oskarm [ Future Combat System ]
Forum CM: Schematy organizacyjne współczesnych zwiazków taktycznych?
1) Czy ktoś z was zna jakieś ztroniki zawierające schematy organizacyjne współczesnych zwiazków taktycznych?
2) Czy ktoś wie dlaczego współczesne czołgi nie mają hamulców gazów wylotowych na lufach? A dlaczego artyleria je ma?
dw4rf [ Generał ]
2) hm... może mają wpływ na celność?
PaZur76 [ Pretorianin ]
Ad.2: Z tego co wiem we współczesnych czołgach zastąpiły je nowoczesne oporopowrotniki (spełniające to samo zadanie co hamulce - redukcja odrzutu), które są wystarczająco efektywne . Poza tym jedną z wad hamulców jest to , że przy strzelaniu boczny wypływ gazów wzbudza tumany kurzu , które utrudniają obserwację pola walki załodze jak również zdradzają pozycję czołgu . Poza tym masa współczesnych puszek jest większa niż tych z 2 wojny i to pozwala lepiej znosić siły działające na czołg podczas strzelania (chodzi o ten odrzut) . I przy zamontowanym hamulcu środek masy lufy przenosi się do przodu a to może mieć niekorzystny wpływ na pracę układów naprowadzania .
A artyleria wali głównie z tyłów więc może sobie pozwolić na "odrobinę" kurzu (zachowanie niewykrywalności pozycji nie jest takie ważne) a dwa - hamulec jest chyba , przynajmniej tak mi się wydaje , tańszym i prostszym urządzeniem niż oporopowrotnik , w sam raz dla sprzętu , który nie działa na pierwszej linii i nie musi być extra-wypasiony ...
Ale nie jestem tego wszystkiego (szczególnie drugiej części) pewien na 100 % :-) ...
Da real Odi [ Konsul ]
Pazur ----> chyba masz racje. Tez sie nad tym zastanawialem. Wspolczesne oporopowrotniki pewnie sa wydajniejsze niz te z IIws, do tego dochodzi wieksza masa czolgu... Arty samobiezna ma obecnie duze kalibry (122-155mm). Przy strzelaniu pod katem redukcja odrzutu jest szczegolnie wazna, wiec procz hydrauliki zaklada sie takze hamulce wylotowe na lufe.