Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
Forum CM: Jak urealnić i uatrakcyjnić QB.
Rozmyślając jak tu grać QB na maksymalnie dużych mapach za 5000 lub więcej powstawał problem z ograniczeniami zakupów wynikającymi z limitu QB do 5000 i niemożnością realnych ostrzałów artyleryjskich bo spotterzy mają bardzo mało amunicji. Problemem też było zawsze czy brać środki transportu.
Wydaje się że znalazłem ciekawe wyjście. Ma swoje ograniczenia ale pozwala zagrać naprawde ciekawe walki.
Grać należy na wygenerowanej wcześniej mapie. Na takiej mapie można mieć zakupionych część jednostek. Jeżeli tworzymy QB i importujemy mapę ze scenariuszy to pyta czy ma być z dodanymi jednostkami. Jeżeli bierzemy opcję mapy z jednostkami to komp nie liczy ich do składu QB.
W ten sposób można przed bitwą ustalić część sprzętu który się zakupi. Rozwiązuje to problemy logistyczne takiej bitwy.
Można przykładowo ustalić że każdy może wziąść po 15 ciężarówek. 10 samochodów. 10 możdzierzy 81mm. 1-2 spotterów ustalonego kalibru z pełnym zapasem amunicji (600-800 pocisków dla kalibru 81mm) i po dodatkowym batalionie piechoty. Można też ustalić jakiś limit na fortyfikacje i wreszcie w QB nawet w ME można wychodzić z lini okopów i zasieków oraz schronów co upodobnić może grę do realiów frontu. Reszta za np 5000 z CA jak w QB. Utrudnieniem jest konieczność zrobienia mapy ale można ją też wygenerować automatycznie jak w QB tyle że robione są na pewno ciekawsze.
Dajemy mapę 3X3 km (BB) obie strony mogą zakupić po batalionie zwykłej piechoty 2 równoważnych spotterów z maksymalną ilością amunicji zrobionmą w edytorze i wydac ok 1000 pkt na fortyfikacje (transzeje, schrony drewniane, zasieki lub miny). Można też umówić się na artylerię stacjonarną. Flagi dajemy po 3 ale za liniami przeciwnika więc wyjściowo każdy ma po 3 flagi. Teraz kupujemy siły za 5000pkt i mamy linię frontu i konieczność jej przełamania aby zdobyć flagi przeciwnika. Mimo że jest to QB i ME to zabawa może być lepsza.
Myślę że jako że jest to w grze to nie jestem pierweszym odkrywcą tej koncepcji ale podaję na forum bo może nie wszyscy eksperymentują z ustawieniami QB a to pozwala nawet w bitwie za 1500pkt dodać jakieś dodatkowe elementy.
BamSey [ Generaďż˝ ]
LT Ursus----> Kurde nie wpadłem na to dotąd a to baaardzo ciekawy pomysł i nie przecze że taka bitwa jest na pewno o wiele ciekawsza niż zwykłe QB
gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]
ojoj, troche to skomplikowane. i na 5000 ptk też wysypki dostaje bo już widze jak pół roku pbema gram :/
urealnić ME mogło by nie branie dział ppanc i stawianie ich na brzegu mapy bo tak w przypadkowych bojach spotkaniowych chyba nie było
Kłosiu [ Senator ]
A ja nie rozumiem, co ludzie widza w bitwach -gigantach za 5000 pkt :) W systemie CM wydawanie rozkazow jest tak zmudne, ze mi odbiera cala przyjemnosc z gry. Lepiej pomyslec jak uatrakcyjnic QB to bitew do 2000 pkt :). Moj sposob jest taki (BO i AK): Ustawiamy bitwe za 2000 unrestricted, umawiamy sie, ze kazda strona kupuje pluton srednich czolgow (np Pz4 i Shermany), kompanie podstawowej piechoty i do tego ma po 300-500 pkt na dodatkowe, dowolne zakupy. I w ten sposob mamy juz zupelnie inna bitwe, sposob sie calkiem dobrze sprawdza w praniu :)
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
Guderian---> Właśnie grałem 2 walki za 5000 pkt i kończę 2 kolejne. Poza pierwszym rozstawieniem spokojnie szły w tempie 1-2 PBEM dziennie (czasem sporo więcej) i graliśmy jakieś 6 tygodni. Jak już doszło do zwarcia to działo się tyle co w kilku mniejszych bitwach. To czego brakowało to możliwość przegrupowania sił bo przejście mapy to jakieś 12-15 rund. Mając 15 ciężarówek można tego dokonać szybciej i nie wydawawć punktów z zasadniczej puli. Poza tym wypobraż sobie jak spotter ma 800 pocisków i na target wide nęka ogniem duży teren przez 10 rund.
Co do dział to na mapie 3X3 km prawie nie masz szans ustawić ich tak żeby od razu widziały strefę walk i z reguły musisz je do 1-1.5 km holować co pozwala na odtworzenie rozwijaniea się baterii ppanc lub dział wsparcia na zajętym terenie. Na dużych mapach wiele razy łapałem rozstawiające się działa i niszczyłem zanim otworzyły ogień.
Właśnie to rozwiązanie pozwala nie marnować punktów na ciągniki które można w odpowiedniej ilości uzgodnić przed bitwą i wrzucić na mapę.
traun [ Pretorianin ]
Lt Ursus ---> gratuluję i podziwiam ...ale nie dla mnie takie scenariusze wolę za 2000 przy większej mapce wtedy można manewrować i próbować zaskoczyć przeciwnika ...dowodzenie 100 czołgami i kilkoma kompaniami piechoty w sytuacji gdy rozkazy trzeba wydawać pojedyńczym drużynom i czołgom to ciężka praca a ja się w CM chcę bawić a nie pracować..ostatnio próbowałem zmasowanego ostrzału wstępnego wziołem z 10 spoterów kalibrów od 150mm do 280 mm i po tym ostrzale przeciwnik niemiałby czym już grać także nieprzesadzałbym z tą ilością ostrzału ...
Scypio [ Pretorianin ]
Ja chciałbym przedstwic propozycję do AK - mozna by ja nazwać "ZWIAD"
1. Kaliber do 50mm + 6-pounder - gramy bez Marderów, bez Pak40, Flak 88mm i bez ppanc76mm
2.Dozwolone lotnictwo - ale np. bierzemy tylko samoloty bez bomb
4. Artyleria - tylko spotterzy z moździeżami
4. Opancerzenie - do 50mm - PzIIIJ I PzIIIH odpada
5. Przy 2000pkt - ok 1000 na armor - gramy unrestricted
6. Opcja - pogoda random - element niepewności - moim zdaniem nieodzowny przy grach strategicznych
7. Gramy bez 25-pounder i niemieckiej 150-tki IG
Takie warunki pozwalają sie wykazać prawdziwemu "lisowi pustymi" - tutaj wszystko zależy od zdolności manewrowania - szybkiego zajmowania pozycji, skutecznego ataku i obrony - esencja walki na pustyni - powyzsze warunki - właściwie niwelują przewagę wynikającą tylko z posiadanego typu sprzętu. Gra jest bardziej dynamiczna.
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
Kłosiu-->jak nurzy Cie wydawanie rozkazow w CM to ustaw dobie opcje AI vs AI. Bedziesz miał wtedy same filmiki :-)
Gram gry wieksze niz 5000, max nawet 15000. I zapewniam Cie ze wydawanie rozkazow nie trwa wcale tak dlugo. Z tym ze nie bawie sie w dopieszczanie rozkazow- chociaz czolgi staram sie ustawic na hull down, ale juz nie sprawdzam dokladnie czy cala droga czolgu znajduje sie poza polem razenia wrogich dzial. Co chyba przyznasz jest dosc realistyczne.
A na Twoje zdziwienie odpowiem Ci tak: zawsze marzylem zebybyc pułkownikiem a nie porucznikiem :-)
A tak na serio wkurza mnie ze w malej grze strata 1-2 czolgow to czesto kleska. Dlatego ludzie czaja sie, robia rajdy na flagi itp. W wielkiej grze wyslac jeden czolg na rozpoznanie to nie problem. Mozna nawet sprobowac pojsc na calosc i sprobowac przelamac obrone p/pancerna atakiem czolgow. W wielkich grach flagi nie maja zadnego znaczenia bo ich wartosc punktowa jest niewielka w stosunku do wartosci ukatrupionych wojsk. Dlatego gra sprowadza sie do wyrzniecia max ilosci wojsk przeciwnika kosztem jak najmniejszych strat wlasnych. To tak dla wielbicieli realizmu w CM.
Ursus-->ogolnie zgadzam sie. Czyli gra koniecznie na ustawionych wymiarach 3x3 albo 4x4. Bo bardzo wazna jest glebokosc planszy. Reszta moze byc wygenerowana przez kompa. Chyba ze ktos lubi robic takie mapki. (hehe ja taka jedna zrobilem). Natomiast mam watpliwosci co do umocnien. To bedzie preferowalo gracza defensywnego. Chociaz z drugiej strony kusi aby mniej istotne kierunki zabezpieczyc minami i drutem kolczastym. Bo okopy i bunkry to chyba za duzo.
Na koniec jedno z moich doswiadczen z bitew na15000pkt: dlaczego pz3J maja tak malo pociskow ppanc?
Szogun999 [ ~ Keeper of Secrets ~ ]
Potwierdzam , że duże jest fajne :)))))) Max. plansza do bitwy w AK to 4000x6000m ( operacja 4000x8000 ). Pomysł super , ale chyba zostanie w wersji z mapami generowanymi , bo zrobić ręcznie pożądną mapę tej wielkośći to kupa roboty.....
ToXiN [ Centurion ]
Aby trochę ożywić QB i dodać jej realizmu trzeba wygenerować mapę 3x3 km i dać limit zakupów 1000-1500 pkt wtedy można prowadzić walkę manewrem i okazuje się że siła ognia i odporność to nie jedtne czynniki wpływające na grę. Poza tym uważam że takie walki są realne. CM najbardziej nadaje się do symulowania kilkudziesięcio- minutowych potyczek a nie kilkudniowych bitew na poziomie pułku czy dywizji.
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
Toxin-->chyba miales na mysli 10-15k? Bo na 3x3km nie wyobrazam sobie gry za 1000pkt. Chociaz moze ktos tak lubi.
Dogon [ Generaďż˝ ]
Potwierdzam słowa Lt Ursusa -wbrew pozorom jesli jest tylko chęć taką bitwe mozna całkiem szybko i sprawnie poprowadzic PBMowo ...A po a tym kazdy pliczek jest oczekiwany z niecierpliwoscią bo ciągła walka na róznych odcinkach frontu wymaga oglądania filmiku przez co najmniej 2 razy ;)) W takich bitwach sporo sie dzieje i tak jak mówił PiotrMx nie zal jest stracić czołg lub lub cokolwiek wysłane na zwiad i martwić się o to ze sie może coś stracić ...
W wypadku walki za 1500 to już się robi bardzo ostroznie i strata czołgu moze byc bardzo bolesna ;((
W kazdym razie gdzie dwóch ludzi coś chce zrobić , urozmaicić i nie jest to słomiany ogień to na pewno takie bitwy duże mogą dać sporo zabawy ...a przeciez o to chodzi i gra się dla przyjemności !
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
Dogon-->ogladam kazdego pbema 4 razy. Najpierw prawe, lewe skrzydło. Potem srodkowy odcinek frontu a na koniec zaplecze zeby sprawdzic czy samoloty przeciwnika nie za bardzo tam narozrabiały :-)
ToXiN [ Centurion ]
PiotrMx -> chodziło mi o 1500 pkt, co to daje ?
- nie możesz zdobyć i utrzymać wszystkich flag jednocześnie, aby wygrać musisz doskonale gospodarować czasem i manewrem, umiejętnie przenosić środek ciezkości ataku lub obrony.
- wtedy możesz robić prawdziewe zasadzki (jednak przeciwnik ma wiele dróg i może je ominąć) dlatego też kupowanie nie mobilnych zasadzkowiczów mija się z celem
- możesz się bawić z geometrią ataku
- pokochasz ciężarówki, halftraki
- broń wsparcia będzie naprawdę bronią wsparcia, a nie 400m za linią ataku
- samochód pancerny przestaje być wykrywaczem ppanc po który ginie w pierwszej połowie walki
- kupowanie środków transportu do dział nie jest ustawieniem wymuszonym dla "fair play" i realizmu to poprostu konieczność taktyczna
- nie zawsze trafisz na przeciwnika
- miejsca gdzie go spotkasz na pewno cię zaskoczą
- przy tak dużej mapie i małym nasyceniu wojsk masz większe możliwości taktyczne
- 95 % potyczek podczas WW2 tak właśnie wyglądało
- czołg lekki stanie się przydatny
- tygrys przestanie być taki groźny, będziesz go mogł zajść od tyłu
- jeśli przeciwnik zajmnie pozyce "nie do zdobycia" to zawsze możez go obejść
- gra pasywna to wyrok śmierci na gracza
Uważam że walka na mapie medium lub small za 2500 przypomina strzelanie się na środku ulicy, ZAWSZE wiesz skąd nadejdzie przeciwnik.
Przy takim ustawieniu QB nigdy nie są partią szachów gra swoim dynamizmme może zaskoczyć nawet starego znawcę serii CM
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
Toxin
- nie możesz zdobyć i utrzymać wszystkich flag jednocześnie, aby wygrać musisz doskonale gospodarować czasem i manewrem, umiejętnie przenosić środek ciezkości ataku lub obrony.
czyli znow nieodłaczne flagi. jak flagi sa szeroko rozstawione to kazdy wezmie po polowie i czesto walka jest jeszcze nudniejsza niz wtedy gdy flagi sa razem. A dlatego ze obu graczom wynik ok remisu czy minor moze pasoweac. Moze juz zrobic tak: po 1 fladze na zapleczu kazdego gracza.
- wtedy możesz robić prawdziewe zasadzki (jednak przeciwnik ma wiele dróg i może je ominąć) dlatego też kupowanie nie mobilnych zasadzkowiczów mija się z celem
jasne, jak zreszta w kazdej grze na duzej planszy. czy ppance 6funtowe lub paki40 traktujesz jako niemobilne zasadzkowicze?
- możesz się bawić z geometrią ataku
???
- pokochasz ciężarówki, halftraki
ciezarowek nie kocham, szczegolnie przy lotnej pogodzie
- broń wsparcia będzie naprawdę bronią wsparcia, a nie 400m za linią ataku
jezeli chodzi o mozdzierze to dowodca musi miec LOS. A z tym na mapie bez dominujacej gory ale z wieloma cyckami wiec i tak trzeba je podciagnac. podobnie ze spoterami. A jak chcesz grac z wyrazna gora to bedzie ona siedliskiem wielu ppncow
- samochód pancerny przestaje być wykrywaczem ppanc po który ginie w pierwszej połowie walki
OK
- kupowanie środków transportu do dział nie jest ustawieniem wymuszonym dla "fair play" i realizmu to poprostu konieczność taktyczna
OK
- nie zawsze trafisz na przeciwnika
- miejsca gdzie go spotkasz na pewno cię zaskoczą
OK
- przy tak dużej mapie i małym nasyceniu wojsk masz większe możliwości taktyczne
nie jestem pewien. Przede wszystkim przy 1500 rzadzi strach zeby nie stracic czolgu
- 95 % potyczek podczas WW2 tak właśnie wyglądało
nie wiem, ja odnosze sie do pustyni a tu raczej operowano wiekszymi zwiazkami lub tez tym co z nich zostalo.
- czołg lekki stanie się przydatny
na pustyni do polowy 42r tak
- tygrys przestanie być taki groźny, będziesz go mogł zajść od tyłu
rzadko gram z tigerami
- jeśli przeciwnik zajmnie pozyce "nie do zdobycia" to zawsze możez go obejść
OK
- gra pasywna to wyrok śmierci na gracza
nie zawsze. Dobrze ustawiona obrona a nastepnie kontratak to najlatwiejszy sposob na wygrana. Niestety rzadko z ktory z moich przeciwnikow decyduje sie na atak.
Uważam że walka na mapie medium lub small za 2500 przypomina strzelanie się na środku ulicy, ZAWSZE wiesz skąd nadejdzie przeciwnik.
OK
Zrobiłem symulacje skladu niemcow w 6.42.
8 pz3j late crack
1 samolot
1 pak 38
1 pz4f2
1 HT
1 mg42
1 plut rifle
czyli od zwyklego QB rozni sie tym ze biore wiecej pz3j a mniej ppancow. Na pewno jest to lepsze rozwiazanie dla tych ktorzy nie lubia sleczec nad wielkimi bitwami. Ale i tak znajda sie malkontenci ktorzy nie potrafia grac jak nie maja wzgorza z ktorego kontroluja 2/3 planszy.natomiast ja preferuje moje kolosy bo:
-trzeba oszczedzac amunicje-nie ma jak walic HE do puszek wroga
-ciagle cos lata nad glowa i lepiej nie robic pancernych piesci wujka adolfa
-nie masz takiego szacunku dla ludzkiego zycia, szczegolnie czolgistow
-bo dopiero wtedy atak pancerny przypomina ten z realu- czyli atakujacy nie cofa sie po utracie 1-2 czsolgow. Jezeli uwaza ze ma przewage prze naprzod zeby dojsc na skuteczna odleglosc
Dogon [ Generaďż˝ ]
Wracając do dużych bitew...może sposobem na wymuszanie pewnych bardziej ofensywnych zachowań jest granie na całkiem płaskich mapach ? Ostatnio stwierdził to Lt Ursus w podsumowaniu naszych dużych walk ...zasięg dział na górkach (notabene zabrałem ich sporo grając obiema stronami za 5000 ) jest spory i dają dobry cover dla czołgów , lub piechoty ...a tak niestety LOS byłby ograniczony i trzeba by było albo kupować więcej sprzętu do transportu lub...kupować mniej dział ...jest to jakieś rozwiązanie i na pewno walka jest inna ...odpada także hull down ;)) Nawet do walk za mniej pkt walka wygląda inaczej niż na nieśmiertelnych średnich górkach....
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
ToXin---> Za 1500pkt nie starczy na ciężarówki do holowania dział a manewry na planszy 3X3 km zajmują wiekle rund. Przerzut piechoty ze skrzydła to około 10-15 rund jak nic nie przeszkadza. Nie będzie walki manewrowej bo każdy popędzi uchwycić dużą flagę która jest warta 1/5 punktów zakupowyych a jak ją zajmie to na pewno będzie liczył że poniesie mniej strat niż atakujący aby ją odbić. Jak przeglądałem dane to w sytuacjach ruchu do przodu na odcinku odpowiadającym dużej mapie występowało przynajmniej kilka do kilkunastu czołgów na 1km i jednostka piechoty w sile od batalionu do pułku. W ataku prowadzono ostrzał z dział i możdzierzy w ilości kilkudziesięciu na 1km frontu i to przez 30-60min lub dłużej co odpowiada kilkunastu spotterom i min 30 rundom ostrzału. Wydaje mi się że duże bitwy częściej oddadzą realia niż małe. W książce Michulca o T34 opisane walki angażują na większości etapów siły przekraczające te za 5000pkt.
Poza tym , jak pisze PiotrMX o taktyce ataku w dużych bitwach CM, to podobnie gdy Rosjanie atakowali czołgami to naprzód pędziły całe kompanie w odstępach kilkunastu metrów i tyraliery piechoty. Jak już atakowali to nie skradali się w obawie utraty 1 z 3 posiadanych czołgów tylko atakowali (szarżowali)20 czołgami .
Jeżeli gra się bój spotkaniowy a nie potyczkę patroli to w manewry posuwania się do momentu kontaktu z wrogiem zwykle angażowano większe jednostki rzędu batalionu lub pułku. W walce za 5000 masz najwyżej ze 2 bataliony ze wsparciem i w skali frontu sptkanie wroga w marszu naprzód jest właśnie potyczką. Tak było pod Anzio gdzie początkowo nie było prawie Niemców a póżniej kilka razy doszło do czegoś w rodzaju bojów spotkaniowych z udziałem czołgów i piechoty jak napływać zaczęły jednostki niemieckie. Na mapie 3X3 km naprawdę można pomanewrować.
Dodam jeszcze że jak flagi będą na środku to żadne dział na mapie głębokiej na 3 km nie będzie miało pola ostrzału dalej niż na 800-1000 m czyli musi podjechać a wtedy naraża się na wykrycie. Niestey za 1500 pkt z CA nie masz sił na opanowanie na wielkiej mapie więcej niż 1 flagi. Każdy zajmie 1 i można siedzieć i czekać na przeciwnika.
Gra za 5000 jest bardziej elastyczne . Rozkazy wbrew pozorom wydaje się szybko tylko akcję trzeba czasem ze 3-4 razy oglądać ( ale przeważnie jest co) Tutaj warto stracić i 3 -4 czołgi jak wiesz że zlikwidujesz przeciwnika i nie zdoła się wycofać bo masz wtedy flagę i brak obrońców których dzięki przewadze zlikwidowałeś. Koncentrujesz siły na następnej bo przeciwnik albo nie ma już rezerw albo musi je przerzucić ale wtedy on atakuje a jak podciągniesz ckmy i działa to będzie go to sporo kosztowało. Można uderzyć na inną flagę skąd przeciwnik musi ściągnąć część sił itp. Jest tak jak chcesz że liczy się lżejszy sprzęt bo daje wsparcie i jest go więcej. Teraz właśnie mam przewagę w walce z plutonem Tygrysów ( 2 rozbite bez strat) a mam tylko T34 do walki z nimi. Zwykły Scoutcar potrafi być przeszkodą. Flagę zdobyłem niedawno przy wsparciu sdkfz251 bo on był na miejscu a przeciwnik nie miał tam nic do przeciwstawienia i z 40m kartaczami kosił w krzakach piechotę z smg a moje squady bez amunicji zajmowały teren.
Piotr MX --> Czy umocnienia będą preferowały gracza defensywnego? Mogą, ale zależy to bardzo od rozstawienia flag i ich ilości.
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
Dogon--> Właśnie. Małe górki i lesisty teren z wioskami i praktycznie cały czas trzeba jeżdziźć bo widzisz max na 500-700m.
Pejotl [ Senator ]
Dogon -> granie na plaskich mapach sprowadza sie do odpowiedzi na pytanie kto ma KT... Tylko gra na heavy trees / medium hills / village ma sens. Wtedy i LOS jest ograniczony, i piechota ma dużą wartość, czołgi mogą manewrować pod osłoną lasu ale i działa są zabójcze w zasadzkach. Dla każdego coś miłego.
slavo_cc [ Konsul ]
Pejotl--> co do heavy tree masz racje, ale small hils są lepsze niż modest hills ponieważ te ostatnie daje największe pole ostrzału - LOS dla dział lub np KT.
Na small hils są wystarczające górki do ukrycia się, a LOS nie jest taki rozległy.
No i Cmak we Włoszech daje tez lepszą rozgrywke bo brak w nim praktycznie jednostek typu SMG, jest więcej manewrów i dłuższych wymian ognia piechoty.
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
Geste laski rzeczywiscie sprawiaja ze gra jest ciekawsza. I tak gralbym we Wloszech. Natomiast w Afryce sytuacja jest zupelnie inna. Tu mozna sobie darowac laski-i tak jest ich malo. Wiecej zalezy od okresu w ktorym gramy. I tak:
6.41-gramy oczywiscie bez Matyld. Widoczna jest niewielka przewaga Niemcow w broni pancernej. walki pancerne tocza sie na odleglosc 500m max 1000m
12.41 Aliantom dochodza Stuarty i Valentine. Co wyrownuje sily. Ogien otwieramy z odleglosci jak w poprzednim okresie. Bez Matyld.
6.42 niemcy dostaja pz4f2, pz3j late i mardera a alianci granta ale mimo to zachowana jest rownowaga. Chociaz w walce pow 1000m pz4f2 ma przewage-duza sila przebicia 75mm a z tej odleglosci pancerz moze go ochronic przed ostrzalem aliantow. Trzeba kombinowac jak wykorzystac plusy i minusy kazdej puszki.Rosnie odleglosc z ktorej otwieramy ogien-1500m
10.42 nie gralem w tym okresie
Najbardziej podoba mi sie okres do 12.41. Skutecznosc dzial czolgowych sprawia ze walki musza byc prowadzone w zwarciu i ustawienie jakiegos czolgu z tylu na gorce nic nie daje. Tu tez najladniej wygladaja ataki czolgow na dziala.
Niewielka skuteczna odleglosc dzial sprawia ze nie ma duzo czasu aby zatrzymac przeciwnika.
Szogun999 [ ~ Keeper of Secrets ~ ]
PiotrMx--->Czemu w Grudniu 41 bez Matyld ?? Rykoszety z krótkich 50mm powodowały częste Internal Armor Flanking i średnio w 2 tury wybijało to załogi moich Matyld ( po stracie 2 członków załoga opuszczała czołg )
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
Shogun--> akurat nie sprawdzalem jak matyldy reaguja na krotkie 50 ale walczac z dlugimi 50 walcza do konca i nikt nie zwiewa. To pewnie kwestia wyszkolenia zalog.
BamSey [ Generaďż˝ ]
Popieram Pejotla co do medium hills / hevy trees/village mapki sa bardzo ciekawe.
mgk [ Generał - Pacyfista ]
ja tez wolę małe zgrupowanie na dużej mapie z lasami górami i domkami wtedy można sobie pomanewrować ustawiać zasadzki a jedna bazooka z ckm-em może narobić niezlego zamieszania ;-)
-> mnie też nudzi wydawanie rozkazów kilkunastu czołgom zwykle piechocie wydaje rozkazy poprzez dowódcę plutonu - wyniki też oddaja ten brak staranności ;-) Ale za to sa niespodzianki - ostatnie np na piechotę Tlao zaatakowała załoga Rudego 6 ludzi ze stuga rozbitego 10 tur wczesniej zalapala sie na atak calego plutonu :-)
Tlaocetl [ Dowódca Aliantów-Gazala ]
mgk -> pewnie przed atakiem dowódca walnął im jakąś propagandową gadkę o obronie ojczyzny: no i skoczyli z pistolecikami na mg :O
ToXiN [ Centurion ]
PiotrMX
na poczatek postaram się bardziej sprecyzować o co mi chodzi
QB - mapa 3x3 km lub większa
walka ME
jeśli ktoś lubi wrażenia specjalne to noc lub mgła
1500 pkt na jednostki
dla urozmaicenia rarity zmienne
tury 45
nie koniecznie pustynia i nie koniecznie cmak
flag na mapie więcej jak 5; na przykłąd 2 duże i 3 małe
flagi rozmieszczone 1 po jednej dużej u każdego przeiwnika na tyłach trzy w sporej odległości od siebie na lini wyznaczającej środek mapy coś takiego:
F
f f f
F
przy takim ustawieniu po prostu musisz atakować bo jak nie to co ?
masz jedną swoją flage i 300 pkt a przeiwnik ? jeśli nawet wyśle małe jednostki do przodu to
ma 300+100+100+100
jesli ty też wyślesz małe jednostki to czy wystarczą one do zajęcia flagi?, wszystkich falg raczej nie obronisz bo podzielisz siły na zbyt drobne części. Przy takim ustawieniu Cm przypomina chińską zabawę w papier nożyczki i kamień z tym że w CM możesz zmieniać wybór podczas gry i o to właśnie chodzi. Takie ustawienia wymuszają dynamikę bo inaczej remis, a twoje dowództwo po remis cię nie wysyła ;-). aby elastycznie reagować potrzebna jest idealna synchronizacja czasowa zarówno manewru jednostkami jak i ogniem, przeciwnikowi może nawet małymi siłami synchronizację utrudniać.
co do reszty twoich uwag ustosunkuje się poźniej mam na razie sporo pracy.
ToXiN [ Centurion ]
mapa z flagami ma wyglądać tak:
____________F_____________
___f_______f___________f___
____________F_____________
radykal [ Konsul ]
Gram z zalozycielem wątku o urealnieniu ME
na pustyni , mapa zrobiona recznie i zaakceptowana przez obu graczy
Pierwszy raz gram takie urozmaicenie ( a mam juz ponad 40 walk na koncie wiec takim swiezakiem nie jestem )
Mapa - pustynia ( wzgórki troche drzew i domków ) ale ma wymiary 4 km x 1,5 km - szok jak pierwszy raz zobaczylem
Oczywiscie CA za 3000 pnktów ale z tego max ile sie da na wsparcie ( spotterzy lub ptaszki ) jednak nie wiecej nic 500
zostaje ok 2500 na reszte sil ....
Flag jest ok 7 -8 , 45 lub 50 tur
Za duzo nie moge napisac szczegółow bo przeciwnik czyta a gra trwa
jest to o tyle nowe spojrzenie na gre :
1 ) transport trzeba zapewnic dla piechoty i wsparcia ( o ile mozna sobie wyobrazic przejscie przez piechote 1 km i zajecie pozycji to przepchanie dziala na dystans większy niz 150 - 200 metrów jest abstrakcja ...
Zreszta przydatnosc tej piechoty po dobrym marszu tez jest problematyczna ...
I tautaj problemu nie rozwiązują 2-3 pojazdy bo trzeba przewiesc troche sil ( na zakupy jest 2500 )
Sa dylematy
- czy transportowac na raz i wydac więcej na srodki transportu i miec mniej sil ale bardziej mobilnych
kupic mniej transportu ale wiesc na 2 -3 razy ( przy załozeniu ze dotarcie do połowy mapy i rozładunek to ok 5 -7 tur )
i dodtkowo 2 rzut moze juz podjezdzac pod ogniem
2 ) zapewnienie osłony AA jest bardzo problematyczne poniewaz dzialka stacjonarne kalibru do 40 mm maja zasieg do 2000 m o skutecznosci na granicy zasiegu nie wspomne wiec cięzko jest zapewnic osłone przez cały obszar mapy
3 ) większego znaczenia nabieraja lekkie pojazdy opancerzone - ( poniewaz czolgów nie jest za duzo ) o sporej szybkosci - teoretycznie moga uniemozliwic ( lub mocna opóznic ) dotarcie transportu wroga ze wsparciem ( dziala na holu , piechota na pace )
Zagrozeniem dla własnych sam panc sa tylko wrogie sam pancerne o duzej szybkosci i czolgi ( ale czolgi generalnie sa wolniejsze wiec nie dotra równolegle - istnieje teoretyczna nie spotykana w grach mozliwosc pojedynków pomiędzy szybkimi silami rozpoznawczymi
4 ) Ciekawa alternatywa wygaja sie lotnicy ( choc i dla spottera jest szansa o czym ponizej ) - polowanie na lekkie sily i transport ( który nie jest mozno opancerzony ) przy pomocy km-ów moze choc nie musi dac troche rezultatów
Przy takiej mapie ograniczenie mobilnosci przeciwnika jest równowazne ograniczeniu jego sily
5 ) w podobnej roli mozna uzyc spottera - dobre przewidzenie drogi transportu i obłozenie jej ogniem spottera jest kusząca propozycja
6 ) odpada lub jest zmarginalizowane uzycie sprzetu nie mobilnego ( np 88 Flak )
Jest szansa na pojedynki ogniowe na większych dystansach ( w typowej grze w AK na pustyni maksymalna odległosc ostrzału - z jak sie spotkalem to juz 1000 - 1300 metrów )
generalnie przy zakupie sprzetu na taka gre liczy sie nie tylko sila ognia na srednim dystansie + pancerz ( bo moim zdaniem sa to podstawowe parametry przy typowym ME ) ale takze zdolnosc transportowa i prędkosc ( przy typowej ME predkosc byla drugorzedna - byle sprzet nie człapal jak zołw ) oraz sila ognia na dalekie dystanse ( 1500 - 2000 )
w przypadku dzial znaczenie ma klasa transportowa ( te o wyzszej beda bardziej wymagajace )
w przypadku piechoty obok sily ognia znaczenie ma takze klasa transportowa ( taka silna drużyne 10- 12 chłoa nie przewiezie sie carierem a sekcje mot ( 5-6 ludzi bez problemu )
Obok wyzwania taktyczna strategicznego - taka rozgrywka wymaga jeszcze synchronizacji elementów logistycznych - a to juz nowa jakosc w CM
Moje opisy sa oparte na własnych doswidczeniach z zakupami , przemieszczeniem sil w takiej duzej grze ( lustrzanka ) a nie tylko na siedzeniu i teoretyzowaniu
wada jest niestety to ze maszyna 2-3 minuty zapisuje PBEM-a i taki pliczek moze wazyc do 3 MB
Moze Berger sie skusi na cos takiego - on dla zwyklego czajenia sie po krzakach juz stracil entuzjazm ????
Dziekuje Ci Ursus za nowa jakosc w grze w CM