GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Forum CM: Pytań kilka

24.01.2002
19:18
[1]

Marder [ Konsul ]

Forum CM: Pytań kilka

Mam kilka pytań co do których nie znalazłem odpowiedzi w poradniku a sam nie wiem, albo się domyślam.
1. Komenda Ambush (zasadzka) - jak działa i jak ją stosować
2. Co oznaczają litery AP(a), HE(h), Tung. Domyślam się że chodzi o rodzaj amunicji, ale co jaką oznacza i jakie jeszcze oznaczenia mogą się pojawić np pociski rakietowe.
3. W okienku AMMO 53h 23a 17s - określa ilość amunicji. Czy 53h to ilość amunicji typu AP i tak dalej. Co więc oznacza litera s.


24.01.2002
20:28
[2]

PAK [ Pretorianin ]

1. AMBUSH to jest w teorii rozkaz otwarcia ognia do przeciwnika tylko w danym momencie (gdy wejdzie/wjedzie na ten "celowniczek"). W praktyce to działa tak sobie, gorzej wyszkolone jednostki potrafia otwierać ogień wcześniej. Najlepiej w AMBUSH posiłkować się zasłonami terenowymi, żeby barany mające Panzershercka albo Bazooke miały bardzo krótką linię celowania i strzelały do przeciwnika w niewielkiej odległości, i komendą HIDE, żeby te same barany siedziały ukryte. 2. AP - Armour Piercing - pociski przeciwpancerne, zwykłe, z utwardzonej stali, jak wskazuje nazwa do zwalczania czołgów i innych wozów bojowych. HE - High Explosive - to jest ogolna nazwa używana dla szeregu pocisków mających zastosowanie do zwalczania siły żywej przeciwnika i tzw celów miękkich (soft targets) czyli nieopancerzonych - do tej grupy należą pociski burzące, odłamkowe, fosforowe, itd. Żeby nie komplikować gierek wszystkie typy są wrzucone do jednego worka o nazwie HE. Tung - od Tungsten - specjalne pociski przeciwpancerne, podkalibrowe (HVAP, APCR, APFSDS). W czasie Drugiej Wojny Światowej rdzenie do tych pocisków wykonywano właśnie z Tungstenu, ówcześnie najtwardszego znanego nauce materiału (teraz używa się słynnego zubożonego Uranu). Charakteryzują się dużo większą przebijalnością od zwykłych pocisków AP (oraz powinny mieć większą celność od nich ale nie wiem czy tak jest w CM) Niekiedy pojawiają się jeszcze pociski oznaczane chyba jako C - nie kojarze od czego jest to skrót, ale chodzi tu o pociski kumalacyjne (normalnie po angielsku noszą one nazwę HEAT, więc skąd to C?). Jest to specjalna odmiana pocisków przeciwpancernych, wykorzystująca nie energię kinetyczną, lecz siłę specjalnie ukierunkowanej eksplozji materiału wybuchowego z pocisku. Obrazowo mówiąc, pocisk HEAT nie przebija pancerza, tylko przepala go "snopem" energii wybuchu (jeśli coś porąbałem to prosze o wybaczenie, jestem cienki z fizyki ;))). Na koniec, S oznacza pociski dymne (SMOKE), do stawiania zasłony dymnej. Przydatne gdy trzeba w płaskim terenie "odgrodzić" się na chwilę od przeciwnika.

25.01.2002
02:56
[3]

Tad [ Pretorianin ]

Hmmmm, nie jestem fachowcem, ale to całkiem prawdopodobne.

25.01.2002
04:54
[4]

Radzik [ Pretorianin ]

PAK---> Nie znam się na tym ani trochę, ale jeśli pociski HOLLOW to inaczej, jak piszesz, kumulacyjne, to na zdrowy chłopski rozum wychodziłoby, że (C) to skrót od "cumulative". Marder---> Nie bardzo pamiętam, bo bardzo rzadko używam artylerii rakietowej, ale na rakiety nie ma chyba osobnego oznaczenia. Po prostu u takiego spottera będzie "AMMO:xx", ewentualnie "AMMO: h xx, s yy", ale nie pamiętam, czy art. rakietowa ma pociski SMOKE. To, że są to rakiety, widać po nazwie jednostki, np. "Spotter 300mm art. rocket" - coś w tym stylu - nie chce mi się sprawdzać. ;) galu---> Moja była matematyczka zwykła mawiać w podobnych sytuacjach: "O tym, że coś jest głupie, mówimy zwykle wtedy, gdy nie możemy tego objąć swoim małym, biednym rozumkiem." To taka mała dygresja. ;) W każdym razie, rozumiem, że chodziło Ci o mechanizm wysyłania wiadomości na forum, który chyba rzeczywiście musi być "głupi", skoro sprawia tyle problemów. Gdyby chodziło o "głupie" tłumaczenia PAK'a, tudzież "głupie" oznaczenia pocisków zastosowane przez twórców CM, podałbyś przecież jakieś argumenty na poparcie swej tezy, nieprawdaż? Dlatego na drugi raz radzę precyzować swoje wypowiedzi, bo spotkać się możesz z reakcją w stylu PAK'a. A wracając do Twego problemu, to wysyłanie wiadomości na forum głupie wcale nie jest - po wciśnięciu "Opublikuj" musisz po prostu cierpliwie poczekać na zniknięcie okienka i pojawienie się kolejnego z komunikatem "Twoja wiadomość została dodana", albo coś koło tego, natomiast dalsze klikanie w celu wysłania wiadomości zaowocuje jedynie jej powieleniem. Życzę powodzenia na przyszłość!

25.01.2002
09:52
[5]

Pejotl [ Senator ]

Marder -> i zeby postawic kropke nad i - 53h 23a 17s oznacza 53 pociski HE, 23 AP i 17 Smoke (dymnych) Radzik -> kto to jest galu i dlaczego nie ma tu jego wypowiedzi? A moze Forum mi wyswietla tylko czesc wypowiedzi????

25.01.2002
11:16
smile
[6]

Radzik [ Pretorianin ]

Pejotl---> W tej chwili u mnie też nie wyświetla już jego wiadomości, więc zacytuję z pamięci: PAK: "1.AMBUSH [...]" galu: glupie to jest galu: glupie to jest . . . PAK: galu to debil, idiota, ograniczony umysłowo/fizycznie??? Tad: Hmmmm, [...] Za wszelkie nieścisłości osoby zainteresowane serdecznie przepraszam. ;-) A odpowiadając na Twoje pytania - galu to nieznana mi bliżej osoba, powątpiewająca w logiczną spójność oznaczeń typów pocisków używanych w CM, a co się stało z jego wypowiedziami, nie mam pojęcia, jednak ze względu na pewne cechy wspólne, łączące zawartość merytoryczną tychże wypowiedzi z produktami procesu trawienia, podejrzewam, że tak jak te ostatnie, uległy szybkiej biodegradacji. ;-)

25.01.2002
12:12
[7]

Saurus [ Immort-e-l Rider ]

Czy ktoś byłby tak łaskaw i dał informację, gdzie można znaleść jakiś opis tej gry - i to w miarę jak najbardziej szczegółowy??? I proszę mi tu nie WYSKAKIWAĆ, że informacje takie są w instrukcji bo produkt ten w polsce nie był wydany, więc i instrukcja polska tez nie istnieje!!

25.01.2002
13:46
[8]

Wallace [ Generał ]

Saurus - zajrzyj do federacji na stronkę CMHQ tam jest sporo o grze, a także wiele spostrzeżeń graczy.

28.01.2002
14:38
smile
[9]

Saurus [ Immort-e-l Rider ]

Czy patch'a 1.12 można zainstalować z pominięciem wersji 1.10?

28.01.2002
15:06
smile
[10]

Power [ Konsul ]

A tak z ciekawości sie zapytam, kto to jest ten galu o którym nawijał Radzik ;))))))))))) ?

28.01.2002
15:36
smile
[11]

Saurus [ Immort-e-l Rider ]

No... Panowie (i Panie jeśli takowe są) czy nikt nie zna odpowiedzi na moje pytanko?? Dla przypomnienia: Czy patch 1.12 może zostać zainstalowany z pominięciem patch'a 1.10 ???

28.01.2002
15:43
[12]

Tlaocetl [ Dowódca Aliantów-Gazala ]

Power - posty galu zostały skasowane przez moderatora Saurus - tak - zainstaluj 1.12

28.01.2002
17:25
[13]

Marder [ Konsul ]

PAK - dzięki za fachową odpowiedz i chęć napisania tak długiego tekstu. Radzik - również wielkie dzięki. Pejotl - Ta kropka nad i to się nazywa fachowe zakończenie postu. A wracając do sprawy tajemniczego Galu - Zawsze się znajdzie jakiś malkontent.

28.01.2002
18:35
[14]

PAK [ Pretorianin ]

Polecam się na przyszłość :))

29.01.2002
11:26
[15]

Saurus [ Immort-e-l Rider ]

Panowie Stratedzy Jestem początkujący graczem w CM, więc i masę pytań mam. Ale ogranicze się narazie do tych najbardziej mnie nurtujących ;-)): 1. Do czego służy komenda "HUNT" dla pojazdów opancerzonych? 2. Czy jest możliwość uzupełnienia amunicji w trakcie rozgrywania potyczki? 3. Wyznaczyłem obserwatorem cel (był w zasięgu wzroku - Rozkaz TARGET) dla artylerii (bodajże 155 mm - sorki ale już dobrze nie pamiętam), mineły cztery tura a tu cisza !! Czemu nie było ostrzału (posiadała amunicję)? 4. Czy jest mozliwe prowadzenie ostrzału artyleryjskiego obszaru niewidocznego przez żadną jednostkę? 5. Czy można wymusić moździerzowi oddanie DOKLADNIE np.: trzech strzałów do wyznaczonego celu? Bo normalnie to "wali" do czasu aż straci cel z widoku lub nie skończy mu się amunicja... trochę to bez sensu. 5. Czy mozna przeprowadzić szturm oddziałami pieszymi? Nie chodzi mi o wymianę ognia na bliską odległość a o możliwość przeprowadzenia walki na bagnety. Uff... Troche tego zrobiło się więcej niż początkowo myslałem ;-))

29.01.2002
11:44
[16]

Kłosiu [ Senator ]

ad 1 Hunt dziala w ten sposob ze czolg jedzie po wyznaczonej trasie, a w przypadku dostrzezenia celu (groznego, np innego czolgu, dziala lub druzyny ppanc) zatrzymuje sie i otwiera ogien. ad 2 Nie nie ma. ad 3 Gdy wyznaczasz FO (forward observer) cel, to masz podany czas do otwarcia ognia w jednym z okienek. Gdy FO nie widzi celu to mozna tam ustawic ostrzal, ale czas oczekiwania jest dwukrotnie dluzszy od podanego i rozrzut salwy znacznie wiekszy. Przy 155mm moze to siegnac nawet 7-8 min :)) ad 4 odpowiedz wyzej. ad 5 chyba nie... mozesz poeksperymentowac z rozkazem Pause, ale nie probowalem tego osobiscie. ad 6 Oczywiscie - po prostu kazesz im biec w pozycje wroga :) Radze przedtem przygotowac teren ostrzalem artyleryjskim, bo taki szturm na swiezy oddzial to samobojstwo :) No i silny ostrzal moze sprawic ze Twoje druzyny spanikuja i wrócą na pozycje wyjsciowe;)

29.01.2002
12:13
[17]

Saurus [ Immort-e-l Rider ]

Kłosiu -->> Serdeczne dzięki za odpowiedzi. Mam jednak małą uwagę dotyczącą ostrzału przez tą 155. Wiedziałem wcześniej o tym okienku z odliczaniem ;-))). W opisanym przezemnie przypadku nie pojawił sie u obserwatora żaden licznik. Czy to jest normalne dla 155 czy coś było nie tak? jeśli to drugie to co? Przypominam, że cel miałem jak na dłoni (działo ppanc 75 mm a obok - jakieś 5 do 10 metrów - oddział piechoty) - dystans 780 metrów. Wroga piechota ostrzeliwała się z moją na dystansie jakiś 300 metrów, działo próbowało się wstrzelać w inny mój oddział. Nikt nie atakował obserwatora. Teoretycznie miał idealne warunki. Więc co było nie tak?

29.01.2002
12:29
smile
[18]

TbaRt [ Chorąży ]

Kurcze... powiem szczerze, czegos takiego jak dotad nie spotkalem. Widze tylko jedno wytlumaczenie. Ten obserwator to byl sabotazysta-dywersant :) Cud, ze nie zbombardowal twoich pozycji :) A na serio, lepiej sprawdz czy taki motyw ci sie nie powtarza, i jesli tak, poszukaj patcha. Bo to w takim razie ewidentny bug. U mnie 155ka wali prawidlowo.

29.01.2002
13:14
[19]

Saurus [ Immort-e-l Rider ]

TbaRt -->> Patch'a juz zarzuciłem (wersja 1.12). Używałem już wcześniej 155 - ale wtedy jeszcze byłem zagubiony jak dziecina w lesie, w sumie pierwsze podejście do gry ;-)) - więc ogólnie strzela, nie miałem tylko wtedy głowy żeby się wgryzać w tajniki gry. Mam nadzieję, że to jednak jakiś sporadyczny przypadek. A przy okazji obserwatorów... zagapiłem sie i ktoś mi sprzątnął gostka od 75. Jest możliwość aby ta artyleria wzięła jeszcze udział w walce? Czy już umarł w butach - chłopaki od obsługi mogą iść na panienki i piwo?

29.01.2002
13:42
[20]

PAK [ Pretorianin ]

Umarl w butach, straciles FO to straciles wsparcie danego typu artylerii. A z ta 155 to na 100% jakis bug. Jesli mieli jeszcze amunicje, to nie ma bata, musieli zaczac strzelac. Chyba ze jest jeszcze mozliwosc, ze mieli bardzo malo tej amunicji, ostrzal zaczal sie szybko, wywalili cala amunicje a ty nawet tego nie zauwazyles ;))). Jak jest duży rozrzut to niekiedy cięzko sie połapać kto właściwie strzela.

29.01.2002
13:48
[21]

Saurus [ Immort-e-l Rider ]

PAK -->> To mnie nie pocieszyłeś z tym FO... chyba zacznę scenariusz od nowa. Z tą 155 to faktycznie mogłem nie zauważyć. Bo faktycznie jest gorąco. Szkopy prawie co tura gęsto przykrywają moje pozycje ostrzałem artyleryjskim. Może i rzeczywiście posypały się moje pociski tylko przy ich rozrzucie nic nie zrobiły tej piechocie i działu... sam juz nie wiem. W każdym bądź razie będę teraz uważniej się przyglądał tej artylerii.

© 2000-2021 GRY-OnLine S.A.