GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Pytanie do rowerzystów.

08.03.2004
12:01
smile
[1]

twostupiddogs6 [ Pretorianin ]

Pytanie do rowerzystów.

Nurtuje mnie od dłuższego czasu takie pytanie. Dlaczego max rozmiar kół w obecnie używanych rowerach to 28 cala(proszę bez odpowiedzi typu, bo by się w widelce nie zmieściły, bo to wiadomo, ale przecież można wyprodukować spokojnie większy widelec)? Chodzi mi czy są tutaj jakieś przeszkody z dziedziny fizyki typu słabsza opływowość i gorsza dynamika jazdy takiego sprzęta etc... Jedyne co mi przychodzi do głowy to, to ,że taki rower byłby bardzo mało zwrotny - już mój crosowy z 28calówkami jest dużo mniej zwrotny w porównaniu z góralami z 26-ami. Zatem ktoś wie?

08.03.2004
12:03
[2]

Swidrygajłow [ ]

nie wiem, może mniej zwrotny i cięższy

08.03.2004
12:07
smile
[3]

K@mil [ Wirnik ]

Moze dlatego ze wiekszy rozmiar kol oznacza ze trzeba by zrobic dluzszy widelec no i rower bylby wyzszy ? W szosowym pogorszyloby to oplywowosc, w goralu, musialbys wyzej siedziec co wplywa negatywnie na stabilnosc. Fakt, opony by sie wolniej zuzywaly ale dochodza koszty wytworzenia takiej opony i detki do niej - a to ma wplyw na cene.. No i ta zwrotnosc... W kolazowce moze nie jest tak potrzebna, ale w goralu jest niemal niezbedna.

08.03.2004
13:35
smile
[4]

Big Money [ Senator ]

Koła o rozmiarze ponad 28 cali lub 28 cali przez swoją wiekszą masę wolniej by się rozpędzały, powodowały by wieksze opory toczenia a także były by nieprtaktyczne w użytku, rower z takimi kołami to była by prawdziwa drabina :)
A co do Twojego ogolnego wniosku, dlaczego nie ma rowerów z wiekszymi niz 28 cali... oczywiście ze są - Gary Fisher produkuje takie rowery seryjnie, są to rowery do mtb, zostały oficjalnie dopuszczone do startów w mistrzostwach świata.
Pod linkiem masz przykład :

08.03.2004
13:38
smile
[5]

tygrysek [ behemot ]

OT

Czy może ktoś mi pomóc i podać linkę do stronki Scoot'a ??
THNX

/OT

08.03.2004
13:39
smile
[6]

Big Money [ Senator ]


https://www.scottusa.com/

Scott, przez 2 t a nie 2 o :))

08.03.2004
13:47
[7]

twostupiddogs6 [ Pretorianin ]

==>Big Money
Zaznaczam od razu,że nie jestem ekspertem, ale jeśli co to rozpędzania sprawa jest oczywista to natomiast argument o większym oporze nie przemawia do mnie, gdyż jeśli rower o oponach 28 cala jest w stanie jechać o wiele szybciej od takiego z 26(oczywiście zakładamy,że podłoże jest twarde) logiczne by było, że o większych będzie jechał jeszcze szybciej. Natomiast jak mówię jestem calkowitym lakiem w tych kwestiach.

08.03.2004
13:53
[8]

Big Money [ Senator ]

twostupiddogs6 << rowery szosowe jezdza szybciej głownie dzieki temu że maja bardzo cienkie i lekkie opony, cały taki rower jest bardzo lekki. Rowery mtb maja jednak tendencje do większego cięzaru niz szosowe, opona 29 cali czy 28 będzie "wyzsza" od 26 cali, przez to bedzie stawiac wiekszy opor aerodynamiczny.
Takie jest moje zdanie na ten temat.
Można sie jeszcze zagłebis w temat, dłuzsze szprychy powoduja mniejszą sztywność kół, to moze prowadzic do łatwego krzywienia sie obręczy, przez swój rozmiar rower taki bedzie mało stabilny itd itp..
Nie wiem jakie sa plusy wiekszego rozmiaru kół, ale jakies muszą być skoro takie rowery sa produkowane (29 cali).

08.03.2004
13:58
[9]

Fett [ Avatar ]

taki rower z duzymy oponami byłby też niebezpieczny. Spaść takiego to łola Boga :)

08.03.2004
13:58
[10]

twostupiddogs6 [ Pretorianin ]

==>Big Money
to oczywiste, że rowery szosowe są szybsze też dlatego, że są lżejsze i mają cienkie opony, ale z jakiegoś powodu te 28 calówki w nich są...gdyby było tak, że większe koła powodują większy opór to by ich przecież nie montowano, bo niby po co? aby się ciężej jeździło?

08.03.2004
14:05
[11]

Big Money [ Senator ]

No nie wiem... mam na ten temat swoja teorie ale nie wiem czy ktokolwiek z tego cos zrozumie :))
Wydaje mi się, ze ma to również związek z aerodynamiką roweru szosowego, zauważ że rowery takie pomimo dużych koł maja stosunkowo małe ramy, z jednej strony rozwiązanie takie umozliwia przyjecie przez zawodnika maxymalnie pochylonej i aerodynamicznej pozycji na rowerze, a z drugiej strony umozliwia najskuteczniejsze wykorzystanie energi nóg do napędzania roweru ( najwydajniejsza jest pozycja, w której pedałujesz lekko do przodu a noga w kolanie podczas najnizszego połozenia stopy jest minimalnie ugięta).
Widocznie korzysci z takiego rozwiazania są wieksze niz z montowania w rowerach szosowych 26 calowych koł.
Pozatym nie wiem jak to jest na szosie, ale wydaje mi sie ze wieksze koła na asfalcie moga dawac lepszą stabilnosc roweru, włascie dzieki nizszej ramie i niższemu umiejscowieniu samego srodka cięzkosci (czyli zawodnika :)
Inna teoria, to np długie wielokilometrowe zjazdy podczas np. tour de france - wiekszy obwód obręczy powoduje mniejsze jej nagrzewanie podczas hamowania.

08.03.2004
14:12
smile
[12]

twostupiddogs6 [ Pretorianin ]

==>Big Money
i właśnie o tego typu odpowiedź mi chodzilo.

08.03.2004
14:13
[13]

mi5aser [ Nawiedzający Sny ]

Mi się wydaje że ten 28 calowy obwód kola jest wypadkową kilku spraw. Z jednej strony im większe koło tym lepiej bo przełożenie z zębatki na obwód koła jest bardzo duże a więc jeden obrót malutką zebątką przekłada się na jeden obrót większego koła = większa szybkość maksymalna przy takim samym tempie kręcenia pedałami. Z drugiej strony im większe koło tym wyższy rower a więc mniej aerodynamiczna pozycja jadącego, utrudnione manewrowanie, no i trzeba uważać na przelatujace samoloty ;p a do tego pewnie te nieszczęsne 28 zostało gdzieś tam kiedyśzatwierdzone przez jakiś komitet jako standard na zawodach i producenci się dostosowali : ))

© 2000-2025 GRY-OnLine S.A.