Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Tak się zastanawiam nad C-130 Hercules ...
... a konkretnie nad głupotą/przekupstwem/wazeliniarstwem naszych zamawiających sprzęt wojskowy. Coraz więcej objawów "przekrętowych" się ukazuje, a my radośnie brniemy coraz głębiej w kupsztala.
Zamawiamy C-130 Hercules, które są ... no, cóż .. beznadziejne w porównaniu z ukraińską Ukrainą. Mają mniejszy udźwig - prawie dwukrotnie, mają gorsze osiągi "lotne", mamy znacznie mniejsze możliwości serwisowania ich, C-130 nie może lądować na lotniskach trawiastych - wymagane są specjalne betonowe (co jest cholernie ważne w warunkach bojowych przecież), ma znacznie gorszą konstrukcję podwozia i całości elementów kołowo-amortyzatorowych i - oczywiście - są znacznie droższe ....
Dodam tylko, że kraje Europy Zachodniej ( w tym WSZYSTKIE stowarzyszone w NATO) w najbliższym czasie mają się pozbyć C-130 i przejść właśnie na Ukrainy. Więc nasze - jakże durne tłumaczenie - że Ukraina nie spełnia warunków NATO jest o kant tyłka potłuc ....
Nasze włazidupstwo pro-USA sięga szczytów.
Ech..... tak się tylko wyżalam :-)
Big Money [ Senator ]
A co to są te "Ukrainy" ?? :>
Misio-Jedi [ Legend ]
Mój kolega ma rower "Ukraina" - czy to o to chodzi ?
wolfen3741 [ Herr Oberst ]
Hellmaker --> Jak chcesz poważniej porazmawiać na ten temat to idź na forum modelarskie lub CM :)
LooZ^ [ be free like a bird ]
Niech zyja nasi amerykanscy bracia!!
Hm... o czym mu tu...
H3ZEKI4H [ Homo Homini Lupus ]
i uważasz ze tylko dlatego że coś ma lepsze parametry to nalerzy to kupić? a cena apolityka i ofset?
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Ukraina - samolot transportowy.
H3ZEKI4H ---> cena Ukrainy jest niższa, offsetu w tym wypadku ma nie być, a polityka ... pominę to milczeniem ... :/
Buczo_cm [ Mikado ]
Hellmaker --> Pozatym Herculesy ją najpopularniejszymi samolotami transportowymi w armiach NATO, więc nie bedzie problemów z częściami (zawsze ktoś nam odda parę starych egzemplarzy na częsci bo na nowe nas nie stać), choć gdybyśmy wybrali ukrainę napewno byśmy tego nie żałowali.
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Buczo_cm --> będzie problem taki, że będziemy je musieli kupować :-) A do Ukrainy (i do całego Radzieckiego/Rosyjskiego/post-radzieckiego) sprzętu mamy linie montażowe dostosowane. Zamiast przerabiać całe fabryki, infrastrukturę, itd. to wystarczy to, że dostaniemy od nich technologię (co już jest w warunkach ustaleń wstępnych), a w dodatku będziemy mieli prawie że wyłączność na części zamienne, bo jak się kraje UE w Ukrainy zaopatrzą - a to już jest bliskie - to my jako w zasadzie jedyni - mamy wszystko co trzeba do ich produkcji.
USA oczywiście nie popuści .... wleziemy im w pupcię bez wazeliny ....
VinEze [ Hasta la victoria siempre! ]
Głupota polega na tym, że tam się nie mieszczą (wymiary) transportery...
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
wiedziałem, że coś mi "nie tak" :D
możecie mnie skopać i zatańczyć na moim grobie :-)
Chodziło mi o ukraiński samolot transportowy "MRIA" :D Ukraina jest dużo starszy i ... ekhm... to nie to :D
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
VinEze ---> w czym ? bo w MRIA się mieści w zasadzie wszystko - do Herculesów mało co wchodzi jeżeli nie jest dostosowane do amerykańskich standartów wymiarowych NATO - a to oznacza, że ... pomyśl sam :-)
VinEze [ Hasta la victoria siempre! ]
Chyba nie ma standardów NATO na rozmiary, ale wiem że rzeczywiście w ukraiński wejdzie sporo więcej ciekawych rzeczy...
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Tak tylko informacyjnie
link a propos "MRIJI":
https://www.pitek.jpe.com.pl/lotnictwo/an225_mrija.htm
i a propos C-130 Hercules:
https://flynet.w.interia.pl/samoloty/c130.htm
Jak dla mnie "MRIJA" jest BEZ-KON-KU-REN-CYJ-NA
hOWGH ! :-)
merkav [ Aguś ]
A po kiego grzyba tam te bydlaki z ukrainy ? Co mamy cale dywizje pancerny przezucac czy co ? Jak zajdzie taka potrzeba to sie sciagnie C-5 z juesej :) Hercules jest z sluzbie juz ze 40 lat do tego w wielu krajach i jakos sie sprawdza. Pozatym jak juz wspomnail Buczo kwestia logistyki a na ukrainie rzadzi ten psychol lukaszenka czy jak mu tam wiec nie wiadomo co mu moze do lba przyjsc.
Europa sie nie bedzie zaopatrywac na ukrainie bo od dawna projektowany jest A-400 ktory ma zostac przyszlym "europejskim" samolotem transportowym
dostosowane do amerykańskich standartów wymiarowych NATO no to w koncu do jakich? ameykanskich czy NATO ? :)
VinEze - jakie transportery ?
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
merkav ----> "dostosowane do amerykańskich standartów wymiarowych NATO"
przeciez nie od dziś wiadomo, że standarty wymiarowe/wagowe w NATO narzuca USA :)
a jakoś resztę Europy wali to kto tam siedzi - jakoś knują nad tym jakby tu się pozbyć C-130 a zamówić MRIJĘ :D
"A po kiego grzyba tam te bydlaki z ukrainy" - a chociazby po to żeby nasze wojska nie jeździły na "stabilizację pokojową powiązaną z okupacją" pociągami, albo żeby prosiły naszych (tfu, ku**a) sojuszników o transport.
Poza tym ... merkav ... wybacz ... ale prezydentem Ukrainy jest Leonid Kuczma - Łukaszenka jest z Białorusi ....
troszkę podstawowych wiadomości ... :D:D:D:D:D:D
ALEX2150 [ Visca el Barça ]
C-130 Hercules jest najlepszym na świecie samotolem transportowym i takich głupat nie wal że ten samolot jest do bani
Big Money [ Senator ]
Tak... Polacy napewno kupia te an 225... w prezencie dostana jeszcze ze 3 "burany" i polecimy w kosmos... I ciekawe co będa wlewali do zbiorników tego an 225 ?? Moze biopaliwo ?? Bo te 6 silnikow odrzutowych to musi swoje palić :) Zresztą kolejna ciekawa sprawa?? Ciekawe ile w polsce jest lotnisk, na których zmiesci sie samolot mający 88 metrów rozpietości skrzydeł ?? Chyba będzie latał na trasie okęcie - okęcie :)
merkav [ Aguś ]
Ble... Bialorus, Ukraina jedno i to samo tylko przedzielone granica :P
Tia eurpejczycy kombinuja jakby tu ukranca kupic jednoczesnie wydajac kupe kasy na A-400, hmmm ynteligentne. Polsce jest potrzbeny sredni samolot transportowy ktory moze przeniesc lekko uzbrojone jednostki. C-130 sie do tego nadaje idealnie.
Big Money - jak to gdzie beda ladaowac na polskich autostradach i tankowac na pobliskich stacjach benz... tfu biopaliwowych :D
Zenedon [ Oi! Boots&Braces Oi! ]
Przecież tych samolotów nawet nie produkują.
Big Money [ Senator ]
merkav << a winiety już maja do tych antonowów?? :D Za taką pojemność silników, to pewnie dowalą taki podatek drogowy, ze zaden z tych samolotów nigdy sie od ziemi nie oderwie :D
r_ADM [ Konsul ]
Od kiedy c-130 nie moze ladowac na trawie ??
Wozu [ Panzerjäger Raider ]
Hellmaker -> Z tego co sie orientuje, to ten ukrainski(?) samolot to ciezki transporotwiec i nijak ma sie do sredniego C-130, jego odpowiednikiem na zachodzie jest C-5 Galaxy czy C-141 Starlifter. Czy bylby to samolot dla nas? Nie za bardzo, bo do dzis Rosja nie moze dojsc z Ukraina co jest kogo, jak np. ukrainskie Su-27 i czy moga te samoloty produkowac u siebie. Przypuszczam, ze to samo tyczy sie produktu Antonowa. Ale mimo to uwazam, ze jest to za ciezki samolot jak na polskie warunki... Moze w przyszlosci jakies 4-5 maszyn, zeby nie pozyczac ich od Ukraincow, ale jak narazie nie sadze aby bylo nas stac na utrzymanie ich.
VinEze -> Dla Herculesow przystosowana jest nasza polowiczna mysl techniczna, czyli KTO "Ryś". A co do AMV, to ma byc on przystosowany do transportu samolotami klasy C-130. Patria o tym dobrze wie i chyba zdaje sobie sprawe, ze inaczej nie odniesie swiatowego sukcesu, bo lokalny rynek, jednak duzej kasy nie daje.
merkav [ Aguś ]
BM - a co sie stanie jak Andrw L. zablokuje ulice ?!
Big Money [ Senator ]
merkav << nie wiem, ale wiem za to ze stanie takim bydlakiem jak ten antonow w korku ulicznym to jest cholernie droga przyjemnosc :]
merkav [ Aguś ]
Tak wiec dochodzimy do wniosku ze antek nam sie nie przyda, nie wytrzymaja nasz budzet, nasze drogi, a kierowcy znow na korki beda narzekac :)
BTW On ma w standardzie klakson ? No bo w takim korku to sie dlugo stoi :))
Gunship [ Legionista ]
Co tu duzo mówic. Eskadra w Krakowie potrzebuje kilka ciezkich samolotów transportowych ( minimum 4 +1 awaryjna).
Tylko ciekawi mnie jedno. Po ch.... oni wycofywali dobre An-12? Poddac modernizacji i samolot w sam raz. Parametry podobne do C-130 ( tylko trohce szybszy :) )
Projekt Europejskiego samolotu transportowego ( kazdy z członków Nato mialby takowy) to troche niewypał -a le nei wlazmy w szczegóły.
C-130 sprawdził sie w wielu warunkach - w tym frontowych. Niestety jest to konstrukcja ciut przestarzała.
Antonow robi bardzo dobre samoloty transportowe.. c tu duzo mowic. Maja w tym cholerne doswiadczenie.
Ale neistety rozsadek zawsze przegra z polityka :\ tak jak było w przypadku wyboru na samolot wielozadaniowy.
Logiczny bylby wybór Gripena ( nowa generacja - rozsadna cena - ciekawa konstrukcja)
A tu wybrali szit'a F-16 którego konstrukcja wiekiem dorównuje Migom- 23 ( ktore juz dawno wycofano z PSP )
no ale wiadomo - zawsze musimy lizac dupe amerykanom za oceanem a sasiadów olewamy.
( Raz juz chciano zakupic JF-35 Draken dla PSP. Kc nawet wyrazilo zgode - ale potem stwierdzono jak by to wygladalo i wybrano Miga 21 :)
Gunship
Big Money [ Senator ]
Ma w standardzie klaskon, lodówke, kuchnie wraz z wyposazeniem, salon z tv, 2 łazienki, garaż na 3 auta oraz szereg innych przydatnych funkcji jak spryskiwacze lamp, napinacze pasow bezpieczenstwa, zegarek, szyberdach, klime, elektryczne szyby i lusterka oraz dziadka mroza... Baa !! to nie wszystko :-D Podobno w sprzyjających warunkach potrafi nawet latać !! :)
Zenedon [ Oi! Boots&Braces Oi! ]
Gunship ---> Gripena f16 bije na łeb więc nie opowiadaj tu bajek. Uważam że to dobry wybór aczkolwiek przydałyby się też samoloty przechwytujące z dalekim zasięgiem rażenia - np. Su27, F15 czy cuś.
Wozu [ Panzerjäger Raider ]
Gunship -> Juz wielokrotnie bylo wspominane w specjalistycznych pismach, ze dzis o konstrukcji samolotu nie decyduje czas powstania samolotu, a to co siedzi wewnatrz jego i co moze dokonac. Poza tym Gripen wcale nie jest nowszy od od F-16, kto naopowiadal Ci takich bzdur? Moze zaprojektowano go pozniej niz F-16 ale przy uzyciu starszych komponentow, co wiecej, o dosc ograniczonym rozwoju (min. chodzi o to, ze Szwecja nie jest czlonkiem NATO, a swoj przemysl lotniczy uzaleznia i tak od przemyslu... USA). Artykulow w nTW bylo nie malo, ostatnio jakis rok temu z klasyfikacja wszystkich oferowanych nam samolotow, Gripen wypadl na sredniaka o dosc ciekawej i nowatorskiej konstrukcji plata... taki Typhoon dla ubogich, ale o charakterystyce slabszej niz F-16.
Polska nie lize nikomu siedzenia. W koncu, czy wybralismy drozszy, amerykanski kolowy transporter? Czy moze jeszcze drozszy austriacki?
Widzący [ Generaďż˝ ]
Panowie !!!
"Mrija" to najcięższy transportowiec zbudowany do przewozu "Burana" i elementów "Energi".
Co i skąd miałby wozić w naszym kraju ?
Jak powstanie "Polska Prowincja Boliwia" to do jej obrony przewieziemy 5 Korpus Ekspedycyjny polskimi już wówczas "Marzeniami".
Podejrzewam że "tfurca wontka" miał na myśli An-70 a to jest zupełnie inny samolot.
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Siem rozpętała dyskusja :D
No to po kolei:
merkav ---> Polsce jest potrzebny samolot transportowy, który da sobie radę przez następne 20 lat ... C-130 padnie jak zmięta stówka - mniej wiecej tak samo jak te "nóweczki" F-16 przez nas zakupione ostatnio. Pomijam, że będziemy musieli kupować do nich WSZYSTKO (chodzi mi oczywiście o F-16) - uzbrojenie, unowocześnianie systemów, NAWET (krótko mówiąc) NA SYSTEMY SERWISOWE W POLSCE SIĘ USA NIE ZGODZIŁO !!!!!!!!!!! Wszystko ma być kupowane od nich ... bardzo ... khem ... fajne ....
Owszem - zastanawiają się nad A-400 ... ale dlaczego ? Dlatego, że USA coś bajdurzą o normach NATO:) MIRIJA jest w "ciut" bliższych planach :)
Zenedon ---> bedzie popyt, będą produkować - nie ma lekko - może maja tylko dwa, ale jeżeli będą zamówienia (a już są) to będą produkować, bo Europa Zachodnia sobie takich życzy :)
Gunship ---> dobrze prawisz :)
Big Money ---> i wodotrysk :)
Zenedon ---> Su-37B a nie Su-27 :)
Wozu --> Polska nie liże nikomu siedzenia ? nie rozśmieszaj mnie :) A czy przypadkiem F-16 to nie była decyzja polityczna a nie NAPRAWDĘ wojskowa ? Su-37 spełniają standarty NATO, ale są - przepraszam za wyrażenie - RUSKIE.
Żeby było śmieszniej to są dużo lepsze niż ofiarowane nam złomy F-16.
Może to niewiele, ale Su-37 B - NIE WPADA W KORKOCIĄG - zabawne prawda ? konstrukcja tego "ruskiego złomu" nie pozwala na to :-) Samolot wielozadaniowy - myśliwsko-szturmowy - o prawie trzykrotnym zapasie mocy pozwalającym na ucieczkę standartowej rakiecie .... taaaa.... i to są do dupy samoloty ......
Next .... Grippen NIE jest wspólna konstrukcją Szwecji i USA .... Tylko samej Szwecji + silniki rodem z Wielkiej Brytanii - taki mały ZONK. Prawda.
teraz w USA jest kupę procesów rodzin pilotów F-16, albowiem F-16 w każdym modelu ma jedną tendencję .... przy "predkości przeciągnięcia" zbyt małej NIE MA MOŻLIWOŚCI go wyciągnąć ze spadku na glebę. Coby pilot nie robił. Wali się jak kamień - chociażby nawet z (po hamerykańsku) z 6000 stóp.
U Su-37 oraz Grippenów nie ma takiego problemu, bo jest zupełnie inna aerodynamika i inne sterowanie dyszami silnikowymi. Nawet u Su 27 :)
Chyba skończę bo juz to trochę przydługie, ale musze powiedziec tylko jedno .... wybraliśmy jeszcze droższy transporter kołowy który nadal nie istnieje w całości i nie miesci się nigdzie - PATRIA - finlandzki. Wysokiej klasy badziewie. Pomimo tego, że mamy swój zmodyfikowany (ok 25% SCOT-a zostało z niego - więc dlatego się nie zakwalifikował do bleeeeeeeeeeeeeeeeee ... przetargu), na który ma chrapkę pare państw europejskich włącznie z Niemcami, Francją, Hiszpanią, Belgią i ... a co tam będę gadał :)
LooZ^ [ be free like a bird ]
Widzacy : Chwala Wielkiej Rzeczpospolitej! ;)
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Widzący ---> ale nas nie stać na kilka C-130 które i tak się rozpadną za kilka lat, a w dodatku będziemy za każdą naprawę płacić - "MIRIJA" daję nam szansę na rozwój polskich zakładów lotniczych - nawet jak kupimy tylko jeden. To Polska będzie wtedy kimś kto dostarcza części i może je remontować, a nie jak w przypadku C-130 gdzie będziemy płacić za każdy duperelek sprowadzany z USA
waterhouse [ Novus Ordo Seclorum ]
... no i F-16 to wybór bardziej przyszłościowy --- myśle tutaj o programie JSF. Co do Herculesów to owszem ALE: nie podano, o jaką wersję chodzi – czy mają to być C.1, czy też C.3 – co ma znaczenie ze względu na różne możliwe wielkości przewożonych ładunków. Proponowane maszyny mają już ponad 30 lat, należałoby więc dokładnie określić ich stan zużycia. Przewidywany okres eksploatacjii tych samolotów wynosi tylko 15 lat-- czyli w przyszłości znowu będzie trzeba wprowadzać nowe samoloty. Jednak jak na razie oferta USA wydaje się sensowna, nie mamy co marzyć o wersjii C-130J( 50 mln USD za sztukę ) więc należy brać to co jest. Natmiast An-70, cóż... nie jest przystosowany do wymogów NATO( awionika itd), modernizacja byłaby kosztowna, więc Herce wydaję się jedynym logicznym wyjściem z tej sytuacjii...
Diplo [ Generaďż˝ ]
Hellmaker ---> nie wiem czy ktos juz to napisal w tym watku ale z tego co mi wiadomo polacy beda latac na Hiszpanskich CASA'ch C-295M. Sa to samoloty 2 silnikowe, mysle odpowiadajace polskim potrzebom. W polskich silach zbrojnych lata juz 13 tych samolotow.
Nie wiem skad informacje o tych c-130'stkach
dane techniczne ------------------>
Diplo [ Generaďż˝ ]
one more foto --->
Diplo [ Generaďż˝ ]
yh przepraszam, dane techniczne odmowily wspolpracy, wybaczcie:
Dane taktyczno-techniczne samolotu transportowego CASA C-295M
Silniki P&W Canada, PW127G
Moc 2x1975 kW
Rozpiętość 25,81 m
Długość 24,40 m
Wysokość 8,82 m
Pow. skrzydeł 59,1 m2
Dł. ładowni 12,69 m
Szer. podłogi 1,84 m
Wys. ładowni 2,37 m
Liczba pasażerów 69
Liczba skoczków 65
Liczba noszy 27
Masa sam. pustego –
Masa ładunku 9700 kg
Masa paliwa 6030 kg
Masa startowa maks. 23200 kg
Prędkość przel. maks. 482 km/h
Zasięg z maks. ładunkiem 1350 km
Start do wys. 15 m –
Długość pasa 750 m
Uwagi Oblot 1999 rok
Obecnie 230 egz. Casy używanych jest w 23 krajach świata.
Widzący [ Generaďż˝ ]
Hellmaker ---->
1) Powtarzam że chodzi najpewniej o An-70
2) Silniki Grippena są na amerykańskiej licencji i w związku z tym USA muszą wyrazić zgodę na ich eksport.
3) Wybór samolotu myśliwskiego jest wyborem systemu uzbrojenia a nie wyborem płatowca - uzbrojenie F-16/52 jest najnowocześniejsze ze wszystkich dostępnych dla podobnych konstrukcji.
4) Su - 27 i pochodne w wersji myśliwskiej ( i wielozadaniowej) są myśliwcami wywalczania przewagi powietrznej, mamy za mały kraj na takie cuda. Nikt nie rozpatrywał potrzeby zakupu MiGa 31 z oczywistych względów bo już Su-27 jest za duży.
5) Ogromne musi być zaiste Twoje doświadczenie konstruktorskie jeżeli jesteś w stanie nazwać produkt Patrii badziewiem. Powiedz mi gdzie go widziałeś z bliska ?
6) Zapewne myślisz o modernizacji starych wozów, nazywanej "Ryś" ? Wozy tego typu zostaną według wszelkich znaków na niebie i ziemi zakupione przez MON jako uzupełnienie.
A żeby podsumować - dzięki takim nieuprawnionym opiniom straciliśmy szansę na współkonstruowanie rakiet NTD, a teraz je kupimy jako najlepsze lecz na dużo gorszych warunkach. I tak różni krzykacze spychają nasz biedny kraj na jeszcze głębsze pobocze.
Zenedon [ Oi! Boots&Braces Oi! ]
Czy su-37 są w ogóle produkowane? Bo jeśli tak to przewyższają nie tylko f16 a także f15.
Hellmaker --> Porównywanie Su27 i 37 z Gripenem to jednak mała przesada:)
Waterhouse - A czy JSF to nie jest przypadkiem program opracowania nowego myśliwca który zastąpi f16, f18 i A 10?
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Widzący ---> przystępowanie do przetargu z PATRIĄ która nawet nie miała wieżyczki, gdzie nie była NIGDZIE testowana bo na przetargu wystawiono prawie że tekturową konstrukcję, a jak zostały pomierzone wszystkie wymiary (jessssuuu ... masło maślane), to sie okazało, że do naszych teraźniejszych i przyszłych samolotów transportowych (właśnie C-130) PATRIA sie nie miesci ... to co można powiedzieć ? Że to rewelacja i 9 cud świata ? Zapewne nie czytałes artykułów w "NIE" ale tam na kilku stronach ( i to w kilku numerach) sa opisane "zalety" PATRII ....
Przywlekli coś bez wieżyczki, które mało nie utonęło na pokazie, przestarzała konstrukcja podwozia (ale ponoć nowo opracowana i w dodatku "JEST NADAL W FAZIE TESTÓW" ... jeeee..... cudo!!! kupujmy w ciemno !!!!
Ad. 6 - Owszem - Ryś - tylko dlaczego wiekszość krajów UE i nie tylko się tak czai na niego ? bo tani, czy dlatego że dobry ?
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Zenedon - owszem - są produkowane - wolno, bo wolno ... kasy nie ma :D - ale są :)
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Wiedzący --- jeszcze tylko jedno bo mi sie cos zgubiło :-)
Silniki Grippena są na BRYTYJSKIEJ licencji :-) a nie na hamerykanskej :) Tak jak pisałem ciut wcześniej
Widzący [ Generaďż˝ ]
Hellmaker -------> służę uprzejmie :
Zespołem napędowym jest amerykański, dwuprzepływowy, dwuwałowy silnik turboodrzutowy
General Electric F 404-400. Dostosowanie go do wymogów "Gripena" polegało na zwiększeniu
ciągu startowego, ulepszeniu układu sterowania silnikiem oraz podniesieniu odporności sprężarki
na uszkodzenie przez ciała obce (np. ptaki).
Silnik, mający szwedzkie oznaczenie RM 12, rozwija ciąg startowy 5340 daN (z dopalaczem 8050 daN).
Stopień dwuprzepływowości wynosi 0,28:1. Trzystopniowy wentylator zapewnia natężenie przepływu
powietrza 68 kg/s. Sprężarka siedmiostopniowa o sprężu 25:1. Turbina wysokiego ciśnienia
jednostopniowa o łopatkach chłodzonych wewnętrznie powietrzem. Turbina niskoprężna także jednostopniowa.
Masa silnika suchego 1050 kg. Układ paliwowo-regulacyjny elektromechaniczny.
Dysza wylotowa ma regulowany przekrój. Do uruchamiania silnika służy pneumatyczny rozrusznik
na sprężone powietrze otrzymywane z silnika pomocniczego.
Z pozdrowieniami
Widzący
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
I chciałem przeprosić za to że czasami daję polskie znaczki, a czasami nie, bo mam nową klawiaturkę i za cholerę się do niej nie mogę przyzwyczaić :D I czasami tez gubię literki :(
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
A skąd się wzięły te silniki ? nie kopałeś dalej w historii ? :-)
Z pozdrowieniami z piekła :)
Hellmaker
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
tak tylko BTW :) pierwsze samolociki które zastosowały odporność na ptaszki w turbinach to były MiG-i 21 :-) Chyba ... albo już nawet MiG-i 15 to miały .... ale to od razu mówię (piszę ? ) nie jestem pewien :) wiem, że Made in USSR :D
Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]
Widzący ----> a tak wogóle to mi jakies swoje GG na moje GG :)
500 x 2
merkav [ Aguś ]
Hellmaker - silniki Gripena to Volvo Aero RM 12 a po innemu to ... General Electric F404J jakby nie patrzec jankeskie :) Grippen nie moze przenosci najnowszych wersji podstawowego uzbrojenia (sindwindery, ammramy, maveicki) tylko strasze (juz nie produkowane), wersja ktora nam proponowali szwedzi istniala tylko "na papierze". O tym tez sporo bylo w nTW. I tu tez dochodzi kwestia logistyki, w iraku czy gdzie indziej chyba wolalbys zeby czesci byly "za plotem" niz zeby po nie latac do szwecji.
Co do Patri to jeszcze nie wiadomo czy to szmelc, nie wykazala sie w warunkach bojowych. Aha i miesci sie w Herculesie... nim ja do nas przywizli ;)
Su-37 z tego co przed chwilka wyczytalem w FAS'ie jest "under development".
Diplo - Casa to srednio-lekki transportowiec.
merkav [ Aguś ]
Ehhh tak to jest jak sie dlugo pisze i wywala bledy :D
Widzący [ Generaďż˝ ]
Hellmaker ----> Tu masz link do histori i danych tego silnika.
Konieczność stosowania przez rosjan nietypowych rozwiązań wynikała z niskiego poziomu kultury technicznej i braku wystarczających ilościowo i jakościowo lotnisk. Możliwość operowania z polowych lotnisk wiązała się z uodpornieniem turbin na zasysanie śmieci i zastosowaniem np w Su-7 Bł podwozia ślizgowego (coś na kształt łyżwy). Jak zapewne wiesz MiG 29 ma żaluzje zamykające wloty główne po dotknięciu pasa startowego.
Co do GG to sorry ale nie używam.
Zakładaj wątki na ciekawe tematy to coś tam naskrobię.
Pozdro.
FAJEK [ CD Projekt ]
no chyba ze kupimy takie wersje to ja jestem za Herculesami :)
FAJEK [ CD Projekt ]
nr 2
merkav [ Aguś ]
No ba Fajek, jasne ze takie. Tylko nasze na specjalne zamowienie beda mial wiekrze dziala i do tego po obu stronach :))
Widzący [ Generaďż˝ ]
No tak ! Co prefekt to prefekt. Jak szczelać to od razu z polewaczki z radarem ;-)
Jedyny problem że to wywala w jednym locie tyle amunicji co nasz cały pułk w trzy lata :-)
Zenedon [ Oi! Boots&Braces Oi! ]
Właśnie ja też mam wrażenie że Su37 jest w fazie testów.
Gunship [ Legionista ]
Hmm jakie bzdury!
F-16 to szit na kółkach. Moze i sie sprawdza na froncie ale tak moim zdaniem to była decyzja polityczna.
"Skrzydlata Polska" jakis czas temu robiła zestawienie wszystkich mozliwosci samolotów konkursowych.
Gripen wypadł najlepiej. Wiekszosc polskich pilotów ktorzy mieli okazje latac na Gripenie, Mirage czy F-16 podkreslalo ze Gripen jest najlepszy! W latach 90-tych zbytnio napalilismy sie na hAmerykanów którzy i tak przy kazdej okazji wala nas w czoko. Tak tez jest z podtykaniem F-16. Wolalbym F-18 ale niestety na ten samolot nas niestac.
Polska bardzo ignoruje oferty składane przez przemysł zbrojeniowy Szwecji. Technologicznei stoja na wysokim poziomie. Uzbrojenie Gripena, owszem opiera sie na starych modelach ( np Sidewinder B) ale "blondyni" sa na tyle inteligentni ze potrafia je dobrze zmodernizowac.
Co do Herculesa to takiej klasy samolot potrzebny jest PSP. Jego zakup powinien byc dobrany pod wieloma katami min zgodnosic gabarytowej pojazdów wojskowych itp. CASA słuza i dobrze bo era AN-26 juz przeminela.
Moim zdaniem Polacy mogli by bez problemu dogadac sie z Antonowem i opracowac wersje AN-70 zgodna ze standardami NATO. Wiele krajów Europejskich byloby napewno zainteresowanych tym samolotem. Uniezaleznili bys sie od C-130 i jego kolejnych odmian. Chyba ze znowu wyprzedza nas Czesi....
Gunship
PS: Osobom zainteresowanym awiacja odsyłam do "Skrzydlatej" - jest bardziej zetelna w tych sprawach niz gazety "lądowe" :)
Annihilator [ ]
Gunship -> w każdym piśmie wygrywa inny samolot. Nie warto wierzyć w te testy.
BTW. masz link do wywiadu w którym polski pilot mówi, że na Gripenie najlepiej? Często słyszę ten argument, ale szukam, szukam i nic...
Gunship [ Legionista ]
Wywiady w SP numer jak znajde to wkleje. TVP1 ( i felietony :D )
a co testów w SP to raczey wszystkie samoloty były reklamowane po równo :D a najwiecej tapet dawał F-16 :)