GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Zadanie z wartości bezwzględnych- krótkie i tylko jedno- pomóżcie bo nauczyciel gada głupoty a klasa nie wie.....

16.10.2003
20:51
smile
[1]

weds [ Ocean Soul ]

Zadanie z wartości bezwzględnych- krótkie i tylko jedno- pomóżcie bo nauczyciel gada głupoty a klasa nie wie.....

Zadanie:
[x+3]+[x-5] jest większe lub równe 8

Powiedźcie jak to rozwiązać, bo nauczyciel robi to źle ( sprawdzaliśmy z odpowiedziami i metodą podstawiania) a my nie wiemy jak to zrobić!!!
Jak coś to wynik jest x jest mniejsze lub równe -8 lub x jest większe lub równe 0

16.10.2003
20:59
[2]

Cainoor [ Mów mi wuju ]

weds ---> Rozpatrz sobie to zadanie w przedziałach. Np. od ( -nieskonczonosci ; -3 > , ( -3 ; 5 > , ( 5 ; +nieskonczonosci).

16.10.2003
21:02
[3]

Kijano [ Konsul ]

Nie wiem czy dobrze to zrobiłem ale to chyba powinno wyglądać tak :
|x+3|+|x-5|>=8 to
1.x+3+x-5>=8 czyli x>=5
2.-x-3+x-5>=8 czyli nie da się
3.x+3-x+5>=8 czyli nie da się
4.-x-3-x+5>=8 czyli x<=-3

Jak narysujesz oś wyjdzie ci wynik x należy do (-nieskończoności , -3> U <5 , +nieskończoności)
Ja bym tak to zrobił ale nie gwarantuje ze to jest dobrze!!!

16.10.2003
21:12
smile
[4]

fistik [ I'm FLASH'ed ]

rysujesz sobie oś

-------- -3 -------- 5 ------>

rozbijasz teraz na 3 przypadki:

1) x nalezy od -niesk do -3
2) x nalezy od -3 do 5
3) x nalezy od 5 do +niesk

tworzysz 3 rownania omijajac wartosc bezwgledna stosownie do kazdego przypadku (zmieniasz znak, jesli wartosc bezwzgledna staje sie ujemna)...

tworzysz czesc wspolna wszystkich otrzymanych rozwiazan i voila :)

16.10.2003
21:14
[5]

fistik [ I'm FLASH'ed ]

mam nadzieje, ze nie musze podawac rozwiazania na talerzu?

musisz skumac te wartosc bezwgledna :).. to nie jest takie trudne ;)

16.10.2003
21:34
smile
[6]

Verminus [ Prefekt ]

Na poczatku szkoly sredniej tez mialem problemy z wartoscia bezwzgledna - ale nauczylem sie z ksiazki. Zobaczysz na studiach co to znaczy matematyka np. ze okrag w pewnej metryce wyglada jak kwadrat :))))))))

16.10.2003
21:35
smile
[7]

weds [ Ocean Soul ]

fistik- a nie mógłbyś zrobić do końca? :D ( do tego momentu też doszłem, ale co dalej mam zrobić aby wyszedł poprawny wynik? )

16.10.2003
21:41
[8]

fistik [ I'm FLASH'ed ]

ehhh :)

przyp I

x nalezy -niesk do -3

-x-3 -x+5 >= 8

-2x >=6

x <=3

dalej nie robie, nie zmusisz mnie :)

przyp II

x nalezy -3 do 5

x+3 -x+5 >= 8
8>=8
x nalezy do R

przyp III
x nalezy 5 do +niesk

x+3 +x-5 >=8
2x >= 10
x >=5

no i masz czesc wspolna rozwiazan:
x<=3
x nalezy do R
x>=5

dasz sobie rade dalej?:)

P.S: za ew. błędy przepraszam, pisze to z palca bez kartki :)

16.10.2003
21:43
[9]

stanson [ 3 ]

Kurde, ci matematycy... Ja mam 23 lata, liceum, studia, licencjat i nie wiem o co w tym chodzi. Ale wiem jedno -> w zyciu sie to nie przydaje :-P

16.10.2003
21:46
[10]

fistik [ I'm FLASH'ed ]

stanson --> a co ze szkoly Ci sie przydaje?

to wszystko uczy myślenia... wybrałeś szkole techniczna - to trzeba sie nauczyc myslenia technicznego.. sama matematyka sie nie przyda... a juz na pewno nie wartosc bezwgledna.. ale to droga kombinowania.. IMHO :)

16.10.2003
21:46
[11]

fistik [ I'm FLASH'ed ]

a tak wogole to ten licencjat to chyba nie z matematyki, prawda?;)

16.10.2003
22:11
[12]

weds [ Ocean Soul ]

fistik- ale wynik to "x jest mniejsze lub równe -8 lub x jest większe lub równe 0"
Według Twojego rozwiązania 2 lub 4 nie może być rozwiązaniem ( w 1 przypadku masz błąd, nie podzieliłeś 6 przez -2 tylko przez 2) ale wystarczy podstawić za x np. 4
[4+3]+[4-5]>=8
7+1>=8
8>=8 czyli wyszło że 4 także może być x
I co Ty na to :) ?

16.10.2003
22:18
smile
[13]

Czamber [ Czamberka ]

Verminus ----> a mnie najbardziej na pierwszym roku studiów matematycznych podobało jak gość na ćwiczeniach z algebry powidział, że 2+2 to wcale nie musi być 4 i zaczęły się działania w grupach (w sumie bardzo mi się to podobało). no i nie zapominaj, że okrąg może też być odcinkiem... :)

16.10.2003
22:26
smile
[14]

Cainoor [ Mów mi wuju ]

Czamber ---> Np. w metryce taksówkowej, czy kolejowej ? :P

weds ---> fistik wszystko dobrze zrobił. Rozwiązanie to: x należy do R... i koniec. Każda liczba, którą podstawisz będzie spełniała nierówność.

17.10.2003
06:46
[15]

fistik [ I'm FLASH'ed ]

weds --> nie wiem skąd masz wynik ale najwyraźniej jest kiepski :)

skoro wg. Twego rozwiązania x ma byc mniejsze niz -8 i wieksze od zera to np. liczba -5 nie moze być rozwiązaniem.. sprawdźmy:

|-5+3| + |-5-5| = 2+10 = 12... jest większe niż 8

a co do błędu w obliczeniach to zgadza się - nigdy nie byłem z tego zbyt mocny :)

a co do tego co napisał Cainoor to też fakt - dawno tego nie robiłem i popełniłem istotny błąd..

bierzesz część wspólną nie poszczególnych rozwiązań, ale sumę części wspólnych rozwiązania i przedziału

tj. przyp I:
przedział: -niesk do -3 i rozwiązanie: -niesk do -3 (już z Twoją poprawką co do znaku)... zatem część wspólna tych rozwiązań to -niesk do -3

przyp II:
przedział: -3 do 5 i rozwiązanie: x nalezy do R, część wspólna obu przedziałów: -3 do 5

przyp III:
przedział: 5 do +niesk i rozwiązanie: x nalezy 5 do + niesk, część współna obu przedziałów: 5 do + niesk

rozwiązanie to suma ww rozwiązań, tj:
(-niesk, -3> u (-3,5> u (5, +niesk), czyli krótko mówiąc: x nalezy do R

bo przecież prawdą jest co napisał Cainoor. Każda podstawiona liczba do tej nierówności jest rozwiązaniem

zweryfikuj ten Twój wynik z rozwiązań:)

17.10.2003
06:55
smile
[16]

fistik [ I'm FLASH'ed ]

Czamber --> a co do tego 2+2 <> 4... przecież na to jest taaaaaki prosty dowód :))

zał: x=1, y=1 --> 2(x^2 - y^2) = 5(x-y)

dzielimy obustronnie przez (x-y);

2(x+y) = 5
2x + 2y = 5

podstawiamy zgodnie z założeniem

2+2 = 5

no i ;))

17.10.2003
08:35
[17]

Czamber [ Czamberka ]

hehehe, dobre, tylko: założyliśmy że x=y=1, a ponieważ potem chcesz dzielic obustronnie przez (x-y) to trzeba zrobic założenie, że (x-y) jest różne od 0, a więc x musi byc różne od y. sprzeczność (ze wcześniejszym założeniem x=y=1)...

17.10.2003
16:44
[18]

weds [ Ocean Soul ]

Faktycznie, każda liczba podstawiona pod x spełnie tą nierówność :) Dzięki wszystkim...

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.