siłami został odrestaurowany i zamieniony na Twierdzę Najemników Faerunu.
Twierdza położona jest na bezludziu, jednak od czasu zajęcia jej przez Najemników znów zaczęła tętnić życiem, zarówno w Twierdzy, jak i wokół. Zapewnia ona bezpieczeństwo na terenach ją otaczjących, co przyczyniło się do ożywienia handlu oraz osiedlaniu się ludzi z innych części Faerunu.
Zło próbujące zniewolić ludność północy zostało pokonane, jednak to nie jest jeszcze koniec wojny. Nasi bohaterowie wygrali dopiero jedna z wielu bitew, jakie przyjdzie im stoczyć. Po upadku Moragi w Twierdzy pojawił sie Elminster, który odbył długą rozmowe z najemnikami. To wlasnie za jego namową postanowiono rozszerzyć zakres działań poza planetę Toril na inne planety Świata Zapomnianych Krain, a także na inne swiaty, takie jak: Świat Smoczej Lancy, Greyhawk, Świat Szkarlatnego Słońca czy nawet Planescape.
Dzięki pomocy Elminstera i magów Neverwinter została utworzona sieć portali prowadzących do najodleglejszych krain Faerunu. Stworzono także portale miedzysferowe do takich miejsc, jak Sigil, Miasta Złodziei (Greyhawk) czy też do Twierdzy Rycerzy Solamnijskich. Wszędzie tam toczy się walka ze złem i wszędzie są potrzebni dzielni wojownicy, którzy staną po stronie sił dobra, aby wspomóc je w walce z hordami mroku a także chaosu.
Elitarny oddział Najemników Faerunu to:
Artuus - Krasnolud, wojownik, odznaczający się wielką rozwagą, cierpliwością i intuicją, nie znoszący chamstwa. Jak większość Krasnoludów lubi piwo i dobrą zabawę. Zakochany jest w katanach, ale i inne miecze nie są mu obce;
Arttrue - dawno temu wyruszył na wyprawę do Sfery Multi, ale duchem jest wciąż z nami. Chyba tęsknota go zżera, bo coraz częściej wpada opowiadać wrażenia i łyknąć krzepkiego krasnoludzkiego trunku;
Bajt - Człowiek, tajemniczy czarodziej w czarnej szacie z wielkim kapturem, spod którego czasami świecą dziwnym czerwonym światłem - oczy. On sam twierdzi, że to nic takiego, ale inni mówią, że to wpływ Czarnej Magii;
Gilmar - Pół- Elf - obieżyświat, plotka głosi, że niedawno wrócił z Sigil jakiś odmieniony i bardziej niż zwykle melancholijny, ale nadal poleruje swój miecz, jakby chciał zetrzeć z niego niewidoczne ślady po Krwawej Wojnie. Nikt nie wie po czyjej stronie walczył - Baatezu, czy Tanar'ri... i lepiej go o to nie pytać;
Shakka - Krasnolud, wojownik, przybywający z Candlekeep, porzucił księgi i papirusy a chwycił dwa dlugie miecze. Twierdzi ,że jest zły, ale walczy po stronie dobra. Taki z niego krasnoludzki błedny wojownik. Jego motto, to"Lepiej umrzeć stojąc niż żyć na kolanach". Podobno widziano nawet, jak zajmował się czarną i białą magią, ale na razie to tylko pogłoski;
VisusAugustus - Elf - bard na każdym biwaku nuci pieśni i ballady, zwłaszcza sprośne, ale ostatnio wstąpił do klasztoru, żeby podszkolić się w sztukach walki. Pokazał rowniez, że ma talent malarski i architektoniczny, co zostalo wykorzystane przy renowacji naszej twierdzy. Zachwyca się wszelkimi odmianami piersi niewieścich i je klasyfikuje;
Bogas - Drow - zaklinacz - wojownik w służbie Lolth przybył z Wrót Baldura i tu, w Neverwinter, zrobił oszałamiającą, typowo faeruńską karierę: od sprzątacza, poprzez ilustratora wątku, aż do eksperta w D&D i Forgotten Realms. Coś ostatnio wyraźnie nie lubi ko - boldów;
Drackula - Pół - Elf, łowca, cicho sza - podobno Harfiarz; złośliwcy twierdzą, że przyjęty został z powodu jakiegoś bliżej nie określonego powinowactwa z Gilmarem, ale to pomówienia... Jest tu dzięki swojemu poczuciu humoru. Założył w twierdzy zamtuz i dba o rozrywki dla wszystkich;
War - Elf - łowca, tajemniczy osobnik, już pierwszego dnia służby poprosił o przydział do lochów, gdzie odprawia egzorcyzmy i wypędza demony z młodych Elfek. Teraz nieustannie ćwiczy walke mieczem świetlnym i strzelanie ze swojego długiego łuku;
Wuluk - Mroczny Elf - kapłan/mag, przybył z wyspy Vvardenfell i woli by go nazywać Dunmerem niż Drowem. Plotka głosi, że to kolejny uciekinier z Podmroku, ciekawe co tam przeskrobał... pewnie znudził mu się matriarchat;
Incorruptible - Człowiek, rycerz/paladyn, porzucił kulturystykę i zasmakował w magii.Wielokrotnie skazywany na banicję, odradza się jak Feniks z popiołów i wraca... a dusza jego jak zawsze... rogata.
Nabór najemników wszelkich ras i klas trwa!!!
Przybywajcie po przygody, dreszczyk emocji, sławę i skarby.
Zapomniane Krainy stoją przed Wami otworem za sprawą gier cRPG.
W oczekiwaniu na nowe wspaniałe gry cRPG dyskutujemy o Neverwinter Nights i innych cRPG-ach, ktore zapadly nam w serca i pamięć.
demo gry oraz aktualne patche -------------------> www.cdprojekt.info
strony związane z tematem: (oficjalna) https://www.neverwinternights.com/
https://nwvault.ign.com
po polsku:
https://nwn.cdprojekt.com/
https://www.neverwinter.4me.pl/
https://nwn.gry-online.pl
https://smoczakuznia.prv.pl
inne linki:
bg2.cdprojekt.com
icewind.cdprojekt.com
torment.cdprojekt.com
arcanum.sierra.com
lionheart.cdprojekt.com
drackula.republika.pl
swiatynia.cdprojekt.com
link do poprzedniej części ------------------>

zarith [ ]
pierwszy :PP
bajt --> myślę że conajmniej na kilka godzin się pojawię...
Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-04-23 15:31:06]
Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
Bajt -->> a kiedy i o której będziesz?

Bajt [ ]
Bede dzisiaj od ok. 18 do 20-21, a jutro pewnie caly dzien :)
W niedziele raczej nie ide.

Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
Bajt -->> to może wpadnę - rozpoznasz mnie po słusznym wzroście i celowniku na karku

Bajt [ ]
Hmmm, mnie mozna najpredzej rozpoznac po okularach [tak to prawda, nosze okulary] :)

zarith [ ]
a mnie po brodzie:) ok, jak wszystko wyjdzie tak jak planujemy tutaj z sabem, to jakaś 15-16 będziemy:)
Teedi [ Centurion ]
sorry ze sie wtrącam ale wydaje mi sie że totemat o Neverwinter Nights a nie konwencie fantasy....
co sądzicie o nowych "przepisach" Bioware na postacie epickie ( Death Lord i ten drugi zapomnialem nazwy )??

Bogas [ Senator ]
Neverwinter Nights? A nie wątek fanów samoobrony? Dlaczego nikt mi wcześniej o tym nie powiedział? Nie ma jak siedzieć 170 częsci nie w tym wątku co trzeba :)
Teedi- Nikt nie ma zadnych pytań co do gry to o czym mają rozmawiać? Kampanie w NWN nie są aż tak rozbudowane aby można gadać o smaczkach i grze w nie po skonczeniu ich :)
A co do konwentu to nuda :) Jakieś dziwne te tematy, co jest do wszystkiego to jest do niczego :)
Trollf [ ]
a co tu sadzic? betonowy gnom majacy zrecznosc 8 i sile 30 moze byc tylko ciekawostka... ;-P zreszta przeczytaj sobie wprowadzenie do tego dzialu na stronie bioware, to jest tylko zabawa kto zrobi 'przesmiechowego' potworka uzywajac do tego silnika nwn i mechaniki d&d... na serwerach rpg takie postacie nie wykonaja najczesciej nawet jednego questa i zostana skasowane, a w singlu szkoda czasu na dobijanie takim czyms do 40 poziomu bo to po 30 poziomie nudne juz jest... ;-]

Bajt [ ]
Wlasnie wrocilem z konwentu. Bylem tylko na dwoch prelekcjach, ale za to jakich ciekawych. Jedna byla o tworzeniu BN'ow, ale nie tylko. Bylo takze o tym skad czerpac pomysly na przygody, miejsca, postacie. Ogolnie, mysle, ze przydala mi sie. :)
Druga natomiast byla znacznie ciekawsza, bo o tym co mnie interesuje :) czyli magii i okultyzmie. Dowiedzialem sie o znaczeniach symboli, skad sie wziely, o slowach mocy, rytualach, demonach itp.
PS. Sabathius i zarith -> Nie poznacie mnie po okularach, bo tam polowa ludzi je nosila :)
Na szczescie rozdawali identyfikatory, wiec mozna na nich ksywke napisac. Ja mam na swojej 'Ariakan' :)
PS2. Jesli uwazacie, ze zasmiecam watek, to powiedzcie, a nie napisze juz o konwencie...

Bogas [ Senator ]
Bajt- Sorry ze pytam ale inni też wpisywali coś takiegto jak "Ariakan"? :P
Podchodzisz do gościa a on na swoim identyfikatorze Darth Vader albo Nosferatu. Czy to aby nie przesada?

Gilmar [ Easy Rider ]
Bajt ------------> o jakim Ty zaśmiecaniu wątku mówisz...?????? Nawet przez moment tak nie myśl...
Popatrz na Forum, popatrz na inne wątki...
Ostatnio nie produkuję się tutaj prawie zupełnie bo nie gram i nie mam nic do powiedzenia, ale czytam cały czas.
Twoje i innych refleksje, informacje, itp z konwentu będa zdecydowanie ciekawsze niż większośc debilnych wątków nagminnie zakładanych na forum.
Bajt [ ]
Bogas --> Tak, mieli tam ksywki napisane. Dziwi Cie to?
Bogas [ Senator ]
Trochę mnie to dziwi bo raczej po ksywie się nie dowiem kto jest kto. Zresztą dziwnie się do kogoś zwracać imieniem jego postaci.

Aschman [ Death Magick For Adepts ]
Może mi ktoś poradzić jakis server nwn +SoU bez Hou?
Bajt [ ]
Bogas --> To ciekawe, bo ja sadze dokladnie odwrotnie. Gdybysmy obaj poszli na konwent, to latwiej byloby mi rozpoznac Cie po ksywce "Bogas" niz po Twoim imieniu i nazwisku, ktorego nie znam.
A kto powiedzial, ze Ariakan to imie mojej postaci? Uzywam tej ksywki na innych forach i tyle.

War [ dance of death ]
Mam mało czasu więc zadam tylko konkretne pytania:
Rozdział III
1. Kto może mi wyjawić 2 i 5 Tajemnice Śniącego?
2. Czy zabicie Ardena Swifta może mi później w czymś przeszkodzić? Nie miałem cierpliwości do tej jego karcianki i po kilku przegranych, zabiłem go i zabrałem mu trąbke :P I wogóle, czy ta trąbka mi się przyda (tylko nie mówcie mi do czego :) ).
Wiem że odpowiedź na pytanie 1 sam mógłbym znaleźć, ale wydaje mi się że pogadałem już ze wszystkimi co mogli coś wiedzieć o tym kulcie, ale 2 i 5 tajemnicy nikt mi nie wyjawił (nawet nie miałem takiej opcji w dialogu). Dlatego prosze o pomoc :)
Bajt [ ]
War
1. Nie wiem, popytaj dokladnie kazdego :) [rozwiazales zadanie od pozeracza mozgow?]
2. Ja go nie zabilem, ale do niczego pozniej mi sie nie przydal. Natomiast trabka moze byc przydatna :)
Incorruptible [ Legionista ]
Bajt -> a kiedy planujesz koniec swojego moda? Juz cos sie krystalizuje?

Bajt [ ]
Incorruptible --> To chyba do Bogasa. Ja nie robie zadnego moda :)

Incorruptible [ Legionista ]
Oczywiscie! Zawsze Was myle. Obaj jestescie na "b". ;)
HopkinZ [ Senator ]
2 od Skryby a 5 od
SPOILERYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYy
od Aribeth
Koniec SPOILERÓW!!!!!!!!!!!1

Bogas [ Senator ]
Bajt- Ale ja nie mówię ze Ariakan to ksywa twojej postaci. Ale spotkałem się już z czymś takim. Zresztą ksywa jest dla znaiomych, a nie dla kogoś pierwszy raz widzę na oczy. My byśmy się rozpoznali po ksywach ale nie sądze aby inni byli w takiej sytuacji. Zresztą do osób starszych i nie znajomych zwracam się "pan". Nie wyobrażam sobie mówić do osoby 30 letniej Yoda :)
Incorruptible- Ech z powodu czegoś takiego czuje się gorszym. Raczej osoby której nie uważasz "kimś tam z wątku" nie pomylisz :P Co do moda to gdyby nie format C na początku kwietnia mój mod byłby już dawno w necie :)

War [ dance of death ]
Bajt, Hopkinz -> dziękuje bardzo :) Zadanie rozwiązałem, ale nie wpadłem na to by pogadać na ten temat ani z jedną, anie z drugą z tych osób :P
War [ dance of death ]
5 Tajemnice już mam, dowiedziałem się od tej osoby co mówiliście. Tylko gorzej z 2... Nie moge znaleźć tego Skryby. Wcześniej siedział pod jaskinią, a teraz po wykonaniu tego zadania z nim, poprostu go nie ma. To utknąłem...

Bogas [ Senator ]
Pod tym adresem znajdziecie kolejny moduł po polsku. Tym razem jest to tłumaczenie ang. modułu rozgrywającego się w podmroku :)
------ >

Bogas [ Senator ]
W ubiegłe wakacje dałem zdjęcia sigil wykonaniu CODI. Teraz możecie obejrzeć jak ich praca wygląda w NWN. Zapraszam, filmik tylko 24 MG a jest naprawdę wart obejrzenia :)
------ >

Bregan a.k.a. Czapajew [ Senator ]
War --> Skoro już Cie tu dorwałem, to pozwole sobie zapytac, dlaczego odszedles bez slowa z sesji?
Bogas --> Widze, że nie spisz wiec rowniez zapytam, moze orientujesz sie, kiedy wychodzi CEP PL? :)
War [ dance of death ]
Bregan -> całkowity brak czasu przez pewien okres :|
Nikt nie wie, gdzie może przebywać ten Skryba?
Bogas [ Senator ]
Bregan a.k.a. Czapajew- Prace się dopiero rozpoczeły więc raczej nie prędko go zobaczymy.
War- Numerek mi dużo nie mówi. Podaj pytania tych tajemnic to sobie przypomnę :)

War [ dance of death ]
To była tajemnica której treścią było pytanie - Skąd pochodził? Ale już sobie poradziłem, znał je jakiś zmęczony robotnik z kamieniołomu. Nie gadałem z nim, bo myślałem że będzie mówił to samo co zwykli robotnicy...

Bogas [ Senator ]
To co przed chwilą przeczytałem rozłozyło mnie na łopatki. Ze tez ktoś taki pisze recenzje i zapowiedzi cRPG na Nowej gildii! Chłopak genialnie wychwycił to co w cRPG jest najwazniejsze a mianowicie "sieczka"
------- >
https://www.gildia.pl/gry/zapowiedzi/kult
https://www.gildia.pl/gry/recenzje/spz
https://www.gildia.pl/gry/zapowiedzi/beyond

Bajt [ ]
Bogas --> ROTFL, recenzja HotU to jakas pomylka :)
Te teksty mnie dobily:
"Na Shadows of Underworld osobiście się zawiodłem"
"Nadal skupiamy się na zabijaniu potworów i wykonywaniu misji głównych i pobocznych." LOL, a ja myslalem ze obieramy ziemniaki :)
"Dodatkowo możemy zatrudniać dwóch giermków. Pojedynki staja się wtedy bardziej chaotyczne, lecz zarazem bardziej widowiskowe" No comments.
"Doczepić się można jednak do grafiki, która wyraźnie się postarzała. [Serio? to dlaczego zwiekszyly sie wymagania?]Zabawa edytorem się nie nudzi, ponieważ dodano kilka nowych tekstur. W grze znajdziemy też sporo nowych ptworów."
A to jest prawdziwa perelka:
"Kilka nowych klas postaci, takich jak np: Mistrz Oręża czy Zmiennokształtny to ciekawa odmiana od standardowych D&D-owskich bohaterów"

_Szakal_ [ Żółta Żyrafa ]
Pytanie
Na wyspie Golemów (bodajrze na drugim poziomie) sa drzwi zamkniete (pulapka) ktorych za chiny ludowe nie da sie otworzyc (tzn. na pewno sie da, ale moj mnich do tej pory otwieral drzwi kopniakiem, a te sa odporne i jeszcze gryza).
Juz nawet spojrzalem w solucje (trudno - przemoglem sie) i napisane jest tam ze za drzwiami jest jakis gosc co ma haslo (bez hasla uaktywniaja sie dwa mithrilowe golemy - pietro nizej).
Jak osoba nieczarujaca i nie parajaca sie zlodziejstwem moze otworzyc te drzwi?

VisusAugustus [ Tancerz Wojny ]
no to jesli nie pomylilem sie to juz dwa lata...ech..czas leci...
powodowany demencja starcza itp..gram jeszcze raz...i tym razem wojownik/mistrz oreza....chyba wiek powoduje coraz glupsze pomysly....po mnichu mam wrazenie ze ta postac stoi ciagle w miejscu...z taka szybkoscia, to bede powoli szedl :D

Bajt [ ]
Visus ----> Wszystkiego Najlepszego! Sto lat na GOL-u! (Ciekawe czy ktos by tyle wytrzymal :))

War [ dance of death ]
Najlepszego Visus :) Obyś conajmniej jeszcze raz tyle siedział tu z nami :) Coś dla Ciebie -->
A co do Mistrza Oręża - niepożałujesz wyboru, gdy krytki po 100 w co drugim ciosie będą normalką :>
Hm a ja ukończyłem właśnie HotU :) Grałem Wojownikiem(10)/Mistrz_Oręża(17) na miecz dwuręczny. W ciągu calej gry jedynym problemem był boss końcowy. Poprostu te krytyki są powalające. Nie spodziewałem się że to będzie tak wyglądać - co chwila 'trafienie krytycznie' 30-100 obrażeń, 'rozpłatanie - trafienie krytyczne', 'powalanie - trafienie krytyczne' i tak ciągle :) Bałem się przeciwników odpornych na krytyki, ale też było banalnie, bo nawet bez krytyków obrażenia były wystarczające, a miałem jeszcze na najtwardszych 'Obrażenia Ki'. O dziwo, przez całą grę walczyłem bronią zdobytą na samym początku gry, czyli tym uwięzionym w mieczu magiem. Kazałem mu przemienić się w miecz dwuręczny i tak do samego końca gry wymiatałem 'Enseric'em - Mieczem dwuręcznym' +5, przyspieszenie, wampircza regeneracja 5, ostrośc (oczywiście tak wyglądał dopiero po upgrade'ach w kuźni, ale wcześniej też był świetny). Hm może i dałoby się znaleźć coś lepszego, ale to była chyba jedyna Inteligentna broń jaką znalazłem (są jeszcze jakieś?), a jego komentarze były świetne :). Dopiero na ostatniego przeciwnika musiałem zmienić broń, na taką z jak największą premią (dwuręczny +8), bo boss ma redukcje&odpornosc na krytyki i nie zadawalem obrażeń :P
A jak oceniam dodatek? Muza świetna, grafa dobra, fabuła wciągająca. Nie grałem na siłe jak w podstawowe NWN (którego i tak nie ukończyłem), ale po to by dowiedzieć się co jest dalej. Rozgrywka - dużo lepsza i ciekawsza. Prestizówki także urozmaiciły grę.
Jednym zdaniem - szkoda że NWN nie było takie od początku...
Tylko do jednej rzeczy mogę się przyczepić - gra stała się troche niestabilna. Z 3 razy zawiesiło mi grę, raz zepsuło przez to save'a i dwa razy postać zaklinowała mi się w teksturach (= load). No i jeszcze jedna rzecz mi się nie podoba - szkoda że nie mam SoU bo mam zablokowane b. ciekawe prestiżówki :P
Mam dwa pytania na zakończenie, ale tym co nie ukończyli gry, na prawde nie radze czytać :)
[SPOILER!!!]
1. Czy w napisach końcowych, zawsze jest, że Twoja postać obawia się że Mefistofeles i tak wróci na ostateczny pojedynek? Czy to może dlatego, że nie zabiłem go, tylko pozwoliłem odejść?
2. Rozdział 2. Wojska Valsharessy w którym momencie atakują? Bo nie zdążyłem popłynąć na wyspę golemów :| Zawsze atakują jak zostanie do odwiedzenia jeszcze jedna lokacja? Czy to może dlatego że oddałem Zwierciadło Illithidom?
[/spoiler]
Chyba zacznę grać jeszcze raz :) A pomyśleć że w podstawowym NWN nawet 2 rozdziału nie ukończyłem :P Jednak dzięki Waszym opiniom zaryzykowałem i kupiłem HotU i nie żałuje wydanej kasy.

Bajt [ ]
SPOJLERY!!!!!
War -->
1. Z Mefistem mozesz zrobic pare rzeczy w zaleznosci co jest Twoim celem: pozbycie sie go, zajecie jego miejsca, ew. uczynienie go swym sluga. I mozesz wtedy go zabic jednym slowem, kazac mu ze soba walczyc, wygnac go itd. Mozliwosci jest sporo.
2.Wojska przychodza jesli zwiedzisz caly Podmrok i jedna z wysep. Dlatego najbardziej oplaca sie zwiedzic najpierw wyspy a potem reszte Podmroku.
Koniec spojlera

Bogas [ Senator ]
Bajt- A czytałesz pozostałe? Mnie najbardziej rozwaliło "Oba miasteczka pełne są gadatliwych NPC'ów, którzy mają swe problemy i często proszą o pomoc w ich rozwiązaniu. Urzeczywistnia to grę. Nie towarzyszy nam przykre uczucie osamotnienia jak w innych cRPG." W recenzji ToEE :)
VisusAugustus- Gratuluje.
Szakal- Bez tego hasła powinienłeś i tak pokonać golemy więc możesz sobie te drzwi darować.
War- Mi się udało zwiedzić wszystkie lokacje ponieważ Drackula mi powiedział abym płynoł na początku na wyspy.
Tym mieczem +5 udało Ci się rozwalić tą drużynę w jaskini? Ta panienka która strzelała z łuku była u mnie odporna na broń +6 więc jak Ci się udało ją pokonać?
P.S- Oglądał ktoś filmik który podałem?
Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
Bogas -->> linka nie działa :(

Bajt [ ]
Bogas --> Ta, czytalem. Jednak recenzja ToEE jest lepsza (czyt. glupsza) :)
Rozbroil mnie tez tekst, ze Hommlet jest najwiekszym miastem w historii cRPG ;D
Chodzi o trailera Foundations? Jak tak, to ogladalem i bardzo mi sie podoba. Nie moge sie doczekac modulu.
Tylko wydaje mi sie, ze troche przesadzili z iloscia demonow. Po ulicach w wiekszosci chodza tam demony a nie ludzie lub inne istoty.

Bajt [ ]
Bogas pomylil troche linka. Ten powinien byc dobry
--->
Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
hehe, ten działa
Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
eh, spalony...
Bogas [ Senator ]
Wygląda na to ze ten cały Kult to kolejny H&S. Chociaż grafika jest dość ładna i gra powinna u mnie pójść :P Poniżej odsyłacz do galerii Kultu
------ >

Gilmar [ Easy Rider ]
Witajcie Najemnicy!
Visus -------------> GRATULACJE!!!

War [ dance of death ]
Bajt - dzieki :)
Hm a jak myślicie, z czym warto połączyć Ucznia Smoka? Ale tak by postać była już na początku dość sprawna, bo chodzi mi o singla. U mnie multi, dopóki nie będe miał SoU, odpada...
SPOILER!
Bogas - ano właśnie, ta drużynka (a właściwie to ta kobieta z łukiem) prócz głównego bossa sprawiła mi najwięcej problemów. Rozwaliłem ją na pewno tym mieczem, bo odkąd go zdobyłem, to do finałowej walki już go nie zmieniłem. Ale wiem że miałem problemy hmm ale nawet nie pamiętam czy to dlatego że była niewidoczna... Hm chyba nie patrzyłem na okno dialogowe :) Ale wiem że faktycznie, część ciosów nic nie robiła. Jednak z uderzenia Ki i czasem z normalnych ciosów zadawałem obrażenia. Ale walka była okropna :| Co ją znalazłem, to znikała i strzelała z innego miejsca. A jak już wyjęła broń do walki wręcz to ciągle ataki z zaskoczenia za ~40 obrażeń :| Chyba z 5 mikstur uzdrowienia zużyłem, ale wkońcu ją wymęczyłem.
Ale wiem jedno - miecza nie zmieniałem. Choć to co mówisz, zaciekawiło mnie :P Ale już tego nie sprawdze, bo save'ów nie mam.
I ostatnie pytanie z seri spoilerów :)
Czy da się na koniec jednak utrzymać przy sobie Aribeth? Bazowy współczynnik Perswazji miałem tylko 15, więc nie udało mi się jej przekonać. Bazowo Zastraszania koło 25 i także się nie udało jej zastraszyć :P. Zginęła po chwili, ale szkoda mi było ją zabijać... Da się ją przekonać? Czy to prawdziwa zdrajczyni? Hmm a może da się zrobić by zakochała się w moim bohaterze? Bo ta drowka kochała mnie (z wzajemnością ^^) więc nie zdradziła.
Bajt [ ]
War -->
SPOILERY
Z tamtej zlej druzynki tez mi najwiecej klopotow sprawila luczniczka, bo caly czas w cieniu znikala, a mi sie czary pokonczyly :) Musialem ze zwojow skorzystac.
Da sie ja zatrzymac. Wystarczy poznac jej prawdziwe imie :)
PS. Czemu nie umagiczniles sobie miecza na +10? Kaski zabraklo? :D

War [ dance of death ]
SPOILER!
Bajt -> E tak na siłe to ja nie chce :P Skoro tak to niech spada :)
Nie mogłem umagicznić miecza, gdyż kowal mówił mi że jest już na nim za dużo zaklęć i magii i będzie to zbyt ryzykowne. Kasy to prawie nigdy nie brakowało (prawie, czytaj dalej :P).
Ah przypomniała mi się jedna rzecz - moje zdenerwowanie :P Gdy byłem przy Znającej Imiona, mogłem wykupić tylko imie Żniwiarza, bo akurat kasy nie miałem przy sobie, tylko pełen plecak ekwipunku (Aribeth niosła reszte :)). No coż, kupiłem tylko jedno imię i wróciłem. Gdy sprzedałem wszystkie przedmioty u Kowala, wyszło coś koło 2,5 mln :). I tu pytanie - czy po powrocie do Miasta Zaginionych Dusz, da się jeszcze jakoś wrócić do Znającej Imiona?
Aha i tak wiem, wiem że jest jeszcze Dżin :) Ale wpadłem na to już po zakończeniu gry i nie chce mi się już powtarzać tego fragmentu (i nie wiem czy mam save).
Teedi [ Centurion ]
WAr - ja sobie zrobilem taka mieszanine kapłana i barda z uczniem ( taka jak na bioware tyle ze krasnolud ) i powiem ci ze nawet fajna ta postac była....krasnoludzki topor, jakas tarcza + średni pancerz...no a do tego te czary wspomogajace i pieśni barda + modlitwy kapłana...no i oczywiscie zdolnosci defensywne ucznia...stworzylem sobie tą postac na halach treningu i nawet nie mialem duzych problemow z tymi tam stworkami do ubicia...co do poziomów: Kapłan 6/Bard 4/Uczeń 10....do gry w hotu mozna sobie ewentualnie obnizyc o jeden poziom barda i kaplana ale bron boze ucznia...pozniej awansowac jak kto chce, ja wybieralbym na zmiane i kaplana i barda...choc pozniej lepiej chyba zostac przy kaplanie
HopkinZ [ Senator ]
Łotr 10 poziomów, Tancerz Cienia 30 poziomów Naich niach niach :D ------>
HopkinZ [ Senator ]
Ekhm... niach niach niach :P ------->
HopkinZ [ Senator ]
Część druga, staty i atak :D
btw. 120 Skradnia się i Chchy chód.
Po 60 do Uników i kradziezy kieszonkowej.
Dajac do tego krycie sie w czasie walki, plus ciemnosc plus oszolomienia wroga. Plus zajebiste bronie plus zajebisty Epicki lord Cieni.... daje to postac zajebistą :) Mój ideał achhh.
statystyki------>

Bajt [ ]
HopkinZ --> Tia, ale premia do ataku i KP cienkie :P
Przeszedlem sobie dzisiaj pierwszy rozdzial HotU kaplanem i stwierdzam, ze dla kaplana nie stanowi on zadnego zagrozenia. Jakos wszystkich za latwo rozwalalem, nawet poziom trudnosci zwiekszylem i ciagle za latwo. Hm, moze golemy beda troche trudniejsze :)
Trollf [ ]
Bajt ->
a jakie wg Ciebie sa dobre premie do ataku, u jakiej postaci?
bo z tego co wiem, to chyba najlepsza na 40 levelu bez przedmiotow moze miec woj/magik/mistyczny lucznik, bodajze cos ~60... co do KP to masz racje, do rekordu daleko... hyr hyr hyr ;-]
Hopkinz ->
prawdziwe widzenie (np. na broni u kowala) i juz po ukryciu sie epickiego lorda cieni... ;-] poza tym (imho) tej postaci przydal by sie jeszcze dodatkowy atut: ulepszona walka 2 bronmi, wtedy by miala dla drugiej reki dodakowy atak... ;-]
HopkinZ [ Senator ]
Jeszcze trzy screeny ze smoczkami w roli głównej. Ten niczym scena z Shreka :D ---->
Trollf [ ]
Bajt -> bo pierwszy rozdzial hotu latwy jest ;-] ja sobie niedawno zaczalem grac w sou zlodziejem na 1 poziomie, no i z premia do ataku 0 troche ciezko kobolda trafic :D
HopkinZ [ Senator ]
Trollf--->
a wiesz ,ze anwet nie widzialem tkaiego atutu :)? Jak bede za kilka lat mial na Ilimarze psotac na 40 poziomie to wtedy bedzie miala ten atut :D
A KP daleko PFFFFFFFFFFF LUDZIE! 43 zrecznosci plus te wszysktie zajebiste uniki, unikanie, uniki ulepszone ludzie! Te smoczki co na tych pikczerach sa mnie ledwo drasły :) Cał yczas tylko Uapdania sukces, unik, unika, rzut na refleks uniak. To jest perfekcja :D.
Smoczki ---->
HopkinZ [ Senator ]
I pogoń niczym tirnity zwiewala przed agentem po dachach :D

Bajt [ ]
Trollf --> No wiesz, ja moge kaplanem na 20 poziomie wyciagnac jakies ~35 do ataku z przedmiotami i czarami. Az strach sie bac co bedzie na 40 poziomie :)
Oczywiscie taka premia wystarczy spokojnie do kampanii i na potworki, ale moze byc ciezko z innymi graczami.
Chociaz nie, jest jeden potwor, ktory ma wypasiona (jak na potwora) KP - Wielobarwny Smok - cos ok. 70 :)

zarith [ ]
geez te dodatki muszą być straszne:) maksymalny level 40 i takie kosmiczne parametry? argh, najbardziej dopakowana wersja elminstera była chyba na 32 :)
Trollf [ ]
War ->
zalezy od tego jaka chcesz miec postac... w przypadku postaci zbrojnych: jesli ofensywna to do barda i ucznia dajesz np. woja (jak dasz specjalizacje w jakies wielgachnej broni oburecznej, ktora dostaje bonus do obrazen od sily i ladujesz tylko w te ceche, to masz rzeznika :D), a jesli defensywna to np. bladego mistrza (bard/uczen/blady to postac majaca chyba najwiecej bonusow defensywnych + ogromna KP, chyba najwieksza ze wszystkich postaci) - mozna rowniez polaczyc ucznia z mnichem :> dajac jako przejsciowa klase czarownika, ale to juz max przegiecie... ;-]
Trollf [ ]
zarith -> standardowo przechodzac hotu zaczyna sie na 15 poziomie, a konczy przed 30, te kolejne 10 poziomow to tak na wyrost lub dla postaci arenowych ;-]

zarith [ ]
wiem, ale dla mnie to i tak dużo za dużo - jednak podejście z papierowego rpg jest za silne:)
Trollf [ ]
zarith ->
no wiem... zreszta roznice w poziomach mozna wyraznie odczuc zaczynajac kazdy z dodatkow, np. grajac samotnie (bez najemnikow) w sou zlodziejem na 1 poziomie jest zdecydowanie trudniej niz tym samym zlodziejem na 15 poziomie zaczynajac hotu... :o imho rozwijanie postaci w nwn konczy sie na ok 20 poziomie, pozniej juz jest tylko jej 'dopakowywanie'... ;-]
HopkinZ [ Senator ]
zarith--->
mnie tkaie "mocarne i rozbudowane" podejście odstraszyło w Baldurs gate 2. Pięc razy ta gre zaczynałem i nigdy nie wyszedlem poza Amn :) Za duzy przepych itd mnie odstraszal.
Ale tutaj, heh, zupelnie inna gadka :). HoU rządzi :).

blood_x [ Skinhead oi! ]
Witam od paru dni gram sobie w Nwn: Hordes of Undertide no i zacialem sie zaraz po tym jak wbijam kolek Vampirowi w serce i dostaje klucz do komnaty gdzie jest mnostwo piedestalow co do nich powkladac zeby otworzyly mi sie 3 przejscia widoczen na mapie

zarith [ ]
hordes of undertide? to jakiś exclusive version Sou i HotU razem? :PPPP
Bajt [ ]
blood_x --> A zdobyles taka kule? Trzeba ja polozyc na piedestale.
blood_x [ Skinhead oi! ]
Zdobylem, tylko ze na ktorym piedestale ? jak ich tam jest duzo...
Bajt [ ]
Eh, musisz polozyc na tym, ktory stoi samotnie, tzn. nie ma przy nim zadnego innego piedestalu.

blood_x [ Skinhead oi! ]
Banalne... az zal mi sie siebie robi :P dzieki za pomoc
Teedi [ Centurion ]
ja jestem w tym samym miejscu co blood_x...mam jednak problem z Vixtrą...no neiwiem jak dla mnie to przegiecie...sam smok jest jescze w miare trudny...ale to ze sie odradza pare razy to juz calkowite przegiecie...i jescze te pulapki w drodze do skarbu....znalazlem jednak sposob na smoka...wracam sie na pietro wyzej do tych piedestalow...smoczek idzie za mna ale dopiero po jakims czasie wiec moge sobie odpocząć....kiedy juz dochodzi do walki, smok zawiesza sie przy jednym piedestale, nei moze sie ruszyc dalej co daje mi szanse ataku...jednak kiedy ginie nie odradza sie juz...nieiwem czy tak powinno byc ze smok ma tylko 2 zycia ( a watpie bo w lochach są jescze 2 szkielety ) czy poporstu to miejsce nieumozliwia mu odrodzenie co rówan sie z tym ze smoka do konca nie zabije?? BARDZO prosze o odpowiedz
Bajt [ ]
SPOILER!
Teedi --> W komnacie ze smokiem jest tajne przejscie wprost do jego skarbu i relikwiarza, ktory trzeba zniszczyc co sprawi, ze smok nie bedzie sie odradzal.
HopkinZ [ Senator ]
Teedi--->
jak amsz w druzynie Diabesltwo (npc) i Deekina to no problemo ze smokiem :0. Chocby sie doradzal i ze 40 razy :).
Diabelstwo naparza z ogrom,nego mlota/micza itd. Deekin sobie spiewa, ukrywa i leczy :)
Teedi [ Centurion ]
diabelstwo przyłącze za drugim razem jak bede grał np dobrą postacią....teraz msuze wyprobowac romans z drowką ;)
thnx za pomoc

QQQromaneq [ Pretorianin ]
Takie drobne pytanko - wyspa stwórcy ( ta z golemami niebieskookimi 2 szt.) poziom chyba 3 ( tam gdzie te 4 lustra które załatwiam za pomoca procy ) i dalej drzwi i i zamkniete ;-( i ani je kozikiem ani zaklęciem ;( - wiec czym ?
Bajt [ ]
QQQromaneq --> Przeszukaj tamte golemy, powinny miec kamienie straznicze albo cos w tym stylu. Poloz je na 2 piedestalach kolo drzwi i tyle. Mam nadzieje, ze o to chodzi.

QQQromaneq [ Pretorianin ]
Bajt - tak proste za az mi głupio - THX

War [ dance of death ]
Vixtra odradza się tylko 3 razy. Nie wiedziałem o tym relikwiarzu (dopiero później, gdy go zobaczyłem i zniszczyłem, zorientowałem się do czego mógłby się przydać), wieć poprostu ubiłem go 4 razy. Problemów nie było.
Ah Hopkinz, to diabelstwo (Valen) ma ciężki korbacz ;)
War [ dance of death ]
Sorry za dwa posty na raz, ale dopiero teraz zauważyłem...
Trollf ->
a jesli defensywna to np. bladego mistrza (bard/uczen/blady to postac majaca chyba najwiecej bonusow defensywnych + ogromna KP, chyba najwieksza ze wszystkich postaci)
Hm a możesz powiedzieć jak na poczatek rozłożyć te 15 lvl i jak potem rozwijać? I na co stawiać? Bo nie bardzo rozumiem, czemu ta postać ma mieć niby taką dużą KP :) I czym to walczy - czary czy bronie?
HopkinZ [ Senator ]
War--->
Ja mu podarowalem na zmiane /ciezki korbacz/korbacz Sibili (ten co wali od ognia)/ oraz jakis ciezki duuuzy mieczyk :). Sprawowal sie dobrze dopoki moggl sie sprawowac :D
Llordus [ Generaďż˝ ]
A ja mam pytanie odnosnie ulepszania broni (gram obecnie w HoU).
Jestem w obozie zbuntowanych drowow i tam jest kowal, ktory ulepsza bron (a raczej robi z nich "Megahipersuper Dopakowany Eksponat Siejacy Groze i Zniszczenie Posrod Wrogow"). Moje pytanie jest takie - czy w dalszych etapach gry bedzie jeszcze ktos taki, kto bedzie to robic lepiej/taniej oraz jak bardzo mozna sobie taka bron ulepszac?? :)
Odnosnie dalszych etapow - prosze bez nadmiaru szczegolow, wystarczy odpowiedz tak/nie ;)
O ulepszaniu broni moze byc caly elaborat :)
HopkinZ [ Senator ]
Tak, w 3 rozdziale będzie KTOŚ :)

Llordus [ Generaďż˝ ]
HopkinZ -- dzieki ;)
A jak z mozliwosciami upgrade'u ? Kto ma lepsze/tansze?? No i ile razy mozna bron rozwijac?? :) Bo na razie do mojej katany master li (ktora miala bazowo +6 oraz keen) dodalem True Seeing, Regeneration +2, Spell Resistance (20) oraz Haste - a pozniej (jak kasy przybedzie) dorzucilbym sobie jeszcze +4 do trafienia (tak zeby lacznie bylo +10 ) i moze cos na obrazenia.
Druga katane (blade of enhancement) ulepszylem tylko o keen oraz regeneration +2 :)
Btw - z dodatkowym jakims amuletem ktory daje mi regeneration +1 to mam regeneration +5 :)
HopkinZ [ Senator ]
E..., ze tak powiem.. mozliwosci upgradu będą "porównywalny" i o razcej tych samych cenach :)
Viator [ Pretorianin ]
W NWN: HotD mam dostępne tzw klasy prestiżowe, np.: Blady Mistrz. I tu nastepuje maly problem. Wiadomo, że te klasy są dostępne dopiero przy awansie na 8 poziom oraz przy pewnych wymaganiach. Tak wię powracam do Bladego Mistrza i ta klasa wymaga: Rzucanie zaklęć mistycznych: poziom 3 , lub wyższy, charakter: nie dobry.
Problem polega na tym, że nie wiem jak dojść do rzucanie zaklęć mistycznych na jakikolwiek pozim? Jakie są do tego porzebne atuty , umiejętności , pls help.
Llordus [ Generaďż˝ ]
HopkinZ - dzieki ;) a ile tych upgrade mozna zapakowac na bron? Jest jakies ograniczenie?? czy tez zrobie sobie bez problemu bron ktora oprocz wlasnosci ktore juz opisalem bedize dawac +10 do trafienia i min. 24 obrazenia od roznych rodzajow dodatkow?? :)
HopkinZ [ Senator ]
llordus--->
ograniczenie jest. Borni +66 miec nie mozna :P
viator--->
Hmm? Nie bardzo rozumiem. Rzucanie zaklec mistycznych na poziomie 3 to po prostu trzeba miecz czarodzieja chyba, który potrafi rzucac zaklęcia trzeciego poziomu. Magami nie gram, wiec nie esjtem pewien, ale czarownik, ktory rzuca czaru 3 poiziomu tez moze byc bladym mistrzem.
Swoją drogą, łotr już po 5 poziomie moze stac się zabójcą :)
Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
Viator -->> nie wiem (na szczęście) jak niefortunnie przetłumaczyli to w polskiej wersji, ale musisz mieć dostępny przynajmniej 3 poziom arcane spellcasting czyli przynajmniej 5 poziom maga lub 6 sorcerera
Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
ale o ile pamiętam w angielskiej wersji też jest babol i bladego można wybrać już po 3 poziomie maga
Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
a tak z ciekawostek -->> dowód na to, że stary zakapior Red Tiger para się szermierką
Llordus [ Generaďż˝ ]
HopkinZ --> ograniczenie to wiem ze jest :)
Natomiast chcialbym sie dowiedziec, jak zostalo zdefiniowane :) (czy tylko na bonus do trafienia do +10, czy na laczna ilosc cech - np. max 5 poprawek, czy jeszcze jakos inaczej??)
Trollf [ ]
Llordus ->
nie mozna ulepszac bez konca broni... ulepszona bron moze miec tylko 1 typ obrazen, jesli dasz obrazenia od kwasu, to innych juz dodac sie nie da, poza tym istnieje ograniczenie w ilosci efektow, jesli dales wszelkie duperele typu prawdzie widzenie, odpornosc na magie, regeneracje itp. to prawdopodobnie broni do +10 juz nie ulepszysz, gdyz kowal powie Ci, ze jest ona juz zbyt potezna...
*maly spoiler*
na koncowa walke w hotu najlepsza bron to +10 i obrazenia od kwasu, ew. mozna dac regeneracje i przyspieszenie jesli go na innym przedmiocie nie mamy, pozostale efekty sa raczej tutaj malo przydatne...
Trollf [ ]
Sabathius ->
bladego moga wziasc wszystkie klasy 'mistycznie' czarujace, czyli oprocz czarodzieja i czarownika moze tez bladym zostac bard... a co do wersji angielskiej to nie wiem czy jest to blad, jednak to fakt, ze mozna bladym zostac juz po 3 poziomie i to nie tylko w przypadku maga*, ale jakiejkolwiek klasy do tego predysponowanej...
*mag - w wersji pl czarodziej...

Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
Trollf -->> o bardzie zapomniałem, odczep się :D

Eliash [ Generaďż˝ ]
Czy Blady Mistrz nie musić mieć Większego Talentu Magicznego - nekromancja ?
Sabathius [ gdzie jest rooda? ]
Eliash --> nie
Trollf [ ]
War ->
>> Hm a możesz powiedzieć jak na poczatek rozłożyć te 15 lvl i jak potem rozwijać? I na co stawiać?
ja na poczatek dalem tak: 3 bard / 2 blady mistrz / 10 uczen smoka, pozniej rozwijalem juz tylko bladego... no i po 20 poziomie dalem jeszcze poziom barda dla umiejetnosci uzycia magicznych przedmiotow i unikow...
>> Bo nie bardzo rozumiem, czemu ta postać ma mieć niby taką dużą KP :)
sam uczen smoka do 10 poziomu dodaje +4KP, natomiast blady co 4 poziomy dodaje kolejne +2KP, umiejetnosc klasowa barda 'uniki' dodaje co 5 punktow kolejne 1 do KP, jesli postac bedziesz rozwijal pod katem zrecznosci to masz kolejne bonusy do KP... dodatkowo dzieki duzej ilosci punktow uzycia magicznych przedmiotow mozesz skorzystac z butkow np. mnicha, ktore rowniez dodaja do KP i zrecznosci itp.
>> I czym to walczy - czary czy bronie?
zalezy... ale raczej tylko bron, czary ta postac ma tylko takie jakie ma klasa barda, mozesz rozwijac albo tylko klase bladego, wtedy walczysz tylko bronia, lub rozwijac na przemian barda z bladym, wtedy wspomagasz sie czarami barda i piesnia ale i tak walczysz bronia...
mozesz pozniej ladowac w sile i wziasc 2 atuty, overhelming i devastatnig critical i poslugiwac sie np. mieczem oburecznym ;-] lub (ta wersja bardziej mi sie podoba) inwestowac w zrecznosc i walczyc dwiema bronmi np. kukri
suma sumarum, nie oczekuj, ze ta postac stanie sie rzeznikiem i bedzie wgniatac wszystkich w glebe - wrecz przeciwnie... ;-] walki trwaja o wiele dluzej niz w przypadku np. woja/mistrza oreza, ale za to postac o wiele ciezej trafic, dodatkowo na 10 poziomie bladego staje sie ona odporna na krytyki, a jesli jeszcze na poczatku gry zakupisz od kowala 3 pasy absorbujace 20 pkt obrazen siecznych, obuchowych i klutych to tylko ustawiony najtrudniejszy poziom w opcjach gry moze stanowic wyzwanie ;-]

Trollf [ ]
Sabathius ->
rzepem nie jestem, nie czepiam sie =]

zarith [ ]
trollf --> o ile wiem, palemaster nie dostaje co prawda czarów, ale rośnie mu spell level - czyli nie ma problemu w nauczeniu się ich ze scrolla - czyli 20 poziom bladego ma takie możliwości w rzucaniu czarów jak mag 20 levelu...
Trollf [ ]
zarith ->
jesli to co napisales w nwn prawda okaze sie, to cenna uwaga to bardzo jest, wtedy ciemna strona mocy bardzo dziekowac Ci... :>
Eliash [ Generaďż˝ ]
zarith -> To chyba jest trochę inaczej. IMHO Blady nie otrzymue dostępu do nowego poziomu czarów po awansie, dostaje tylko dodatkowe sloty na poziomie już znanym.
Przykład: mag3, pale master 10 będzie miał dostęp tylko do czarów z poziomu 1-2, ale może ich dużo zapamiętać

zarith [ ]
eliash --> opis profesji mówi jeszcze inaczej:) spell level rośnie co dwa poziomy, czyli 10 leveli pm to 5 leveli maga... dowód załączam po prawej ;->

Eliash [ Generaďż˝ ]
Cytaty z forum Bioware:
You gain one spell very two levels but you do not advance in spell levels
If you get to Mage 10 and then start to go PM until you are 10/10 you will be at the point where you have arcane spellcasting to level 5 (not to be sniffed at by any means), extra spells as per the PM schema and /all/ the basic non-epic PM abilities.
Every 2 levels, the pale master gains additional spells per day, as if they had leveled in their previous spell caster class. This gain only applies to spells per day and not caster level.
I jeszcze taki kwiatek:
I can't wait to make my Bard/Palemaster...Death Metal!

zarith [ ]
taaa... no cóż, powinni to jaśniej pisać w opisach profesji:))
Bajt [ ]
Co? Blady mistrz nie dostaje nowych poziomow czarow? Co za lipa. W takim razie nie oplaca sie go brac dla tych, co chca rzucac czary.
Szkoda, ze go tak oslabili w NWN.
Bogas [ Senator ]
Bajt- Dodawanie nowych poziomów czarów nie jest to możliwe na kodzie NWN. Dlatego uczeń smoka i blady mistrz nie nadają dla klas czarujączych.

Bajt [ ]
Zapraszam do kolejnej czesci
->>>