GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Forum CM: Crusader Kings

11.04.2004
14:32
smile
[1]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Forum CM: Crusader Kings

Zamawiam sobie te gireke. Jak na razie zrobila na mnie dobre wrazenie.

Gram w "demo" od kolegi i juz napisalem do Szwedziakow zeby zaklepac w pre-orderze gierke dla siebie.
Chyba jest to najlepsza gra Paradoxu.

To niesamowite, ale powicie 10 dzieciakow w grze sprawilo mi wielkie zadowolenie. Najstarszego syna wyszkolilem w rzemiosle wojskowym, drugiego dalem do stanu zakonnego, a najstarsza orke wydalem za ksiecia bawarskiego. Sam wzialem za zone swego czasu corke krola Wegier. Tak sie zaczalem przywiazywac do tych postaci, ze na wyrywki znam kto kim jest, ktory syn jest po ktorym i co umie. Nawet nie wiedzialem, ze Pejotl (znaczy Pawel) jest w grze moim 3 synem (gralem chwile Polska). ;-)

Sprawy dworu sa niezwykle wazne. Kanclerz, Marszalem i inni dodaja swoje wlasciwosci do rzadzenia panstwem. Gracz posiada domeny krolewskie i ksiestwa wasalne. Mozna tworzyc nowe tytuly, nadawac lenna, odbierac tytuly (akurat, zaraz jest wojna).
Miod.
Wojny niestety jak zwykle sa pokazane skrotowo.
Gra pozwala tez na smieszne taktyczki. Wasale wielka armia lamia przeciwnika, oblegaja jego zamki a na sam koniec oblezenia wyprowadzamy wasalow i zostawiamy tylko wlasny oddzial. Prowincja poddaje sie i jest nasza. Gdyby wasale przewazali w zwyciestwie - prowincja przypadla by najsilniejszemu (zdaje sie).
A silny ksiaze to zagrozenie oderwaniem sie od macierzy.
Z drugiej strony, gracz ma pewna pojemnosc rzadzenia i nie da sie wszystkim rzadzic z reki. Ponadto prowincje szybciej sie rozwijaja w rekach feudalow, a ich wojsko kosztuje nie nas wiec jezeli tylko uda sie poprosic feudala o pomoc wojenka nas prawie nie kosztuje.

Gra ma taka sobie dyplomacje, ale tez najwazniejsze jest zachowanie i zdobycie prestizu oraz sprawy dynastyczne, wszystkie te dzieciaki, wujenki, powiazania, linie sukcesji.
Gra obejmuje okres od 1066 do 1453 bodajze.
Daje sie swietnie skonwertowac na EU2 wiec mozna grac dalej az do 1815. I nawet to dziala.
Jako, ze mam kupiona i wersje polska i angielska EU2 zdecydowalem jednak na kupno angielskiej wersji Crusadera z uwagi na obawe, ze spolszczenie obu gier moze byc nie kompatybilne i konwersje na EU2 z CK diabli wezma.

Jak tylko gra sie ukaze polecam ja goraco kazdemu. A trzeba kupowac w tym wypadku oryginal (kto moze) bo firma jest niezbyt duza, a w Szwecji podatki okrutne wiec jezeli chcemy miec wiecej takich fajoskich gier to sami wicie...

Pzdr

i wracam do negocjacji z kolegami z Paradoxu, zebym gierke dostal na urodziny. Przeciez promem to ile ta poczta moze isc?
;-)))

11.04.2004
16:29
smile
[2]

Bodokan [ Starszy od węgla ]

Berger ---> i za to Cie nie lubie - grasz w gry, w ktore ja jeszcze grac nie moge ;-)

11.04.2004
16:37
smile
[3]

BIGos [ bigos?! ale głupie ]


ej ej ej ej!!!
użyj mocy, Berger, 2 dni temu zarith założył wątek na ten temat na forum CM, a ja na forum GOL
szukamy graczy do gry multiplayer :)
nie to, żebym miał coś przeciwko temu wątkowi, tylko informuje, że może masz ochotę z nami pograć?
planujemy zagrać jednym pańswem jako kilka księstw :)
rozumiesz, głębsza poityka, gorętsze mariaże, olbrzymie "połacie ziemi" (źródło: Monty Python i Święty Graal :)))).
piszesz sie?

tu sa adresy obu wątków, zapraszam do rozmowy:

Bodokan - jesli nie odrzuca cię taka alternatywa to ta gra dostępna jest w sieci sklepów SUPRNOVA :)
jesli już wyprzedana to mogę ci pożyczyć mój... ekhm.. paragon :)))
jakbyś był zainteresowany to zgłoś się na GG, gra jest tego warta.

11.04.2004
16:46
smile
[4]

BIGos [ bigos?! ale głupie ]


ups, adresy:

https://forum.gracza.pl/s043.asp?ID=2248459&N=1 - watek na głownym forum

https://forum.gracza.pl/s043.asp?ID=2248657&N=1 - wątek na forum CM.

11.04.2004
17:49
smile
[5]

Anoneem [ Melodramatic Fool ]

Co do oryginałów to wsparłem już panów z Paradoxu przy EU2 i Hearts Of Iron, i chwilami, zwłaszcza przy tej drugiej, żałuje bo nawet wersja 1.05 przyprawia mnie o mdłości, więc od tego czasu nawet nie trudzę się ściąganiem ich produkcji, no ale skoro Berger poleca.. :))

11.04.2004
19:27
smile
[6]

Pejotl [ Senator ]

Anoneem -> HoI to moim zadaniem kaszana i obciach w pełnym zakresie. Ale EU2 a w szczegolnosci Victoria są niezłe. Jeśli prawdą jest to co mi Berger naopaowiadal przez słuchawkę to mój ranking wygląda następująco

Crusader Kings
Victoria
EU2
EU
HOI
Two Thrones (albo jakos tak...)

11.04.2004
19:58
[7]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

BIGos --> Twoje adresy sa chyba zle? Jedynie gdzie widzialem sprzedaz to www. paradoxplaza.com

Anoneem --> HOI faktycznie nie byl udany, chociaz gram czasem w niego do dzis. Szczegolnie, ze wyszedl juz patch 1.06, ktory jak zwykle zmienia z tone rzeczy. Juz sam nie wiem, jak biore przepisy drukowane do reki, co tam jest jeszcze prawdziwego ;-)

Z kolei EU2 w wersji 1.08 (wlasnie sie ukazala kilka dni temu - oczywiscie po angielsku bo CDP chyba spi) to wedlug Forum Paradoxu naprawde istotne zmiany. Gra jest juz przebudowana na maxa, dodano jakies dwa podstawowe mody itp.

Co do Crusader Kings. Gre bede mial w poczatkach maja wiec sie wypowiem. Na podstawie dema i bez instrukcji nie moge ocenic jednoznacznie tej gry. Tym bardzziej, ze gralem jeden dzien i oddalem gre koledze. Ale z tego co widzialem klimaty sa fajne.
Jak bede mial juz gre, a i wyjdzie juz z patch 1.03 to gra pewnie bedzie swietna.

Pejotl --> Ja nie mam nawet numeru telefonu do ciebie. Przestan sie popisywac.

Pzdr

B.

11.04.2004
20:01
smile
[8]

coMUCH [ Pretorianin ]

Cruseder nie gralem :) Victoria nie mam pojecia co to :) Two thrones rozwniez Eu zajebista ale przy EU2 wysiada HOI? Moze i kaszana ale ma niezly klimacik :) (ostatnio nawet troche gralem), a cos czuje ze kumpli niedlugo zwerboje na partyjke EU2 :)

11.04.2004
20:07
smile
[9]

zarith [ ]

widzę że temat nie umarł:) ck jest świetne, ale podejrzewam, że naprawdę grywalne stanie się koło patcha 1.3 - ja dotąd gra jest strasznie niezrównoważona, granie polską na przykład czy francją jest prawie niemożliwe, bo jest tak prosto że aż smutno :(. niemniej jednak gra mniejszymi domenami jest całkiem przyjemna:). panowie z paradoxu zapowiedzieli, że w chwili premiery pojawi się pierwszy patch - co prawda, miał to byc patch głównie poprawiający eventy historyczne, ale mam nadzieję że i coś z balansem zrobią... co do hoi, to nie jest złe - prowadzenie walk jest chyba najlepsze ze wszystkich gier paradoxu, a jeśli dla kogoś gra jest zbyt 'sterylna', polecam mod o nazwie core - gra się na nim zupełnie jak w eu2:)

aha, zauważyłem, że warto się żenić z czeszkami - płodne niesamowicie:))))

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-04-13 09:32:56]

12.04.2004
09:12
smile
[10]

Da real Odi [ Konsul ]

A ja gralem w Crusadera i jakos tak... Naturalnie nie przecze ze gra jest dobra, ciekawa, odpowiada realiom etc, ale... Nie zlapalem klimatu. Z jednej strony niby RPGowe statystyki i polityka dynastyczna, ale jakos zbyt malo intryg wszelkiego rodzaju. Nie, ja sie nie bede wypowiadal, bo sie nie zachwycilem zupelnie.

Wole jednak klimat XIX wiecznej VIctorii. Oooo...Zdecydowanie wole! :)

12.04.2004
23:04
[11]

Mr.Puzio [ Konsul ]

Berger - a mozesz wyliczyc opcje dyplomatyczne ? Jestem bardzo ciekaw zawsze mnie to najbardziej ciekawilo w tego typu grach, hehehe kiedys probowalem w Ksieciu ( taka strategia na Atari 800 xl, odtwarzajaca czas dzielnicowy polsk, a celem bylo zjednoczenie )wygrac dyplomacja, hehehe fajnie sie wspieralo opozycje w innych ksiestwach :)

13.04.2004
09:00
[12]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Mr.Puzio --> Jak wiesz nie mam specjalnie czasu zeby zaglebiac sie w cokolwiek, a ponadto gre widzialem moment. Zamawiam ja dopiero w czwartek (kurde 40 euro - szok). Jak zobacze instrukcje i pierwszego patcha (juz zapowiedzieli - eech) to bede wiedzial cos na pewno.

Ale z tego co widzialem to gra ma kilka wad, a mozna powiedziec BLEDOW. Po pierwsze gra jest bardzo proUE - panuje totalna swoboda przeplywu osob - chanat syberyjski czy jakos tak nagle przeszedl przez wiele ksiestw ruskich i zajal w obszar miedzy Polska a Rusia. Bzdet. Nikt go nie zatrzymal itp.
Poza tym gdy zaatakuje sie panstwo muzulmanskie, to okazuje sie, ze masz na glowie wszystkich razem, nawet z najodleglejszych zakatkow swiata. Nie ma z tym jak walczyc!
Miales dobre przeczucie z ta dyplomacja. Jedyne co mozna zrobic to zazadac tytulu szlacheckiego, uzurpowac go, wyslac zabojcow lub sprobowac ozenku.
Ale powiem ci, ze na tak krotkie granie zdazylem zorientowac sie, ze przeszkadza to tylko troche. Brakuje mi owszem mozliwosci sprzymierzenia sie z kims, ale...

Wazne w tej grze jest dobre rozprowadzenie rodziny i czlonkow dworu, czyli ozenek. Uklady i ukladziki to jest to.
Ma takze znaczenie mianowanie lojalnych osob ksiazetami, hrabiami itp.
Ale najwazniejsze to system dziedziczenia wladzy (jest tego troche, a zmiana na korzysc powoduje bunty moznych) i posiadanie nastepcow.
W sumie reszta to dodatek. Chodzi o prestiz i kase oraz zachowanie tego.
I to jest nieprawdopodobnie wciagajace. Juz sie nie moge doczekac gry jak sie zatopie w tych wszystkich zaleznosciach. Zagralem moment Niemcami i to byl luzik. W porownaniu z tym gra Wielkim Ksiestwem Wlodzimierskim to szalenstwo. Jako ksiaze nie powinienes mianowac innych ksiazat, a tylko hrabiow (inaczej bunty), kasy nie ma za duzo, wojska tyz, a hrabiowie caly czas w stanie wrzenia. Co wezmiesz ich pulki na wojne, to bunt. A do uzyskania tytulu Cara Rusi trzeba zdobyc 2/3 terytorium Rusi. Brrrr.

A jeszcze jedno co uwazam za blad, typowy zreszta dla Paradoxu. TOTALNE NIEZROZUMIENIE i nieoddanie w grze systemu wojskowego. Juz co prawda nie produkujesz wojska, a zbierasz pulki z ziem, ale...
Straty uzupelniaja sie wolno. Jest to smieszne, bo oprocz totalnej zaglady ze strony Tatarow, kazdy obszar na wiosne byl w stanie wystawic nowe oddzialy (co najwyzej gorzej uzbrojone). Straty w wojnach nie byly az tak wielkie.
Brakuje takze sezonowosci. To powoduje w grach o Sredniowieczu paradoks mozliwosci podboju wszystkiego wszystkim. Zazwyczaj wojny prowadzono latem, zbierajac sie wiosna. Zima to czas podjazdow i dzialan tylko ze strony nawidzonych. Kilkuletnie kampanie tym samym nierozpuszczonym wojskiem byly mozliwe tylko w czasach krucjat, gdy istnial zapal i powod do poswiecenia.
System por roku wiele by ulatwil w grze. Zbierasz wiosna wojsko w punkcie zbiorki. Szybka kampania letnia (zadnych oblezen latami) - ma wtedy sens unikanie bitwy i liczenie na niepowodzenie oblezenia, ewentualne koncowe walki jesienne. W takich warunkach nawet Polska ma szanse z Niemcami jezeli tylko jest jako tako zjednoczona.
A gdzie znaczenie wielkich rzek itp.

W sumie zauwazam, ze typowo zachodnio - gra jest uproszczona tam gdzie powinna byc skomplikowana, a skomplikowana tam gdzie moglaby byc prosta.

Ale i tak czekam na nia z niecierpliwoscia.

Pzdr

Berger

13.04.2004
11:49
[13]

Ebert [ Centurion ]

No dobra, Panowie, to może powiecie mi jeszcze jak tu się tworzy wojsko? Hmm... no jest sobie prowincja i na początek ma swój oddział, ale jeśli go wyślę gdzieś to co potem? Kiedy mi wyprodukuje nowy oddział? Od czego jest to zależne? Co potrzeba mieć? Czy może jest jakiś panel sterujący tworzeniem wojsk?

13.04.2004
11:53
[14]

zarith [ ]

nie ma. każda prowincja ma siłę ludzką, jeśli ją wyczerpiesz, czytaj powołasz wszystkie wojska, musisz czekać, aż ci się 'odrodzi'

13.04.2004
13:04
[15]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Ebert --> A jak sie w sredniowieczu produkowalo wojsko???
W grze masz pulki z danej prowincji. Jeden z jednej. Jego sklad jest zalezny od kultury w prowincji, swoistych preferencji w prowincji (np. wiecej lucznikow), od wyboru ustroju (feudal - wiecej ciezkiej jazdy), wyboru obciazen feudalow (albo wiecej kasy, albo wiecej wojska i wtedy wieksze niezadowolenie feudalow) lub zwiekszenia liczby feudalow w danej prowincji.
Nie ma jako takiego zadnego suwaka do wojska w grze.
I dobrze.

Ale i tak gra nie jest "wojskowo" realistyczna. Forsujac idiotyczny system Real Time nie zrobiono sezonowosci i zwiazanych z tym cyklow zwolywania wojska, kampanii itp.
Nieprawdziwe jest takze wyczerpywanie sie potencjalu danej prowincji (straty nigdy nie byly takie, zeby kolejnych synow nie mozna bylo poslac do walki). Jeszcze bardziej nieprawdziwe jest odrabianie sie powolne pulkow. Pulk na wiosne zawsze byl swiezy i gotowy! Chyba, ze dany obszar spustoszyli poganie albo zaraza.
Z tym sie wiaze nierealistyczne oblezenie i w ogole wojny, w ktorych znowu trzeba rozbijac cale panstwa zamiast zdobyc jeden grod i paktowac.
Z takich bzdetow w grze wynikaja kruczki ulatwiajace gre. Np. poczekac trzeba az dwoch sasiadow sie potnie. Maja wtedy oddzialy na poziomie 100-200 ludzi i rozmaslamy ich bez trudu. A jeszcze przed momentem mieli oddzialy po 2000 ludzi.
Takich bzdur jest wiecej, ale wiecie rozumiecie, tylko taki silnik do gry byl na szybko i nie dalo rady zrobic inaczej ;-)

Ale i tak gra jest naprawde swietna.

Berger

13.04.2004
13:12
[16]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Ebert --> Powolanie pulku wasala jest niebezpieczne. Od razu zaczyna mu spadac poparcie dla twojej szacownej osoby. Lepiej jest zrobic tak, ze powolac ze cztery pulki wasali uderzyc na wroga, zniszczyc jego sile zywa, rozpoczac oblezenie, podeslac wlasne jednostki z domen krolewskich i gdy wskaznik oblezenia dojdzie do zoltego, rozwiazac pulki wasali (dismiss - wracaja automatycznie do siebie). Oblezenie koncza nasze wlasne pulki, prowincja przechodzi do dobr krolewskich. Inaczej, jezeli pulki wasali zdobeda prowincje to przechodzi ona we wladanie najsilniejszego uczestnika oblezenia. Trzeba uwazac.
To sa cale taktyczki.
Jak powiedzial WIelki Pejotl: w CK chodzi o to zeby zbudowac silne panstwo wbrew moznowladcom. A wiec starac sie trzeba tworzyc krolewskie dobra, a nie nowych wasali. Ale...
Wladca ma pewien poziom mozliwosci zarzadzania prowincjami. Jezeli zostanie on znacznie przekroczony to wtedy uzysk pieniezny jest 0 (0% efektywnosci). Trzeba wtedy tworzyc wasali bo odpada nam koniecznosc zarzadzania. Bezwzglednie nalezy przy tym posiadac stewarta na dworze.
Ale zawsze trzeba pamietac, ze wasal to potencjalny przeciwnik. Nawet najbardziej lojalny.
Poprzez wynalzaki i wzrost gospodarczy zwieksza sie mozliwosc zarzadzania - i wtedy nalezy eliminowac wasali.
W 1453 gra sie konczy i mozna ja wyeksportowac do EU2. A tam te prowincje, ktore sa krolewskie staja sie panstwowe, a te, ktore sa wasalami sa wasalnymi obszarami lub niezaleznymi (w zaleznosci od poziomu akceptacji wladcy).

Nota bene: czy w CDP starczy im cierpliwosci do prawidlowej koordynacji nazewnictwa w obu grach zeby konwersja sie udawala?

Berger

13.04.2004
13:51
[17]

Runnersan [ Konsul ]

Mam takie pytanko. Początkowo zakładana, że można grać moznowładcami nizależnymi tzn takimi bez seniora, ale potem gdzieś mi migneło, że również można być czyimś wasalem. Jak ta sprawa wygląda, moge być jednym z podwładnych Cesarza Bizancjum?

Und pytanie następne co się dzieje, jesli w przypadku monarchi elekcyjnej, książeta wybiorą kogoś spoza mojej rodziny? Koniec gry czy może zostaje zredukowany do tytułu księcia, jaki np posiadał syn króla przed śmiercią swego ojca?

13.04.2004
13:56
[18]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Runnersan --> Mozesz byc kim chcesz. Ksieciem, hrabia, krolem.
Co do drugiego nie mam pojecia.
Nie mam jeszcze gry.

13.04.2004
14:21
smile
[19]

Huscarl [ Konsul ]

No gre bede niedlugo mial, ale mam Newsa::

PODOBNO ROME:TOTAL WAR ma byc juz w MAJU!!!!!!!!!!!!

13.04.2004
15:00
[20]

Ebert [ Centurion ]

Wszystko rozumiem, ładnie pięknie i fajnie, ale... gram już 10 lat i z każdej prowincji miałem po jednym pułku (prawda: zróżnicowane ilościowo i jakościowo) i jakoś żadna z tych prowincji nie tworzy mi nowych pułków. Przykład: gram Królestwem Polskim w wojnie stuletniej, pułk krakowski wysyłam na walkę z moim wasalem i prowincja krakowska przez te 10 lat nie tworzy już żadnego innego pułku, dlaczego? W Średniowieczu tworzono po jednym pułku na ileś lat czy to może bug gry? Nie wiem czy się jasno wysławiam... znalazłem sposób na zdobywanie nowych wojsk. Otóż jak wasal się zbuntuje to wkraczam na jego teren, rozbijam, zdobywam prowincję a w międzyczasie walk ta prowincja tworzy nowe oddziały i po zdobyciu przeze mnie i wcieleniu do państwa tworzy pułk, rozumiecie? Wychodzi na to, że by zdobyć nowy pułk muszę podbijać nowe prowincje bo moje własne nie tworzą już nowych wojsk! Bug czy coś źle robię? Hm?

13.04.2004
15:07
smile
[21]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Huscarl --> To zla wiadomosc ;-( Po pierwsze wyczerpalem mozliwosc zakupu gier na najblizsze pol roku, a po drugie z tego co widze w zajawkach moj sprzet tej gry nie pociagnie. Przestalem grac w TW po zmianie systemu na XP.
Pocieszam sie tym, ze o ile Medieval jakos sie trzymal cienia rzeczywistosci, Rome TW bedzie czyms z pogranicza Tolkiena i Sapkowskiego.

Pzdr

Berger

13.04.2004
15:07
[22]

Huscarl [ Konsul ]

ebert --> to by rzeczywiscie bylo nieciekawie, skoro z kazdej prowincji tylko raz w ciagu gry moge rekrutowac wojsko

13.04.2004
15:12
smile
[23]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Ebert --> Wyslawaisz sie dobrze, ale gadasz jak potluczony. ;-)

Kazda prowincja tworzy jeden, jeden pulk (przynajmniej tyle widzialem przez jeden dzien grania). Jak zmobilizujesz ten pulk i chasasz nim po swiecie to nic mu nie przyrasta. A w prowincji nic juz wiecej sie nie buduje (ani drugi, ani trzeci). Zeby pulk mogl odrabiac straty lub wzrastac w sile - musi byc w swojej rodzinnej prowincji (rozkaz dismiss - i pulk automatycznie wraca do domu!, a nie znika).
Tak sie dzieje przy buncie. Pulk zbuntowanej prowincji znika z twojej armii i staje w obronie prowincji wlasnej.
Nic nikt nie tworzy.
To nie jest druga wojna swiatowa tylko sredniowiecze.
Poza tym masz chyba niezle poparcie u hrabiow, ze pozwalaja ci uzywac tak dlugo wlasnych pulkow. Bo jak za dlugo sa poza domem to w koncu ksiazeta i hrabiowie nie wytrzumuja.

Pzdr

B.

13.04.2004
15:12
smile
[24]

zarith [ ]

niestety, do czasu spaczowania trzeba to przeżyć... ale to z wojskiem to pikuś, ja odkryłem buga polegającego na nadprodukcji męskich potomków w europie:) koło 1200 zwykle się to zaczyna albo wcześniej, po prostu nie ma z kim hajtać - i albo hajtasz się z własną rodziną (potem potworki typu stewardship 4 - najwyższa cecha :P), albo z jakimiś wieśniakami:)

berger --> sztuczka z wojskami wasali polega na tym, że nie możesz walczyć tylko ich armiami, wtedy im spada lojalność, jeśli powołujesz także swoje wojska i nie oszczędzasz ich specjalnie to wszystko jest w miarę ok

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-04-13 15:13:48]

13.04.2004
15:15
smile
[25]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Huscarl --> Co ty opowiadasz. Prowincje nie produkuja wojska! One wystawiaja jeden oddzial calego mozliwego pospolitego ruszenia! I jak go uzyjesz to MUSISZ je rozpuscic do domu bo inaczej leci w dol poparcie i musza odrobic straty!
To nie jest gra gdzie wystawiasz korpusy i armie i prowadzisz non stop wojne.
Ja prowadzilem wojne przez 20 lat non stop, zyskalem reputacje znienawidzonego i moi hrabiowie wyniesli mnie z tronu na flekach.
TO SREDNIOWIECZE! Tu sie dzieci robi i jak nie masz meskiego potomka, to trza zmienic prawo, ze dziedziczy corka! A wtedy ci hrabiowie mowia veto i masz bunt!

B.

13.04.2004
15:18
smile
[26]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

zarith --> Co ma niby byc spaczowane??? Jak zrobia produkcje stosow pulkow z prowincji to wyjdzie jak w Victorii, ze Anglia ma 1200 dywizji! Brrrr!!!!!!!!!!!
Jak sie walczy wasalami to mi nie mow. Nie ma znaczenia czy nimi walczysz czy nie. Chodzi o to, ze nie mzona ich zbyt dlugo trzymac w polu, a ponadto musisz rownoczesnie zmobilizowac swoje pulki. Moga nie walczyc, ale musza byc zmobilizowane. Nie rob wody z mozgu!

13.04.2004
15:18
smile
[27]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

A poza tym jak sie jest milym to komp z czasu proponuje oddzial 300 najemnych Wikingow, albo 300 rycerzy Krzyzakow.
;-)

B.

13.04.2004
15:20
smile
[28]

Huscarl [ Konsul ]

NeoBerger --> nie mam jeszcze gry, bed emial niedlugo wiec nie wiem jak jest czytam, co pisze zarith i probuje wyciagnac (mylne) wnioski, dzieki za rozswietlenie sprawy bo juz sie przestraszylem :)

13.04.2004
15:22
smile
[29]

mgk [ Generał - Pacyfista ]

Cholera nic nie rozumiem, najpierw gra typowo zachodnia ????? dotychczas myślałem że gry są głównie na zachodzie robione i parę było naprawdę niezłych jak np ,,typowo zachodni" fallout, ufo, cywilizacja, steel panthers, CC czy wreszcie CM ;-) ( i wiele innych)
Druga sprawa to połączenie Sapkowskiego z Tolkienem - Tolkiena nie lubię Sapkowski mi się podoba to co wyjdzie na pograniczu ???? Lem ?
A serię Total war rozgrywam juz latami i za pomocą diabelnie drogich oryginałów i nawet zwisy kampani ( może ktoś wie jak sobie z tym radzić) mnie nie odpędziły od tej gierki więc Rome sobie pewnie prędzej czy póżniej zakupie bo wydaje mi się grą wybitną i basta ;-))

13.04.2004
15:25
smile
[30]

zarith [ ]

berger --> niue robie wody z mózgu, gram dosyć dużo w ck i przekazuję wam moje obserwacje:). pograsz, sam zobaczysz:). z wojskiem i wojną powinni spaczować wiele rzeczy... po pierwsze, niezrównoważenie i głupie ai przeciwnika, po drugie, powinni poprawić krucjaty (chyba że to ja jestem głupi - co z reszta może być, przynajmniej częściowo, prawdą:>), po trzecie dystrybucja wojsk nie jest najlepsza, to co mówisz jest prawdą ale nie działa dobrze - czasem się wojska nie budują, czasem wręcz przeciwnie (grałem szkocją raz i budował mi wojska jak w victorii, a raczej jak w tt )... powtarzam, gra paradoxu w wersji 1.00 to pół... nie, to ćwierćprodukt - jedyne co mnie cieszy, że jak zwykle koło pacza 1.3, może 1.4 gra będzie zasługiwała na swoje 10/10:)

13.04.2004
15:32
smile
[31]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

zarith --> Gralem caly Bozy dzien w swieta. Wystarczy, ze wiem co widzialem.
Nie trzeba walczyc swoimi pulkami, wystarczy je zmobilizowac. I tak wasale sa wtedy zadowoleni.
Ale masz absolutna racje co do reszty:
1. AI jest debilne.
2. Nie odrabianie strat dosc szybko po powrocie do rodzimej prowincji powoduje, ze mozna korzystac z wojny sasiadow.
3. Odrabianie tez mnie zadziwia.
4. Krucjata na panstwa muzulmanskie konczy sie jak wyprawa do Iraku.
5. ...

Ale blagam Paradox, zeby nie pozwolili budowac z prowincji wielu pulkow. Tak jak jest jest dobrze. Niech sie tylko szybciej odrabiaja.
Ja wiem, ze gracze by chcieli wystawiac z jednej prowincji oddzialik rycerzy, oddzialik kusznikow, oddzialik pikinierow itp. bzdety. Ale takie smieszne glupoty sa juz w serii TW.

Pzdr

B.

13.04.2004
15:36
smile
[32]

zarith [ ]

berger --> jak będziesz grał, spróbuj przeciągnąć jakąś wojnę z a. tylko zmobilizowanymi wojskami i b. z walczącymi. zobaczysz wtedy o co mi chodzi, lub ja zobaczę że mam omamy:). co do sposobu dystrybucji wojsk, powtórzę, jest rewelacyjny - podpisuję się pod każdym słowem, które napisałeś - narzekam tylko na jakość wykonania tego pomysłu, ale to normalne dla wczesnych wersji gier paradoxu:)

13.04.2004
15:38
smile
[33]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

mgk --> Gry sa robione na zachodzie - masz absolutna racje. Patrzac od strony USA - firmy rosyjskie, czeskie i ukrainskie to czysty Zachod.

Co do serii TW, tez sie wykosztowalem swego czasu i mam. Tez gralem cale lata. Nawet zakosztowalem kilka modow (w tym swietny NTW). Ale nie dalem rady skakania w bitwach. Poki mialem Win98 bylo super. Ale XP mnie wykonczyl. Kampania mi sie nie wiesza, nie staje, nie sypie sie. Jest miod, ale skaczace zabki na polu walki zniszczyly moja radosc i od pol roku dalem sobie z TW spokoj.

Na Rome TW reaguje wysypka dlatego, ze po PAX ROMANA nie oczekuje juz jakiegokolwiek sensu przy grach starozytnych. Uwazam, ze lepiej by zrobili kupujac prawa do Wojny o Piersicen i gdyby odtworzyli w serii TW Srodziemie.
Pseudohistoryczne tlo nowej gry TW jest dla mnie odrzucajace. Szczegolnie, ze naczytalem sie ostatnio o bitwach w starozyrtnosci i w systemie TW nie da sie tego w zaden sposob oddac.

Pzdr

B.

13.04.2004
15:44
smile
[34]

mgk [ Generał - Pacyfista ]

Podobno ze skakaniem można dosyć łatwo dać sobie radę -(dirX9.0 sterowniki itp) u mnie na XP nie skacze :-)
Ja chyba nie szukam w grach realizmu tylko grywalności i miodku a Rome wygląda na barrdzo miodną ;-)
Zaczynałem graćw wieku lat 5-6 i grą tą były szachy które nie mają z realizmem nic wspólnego - czysta rozrywka umysłowa
Ponadto takie podejście oszczędza masę nerwów bo nie wkurzam się widząc inne kolory naszywek mundurów niż te które były w rzeczywistości - czego i Tobie życzę ;-)

13.04.2004
15:45
smile
[35]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

zarith --> Jakbys mial jakas corke na wydaniu to w poczatkach maja bede mial gre i specjalnie dla ciebie urodze jakiegos synalka z wypasem umiejetnosci ;-))))

B.

13.04.2004
15:48
smile
[36]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

mgk --> Kurcze, mam wszystko jak piszesz. Trzykrotnie zmienilem stery do karty graficznej i nic. Zalamalem sie i zrezygnowalem.

A z podejsciem to masz racje. Zboczenie mozgowe i tyle. Kazdy gracz sie cieszy z jakiejs gry, a ja juz gryze paznokcie, ze to nie tak, a tamto bylo zupelnie inaczej. Po czym jak sam robilem czy robie planszowki, to sie okazuje, ze nie wszystko da sie oddac, albo z czegos na rzecz grywalnosci trzeba zrezygnowac.

Ale akurat przy starozytnosci to mnie za bardzo trzesie z nerwow i poczekam, poczytam, poogladam.
Chociaz sam filmik zapowiadajacy graficznie rzucal o ziemie.
Fakt.

B.

13.04.2004
15:52
[37]

Pejotl [ Senator ]

Ebert -> nie wiem czy cos zrozumiales z Bergera bo on lubi mowic mądrze i zawile :) Chodzi o to ze wojska w średniowieczu były zwoływane przez władcę na wyprawę, trochę powalczyły i wracały do domów (polecenie DISMISS w oknie jednostki)!!!. Nie było armii stałych z wyjątkiem A) druzyny władcy B) najemnikow - co nie jest w tej grze odtworzone (najemnicy są jako zdarzenie losowe).

Gra niestety narzuca system feudalny Normandii (albo inaczej - rozwiniety feudalizm z XIV-XV wieku) na wszystkie kraje Europy i wychodza takie hocki klocki z wasalami, ze trzeba ich zwolywac. Jak Mieszko czy inny Boleslaw potrzebowail bronic brodów na Odrze to zostawiali to miejscowym chlopom, a sami zbierali druzyne i gromadzili wszystkich wasali jakich sie dalo. Zadnych tam glupot ze ktos mogl odmowic. To nie te czasy.

No i dobija mnie to ze Slowianie muszą wynajdować _plugi_.

13.04.2004
16:15
[38]

Ebert [ Centurion ]

Dobra, sprawa zaczyna się klarować. Pocieszyliście mię, że po rozejściu się pospolitego ruszenia do domów odradzają się straty. Tak to może jakoś się uda. Jaki mieliście najsilniejszy pułk? Ja, grając Królestwem Polski, miałem niewiele ponad 4000 ludzi z prowincji krakowskiej. Z Wasalami już zajarzyłem, jak się zaczyna jeden buntować to wielkie prawdopodobieństwo, że zaraz kolejni powstaną, ale staram się ich łagodzić jakoś. Dobry motyw (już w poprzednich grach Paradoxu był): jak się podbije wszystkie prowincje wasala bądź innego państwa to można żądać pokoju na niezłych warunkach: wszystkie jego prowincje stają się moją własnością plus 500 sztuk złota dla mnie. Aaa... raz mi przyszło na pomoc 200 rycerzy zakonu Templariuszy (chyba), całkiem nieźle. Powedzcie mi jeszcze czy istnieje możliwość zaciągania wojsk w innych krajach (nie wasalach)? Pamiętam wojnę z Krzyżakami na początku XV wieku i w bitwie pod Grunwaldem było wielu rycerzy z innych państw po stronie Zakonu, więc czy i tu można jakoś ich zaciągać? Kupować albo co? Jeśli komuś nie odpowiada cena budynków i czas ich budowania to może sobie to oczywiście zmienić w konfigu, ale to pewnie wiecie. No nic, idę pograć i spróbować.

13.04.2004
17:13
smile
[39]

kapciu [ Chor��y ]

Crusader Kings - Pierwsze Wrazenia
(przepraszam z ewentualne niescislosci w nazewnictwie lub tez samym systemie gry)

Juz na samym poczatku zastrzegam - nie wiem czy jest to pelnoprawna wersja gry. Zajmuje 300 mb, ma intro, creditsy, ale np. nie ma read me i plikow z zastrzezeniem praw autorskich. Gram w nia od dwoch dni i wydaje mi sie, ze byc moze jest to wersja beta ze wzgledu na ilosc bledow (mimo ze podana jest na glownym ekranie gry iz to ver. 1.0).
Tyle na wstepie.

Sama rozgrywka jest niesamowicie wciagajaca, pieknie przedstawiona a i do dzwieku zastrzezen zbytnich nie mam. W porownaniu do EU2 jest to niesamowity skok jakosciowy (pod wzgledem grafiki szczegolnie). Wiele elementow zostalo uproszczonych inne zas znacznie zagmatwano.
Po kolei. Grafika sprowadza sie do pieknie wykonanej mapy (tylko europa i okolice) a takze slicznych animacji jednostek
(teraz juz nikt nie pomyli szkotow z anglikami. Podobnie animacje walki, oblezen czy statkow, ktore chyba najbardziej mi sie podobaly.
Dzwiek nie jest tak wpadajacy w ucho jak w EU2 ale i o niebo lepszy niz w HoI. Muzyczek jest 13 i jak mi sie wydaje dobrze pasuja do realiow w jakich sie gra. Sama rozgrywka przyslania te dwa pozostale elementy. Po prostu zapomina sie o grafice.
Ale powolutku. System prowadzenia gry opiera sie na kierowaniu swoja dynastia (np. Piastow). Na czele dynastii moze stac krol ale niekoniecznie, poniewaz w grze mozemy rozpoczac gre Krolestem (np. Polskim) lub tez Ksiestwem a nawet Hrabstwem (np. York)
W ten sposob zaczynamy jako poddany krola, i za pomoca synow, corek, kuzyne itd. probujemy na tyle rozszerzyc swe wplywy by w rezultacie jeden z nich stal sie pretendentem do tronow a nasza dynastia zyskala miano krolewskiej.
W przeciwienstwie do Europy Universalis idea bezposredniego wladania jak najwieksza iloscia prowincji jest bezsensowna, poniewaz kazdy wladca posiada okreslone atrybuty, ktore powoduja ze jego wladza dziala efektywnie na 3-4 prowincjach. Kazda kolejna obniza ta efektywnosc a w rezultacie oznacza korupcje. Na znaczeniu zyskali wasalei, ktorzy w zaleznosci od swych umiejetnosc dbaja o prowincje. W razie wojny przysylaja ci posilki, zasilaja twoj skarbiec stala sumka (ktora ustala sie odgornie, co swoja droga nie jest dopracowane, bo mimo iz prowincja ledwo przynosi dochody to twoj podatek ma ci oddac, a sprawa wasala skad wezmie :) )
Tak wiec kierujac Polska, zaczynasz z czteremi wlasnymi prowincjami (Krakow, Sacz, Cieszyn i Sandomierz zas Wielkopolska, Slask, Kujawy i Mazowsze sa twoimi wasalami. Moje pierwsze kroki skierowane byly na Prusy, jako ze za tepienie pogan Papiez przyznaje dotacje. Wojsko powoluje z czterech dostepnych prowincji (sila i sklad regimentu zalezy od bogactwa i zaawansowania prowincji ale o tym pozniej) a takze zwracam sie z rzadaniem do poszczegolnych (lub tez wszystkich naraz w ramach powszechnej mobilizacji) wasali o wystawienie druzyn do mej dyspozycji. Minusem takich druzyn jest to, ze im dluzej taka dysponujemy tym bardziej spada lojalnosc wasala. Lojalnosc ponizej 50, oznacza ryzyko buntu, a nastepnie odlaczenia prowincji. W niektorych przypadkach w razie twego zbrojnego odwetu, prowincja prosi o pomoc sasiadow, a ci nadzwyczaj chetnie takiej udzielaja.
Znacznie przyspieszony zostalo przemieszczanie jednostek. Przemieszczenie jednostki w ziemi cieszynskiej do gdanskiej trwa pol miesiaca.
Usunieto ograniczenia przemieszczania sie jednostek. Do kraju obcego wkraczamy czy mamy z nim wojne czy nie. Walka dochodzi dopiero przy wypowiedzeniu wojny.
A i to nie jest takie proste. By wypowiedziec wojne trza miec powod. Takim powodem najczesciej sa roszczenia do tytulu.
A te zdobywamy intrygami, kradziezami, rajdami itp. Po wypowiedzeniu wojny wrogi kraj ntychmiast mobilizuje sily.
Bitwa rozgrywana jest podobnie jak W EU2, przy czym rozwinieto znacznie sam jej przebieg. Teraz program informuje wyraznie jaka aktualnie jest faza bitwy (manewr, podejscie, ostrzal, atak konnicy, z flanki, frontalny, potyczki, poscig itd.).
Bitwe przewaznie rozstrzyga szarza konnicy (przynajmniej w polskim wydaniu). Po zakonczeniu bitwy nastepuje ewentualne oblezenie, ktore symbolizowane jest animacja katapulty oraz widokiem zamku pod ktorym widac malejacy pasek. Gdy dojdzie do konca zamek jest nasz tak jak i prowincja. Jezeli walczylismy z poganami prowincja automatycznie staje sie nasza wlasnoscia.
Co innego jezeli nie jest to kraj poganski. Wtedy po bitwach nastepuja negocjacje pokojowe, ktore polegaja na uznaniu praw do tytulow i ewentualnych odszkodowan. Tyle o bitwach. Same wojska dziela sie na jednostki ciezkiej jazdy, lekkiej jazdy, lucznikow pieszych i konnych, kusznikow, pikemenow, ciezkiej oraz lekkiej piechoty. Ich sklad mozna modyfikowac tylko po przez odpowiednie wspieranie klas we wlasnym panstwie oraz po przez wynalazki. Najpierw o tych pierwszych. Sa cztery klasy: Chlopi, Mieszczanie, Klerycy oraz Szlachta.
Od tego jak rozdzielisz w poszczegolnej prowincji ich prawa, bedzie zalezal sklad regimentu. Wieksza swoboda chlopstwa (mniejsze prawa szlachty) wplynie na powiekszenie sil piechoty i lucznikow, kosztem ciezkiej konnicy. Mieszczanstwo i kler maja glownie wplyw raczej na dzialanie aparatu panstwa.
Domyslnie w prowincji kazda grupa ma 25% wplywow. Dodajac lub ujmujac procenty zwiekszasz lojalnosc i dochod poszczegolnych klas.
Co sie tyczy wynalazkow. Jest ich duzo i sa o wiele bardziej zroznicowane niz w poprzedniej czesci.
Istnieja wynalazki nalezace do grupy militarnej (luki, piki, topory, krotkie miecze - niemal wszystkie rodzaje broni tych czasow), grupy gospodarczej (systemy uprawne, hodowle, instytucje handlowe, jarmarki, szlaki, drogi, wydobycie, przemysl itd.) oraz grypy socjalnej (tradycje swieckie, duchowe, szkolnictwo, sztuka, wolnosc religijna itd.). Mozemy ukierunkowac badania w kazdej takiej grupie ale szybkosc "wymyslenia" jest niewiadoma i zalezy od licznych warunkow - polozenia, prowadzenia panstwa, jak i zwyklego szczescia.
Istnieje mozliwosc okreslenia systemu dziedziczenia, wplywu kosciola i szlachty. W prowincji mozna budowac budynki, ktore dodaja rozne bonusy, a ilosc ich jest ogromna.
Po dziesieciu latach gry w jednej prowincji mialem wybudowane 8 budynkow, a przeciez do konca mialem jeszcze 350 lat!
Jeszcze jedno: wynalezienie jakiegos budynku nie wystarczy. Ludzie musza jeszcze chciec wprowadzic wynalazek w zycie! Tak wiec rozbudowane szkolnictwo bedziemy mieli w Krakowie, tam tez powstana biblioteki, koscioly, ale juz w takim Sandomierzu bedzie budka z piwem i gajowy. Reszty nie bedzie chcial "ciemny lud" lub tez ostrozny kosciol. Zroznicowanie kulturalne jak i klasowe ma znaczacy wplyw na infrastrukture prowincji.
Jeszcze o wladcach. Kazdy wladyga charakteryzuje sie 4 wspolczynnikami, sa to wojskowosc (martial), zarzadzanie (steward), intrygi(intrigue) oraz dyplomacja. Atrybuty bardzo, ale to bardzo wplywaja na cale krolestwo. Od tego pierwsze zalezy los bitew, od zarzadzania dochod, intrigue to wywiad oraz szansa przezycia zamachu oraz dyplomacja, czyli jak dlugo wasal bedzie lojalny.
Dodatkowo dochodza tzw. traits'y (znane z Total War) czyli cechy specjalne ktore dodatkowo moze miec poziom 1-4. Od geniusza strategicznego poprzez scholastyka na garbusie konczac. Jeden z ciekawszych to "oszalaly" przy ktorym panowanie nad naszym pupilem obfituje w ciekawe wydarzenia :).
Wladce wspiera dwor, z ktorego rekrutujemy doradcow, ktorych umiejetnosci po prostu dodaje sie do wlasnych. Jakosc dworzan zalezna jest od mariazy i slawy krolestwa. Co ciekawe atrybuty wladcy sa w przyblizeniu odzwierciedlane w jego synach i corkach (statystyki malzonki takze sa wazne). Swoich doradcow mozemy potem ewentualnie mianowac ksiazetami, baronami a nawet (przy wolnej elekcji) swym nastepcom. Wysoki wspolczynnik intrygi oraz dobry zabojca bardzo sie wtedy przydaje. :)
Dla poczatkujacych. Wazniejsze prowincji najlepiej powiezac swej rodzinie, najpierwej malzonce (w prezencie slubnym otrzymala Wielkopolske) poniewaz najlatwiej wtedy o lojalnosc. Odebranie im tytulow takze nie przynosi wiekszych konsekwencji.
Chce jeszcze napisac o bledach, ktore zauwazylem w grze. Po pierwsze brak por roku. Po drugie dziwne "gubienie" tytulow szczegolnie w przypadku wspolmalzonkow. Po trzecie takze "gubienie" wojska, lub tez przeklamanie co do faktycznej ilosci posiadanego (czesto dowiadywalem sie ze w bitwie uczestniczy 20 a 3500 poszlo chyba na ryby ;) ). Po czwarte wieszanie sie (save co miesiac obowiazkowy). Po piate nie dzialajacy autosave (ktory mimo konfiguracji, i tak nie dziala). Dziwne jest tez brak tutariala (lub jego skromnosc, raptem dwa screeny opisujace interfejs) mimo ze jego slad zauwazylem podczas tlumaczenia tekstow gry. Denerwuje tez wychodzenie gry do systemu podczas poddania sie (niekiedy wraca do main memu, niekiedy nie). Wiecej bledow nie zauwazylem, lub tez nie uprzykrzaly mi na razie gry.

Podsumowujac. To gra na ktora czekalem. Z niecierpliwoscia oczekuje na oryginal pl, na razie sam przetlumaczylem niemal 1/3 (co chyba swiadczy o moim fanatyzmie ;) ). Gra jest niemal idealna. A patch ja taka napewno uczyni.
Pozdrawiam.

ps. zainteresowanych wersja pl (zajmuje 300 kb) kontakt email: [email protected]

13.04.2004
17:46
smile
[40]

Pejotl [ Senator ]

kapciu -> co do muzyki to bym sie jednak pokłócił. Dzwieki w dwóch miejscach są wręcz irytująco głośne w stosunku do reszty: przy oblężeniu i przy przejściu do dworu (kliknięcie na tarcze z flagą własną, kokło portretu króla). Zresztą dzwieki te same w sobie są irytujące juz niezaleznie od glosnosci, szczegolnie w nocy jak nie chce sie pobudzic całego domu :)

Autosave działa bardzo dobrze.

Jak zwykle w przypadku Paradoxu gra ma przeciekającą pamieć :) czyli po kilku godzinach gry wylot do Windy jest w miarę pewny. Najlepiej co 3-5 godzin robic save i wychodzic na chwile z gry.

Gubienie tutułów można wytłumaczyc tym ze standardowo dworzanin otrzymujący ziemie traci swoj tytul dworsk (bo znika z dworu), pewnie miales ten sam efekt przy nadaniu ziemi wspolmalzonkom.

Gubienia wojska nie zauwazylem.

13.04.2004
17:52
smile
[41]

zarith [ ]

mam prośbę: podczas jednej z moich gier, zaczęło mi na potęgę wychodzić do windy. mógłbym przesłać save'a komuś z was, żeby puścił grę na jakiś rok i zobaczył czy to nie jego (sejwa :P) wina?

13.04.2004
17:54
[42]

Ebert [ Centurion ]

Cholera, co zrobić by zwiększyć współczynnik piety czy jakoś tak? Obniża mi się powoli i nie wiem dlaczego. Wysłać wojska na krucjaty? Ale jak!? Podbijać niekatolickie państwa? Jak ten papież pomaga? I jak się nazywa to jego państwo bo znaleźć nie mogę? A Litwie to mogę tylko wojnę wypowiedzieć, nic mnie z nimi nie łączy i nie ma więcej opcji... ech...

Pejotl -> no właśnie wyskoczyła mi go Windy... szczęście miałem save przed chwilą.

13.04.2004
18:26
[43]

Miniu [ Generaďż˝ ]


Ebert papiez pewnie nawoluje do krucjat.Piety zwiekszasz nadajac biskupstwa , zwiekszajac datki dla kosciola i walczac z poganami.
Ja bym na razie wstrzymal sie na twoim miejscu z krucjatami na bliskim wschodzie bo niszczy to przyjemnosc z gry :). Nawet jak Egipt wypowie ci wojne to nie wysle pomocy na Ziemie Swieta a raczej korpus ekspedycyjny przez cala Europe do Polsk (choc trzeba przyznac ze potrafi to byc nawet z 20k wrednych gosci)i. Sam zas majac jako taka armie jestes w stanie spacyfikowac wszystkich niewiernych bez problemu.

Smieszne naduzycie jakie znalazlem to zalozenie przezemnie zakonu Krzyzackiego na polnocy Finlandi (ktory teraz w super biednej prowincji nie jest w stanie nic zrobic). Gdy pojawil sie na poczatku w Memel grabnolem tytul Wielkiego Mistrza i od razu wypowiedzialem wojne. Po krotkiej kampani przekazalem ten tytul jakiejs kobiecie w wyzej wymienionej zapomnianej przez Boga krainie . Przestala co prawde byc moim wasalem ale teraz templariusze dotrzymuja towarzystwa reniferom. Proby utrzymania tytulu nie wchodza w gre gdyz Krzyzacy wyskocza po jakims czasie w ktorejs z nadbaltyckich poganskich prowincji.

Ai nie potrafi (niechce ?) zwolywac wasali. Wojny naogol prowadzi smiesznie malymi silami.

13.04.2004
19:08
smile
[44]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Na Forum Paradoxu nawoluja do zliwkidowania buga przechodzenia przez czyjes terytoria za darmo. Dzieki takiej glupocie armia muzulmanska wkracza nagle do srodka Europy.
Albo chca to wyeliminowac, albo dac takie atrition, ze odechce sie lazenia po nieswoim.

Ja znalazlem inny irytujacy blad. Otoz gra porzadkuje tytul wg pierwszej litery alfabetu w danej klasie.
Jak krol to Bohemian, a nie Germany mimo, ze Germany po pierwsze wazniejszy a po drugie pierwotny.

Fajny jest watek na Forum Paradoxu, gdzie slusznie wskazuje sie, ze MTW to taki lepszy RISK i przy CK nie ma szans.
Moze po piatym patchu bedzie to absolutna prawda.

Zaczalem sie zastanawiac nad szybkim zakupem CK. W euro to 40, ale jak sie przeliczy na dolce to wychodzi ostro ponad 50. Poczekam chyba na sklepy USA. Tam bedzie 40 ale dolcow (mam nadzieje).
Kiedy wreszcie zaczniemy zarabiac jak w UE (i tak samo sie opierdzielac jak oni)???

B.

13.04.2004
19:14
[45]

Pejotl [ Senator ]

Miniu -> a moze warto by bylo ich miec u siebie i co pare lat najeżdzać dla okupu?
Najechałem sobie jakieś księstwo Galich (Halickie?) i zaplacili mi 800 złota żebym sobie poszedł gdzie indziej :)
Za małżeństwo z córką księcia Pskowskiego zainkasowałem 700.
Za wydanie najstarszej córki za następce tronu Brandenburskiego dostałem kolejne 700.

Czy ktoś wspominał że ma kłopoty z kasą? :)

13.04.2004
19:36
[46]

Miniu [ Generaďż˝ ]


Pejotl do tego na scianie wschodniej jest wiele innych panstewek. Dzialanie to zreszta nie ma za bardzo sensu bo jak grasz dosc sporym panstwem to nei ma co robic z zlotem

13.04.2004
20:44
[47]

Ebert [ Centurion ]

Pejotl, poratuj biednego - jak, do diabła, dostać złoto za wydanie córki z mąż? Mam "Ofering mariage" i co dalej?

13.04.2004
20:47
smile
[48]

zarith [ ]

ebert --> jest odwrotnie, dostajesz posag za ożenek z czyjąś córką:)

13.04.2004
21:31
[49]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Za wydanie najstarszej corki tez. Za dalsze juz nie :D.

13.04.2004
21:55
[50]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Elbert gdy jest szansa dostania kasy to pajawia sie takie event okienko z "take duty" (co daje kase i prestiz ) i z zrezygnowaniem (chyba zabeira troche prestizu-tak przynajmniej pojawia sie w okienku). Wybor jest chyba oczywisty. Nigdy nie zrezygnowalem z "obowiazku" wiec nei wiem czy daje on jakies pozytywne efekty. Mozliwe ze powoduje wydziedziczenie zony/corki ale jak napisalem wczesniej nie sprawdzilem tego.

13.04.2004
22:04
[51]

zarith [ ]

jeśli dobrze odczytałem, to take duty daje ci kaskę, a odmowa prestiż. ale przyznaję, nie patrzyłem na cyferki więc się nie upieram

13.04.2004
22:20
[52]

Lukulus [ Konsul ]

Gra niezmiernie wciagajaca nie powiem, ale strasznie niedorobiona przez co troche czlowieka czasami krew zalewa, a czasami mimo ze sie cieszy z sukcesow to jednak wie, ze przyszly one nazbyt latwo.

Gram w pierwsza gre i jako Boleslaw zwiekszylem powierzchnie Krolestwa Polski 3 krotnie, w tej chwili jestem krolem Litwy i Polski (niesamowity bug to ten, ze Krolestwo Polski zmienia sie na Krolestwo Litwy, bo L jest przed P, to prawie zniechecilo mnie do dalszej gry), ksieciem Slaska i wojewoda 4 prowincji, a pod soba mam 17 ksiazat/wasali i kilku wojewodow/wasali. Terytorialnie wyglada impoznujaco... W 30 lat de facto zbudowalem imperium, ktore rozmiarami przypomina te z czasow najwiekszej swietnosci Rzeczpospolitej Obojga Narodow, a nawet wieksze. Dodam, ze wasalem moim jest Brandemburgia, ksiazeta inflanccy, i spora czesc ksiazat ruskich z Ksiestwem Moskiewskim.

Gra staje sie jednak nudna.. bo bedac taka potega nikt nie jest w stanie mi podskoczyc, tym bardziej, ze komputer nawet nie probuje wzywac swoich wasali, co sprawia, ze zajmowanie prowincji jest banalnie proste.

Tak wiec palacym problemem wg. mnie jest zwiekszenie inteligencji kompa i (dla mnie przynajmniej) rozwiazanie problemu z tytulami krolewskimi. Nic mnie tak nie zniechecilo jak to, ze zagarniajac tytul krola Litwy, Krolestwo Polski staje sie Krolestwem Litwy brrr). Ale gra wciaga:)

13.04.2004
22:47
[53]

Ebert [ Centurion ]

Jako, że nikt nie chciał mnie wziąć na krucjatę, sam sobie ją urządziłem. Wysłałem 3 regimenty nad Morze Czarne i mam na razie 5 prowincji pogan zajętych, Piety wzrosło i przybyły wojska na krucjatę z innych państw: 300 ciężkiej piechoty z Irlandii i 200 ciężkiej jazdy i piechoty z jakiegoś zakonu. Nie jest źle, dobrze się biją bo na razie z tych 500 rycerzy żaden nie zginął. Swoich wysłałem do kraju na odpoczynek i odbudowanie skarbca bo utrzymanie armii na krucjacie prawie mnie zrujnowało. Coś prosto idzie z tymi poganami, nie mieli silniejszej armii od 900 ludzi. Dziwne...

13.04.2004
22:58
[54]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Lukulus a jak twoj badboy sie zwiekszyl? Pierwszy krol ma dosc wysoka dyplomacje i prestiz (dlatego ze to on dokonal tych podobojow)wiec jest w stanie utrzymac cala bande wasali w ryzach. Jego nastepca prestizu wielkiego raczej miec nie bedzie. Duza jest szansa ze z dyplomacja tez moze byc na bakier.Niestety mozna zapomniec o wojnach w stylu EU (czyli Ty vs wszyscy inni). Najzwyzej wiekszosc wasali sie zbuntuje co przy slabosci Ai da sie w miare opanowac

13.04.2004
23:13
[55]

Lukulus [ Konsul ]

Badboy jest drastycznie wysoki... Ale syn, Ziemowit ma nieznacznie nizsza dyplo co daje +5,5% loyalty... w polaczeniu z tym, ze juz byl jednym z wasali i troche prestizu i piety dostal, po daniu na min. Scuttage, czyli kolejny 1% dodany do poparcia... sprawilo, ze... zrownowazylem -6,4% wtopy z reputacji. A babdoy sie zmniejsza tak, ze co dwa lata zmniejsza sie o 0,2% niezadowolenie wasali z reputacji... Wiec jakos dam rade na cale szczescie:)

13.04.2004
23:23
[56]

Pejotl [ Senator ]

Lukulus -> a ile z tych prowincji jest naprawde twoich? Bo tylko takie się liczą jakbyś nie wiedział :)

***

A ja wlasnie odkryłem najfajniejszą rzecz w grze - zawieranie małżeństw. zająłem się obibokami na dworze i 5 córkami i zapędziłem towarzystwo do wżeniania się w różne rody. głównie celowałem w Czechy i Brandenburgie - dalekowzroczna polityka dynastyczna :). Szło fajnie, naściągałem sobie kupę cudzoziemców na dwór - o dziwo przejście małżonka na swój/cudzy dwór nie zależy od płci tylko od tego kto proponuje ożenek. Z tych małżeństw zaczeły się rodzic dzieci i mam taki tłum dworzan że ciężko się połapać.

Zacząłem też polować na następców tronów różnych hrabstw/księstw, szczególnie pogranicznych. Tyle że.... nic z tego nie wynika. Żadnej zmiany lojalności, zgody na wasalizacje... nic!

Niestety moduł dyplomatyczny chyba autorów przerósł, a przecież gdyby go dobrze zrobić to byłaby gra w grze - można by wtedy wygrywać samą dyplomacją, poprzez ożenki i grę interesów pogranicznych wasali. Ale tak to znowu kicha....

13.04.2004
23:37
[57]

Lukulus [ Konsul ]

Wlasnie nie Pejotl. Nie zrozumiales mechanizmow gry. W grze liczy sie, by zdobywac jak najwiecej prestizu i piety. A miesieczny wzrost wskaznika prestizu zalezy od tego ile masz tytulow krolewskich, kazdy liczy sie +5 miesiecznie prestizu i ilu wasali/ksiazat jest pod Twoim panowaniem, za kazdego wasala/ksiecia masz +3 prestizu. Przyrost mam ok. 60 miesiecznie. I w tej chwili tylko Byzancjum mnie wyprzedza. Ja bez problemu moglbym miec 10 prowincji w swoim kraju bez zmniejszenia efektywnosci, ale po prostu mi sie to nie oplaca, jak na miejscu tego mam 3 ksiazat przynoszacych mi 9 prestizu miesiecznie. A z kasa i tak stoje bardzo dobrze. (choc teraz slabiej, bo moj krol nowy jest jeszcze malo znany i musze utrzymywac stosunki z wasalami w miare dobre, ale po poprawie prestizu, co potrwa kilkanascie lat) bedzie juz ok.

Powtarzam jeszcze raz - tworzcie jak najwiecej ksiestw-wasali!. Nie oplaca sie miec hrabstw/wojewodztw wasali, ani tez nie oplaca sie wg. mnie miec duzego wlasnego kroletswa kosztem tytulow ksiazecych. Bo kasa z tego co widze w tej grze odgrywa mala role jak sie prowadzi wielkie imperium.

13.04.2004
23:42
[58]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Mi brakuje dyplomacji. Nie mozna dawac zadnych gwarancji ,zawierac sojuszy wymuszac sila tytulow, stosowac przekupstwa (dlaczego nie mozna przekupic jakiegos wasala przy przeszedl na twoja strone?). Nie zauwazylem takze mozliwosci egzekucji niechcianych wielmoznych (nie chodzi mi tu o skrytobojstwo). Za choelre nie wiem jak nawracac pogran (trza wynalesc jakas technologie?) czy kolonizowac wybrane tereny bardziej odpowiadajaca grupa narodowosciowa. Na ostatek pozale sie tez ze nie mozna brac zakladnikow po wygranej bitwie czy oblezeniu , nie zauwazylem tez by ktokolwiek ze szlachty padl na wojnie (wszyscy umieraja w lozku co raczej w tamtych czasach nie bylo za bardzo spotykane)

14.04.2004
00:19
[59]

Ebert [ Centurion ]

Marzenie Eberta: daj Panie Boże by w Crusaider Kings był etap taktycznej walki jak np. Shogunie, kiedy dochodzi do bitwy można samemu dowodzić oddziałami albo zdać się na AI komputera. ech... nie ma podatku od marzeń więc chociaż na to mnie stać. ;-) Aż mi się zamarzył mój własny Grunwald, poprowadzić bitwę po swojemu i najlepiej na heksach! ech...

14.04.2004
00:55
smile
[60]

Pejotl [ Senator ]

Lukulus -> to ty nie zrozumiales mechanizmu eksportu do EU2 :) A taki jest cel gry - wyeksportowac i dokonczyc w EU2. A jako twoj kraj licza sie tylko twoje wlasne prowincje :)

14.04.2004
00:59
smile
[61]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Nieprawda prowincje twoich wasali takze wchodza w sklad twojego kraju wyeksportowanego do EU2. Wiem bo sprawdzilem :D

14.04.2004
08:17
[62]

Pejotl [ Senator ]

Miniu -> no właśnie. Obejrzałem sobie plik eksportu i widze ze coś dużo tych prowincji. Chyba zostałem wprowadzony w błąd z tymi wasalami :(

Szkoda, bo gdyby faktycznie liczyły się tylko prowincje własne to gra miałaby pewien stopień trudności - a tak jest dziecinnie łatwa :(

14.04.2004
08:48
[63]

JihaaD [ Loża Szyderców ]

Czy wyszlo juz demo,bo na FTP GOL nie widze?

14.04.2004
09:05
smile
[64]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Pejotl --> A ja wyeksportowalem i mialem pelno wasali zamiast wlasnych prowincji. Dziwne. Moze zalezy rzecz od poziomu lojalnosci?

14.04.2004
10:44
smile
[65]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Kurcze jutro chcialem gre zamawiac, ale po waszych wypowiedziach juz nie jestem taki pewny czy warto te gre kupic.

Moze lepiej sie skusic na Rome TW, tym bardziej, ze widzialem na stronie totalwar.com, ze w grze beda jednostki druidow. Kocham takie klimaty!

14.04.2004
10:50
[66]

Miniu [ Generaďż˝ ]


JihaaD dema na 99% nie bedzie. Do zadnej gry Paradoxu nie bylo.

NeoBerger - mozliwe ze jesli wasal ma status Duka albo Ksiecia to wtedy jego ziemie staja sie osobnym panstwem. Chociaz z Dukiem to jest raczej malo prawdopodobne. Jak juz gdzies wczesniej pisalem moja wyeksportowana Polska (staram sie nie przejac innego prawa do korony by nie stac sie np Czechami) byla niesamowitym olbrzymem. Jak wroce z uczelni to zrobie scren i wkleje

14.04.2004
11:05
smile
[67]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Miniu --> Jak nigdy nie bylo dema????? Do kazdej gry Paradoxu jest demo. I to platne!!!!
Przeciez pelna wesja pojawia sie zazwyczaj dopiero od wersji 1.03 patcha ;-))))

B.

14.04.2004
13:50
smile
[68]

JihaaD [ Loża Szyderców ]

NeoBerger-Rome TW to najwczesniej pazdziernik/listopad niestety.

14.04.2004
15:06
[69]

Ebert [ Centurion ]

Odwieczny problem z Litwą, jest dość duża (12 prowincji) i praktycznie nie mogę z nią nawiązać żadnego kontaktu (typu np. małżeństwo). Jest możliwa deklaracja wojny i uzurpowanie sobie tytułu. Też tak mieliście? Jak to ugryźć? Aha, okres to wojna stuletnia a dokładnie 1360 rok. Giedymin Jagiełło czy jakoś tak się nazywa władca.

BTW: brawo dla Paradoxu za wymyślanie imion, są dość historyczne, takie średniowieczne. Aż dziwne, że chciało im się zaczerpnąć informacji o tamtym okresie.

14.04.2004
17:48
[70]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Laduje obiecane screeny pokazujace konwersje z CK na Eu2.

Pierwszy to glowne terytorium

14.04.2004
17:49
[71]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Rubieze

14.04.2004
17:51
[72]

Miniu [ Generaďż˝ ]

W Finalandi nie mam krolewskich dobr sa tam sami wasale

14.04.2004
17:53
[73]

Miniu [ Generaďż˝ ]

No i na koniec potworek po konwersji na Eu2.

Mam nadzieje ze ten patch 1,1 wyjdzie w miare szybko

15.04.2004
10:23
[74]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Macie zamair zagrac?
Okazalo sie ze moge zarowno dzis jak i jutro.

16.04.2004
12:27
[75]

Runnersan [ Konsul ]

A jak wygląda sprawa po zainstalowaniu patcha. Dalej ajkieś dziwne atrakcje?

16.04.2004
13:43
smile
[76]

Pejotl [ Senator ]

Niestety - mimo poczatkowego zachwytu gra ostatecznie okazuje sie krancowo nudna :(

Moj ranking:
Victoria
EU2
EU
HOI
Crusader Kings
Two Thrones

Ale moze w okolicach patcha 1.08 zmienie zdanie :)

16.04.2004
13:54
smile
[77]

zarith [ ]

wszystkim narzekającym na hoi polecam mod 'core'

16.04.2004
15:17
[78]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Wyszedl juz patch 1,1. Zaczne chyba na nim nowa gre .

Lista zmian
*****************************
* BUGFIXES
*****************************
- Fixed all reported crashes.
- Fixed a bug which renamed countries and changed shields at loadtime.
- Character pruning is now in effect (this means all old save games will
probably lead to almost instant CTD
- People should no longer remain as advisors after becomming rulers
themselves.
- Zero size armies should no longer remain.
- Dead people shall no longer remain as advisors.
- Claims are now properly shown as inherited immidatly rather than after
a reload
- Fixed a disrepancy between map name and actual name.
- Fixed severe bug with vassal-liege relation inconsitensies.
- Regiments that were routed from a battle no longer stay routed until
demobilized

*****************************
* GAMEBALANCE
*****************************
- Only catholics now get crusade expectations.
- Positive diplomatic rating now only have half the effect on loyalty,
and is capped at +1%.
- Badboy impact on loyalty much worse now.
- Traits mismatch now affects loyalty alot more.
- Only greek and byzantine vassals of the Emperor have the special
byzantine loyalty bonus.
- Badboy decay factor is now completely depending on your piety. 1000
piety = 1 badboy lost in one year.
- Grab cost of duchy and king titles now depend SEVERLY on the amount of
vassals and land they have.
- Dropped monthly prestige change to 1/12th of before.
- Added some direct connections across to bosoporus for landforces. (So
that we can block sea-strait in the future.)
- You can no longer march through other countries territories, unless
they are of the same religion, or you are at war with that religion.
- You will now lose significant prestige from a sneak attack on another
nation of the true faith. (ie, declaring war after positioning your
troops inside their realm.)
- You can no longer pass through the bosphorus without controlling
Byzantion. Byzantium also blocks anyone at war with orthodox nations to
pass through.
- Capitals should no longer jump to stupid places, but the capital of a
rulers demesne always is the richest in the historical area of that
title.
- Added in lots more inter-trait relations.
- No longer possible to Grant Titles that comes with provinces that are
under siege or not controlled.
- Added support cost to castles to reflect necessary upkeep to the
defenses
- Reduced the support cost of cathedral slightly (from gold = 0.8 to
gold = 0.85)
- Reduced the modifiers for most weapon techs.
- Changed the “break points” for ruler_stat modifiers.
- Tweaked class_power modifiers to make them more in line with observed
in-game averages.
- Reduced modifiers associated with province improvements that are more
“spread-related” than discovery-related.
- Added/increased modifiers for discovery-related province improvements
- You can now only arrange marriges on behalf of courtmembers from your
own dynasty
- Kingdoms should no longer disintegrate the moment the King loses his
royal demesne.
- A new Papal Controller is now determined correctly when a new pope is
elected
- Children are now sorted with males before females, i.e. semi-selic law
work as intended
- Non-ruler characters now slowly migrate to their closest living
relative (in falling order: spouse, mother, father, oldest child)
- There should be no more unbeatable 1-man armies now.
- Vassal-Liege relations are now reset when a title is "destroyed".

*****************************
* INTERFACE FIXES
*****************************
- Your children will no longer be shown in the court listing on the
characterwindow.
- Revised the realm-color setup.
- Added notification when a character got a claim.
- Added notification when a new Papal Controller is determined.
- Added notification when a new Pope is elected.
- You can no longer cancel your vassals provinceimprovement construction

****************************
* AI
****************************
- AI will now always accept a revokation of a title from a liege without
a title.
- Military AI now better at concentrating forces and attacking at better
odds.
- Added guard agains AI granting titles to dead characters
- AI should no longer repeatedly declare war on a weaker country in war
with its vassals, unless the vassal truly needs the help.

****************************
* MODDING SUPPORT
****************************
- Added the "type = title value = TAG" condition, which is true if the
character holds that title.
- Added "type = kingdom"/"type = duchy"/"type=county" conditions for a
character, if he rules such a state.
- Added "type = steward/chanchellor/spymaster/chaplain/marshal"
conditions.
- Added the "type = command" condition, which is true if the character
is currently commanding a regiment.

****************************
* SCENARIO & EVENTS
****************************
- Added and revised a large amount of character names.
- Mongols learned a thing or two.
- Power values should no longer go negative from certain events.
- Changed education events to trigger at any age to avoid perpetual
uneducated people.
- Adjusted the mtth values for almost all events (reduced by approx. 20%
since they seemed to be taking too long to trigger)
- Added the first "sin and excommunication" event.
- Added a large amount of events which plays havoc and fun with
buildings.
- Added some character events which cause commanders to die or get
injured when leading troops.
- Revised frequence of improvement events.
- Added another large amount of new events.
- Some minor character bugs in scenarios fixed.

16.04.2004
15:51
smile
[79]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

zarith --> co daje ten core mod do HOI?
Czytalem, ale chodzi mi o te nowe rozwiazania mobilizacji itp rzeczy zwiazanych z wojskiem?
Na czym polega nowy balans w wynalazkach?
OPOWIADAJ CZLOWIEKU!!!

16.04.2004
15:52
[80]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Miniu --> Toz to nowa gra!
A kiedy zrobia, ze na wiosne oddzialy sa automatycznie uzupelnione???

16.04.2004
16:23
[81]

Runnersan [ Konsul ]

Może oni nawet nie rozpatrują tej mozliwości, bo nikt o tym nie mówił?

Czytałem, że ludzie potępili numery z przemieszczaniem wojsk arabskich, przez ziemie katolików i bahh... usuniete w nowym patchu.

16.04.2004
18:47
[82]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Mam nadzieje ze to zrobia bo teraz na oko przybywa tak z kilku ludzi na miesiac. Powoduje to ze trzeba czekac niesamowicie dlugo byc odzial nadawal sie do uzytku

16.04.2004
19:42
[83]

Ebert [ Centurion ]

Mowa o patch'u 1.01? Ściągnąłem i za cholere nie chce się zainstalować, może to przez to, że gra jest na innej partycji niż C?

16.04.2004
20:31
[84]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Ebert raczej nie ja nei mialem przynajmniej zadnych z tym problemow.Pomoglo by jakbys napisal co sie dokladnie dzieje.


Zdecydowanie teraz jest trudniej. Na najwyzszych poziomach trudnosci i agresywnosci wasale maja tendencje do rebeli o byle gowno. Ai jest zauwazalnie lepsza chociaz ma jeszcze troche problemow z koordynacja swoich wojsk

16.04.2004
20:39
[85]

Runnersan [ Konsul ]

Czyli wygląda na to, że jest lepiej..... Może warto czekać na grę...

16.04.2004
20:45
[86]

Ebert [ Centurion ]

Znaczy, że mam grę zainstalowaną na trzeciej partycji, odpalam patch'a, bla bla bla dzień dobry pierdu pierdu i potem komunikam, że nie znaleziono w systemie gry.

16.04.2004
21:18
smile
[87]

BIGos [ bigos?! ale głupie ]


okej, nie ma co czekać:

Jutro ok. godzin 15 - 17 czekam na GG na ludzi chcących zagrać w CK online.
założe grę i zagramy w królestwie polskim jako wasale króla (wszyscy).
gramy na wersji 1.0 (nie wszyscy mogą instalować patcha).

postarajcie się wybrać takie księstwa by mieć co podbijać.
oto lista:
1. BIGos - Duke of Wielkopolska

16.04.2004
22:04
[88]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Co znaczy miec co podbijac? jaki scenariusz?
Moge grac Slaskiem? (i czy bede mial wtedy co podbijac? :D)

16.04.2004
23:11
[89]

Miniu [ Generaďż˝ ]

1. BIGos - Duke of Wielkopolska
2 Miniu- Duke of Silesia

17.04.2004
00:21
[90]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Heh probowalem odpalic gre jako DUke o Krakow w scenriuszy Hasting i za kazdym razem mialem CTD. Slask ma cos dziwnie malo zolniezy.

17.04.2004
12:14
smile
[91]

zarith [ ]

berger -->
- technologia: masa nowych wynalazków, działania ai zupełnie zmienione, dodane wynalazki 'tylko dla ai' - potężne, ale służące tylko zrównoważeniu gry (dotąd ai było słabiutkie, np. wymyślało wszystkie wynalazki jak leci, również te niepotrzebne)
- wojna - jest podobnie jak w oryginale, zmieniono tylko siłę jednostek (z reguły in plus) i czas mobilizacji ich do sił (znowu różnie, niektóre szybciej inne wolniej)

ale mod jest ogromny, jego przeróżnym aspektom poświęcone jest całe podforum paradoxu, nie da się go 'opowiedzieć'... cytując mojego kumpla, zrobił z hoi eu2:)

17.04.2004
12:44
[92]

Lukulus [ Konsul ]

Tez bylby sklonny zagrac, ale... na patchu 1.01, bo juz go zainstalowalem:)

17.04.2004
13:23
[93]

Miniu [ Generaďż˝ ]

Lukulus mi tez nie usmiecha sie ponowna instalacja :D.

19.04.2004
21:28
smile
[94]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Co o ni z tym Forum robia????

Aaaaaaaaaaaaaaaaaa
Mam, dostalem dzis CK ze Szwecji!!!!!!!!
Zamowilem w srode a dzis juz jest.
Zdazyli!

Aaaa, nikt nie mowil, co wyczytalem w instrukcji, ze w grze wystepuje Leper!!! To chyba, sadzac z obrazka - trąd ;-)

A poza tym nie gram w te gre! W instrukcji wyczytalem, ze jak sie za mocno zestresujemy to mozna dostac schizofrenii! Ja nie chce!

B.

19.04.2004
22:00
[95]

Dogon [ Generaďż˝ ]

Ciekawe kto wyda u nas tą grę ...to że poźno to ma swe plusy bo będzie miała najnowsze patche ...no i oczywiście plus że będziemy mieli ją zlokalizowaną ...

20.04.2004
11:26
smile
[96]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Dogon --> Pytanie czy lokalizacja umozliwi konwersje na EU2 PL i czy dalej beda kwiatki w stylu napadnij zamiast szturmuj?

20.04.2004
14:40
[97]

Dogon [ Generaďż˝ ]

Myślę że jakoś przezyjemy te babole typu napadnij jakby jednak się ktoś pokusił o wydanie u nas tej gry...Są także u nas ludzie którzy sami spolszczają pliki i robią mody do gry (np. EU II ) i bardzo dobrze im to wychodzi ...ale rzeczywiście z tą konwersją lepiej żeby to dzialało ...
Najgorzej jest gdy wychodzi już któryś tam patch z rzędu i powoduje bardzo duże zmiany w rozgrywce , że naprawdę po jakiejś dłuższej przerwie podchodząc do gry to jest już inna gra ! Tak miałem właśnie z EU II gdzie sporo gralem w wersji jeszcze 1.05 i jakoś tak chcąc powrócić do gry kupiłem ją i już na płycie jest w wersji 1.07 i stwiedziłem ...że gra jest dużo zmieniona a teraz znowu widzę iż jest nowy patch 1.08 ! Uff , moze ja coś nie tego ale jakoś nie gra mi się za dobrze w wersji 1.07 a co dopiero będzie przy tej nowej....Za dużo patchy -Parandox mógłby odrobinę przytrzymać grę wypuścić demo i wtedy wysłuchiwać na swym forum co mozna by jeszcze zmienic -choć pomysły i gry mają wyśmienite ! Ale czekam na polskie wydanie CK i prawdopodobnie kupię w ciemno bo jednak wiele słyszę dobrego niż złego o tej grze ...

20.04.2004
14:58
smile
[98]

Dogon [ Generaďż˝ ]

A po za tym Parandox potwierdza że CK jest także lokalizowana po naszemu !!

Poniżej link z ogłoszeniem tym ze strony producenta

21.04.2004
14:35
smile
[99]

flota-amistad [ Chor��y ]

Czy ktos mi powie jak polepszyc sobie reputacje w Crusader Kings??

24.04.2004
13:24
[100]

Miniu [ Generaďż˝ ]

flota-amistad im iwecej masz piety tym szybciej spada badboy.
Ck ciagle uzywa tego beznadziejnego kodu sieciowego co reszta produktow Paradoxu.

24.04.2004
18:30
[101]

flota-amistad [ Chor��y ]


dzieki zaraz sprawdze

24.04.2004
20:27
[102]

Runnersan [ Konsul ]

Jest super... Same crashe co pare chwil. W tym nawet takie, które załatwiają całą gre, gdyż zdażają się zawsze w tym samym dniu. Nie da się tego obejść. Można powiedzieć, że cała gra w której prowadziłem rud wspaniałych Rurykowiczów do władzy nad Rusią padła, gdyż 27 października gra poddaje się sama.... Smutne.

Mam nadzieje, że wersja polska uniknie już podbnych atrakcji...

25.04.2004
13:45
smile
[103]

Huscarl [ Konsul ]

Mam gre, ale pod Win xp zawiesza sie przy ladowaniu ekranu poczatkowego, pod win 98 chodzi ok. Mam grafe RADEON 9200. Ma lub mial ktos podobny problem??

25.04.2004
15:14
smile
[104]

flota-amistad [ Chor��y ]


to od grafy radeony sa walniete i maja problemy z grafika 2d

26.04.2004
10:36
smile
[105]

Huscarl [ Konsul ]

Mam kilka pytanek do gry:

1. Co mi daja oprocz prestizu malzenstwa?? Chodzi o wyswatanie powiedzmy corki, cork aznika z mojego dowru dostraje prestiz i co jeszcze?? Moge miec jakies roszczenia do ziem panstwa z ktorym zawart jest zwiazek??

2. Gram Polska i na moim terytorium wyskoczyl mi budynek z gildia zlodzieji , jak go zlikwidowac??

3. Jedna prownicja zrobila sie biedna (poor), nie mam w niej wojska bo wyslalem przeciw poganom :) Jak to zlikwidowac??

26.04.2004
11:07
[106]

NeoBerger [ Generaďż˝ ]

Huscarl --> Z lenistwa nie przeczytalem jeszcze instrukcji, ale:
1. Malzenstwo najstarszej corki daje takze kase. Dobre malzenstwo naszych potomkow moze doprowadzic do objecia przez nich tronu. Ale co z tego wynika nie mam pojecia.
2. Zlodziei zabija po pewnym czasie sami mieszkancy. Takze trzeba czekac.
3. Prowincja sama odbije od dna. Nie mam pojecia jakie twoje dzialania moglyby polepszyc sytuacje?

26.04.2004
11:22
smile
[107]

zarith [ ]

aby pozbyć się thieves guild, trzeba mieć wybudowane court of justice i nie należy mobilizować drużyny wojów z tej prowincji (za 4um paradoxu)

[edycja] doczytałem, i powstawanie i znikanie thieves guild, smugglers ring i highwaymanów to sprawa losowa - losuje cośtam co miesiąc - ale przy c.o.j. oraz niezmobilizowanej drużynie szansa na zniknięcie danej struktury jest o wiele wyższa

Wypowiedź została zmodyfikowana przez jej autora [2004-04-26 11:26:33]

26.04.2004
11:55
smile
[108]

Huscarl [ Konsul ]

Dziekie,

a wiecie moze jaki wplyw maja przy czlonkach dworu te dodatkowe cechy?? i co oznaczajha ich kolory?? Moze kazdy kolor odpowiada odpowiedniemu stanowisku???

26.04.2004
11:57
smile
[109]

Huscarl [ Konsul ]

ach ai jeszcze pytanko odnosnie glowy kosciola w naszym panstwie, jakie cechy powinien miec najlepszy kandydat na to stanowisko.

ps w grze dopiero 4 mieciac, a tu zlodzieje w jednej prownicji a w drugiej bieda :(

26.04.2004
15:36
smile
[110]

Misiaty [ The End ]

NeoBerger -> otóż jest tak, że jeśli dobrze wyswatamy naszego syna i będą mieli potomka który obejmie władzę, czasami zyskujemy prawo do dziedziczenia danego tronu o ile nie ma innych sukcesorów, co zdarza się neizwykle rzadko ;)

Ogólnie wrażenia mam mieszane. Na podstawowej wersji, naajtrudnijesze ustawienia bez problemu mogłem zgromadzić koronę Polski, Czech, Niemiec, Neapolu, Litwy i Boglaru (takie państewko na samym wschodzie) i właściwie zero buntów, zerowy poziom trudności... Teraz muszę podbić jeszcze dwa małe państewka włoskie i będę mógł koronować się na Króla Włoch a wkrótce zapewne padnie Francja i Anglia... Bardzo nierealistyczne...

Ale co ciekawe crashe występują niezwykle rzadko :) To jest coś pozytywnego i dzięki temu nie zainstalowałem jeszcze poprawki ;) Ale chyba będę musiał żeby podwyższyć poziom trudności...

Ale i tak gra wymiata :D

26.04.2004
15:41
smile
[111]

Misiaty [ The End ]

Taka ciekawostka... zarządanie tytułu Wielkiego Mistrza Zakonu i zdobycie go na drodze wojny jest nieopłacalne - Zakon bowiem praktycznie od razu odrodzi się gdzie indziej i przepada... Dopiero podczas gdy Czechy podbiły Zakon złożyłem mu propozycję wasalizacji na co natychmiast przystał - jeszcze nadanie mu kilku ziem żeby Czechy go nie wchłonęły i potem podbój Czech i właściwie jesteśmy już w domu ;)

Natomiast głupie jest zróżnicowanie ilości punktów prestiżu jakie musimy wydać, żeby żądać korony. Tak, np. grając Polską gdzie w mojej tytualerii było napisane: King of Poland, Germany, Bohemia, Lithuan and Bolgar musiałem zapłacić prawie 10 000 punktów za koronę Neapolu. Natomiast po załadowniu gry i zmianie kolejności tytułów na King of Bolgar, Poland, Germany, Bohemia and Lithuan płaciłem już tylko 750... Nie muszę zaznaczać, że zagrabiłem wszystkie tytuły królewskie ;)

27.04.2004
17:43
smile
[112]

kapciu [ Chor��y ]

NeoBerger, Dogon --> lokalizacja kompletnie w niczym nie przeszkadza. Można dowolnie grę patchować, przenosić jej realia do EU2. Jedna uwaga - o ile tłumaczenie sprowadza się do edycji plików w folderze config, gdzie są "prawie" wszystkie teksty gier Paradox'u , co więcej są tam także wskazówki dla domorosłych lokalizatorów, łącznie ze wskazówkami, których tekstów nie ruszać. :)
Pozdrawiam.

30.04.2004
10:25
smile
[113]

Huscarl [ Konsul ]

Jak poprawic sowja reputacje, w jaki sposob podbijac ziemie aby jej nie pogorszyc??

30.04.2004
15:03
smile
[114]

Drackula [ Bloody Rider ]

Moze ktos odpowie wyczerpujaca no moje pytania? Link ponizej

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.