Wiggins [ SSiberian Tiger ]
Forum CM: Westfalen - z czym to sie je.
Watek z mysla o tych, ktorzy sa na bakier z jezykiem angielskim, chociaz mam wrazenie, ze glownymi odbiorcami beda ci leniwcy, ktorym nie chcialo sie zajrzec do manuala.
Odpowiedzi na pytania, ktroe najczesciej pojawiaja sie na GG:
1. Elememnty gry:
- po otrzymaniu informacji o tym, ze gra z Twoim udzialem sie zaczela, sciagasz plik z serwera Westfalen.
- masz okreslona ilosc czasu na wydanie rozkazkow (przykladowo w grze nr 13 deadline'y to 18:02 w pn, 18:02 w sr i 18:02 w pk.
- wykonujesz ruchy wojsk, rekrutujesz armie i piszesz listy do innych graczy i wysylasz to na server. Zapisuje on ten plik i czeka, az bedzie godzina ZERO, wtedy zlicza ruchy wszystkich graczy.
- ostateczny Twoj plik to ten, ktory wyslales najpozniej, ale przed godzina zero. Z tego wynika, ze pomimo tego, ze juz wykonales rozkazy w piatek, w poniedzialek o 17tej mozesz je jeszcze zmienic - nie zapomnij ich wtedy wyslac na serwer :0.
- wynik Twoich posuniec widac dopiero po godzinie zero, gdy wszystkie pliki graczy zostana policzone przez serwer
- listy do innych graczy sa wysylane NATYCHMIAST, nie ma opoznienia. Warunkiem koniecznym jest to, aby gracz do ktorego wyslales list, polaczyl sie z serwerem i ja odebral. Z tego wynika, ze warto czasem, pomimo posiadania juz pliku z danej tury, polaczyc sie z serweram i sprawdzic, czy nie masz nowej wiadomosci.
2.W pierwszej turze gry nie mozna deklarowac wojny. Dopiero od drugiej tury gry mozna zmieniac polityke wobec innych krajow.
Allliance - Glowna zaleta jest wspolne prowadzenie wojen. Oddzialy alinackie moga stac na jednym polu, moga wspolnie atakowac ten sam hex, aliant moze poruszac sie po Twoich terenach.
Neutral - Bazowy status polityczny. Nie mozesz wchodzic na hexy innych neutralnych, na morzu armie neutralne nie przeszkadzaja sobie w ruchu i moga stac na jednym hexie.
Wojna - chyba jasne. Mozesz atakowac armie i hexy npla i vice versa.
Jezeli masz alliance, a chcesz zamienic go na wojne, najpierw musiz zmienic status na neutral, a dopiero w nastepnej turze na wojne.
Zmiana statusu musi byc zaakceptowana przez obu graczy. Jezeli w jednej turze jeden z graczy zaproponuje sojusz, a drugi zadeklaruje wojne, bedzie wojna.
Propozycje zmiany statusow w danej turze sa zaznaczone na przecieciu krajow ciemnym ocieniowaniem.
3. Nie ma wojen z zaskoczenia. Jezeli w danej turze deklarujesz wojne, walczyc mozesz dopiero w nastepnej.
4. Jezeli dwie wrogie armie spotkaja sie na jednym hexie, dochodzi do bitwy.
- najpierw strzelaja dziala obu stron (jednoczesnie)
- potem strzela kawaleria obu stron (ta, ktora przezyla ostrzal z dzial)
- na koncu strzelaja zamki i piechota (jesli sie nie myle, to najpierw polowa z nich, a potem znowu polowa z tych, ktorzy przezyja - do sprawdzenia)
- w algorytmie bitwy jest jeszcze jakas czesc strat losowych, ale marginalny
- straty sa dzielone pomiedzy rodzaje wojsk proporcjonalnie do ich liczebnosci
- wygrany to ten, ktory zada wieksze straty w danej bitwie ( a nie ten, kto ma wiecej oddzialow po bitwie !!!! )
- przegrany musi sie wycofac z tego hexu (zamki sa niszczone), jezeli nie ma gdzie - jest eliminowany w calosci.
5. Wybrane elementy wojny
- dziala: dobra na kazda okazje, ale najdrozsze w grze.
- kawaleria: moze wlaczyc tylko z oddzialami w polu, nie zadaja strat zamkom !!
- piechota: dobre mieso armatnie
- zamki: najtansze w grze, ale nie moga sie poruszac :))))) (de facto to sa zalogi w zamkach a nie same zamki)
- teren ma wplyw na walke, rozne oddzialy roznie sie sprawdzaja w roznym trenie :)
- kazdy hex ma swoja wartosc supply (zaopatrzenie), ktory wyznacza wielkosc armii, ktora jest w stanie wyzywic
- jezeli armia na danym hexie jest dla niego zbyt duzym obciazeniem, zolnierze zaczynaja powoli umierac. Gdyby to trwalo odpowiednio dlugo, armia by sie skurczyla do takich rozmiarow, na jakie pozwala zaopatrzenie na danym hexie.
- wielkosc zaopatrzenia na danym hexie zalezy od ilosci jego zamkow, jezeli chcesz zwiekszyc wartosc zaopatrzenia na danym hexie - zwieksz tam ilosc zamkow
- po zdobyciu pola npla pokazuje sie wartosc "revolt". Jak sama nazwa wskazuje jest to ryzyko buntu i powrotu do macierzy. Aby tego umiknac, nalezy wybudowac wlasne zamki ponad te wartosc (np.: revolt = 2234, zbuduj conajmniej 2300 castle)
Ciag dalszy w wolnej chwili...
faloxxx [ Generaďż˝ ]
wigi chcialbym dodac jedna rzecz ktorej nie ma w manualu
jedna tura trwa miesiac (wazne jesli chcesz na poczatku gry atakowac, poniewaz w pierwszym miesiacu nie wolno atakowac)
i zadac pytanie :
jaka jest widocznosc jednostek ??? tzn na ile hexow widze ??? chodzi mi o to ze gram portugalia i nie widze wcale wojsk przeciwnika :/
Wiggins [ SSiberian Tiger ]
faloxx --> widzisz wszystko to, co znajduje sie na hexie obok twoich jednostek lub Twojego hexu.
Wiggins [ SSiberian Tiger ]
faloxx --> da facto nie mozesz atakowac i w drugiej turze gry.

faloxxx [ Generaďż˝ ]
wiem o tym a czy widze tez na odleglosc jednego hexa od moich granic ?????
jiser [ generał-major Zajcef ]
Doprecyzuję kilka wigginsowych nieścisłości:
- są dwa warianty godzin ZERO: poniedziałek, środa, piątek lub wtorek, czwartek, sobota, zawsze o godzinie 19 czasu fińskiego; nie jest zatem prawdą, to co napisałeś, że jeśli chcę zmienić piątkowe rozkazy, to mogę to zrobić w poniedziałek o 17, wtedy jest już następna tura.
- w pierwszej turze można zmieniać politykę wobec innych krajów, ale tylko na sojusze, wojen wypowiadać nie lza; w następnych turach takich ograniczeń nie ma.
jiser [ generał-major Zajcef ]
I jeszcze pytanie.
Wiggins, masz kontakt z autorem -- jeśli możesz, zapytaj się go: jak jest z okresem świątecznym?
Niektórzy jadą na święta do domu, niektórzy robią sobie tygodniowy urlop, w każdym razie niekoniecznie będzie możliwość odpowiadania. CZy trzeba będzie znaleźć sobie "namiestnika", czy modlić się, aby w czasie Twojej nieobecności ktoś nie zrobił Ci rozbiorów, albo serwer nie przejął Cię jako gracza nieaktywnego (na AI) ?
Wiggins [ SSiberian Tiger ]
jiser ---> Godzina zero to tylko przyklad. Kazda gra ma swoja godzine zero, nasza nr 9 ma o 18:02 naszego czasu, 13ta ma o 18.25. Serwer ne wylicza wszytskich gierek na raz, tylko w odstepach czasowych.
Nie wiem co ze swietami, Flaxi wyjechal, wroci w niedziele.
jiser [ generał-major Zajcef ]
No .. w jakiś sposób musi sobie uszeregować obliczenia, a to co powiedziałem "mniej więcej się zgadza" (jak mówi Szymon) .. ale ok.
jiser [ generał-major Zajcef ]
Propozycje małych ale jarych dostawek do gry Westfalen:
- regionalny podział mapy. Chodzi o nazewnictwo kawałków mapy ze względu na ich historyczną przynależność do regionu. I tak (np.) Francję można podzielić na: Bretonię, Normandię, Szampanię, Burgundię, Burbonię, 'Ile de France', 'Poitou', Delfinat, Prowansję, Langwedocję, Gaskonię i Akwitanię (proszę się nie śmiać, taki jest historyczny podział na regiony), a (np.) Irlandię na: Connacht, Munster, Leinster, Ulster (nie pamiętam ile w Westfalen Irlandia ma heksów). Teraz -- chodzi o to, aby powybierać odpowiedią ilość nazw, poprzypisywać heksom wg jakiejś mniej więcej inteligentnej zasady. Niektóre regiony miałyby po jednym heksie, choć te rozległe mogłyby mieć po 3-4 heksy.
Wprowadzenie nazw bardzo ułatwiłoby wymianę informacji między graczami, uciekawiłoby grę (bo podział Polski choćby na Litwę i Koronę aż się prosi), a nie byłoby niczym trudnym. To byłby po prostu kolejny statyczny parametr heksu, nie wpływający na mechanikę.
W święta, z jakimś ochotnikiem, mógłbym przygotować nazewnictwo heksów dla westfalenowej mapy, to w sumie nic trudnego.
- przekazywanie pieniędzy między władcami. Może byłby to pomysł kontrowersyjny, bo teraz każdy zdobywca będzie żądał trybutu, ale coż... godzić się na to nie trzeba. A spowodowałoby to ciekawy aspekt polityki Lend&Lease (hie hie) oraz daniny.
- "odzysk" małej części pieniędzy przy rozwiązywaniu wojsk. Na tyle małej aby nie było procederu "przenoszenia" wojsk przez zakupy w innym miejscu, na tyle dużej, aby gracz musiał mieć dylemat czy "sprzedawać" wojska z jednej z granic przy wojnie totalnej z innym sąsiadem. Myślę że 20% jest rozsądne. A może ten mechanizm już jest, a ja go nie przyuważyłem ?
To wsyzstko, to tylko propozycje, a nie wymagania. Takie opiniowanie oddolne. Jeśli autor sobie życzy, możemy przygotować mu arkusz exelowski z nazwami dla regionów, ale to on musiałby to "wstawić" do gry. Co nie jest trudne. Aha .. tylko nazwy dla regionów muszą być czytelnie podane -- najlepiej jaby pojawiały się jako 'pop-up' przy nasunięciu kursora na hex, oraz w listwie bocznej _wyraźnie_ oddzielone od reszty informacji (np. na samej górze okienka 'Area info' razem z informacją o typie terenu tego heksu).
jiser [ generał-major Zajcef ]
Aha .. już wiem co miałem jeszcze dodać:
teoretycznie nie powinno się dostawać złota za rozwiązywanie jednostek ... ale teoretycznie, bo praktycznie do królewskiego skarbca zawsze trafiał jakiś majątek po rozwiązywanych armiach. I o to właśnie mi chodziło.
jiser [ generał-major Zajcef ]
W sprawie mojego pytania:
Właśnie się doczytałem, że serwer nie przydziela AI na trwałe, więc można wrócić do gry. Ponadto, nie ma sensu zawieszeć gier na tydzień, jeśli to jeden gracz wyjeżdża, w końcu to jego (tzn tego gracza) odpowiedzialność. Ale pod warunkiem że w czasie nieobecności przez, powiedzmy, trzy tury, pozostali gracze nie będą próbować zachować się świńsko i robić bardzo radykalne posunięcia wobec nieobecnego (jak na przykład zmowa czterech państw z dokonaniem rozbiorów), ponieważ AI nie używa wszystkich opcji gry, jest ograniczone do określonych działań.
-=Dexter=- [ Konsul ]
czy mógłby ktoś bardziej doświadczony w boju opowiedzieć jak wyglądają bitwy? czytałem w manualu część o kolejności działań serwera gry (polecam zapoznanie się ;) ) i mam takie pytania:
1. bitwy morskie - jak wiadomo statki i okręty śmigają po trzy pola, czy bitwy są rozgrywane po zakończeniu wszystkich trzech ruchów, czy też możliwość stoczenia bitwy rozpatrywana jest po każdym z trzech ruchów osobno?
2. bitwy lądowe i morskie - załóżmy, że na heksie A mam dwie armie/floty i przechodzę na heks B gdzie znajduje się armia/flota przeciwnika, armie/floty jak wiadomo bedą poruszały się osobno i teraz - czy bedą one toczyły bitwy osobno? w kolejności w jakiej wchodzą? czy też komp najpierw poprzesuwa wszystkie pionki a dopiero potem rozegra bitwy? (do tego chyba byłaby ta mozliwośc ustawiania czy dana armie/flota ma poruszać sie joka pierwsza czy jako ostatnia? jest tam cos takiego )
ponadto znalazłem jednego buraczka - zgłaszamy indywidualnie czy może zbierzemy listę i ktos biegły w angielskim przetłumaczy ją dla autora?
przy ruchu floty, jeśli w tej samej turze startuje ona z jednego portu i kończy ruch w drugim to w heksie docelowym wariuje wskaźnik zaopatrzenia - pokazuje jakies niesamowite cyfry, przwdopodobnie związane jest to z warunkiem 'force unload'

Pejotl [ Senator ]
Dexter-> po trzy??? Jak? Ja myslalem ze po jedym... potem doszedlem ze po dwa... ale trzy???
rtur [ Konsul ]
Pejotl --> Tak po trzy - pierwsze dwa zaznaczasz prawym klawiszem myszy, a trzecie lewym. I nie pytaj dlaczego tak po prostu jest.
jiser [ generał-major Zajcef ]
A dlaczego miałoby tak nie być ? Ile może przepłynąć flota morska w przeciągu miesiąca, panowie ... :)
Trzy pola to nie jest za dużo. A ponadto rtur ma racje .. a wydawało mi się, że to ja nic nie rozumiem z tej gry, a tu taki wielki koleś jak Dexter nie zauważył. A jest to napisane -- na dole, w bocznym menu, przy wydawaniu rozkazu ruchu morskiego.
A to ciekawy błąd z tym przepływaniem między portami. Ciekawe czy ma wpływ na stan liczebności jednostek, czy tylko tak to wypisuje.
-=Dexter=- [ Konsul ]
jiser -> wielki koleś Dexter?... zapewne chodziło Ci o Pejotla bo po pierwsze to on nie zauważył, że flota chodzi po trzy, o po drugie o mnie nie napisałbyś chyba 'wielki' ;)
trzy pola dla floty to jest akurat, przydałoby się, żeby kawaleria chodziła po dwa a nie w tym samym tempie co artyleria
przekazywanie kasy? mogłoby być, przekazywanie terytoriów też, przekazywanie floty (sprzedawanie?) żołnierze do wynajęcia itp ;)
moim zdaniem największy problem to czas powoływania jednostek, w tej chwili mozna zbudować flotę dowolnej wielkości w ciagu miesiąca - ogranicza Cię tylko gotówka
z armią już jest lepiej bo jest potrzebne pośrednictwo Castles - ale moim zdaniem i tak trwa to za szybko - w ciągu miesiąca to można powołać pospolite ruszenie ale wyszkolona armia zawodowa potrzebowała chyba wiecej czasu? chociaz z drugiej strony Castles mogą być potraktowani jako wojsko w treningu więc może tak jest najprościej
ale tak w ogóle to gierka mnie ropierd... eee to znaczy wzbudza wielki entuzjazm ;) więc nie krytykuję, tylko tak sobie dywaguję, tym bardziej że moim zdaniem należy dostosowywać strategię do warunków a nie odwrotnie :)
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
panowie Westfalen ma swoje forum i proponuje tam pisac. Niestety po angielsku. Na czesc Waszych pytan/wnioskow sa tam juz odpowiedzi. W tej chwili Flax pracuje nad WF2. Gra oparta na pomysle z WF1 ale wieksza z wielimo rodzajami wojks ladowych, okretow. Wojska bedzie mozna szkolic i beda zdobywaly doswiadczenie. Beda fabryki, kopalnie no i co tam jeszcze autorowi przyjdzie do glowy. Pozostaje trzymac kciuki za powodzenie. W tej chwili Flax nie bedzie chyba wprowadzal jakis pracochlonnych ulepszen do WF1 ale na kazda sugestie odpowiada na forymPropozycje
jiser-->
- regionalny podział mapy. Chodzi o nazewnictwo kawałków mapy ze względu na ich historyczną przynależność do regionu. I tak (np.) Francję można podzielić na: Bretonię, Normandię, Szampanię, Burgundię, Burbonię, 'Ile de France', 'Poitou', Delfinat, Prowansję, Langwedocję, Gaskonię i Akwitanię (proszę się nie śmiać, taki jest historyczny podział na regiony), a (np.) Irlandię na: Connacht, Munster, Leinster, Ulster (nie pamiętam ile w Westfalen Irlandia ma heksów). Teraz -- chodzi o to, aby powybierać odpowiedią ilość nazw, poprzypisywać heksom wg jakiejś mniej więcej inteligentnej zasady. Niektóre regiony miałyby po jednym heksie, choć te rozległe mogłyby mieć po 3-4 heksy.
Wprowadzenie nazw bardzo ułatwiłoby wymianę informacji między graczami, uciekawiłoby grę (bo podział Polski choćby na Litwę i Koronę aż się prosi), a nie byłoby niczym trudnym. To byłby po prostu kolejny statyczny parametr heksu, nie wpływający na mechanikę.
Nazwanie kzdego hexu osobno jest niemozliwe. natomiast wprowadzenie krain da dodatkowe granice co moze zmniejszyc czytelnosc mapy. Ale to tylko moje zdanie.
W święta, z jakimś ochotnikiem, mógłbym przygotować nazewnictwo heksów dla westfalenowej mapy, to w sumie nic trudnego.
Juz kiedys cos takiego robilem. Trzeba miec dobry atlas historyczny ale dla kazdego hexu nie starczy nazw krain chyba ze dac nazwy miast. Aczkolwiek w WF2 chyba BY SIE PRZYDALY KRAINY.
- przekazywanie pieniędzy między władcami. Może byłby to pomysł kontrowersyjny, bo teraz każdy zdobywca będzie żądał trybutu, ale coż... godzić się na to nie trzeba. A spowodowałoby to ciekawy aspekt polityki Lend&Lease (hie hie) oraz daniny.
w WF maja byc daniny, lenna, pozyczki.
- "odzysk" małej części pieniędzy przy rozwiązywaniu wojsk. Na tyle małej aby nie było procederu "przenoszenia" wojsk przez zakupy w innym miejscu, na tyle dużej, aby gracz musiał mieć dylemat czy "sprzedawać" wojska z jednej z granic przy wojnie totalnej z innym sąsiadem. Myślę że 20% jest rozsądne. A może ten mechanizm już jest, a ja go nie przyuważyłem ?
Jezeli wziac pod uwage koszty utrzymania to wojska jak maja daleka droge do przejscia to oplaca sie rozwiazac i powolac na drugim krancu swojego panstwa.
To wsyzstko, to tylko propozycje, a nie wymagania. Takie opiniowanie oddolne. Jeśli autor sobie życzy, możemy przygotować mu arkusz exelowski z nazwami dla regionów, ale to on musiałby to "wstawić" do gry. Co nie jest trudne. Aha .. tylko nazwy dla regionów muszą być czytelnie podane -- najlepiej jaby pojawiały się jako 'pop-up' przy nasunięciu kursora na hex, oraz w listwie bocznej _wyraźnie_ oddzielone od reszty informacji (np. na samej górze okienka 'Area info' razem z informacją o typie terenu tego heksu).
hmmjako pop up to by pasowalo. proponuje napisac o tym na forum westfalen.
Dexter-->chyba juz ktos pisal na forum o tych dziwnych liczbach
.
-=Dexter=- [ Konsul ]
przypominam się :)
czy mógłby ktoś bardziej doświadczony w boju opowiedzieć jak wyglądają bitwy? czytałem w manualu część o kolejności działań serwera gry (polecam zapoznanie się ;) ) i mam takie pytania:
1. bitwy morskie - jak wiadomo statki i okręty śmigają po trzy pola, czy bitwy są rozgrywane po zakończeniu wszystkich trzech ruchów, czy też możliwość stoczenia bitwy rozpatrywana jest po każdym z trzech ruchów osobno?
2. bitwy lądowe i morskie - załóżmy, że na heksie A mam dwie armie/floty i przechodzę na heks B gdzie znajduje się armia/flota przeciwnika, armie/floty jak wiadomo bedą poruszały się osobno i teraz - czy bedą one toczyły bitwy osobno? w kolejności w jakiej wchodzą? czy też komp najpierw poprzesuwa wszystkie pionki a dopiero potem rozegra bitwy? (do tego chyba byłaby ta mozliwośc ustawiania czy dana armia/flota ma poruszać sie jako pierwsza czy jako ostatnia? jest w grze coś takiego )
jiser [ generał-major Zajcef ]
PiotrMX ~~>
Chyba zroumiałeś, że te nazwy heksów miałyby być na samych heksach. Ależ skąd. Nie na mapie, tylko w opisie heksu. Aby zrobić taką poprawkę, nie trzeba wielkiego wysiłku programistycznego.
A noszę się z zamiarem napisania do Flexiego, ale (jak zwykle) czasu brak. A tym bardziej na czytanie ichniego forum. Już to Forum zrzera mi kupę czasu ;)
Dexter ~~>
Masz rację, to Piotr zdziwił się z tymi trzema polami. Ale potrzymuję przymiotnik 'wielki', bo baaardzo spodobało mi się Twoje stylowe "obwieszczenie" w grze #15 bodajże.
soldat [ Konsul ]
niech ktos mi powie czyjest jakas inna metoda za zwiekszenie zyskow poza zdobywaniem nowych terenow?
Wiggins [ SSiberian Tiger ]
pedzenie bimbru ?? :))))
nie, nie ma
Lidias [ Legionista ]
Własnie znalazłem BUGa w tej grze..... Po wyjonaniu ruchu armią i wyłaniu tego na serwer..... znikneło mi połowe armi (10000 woja)....a dokładnie to ta część kór zakupiłem w ostatniej turze.... SKANDAL :/
jiser [ generał-major Zajcef ]
Lidias ~~>
he he ... a ja wiem co się z nią stało :]
Opowiem własną historyjkę ...
Wydałem rozkazy, wysłałem. Jakiś czas później zaglądam i widzę, że brakuje mi tak .. ee .. trochę statków. Jakieś 30. Gdzie one się cholera podziały ? Znalazłem. W liście przeznaczonych do rozwiązania. Przywróciłem, poprawiłem rozkazy, zachowałem rozkazy ale nie wysłałem. Następnym razem jak zajrzałem do WF, tej floty znowu nie było. Wkurzony zaglądam do listy przeznaczonych do rozwiązania, a tam widzę flotę wielkości ... khem ... 1 400 000 statków (po równo wojennych i handlowych). Nawet coś na nich było :) Przywracam do gry. Jest. Próbuję coś zrobić, wyskakuje mi krytyczny błąd progarmu, WF się zamyka. No dobra, jeszcze raz. Znów bład i zamknięcie. I tak kilka razy, cokolwiek bym nie próbował z nią zrobić. Aha, a tamtych 30 nadal nima. Sprawę zostawiłem, pomyślałem, może samo się rozwiąże. No i faktycznie się rozwiązało. Jak następnym razem wszedłem do WF, to nie było żadnych rozkazów, ale było wszystko jak na początku. Wydałem rozkazy raz jeszcze, wysłałem, i tura przyszła do mnie taka, jakiej można byłoby normalnie się spodziewać.
Ciekawe. Wygląda na jakieś trudne do sprecyzowania błedy programu-klienta.
Wiggins [ SSiberian Tiger ]
soldat
niech ktos mi powie czyjest jakas inna metoda za zwiekszenie zyskow poza zdobywaniem nowych terenow?
Wiggins [SSiberian Tiger]
pedzenie bimbru ?? :))))
nie, nie ma
Errata: na hexach posiadanych przez Ciebie chyba rosnie powoli liczba mieszkancow i tym samym dochod... W ciagu roku jest to okolo procenta :)
<powyzsze do sprawdzenia>
jiser [ generał-major Zajcef ]
Wiggins ~~>
czasem jest przyrost między 4 a 9 promili ... a czasem -1 :D
a po bitwach ilość ludności radykalnie spada :)
-=Dexter=- [ Konsul ]
ale po bitwach rosnie też chyba mocno przyrost naturalny - do 2-3 %
jeśli chodzi o zwiększenie dochodów to Wiggiins ma rację - ja niedługo przekroczę 5000 ;)
szkoda, że nie można zlikwidować garnizonów (castle) w prowincjach, tu możnaby zaoszczędzić parę groszy
jiser [ generał-major Zajcef ]
no właśnie .. jakie jest uzasadnienie tego, że nie można likwidować garnizonów ?
prozaiczny brak czasu na zaimplementowanie ?

Pejotl [ Senator ]
Moze mi ktos w przystepny sposob wytlumaczy jak sie ruszyc flota o 3 pola?
sturm [ Australopitek ]
Pejotl -->Pierwsze i drugie pole - klikasz prawym przyciskiem myszy a 3 pole lewym.Tak jak wczesniej bylo ze pierwsze prawym a drugie ostatnie lewym.
Pejotl [ Senator ]
sturm -> klikam prawym i moge zaznaczyc tylko jedno pole, na kolejne nie reaguje.
sturm [ Australopitek ]
Pejotl --> A ktora masz wersje??Najnowsza to 1.22.U mnie normalnie robie tak jak napisalem i dziala.Moze sciagnij i zainstaluj jeszcze raz??A jak nie pomoze to wrzuc posta na forum Westfalen.