
neXus [ Fallen Angel ]
Forum CM: Poruszanie sie oddzalow piechoty w BB i AK
Mam kilka pytan (spowodowane kilkoma solidnymi porazkami)
1. Jak najlepiej poruszac sie piechota (w jakim szyku, czy rozproszona, ktoredy najlepiej) aby po wpadnieciu na npla nie wycinalo mi wszystkich prawie do nogi
2. Czy istnieje mozliwosc jakiegos zebrania rozbitych oddzialow? Jesli tak to w jaki sposob?
3. Grajac z kompem czesto mialem sytuacje ze ze strzelajaca do mnie piechota mialem tylko kontakt akustyczny - mimo iz bylem od tej piechoty tylko o 20-30m (raz to nawet kontaktu akustycznego nie bylo - ale to przy czolgu). Jak uzyskac taki efekt?
4. Za pomoca ktorego rozkazu najbezpieczniej sie poruszac?
Caldur [ Konsul ]
Oj biedny biedny neXus :)) To ile to było porażek bo nie jestem na bieżąco ?
neXus [ Fallen Angel ]
nooo 2x z Zajcefem i 2x z Lysym...
za kazdym razem piechote mialem w oplakanym stanie...
a jak w grze z Zajcefem wzialem poborowych to po raz pierwszy mialem okazaje zobaczyc rozbita druzynel ktora nie miala zadnych strat... :/
Kłosiu [ Senator ]
Move to contact - zatrzymuje sie gdy zobaczy jakiegokolwiek wroga, albo gdy zaczna do niej strzelac.
move tu contact z cover arc - zatrzymuje sie gdy cos pojawi sie w cover arc.
Pejotl [ Senator ]
1. Rozrzuc pluton w jakąś figurę geometryczną np. trapez, ale tak zeby dowodca był w miare z tylu i dowodził wszystkimi
2. Czas, czas, czas i dobry dowodca
3. Dowodca z podwójnym bonusem Stealth, dobry teren, nie ruszać się.
4. Move w piechocie Hunt w czołgach
Kłosiu [ Senator ]
Oddzialy zbierasz przez podejscie dowodca wyzszego rzedu z bonusem morale. To kwestia 1-3 tur.
A jezeli ustawisz wojska nie na skraju lasu, tylko w glebi i najlepiej nieco wyzej to wrog zobaczy tylko sound contact, szczegolnie jezeli biegnie ;). Czolg w ogole nic nie widzi ;)

neXus [ Fallen Angel ]
dzieki :)
przetrenuje to na rozgrywce z Lysym :)
mgk [ Generał - Pacyfista ]
Dosyć dobrze piechota porusza się na pancerzach czołgów a najlepiej w halftrackach ;-)

neXus [ Fallen Angel ]
mgk ->> ale zeby calosc piechoty tak przewiesc bym musial miec chyba batalion pancerny ;)))
mgk [ Generał - Pacyfista ]
Ale zawsze można przewieżć pierwszy pluton a reszt dojdzie sobie truchcikiem ;-)

neXus [ Fallen Angel ]
mgk -> ja siedzac codziennie 10+ h przed kompem mam lepsza kondyche niz piechota w BB i AK, a ty mi kazesz nimi truchtac ;)))
mgk [ Generał - Pacyfista ]
Wojan to nie ptrzelewki - musza troche pobiegac ;-)
A tak przy okazji to wydaje mi sie że ci z AK są trochę lepsi mają lepsze morale i kondycje

von Izabelin [ Luftgangsta ]
Nexus--> ALe nie odżywiasz się ziemniakami, nie kopiesz rowów, nie masz karabina i plecaka, i niewygodnych butów jak biegasz itd;))
koles551 [ Legionista ]
W AK poruszanie się piechotą to jakś udręka, przez 5 tur idą od jednego lasku do drugiego, a jak ich ktoś uraczy ołowiem to wieją. Normalnie tragedia. W BO lecą jak burza-to lubię

merkav [ Aguś ]
koles551 - i to uwazasz za w miare realne ?
Huscarl [ Konsul ]
Jest kikla formacji dobrych dla piechoty. Zalezy w jakim ternie jestes, i jaka bitwe rozgrywasz. jelsi teren jest nierozpoznany i mozesz sie spodziewac ataku z kazdej strony oraz zasadzek najlepije uzyc formacji w klin, np. pluton z 3 druzynami + dowodca
1 idzie przodem 2 na flankch nieco z tylu, dowodca za nimi ale musi ich miec w swoim zasiegu dowodzenia. teraz jak wpadniesz na npla oberwie co najwyzej ten z przodu, a ci z flanek maja pole manewru, moga wesprzec ogniem druzyne prowadzaca, lub wykonac jakis manewr.
Jesli cie to interesuje moge omowic inne formacje.
Pozdro
Plantator [ spamer ]
Huscarl --> nmie to interesuje, omów inne formacje proszę
jpn [ Centurion ]
huscarl --> Jeśli możesz to omów inne formacje.
neXus [ Fallen Angel ]
Huscarl -> bardzo poprosze :)

Huscarl [ Konsul ]
SKORO PROSICIE!!!! :)
Inna formacja to formacja w liere V czyli na tym samym plutonie omawiajac 2 druzyny z przodu )zapewnia to wieksza sile ognia na wprost) jedna z tylu za nimi i oczywiscie dowodca. dobra na otwartym polu, gdyz kiedy zostaniesz zaskoczony to odrazu dwie druzyny otwieraja ogien do npla, ta z tylu moze wykonac manewr, lub wspierac. Oczywiscie formacje to podstawa do manewru. Mowimy tu o pojedynczym plutonie, ale plutony musza ze soba wspolpracowac zapewniajac oslone dla plutonu poruszajacego sie. Idziemy skokami.
Omowie to pozniej jesli TRZEBA :)
Ale jesli chodzi o formacje to jeszcze mamy dwie podstawowe : / i \ w zastosowaniu zadko przy krawedzi mapy prawa krawedz / i lewa krawedz \ chyba oczywiste dlaczego??
Pozdrawiam i mam nadfzieje ze pomoze wam.

lysy77 [ Legionista ]
Moze link wam pomoze. niestety po angielsku.

NeoBerger [ Generaďż˝ ]
Huscarl --> w grze CM, ktora ja posiadywam wszelkie tego typu lamance o ktorych piszesz nie wychodza.
Ta akrobatyka geometryczna jest na nic gdy przeciwnik i tak strzela do czego chce. Musialbys naprawde mocno rozwloczyc druzyny po terenie zeby to mialo jakies znaczenie jak stoja wobec siebie.
Pzdr
B.
Kłosiu [ Senator ]
Nie no Berger, formacje sie przydaja, glownie w gestych lasach z tym ze czesto nieco bardziej skomplikowane niz linia, /, V czy ^. Inna sprawa, ze na standardowym terenie do CM najczesciej nie ma czasu albo miejsca na ustawianie plutonu w formacje. Natomiast, jezeli podstawic za "druzyne" pluton, a za "pluton" kompanie to juz jest inna sprawa. Formacje bojowe kompanii w CM to temat rzeka ;)

faloxxx [ Generaďż˝ ]
z doswiadczenia z BB wiem ze w lesie najlepiej isc zwartą linią :) i powoli. Jak sie na cos nadziejesz to zazwyczaj masz przewage ognia i wygrywasz. Jednak trzeba uwazac na ostrzal arty, dzial i czolgow. Gdy tylko pierwsze znaki na niebie i ziemi pokazuja ze cos takiego sie zbliza trzeba natychmiast rozproszyc rojaków a najlepiej zwiac z zagrozonego regionu jesli sie da oczywiscie, bo nie zawsze sie da.
Na otwartym terenie natomiast najelpiej wykonywac skoki od kepki do kepki. Wysyla sie druzyne do kepki a reszta ich oslania, jesli teren sie okaze bezpieczny przeskakuja nastepni i potem do nastepnej kepki az sie natkniemy na przeciwnika :) Wtedy trzeba uzyc wsparcia do pomocy piechocie aby go zmażdżyć, co nie jest proste gdyz zazwyczaj on tez ma jakies wsparcie :)

Huscarl [ Konsul ]
Oczytwiscie temat formacji i zwiaznaych z nimi manewrow to temat rzeka. Ale wedlug mnie wazne jest zeby plutony ze soba wspoldzialaly. Koncepcja jest taka ze jeden naciera, drugi go oslania powiedzmy z lasku czy innego terenu dajacego ochrone i mozliwosc skrycia sie. Plutony stosuja formacje w zaleznosci od terenu, musza byc elastyczne. Ktos tu napoisla ze w lini sa najlepsze bo maja najwieksza sile ognia. Zgadza sie maja najwieksza sile ognia, ale po pierwsze: sprobuj wcyciagnac taki oddzial spod ognia - ni ema sznas, chyba ze sam ucieknie bo sie zalamie. Niech dojdzie do tego atak z flanki i po druzynie. Taki pluton nie ma rezerw bo wszyscy sa z przodu. Oczywiscie linia jest dobra jesli oslaniamy 2 pluton i jestesmy w dobrym terenie, lub mamy przewage nad przeciwnikiem i chcemy go zdusic ogniem.
Moze ktos wyprobowal praktycznie juz jakies formacje i manewry i sie podzieli refleksjami??
faloxxx [ Generaďż˝ ]
Huscarl --> linia jest dobra tak jak napisalem tylko w lesie ! Żadne inne formacje nie zdaja tam egzaminu bo jak bedziesz trzymal czesc ludzi z tyłu to piersza linia jak sie natknie na wroga to poprostu polegnie pod jego ogniem. Ci z tyłu nie beda mieli widocznosci zeby dac jakakolwiek osłonę.
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
Formacja, formacją a i tak najlepiej miec z tylu jakies wsparcie. Najlepiej spotera z tak wyliczonym czasem aby w nastepnej turze po napotkaniu obrony wyslal im kilka kuferkow. Po ostrzale atakujacy ustawiaja sie w formacje dozynkowa.
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
faloxxx-->jezeli rozstawisz atakujacych w lesie szeroko to boczne druzyny moga nic nie zauwazyc i nie wespra srodkowej. Jezeli pojda wasko to moga oberwac wszyscy. Z tego co pamietam Amerykanie wysylali do przodu szperacza a dopiero za nim posuwala sie reszta. Oczywiscie spoter tez sie przyda ale czesto jest bez LOS wiec troche strach otwierac ogien.
Oczywiscie obrona w głebi lasu to niezla zabawa. Po rozpoznaniu przez atakujacego przeciwnika naszych pozycji polecam sie cofnac na druga linie. Niech spoter tlucze po pustych krzaczorach. Po ostrzale ostrozny powrot na 1 linie gdzie pozostawiamy obserwatora ktory zaalarmuje czy nie przyjaciel byl szybszy i nie zajal nasza 1 linie.
Jezeli nawet to zawsze pozostaje atak z flanki. Gdzie nalezy sie ostroznie podkrasc. Gorzej jak nasi flankujacy natkna sie na przeciwnika ktory nas flankuje.
Podstawowa zasady w lesie to max koncentracja sily i "wypieszczone" rozkazy z kombinacja move to contact i run.

jpn [ Centurion ]
A może ktoś powie co mam zrobić. Jest las, wychylić się z niego nie można bo dostaje się pod ostrzał puszek i dział. Lasek jest po nawale 105. A teraz najzabawniejsze. Ustawiliśmy się w linie i nawalamy się. On flankuje mnie a ja flankuje jego flankujących. Może ktoś podpowie co zrobić. Mam do dyspozycji cały pluton ale gdzie go rzucić jeśli na całej długości lasku jest linia walk?

Kłosiu [ Senator ]
To proste. Uderz na flanke, przelam ja, a potem skrec i atakuj wzdluz jego linii :)
jpn [ Centurion ]
Ale tam się nie przedre, 3 drużyny idą na flance.
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
Proste-tam gdzie myślisz że dodatkowy pluton przełamie obronę czyli tam gdzie przeciwnik broni się w podobnej sile. Dodatkowy pluton jktóry go przygniecie ogniem ma szanse po pewnym czasie złamać opór. Możesz tpo zrobić za 2-3 tury jak przeciwnik będzie miał już mniej amunicji. W takiej sytuacji nagle pluton z pełnym zapasem przesądza sprawę.