
fistik [ I'm FLASH'ed ]
Jaki olej do silnika?
Witam
Mam nadzieję, że znajdę tutaj parę opinii właścicieli samochodów...
Sam niecały tydzien temu dołączyłem do tego szczęśliwego (mam nadzieję) grona.... Jako, że samochod nie jest nowy więc jedną z pierwszych czynności jakie należy poczynić jest wymiana oleju... U tu pytanie do Was.. jakiego oleju użyć? Nie chodzi mi o markę bo jestem raczej nastawiony na Mobil 1.. Tylko o typ.. na pewno z miejsca odpada mineralny.. Do wyboru jest syntetyk i półsyntetyk. Cena tego pierwszego to ok 180 PLN, cena tego drugiego: ok 110 PLN (mowa o 4 litrowych butelkach)... teraz pytanie.. Czy warto wydać te 70 PLN więcej i nalać pelnego syntetyka czy do takiego samochodu jaki mam (opis poniżej) wystarczy w zupełności półsyntetyczny?
Czekam na Wasze opinie, z góry dzięki
samochód to:
seat ibiza, 1.0.... rocznik 1997, przebieg 77000
Sybaris [ Pretorianin ]
Kupiłem samochód jak miał 44 000przebiegu
Teraz ma 155 000
Zawsze używałem Mobil1 PEŁNY SYNTETYK ( co dobrane komputerowo to nie z roślinki :) )
Ostatnio przerzuciłem się na Orlen SYNTETIC - powiem ci że rewelacja a cena 40% mnie
Autko na syntetyku nie bierze mi nawet kropli oleju. Wymieniam co 10 000 + filtr oleju + paliwa + powietrza
:)
Kune [ TYCHY ]
Zalezy na jakim oleju jezdzil dotychczas Twoj samochod, bo nie mozna od tak wpakowac mu teraz syntetyka jesli jezdzil na np. 15 w 40 albo innym niesyntetycznym oleju. Zalezy tez jak bedziesz wykorzystywal swoj samochod, do jakiej jazdy. Bardzo dobrym olejem do wysilonych silnikow jest polski Orlen Platiunium.
kamil210 [ Generaďż˝ ]
Przebieg mały,więc zdecydowałbym się na synt. ,można go kupic juz za 160
Oczywiście niezapominaj o rozrządzie :D
fistik [ I'm FLASH'ed ]
Sybaris --> a możesz mi jakoś obrazowo objaśnić czym by się różnił syntetyk od półsyntetyka? No i czym się różni mobil1 od orlena... nie chce oszczędzać akurat na oleju, ale też nie chciałbym płacić tylko i wyłącznie za firmę
Kune --> właśnie sęk w tym, że nie ma nigdzie śladu po tym na jakim oleju jeździł dotychczas..
kamil210 --> jestem raczej kiepski w sprawach silników samochodowych (wogole mechanika to nie jest moja mocna strona). Co masz na myśli mówiąc: "nie zapominaj o rozdządzie" ?
Kune [ TYCHY ]
Jak podniesiesz maske to kazdy szanujacy mechanik nakleja tam informacje o oleju. Pozatym sprawdz w ks. serwisowej czy byl serwisowany regularnie, bo jesli tak to pewnie masz tam polsyntetyk shella, wiec jak wlejesz taki sam to sie nic nie stanie, takze jesli byl tam syntetyk a walnie polsyntetyk. Gorzej odwrotnie...Ew. zasiegnij info u poprzedniego wlasciciela samochodu.
Roznica pomiedzy syntetykiem a polsyntetykiem jest taka jak pomiedzy mlekiem a smietana/kefirem :P Poprostu syntetyk daje duzo lepsze smarowanie, co przekalada sie na dluzsza zywotnosc elementow silnika, ale jak to jest 1.0 to tam cudow nie trza!!
MarcinRegin [ Konsul ]
Ja tam do swojego leje Mobil 1 Magnatec 10/40 bo piatka to już trochę droga. A Kamil ci dobrze radzi. W każdym nowo kupionym (oczywiście uzywanym) samochodzie trzeba wymienić pasek rozrządu. Bo nie wiadomo ile stary ma przebiegu, a jak ci strzeli to po furze (z grubsza). Nie jest to też czynność zbyt tania, w moim kosztuje to jakieś 700zł. Poza tym razem z wymianą oleju, wymień oczywiście filt oleju. I szerokiej drogi.
kamil210 [ Generaďż˝ ]
Chodzi o to że jak kupujesz używany samochud to jeśli niemasz napisane w ksiażce że rozrząd by robiony,to nie wierz właścicielowi, i czym prędzej wymień pasek rozrządu i rolki, i najlepiej pasek klinowy jeszcze.

Kune [ TYCHY ]
ta jeszcze klocki hamulcowe, filt powietrza, oleju, paliwa, plyn od klimatyzacji, plyn w chlodnicy, wycieraczki, opny, tarcze hamulcowe/bebny, opny i 500 innych rzeczy. Spokojnie, nie kazcie mu polowy auta wymienic!!!!! Przeciez chyba sam oleju nie bedzie wymienial, mechanik bedzie widzal co jest do roboty a co nie, a pasek jeszcze powinien byc w dobrym stanie, w Lagunie wymiana paska byla przy przegladzie na 100 tys. km.

kamil210 [ Generaďż˝ ]
A i jakoolej to najbardziej polecam 0w-40, oczywiscie Mobil.
Moj tata juz ma 330000 km , i nic silnik nie jest zużyty,jest to 1600ccm,benzynowiec.. naprawde polecam taki olej.
fistik [ I'm FLASH'ed ]
Kune --> wychodzi zatem na to, że nie było tam żadnego szanującego się mechanika (albo ja coś niedowidze - jeszcze sprawdze dokładnie, ale nie teraz bo zimno na dworze :). Książkę serwisową mam, ale byl w serwisie ASO SEAT dwa razy.. po przejechaniu kilkuset km i po przejechaniu 15000.. Później w książce nie ma już żadnego wpisu
A co do syntetyk/półsyntetyk i stwierdzenia, że 1.0 to cudów nie trza.. Właśnie.. są przecież samochody, które mają silniki większe i wyższo obrotowe... Ten jest raczej z tych mniejszych.. Czy będzie potrzebne smarowanie go takim olejem czy może właśnie wystarczy półsyntetyk
MarcinRegin --> domyślam się, że stary pasek rozrządu ma 77000km przebiegu. A skoro mówisz, że to kilkaset PLN to na chwilę obecna na pewno odpada.. Jestem obecnie na poziomie -2000 PLN i czekam na wypłatę, która w całości w zasadzie pójdzie na ratę + paliwo + olej + jakieś-pierdoły...
kamil210 --> no tak.. zrobię to czym prędzej.. ale tak jak napisałem wyżej.. to nie będzie na pewno na dniach bo po prostu nie wyrobie.. Dodam, że samochód naprawdę sprawia wrażenie zadbanego (kupowałem go ze znajomym mechanikiem samochodowym, który sprawdził go pod wieloma różnymi względami i to jest jego zdanie)
fistik [ I'm FLASH'ed ]
Kune --> no w końcu po Twoim poście mi ulżyło troche :)... Dokładnie.. Znalazłem stację na której jeśli kupię olej to za friko mogę wjechać na podnośnik i mam wymiane oleju gratis (dodam, że jednocześnie jest to miejsce w którym znalazłem najtańszy olej w swojej mieścinie).
fistik [ I'm FLASH'ed ]
kamil210 --> a możesz mi jeszcze napisać ile kosztuje taki olej o którym napisałeś?
kamil210 [ Generaďż˝ ]
W hurtowni - ok 160
W sklepie- w granicach 160-190
Kune [ TYCHY ]
Tylko nie zawsze idz za cena. Kumpel ma Kadetta GSI i ciagle jezdzi po mechanikach, bo zamiast zrobic cos raz a porzadnie to sie piepszy z tym na raty i ciagle cos sie psuje. Zrobil elektronike padlo mu cos w mechanice. Warto wybrac warsztat o duzej renomie.
A wlasnie serwisuje ktos auto w Carmanie?? Moja jedyna przydoga u nich oprocz mycia samochodu na samoobslugowej myjni to sytuacja jak chcialem nowiutkie radio ze Sony zamontowac u nich bo byla sobota popoludniu ale oni stwierdzili ze nie robia takich rzeczy :/ troche dziwne bo to proste, nawet bardzo!! A i kiedys chcialem u nich piasty kol tylnich wymienic (mialem swoje nowe, tylko wymiana), chcieli 50 zl za sztuke, kumpel mechanik zrobil to sam perfekcyjnie w 10 min za 50 zl za obie :P

Sybaris [ Pretorianin ]
fistik - > Pełny syntetyk jest uzyskiwany w procesie dobierania go ze sztucznych komponentów - składniki są dobierane komputerowo
Pół syntetyk zawiera - jak sama nazwa wskazuje pół mineralnego i pół syntetyka ( czyli wg. mnie taki z naturalnym olejem mieszany )
Jeżeli będziesz wymieniał olej co 10 000 to różnica między Mobil 1 a Orlenem jest żadna. Wogóle to uważam że M1 może zachowuje lepsze właściwości smarujace o 1000 km - ale w przypadku nie zmieniania oleju przez 19/20 000 a jeżeli zmienisz co 10 000 to oprócz tego że będziesz miał nowy - a nowy to nowy - to jeszcz coś tam oszczędzisz pare zeta na choćby filtr oleju. Zasada jest prosta - IM CZĘŚCIEJ TYM LEPIEJ ( zalecane przez producenia 15 000, ale uwierz mi że 10 000 STYKNIE )
:)
fistik [ I'm FLASH'ed ]
kamil210 --> no ale jeszcze napisz za jaki zbiorniczek taka cena :).. 4 litry?
Kune --> raczej mam sporo znajomych, którzy interesuja się mechaniką. Niemniej jednak nie chce im zawracać głowy czymś takim jak wymiana oleju - to raz.. Dwa to fakt, że umówić się jakoś z nimi trzeba mieć czas (zarówno oni jak i ja)

kamil210 [ Generaďż˝ ]
Tak, za 4 litry
Kune [ TYCHY ]
Dajcie spokuj z tym olejem!!! Przeciez to jest IBIZA 1.0, to nie jest Audi RS6 czy BMW M5, gdzie kreci sie auto do 6 - 8 tys. obrotow i smarowanie jest bardzo wazna rzecza. To jest auto miejskie i on napewno cale zycie nim jezdzic nie bedzie. Ja na Twoim miejscu bym kupil zwyklego Lotosa polsyntetycznego, ELF'a albo moze Castrol. Moim zdaniem nie warto wywalac tyle kasy... Jakby auto od nowosci jezdzilo na jakims dobrym syntetyku to tak. To tak jakby lac do Poloneza V-Power Racing 99+ i kupowac opony Goodyear F1 albo Michelin Pilot Sport 2 :)
MarcinRegin [ Konsul ]
Zgadzam się z tym, że pasek powinien być jeszcze dobry, ale kto mu zagwarantuje, że te auto ma faktycznie 77tys km, a nie 100tys?
kamil210 [ Generaďż˝ ]
Raczej 177000 :D
fistik--> Tu coś dopasujesz... \/
Kune [ TYCHY ]
MarcinRegan ---> fakt, bo jak na 97 to malo ma przejechane, ale patrzac tak powinien wiele rzeczy wymienic, min. to co obejmuje przeglad na 100 tys. Pozatym mechanik sie zna i chyba powie co do wymiany bo to dla niego tez chajs jest, tylko nie dac sie naciac!!!! A i szkoda ze fura nie byla serwisowana, bo to teraz wszystko utrudnia :/
fistik [ I'm FLASH'ed ]
MarcinRegin --> wkrótce biorę samochód do kumpla i wpinamy się do niego. Jeśli ktoś przekręcał licznik to to wszystko wyjdzie (wogóle wszystko wtedy wyjdzie:). Ale wątpie żeby czterdziestoparoletni człowiek postanowił przekręcać licznik :)...
Kune --> z tego co mi wiadomo, to sporo osób jeździ do autoryzowanego serwisu tylko podczas czasu gdy samochód jest na gwarancji.. Prawda jest taka, że tam wszystko sobie odpowiednio liczą...
Kune [ TYCHY ]
Nio nie wiem... service to service. Znaja sie na tym co robia, bo sa wykwalifikowani do obslugi pojazdow okreslonego producenta, kto jest do wszystkiego jest do niczego :P Pozatym jak masz poduszki powietrzne itp to lepiej wszystko robic tam gidze trzeba, na bezpieczenstwie nie warto oszczedzac. Co do przekrecania licznika to nawet 65 letnia babcia to zrobi zeby dostac wiecej floty za samochod :D Jesli auto ma np. 10 lat to rozumie ze nie ma po co jezdzic do serwisu... Ale takto zawsze przy sprzedazy wszystko jest jasne co sie dzialo z samochodem!!
fistik [ I'm FLASH'ed ]
kamil210 --> dzieki za link.. tyle, że tam w opisie same superlatywy.. w sumie to nie dziwie sie - przecież nie napiszą, że ten olej jest do dupy i lepiej kupić inny :)

kamil210 [ Generaďż˝ ]
No niestety nie mam linka do strony z testami olejów...o ile taka istnieje....jak chcesz to spytaj sie taksówkarzy na postoju, powinni pomóc cos.
fistik [ I'm FLASH'ed ]
Kune --> samochód jest w wersji mocno podstawowej.. bez abs, bez wspomagania, bez elektrycznych szyb, bez poduszek itp...
ale oczywiście masz rację. Serwis ASO SEAT na pewno jest wykfalifikowany w naprawach w samochodach typu seat.. i jestem pewien, że wysoko sobie ceni tę wiedzę (nie wspominając już, że nie zdziwiłbym się, że ich zdaniem wiele rzeczy nie wymagających wymiany właśnie by jej wymagalo...)
MarcinRegin [ Konsul ]
No tak ASO tanie nie jest i polecam to omijać z daleka (mniej siwych włosów), a jacy tam mechanicy pracują, ho ho:) Chociaż może w Seat'ie jest lepiej bo u mnie w żabodajni to tragedia. Włosy dęba stają. Trafiają oczywiście autoryzowane spoko punkty, ale ceny!!!