Da real Odi [ Konsul ]
Forum CM: Zmniejszenie plikow BMP w CM:AK - jak to sie robi?
Podobno mozna zmniejszyc pliki bmp. Jak to wyglada? Jaki potrzebny jest programik? Ile trwa to czasu? Czy spadek jakosci grafiki jest bardzo widoczny?
Prosze o pomoc w tej kwestii :)
wolfen3741 [ Herr Oberst ]
Mały offtopic czy ktoś może mi wyjaśnić czemu autorzy nie wprowadzą innych formatów grafiki?
Kłosiu [ Senator ]
ODI --> wejdz na www.cmmods.com i sciagnij tekstury ziemi LR. Po co masz sie meczyc, jak tam juz sa odchudzone?
Da real Odi [ Konsul ]
Klosiu ---> wiesz, ale kiedys rozmawialem z Elvisem i on mi cos mowil o zmniejszaniu plikow - wszystkich. Podobno duzo miejsca sie oszczedza na dysku, a ja tego dramatycznie potzebuje. Mam dysk 9,48GB - policz sobie ile zajmuje mi sam Windows i tandem AK&BB - na niewiele wiecej starcza miejsca. Musze szukac wiec oszczednosci i mam nadzieje ze wyjdzie mi to lepiej niz Hausnerowi...:PPP
Pejotl [ Senator ]
Odi -> juz kiedys byla o tym dyskusja i nie wiem czy nie z tobą? :)
Bierzesz darmowy IrfanView i wybierasz polecenie batch conversion, wybierasz pliki i bawisz się ustawieniami. Pamietaj tylko zeby je zapisac potem jako bmp a nie co innego. Program przerobi wszystkie wybrane pliki wg. wybranych ustawien.
Jest jeden haczyk - nie należy dawać "resample" przy plikach zawierających kolor dla CM przezroczysty (tzn. cyan), gdyz spowoduje to minimalną zmianę koloru na krawędziach rysynków i potem dziwne efekty na mapie.
Zmniejszałem tekstury poleceniem HALF - co daje zmniejszenie czterokrotne i nie przeszkadzalo to w grze - aczkolwiek widac bylo pewne rozmycie tekstur przy najwiekszych zblizeniach.
Da real Odi [ Konsul ]
Pejotl ---> Nie bralem udzialu w tej dyskusji. Dzieki za instrukcje. Zaraz sie do tego zabieram :)
Pablo1142 [ Pretorianin ]
ja mam natomiast pytanie czy po zmianie tekstur plynosc gry widocznie sie zwieksza mam slaby sprzet i wlonczenie duzej mapy powoduje malo plyna gre :/ zastanawiam sie czy jak zmienie juz te tekstury to bede w stanie uciagnac jakas wieksza mapa?
===Elvis=== [ Powrót Króla ]
Odi-->Dla przykładu powiem ci że pliki terenu które wcześniej zajmowały 90 MB zajmuja teraz 5 MB z tym ze walory estetyczne są bardziej niz niskie:/
Pablo-->Powinno się pioprawić ja wczesniej jak odpalałem AK na sredniej mapie to gra klatkowała teraz niemam z tym problemu.
Dla zainteresowanych Mod Terenu w b niskiej rozdzielczości z siatką kartograficzną(przydatne) znajduje się na cmhq.glt.pl
Bombardier [ Konsul ]
PANOWIE
Wszyscy po trochę błądzicie - mówię to jako ekspert, który na komputerze 500MHZ z kartą grafiki ATI Rage 128 z 1999 roku gra w QB za 5000pkt. Od dawna sam przygotowuję sobie mody przyspieszające grafikę. A oto receptura:
1. Zaopatrujemy się w doskonały i darmowy program IrfanView i od razu go spolszczamy (odpowiednie pliki są w pakiecie instalacyjnym). Dzięki temu zamiast Pejotlowskiego batch conversion mamy swojskie przetwarzanie wsadowe.
2. W opcjach tegoż przetwarzania ustawiamy zmianę koloru z 24 na 8 bitów. Otóż kolor 24 bitowy jest potrzebny do wyświetlania zdjęć a nie komiksowej grafiki z CM. Bitmapa 8 bitowa kompletnie niczym nie różni się od 24 bitowej a zajmuje 3 razy mniej miejsca (i na dysku i w pamięci karty graficznej). Takiej konwersji poddajemy absolutnie wszystkie pliki z folderu BMP, nawet te od menu. Nic się złego nie stanie, jakość grafiki nie zmniejsza się ani promil promila a mamy więcej miejsca na dysku i gierka szybciej chodzi. Tak więc tę operację mogą wykonać wszyscy gracze CM.
3. Jeżeli punkt 2 nie przyniósł spodziewanych efektów, porządkujemy zawartość folderu BMP wg wielkości i wybieramy bitmapy o rozmiarze 769MB i większe ale pomijamy niebo i elementy menu (łatwo je rozpoznać bo mają wyróżniające się "niemodularne" rozmiary). W opcjach przetwarzania wsadowego ustalamy zmianę rozmiaru na 50% pamiętając o uwagach Pejotla - ustawiamy zmień rozmiar proporcjonalnie i NIE zaznaczamy opcji zmień rozmiar/rozdzielczość). Przetwarzamy, sprawdzamy jak chodzi gra.
4. Jeśli punkt 3 nie przyniósł spodziewanych efektów, powtarzamy operację na coraz mniejszych plikach. Ale w przypadku takiego złomu jak mój komputer wystarczyły punkty 1 i 2.
Da real Odi [ Konsul ]
bomabardier ---> dzieki. Wlasnie zaczynalem sie za to zabierac i niezbyt szlo mi wgryzanie sie w menu. Juz mialem posta skladac nowego
Da real Odi [ Konsul ]
Zrobione! :) Polecam wszystkim - samo tylko zmniejszenie palety barw (opisane przez bombardiera w pkcie 1) dalo 1,2GB wolnego miejsca!!! A roznicy w grafice nie ma zadnej. Przynajmniej na mojej - slabej juz karcie (TNT 2 Ultra, 32MB) widac wszystko tak jak dawniej. Zadnej roznicy.
Reasumujac: dziekuje wszystkim za pomoc. Jak ktos ma slabszy komp albo potzrebuje wolnego miejsca na dysku troche, to niech smialo robi to co ja.
Da real Odi [ Konsul ]
aha - 1,2GB mniej w obu gierkach lacznie (tzn BB i AK - pojedynczo daje to na kazda mniej wioecej 600MB)
Pablo1142 [ Pretorianin ]
piekna robota zero przycinania przy 5000 proponoje zamiescic ta metode na stronce jako FAQ
a Bombardier-a odznaczyc medalem:)
slavo_cc [ Konsul ]
Jeżeli możecie to potestujcie te zmiejszone bitmapy w grach typu QB, CA, Big Town, Massive demage terenu i 5000 pkt.
Zastanawiam się na jak wydajnym kompie to by poszło ? Myślę że to mogłyby być ciekawe ustawienia na sparing.
A na zwykłych bitmapach przeciętny komp się krztusi.
===Elvis=== [ Powrót Króla ]
Slavo->Na 300mhz 128 MB Ram Savage 32MB, lekko przycina ale to przez Massive demage terenu , ogólnie rewelacyjna metoda:]
merkav [ Aguś ]
Rewelacyjna metoda, zaoszczedzilem prawie 2GB na wszystkich CM'ach :)
Pablo1142 [ Pretorianin ]
teraz mozemy sie zastanowic czemu te bmp sa 24bit skoro przy 8bit gra nic nie traci na wygladzie
BamSey [ Generaďż˝ ]
Metoda podana przez Bombardiera jest REWELACYJNA!! Powinni ją zastosować na swoich kompach wszyscy którzy grają w CM.
Pablo1142----> Grafik zapomniał zmienić ustawienia programu jak znam zycie;)))
Pablo1142 [ Pretorianin ]
moje gdybania to raczej krecenie rynku sprzetu komputerowego bo gra kompletnie nie ma zadnej roznicy poza tym ze chodzi na slabych kompach:)
faloxxx [ Generaďż˝ ]
bombardier --> czemu muwisz ze przy zmianie ilosci kolorow z 24 do 8 nie widac roznicy ?? przeciez 8 bitów to jest tylko 256 kolorów !!
i chcesz mi powiedziec ze takie bitmapy będą takie same jak te które mają 24 bity czyli jakies 20 milionów kolorów ??
merkav [ Aguś ]
Faloxxx - przytocze ci tekst pewnej reklamy "czy widza panie roznice ?... nie... a skoro nie widac roznicy to po co przeplacac" :)
Bombardier [ Konsul ]
Faloxxx - już to tłumaczyłem w swoim pierwszym poscie. 24 bity są potrzebne do opisu bogactwa kolorów, przejść tonalnych i tym podobnych rzeczy na RZECZYWISTEJ fotografii, a CM ma grafikę KOMIKSOWĄ, do której opisu wystarczy 256 kolorów. Pamiętaj, że te 20mln kolorów to teoretyczna mozliwość. Liczy się rzeczywista liczba wykorzystana przez grafika tworzącego bitmapę. Śmiem wątpić, czy malując Shermany i Tygrysy jakiś łepek z Battlefrontu wykorzystywał 20mln kolorów. Zresztą ostateczną weryfikacją jest eksperyment. Jak nie chcesz spróbować na grze, to weź bitmapę z dowolnego moda, skopiuj, na kopii przeprowadź zmianę palety na 8 bitów a potem wyświetl oba obrazki obok siebie i szukaj różnic. Zapewniam Cię, że bedziesz szukał baaaardzo długo.
A poza tym mój pomysł jest skierowany do ludzi, którzy mają słabe komputery i mało miejsca na dysku. jak się do nich zaliczasz to będziesz mi wdzięczny do końca życia i o jeden dzień dłużej. A jak się nie zaliczasz, to sprawa Cię nie obchodzi i nie zabierasz głosu. Proste - prawda?
faloxxx [ Generaďż˝ ]
Bombardier --> Owszem tłómaczyłeś lecz nie chcialem uwierzyc na slowo ....... i dlatego przeprowadzilem test :)
Wybralem 10 losowych plikow BMP z CM AK i przkonwertowalem je na 8 bitów :)
Nastepnie porównywałem je wzrokowo z orginałami żeby sie przekonac jaka jest różnica :]
I stwierdzam że w wiekszosci przypadków nie ma żadnej różnicy !! Rzeczywiscie miales racje, i niniejszym przepraszam i zwracam honor. Dodatkowo dodam że niektóre pliki wyglądały ciut gorzej w podwujnym powiekszeniu ale inne jak na moje niefachowe oko wyglądały (zabrzmi to paradoksalnie ale tak jest) ładniej !!!
Dodam jeszcze że po ponownym przekonwertowaniu plików 8BPP na 24BPP, grafika nieco sie różniła kolorystyką :) Ale to tylko przy ponowynej konwersjii, co oczywiscie jest bez znaczenia bowiem nikt nie bedzie zpowrotem konwetował plików na 24BPP :)
faloxxx [ Generaďż˝ ]
bombardier --> no i pojawił sie problem :/
po zmniejszeniu plikow przez zmniejszenie kolorow do 8 BPP wszystko bylo dobrze az do momentu kiedy z urlopu wrucil Zip i przyslal mi pliczek z naszej bitwy ktora toczy sie we mgle. Otworzylem plik i oczom moim sie ukazalo pole bitwy, dołączam screena do postu.
powiedz mi co z tym mozna zrobic i ktore bitmapy sa odpowiedzialne za mgle ? i czy ten probelm z mgłą u innych tez wystepuje ??
stary [ ZiP ]
echhh, znowu ten paskudny ZiP namieszał.... jemu w głowie tylko jakieś wynalazki! walka w nocy, we mgle, w deszczu, w śniegu, w dużym mieście.... do czego to podobne, żeby nie chcieć grać na "standardowych warunkach"!!
stary [ ZiP ]
a swoją drogą warto wiedzieć, że wziąłeś jednostki CRACK :PPPP
merkav [ Aguś ]
Faloxxx no bo widzisz we mgle czasem nic nie widac :P
faloxxx [ Generaďż˝ ]
wzialem tylko jednego takiego slabeusza. Reszta to Elite :D
Bombardier [ Konsul ]
Drogi Falloxxxie
Za mgłę nie są odpowiedzialne żadne bitmapy, jej wyświetlanie jest realizowane w zupełnie inny sposób. Niestety nic Ci nie poradzę, gdyż mam kartę ATI, na której mgła w CM w ogóle nie jest wyświetlana. Również toczę bitwy z mgłą, ale u mnie na zmniejszonych bitmapach nic się nie dzieje. Proponuję wyłączyć wyświetlanie efektów pogodowych (któryś z "goracych" skrótów klawiszowych) i zobaczyć czy to coś da oraz skontaktować się z innymi osobami, które zmniejszyły paletę kolorów i mają karty nVidii.
Zawsze oddany
Bombardier
Pablo1142 [ Pretorianin ]
zobacz czy masz wlonczone emulacja mgly w opcjach D3D u mnie wszystko dziala poprawnie
slavo_cc [ Konsul ]
Zapodałem sobie zmiejszenie bitmap w cmbb i muszę przyznać że trochę jestem rozczarowany.
Miejsca przybyło , ale w operację "To the Volga" mimo mocnego kompa ni cholery się nie da grać. Ciekawe czy ktokolwiek grał tą operację monstrum ~9000 pkt.
U mnie liczenie tury trwa jakieś 15 min. Mam kompa : Athlon[Barton] 2500+, 512MB ram dual chanel, radeon 9500@pro.
AMDD [ Dwory Unia ]
no zmień na JPG i będzie lajt
von Izabelin [ Luftgangsta ]
Slavo--> Grałem w jakąś operację 18000pkt w CMAK, ture mi licyzło 5minut
Athlon 1400TB 256mb DDR, 40gb WD 7200rpmów;)
slavo_cc [ Konsul ]
von Izabelin-->jak byś mógł zrób test z operacją "To the Volga"
to nie tylko ~9000pkt, to także ruiny fabryk , dym i kratery dodają jej procesoro-żerności
Bombardier [ Konsul ]
slavo_cc -> kompletne nieporozumienie. Zmniejszenie bitmap słuzy tylko przyspieszeniu wyświetlania grafiki (krótko mówiąc film nam się nie rwie), natomiast obliczanie tury trwa dokładnie tyle samo, tu rozmiar bitmap się w ogóle nie liczy. A swoją drogą to chyba masz coś sknocone z ustawieniami w kompie, bo przy takim procku obliczanie nawet olbrzymiego scenariusza nie może trwać 15 minut.
faloxxx [ Generaďż˝ ]
Bombardier --> ok to nie wina zmniejszenia kolorow. Sam nie wiem czego to wina, poprostu cos pozmienialem w opcjach graficznych na chybił trafił i z ktoryms razem z kolei sie zrobilo tak jak trzeba :)
PS. Zip - pliczek juz w drodze :)
PaZur76 [ Pretorianin ]
Powrót do przeszłości :-)
Mam pytanko :
Czy te odchudzone bitmapy terenu z www.cmmods.com , o których wspomina Klosiu na początku tego wątku (3-i post od góry) nie schrzanią mi polskiej wersji AK (pozdro dla Bamseya i Szoguna :-) ) ? Łącze ci u mnie beznadziejne , zanim ściągnę to ... wolę zapytać czy w ogóle warto je zasysać ? ... (Sorry jeśli pytanko było debilne :-D)
Skorzeny [ Centurion ]
oooo, ja tez podpisuje sie pod tym pytaniem bo kompa mam słabiutkiego i chciałbym spróbowac tych chudych bitmap
Pozdro PaZur74, może coś zagramy, wreszcie sie zrewanżuje za tę DAAAAWNĄ porażke w BB :)
Skorzeny [ Centurion ]
ups.... oczywiście miało być PaZur76.. postarzyłem cie niechcący ;)
PaZur76 [ Pretorianin ]
Skorzeny ---> "DAAAAWNĄ" ? Ja tamto swoje chwalebne zwycięstwo pamiętam jakby to było wczoraj ;-PPP (>myśli< "Skorzeny ? Skorzeny ? ki diabeł !?" ;-) ) ... A tak poważnie - jasne , możemy zagrać , lubię takie sentymentalne wycieczki (bitwy z dawnymi przeciwnikami) ... Tylko daj mi parę godzin , "Dębowe Mocne" jest jednak ... qfa , mocne :-) ...
Bombardier [ Konsul ]
Schrzanią, dlatego zamiast ścągać z cmmods zrób sobie mody sam wg podanej receptury.
BamSey [ Generaďż˝ ]
PaZur76----> Jeśli to tylko BMP samego terenu (czyli tego zielonego co udaje grunt:) to nie schrzani nic w mojej wersji, bo BMP terenu w niej nie ruszałem zająłem się tylko przyciskami i napisami na nich więc możesz śmiało instalować:)
Bombardier---> Dlaczego twierdzisz ze schrzani? Serio pytam..
Bombardier [ Konsul ]
Noo, schrzanią, to może za duzo powiedziane, bo jak zauważyłeś, wszystko zależy od tego, czy wsród tych modów do pobrania są bitmapy z tekstami. Jak są to z wersji polskiej zrobi się polsko - angielska. Czy takie bitmapy są, tego nie wiem, bo jak wcześniej pisałem, sam sobie przyrządzam odchudzoną grafikę.
Ale nawet jak te gotowe mody nie zepsują spolszczonej wersji, to i tak nie warto, mając słabe łącze, ściągać tylu MB. lepiej zaopatrzyć się w IrfanView, jest w praktycznie każdej gazecie komputerowej, albo go ściagnąć (a waży bardzo malutko) i samemu sobie takie mody przygotować. Wrzycenie katalogu BMP do przetwarzania wsadowego to kilka sekund, potem w zależności od mocy kompa czekamy od kilku do kilkunastu minut i gotowe!
BamSey [ Generaďż˝ ]
Bombardier-----> Teraz rozumiem:) Podsumowując na polską wersję nie nalezy instalować modów które zmieniaja sam interfejs gry a całą resztę modów mozna instalować do woli.
Sposób z przetwarzaniem wsadowym mam już dawno dzięki tobie zrobiony i chwalę sobie te 1,5 GB wolnego miejsca na dysku więcej. Polecam wszystkim ten sposób.
slavo_cc [ Konsul ]
Bombardier--> ja mam przy okazji pytanie, jak skutecznie zmiejszyć wielkość jpeg-a, screena z gry by zmieścić go do opisu odbytej bitwy - wymagane jest maximum 40KB a to strasznie mało...
Bombardier [ Konsul ]
slavo_cc -> Trzeba odpowiednio dobrać stopień kompresji jpg, przy zapisywaniu w tym formacie za pomocą Irfanview mozna go sobie ustawić od 0 do 100%. Oczywiście im większa kompresja tym gorsza jakość. Jeśli to będzie zrzut ekranu z monitora 19', to pewnie najpierw trzeba zmniejszyć rozmiary liniowe obrazka (też przy pomocy IrfanView) np. o połowę.
Pejotl [ Senator ]
Bombardier -> "Jeśli to będzie zrzut ekranu z monitora 19'...." Można ewentualnie podpiąć stary monitor 15' i robic zrzuty na nim :)