GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Forum CM: Poradnik do BO

15.08.2003
12:32
[1]

PiotrMx [ Generaďż˝ ]

Forum CM: Poradnik do BO

Przenosze dyskusję z watku Pejotla, ktory niepotrzebnie zapaskudzilismy.

Guderian-->

Naprawde nie ma? a co powiesz na M8 HMC. kosztuje 58 ptk a M5a1 46 - różnica nie wielka a M8 ma znacznie lepszy pancerz i działo 75mm z dostatecznym zapasem amuniscji aby nieźle zmasakrować piechote. jednocześnie M8 spokojnie może zniszczyć pojasdy typu puma czy SPW. Podobie jest u niemców. zamiast SPW lepiej kupić droższego zaledwie o 8 ptk Wespa z działem 105mm. W BB też nie widze większego zastosowania dla HT choć tutaj robią one większe wrażenie na piechocie niż w BO. mimo to w mojej ostatniej bitwie skasowałem 3 SPW251/21 zanim zdołały zaszkdzić mojej piechocie. HT generalnie są zbyt drogie w stosunku do ich siły ognia i łatwością z jaką je sięniszczy (wyjątek to niektóre niemieckie pojazdy z działem 75mm i 20mm).

M8 to wspaniale wsparcie dla piechoty. IMO lepiej kupic 2xM8 niz jednego sextona/priesta. Wychodzi troszke drozej ale przeciwnicy z reguly alergicznie reaguja na te wieksze dewastatory i zaraz okladaja je ogniem artyleryjskim na ktory sa one bardzo wrazliwe. I niestety zadko kiedy uda sie uzyc caly zapas amunicji ktory jest imponujacy.

Podczas walki we wsi i miescie M8 nie sa juz tak skuteczne jak szczegonie priest. Budynki trzeba rozwalac szybko zeby piechota nie zdazyla z nich uciec a tu blast 105 przewaza. Dlatego jezeli planujemy dewastacje zabudowan mozna sprobowac priesta ew sextona.

15.08.2003
12:42
[2]

Sgt.Luke [ Konsul ]

trochę poprawiony poradnik:


Poradnik dla dowódców piechoty

v. 0.2

Sgt.Luke

1. Piechota
Piechota najważniejszą jednostką na polu walki. To właśnie nią zajmujemy flagi i budynki. To ona może niszczyć wszystkie jednostki na polu walki i mimo iż ustępuje czołgom prędkością i siłą ataku, to łatwiej ją ukryć i jedno trafienie nie eliminuje jej z pola walki (wprawdzie sekcja straci trochę osób i podłamie się morale, ale może działać dalej). Stanowi także wspaniałe wsparcie dla czołgów i artylerii.

2.1 Wybór piechoty
W CMBO najlepszą piechotą dysponują alianci. Wolniej tracą morale od odziałów niemieckich (wyjątek: SS, spadochroniarze i piechota górska, ale o tym za chwile) i szybciej je odzyskują. Jednak najlepszą piechotą jest piechota specjalna, czyli (dla obu stron) spadochroniarze i (dla niemców) SS i strzelcy górscy, jednak z nastawieniem na tych pierwszych. Spadochroniarze posiadają lepszą siłę ognia i lepiej radzą sobie pod ostrzałem wrogich jednostek.

2.2 Kupowanie piechoty
Gdy mamy dość punktów kupujemy jak największe jednostki (kompanie, bataliony) ze względu na dostępnych sztabowców, którzy na polu walki są równie pomocni jak drużyny piechoty. Gdy brak nam punktów zakupujemy plutony i osobno wsparcie, albo obnizamy wyszkolenie i zamawiamy te największe jednostki. W obu przypadkach dbamy o wsparcie piechoty (km, rusznice ppnc, spotterzy (obserwatorzy artyleryjscy, snajperzy, moździerze). Dla nich nie opłaca się obniżać doświadczenia, ale postępować wręcz przeciwnie (szczególnie dla ppnc spotterów i snajperów). Za to zupełnie odpuszczamy sobie piechotę z miotaczami ognia. Są za powolni i mają mało amunicji, co uniemożliwia im odegrania większj roli podczas walki.

3. Taktyka

3.1 Poruszanie i zajmowanie pozycji
Kierowanie piechotą na polu walki jest bardzo trudne. Staramy się ustawic plutony w tyralerię (długa linia gdzie sekcje piechoty są oddalone od siebie) lub trzymać ją rozproszoną. Dzięki temu utrudniamy przeciwnikowi zmasakrowanie piechoty przez atak artyleryjski jak i samo jej namierzenie. Przed walką dzielimy część składów na mniejsze grupy i wysyłamy je na zwiady. Staramy się wybierać drogę korzystając z osłony lasów lub budynków. Jak najczęściej korzystamy z rozkazów "Run" i "Hide" i nie wyznaczamy piechocie zbyt odległych od siebie celów, gdyż szybko się męczy (w CMBB robi to naprawdę szybko). Próbujemy zająć ważne strategicznie miejsca. Dla piechoty są to: miasto lub wioska i las. Nie zajmujmy za to otwartych przestrzeni, a nawet pustych wzgórz. Wróg jeśli się dowie że tam przesiadujemy podeśle coś ciężkiego albo skieruje ogień artyleryjski w to miejsce i przepędzi nas (w lasach i budynkach ponosimy mniejsze straty). Za to wzgórze porośnięte lasem wydaje się elemetem stworzonym dla piechoty, więc jeśli zauważymy takie miejsce zależnie od umiejscowienia, staramy się je zająć. Kiedy znajdziemy się w którymś z wyżej wymienionych miejsc ważnych strategicznie, planujemy rozmieszczenie jednostek. Dobrze ustawiony Ckm potrafi skutecznie zatrzymać wrogą piechotę (zwłaszcza w CMBB).
Podczas walki przeskakujemy piechotą od osłony do osłony(przyład: pluton 1 wiązę walkę z wrogiem, w tym czasie pluton 2 przeskakuje za następna osłonę).

3.2 Wspomaganie czołgów
W sytuacji, w której piechota ma pomagać czołgom, warto wyposażyć naszych podopiecznych w pojazdy, aby mogli dorównać kroku czołgom (można także wsadzić naszą piechotę na czołgi). W przypadku gdy napotkamy nieprzyjaciela piechota MUSI opuścic pojazdy, na/w których się poruszała (w przypadku trafienia pojazdu tracimy sporo pasażerów lub giną wszyscy, którzy się w nim znajdowali).

3.3 Walka
W zależności od sytuacji iterenu przyjmujemy różne strategie walki. W przypadku gdy się bronimy próbujemy utrzymać swoje pozycje jak najdłużej. Wykorzystujemy przy tym wsparcie innych jednostek.
Gdy atakujemy piechotę wroga umieszczoną w lesie zachodzimy ją z flanki (najlepiej od strony lasu).
Kiedy atakujemy piechotę z strony lasu mamy mniej wiecej równe szanse. Atak od strony pustego terenu na tak umiejscowioną piechotę wroga, przeprowadzamy jeśli do pomocy maszyn szturmowych (czołgi bliskiego wsparcia, czołgi wsparcia piechoty, działa szturmowe, haubice), jednak i tak odradzam ten sposób ataku. Poczas ataku na wrogą piechotę na pustym polu, wykorzystujemy ukształtowanie terenu.
Lecz kiedy celem naszego ataku są budynki zajęte przez wroga, szturmujemy wrogie zabudowania; warto dopomóc piechotę haubicami, a przed szturmem użyć artylerii.
Kiedy żołnierzom obu stron kończy się amunicja, warto rzucić naszych do walki wręcz (istnieje wtedy mniejsza prawdopodobność że nasz oddział straci ludzi pod ostrzałem wroga). Taktyka ta sprawdza się w terenie zabudowanym. Uwaga! Nie rzucamy wszystkich sił jednoczesnie! Pozostałymi jednostkami dalej zmiękczamy przeciwnika.
Warto także eliminować wrogich dowódców. Skutecznie zmniejszamy w ten sposób morale przeciwnika. Do tego celu idealni są snajperzy.

15.08.2003
13:17
smile
[3]

Sgt.Luke [ Konsul ]

z powodu wielkiej fali krytyki, prace nad poradnikiem zostały zakończonei proszę aby żadne smoczki nie brały z niego przykładu

15.08.2003
13:37
[4]

Panzer Meyer [ Pretorianin ]

To ja jeszcze raz zacytuję Guderiana:
"Naprawde nie ma? a co powiesz na M8 HMC. kosztuje 58 ptk a M5a1 46 - różnica nie wielka a M8 ma znacznie lepszy pancerz i działo 75mm z dostatecznym zapasem amuniscji aby nieźle zmasakrować piechote. jednocześnie M8 spokojnie może zniszczyć pojasdy typu puma czy SPW. Podobie jest u niemców. zamiast SPW lepiej kupić droższego zaledwie o 8 ptk Wespa z działem 105mm. W BB też nie widze większego zastosowania dla HT choć tutaj robią one większe wrażenie na piechocie niż w BO. mimo to w mojej ostatniej bitwie skasowałem 3 SPW251/21 zanim zdołały zaszkdzić mojej piechocie. HT generalnie są zbyt drogie w stosunku do ich siły ognia i łatwością z jaką je sięniszczy (wyjątek to niektóre niemieckie pojazdy z działem 75mm i 20mm)."

Niby racja, ale przy bitwach nie rozgrywanych "unrestricted" ważne jest, że wszelakie transportery są z innej zakładki niż czołgi i działa opancerzone. Dlatego ja np zamiast Wespe wolę wszystkie dostępne punkty przeznaczyć na "prawdziwe" czołgi (ew. działa samobieżne z solidnym opancerzeniem), a wsparcie artyleryjskie kupować z zakładki "pojazdy" (głównie SdKfz z działem 75mm - zawsze któryś biorę ;-)). U aliantów niestety nie ma takich możliwości; transporterów z kaemami też nie kupuję. Pozostają jedynie wspomniane przeze mnie samochody pancerne Greyhound lub Daimler.

Przyznaję rację PiotrowiMx. Do walki w mieście nadaje się wyłącznie sprzęt typu Priesta lub Hummela. O Sextonie się nie wypowiem bo nie grywam wojskami anglopodobnymi (nie z powodu jakichś uprzedzeń tylko z powodu mojej permanentnej niedołężności w dowodzeniu nimi).

15.08.2003
13:52
[5]

PiotrMx [ Generaďż˝ ]

Panzer Mayer--> masz racje przy CA warto kupowac wsparcie z zakladki pojazdya z Armor brac tylko grube pancerze i dlugie lufy. Przy unrestricted nie ma to takiego znaczenia.

15.08.2003
14:00
[6]

gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]

jak miło, wszyscy mnie cytują :)

panzer meyer ---> pisałem że wyjątkiem są właśnie te spw z działami 75mm, choć mi nie raz w walce CA wespy dupe uratowały masakrując piechote wroga.

15.08.2003
14:07
smile
[7]

Sgt.Luke [ Konsul ]

przepraszam wszystkich za ten spis bzdur który nazwałem "poradnikiem"... szkoda że tak to wyszło... ponosła mnie ambicja... i wyszedłem na totalnego smoczka... proszę o dodanie mi smoczka do profilu który nie zejdzie po 2 walkach z ludźmi z pierwszej dziesiątki.

15.08.2003
14:08
smile
[8]

Da real Odi [ Konsul ]

Guderian----> musze uscislic: chodzilo mi konkretnie o brytoli etc.Ale nie napisalem tego w poprzednim poscie, stad Wasze (sluszne) oburzenie...;) Amerykanami nie gram praktycznie w ogole. W sytuacji jednak, gdy wiekszosc (chyba...;) gier to CA i no force mix, M5A1 sa JEDYNYM praktycznie sensownym wsparciem dla piechoty brytyjskiej z zakladki pojazdowej. I tak brzmi ostateczna wersja tego, co chcialem powiedziec etc etc.

A HMC o ile sie nie myle, sa z zakladki pancernej... (ktora wlasnie dlatego alianci maja wieksza!), lecz czasem ja szkoda na wsparcie dla piechoty zuzyc (co mial na mysli chyba PiotrMx piszac o braniu pojazdow z zakladki ARMOR do niszczenia pojazdow ARMOR przeciwnika), i dlatego M5A1 bla bla bla... ;)

Luke -> nie lam sie. Czasem dobrze znac zdanie smoczka i widziec w jaki sposob wyobraza on sobie swiat tej gry ;) Poprawiona wersja jest lepsza

15.08.2003
14:24
smile
[9]

gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]

sgt. luke ---> nie dramatyzuj

15.08.2003
14:31
[10]

PiotrMx [ Generaďż˝ ]

Odi--> bla, bla czyli okazujew sie ze zaleznie od warukow wartosc sprzetu zmienia sie diametralnie. Jak piszemy o jakis szczegolnych warunkach to trzeba o tym wspomniec bo inaczej wynikaja niepotrzebne klotnie. Nie gram akurat w takich warunkach wiec pewnie masz racje. Chociaz ja wole wziac wtedy support np dzialo 88mm a moze podpiekacza.

Guderian-->do ratowania dupy lepszy jest stuH42. blast ten sam. Trudniejszy do zniszczenia. I to ze wzgledu na rozmiary jak i pancerz. No i jeszcze jedna zaleta. Z daleka czesto widoczny jako SP. To czesto dziala jak wiadro zimnej wody na aliantow bo trzeba sie bac hetzera.
Niestety ma wale bo jest drozszy.

15.08.2003
15:31
smile
[11]

Pejotl [ Senator ]

Sgt.Luke -> czym ty sie przejmujesz? Tobie sie przynajmniej chcialo, nie tak jak tej zgrai madralinskich, ktorzy tu od pol roku powtarzaja ze przydalby sie poradnik.

Nie zmierzyles sil na zamiary, jak mowi poeta, ot i wszystko.

15.08.2003
16:50
[12]

ZgReDeK [ Wredne Sępiszcze ]

odi--> lecz czasem ja szkoda na wsparcie dla piechoty zużyć (co miął na myśli chyba PiotrMx pisząc o braniu pojazdów z zakładki ARMOR do niszczenia pojazdów ARMOR przeciwnika

To zależy jaka strona się gra. Niemcami przy skąpej ilości pkt(w CA) na puchy rzeczywiście bierze się pojazdy głownie po to by niszczyć sprzęt npla. Niemiecki sprzęt pancerny w większości ma mało ammo He-wyjatek pzIV
Jeśli chodzi o stronę aliancka, to głownie biorę puchy z nastawieniem na wsparcie piechoty-przy 1500 u brytoli można wziąć 2xsexton+2xcromwell i mamy idealne wsparcie dla piechoty i ewentualnie bron na puchy npla do tego dochodzą i rewelacyjne 6pdr :). Oprócz tego angole maja świetne moździerze 4.2 oraz waspy które dobrze wykorzystane przechyla szale zwycięstwa na nasza stronę. O jankesach się nie wypowiem bo mało nimi gram :p

A co do stuha42-IMHO rewelacyjne wsparcie piechoty(Wespe sie nie umywa). Jednak znowu trzeba z nim uważać gdyż ma słaba celność przez co puchy nie ma szans z puchami npla :( No i trochę mało ammo He ale i tak chyba warto go brać.

15.08.2003
20:00
smile
[13]

BamSey [ Generaďż˝ ]

Sgt.Luke----> Pejotl słusznie prawi.

16.08.2003
00:08
[14]

swietlo [ Canaille Carthagienne ]

Sgt.Luke --> poza tym zobacz jaka ciekawa dyskusje sprowokowales - jak widac w pewnych sprawach zdania sa podzielone;)

poza tym powinienes traktowac swoja wersje poradnika jako podstaw na ktorej moze w toku dyskusji nabuduje sie wiecej tresci!

16.08.2003
10:45
smile
[15]

Da real Odi [ Konsul ]

O wlasnie, dobrze powiedziane Swietlo!

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.