GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Problem z biologią

13.03.2004
19:11
smile
[1]

Voltar [ Centurion ]

Problem z biologią

Ostatnio nasza pani od biologii po wejściu do klasy rzuciła nam trzy zadanka. Nie dość, że mało kto zdążył je zapisać, to jeszcze nikt nie ma pojęcia jak je rozwiązać. Jestem na profilu mat-fiz, ale te zadania wykraczają chyba poza nasz program. Jeśli ktoś wie cokolwiek jak je rozwiązać, proszę o wpis.

ZAD.1
Ile genotypów można otrzymać z krzyżówek:

Aa BB Cc dd Ee Ff GG x aa Bb cc Dd Ee ff gG

przy założeniu, że w obrębie każdej z par alleli allel oznaczony wielką literą wykazuje pełną dominację. Podaj liczbę gamet (wg mnie, ich typów) i sumę osobników potomnych.


ZAD.2
U muszki owwocowej częstość występowania zjawiska crossing-over między genami determinującymi purpurowe oczy (pr) i zredukowane skrzydła (vg) wynosi 13%. Jaki procent much o purpurowych oczach i zredukowanych skrzydłach otrzymamy krzyzując podwójne heterozygotyczne muchy

pr vg+
---------
pr+ vg

z podwójnymi homozygotami recesywnymi?


ZAD.3
Badając pewną grupę sprzężenia genów, stwierdzono, że procent zachodzenia crossing-over między genami A i B = 80%, A i D = 10%, C i D = 20%, B i C = 60%. Jaka jest kolejność genów w chromosomie?

Jeśli ktoś zna sie choć trochę bardziej na biologii i jest w stanie rozwiązać te zadania, niech da znać. Jak dla mnie są albo za skomplikowane, albo brakuje w nich nieco informacji.

13.03.2004
19:20
smile
[2]

Yo5H [ spammajster ]

O_o

stary gdzie sie uczysz? ;]

13.03.2004
19:24
smile
[3]

Yo5H [ spammajster ]

Jeszcze jedno: wydaje mi sie, ze zadanie nr 3 jest bardziej logiczne/matematyczne nizli biologicze ;p

13.03.2004
19:28
[4]

Voltar [ Centurion ]

Hmmm... masz deczko racji - ale jedyne co znalazłem, to to, iż "częstość zachodzenia crossing-over zależy od odległości między genami w chromosomie; im dalej od siebie, tym częściej są rozdzielane i zachowują się tak, jak w dziedziczeniu genów niesprzężonych; procent zachodzenia crossing-over jest miarą odległości między genami (p. w wyniku krzyżówek wystąpiło 20% rekombinantów; oznacza to, że odległość między badanymi genami wynosi 20 centymorganów". I to wszystko.

13.03.2004
19:33
[5]

Yo5H [ spammajster ]

Wiesz, ja jestem narazie w biologii na poziomie 2 klasa gimnazjum, ale chyba mieliscie za malo danych zeby cokolwiek z tymi procentami w zad 3 zrobic :\

13.03.2004
19:35
smile
[6]

a.i.n... [ Kenya believe it? ]

Voltar - a odróżnić liść klonu od liścia dębu ta kobieta Was nauczyła?

13.03.2004
19:35
[7]

Voltar [ Centurion ]

Wiesz Yo5H, może gościówa myślała, że musimy sami poszperać, żeby poznajdować potrzebne informację i wiedzę (jakieś zasady, jak rozwiązać, itp itd). Ale Twoja teza też jest możliwa - ta babka jest straaaszna. Ledwo od początku półorcza ją mamy, a już nie możemy z nią wytrzymać :-|

13.03.2004
19:36
[8]

Voltar [ Centurion ]

a.i.n..., dzięki Bogu, akurat tego dowiedziałem się samemu, bez jej pomocy, jakieś 13 lat temu ;)

13.03.2004
19:39
[9]

a.i.n... [ Kenya believe it? ]

Voltar - widzisz, a ja ciągle mam z tym problemy, za to pamiętam z biologii jakieś strzępy informacji o RNA czy innych mejozach.
Jesteś w biol-chemie?

13.03.2004
19:50
smile
[10]

Yo5H [ spammajster ]

jest w mat/fiz, jak pisal zreszta na poczatku ;p

13.03.2004
19:55
[11]

a.i.n... [ Kenya believe it? ]

faktycznie - pisał :)
No to tym bardziej śmieszy mnie program szkolny...
Przyda mu się w życiu ta wiedza, przyda :P

13.03.2004
20:02
[12]

Voltar [ Centurion ]

Jaaasneee... a to jest akurat dobry pomysł na dyskusję na ten temat. Nie po to wybierałem porfil matematyczno-fizyczny (interesowała mnie przede wszystkim mata), żeby uczyć się jakichś zupełnie niepotrzebnych rzeczy z biologii. Po co mi one? No po co? Czy jak spotkam dziewczynę, z którą chciałbym zagadać, to cczy naszym tematem będzie ilość genotypów w różnorakich typach krzyżówek genetycznych??!! No mooooożeeeee... ale to byłby niezły wyjątek. Ale uczenie się zupełnie niepotrzebnych dla danego profilu informacji to nie tylko problem jednego przedmiotu czy jednej szkoły. Wg mnie leży to w mentalności nauczycieli, jak również w programie nauczania. Wolałbym właśnie, żeby moje dziecko umiało podczas spaceru w lesie rozróżnić rośliny czy drzewa, a nie wyliczać ile gamet powstanie z krzyżówki. Chyba, że akurat je to zainteresuje, lub wybierze drogę nauczaniam wymagającą takiej wiedzy.

13.03.2004
20:04
[13]

a.i.n... [ Kenya believe it? ]

Swoją drogą też byłem w mat-fizie (choć i ten wybór życie zweryfikowało :) i w czwartej, a może już w trzeciej klasie biologia nam odpadła. Na szczęście :)

13.03.2004
20:14
[14]

Voltar [ Centurion ]

Oj tak, zgadza się, na szczęście. :D Tak czy siak, nadal czekam na pomoc. Nie mam jeszcze zadnej oceny, i nie chcę żeby pierwszą była 1...

13.03.2004
20:42
[15]

sparrhawk [ Mówca Umarłych ]

Voltar - na podstawie info jakie dałeś o 3. zadaniu (to, że procenty to miara odległości) to ono nie ma rozwiązania, albo jakieś procenty są błędne.

14.03.2004
15:47
[16]

Voltar [ Centurion ]

sparrhawk - też tak myślałem, ale jak zwykle mogą być miliony możliwości, dlaczego akurat tak jest, a przepisałem naprawdę słowo w słowo. Wiesz, te 4 geny to mogą być nie jedyne przecież geny w chromosomie, ale tylko te cztery zostały uwzględnione... Moja odpowiedź na z.3 to ADCB, i to jeszcze przy założeniu, że jeszcze inne jakieś, pominięte geny są między nimi. P.S. A z pozostałymi nikt nic nie wie? Żadnego studenta medycyny nie uświadczę? ;)

15.03.2004
18:46
smile
[17]

vegeta [ Legionista ]

Zd 1]
Genotyp to zespół genów danego osobnika i według mnie jest 49
Liczba osobników potomnych = 49
Typy gamet = Z pierwszej ABCdEFG
Z drugiej aBcDfG

Ale to zadanie można też zrozumieć że mam skrzyżować Aa z aa póżniej BB z Bb i tak dalej to wtedy:

to w każdej takiej parze będą 4 osobniki potomne .
typy gamet od Aa do GG
Aa z aa--2 typy ‹Aa i aa›
BB z Bb--2 typy ‹BB i Bb›
Cc z cc--2 typy ‹Cc i cc›
itd....

ale nie wiem czy na 100% jest to dobrze!!!!!

15.03.2004
19:16
smile
[18]

vegeta [ Legionista ]

3 zad
po koleji A i D;C i D;B i C;A i B

15.03.2004
19:50
smile
[19]

Banananan [ Dezerter ]

Heh, ja jestem na profilu informatyczno-ekonomicznym i mam rozszerzoną matematykę, informatykę, przedsiębiorczość i WOS. Okazało się natomiast, że aby iść na informatykę na politechnikę muszę zdawać egzamin z fizyki... Natomiast na uniwersytecie już nie trzeba zdawać informatyki... Oczywiście wybiorę (jeśli coś w ogóle będę wybierał :P) uniwersytet, ponieważ nie lubię fizyki... Ale to co się dzieje w tej szkole to jest masakra... Zadania z fizyki są przegięciem... A ja się pytam po co?! Po co?! Co mnie obchodzi, że każda siła sie równoważy?! Do czego mi potrzebne, że wszystkie ciała się przyciągają?! Ludzie... Ale cóż tak już jest ze szkolnictwem w Polsce...

PS: Sorry za off-topica... :D

16.03.2004
20:26
[20]

Voltar [ Centurion ]

Banananan - akurat trafiłeś w sedno - mnie też tak do końca fizyka nie jest do szczęścia potrzebna, więc co? Zlewam na nią, no bo chyba nie będę się uczył czegoś co nie interesuje mnie, i jeszcze nie przyda mi się...

16.03.2004
21:15
[21]

Filevandrel [ Dyżurny Filet Kraju ]

Moja siostra studiuje biotechnologie i by napewno wiedziała ale sie właśnie myje czyli bedzie ja mozna zapytac dopiero za jakies pol h:-)

30.03.2004
16:49
smile
[22]

vegeta [ Legionista ]

mam pytanie czy odpowiedzi które podałem były ok. czy nie?

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.