
Supra [ Chor��y ]
Forum CM: Jam raczkujący :))
Dwa dni temu udało mi się wreszcie pozyskać jedną z częsci CM'a. Jest to część najnowsza - Africa Corps. Osobiście wolałbym walczyć w Europie, ale to już swoją drogą. Ciekawi mnie jednak czy 3 część jest odpowiednia dla początkującego ?
Jak nakazie ograniczam się do starć z komputerem, lecz i ten mnie łoi. Z tego względu mam parę pytań.
1) Chciałbym dowiedzieć się co dokładnie oznaczają pokazane z boku (czyt. Na screenie) komendy. W większości już wiem, ale nie widzę różnic pomiędzy niektórymi.
2) Czy da się dostarczyć amunicje jednostką, które już całą zużyły?
3) Czy da się zabrać broń niezdolnym do pracy jednostką / ludzią?
4) Czym najlepiej niszczyć czołgi nie przyjaciela (albo inne wozy opancerzone) nie mając wlasnych ?
Wiem, że niektóre (no dobra, wszystkie) moje pytania mogą wywołać uśmiech (szeeeroki) na waszych twarzach, lecz muszę je zadać gdyż FAQ na stronie CMHQ mało mi pomogło :)
Pozdrawiam wszystkich forumowiczów. :)
Ps. Jeszcze raz przepraszam za moją nie widzę :)
Pozdrawiam wszystkich forumowiczów. :)

faloxxx [ Generaďż˝ ]
najnowsza czesc jest najlepsza dla poczatkujacego :) niektorzy moga powiedziec ze to CM BO jest najlepsze do nauki ale ja sie z tym nie zgodze gdyz w BO piechota zachowuje sie bardzo nierealistycznie i przesiadajac sie potem na BB i AK bedzie ci bardzo ciezko. Ponadto AK to zbior wszystkich najlepszych cech BO I BB ( jak dla mnie najlepiej sie gra wlasnie w AK )
1. rozkazy sa omuwione szczegułowo na stronie CM HQ w dziale teksty radze tam zajrzec i przeczytac tez wszystko autorstwa pejotla ( to stary zrzęda ale zazwyczaj mądrze gada :)
2. NIE
3. NIE
4. Dziala ppanc, piaty, bazooki, szreki, fausty, rusznice ppanc, granaty ppanc, otwarte pojazdy mozna latwo zniszczyc artylerią bądź moździezami :) Dodatkowo lekko opancerzone pojazdy schodza od celnej serii karabinu maszynowego, no i oczywiscie lotnictwo ale ja nie polecam bo tu jest zbyt duza przypadkowosc

Supra [ Chor��y ]
faloxxx ---> No i o to mi chodziło :) Dzięki chłopie. W razie dalszych wątpliwości będe podbijać wątek.
Ps. W późniejszym czasie ujawnie swój prawdziwy nick (i tak mało wam mówiący), lecz bałem się, że mnie wyśmiejecie :P

faloxxx [ Generaďż˝ ]
spoko nikt tu nikogo nie wysmiewa :)
a jesli masz jakies problemy to pytaj a najlepiej BamSey'a przyjaciela smoczków ;)

faloxxx [ Generaďż˝ ]
pozatym jak chcesz zobaczyc jakie durne topiki zakładają niektorzy smoczkowcy to wejdz tu do tego linka poniżej ;)
hehehehe

Supra [ Chor��y ]
faloxxx ----> hahhaa :) No to poprawiłeś mi humor :)) (i zmusiłeś do 10 przelogowania :P )
A skoro jeszcze tu jesteś powiec mi na czym polegają shoot & scoot i hull down :) (w poradnik ww. pana nic o tym nie ma) :))

Supra [ Chor��y ]
powiedz :)
faloxxx [ Generaďż˝ ]
sorki zapomnialem ze ten opis jest do BO i nie ma wszystkich rozkazow :)
shoot & scoot - wyznaczas miejsce do ktorego czolg zasuwa na pelnym gazie, zatrzymuje sie tam i oddaje jeden strzal do celu ktory zobaczy a nastepnie wycofuje sie zpowrotem na pozycje :) Jesli po wyjechaniu nie zobaczy zadnego celu to postoi chwile i cofnie sie i tak
hull down - czolg jedzie do miejsca w ktorym znad wzgorza bedzie mu wystawac tylko wieza a pancerz kadłuba bedzie niewidoczny. Osobiscie nie polecam tego rozkazu gdyz czasem AI nie wie gdzie sie ma zatrzymac, wydaje mi sie ze ten rzokaz bylby dobry gdyby mozna bylo jeszcze wyznaczyc punkt odniesienia wzgledem którego czolg ma stac w hull down.
el f [ RONIN-SARMATA ]
Supra
"strzel i zwiewaj" - nigdy tego jeszcze nie używałem
"Hull down" - pojazd szuka takiej pozycji w której tylko wieża wystaje ponad nierówność gruntu - trudniej wtedy zestrzelic taki wóz.
Rada - nie graj z kompem tylko z ludźmi. Nie nabierzesz złych nawyków i szybciej się nauczysz. Poza tym większa przyjemność z gry.
von Izabelin [ Luftgangsta ]
Rozkazy:
Halt- Zatryzmac się
Fast move- szybki ruch (bieg)
Contact- Ruch az do osztrzelania, stycznosci z npla
Hunt- Ruch jak powyżej, tylko ze po utracie kontaktu z wrogiem jedziemy dalej.
move- ruch marszowy
reverse- tylny bieg
hull down- pojazd wyszukuje pozycji "hull down" inaczej jedzie tak by wystawała tylko wieza.
Shoot & scoot- sztrzel i ucieakj
ROtat-- obróć
Pause- pauza w wykonaniu rozkazu
Target- cel
Target next- nastepny cel
Smoke- nabój dymny
Cover arc- łuk w którym będzie sztrzelaał jednsotka.
COver armour- jak powyzej, tylko że będzie osztrzeliwać wyłacznie pancerne jednsotki
Open up/ buuton up-- wystaw łeb, schowaj łeb dowódcy i kierowcy czołgu (czy innych wymagających dostepu do świezego powietrza.
Line of sight (LOS) Linia wzroku.

el f [ RONIN-SARMATA ]
Heh, Faloxxx mnie uprzedził... :-)

faloxxx [ Generaďż˝ ]
ma sie ten refleks ;)

Pejotl [ Senator ]
Taaa, zobaczyli smoczka i od razu cała watacha się przyssała...
A co wy robiliście w dzieciństwie!?
Kłosiu [ Senator ]
faloxx --> to ty juz tak dlugo tu grasz? :)
Supra -->
shoot&scoot - to podstawowa komenda dla lekkich niszczycieli czolgow, Marderow, Nashornow itp. Znacznie zwieksza ich przezywalnosc. Dzialanie dobrze opisal faloxx.
hulldown - czolg szuka pozycji hulldown wzgledem punktu ktory mu wskazesz, czyli w punkcie ktory pokazesz rozkazem hulldown powinno byc widac tylko wieze czolgu, kadlub skryty za przeszkoda. Najlepiej komenda Hulldown wskazywac po prostu wrogie czolgi. Wiekszosc graczy tego nie uzywa, reczne wyznaczanie hulldown (za pomoca hunt) dziala o wiele lepiej.
Zgadzam sie z faloxxem, ze AK jest najlepsza dla poczatkujacych. BO jest bardzo latwe i malo realistyczne, BB jest z kolei trudniejsze w zakresie dowodzenia piechota :)

faloxxx [ Generaďż˝ ]
klosiu 11.03.2003 to moj debiut na forum :) niedłógo rocznica :D
rejestracji na CM HQ dokonalem jakies 7 mies wczesniej a sam gralem wczesniej z kompem rok :P

faloxxx [ Generaďż˝ ]
i jescze jedno do klosia :)
z tym hull down to mnie zaskoczyles nie wiedzialem ze tego sie tak uzywa :)
bedzie trzeba potestowac

Kłosiu [ Senator ]
faloxxx --> zajebisty watek ,ale sie usmialem :)))))
"szukam recepty na łatwe i szybkie zwycięstwo.
hę ??
co wy na to ???"
hahaha :D Jak ja to moglem przegapic rok temu? :D
Kłosiu [ Senator ]
faloxx --> to sie tak uzywa. Uzylem tego raz. Gdy PzIV zblizal sie do pozycji hulldown, dowodca dostal w leb od snajpera. Panzer dokulal sie do idealnej pozycji hulldown, wystawil wieze, a jakze ;) Tylko byl shocked i T34 rozwalil go w drzazgi! Zostal mi po tym uraz ;)

Supra [ Chor��y ]
No to już wszystko wiem, dzięki :)
Sugerujecie żebym grał z ludźmi, ale kto będzie chciał grać z taką lamą ? :) Muszę jeszcze trochę obeznać się z taktami i wogóle :) Poza tym żałuje, że nie można łączyć się przez serwery.
Ps. Ide oglądać wroga u bram :)

faloxxx [ Generaďż˝ ]
klosiu --> chcialem koniecznie cos napisac na forum a zupelnie nie mialem pomyslu co no i takie cos wyszlo hehehe

faloxxx [ Generaďż˝ ]
supra wylij jakiegos PBMa na mail [email protected] a chetnie pogram :)
mozemy sie tez umuwic na TCP/IP
Kłosiu [ Senator ]
Supra --> grajac z kompem nie nauczysz sie grac z ludzmi, a grajac z ludzmi nauczysz sie grac z kompem ;) GRa z kompem przydaje sie, owszem, do opanowania klawiszologii (od razu radze wdrazac sie do uzywania klawiszy do wydawania rozkazow - oszczednosc minuty na turze to o 40 minut krotsza bitwa ;)) Sa ciekawe scenariusze do gry z kompem, sam czasem lubie zagrac partyjke, zaleta jest tu krotki czas gry, ale lepiej grac z czlowiekiem.

Supra [ Chor��y ]
faloxxx ---> Może za tydzień... :)
Może ktoś mnie jeszcze wtajemniczyć na cyzm dokłądnie polega tryb gry przez e-mail (że tak to brzydko nazwę) :)
Kłosiu [ Senator ]
Supra --> dzial teksty, art o Pbemach, napisal chyba Rami. Ogolnie na przemian gracze wysylaja sobie rozkazy mailem, ogladaja filmiki i wydaja nowe rozkazy. Elegancko zabezpieczone przed oszukiwaniem, jak nie mozesz wykrolic 3-4h na tcp to jest to dobre rozwiazanie. PBEM ma jedna powazna wade: jak przegrywasz, musisz sie z tym meczyc przez dlugie tygodnie ;D

faloxxx [ Generaďż˝ ]
zapraszam do działu teksty na CM HQ
a tu bezposredni link do opisu gry przez PBM

faloxxx [ Generaďż˝ ]
klosiu ....... jak zwykle niesawodny :)
Kłosiu [ Senator ]
No kurcze, sam sie na tym uczylem, jak zaczynalem ;) Az ciezko uwierzyc, ze 3 lata temu Rami juz nie gral ;)

faloxxx [ Generaďż˝ ]
kłosiu --> to ty sie czegos uczyłeś ???
a ja myslalem ze ty byłeś najpierwszy :D

Pejotl [ Senator ]
Kłosiu -> no właśnie, a sam to nie chcesz zostawić potomności nawet pół poradniczka
Kłosiu [ Senator ]
ba, Pejotl --> ja nie mam zdolnosci do przedstawiania w syntetycznej formie swoich wiadomosci :)

Pejotl [ Senator ]
Kłosiu -> nie musi być w syntetycznej, możesz się rozpisać, nie ma sprawy :)

faloxxx [ Generaďż˝ ]
klosiu popierram wniosek pejotla napisz cos ja jako nowy smoczkowiec z przyjemnoscią poczytam :)

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]
faloxxx - a ja myslalem ze juz nie grasz pbemow...
jeli tak to moze w koncu odeslesz nasze ???
PaZur76 [ Pretorianin ]
post nr 400 ...
(sorry , nie mogłem się powstrzymać ;-p ...)
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
faloxxx->11.03.2003 to moj debiut na forum :) niedłógo rocznica :D
rejestracji na CM HQ dokonalem jakies 7 mies wczesniej a sam gralem wczesniej z kompem rok :P
Nie chce byc złosliwy ale to wiele tłumaczy ;-P

Supra [ Chor��y ]
Proszę o oklaski :)
Ps. Nie mogę ściągnąć żadnego pliku ze stronki :/ (CMHQ)

Supra [ Chor��y ]
Up (liczę na pomoc z plikami)
Skorzeny [ Centurion ]
Supra---> sam z sobą grałeś??? :D hiehie....

faloxxx [ Generaďż˝ ]
oto alternatywny serwer dla plikow dzialajacy pod kierownictwem świetnego Elvisa króla rocka :]

Macu [ Santiago Bernabeu ]
Nie chce mi sie ciągle prząłączać użytkownika ;)
Mam dwa pytania:
1) Czym to ugryźć ? (screen nr 1)
2) Co ten pan robi ? (screen nr 2)
p

Macu [ Santiago Bernabeu ]

merkav [ Aguś ]
Ad.1 Jak masz cos pancernego to nie ma sie czego obawiac, jak tylko piechote to granatami i innymi rzycanymi rzeczami z boku/tylu
Ad.2 Namierza, za 27 sekund zaczna spadac pociski :)

Macu [ Santiago Bernabeu ]
merkav ---> no dzięki :) I pomyślec, że kazałem mu leżeć z dala od akcji. :]

Kłosiu [ Senator ]
o Macu ;)
Spottera najlepiej trzymac daleko od miejsca akcji, byle widzial co ma zbombardowac. On tylko wskazuje cele dla baterii za mapa, wiec odleglosc dla niego nie ma znaczenia. A drewniany pillbox tak jak pisal Merkav - dowolne dzialo (nawet 20mm), a jak nie masz, pozostaje zadymienie (mozna to zrobic nawet spotterem)i atak piechota. Bunkry maja ograniczony kat ostrzalu wiec jak zajdziesz z boku to po nim.

Macu [ Santiago Bernabeu ]
Kłosiu ---> Ok, łapie :)
Ps. Jak widać na pierwszym obrazku, tak właśnie chciałem zrobić, tzn. obejśc bunkier.

merkav [ Aguś ]
Macu - aha i wydawanaie kupy kasy na spottera crack (ja bym bral 2 conscripty :D ) IMO jet bezcelowe chyba ze tak bardzo zalezy ci na szybkosci strzelania :) -

Macu [ Santiago Bernabeu ]
merkav ---> ja narazie się uczę, więc kazalem komputerowi wszystko kupić :) Czyżbym źle robił, nawet na moim stopniu zaawansowania ? :)

Macu [ Santiago Bernabeu ]
Jeszcze jedno, może jestem tempy, ale o co tu qrwa chodzi ? :)

Macu [ Santiago Bernabeu ]
tępy oczywiscie :)

merkav [ Aguś ]
Macu - tutaj sobie zanzaczasz ktora strona najchetniej grasz, widac to potem w profilu.

Macu [ Santiago Bernabeu ]
merkav ---> tyle to wiem, ale to jest na zasadzie lewy ptaszek gorna flaga, prawy dolna, czy jak ?
Kłosiu [ Senator ]
Macu --> zaznacz i zobacz co sie zrobi :) Ale pewnie jest jak mowisz, juz dawno tam nie zagladalem :)

swietlo [ Canaille Carthagienne ]
Macu - tez masz problem - zaznacz wszystko jak leci. I tak na razie Szymon pracuje nad zmiana profilu i nic ci sie nie zapisze;)

Macu [ Santiago Bernabeu ]
swietlo ----> Nawet nie tyle co problem, ale poprostu zaciekawilo mnie to :) Rozwiązano to strasznie dziwnie :)

Macu [ Santiago Bernabeu ]
Co to są takie punkty ? :) Wygrałem z 93% :)

Macu [ Santiago Bernabeu ]
Kłosiu [ Senator ]
Macu --> TRP (target reference point) - punkt wstrzelania. W promieniu jakichs 20m od niego spotterzy naprowadzaja arty w czasie okolo 1 minuty, a i zwykle dziala sa celniejsze.
Kryan [ Legionista ]
To ja tez mam pytanko.
Czy wielkosc suppressing fire'a zalezy tylko od wartosci firepowera... chodzi mi konkretnie o MG: czy jesli MG ma taki sam firepower na dany cel co jakas druzyna z riflakami to z tego wynika ze maja taki sam suppressing fire na ten cel?
Kłosiu [ Senator ]
Kryan --> skomplikowane pytanie, ten kto w pelni na nie odpowie ten bedzie mistrzem gry piechota w CM ;)
Dzialanie ognia rozni sie w zaleznosci od tego czy cel jest ostrzeliwany z przodu, z boku, z tylu czy z roznych kierunkow. Dzialanie ognia nie zalezy az tak o jego sily, ale wlasnie od kierunku czy kombinacji kierunkow z jakich przychodzi.
Co do MG: W BO nie roznia sie w specjalny sposob od ognia normalnej druzyny piechoty. W BB i AK MG z cover arc strzela do danej druzyny piechoty dopoki nie padnie na ziemie, a nastepnie przerzuca ogien na nastepny cel. Dlatego jest w stanie zatrzymac atak wiekszych sil. Ta mala zmiana sprawila, ze BB i AK to zupelnie inne gry niz BO;)
BamSey [ Generaďż˝ ]
Kłosiu----> Zgoda, tylko mam pewna wątpliwość. W CM jak wiemy graficzne przedstawienie druzyny to trzech ludków ale to tylko po to zeby gracz wiedział gdzie mniej więcej jest dana druzyna. W rzeczywistości jak piszą twórcy druzyna jest rozrzucona w kwadracie około 20m na 20m więc co za tym idzie ogień "boczny" w takiej sytuacji jest wzgledny, oczywiście jest ukierunkowanie "frontu" druzyny ale IMHO nie powinno to mieć aż takiego znaczenia przy ogniu bocznym jakie ma w CM a to z racji własnie rozproszenia druzyny. Widze tu pewna niekonsekwencję autorów. Co innego ogień prowadzony do druzyny z kilku kierunków naraz wtedy wiadomo ze suppresion powinno być duzo wieksze.
Myśle też że powinno to wygladać IMHO tak że ogień dajmy na to druzyny piechoty czyli jakichś 8 do 12 luf powinno (w zalezności od dystansu rzecz jasna) wywierać większy wpływ na tzw suppresion ostrzeliwanego wroga niż pojedyńczy CKM nawet uwzgledniając jego duzą szybkostrzelność (biore to z tąd że nagła palba z kilkunastu luf nawet jesli nie wyrządza realnej szkody to napewno (no dobra, chyba;) ma wiekszy wpływ na zachowanie się ludzi niż pojedyńczy CKM Oczywiscie im dalej tym CKM mniej traci na sile i wpływie na stan psychiczny druzyny wroga niż analogiczny ogień chocby i całej drużyny piechoty.
To takie gdybania moje jak to powinno być a jak wyglada. Jestem ciekaw jak ty to widzisz?
Kłosiu [ Senator ]
bardzo oszczednym ogniemBamsey --> no nie wiem. Ogien tylko z boku powoduje zwrocenie sie druzyny frontem do otrzymywanego ognia, wiec wtedy straty morale sa prawie zerowe. Od przodu, tylko bardzo silny ogien powoduje spanikowanie druzyny. Dopiero ogien z kilku kierunkow tak naprawde jest skuteczny. Czyli tu niezgodnosci nie widze.
A co do ognia mg, a druzyny piechoty. Porownaj szybkostrzelnosc. zolnierz wyposazony w kar98k strzela powiedzmy 15 strzalow na minute (trzykrotna zmiana magazynka), a MG42, bardzo oszczednym ogniem 250 naboi (jedna tasma). To rownowartosc ognia 10 strzelcow z kar98k, z tym ze teoretyczna szybkostrzelnosc mg42 jest o wiele wieksza i wynosi okolo 1200strzalow na minute afair. Dla mnie ogien mg nie ma zadnego porownania z karabinem powtarzalnym. Oczywiscie trzeba brac poprawke, ze kazda druzyna niemieckiej piechoty ma mg42 na stanie. Ale, jak sie zdaje ma on sile ognia wieksza 8-10 razy od pojedynczego strzelca z karabinem, czyli moje przyblizenie jest dobre. MG w druzynie piechoty jest co chwila przenoszony, przyciskany ogniem itp. Nie strzela tez ogniem ciaglym. Wiec imho sila ognia mg w druzynie jest ok.
Kłosiu [ Senator ]
tfu, jakich 10 :) z 15-16 strzelcow :)
A ogolnie chodzi mi o to, ze w CM sila ognia m42 w druzynie na poziomie 50 jest ok, i sila ognia hmg 42 na poziomie 150 tez jest ok :) hmg42 ma po prostu mozliwosc celnego strzelania dluzszymi seiamia niz rkm.