von_Rundstedt [ Legionista ]
Forum CM: Mam jeszcze kilka pytan.
1.Ruscy maja strzelby ppanc. czy sa one skuteczne i na co ?
2.Ampulet co to takiego?
3.Tank Hunter Team jaka bron maja i czy sa skuteczni?
4.Walka na szeryfa przeciw niemca czy ma sens ?
Pejotl [ Senator ]
1. Dobre - na talatajstwo w postaci transporterow i samochodow pancernych, a takze na rozne dziala samobiezne o cienkim pancerzu
2. ampulomet - proca do wyrzucania koktajli molotowa
3. granat ppanc. szybko gina, chyba ze ktos wali czolgami bez obstawy
4. zalezy kto na kogo wyjezdza. Jak niemiec sprobuje poszalec Tygrysami przed frontem IS-2 to sie szybko przekona...
GenLee [ Konsul ]
1. Dodałbym jeszcze czynnik psychologiczny- nic tak nie denerwuje jak dzwoniące o pancerz pociski z rusznic ppanc. (przynajmniej mnie ;)).Niezależnie czy to Tygrys czy Wespe.Dodatkowo powodują chowanie się dowódcy - co również ma znaczenie. Niekiedy powodują też zwrócenie lufy ostrzeliwanego czołgu na siebie co daje czas (cenne parę sekund) innym jednostkom np. na wyjechanie zza wzgórza czy też lasu. Raz udało mi się unieruchomić Tygrysa rusznicą (traktuję to jako przypadek ;))
2,3,4 patrz Pejotl
Da real Odi [ Konsul ]
1. PTRD i PTRS - jak pisal Pejotl - rozwalaja wszelkie HT i np mardery z bliska, nie mowiac juz o tankietkach etc. Niektorzy gracze uzywaja ich takze do rozpoznania (sa nieco wolniejsze od squadu piechoty, ale za to sekcje dwuosobowa latwiej ukryc)
2. vide Pejotl
3. TH Squady maja zroznicowana bron: od koktajli molotowa, przez wiazki granatow, miny magnetyczne, ganaty RPG, no i panzerfausty. Generalnie TH rzucaja czyms (koktajlem, RPG, granatami) w czolgi npla. Zasieg skutecznego rzutu to mniej niz 30m, wiec trzeba sie podczolgac bardzo bardzo blisko. Jak juz trafia w ten czolg, to zwykle uszkadzaja go powaznie (chyba ze to molotow - one sa nieco mniej skuteczne).
Najlepiej uzywac ich podczas walk w wioskach i miastach (latwiej zaczaic sie gdzies w budynku i obrzucic nieostrozne puszki wroga) lub posylac na dalekie samotne rajdy za linie npla. Dwuosobowe squady TH dosc trudno wypatrzyc, a moga trafic na przejezdzajaca nieczego sie niespodziewajaca puszke wroga. W klasycznych walkach face to face (np 2-3 PzIV ostrzeliwujace ze 100-120m piechote rosjan) bedzie im ciezko cokolwiek zrobic. Musza sie napierw bowiem podczolgac minimum na te 30m, a to jest trudne... (npl ma zwykle kolo czolgow piechote)
TH uzywa sie jednak takze do rozpoznania (sybkosc normalnej piechoty+niska wykrywalnosc przez npla+niska cena przy zakupie) oraz do normalnej walki wrecz. TH sa bowiem wyposazone zawze w SMG, a wiec moga sie przydac do plytkiego przeskrzydlenia piechoty npla etc.
4. Akurat z pojednkow IS2 vs Tygrys wychodzi zwyciesko raczej Tygrys (wieksza celnosc i szybkostrzelnosc). Generalna zasada mowi, ze Ruscy powinni trzymac sie raczej laskow i zabudowan, wspierajac przede wszystkim piechote, a do pojedynkow pancernych stajac w ostatecznosci (mowa o okresie 1944-45). Sa jednak wyjatki, np w postaci SU100. Ale to sa wyjatki. Raczej sie nie wyjezdza na szeryfa. Nawet PzIV jest wg mnie bowiem lepsza w pojedynku face to face z T34 wszystkich wersji, a nawet z ISem (szybkostrzelnosc i celnosc maja dla mnie osobiscie kluczowe znaczenie - pancerz rosyjski jest co prawda lepszy, ale sowieckie zalogi regular maja wzglednie niskie morale i potrafia spanikowac po byle celnym strzale)
ps Rundstedt, tyle porad juz dostales, ze powinienes "z sila wodospadu" wskoczyc na czolo tabeli...;))
Pejotl [ Senator ]
Odi -> a propos Tygrys vs. IS-2 pozwole sobie miec odrebne zdanie. Dwa razy gralem w stos 2 IS do 4 Tygr i było 3:0 i 4:1 dla mnie. Moze mialem szczescie. A moze dzialal mechanizm psychologiczny - przeciwnik czul potege pancerza i szalal Tygrysami, a ja czilem sie ISami na pewny strzal...
Dodam tylko iz wyjezdzanie na szeryfa swiadczy o pewnej nieporadnosci(*) w grze, no chyba ze ma sie duza przewage...
(*) - czasem nie ma innego wyjscia, coz, ale nie powinno byc to regula!
TH wydaja sie stratam kasy, wole juz kupic LMG do rozstawienia po niebronionych stronach planszy. Stawianie na rzut granatem jest tez dosc niepewna inwestycja - ostatnio z kompem moje 3 druzyny Węgrów wywaliły połowe zapasu granatów do T-34 na 17-25 metrow i nic. Moze TH mają jakiś bonus do rzutu?
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
1.Rusznice rozwala wszystko do 30mm pancerza. A tyle maja z boku stugi i z tylu pz4 (jak pamietam). Ale trzeba miec nerwy ze stali i troche szczescia aby nie otworzyc za wczesnie ognia. Nnajlepiej z ok 100m. Jedna rusznica nie zrobi wielkiej krzywdy ale np 3-4 wykoncza szybciej HT a i latwiej bedzie im dobrac sie do stuga czy pz4. Poza tym nie nalezy sie zniechecac bo nawet pelne penetracje nie wyeliminuja pojazdu od razu. Ale jak juz nam sie uda zalatwic np stuga to przeciwnik moze sie lekko wkurzyc (hi woland!)
3. Tank hunterow latwo skosic-to tylko dwaj ludzie w teamie. Nie wiem czy nie lepiej kupic plutonik pionierow. Maja takie fajne ladunki. I zawsze mozna ich podzielic na teamy.
4. 4 Tigery vs Isy2 i wszystkie rozwalone na szeryfa bez strat u ruskich. Moi reg przeciwnika jeszcze nie wiem. Ale to mnie na dlugo nauczy nie strzelac sie na szeryfa.
von Rundstedt--> poszukaj pamiatki po pradziadku. Powinienes tam znalezc odpowiedzi na wiele pytan dot nie tylko frontu wschodniego. :-)
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
1.Rusznice rozwala wszystko do 30mm pancerza. A tyle maja z boku stugi i z tylu pz4 (jak pamietam). Ale trzeba miec nerwy ze stali i troche szczescia aby nie otworzyc za wczesnie ognia. Nnajlepiej z ok 100m. Jedna rusznica nie zrobi wielkiej krzywdy ale np 3-4 wykoncza szybciej HT a i latwiej bedzie im dobrac sie do stuga czy pz4. Poza tym nie nalezy sie zniechecac bo nawet pelne penetracje nie wyeliminuja pojazdu od razu. Ale jak juz nam sie uda zalatwic np stuga to przeciwnik moze sie lekko wkurzyc (hi woland!)
3. Tank hunterow latwo skosic-to tylko dwaj ludzie w teamie. Nie wiem czy nie lepiej kupic plutonik pionierow. Maja takie fajne ladunki. I zawsze mozna ich podzielic na teamy.
4. 4 Tigery vs Isy2 i wszystkie rozwalone na szeryfa bez strat u ruskich. Moi reg przeciwnika jeszcze nie wiem. Ale to mnie na dlugo nauczy nie strzelac sie na szeryfa.
von Rundstedt--> poszukaj pamiatki po pradziadku. Powinienes tam znalezc odpowiedzi na wiele pytan dot nie tylko frontu wschodniego. :-)
Ebert [ Centurion ]
Ad. 1. CMBB (Niemcy) Kiedyś nie byłem przekonany co do rusznic. No bo jak tu zaufać karabinowi przeciwpancernemu, który w najlepszym razie ma kaliber coś powyżej 14mm kiedy to zwykłe pak'i - 50mm ciężko sobie radzą z lepszymi czołgami Ruskich. Ale nadszedł pamiętny dzień (nie pamiętam daty). Walka z komputrem. Ja Niemcy - on Ruski. Broniłem wioski 3 plutonami piechoty, wsparty kilkoma pak'ami 40 i rusznicami. Nacierał batalion czołgów i batalion piechoty. Działa schowałem na zalesionych wzgórzach. Piechota zajęła pozycje w wiosce i na jej skrzydłach. Samych flanek broniły pojedyncze MG-42 (znakomita broń). Gdzieniegdzie były rusznice kalibru 7 z hakiem mm i 14 z hakiem mm (nigdy nie pamiętam końcówek, może ktoś doda). Wszystkie oddziały miały Hide. Podpuściłem Ruskich na ok 200m i otworzyłem ogień z pak'ów. Po kilku rundach pak'i wyeliminowane, ale 1/2 bataliony panc. Ruskich płonęła. Wtedy do akcji weszły rusznice wspomagane przez MG-42. Maszynki zajęły się piechotą a rusznice z bardzo niewielkiej odległości czołgami. Brałem je w krzyżowy ogien starając się strzelać jak najbardziej z boku. Efekt taki, że strat w rusznicach żadnych a czołgi płonęły. Od tej pory staram się zawsze mieć w oddziale jakąś rusznicę i dawać jej Hide, podpuszczać Ruskich i z małej odległości otworzyć ogień. Sądzę, że są lepsze niż Panzerschreck'i - może po prostu nie potrafię się tymi ostatnimi dobrze obchodzić.
oskarm [ Future Combat System ]
IMO nie warto używać Tank Hunterów rozpoznania, taniej i skuteczniej jest na rozpoznanie posyłac podzieloną drużynę. Tank Hunterzy mają ograniczona możliwość rozpoznawania, właśnie po to zeby ich nie wykorzystywać niezgodnie z przeznaczeniem. Tank Hunterzy są podstawą obrony przeciwpancernej u państw osi w 41 roku. Są w stanie rozawlić każdy czołg. Ostatnio udało mi sieto zrobić z KV-2 przy stracie dwóch Tank Hunterów (których rozwaliła piechota wroga , gdyby nie to to pewnei i nastepny KV-2 by sie smarzył :-)
Dogon [ Generaďż˝ ]
Ja mam takie pytanie ...mianowicie czy komuś udało się zniszczyć działo (np. UH 150 ) strzelająć rusznicami rosyjskimi? Jakiekolwiek działo ...i czy wogóle jest sens ostrzeliwać je nimi ( rusznicami)...?
Da real Odi [ Konsul ]
Z tymi pojedynkami Tygrys vs IS2 bywa po prostu roznie. Kazdy mial inne doswiadczenia. Na podstawie swoich wlasnych podtzymuje zdanie, ze Tygrys ma duzo wieksze szanse z ISem w pojedynku "na szeryfa", wlasnie ze wzgledu na wieksza szybkostrzelnosc i lepsza celnosc dziala, a do tego wyzsze morale niemieckich pancerniakow. Ale kazdy powinien wypracowac swoja taktyke uzycia tak jednego, jak i drugiego czolgu.
PiotrMx ---> musze wyprobowac ten plutonik pionierow....
oskarm ---> nie wiedzialem, ze TH maja ograniczone pole widzenia? Stosowanie ich jako zwiadu jest nagminne w naszej lidze.
Sgt.Luke [ Konsul ]
TH to fajny oddziałek. Jest szybki, słabo wykrywalny i całkiem dobry w walce. Jego największym mankamentem jest podchodzenie na bliskie odległości żeby rozwalać konserwy (no chyba że TH są wyposażeni w panzerfausty 60 lub 100). Są także dobrzy do walki na zapleczu wroga, czyli polowania na wrogich snajperów, dowódców, transportery, rusznice ppanc i działa, a i jak pewien zagubiona drużyna piechioty ich spotka to potrafią mocno przyłoić (o ile posiadają SMG). Krótki spis uzbrojenia TH:
Niemcy-> 2x SMG ___ Panzerwurfmine, Magnetic Mine, Panzerfaust (30K,30,60,100), Molotov Cocktail, Explosives
Polacy-> 2x SMG ___ Molotov Cocktail
Ruscy-> 2x SMG ___ Molotov Cocktail, RPG Grenade
Rumuni-> pistolet,SMG ___ Molotov Cocktail, Explosives
Węgrzy-> 2x Rifle ___ Molotov Cocktail, Explosives
Finowie-> Rifle,SMG ___ Molotov Cocktail, Explosives
===Elvis=== [ Powrót Króla ]
Skorzytsam z wątku...
...czemu w Polacy w CMBB nie maja na wyposarzeniu jeep-ów?