GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Forum CM: FAQ dla smoczków- czyli jak rozegrac pierwsza bitwe?

30.07.2003
15:36
smile
[1]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Forum CM: FAQ dla smoczków- czyli jak rozegrac pierwsza bitwe?

Postanowiłem napisac FAQ dla poczatkujacych, tak wygląda pierwsza wersja, mogą sie w niej znaleść błędy ortograficzne i interpunkcyjne(sorry:), tekst wymaga korekty, czekam na uwagi i propozycje?

___________________________________________
___________________________________________
CO SMOCZEK POWINIEN WIEDZIEĆ?

Witamy wśród graczy CM, jeżeli zarejestrowałeś sie w naszym serwisie Cmhq to przy twoim nicku widnieje aktualnie obrazek przedstawiający smoczek, oznacza to ze nieukończyłeeś dotychczas żadnej walki.Te FAQ ma pomóc tobie w początkach twej kariery dowódcy.

Miłym akcentem z twojej strony byłby wątek powitalny na Forum CM:)
____________________________________________________________________________________________

Jak stoczyc pierwszą walke w CM?

Najpierw musisz znaleść przeciwnika, gracze chcący w danym momencie rozegrac bitwe widoczni sa na łączniku zamieszczonym w prawym górnym rogu , strony głównej na Cmhq, drugim miejscem jest lista graczy .Kazdy gracz ma podany (powinien miec) adres email oraz numer GG ewentualnie ICQ, Musisz znaleść chetną osobe i umówić sie z nia co do warunków, oraz sposobu rozgrywania gry!

Wybór przeciwnika

Według regulaminu powinienes szukac przeciwników w grupie eliminacyjnej ewentualnie w II lidze, jezeli chcesz zagrać z graczem pierwszoligowym musisz sie liczyc z tym ze przerasta cie on umiejetnosciami i to wielekrtonie , z drugiej strony walka taka jest pozyteczna gdyz mozesz wiele sie nauczyć, najlepiej byłoby rozegrac kilka sparingów z graczami z czołówki.Pamietaj ze z kazdym z graczy mozesz rozegrac 3 potyczki ligowe w ciagu 1 miesiąca, staraj sie grac z wieloma róznymi przeciwnikami tak aby ilosc walk z jednym przeciwnikiem nieprzekraczała 40%.

Granie w CM przez Internet

Mozliwości sa dwie:

1) PBEM dostępny dla każdego posiadającego adres email, polega na wydawaniu rozkazów i przesyłaniu i ch do przeciwnika(cos jak szachy przez telefon), wada jest długi czas rozgrywki (do 2-3 miesęcy cho.c bywa dłużej), jezeli twój przeciwnik spóznia sie z odsyłaniem pliku i pomimo twoich ponagleń nie robi tego dalej to masz prawo przyznac mu żółwia.

2)Tcp/Ip dostepne dla graczy posiadających zewnętrzne IP(moge byc hostem), jezeli nieposiadasz zew IP to mozesz zagrać z kims kto je posiada(on zakłada gre). Wydajecie rozkazy w tym samym czasie, przyblizony czas rozgrywki to około 2-3 godziny (30 tur)


Warunki rozgrywki

Przed walka ustalasz jej warunki:

1)Liczbe punktów, nieradziłbym grac bitew ponizej 1000 ligowo gdyz duzą role odgrywa tu szczęście, warto jednak jest grac duzo małych bitew sparingowych gdyz mozesz przez nie nauczyc sie jak dobrze i skutecznie wykorzystywac poszczególne jednostki, optymalnym rozmiarem jest 1500-2000pkt, choc prawdziwy smak tej gry poznasz przy bitwach na 3000 lub 5000pkt(niepolecam na początku)

2)Rodzaj rozgrywki :
- Meeting Engement
-Probe
-Attack
-Assault

Pamietaj ze kazda forma ataku (szczególnie w CMBB) jest o wiele trudniejsza niz obrona! Walka bedzie dłuzsza niz Meeting Engement aby pozwlic atakujacemu na wykonanie bardziej złozonych manewrów, jezeli grasz strona broniącom sie to pamietaj ze ważnym elementem jest ilos amunicji twoich jednostek, ustaw tak linie obrony aby wytrzymac calą gre.

3)Sposób podziału wojsk:
-Combined Arms(Wojska mieszane)
-Armor(Bitwa pancerna)
-Mechanized(Przewazja pojazdy <nie czołgi> wspierane piechota>
-Infatry Only(Tylko piechota)
-Unrestricted(Bez ograniczeń)

4)Teren na którym odbedzie sie bitwa np. Miasto , średnie górki, gęsto zalesione

5)Pogoda np. Clear (czysta), Rain (deszcz), Snow (snieg) itp.

6)Pora dnia (dzień, noc, świt/zmierzch)

Dodatkowo mozesz spotkać sie z okrśleniem "No Force Mix", jest ono różnie interpretowane przez graczy wiec zawsze pytaj co dany gracz rozumie przez to pojecie.
Generalnie oznacza to że niewolno mieszać formacji wojskowych (1 zakładka) np Army Heer vs American Airborn.

Mozesz tez zazyczyc sobie aby przeciwnik niebrał SMG (CMBO-Niemcy), lub brał ich ogranmiczona ilość (1-3 plutony)

"Potwór" potoczna nazwa dla ciezkich czołgów (King Tiger, Jagpanther, Jagdtiger, Sherman Jumbo 76mm, Pershing, Churchill VIII)

Polecam zaznajomienie sie z zasadami Fiona Kelleyego, zapewniaja one wyrównana walke na etapie wyboru jednostek.

Warunki rozgrywki zatwierdzone musza byc przez obu graczy, jezeli przeciwnik złamie warunki gry to masz prawo do odrzucenia wyniku gry. Zanim posądzisz kogos o złamanie warunków dobrze sie zastanów czy oby napewno masz racje!!!
______________________________________________________________________________________________


Pisanie AAR-ów(After Action Report)

Jezeli ukończyłeś bitwe masz ochote podzielic sie wrazeniami z reszta graczy to mozesz napisac AAR-a, pamietaj jednak ze ARR powinien miec odpowiednia objetość<nie kilka zdań na krzyż>, za każdego ARR-a przyznawane jest 10 pkt w klasyfikacji medalowej. Pamietaj jednak aby niepisać ARR-ów jedynie dla pkt. takie teksty niebeda punktowane!

Wyjezdzasz, masz problem z komputerem, nawał pracy, nienadążasz!!!

Jezeli z jakiegos powodu bedziesz nieobecny przez dłuższy czas, powinienes poinformaowac o tym wszytskich swoich przeciwników, sprawdzoną metoda jest pozostawienie wątku na forum, mozesz również rozesłac emaile lub informacje przez GG ewentualnie ICQ.

30.07.2003
16:11
smile
[2]

GenLee [ Konsul ]

Elvis------> mała poprawka: 4 walki w ciągu 30 dni oraz 30%, sam pomysł bardzo dobry.

30.07.2003
16:24
smile
[3]

Pejotl [ Senator ]

Elvis

1) Kiedy wspominasz forum CM pierwszy raz - podaj link
2) łacznik jest tylko do gier TCP, lepiej jako pierwsza metode podac liste graczy.
3) podaj różnice między sparringiem a grą ligową, smoczek może nie złapać o czym piszesz
4) TCP 30 tur to raczej 3-4 godziny a nie 2-3
5) "Walka bedzie dłuzsza niz Meeting Engement" - raczej "walka powinna być dłuższa" ona sama z siebie się dłuższa nie robi, trzeba ją ustawić, smoczek może tego nie załapać.

6) troche za krotkie, pisz bardziej idiotoodpornie i objasniaj proste rzeczy

30.07.2003
16:37
smile
[4]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Pejotl,Lee-->Dzięki za uwagi, to jest wersja napisana na szybkiego, a wiem że z reguły autorowi jest ciezej doszukac sie błędów w własnych tekstach , wiec wystawiłem moje wypociny na ogólna krytyke:)

Gdy nazbiera sie troche uwag i sugestii to poprawie tekst, bede to robił az do momentu w którym wiekszośc graczy zakceptuje wersje ostateczną, te FAQ można by wysyłać razem z mailem potwierdzającym rejestracje na CmHq?

30.07.2003
23:19
smile
[5]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Oto poprawiona wersja, czekam na kolejne uwagi i sugestie?

====================================================================

CO SMOCZEK POWINIEN WIEDZIEĆ?

Witamy wśród graczy CM, jeżeli zarejestrowałeś sie w naszym serwisie CMHQ < https://cmhq.gry-online.pl> to przy twoim nicku widnieje aktualnie obrazek przedstawiający smoczek, oznacza to ze nieukończyłeeś dotychczas żadnej walki.Te FAQ ma pomóc tobie w początkach twej kariery dowódcy.

Miłym akcentem z twojej strony byłby wątek powitalny na Forum CM <https://www.gry-online.pl/cm/cm_S008.asp> :)

Granie w CM przez Internet

Mozliwości sa dwie:

1) PBEM dostępny dla każdego posiadającego adres email, polega na wydawaniu rozkazów i przesyłaniu i ch do przeciwnika(cos jak szachy przez telefon), wada jest długi czas rozgrywki (do 2-3 miesęcy cho.c bywa dłużej), jezeli twój przeciwnik spóznia sie z odsyłaniem pliku i pomimo twoich ponagleń nie robi tego dalej to masz prawo przyznac mu żółwia.

2)Tcp/Ip dostepne dla graczy posiadających zewnętrzne IP(moge byc hostem), jezeli nieposiadasz zew IP to mozesz zagrać z kims kto je posiada(on zakłada gre). Wydajecie rozkazy w tym samym czasie, przyblizony czas rozgrywki to około 2-3-4 godziny (30 tur).

Jak stoczyc pierwszą walke w CM?

Najpierw musisz znaleść przeciwnika:

1)Pierwszym miejscem jest lista graczy .Kazdy gracz ma podany (powinien miec) adres email oraz numer GG ewentualnie ICQ.

2) Gracze chcący w danym momencie rozegrac bitwe widoczni sa na łączniku zamieszczonym w prawym górnym rogu , strony głównej na Cmhq.


Musisz znaleść chetną osobe i umówić sie z nia co do warunków, oraz sposobu rozgrywania gry!

Wybór przeciwnika

Według regulaminu powinienes szukac przeciwników w grupie eliminacyjnej ewentualnie w II lidze, jezeli chcesz zagrać z graczem pierwszoligowym musisz sie liczyc z tym ze przerasta cie on umiejetnosciami i to wielekrtonie , z drugiej strony walka taka jest pozyteczna gdyz mozesz wiele sie nauczyć, najlepiej byłoby rozegrac kilka sparingów z graczami z czołówki.Pamietaj ze z kazdym z graczy mozesz rozegrac 4 potyczki ligowe w ciagu 30 dni, staraj sie grac z wieloma róznymi przeciwnikami tak aby ilosc walk z jednym przeciwnikiem nieprzekraczała 30%.

Liga czy sparing?

Masz do wyboru dwa rodzaje rogrywek :

1)Ligowe, wynik walki uwzględniany jest w lidze CM, za każda taka rozgrywke przypisywane jest ci odpowiednia liczba punktów( zaleznie od wyniku). Punkty naliczane sa wedgług wzoru zamieszczonego w regulaminie ligi <https://cmhq.gry-online.pl/liga_cmbo_regulamin.php>

2)Sparing, walka niejest uwzgledniana w lidze CM, zostaje jednak udokumentowana w twoim profilu w twoim profilu.Jako poczatkujacy gracz powinienes zacza własnie od takich gier (najlepiej z doswiadczonymi graczami, mozesz sie przez to wiele nauczyc)

Staraj sie wyniesć jak najwiecej z gry, jezeli czegos niewiesz albo coś cie zaskoczyło to pytaj przeciwnika, wytłumaczy ci jak powinno sie grac, kazda walka powinna byc dla ciebie lekcja, staraj sie niegrac na "Hura", przemysl każdy ruch, za nim podejmiesz wyzwanie staraj sie dowiedzieć jak najwięcej o przeciwniku z jego profilu. Zanim przystapisz do gry zapoznaj sie z wiedzą teoretyczna dostepną w dziale Teksty na CMHQ, oraz na Forum CM, najlepsza lekcja jednak jest walka z zywym przeciwnikiem rózni sie ona od rozgrywki z komputerem. Staraj sie niegrac schematami, narzucaj swój styl gry i dąż do zadania jak największych strat przeciwnikowi.

Warunki rozgrywki

Przed walka ustalasz jej warunki:

1)Liczbe punktów, nieradziłbym grac bitew ponizej 1000 ligowo gdyz duzą role odgrywa tu szczęście, warto jednak jest grac duzo małych bitew sparingowych gdyz mozesz przez nie nauczyc sie jak dobrze i skutecznie wykorzystywac poszczególne jednostki, optymalnym rozmiarem jest 1500-2000pkt, choc prawdziwy smak tej gry poznasz przy bitwach na 3000 lub 5000pkt(niepolecam na początku)

2)Rodzaj rozgrywki :
- Meeting Engement
-Probe
-Attack
-Assault

Pamietaj ze kazda forma ataku (szczególnie w CMBB) jest o wiele trudniejsza niz obrona! Walka powinna byc dłuzsza niz Meeting Engement aby pozwlic atakujacemu na wykonanie bardziej złozonych manewrów(sugeruje ustawiac takie walki na minimum 40 tur), jezeli grasz strona broniącom sie to pamietaj ze ważnym elementem jest ilość amunicji twoich jednostek, ustaw tak linie obrony aby wytrzymać calą gre.

3)Sposób podziału wojsk:
-Combined Arms(Wojska mieszane)
-Armor(Bitwa pancerna)
-Mechanized(Przewazja pojazdy <nie czołgi> wspierane piechota>
-Infatry Only(Tylko piechota)
-Unrestricted(Bez ograniczeń)

4)Teren na którym odbedzie sie bitwa np. Miasto , średnie górki, gęsto zalesione

5)Pogoda np. Clear (czysta), Rain (deszcz), Snow (snieg) itp.

6)Pora dnia (dzień, noc, świt/zmierzch)

Dodatkowo mozesz spotkać sie z okrśleniem "No Force Mix", jest ono różnie interpretowane przez graczy wiec zawsze pytaj co dany gracz rozumie przez to pojecie.
Generalnie oznacza to że niewolno mieszać formacji wojskowych (1 zakładka) np Army Heer vs American Airborn.

Mozesz tez zazyczyc sobie aby przeciwnik niebrał SMG (CMBO-Niemcy), lub brał ich ogranmiczona ilość (1-3 plutony), piechota SMG jest przez niektórtych uznawana za przesadzoną ( na kilkadziesiat metrów mają olbrzymia siłę ognia a przytym jest to najtańsza piechota w CMBO), Jezeli przeciwnik weżmie SMG to staraj trzymac je na dystans niepodchodż blizej jak 100 metrów bez wsparcia, nie atakój bez uprzedniego przygotowania "gruntu pod atak" tzn. postaraj sie przcisnąc do ziemi SMG za pomoca możdzieży , artyleri, czołgów, km-ów itp. Dopiero wtedy ruszaj do ataku ( powinienes miec przewage liczebna szarzując piechote wroga).Pamietaj że bitwe wygrywa piechota a czołgi itp to jedynie wsparcie(bardzo przydatne:)

"Potwór" potoczna nazwa dla ciezkich czołgów (King Tiger, Jagpanther, Jagdtiger, Sherman Jumbo 76mm, Pershing, Churchill VIII), są to potężne czołgi trudne do zniszczenia, są jednak na nie sposoby jeden jest uniwersalny na kazdy czołg, staraj sie tak wymanewrowac przeciwnika aby moc strzelać w bok lub tył jego czołgo tam pancerz jest o wiele słabszy niz z przodu, tymsamym staraj sie jak najzadziej obracac sie bokiem w strone przeciwnika. Pamietaj jezeli przeciwnik ma drogi sprzet to ma go mało, jeżeli pozbedziesz sie go to połowa drogi do zwyciestwa za tobą.Czasami lepiej kupić wiecej taniego sprzętu który w duzej ilości sprawdza sie o niebo lepiej niz drogie zabawki.

Polecam zaznajomienie sie z zasadami Fiona Kelleyego<https://cmhq.gry-online.pl/teksty.php?tekst=fionnkelly>, zapewniaja one wyrównana walke na etapie wyboru jednostek.

Warunki rozgrywki zatwierdzone musza byc przez obu graczy, jezeli przeciwnik złamie warunki gry to masz prawo do odrzucenia wyniku gry. Zanim posądzisz kogos o złamanie warunków dobrze sie zastanów czy oby napewno masz racje!!!


Pisanie AAR-ów(After Action Report)

Jezeli ukończyłeś bitwe masz ochote podzielic sie wrazeniami z reszta graczy to mozesz napisac AAR-a, pamietaj jednak ze ARR powinien miec odpowiednia objetość<nie kilka zdań na krzyż>, za każdego ARR-a przyznawane jest 10 pkt w klasyfikacji medalowej. Pamietaj jednak aby niepisać ARR-ów jedynie dla pkt. takie teksty niebeda punktowane!

Wyjezdzasz, masz problem z komputerem, nawał pracy, nienadążasz!!!

Jezeli z jakiegos powodu bedziesz nieobecny przez dłuższy czas, powinienes poinformaowac o tym wszytskich swoich przeciwników, sprawdzoną metoda jest pozostawienie wątku na forum, mozesz również rozesłac emaile lub informacje przez GG ewentualnie ICQ.

30.07.2003
23:26
[6]

faloxxx [ Generaďż˝ ]

elvis w punkcie 2 podales rodzaje rozgrywki

moze napisz jeszcze na czym one polegają

szczerze muwiac do dzis nie wiem na czym polega probe i assalut

30.07.2003
23:29
smile
[7]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Faloxx-> To jest jak zwykły atak tyle ze w "probe" atakujacy ma mniej punktów niz w "atack "a w "assuault" ma ich wiecej. Ok dopisze to :)

31.07.2003
00:09
[8]

Kłosiu [ Senator ]

Elvis --> nie tak calkiem: Flagi sa takze inaczej rozlozone, W assault sa bardziej w glebi strefy bronionej, a w probe bardziej na zewnatrz afair.

31.07.2003
01:39
[9]

BamSey [ Generaďż˝ ]

Elvis----> Mój ulubieńcze coraz bardziej cię cenię za inicjatywę jaką wykazujesz oby tak dalej.

Może warto dodać też jak mozna się zarejestrować na CMHQ bo wiem że z tym też są czasem kłopoty.

Napisz gdzie i jak można przyznać żółwia.

31.07.2003
05:49
smile
[10]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Kłosiu-->Faktycznie, masz racje:)

Bam Sey-->"Może warto dodać też jak mozna się zarejestrować na CMHQ bo wiem że z tym też są czasem kłopoty."
Generalnie to miałobyć FAQ dla smoczków czyli dla zarejestrowanych graczy, ale to chyba niebedzie wiekszy problem:)

Poprawki:

1)Wytłumaczyć znaczenie probe i assualt
2)Poinformowac jak dokonac rejestracji
3)Napisac jak przyznac żółwia

Czekam na dalsze propozycje?

31.07.2003
08:05
smile
[11]

Dziarmaga [ Konsul ]

!witam!
fajnie że coś takiego wreszcie się ukazuje, bo jak zaczynałem to mi tego brakowało...
a teraz do rzeczy probe" czyli "rozpoznanie bojem" - broniący nie może kupowac fortyfikacji w combined arms a co do flag to na serio nie zauważyłem żadnych różnic (chyba jakieś minimalne) poza tym że zawsze są losowo i nie wiadomo gdzie wypadną... hehehe
co do "assualt" w combinem nie można kupować pancernych albo jest bardzo mało punktów i są wyznaczone jakieś pola na końcu terenu bitwy... niech każdy zgadnie co to... :)
pzdr i popieram tą inicjatywe całym konsomolskim sercem.. :)

31.07.2003
09:16
smile
[12]

Pejotl [ Senator ]

Elvis -> mozesz tez wspomniec o grze "na Totena" zeby nie dawac sie wciagnac w gry w ktorych jedna strona jest bez szans. W sprawie oceny ktora strona ma jakie szanse odeslac do mojego poradnika :) (jeszcze nie calkiem gotowy ale finiszuje), czesc o roku 1943 byla juz kiedys na forum.

31.07.2003
13:44
smile
[13]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Pejotl->Czy to watek pod tytułem "Zasady ligowej gry "realistycznej" <https://www.gry-online.pl/cm/cm_s043.asp?ID=1042483>, wspomne o tym jezeli to o to chodzi:)

Dziarmaga-> Postaram sie wyjasnic jak najlepiej róznice pomiędzy probe<->attack<->assault.

Poprawki:

1)Wytłumaczyć znaczenie probe i assualt
2)Poinformowac jak dokonac rejestracji
3)Napisac jak przyznac żółwia
4)Ostrzec gracza przed z góry przegranymi bitwami (sprawa dotyczy warunków)
5)Objaśnic co to jest "prisoner bug" i co zrobic kiedy sie pojawi.
6)Wymienic zabugowane jednostki (2* sdkfz)
7)Objasnić jakie patche do ktorej gry sa potrzebne, jak z nimi postepowac itp.

Czekam na dalsze prpozycje?

31.07.2003
13:51
[14]

Pejotl [ Senator ]

Elvis -> nie. Opor materii ludzkiej okazal sie bardzo duzy :) i nic z tego nie wyszlo. Z drugiej strony w CMBO ludki lykaja zasady Fiona jak ges kluski ale wspomniec ze moznaby wprowadzic jakies ograniczenia do CMBB to az strach :)

Chodzilo mi o watek o 1943 roku (fakty i mity roku 1943 albo jakos tak). Zreszta jak skoncze to sie pochwale :)

31.07.2003
13:58
[15]

Pejotl [ Senator ]

Elvis -> to jeszcze dopisz o jencach! Ze nie nalezy wlaczac jencow do wlasnego ataku poniewaz uniemozliwia to ostrzeliwanie terenu wokol jenca z artylerii i z dzial metoda "Area Fire". Takie zagrywki sa uwazane za lamiace zasady fair play.

I druga sprawa to wykorzystanie zalog rozbitych pojazdow do zwiadu - co prawda nie jest to zabronione ale wielu graczy uwaza takie zagrywki za wypaczajace ducha gry.

31.07.2003
14:33
[16]

JOY [ Generaďż˝ ]

Taaa kiedyś już nawet na ten temat byłą burza. Osobiście jestem za ale nie mam sztywnych zasad co do tego dziwnego zwyczajy :)

31.07.2003
15:07
[17]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Pejotl - tylko trzeba wytlumaczyc co rozumiesz pod pojeciem zwiad:
a. rozpoznanie bojem - czyli widze jakies jednostki w krzakach i wysylam tam zalogi by zobaczyla co i ile tam siedzi oszczedzjac oddzial.
b. wyslanie zalogi na jakas wysunieta pozycje by widziala co sie tam dzieje, w terenie gdzie nie widac npla
c. czy postawienie zalogi np w krzakach na gorce, domku aby sobie obserwowali okolice.

31.07.2003
16:08
[18]

BamSey [ Generaďż˝ ]

Rah----> Pozycja (a) i (b) a pewnie i (c) podpada pod zwiad. Lepiej pozostawić załogi tam dzdie stoją po zniszczeniu pojazdu lub wycofać je całkowicie do tyłu jesli boisz się że mogą zginąć o ognia npl-a

31.07.2003
16:22
[19]

stary [ ZiP ]

może jeszcze dodać podrozdział "myśli zebrane" nt. gry tcp:
1. kiedy można hostować (tuneliki!)
2. co zreobić gdy pojawi się "prisoner bug"
3. co zrobić aby uniknąć oszustw związanych z "zerwanym połączeniem" (klient musi rozegrać pbem i odesłać do hosta)
4. kiedy opłaca się grać z limitem czasowym
5. i na koniec, że do szukania chętnych do tcp służy łącznik

31.07.2003
18:55
smile
[20]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Stary-->
1)To juz jest zamieszczone, co rozumiesz przez "tuneliki"?
2)O tym tez juz wspomniałem pare postów wcześniej:)
3)Chodzi o rozstawianie sie przez PBEM czy oto ze po zerwanym połączeniu nekac nepla PBEM-ami?
4)Rozwiń jak mozesz, osobiscie niegrałem nigdy z limitem czasowym.
5)To też juz jest zamieszczone:)


Pejotl, Rah--> Trzeba ustalic co rozumiecie za nieodpowiednie wykorzystanie załog, moge zamiast tego zamieścić notke na temat załog, jęńców, pustych spotterów, możdzieży itp. popartą przykładami.

Pejotl-->Jak mozesz to odezwij sie do mnie na GG, niemoge ciebie znaleść w graczach na CMHQ i niemam twojego numeru więc podaje ci mój: 3397572

31.07.2003
21:30
[21]

stary [ ZiP ]

Elvis --> chodziło mi o to, by wszystko, co dotyczy gier TCP było zebrane w jednym miejscu. Wiem, że masz to już porozrzucane, ja bym chciał to pozbierać w całość tematyczną TCP.

Ad1 chodzi o przekierowanie proxy w przypadku, kiedy jesteś podłączony do internetu przez sieć lokalną, Dw4rf pisał o tym jakieś pół roku temu:
Aby przekierować porty 7023 i 7024 z serwera sieci lokalnej na Twój komp, to na linuksie programem proxy przekierowuje się je w taki sposób:
proxy -s 7023 -d 7023 -D mójnumerIP
proxy -s 7024 -d 7024 -D mójnumerIP
Czyli w mojej sytuacji mam serwer/router stojący na Linuksie z publicznym nr IP (80.48.27.42) i kompa w sieci lokalnej o prywatnym nr IP (10.0.0.41), wtedy na serwerze odpalam:
proxy -s 7023 -d 7023 -D 10.0.0.41
proxy -s 7024 -d 7024 -D 10.0.0.41

Ad3 to też gdzieś kiedyś było, nie pamiętam szczegółów, więc mogę coś pokręcić: chodzi o to, by jeśli przeciwnik hostujący popełni umyślne zerwanie połączenia (np. stracił 2 KT w pojedynku czołowym z M10:), to aby nie powtarzać obliczeń kompa danej tury (prawdopodobnie 2 KT zniszczą tego biednego niszczyciela) gracz, ktory nie hostował powinien otworzyć autosave jako pbem i odesłać go do hostującego

Ad4 a ja się raz dałem namówić na limit czasowy i wyszła z tego gra czasu rzeczywistego (nie nadążałem ruszać się wszystkimi jednostkami w turze), tutaj nie mam jednoznacznych porad, potrzebna dyskusja.

31.07.2003
23:03
smile
[22]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Stary->Teraz wszystko rozumiem:)

Poprawki:

1)Wytłumaczyć znaczenie probe i assualt
2)Poinformowac jak dokonac rejestracji
3)Napisac jak przyznac żółwia
4)Ostrzec gracza przed z góry przegranymi bitwami (sprawa dotyczy warunków)
5)Objaśnic co to jest "prisoner bug" i co zrobic kiedy sie pojawi.
6)Wymienic zabugowane jednostki (2* sdkfz)
7)Objasnić jakie patche do ktorej gry sa potrzebne, jak z nimi postepowac itp.
8)Przekierowanie proxy w przypadku, kiedy jesteś podłączony do internetu przez sieć lokalną.
9)Co zrobić aby uniknąć oszustw związanych z "zerwanym połączeniem" (klient musi rozegrać pbem i odesłać do hosta)
10)Limit czasowy w Tcp?Ip.

Czekam na dalsze poprawki, tymczasem poprawie tekst i jutro lub pojutrze zamieszcze go na Forum:)

01.08.2003
12:58
smile
[23]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Tekst uzupełniony o 9 z 10 poprawek, co do poprawki nr.4 mam watpliwosci i prosze o uściślenie tego problemu w tym wątku


4)Ostrzec gracza przed z góry przegranymi bitwami (sprawa dotyczy warunków)

CZEKAM NA DALSZE UWAGI I OPINIE!!!

CO SMOCZEK POWINIEN WIEDZIEĆ?
Rejestracja- aby dokonać rejestracji w serwisie CMHQ, należy otworzyc strone < https://cmhq.gry-online.pl> , w prawym górnym rogu zaraz pod "łącznikiem" znajduje sie okienko za pomocą którego mozesz przejśc do rejestracji, musisz podac adres email aby rejestr został potwierdzony listownie (tzn. każda zmiana dotycząca twojej osoby będzie potwierdzane lub odrzucane przez ciebie za pomocą emaili od administracji CMHQ), opcjonalnie mozesz podać nr GG(bardzo przydatne) ewntualnie ICQ, pozostałe informacje dotyczą miejsca zamieszkania oraz posiadanych gier i preferowanych stron. W twoim profilu znajduje sie równiez krótki opis, zamieszcasz w nim informacje dotyczące stylu gry, nieobecności itp.

Witamy wśród graczy CM, jeżeli zarejestrowałeś sie w naszym serwisie CMHQ to przy twoim nicku widnieje aktualnie obrazek przedstawiający smoczek, oznacza to ze nieukończyłeeś dotychczas żadnej walki.Te FAQ ma pomóc tobie w początkach twej kariery dowódcy.

Miłym akcentem z twojej strony byłby wątek powitalny na Forum CM <https://www.gry-online.pl/cm/cm_S008.asp> :)

Granie w CM przez Internet

Mozliwości sa dwie:

1) PBEM dostępny dla każdego posiadającego adres email, polega na wydawaniu rozkazów i przesyłaniu i ch do przeciwnika(cos jak szachy przez telefon), wada jest długi czas rozgrywki (do 2-3 miesęcy cho.c bywa dłużej), jezeli twój przeciwnik spóznia sie z odsyłaniem pliku i pomimo twoich ponagleń nie robi tego dalej to masz prawo przyznac mu żółwia.Kazdą rozgrywke PBEM powinno się zarejestrować w serwisie CMHQ a po jej zakończeniu wejśc do swojego profilu otworzyć walki w toku i poprosic o potwierdzenie danej walki, wówczas otrzymasz email za pomoca którego mozesz edytowac dane rozgrywki zatwierdzic wynik bądż ją odrzucić, w tym miejscu możesz przyznać bąż zdjąć żółwia.

2)Tcp/Ip dostepne dla graczy posiadających zewnętrzne IP(moge byc hostem), jezeli nieposiadasz zew IP to mozesz zagrać z kims kto je posiada(on zakłada gre). Wydajecie rozkazy w tym samym czasie, przyblizony czas rozgrywki to około 2-3-4 godziny (30 tur).

Do rozgrywek Tcp/Ip konieczne są patche, obaj gracze musza posiadac te samą wersje danej gry w innym przypadku gra jest niemożliwa.

Patche do CMBO- aktualny patch to wersja 1.12, nalezy go rozpakować do folderu gry( domyslnie C:\Program Files\CMBO\ tu nalezy rozpakowac patch)

Patche do CMBB- aby spatchowac gre muszisz posiadac trzy patche 1.01, 1.02, 1.03 .ęłęóCMBB nalezy patchowac pokolei tzn.trzeba zainstalowac wszystkie trzy patche w kolejnosci numerycznej (1.01 + 1.02 + 1.03/1.03 PL); wersje 1.03 PL należy zainstalowac wraz z "Bitmapami do wersji 1.03 PL". Istnieją dwie wersje CMBB, europejska wydana przez CDV i amerykańska wydana przez BTF do każdej z nich są osobne patche, gry sa kompatybilne i mozna normalnie rozegrać meczw BB pomiędzy graczami posiadającymi różne wydania gry.

Zerwane połączeniaw Tcp/Ip

Zdaza się że połączenie w Tcp/Ip zostają zerwane powody bywają rózne i niezalezne od graczy, zdażają sie również kiedy gracz sam sie rozłancza aby rozegrac GO od nowa gdyż stracił on jakąś jednostke w danej turze lub poszło mu cos nietak, radą na to jest załadowanie autoseva i przerobienie go na PBEM odesłanie do przeciwnika po kilku turach powraca sie do Tcp/Ip.Dla bardziej przezornych proponuje robic co ture sava.

Limit czasowy w Tcp/Ip:

Po ustawieniu limitu czasowego, okres wydawania rozkazów jest ograniczony(cos jak szachy na czas), niepolecam tej opcji gdyz można w ferworze walki podjąc błędne decyzje lub oczymś zapomnieć.

Przekierowanie proxy w przypadku, kiedy jestes podlaczony do internetu przez siec lokalna:

ęłęóAby przekierować porty 7023 i 7024 z serwera sieci lokalnej na Twój komp, to na linuksie programem proxy
przekierowuje się je w taki sposób:
proxy -s 7023 -d 7023 -D mójnumerIP
proxy -s 7024 -d 7024 -D mójnumerIP
Czyli w mojej sytuacji mam serwer/router stojący na Linuksie z publicznym nr IP (80.48.27.42) i kompa w sieci lokalnej o prywatnym nr IP (10.0.0.41), wtedy na serwerze odpalam:
proxy -s 7023 -d 7023 -D 10.0.0.41
proxy -s 7024 -d 7024 -D 10.0.0.41

Jak stoczyc pierwszą walke w CM?

Najpierw musisz znaleść przeciwnika:

1)Pierwszym miejscem jest lista graczy .Kazdy gracz ma podany (powinien miec) adres email oraz numer GG ewentualnie ICQ.

2) Gracze chcący w danym momencie rozegrac bitwe widoczni sa na łączniku zamieszczonym w prawym górnym rogu , strony głównej na Cmhq.


Musisz znaleść chetną osobe i umówić sie z nia co do warunków, oraz sposobu rozgrywania gry!

Wybór przeciwnika

Według regulaminu powinienes szukac przeciwników w grupie eliminacyjnej ewentualnie w II lidze, jezeli chcesz zagrać z graczem pierwszoligowym musisz sie liczyc z tym ze przerasta cie on umiejetnosciami i to wielekrtonie , z drugiej strony walka taka jest pozyteczna gdyz mozesz wiele sie nauczyć, najlepiej byłoby rozegrac kilka sparingów z graczami z czołówki.Pamietaj ze z kazdym z graczy mozesz rozegrac 4 potyczki ligowe w ciagu 30 dni, staraj sie grac z wieloma róznymi przeciwnikami tak aby ilosc walk z jednym przeciwnikiem nieprzekraczała 30%.

Liga czy sparing?

Masz do wyboru dwa rodzaje rogrywek :

1)Ligowe, wynik walki uwzględniany jest w lidze CM, za każda taka rozgrywke przypisywane jest ci odpowiednia liczba punktów( zaleznie od wyniku). Punkty naliczane sa wedgług wzoru zamieszczonego w regulaminie ligi <https://cmhq.gry-online.pl/liga_cmbo_regulamin.php>

2)Sparing, walka niejest uwzgledniana w lidze CM, zostaje jednak udokumentowana w twoim profilu w twoim profilu.Jako poczatkujacy gracz powinienes zacza własnie od takich gier (najlepiej z doswiadczonymi graczami, mozesz sie przez to wiele nauczyc)

Staraj sie wyniesć jak najwiecej z gry, jezeli czegos niewiesz albo coś cie zaskoczyło to pytaj przeciwnika, wytłumaczy ci jak powinno sie grac, kazda walka powinna byc dla ciebie lekcja, staraj sie niegrac na "Hura", przemysl każdy ruch, za nim podejmiesz wyzwanie staraj sie dowiedzieć jak najwięcej o przeciwniku z jego profilu. Zanim przystapisz do gry zapoznaj sie z wiedzą teoretyczna dostepną w dziale Teksty na CMHQ, oraz na Forum CM, najlepsza lekcja jednak jest walka z zywym przeciwnikiem rózni sie ona od rozgrywki z komputerem. Staraj sie niegrac schematami, narzucaj swój styl gry i dąż do zadania jak największych strat przeciwnikowi.

Warunki rozgrywki

Przed walka ustalasz jej warunki:

1)Liczbe punktów, nieradziłbym grac bitew ponizej 1000 ligowo gdyz duzą role odgrywa tu szczęście, warto jednak jest grac duzo małych bitew sparingowych gdyz mozesz przez nie nauczyc sie jak dobrze i skutecznie wykorzystywac poszczególne jednostki, optymalnym rozmiarem jest 1500-2000pkt, choc prawdziwy smak tej gry poznasz przy bitwach na 3000 lub 5000pkt(niepolecam na początku)

2)Rodzaj rozgrywki :
- Meeting Engement
-Probe
-Attack
-Assault

Różnice pomiędzy "probe<->"attack"<->"assault"

Te 3 rodzaje rozgrywki różnią się wielkościa bonusu punkrowego dla atakujacego, odpowiednio w "probe jest najmniejszy w "attack" średni a w "assault" największy. Różnie tez rostawione są flagi w "assault' są cofnięte w "attack" po środku strefy obronej a w "probe" wysuniete na jej początek.Rózne są tez przydziały na konkretne rodzaje sprzętu i piechoty.

Pamietaj ze kazda forma ataku (szczególnie w CMBB) jest o wiele trudniejsza niz obrona! Walka powinna byc dłuzsza niz Meeting Engement aby pozwlic atakujacemu na wykonanie bardziej złozonych manewrów(sugeruje ustawiac takie walki na minimum 40 tur), jezeli grasz strona broniącom sie to pamietaj ze ważnym elementem jest ilość amunicji twoich jednostek, ustaw tak linie obrony aby wytrzymać calą gre.

3)Sposób podziału wojsk:
-Combined Arms(Wojska mieszane)
-Armor(Bitwa pancerna)
-Mechanized(Przewazja pojazdy <nie czołgi> wspierane piechota>
-Infatry Only(Tylko piechota)
-Unrestricted(Bez ograniczeń)

4)Teren na którym odbedzie sie bitwa np. Miasto , średnie górki, gęsto zalesione

5)Pogoda np. Clear (czysta), Rain (deszcz), Snow (snieg) itp.

6)Pora dnia (dzień, noc, świt/zmierzch)

Dodatkowo mozesz spotkać sie z okrśleniem "No Force Mix", jest ono różnie interpretowane przez graczy wiec zawsze pytaj co dany gracz rozumie przez to pojecie.
Generalnie oznacza to że niewolno mieszać formacji wojskowych (1 zakładka) np Army Heer vs American Airborn.

Mozesz tez zazyczyc sobie aby przeciwnik niebrał SMG (CMBO-Niemcy), lub brał ich ogranmiczona ilość (1-3 plutony), piechota SMG jest przez niektórtych uznawana za przesadzoną ( na kilkadziesiat metrów mają olbrzymia siłę ognia a przytym jest to najtańsza piechota w CMBO), Jezeli przeciwnik weżmie SMG to staraj trzymac je na dystans niepodchodż blizej jak 100 metrów bez wsparcia, nie atakój bez uprzedniego przygotowania "gruntu pod atak" tzn. postaraj sie przcisnąc do ziemi SMG za pomoca możdzieży , artyleri, czołgów, km-ów itp. Dopiero wtedy ruszaj do ataku ( powinienes miec przewage liczebna szarzując piechote wroga).Pamietaj że bitwe wygrywa piechota a czołgi itp to jedynie wsparcie(bardzo przydatne:)

"Potwór" potoczna nazwa dla ciezkich czołgów (King Tiger, Jagpanther, Jagdtiger, Sherman Jumbo 76mm, Pershing, Churchill VIII), są to potężne czołgi trudne do zniszczenia, są jednak na nie sposoby jeden jest uniwersalny na kazdy czołg, staraj sie tak wymanewrowac przeciwnika aby moc strzelać w bok lub tył jego czołgo tam pancerz jest o wiele słabszy niz z przodu, tymsamym staraj sie jak najzadziej obracac sie bokiem w strone przeciwnika. Pamietaj jezeli przeciwnik ma drogi sprzet to ma go mało, jeżeli pozbedziesz sie go to połowa drogi do zwyciestwa za tobą.Czasami lepiej kupić wiecej taniego sprzętu który w duzej ilości sprawdza sie o niebo lepiej niz drogie zabawki.

Polecam zaznajomienie sie z zasadami Fiona Kelleyego<https://cmhq.gry-online.pl/teksty.php?tekst=fionnkelly>, zapewniaja one wyrównana walke na etapie wyboru jednostek.

Warunki rozgrywki zatwierdzone musza byc przez obu graczy, jezeli przeciwnik złamie warunki gry to masz prawo do odrzucenia wyniku gry. Zanim posądzisz kogos o złamanie warunków dobrze sie zastanów czy oby napewno masz racje!!!


Pisanie AAR-ów(After Action Report)

Jezeli ukończyłeś bitwe masz ochote podzielic sie wrazeniami z reszta graczy to mozesz napisac AAR-a, pamietaj jednak ze ARR powinien miec odpowiednia objetość<nie kilka zdań na krzyż>, za każdego ARR-a przyznawane jest 10 pkt w klasyfikacji medalowej. Pamietaj jednak aby niepisać ARR-ów jedynie dla pkt. takie teksty niebeda punktowane!

Wyjezdzasz, masz problem z komputerem, nawał pracy, nienadążasz!!!

Jezeli z jakiegos powodu bedziesz nieobecny przez dłuższy czas, powinienes poinformaowac o tym wszytskich swoich przeciwników, sprawdzoną metoda jest pozostawienie wątku na forum, mozesz również rozesłac emaile lub informacje przez GG ewentualnie ICQ.


Bugi w CMBO

"Prisoner bug"- dotyczy jedynie rozgrywek Tcp/Ip, jezeli zniszczyłeś wrogi pojazd a jego załoga dostała się do twojej niewoli to przy ładowaniu następnej tury pasek transferu moze zatrzymac sie na samym końcu, usłysz wtedy jedynie dżwięk oznajmiający błąd w windowsie i po wciśnięciu "Esc" gra sie wyłączy a ty powrócisz do OS.

W takim przypadku nalezy załadowac autosave znajdujący sie menu scenariuszy w danej Grze, po załadowaniu gry zrobic save i opuscic gre następnie należy załadowac save w trybie PBEM, należy rozegrać kilka tur w ten sposób i starać sie złapaną załogą uciec poza mapę, wtedy można powrócić do Tcp/Ip, w taki sam sposób jak przechodziło sie z Tcp/Ip na Pbem z tą róznicą że w trybach gry wybieramy Tcp/Ip.

Zabugowane pojazdy- ęłęóSdKfz 7/2 posiada on 37mm działo AA, jest bardzo trudny do trafienia gdyz gra zle przelicza dane dotyczące lotu pocisku itp. Jest bardzo uciązliwy, w rzeczywistości mozna było zniszczyc ten pojazd nawet z KM-u, ogólnie przyjeło się ze gracze niebiorą SdKfz-tów z działkami, te nieuzbrojone służące do transportu sa dozwolone.



Ostrzec gracza przed z góry przegranymi bitwami (sprawa dotyczy warunków) ----> Do opracowanie prosze o uwagi!!!





















01.08.2003
13:14
[24]

swietlo [ Canaille Carthagienne ]

Elvis --> co do szdkf 7/2 to ten sam problem jest z szdkf 7/1 - ja bym to ujol:

proponuje zapis:

Niemieckie pojazdy Szdkf 7/1 i szdkf 7/2 ze względu na bład w programie sa bardzo trudne do zniszczenia. Nie powinno sie ich urzywać w walce (w grze CMBO). Inne pojazdy na podwoziu szdkf sa dozwolone.


01.08.2003
13:20
[25]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Śswietlo-->Fakt zapomiałem:( ale temat musi byc bardziej rozwiniety(tzn. powinna byc podana przyczyna zakazu i małym objasnieniem) zmienie to w nastepnej wersji:)

Poprawki:

1)Poprawic Informacje o zabugowanych Sdkfz-tach.

01.08.2003
13:33
[26]

Pejotl [ Senator ]

Elvis -> zebym cie mogl zlapac na GG to musisz sie na nim pojawic :)

Proponuje ponumerować punkty i podpunkty FAQ bo jest on juz na tyle dlugi ze ciezko precyzyjnie zglaszac poprawki (a tak bedzie wiadomo do ktorego podpunktu)

Co do bitew z góry przegranych:


Należy uważać na to jakie warunki proponuje nam przeciwnik. W 1941 strona z wyraznie lepszymi czolgami jest ZSRR a w 1942 i 43 - Niemcy - w tych okresach przez wiekszosc czasu najlepsze czolgi jednej strony sa niezwykle ciezkie do zniszczenia dla czolgow strony przeciwnej. Stad w niektorych ustawieniach bitwa moze byc od poczatku przegrana (szczegóły zawarte są w "Poradniku dla mniej niż średniozaawansowanych" Pejotla). Najbezpieczniej zgadzac sie na początku na walki w okresie 06.1944 - 05.1945. Standardowo walki rozgrywa się w ustawieniach "Medium Trees" i "Moderate Hills" co zapewnia urozmaicony wygląd terenu. Jesli przeciwnik proponuje ustawienia z mniejsza iloscia drzew i bardziej plaskim polem walki miej swiadomosc iz bedzie to dodatkowo preferowac strone majaca lepsze czolgi i lepsze karabiny maszynowe.

01.08.2003
13:57
[27]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Pejotl--> Na GG jestem z reguły niewidoczny aktaulnie tez wiec mozesz bicsmiało tak zebym miał twój numer wrazie czego:)

A co do punktu 4 myśle ze można by zrobic to datami coś w stylu:
1941-->Rosjanie mają przewage w czołgach ("niezniszalne KV";)
1942->Niemcy posiadaja lepsze siły pancerne trudne do zniszczenia
1943->tjw
1944->Siły w miare wyrównane z przegaa jakościową u Niemców lecz Rosjanie nadrabiaja ilością.
1945->tjw

P.S.
Podpinkty to dobry pomysł, dorobir jr w nastepnej wersji:)

03.08.2003
22:37
smile
[28]

===Elvis=== [ Powrót Króla ]

Mam nadzieje że tyle wystarczy nowym graczom aby bez problemowo rozegrać swoją pierwszą CM-ową walke.Prosze o ewentualne uwagi i propozycje abym mógł oddac tekst do Publikacji, jezeli kogos pominołem w podpisach pod tekstem to przepraszam.

______________________________________________________________________________________________

CO SMOCZEK POWINIEN WIEDZIEĆ?
Rejestracja- aby dokonać rejestracji w serwisie CMHQ, należy otworzyc strone < https://cmhq.gry-online.pl> , w prawym górnym rogu zaraz pod "łącznikiem" znajduje sie okienko za pomocą którego mozesz przejśc do rejestracji, musisz podac adres email aby rejestr został potwierdzony listownie (tzn. każda zmiana dotycząca twojej osoby będzie potwierdzane lub odrzucane przez ciebie za pomocą emaili od administracji CMHQ), opcjonalnie mozesz podać nr GG(bardzo przydatne) ewntualnie ICQ, pozostałe informacje dotyczą miejsca zamieszkania oraz posiadanych gier i preferowanych stron. W twoim profilu znajduje sie równiez krótki opis, zamieszcasz w nim informacje dotyczące stylu gry, nieobecności itp.

Witamy wśród graczy CM, jeżeli zarejestrowałeś sie w naszym serwisie CMHQ to przy twoim nicku widnieje aktualnie obrazek przedstawiający smoczek, oznacza to ze nieukończyłeeś dotychczas żadnej walki.Te FAQ ma pomóc tobie w początkach twej kariery dowódcy.

Miłym akcentem z twojej strony byłby wątek powitalny na Forum CM <https://www.gry-online.pl/cm/cm_S008.asp> :)

I. Granie w CM przez Internet

1) Mozliwości sa dwie:

A) PBEM dostępny dla każdego posiadającego adres email, polega na wydawaniu rozkazów i przesyłaniu i ch do przeciwnika(cos jak szachy przez telefon), wada jest długi czas rozgrywki (do 2-3 miesęcy cho.c bywa dłużej), jezeli twój przeciwnik spóznia sie z odsyłaniem pliku i pomimo twoich ponagleń nie robi tego dalej to masz prawo przyznac mu żółwia.Kazdą rozgrywke PBEM powinno się zarejestrować w serwisie CMHQ a po jej zakończeniu wejśc do swojego profilu otworzyć walki w toku i poprosic o potwierdzenie danej walki, wówczas otrzymasz email za pomoca którego mozesz edytowac dane rozgrywki zatwierdzic wynik bądż ją odrzucić, w tym miejscu możesz przyznać bąż zdjąć żółwia.

B )Tcp/Ip dostepne dla graczy posiadających zewnętrzne IP(moge byc hostem), jezeli nieposiadasz zew IP to mozesz zagrać z kims kto je posiada(on zakłada gre). Wydajecie rozkazy w tym samym czasie, przyblizony czas rozgrywki to około 2-3-4 godziny (30 tur).

2) Do rozgrywek Tcp/Ip konieczne są patche, obaj gracze musza posiadac te samą wersje danej gry w innym przypadku gra jest niemożliwa.

A) Patche do CMBO- aktualny patch to wersja 1.12, nalezy go rozpakować do folderu gry( domyslnie C:\Program Files\CMBO\ tu nalezy rozpakowac patch)

B) Patche do CMBB- aby spatchowac gre muszisz posiadac trzy patche 1.01, 1.02, 1.03 .eleóCMBB nalezy patchowac pokolei tzn.trzeba zainstalowac wszystkie trzy patche w kolejnosci numerycznej (1.01 + 1.02 + 1.03/1.03 PL); wersje 1.03 PL nalezy zainstalowac wraz z "Bitmapami do wersji 1.03 PL". Istnieją dwie wersje CMBB, europejska wydana przez CDV i amerykańska wydana przez BTF do każdej z nich są osobne patche, gry sa kompatybilne i mozna normalnie rozegrać meczw BB pomiędzy graczami posiadającymi różne wydania gry.

3) Zerwane połączeniaw Tcp/Ip

Zdaza się że połączenie w Tcp/Ip zostają zerwane powody bywają rózne i niezalezne od graczy, zdażają sie również kiedy gracz sam sie rozłancza aby rozegrac GO od nowa gdyż stracił on jakąś jednostke w danej turze lub poszło mu cos nietak, radą na to jest załadowanie autoseva i przerobienie go na PBEM odesłanie do przeciwnika po kilku turach powraca sie do Tcp/Ip.Dla bardziej przezornych proponuje robic co ture sava.

4) Limit czasowy w Tcp/Ip:

Po ustawieniu limitu czasowego, okres wydawania rozkazów jest ograniczony(cos jak szachy na czas), niepolecam tej opcji gdyz można w ferworze walki podjąc błędne decyzje lub oczymś zapomnieć.

5) Przekierowanie proxy w przypadku, kiedy jestes podlaczony do internetu przez siec lokalna:

Aby przekierowac porty 7023 i 7024 z serwera sieci lokalnej na Twój komp, to na linuksie programem proxy
przekierowuje sie je w taki sposób:
proxy -s 7023 -d 7023 -D mójnumerIP
proxy -s 7024 -d 7024 -D mójnumerIP
Czyli w mojej sytuacji mam serwer/router stojacy na Linuksie z publicznym nr IP (80.48.27.42) i kompa w sieci lokalnej o prywatnym nr IP (10.0.0.41), wtedy na serwerze odpalam:
proxy -s 7023 -d 7023 -D 10.0.0.41
proxy -s 7024 -d 7024 -D 10.0.0.41

II. Jak stoczyc pierwszą walke w CM?

1) Najpierw musisz znaleść przeciwnika:

A) Pierwszym miejscem jest lista graczy .Kazdy gracz ma podany (powinien miec) adres email oraz numer GG ewentualnie ICQ.

B) Gracze chcący w danym momencie rozegrac bitwe widoczni sa na łączniku zamieszczonym w prawym górnym rogu , strony głównej na Cmhq.


Musisz znaleść chetną osobe i umówić sie z nia co do warunków, oraz sposobu rozgrywania gry!

2) Wybór przeciwnika

Według regulaminu powinienes szukac przeciwników w grupie eliminacyjnej ewentualnie w II lidze, jezeli chcesz zagrać z graczem pierwszoligowym musisz sie liczyc z tym ze przerasta cie on umiejetnosciami i to wielekrtonie , z drugiej strony walka taka jest pozyteczna gdyz mozesz wiele sie nauczyć, najlepiej byłoby rozegrac kilka sparingów z graczami z czołówki.Pamietaj ze z kazdym z graczy mozesz rozegrac 4 potyczki ligowe w ciagu 30 dni, staraj sie grac z wieloma róznymi przeciwnikami tak aby ilosc walk z jednym przeciwnikiem nieprzekraczała 30%.

3) Liga czy sparing?

Masz do wyboru dwa rodzaje rogrywek :

A) Ligowe, wynik walki uwzględniany jest w lidze CM, za każda taka rozgrywke przypisywane jest ci odpowiednia liczba punktów( zaleznie od wyniku). Punkty naliczane sa wedgług wzoru zamieszczonego w regulaminie ligi <https://cmhq.gry-online.pl/liga_cmbo_regulamin.php>

B) Sparing, walka niejest uwzgledniana w lidze CM, zostaje jednak udokumentowana w twoim profilu w twoim profilu.Jako poczatkujacy gracz powinienes zacza własnie od takich gier (najlepiej z doswiadczonymi graczami, mozesz sie przez to wiele nauczyc)

Staraj sie wyniesć jak najwiecej z gry, jezeli czegos niewiesz albo coś cie zaskoczyło to pytaj przeciwnika, wytłumaczy ci jak powinno sie grac, kazda walka powinna byc dla ciebie lekcja, staraj sie niegrac na "Hura", przemysl każdy ruch, za nim podejmiesz wyzwanie staraj sie dowiedzieć jak najwięcej o przeciwniku z jego profilu. Zanim przystapisz do gry zapoznaj sie z wiedzą teoretyczna dostepną w dziale Teksty na CMHQ, oraz na Forum CM, najlepsza lekcja jednak jest walka z zywym przeciwnikiem rózni sie ona od rozgrywki z komputerem. Staraj sie niegrac schematami, narzucaj swój styl gry i dąż do zadania jak największych strat przeciwnikowi.

III.Warunki rozgrywki

Przed walka ustalasz jej warunki:

1) Liczbe punktów, nieradziłbym grac bitew ponizej 1000 ligowo gdyz duzą role odgrywa tu szczęście, warto jednak jest grac duzo małych bitew sparingowych gdyz mozesz przez nie nauczyc sie jak dobrze i skutecznie wykorzystywac poszczególne jednostki, optymalnym rozmiarem jest 1500-2000pkt, choc prawdziwy smak tej gry poznasz przy bitwach na 3000 lub 5000pkt(niepolecam na początku)

2)Rodzaj rozgrywki :
- Meeting Engement
-Probe
-Attack
-Assault

Różnice pomiędzy "probe<->"attack"<->"assault"

A) Te 3 rodzaje rozgrywki różnią się wielkościa bonusu punkrowego dla atakujacego, odpowiednio w "probe jest najmniejszy w "attack" średni a w "assault" największy. Różnie tez rostawione są flagi w "assault' są cofnięte w "attack" po środku strefy obronej a w "probe" wysuniete na jej początek.Rózne są tez przydziały na konkretne rodzaje sprzętu i piechoty.

B) Pamietaj ze kazda forma ataku (szczególnie w CMBB) jest o wiele trudniejsza niz obrona! Walka powinna byc dłuzsza niz Meeting Engement aby pozwlic atakujacemu na wykonanie bardziej złozonych manewrów(sugeruje ustawiac takie walki na minimum 40 tur), jezeli grasz strona broniącom sie to pamietaj ze ważnym elementem jest ilość amunicji twoich jednostek, ustaw tak linie obrony aby wytrzymać calą gre.

3) Sposób podziału wojsk:
-Combined Arms(Wojska mieszane)
-Armor(Bitwa pancerna)
-Mechanized(Przewazja pojazdy <nie czołgi> wspierane piechota>
-Infatry Only(Tylko piechota)
-Unrestricted(Bez ograniczeń)

4) Teren na którym odbedzie sie bitwa np. Miasto , średnie górki, gęsto zalesione

5) Pogoda np. Clear (czysta), Rain (deszcz), Snow (snieg) itp.

6) Pora dnia (dzień, noc, świt/zmierzch)

7)Data:
CMBO->Im póżniejsza data tym alianci rosna w siłe otrzymując nowe sprzęty, najbardziej wyrówna ne warunki zapeniają zasady Fiona Kelleyego.

CMBB:
1941->Rosjanie maja przewage w czolgach ("niezniszalne KV";)
1942->Niemcy posiadaja lepsze sily pancerne trudne do zniszczenia
1943->tjw
1944->Sily w miare wyrównane z przegaa jakosciowa u Niemców lecz Rosjanie nadrabiaja iloscia.
1945->tjw


8) Dodatkowo mozesz spotkać sie z okrśleniem "No Force Mix", jest ono różnie interpretowane przez graczy wiec zawsze pytaj co dany gracz rozumie przez to pojecie.
Generalnie oznacza to że niewolno mieszać formacji wojskowych (1 zakładka) np Army Heer vs American Airborn.

9) Mozesz tez zazyczyc sobie aby przeciwnik niebrał SMG (CMBO-Niemcy), lub brał ich ogranmiczona ilość (1-3 plutony), piechota SMG jest przez niektórtych uznawana za przesadzoną ( na kilkadziesiat metrów mają olbrzymia siłę ognia a przytym jest to najtańsza piechota w CMBO), Jezeli przeciwnik weżmie SMG to staraj trzymac je na dystans niepodchodż blizej jak 100 metrów bez wsparcia, nie atakój bez uprzedniego przygotowania "gruntu pod atak" tzn. postaraj sie przcisnąc do ziemi SMG za pomoca możdzieży , artyleri, czołgów, km-ów itp. Dopiero wtedy ruszaj do ataku ( powinienes miec przewage liczebna szarzując piechote wroga).Pamietaj że bitwe wygrywa piechota a czołgi itp to jedynie wsparcie(bardzo przydatne:)

10) "Potwór" potoczna nazwa dla ciezkich czołgów (King Tiger, Jagpanther, Jagdtiger, Sherman Jumbo 76mm, Pershing, Churchill VIII), są to potężne czołgi trudne do zniszczenia, są jednak na nie sposoby jeden jest uniwersalny na kazdy czołg, staraj sie tak wymanewrowac przeciwnika aby moc strzelać w bok lub tył jego czołgo tam pancerz jest o wiele słabszy niz z przodu, tymsamym staraj sie jak najzadziej obracac sie bokiem w strone przeciwnika. Pamietaj jezeli przeciwnik ma drogi sprzet to ma go mało, jeżeli pozbedziesz sie go to połowa drogi do zwyciestwa za tobą.Czasami lepiej kupić wiecej taniego sprzętu który w duzej ilości sprawdza sie o niebo lepiej niz drogie zabawki.

11) Polecam zaznajomienie sie z zasadami Fiona Kelleyego<https://cmhq.gry-online.pl/teksty.php?tekst=fionnkelly>, zapewniaja one wyrównana walke na etapie wyboru jednostek.

12) Warunki rozgrywki zatwierdzone musza byc przez obu graczy, jezeli przeciwnik złamie warunki gry to masz prawo do odrzucenia wyniku gry. Zanim posądzisz kogos o złamanie warunków dobrze sie zastanów czy oby napewno masz racje!!!


IV. Pisanie AAR-ów(After Action Report)

Jezeli ukończyłeś bitwe masz ochote podzielic sie wrazeniami z reszta graczy to mozesz napisac AAR-a, pamietaj jednak ze ARR powinien miec odpowiednia objetość<nie kilka zdań na krzyż>, za każdego ARR-a przyznawane jest 10 pkt w klasyfikacji medalowej. Pamietaj jednak aby niepisać ARR-ów jedynie dla pkt. takie teksty niebeda punktowane!

V. Wyjezdzasz, masz problem z komputerem, nawał pracy, nienadążasz!!!

Jezeli z jakiegos powodu bedziesz nieobecny przez dłuższy czas, powinienes poinformaowac o tym wszytskich swoich przeciwników, sprawdzoną metoda jest pozostawienie wątku na forum, mozesz również rozesłac emaile lub informacje przez GG ewentualnie ICQ.


VI. Bugi w CMBO

1)"Prisoner bug"- Dotyczy jedynie rozgrywek Tcp/Ip, jezeli zniszczyłeś wrogi pojazd a jego załoga dostała się do twojej niewoli to przy ładowaniu następnej tury pasek transferu moze zatrzymac sie na samym końcu, usłysz wtedy jedynie dżwięk oznajmiający błąd w windowsie i po wciśnięciu "Esc" gra sie wyłączy a ty powrócisz do OS.

W takim przypadku nalezy załadowac autosave znajdujący sie menu scenariuszy w danej Grze, po załadowaniu gry zrobic save i opuscic gre następnie należy załadowac save w trybie PBEM, należy rozegrać kilka tur w ten sposób i starać sie złapaną załogą uciec poza mapę, wtedy można powrócić do Tcp/Ip, w taki sam sposób jak przechodziło sie z Tcp/Ip na Pbem z tą róznicą że w trybach gry wybieramy Tcp/Ip.

2)Zabugowane pojazdy- eleóNiemieckie pojazdy Szdkf 7/1 i szdkf 7/2 ze wzgledu na blad w programie sa bardzo trudne do zniszczenia(komputer źle oblicza tor lotu pocisku).W rzeczywistosci pojazdy te mozna było zniszczyć nawet z KM-ów. Nie powinno sie ich urzywac w walce (w grze CMBO). Inne pojazdy na podwoziu szdkf sa dozwolone.


Z czasem nabierzesz wprawy i staniesz sie ligowym "wyjadaczem", niezpominaj wówczas ze kiedys też byłeś smoczkiem i udzielają pomocy nowym graczom.



Elvis





autor: Elvis
korekta i współpraca za pomocą Forum CM:
Pejotl
Swietlo
Stary Zip
Bam Sey
Dziarmaga
Kłosiu
Faloxx


03.08.2003
23:27
smile
[29]

merkav [ Aguś ]

Jedna uwaga - nie Szdkf ino Sd.Kfz i on jest chyba trudny do zniszczenia nie z powodu jakis obliczen tylko z tego ze puszki identyfikuja go jak cel hard (czolgi itp.) ,a jest on typu soft (piechota itp.) i nie da sie go zniszczyc amunicja przeciwpancerna a takiej w tym przypadku uzywa czolg.

I zdanie Inne pojazdy na podwoziu szdkf(Sd.Kfz) sa dozwolone brzmi jakos dziwnie ;)

Aha ... coprawda w BB mam male doswiadczenia ale nie sadze ze w 42 niemcy maja puszki trudne do zniszczenia :)

04.08.2003
00:06
[30]

Panzer Meyer [ Pretorianin ]

Merkav --->

"Aha ... coprawda w BB mam male doswiadczenia ale nie sadze ze w 42 niemcy maja puszki trudne do zniszczenia :)"

Nie wiem jak to jest w BB ale debiut Tigerów miał miejsce 22 IX 42r.

04.08.2003
00:11
smile
[31]

Panzer Meyer [ Pretorianin ]

Elvis ---> Być może w punkcie III 7 należałoby podać inne okresy. Przecież nowe typy uzbrojenia nie wchodziły do użytku 1 I. Tak jak zauważył Merkav, w większej części roku 42 NIemcy mają czołgi ŁATWE do zniszczenia. Tak samo wyrównanie sił nie następuje w styczniu 44 tylko dopiero w lecie 44r.

04.08.2003
00:13
smile
[32]

merkav [ Aguś ]

PM - To zobacz sobie jakie on ma rarity i ile kosztuje ,przy wiekrzosci bitew (1000-2000) nie starcza na niego pkt o ile sie gra comb arms ;) Pozatym sfolmurowanie "sily pancerne" jest nieco przesadzone ,wkoncu nie samymi tajgerami niemcy wojowali ;)

04.08.2003
00:13
[33]

Kłosiu [ Senator ]

merkav --> z tym sdkfz 7 to nie calkiem tak. Fakt ze komp strzela czasem pociskami AP, ale to nie jest zasadniczy problem. Najczesciej komp strzela HE, ale bug powoduje, ze trafienie w ruszajace sie pojazd soft jest niemozliwe, bo komp celuje w miejsce, gdzie pojazd w momencie strzalu sie znajduje, nie odkladajac poprawki. Dla ciezarowek tez to istnieje, ale ich predkosc w terenie jest na tyle mala, ze pocisk HE pada wystarczajaco blisko, aby je zniszczyc. Sdkfz 7 to halftrack, porusza sie w terenie tak szybko, ze HE padajacy za nim nic mu nie robi, bo wybucha za daleko. Wystarczy je utrzymywac w ciaglym ruchy, zeby byly niezniszczalne :) Mam nadzieje ze za bardzo nie zamotalem?
A w BB w 42 sa juz Stugi III z dluga 75mm i pz IV F2 i G, te czolgi nie daja T34 duzych szans, ale jednak mysle ze wtedy szanse sa wyrownane.

04.08.2003
01:58
[34]

Pejotl [ Senator ]

Super ze ten temat sie pojawil, bo walnalem sie troche w datach wprowadzenia Tygrysa we wlasnym poradniku :)

Merkav, Panzer Meyer -> Tygrys pojawia sie w sierpniu (w CMBB 1.03) i w pierwszym miesiacu ma koszt 400, w drugim 350 pkt. i jest wart kazde pieniadze, poniewaz nawet jego pancerz _boczny_ jest praktycznie nieprzebijalny dla armaty zwyklego T-34. Co wiecej od czerwca Stug III F late ma pancerz czolowy rownie nieprzebijalny. Ale Stuga mozna wymanewrowac.

Klosiu -> jesli uda sie T-34 podjechac na blizej niz 1 km do Pz IV F2 to IMHO szanse staja sie wyrownane.

04.08.2003
02:12
[35]

Kłosiu [ Senator ]

Pejotl mi nie chodzilo o dzialo czy pancerz Pz IV, ale o to, ze to o wiele lepszy czolg w 42, z paru powodow:
- wiezyczka dowodcy - widzenie na wszystkie strony.
- wieksza szybkostrzelosc dziala.
- o wiele wieksza manewrowosc, zwroc uwage, ze w 42 T34 nie ma radia, wiec szybkosc moze w pelni wykorzystac tylko w szarzy na flagi, pozniej moze robic tylko bardzo nieskomplikowane manewry, z opoznieniem kolo 40 sekund w najlepszym wypadku.
- szybsza wieza PzIV.
Dobre wykorzystanie tych elementow i T34 nie maja wielkich szans w walce z PzIV. No ale generalnie to nie jest problem ubertankow, dobrze grajac T34 tez da sie wygrac, tylko trzeba sie nastawic na zupelnie inna gre niz T34 m43 late :)

04.08.2003
02:39
[36]

Panzer Meyer [ Pretorianin ]

Pejotl ---> Tigery faktycznie pojawiły się na froncie już w sierpniu (dokładnie 29 VIII) ale ich pierwsze bojowe użycie (ta słynna wpadka) nastąpiło dopiero we wrześniu. I to mnie zmyliło. ;-)

04.08.2003
02:42
smile
[37]

Kłosiu [ Senator ]

Pejotl masz racje, zrobilem hotseat testowy za 1000 pkt i wtedy niemcy kupia (lato42) 6 PzIV F2, a ruski 11 T34 m43. Grajac obiema stronami osiagnalem po 6 zniszczen po kazdej stronie :) Wieksza liczba T34 spokojnie rekompensuje wady. Co prawda nie wiem jak by bylo z piechota... ze schowanymi dowodcami szanse niemieckie pewnie rosna :)

04.08.2003
02:43
smile
[38]

Panzer Meyer [ Pretorianin ]

Merkav ---> Nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem... ;-P Nie jestem znawcą BB, więc się nie wypowiadam. Wiem natomiast kiedy Tigery weszły do służby czynnej, więc się wypowiedziałem. ;-)

06.08.2003
21:23
smile
[39]

Dogon [ Generaďż˝ ]

Nie jestem starym wyjadaczem , mam za sobą parę walk i wiekszość przegranych...Ale chciałem powrócić do tego problemu ze zwiadem załóg z rozbitych pojazdów..może dodać to do tego poradnika takie ostrzezenie że coś takiego czasem moze spotkać nowego gracza...a on bedzie myslał że tak się robi...Po prostu nalezy co do tego problemu wyraźnie ustosunkować się...Albo wprowadzamy zasadę , zadnych takich numerów i załoga zostaje na miejscu rozbicia, lub wycofuje się (prosto na swoją stronę a nie zygzakiem aby więcej zobaczyć) ...albo wolna wola...ale jak ktoś wyżej wspomniał , rzeczywiście to nie fair..Bo skoro załoga lezie gdzieś i odkrywa działo panc , schowane w dobrym miejscu ...to może człowieka wkurzyć...
Podobno była dyskusja na ten temat ale ja tego nie czytałem i proszę o wyrozumiałość... Tylko jednak chciałem na ten problem zwrócić uwagę...No i czy szpiegowanie snajperami też się kwalifikuje na ptepienie..

06.08.2003
22:22
smile
[40]

Pejotl [ Senator ]

Dogon -> jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz. Czyli jak się umówisz przed walką tak grasz. A co do snajperów - to pierwsze słysze.

06.08.2003
22:25
smile
[41]

Pejotl [ Senator ]

Klosiu -> ja tam sie nie znam, jestem tylko teoretykiem :)
(widze ze inaczej definiujemy "manewrowosc")

06.08.2003
22:38
[42]

Dogon [ Generaďż˝ ]

A jednak snajperami też można szpiegować...co więcej nawet dowódcą kompanii..sam byłem zdziwiony , ale po któryms ze sparingu przeciwnik uczciwie mi pokazał (po bitwie) ,że miał rozmiszczonych snajperów tak że ja nic nie widziałem (oczywiście że i plutonu żołnierzy bym nie wypatrzył :) ) , a on posiadał wiedze o moim rozmieszczeniu sił...Także myślę , że po prostu wystarczy się umówić przed walką na takie rzeczy...ale nowicjusz nie musi się znać na takich niuansach i dlatego mały paragrafik ostrzegający można by umieścić w FAQ...Ja takich rzeczy nie robię , ale wolałbym żeby mi też nikt tak nie robił...A po za tym nie jestem tak obcykany w CM , żeby myśleć tak na chłodno i wyrafinowanie...

06.08.2003
23:16
smile
[43]

faloxxx [ Generaďż˝ ]

dogon --> chyba ci sie pomieszalo guwno z muzgiem

co widzisz zlego w robieniu rozpoznania snajperami ???

06.08.2003
23:22
smile
[44]

Pablo1142 [ Pretorianin ]

faloxxx ---> ja widze
zwiad powno sie prowadzic jak najwiekszymi puszkami,ciezarowkami,itp:)

06.08.2003
23:27
[45]

Kłosiu [ Senator ]

Dogon --> snajperzy wlasnie po to sa :)
Tez bym wolal czasem, zeby przeciwnik nie niszczyl mi czolgow na przyklad ;) Moze umiescic punkt: Nie niszczyc czolgow Klosiowi? :))

06.08.2003
23:38
smile
[46]

Dogon [ Generaďż˝ ]

Przepraszam , ale gówno z mózgiem nie miksuje sie.. ;) Ja po prostu stwierdzam fakty , nie oceniam sposobów gry innych i nie napietnuje , tylko mówię że najlepiej jednak umówić się przed walką...to wszystko...Sam zrobiłem wielkie oczy że tak mozna , i stwierdzam że nie podoba mi się to...ale to moje tylko zdanie...Nikogo nie atakuje , bowiem dowiedziałem się o tych sposobach po walce i jestem w zasadzie wdzięczny przeciwnikowi ,ze mi to pokazał i wyjasnił..To wszystko i mogę chyba o coś się zapytać na forum o opinię weteranów walk co sądzą o tym..a przecież to się praktykuje...i nie obrazam sie na nikogo...i nie bluzgam ...;) A po zatym zapytałem się właśnie o snajperów ...bowiem o załogach słyszałem ,ze jednak to nie jest w porzadku...

06.08.2003
23:39
[47]

Generał SJU [ Pretorianin ]

faloxx---> to nie była kulturalna odpowiedź. Facet jest nowy, pyta, trochę wyrozumiałości by się przydało. Nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi...

06.08.2003
23:45
[48]

Pejotl [ Senator ]

Dogon -> pierwsze slysze _zeby_ktos_mial_cos_przeciw...

06.08.2003
23:46
smile
[49]

Pejotl [ Senator ]

Klosiu -> tez jestem za. Np. "Klosiowi nie wolno niszczyc czolgow... innym graczom". Przeglosujemy?

06.08.2003
23:55
[50]

PiotrMx [ Generaďż˝ ]

Dogon--> a wolno tak-wyjechac czolgiem zza gorki zeby odddac 1 strzal a potem wsteczny i hops za gorke. Zamiast honorowo stac i walczyc z wrogim ppancem. A wolno dzieklic squady i biegac teamami po skraju lasu zeby udawac ze zamiast plutonu jest tam kompania wojska.
Co do wywiadu. To brakuje niestety w BO takich dwu-trzyosobowych grup zwiadowcow. Teamy sa troche za duze aby je tracic dla wywiadu, poza tym dzielenie kosztuje pkt zwyciestwa.
W BB sa dowodcy sekcji-chyba najtansi i nie majacy duzego znaczenia dla bitwy wiec dobrze sie sprawdzaja jako wywiadowcy.

06.08.2003
23:56
smile
[51]

Dogon [ Generaďż˝ ]

Dzięki Wodzowie..teraz już wiem ,że pewne sprawy typu zwiad snajperem to norma ...i tyle chciałem wiedzieć..a co do załóg to oczywiście to dla mnie nie jest w normie...Akceptuje to , a ze pytam...gram z ludźmi od ok 2 tyg dopiero i mam prawo czegoś nie wiedzieć...A pewne rzeczy poznaje...bardzo bolesnie...ale mam nadzieje że się nie zraze, bo gra warta siedzenia (jescze zona mnie akceptuje w domu ;) )

07.08.2003
01:56
smile
[52]

Panzer Meyer [ Pretorianin ]

A mnie na przykład wkurza jak oponent UCIEKA załogami z pola walki. Muszę wtedy za nimi biegać, żeby ich wykończyć. A jak trafię na takiego co szturmuje, to mam okazję zarobić parę małych punktów ;)

Sam zresztą też czasami używam załóg (oczywiście jezeli przeciwnik nie domagał się abym tego nie robił). Co prawda nie do szturmu na flagę, ale np do osłony działa samobieżnego. Widzę, że skrada się szpetny jankes z bazooką, to wysyłam pięciu ludzi z pistoletami. Wystarczy...
Albo do ataku na nie chronione piechotą działo przeciwnika (tym razem nie samobieżne). Skradam się, skradam i wypadam z krzaczorów 20m od niego! Załoga plackiem na ziemi i Lugery wystarczą na takich...

Wojna jest okrutna...

07.08.2003
02:52
[53]

Kłosiu [ Senator ]

Meyer --> widze ze z toba trzeba zaznaczac, zeby nie uzywac zalog ofensywnie :/

07.08.2003
03:14
smile
[54]

Panzer Meyer [ Pretorianin ]

Kłosiu ---> Właściwie to było tak pół-żartem, pół-serio. Takie numery odwalałem kolesiowi, z którym przed walką umówiłem się na wolną amerykankę. Zazwyczaj tak nie robię, bo rzadko to wychodzi.

07.08.2003
08:37
smile
[55]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Pancer Meyer - ze szturmem na dzialo (nawet to niesamobiezne) to radze ostrozniej. Ostatno moje dzialo pak75 wzielo chyba z pol druzyny jencow niemieckich ktorzy zrobili sobie wycieczke po "latwa" zdobycz (hi PiotrMX)

07.08.2003
08:57
smile
[56]

faloxxx [ Generaďż˝ ]

sory za brutalną odpowiedz :(

ale chyba wszscy wiedza ze jestem grzeczny ??? i przeciez nie zrobilem tego specjalnie :(

07.08.2003
08:58
[57]

faloxxx [ Generaďż˝ ]

dogon wybacz :(

07.08.2003
09:38
smile
[58]

Pejotl [ Senator ]

Meyer -> czy rzucasz tez do zwiadu mozdzierze bez amunicji i obslugi Panzerschreckow?

07.08.2003
11:01
smile
[59]

Dogon [ Generaďż˝ ]

faloxxx----> spoko , nic się nie stało aczkolwiek zaskoczyłeś mnie swoją napaścią , tym bardziej ze graliśmy ze sobą i było wszystko ok , i mimo pprzegranej walki miałem o Tobie wysokie mniemanie na temat wiedzy o grze...Dalej mam a to zdarzenie puszczam w niepamięć!
Chciałem się tylko dowiedzieć , abym sam różnych rzeczy nie robił i dlatego się spytałem co jest dozwolone i normą zarazem , bowiem kto jak kto ale obecni tutaj gracze grają dłużej i znają niuansy gry...Ale widzę po prostu ,że wystarczy się umówić przed walką aby takich rzeczy uniknąć...
Pozdrawiam wszyskich!

07.08.2003
14:35
smile
[60]

Panzer Meyer [ Pretorianin ]

Rah ---> Wiem o czym mówisz. Kiedyś na mojego PaK75 wypadła cała drużyna strzelców amerykańskich. Tylko, że mieli do przebiegnięcia jakieś 100m, a tuż obok działa był zakamuflowany mój sztab kompanii. W efekcie 12 jankesów gryzło ziemię... ;-) Ale wtedy gdy ja atakowałem załogą (bodajże 57mm ppanc?) to armata chyba jeszcze się nie zdążyła wyprzodkować i złapałem ich, że tak powiem, ze spuszczonymi gaciami :-)

Pejotl ---> Jakbyś sprawdził moje wyniki w lidze to stwierdziłbyś, że obce są mi tak wysublimowane techniki jak zwiad ;-P

07.08.2003
17:37
[61]

faloxxx [ Generaďż˝ ]

dogon --> wybacz jeszcze raz ale to powiedzialem jak mialem slabszy dzien

nie byla to jednak napasc na ciebie tylko ja mam takie powiedzonko i czasem tak muwie do kogos ale jednak zartobliwie a tu wyszlo tak jakbym na ciebie napadl :( jednak nie mialem takich intencji. Poporstu przez moja glopote tak wyszlo bo w poscie na forum nie mozna oddac wszystkich emocji zwiazanych z wypowiadanymi slowami, dlatego czasem wyłaża takie nieprzyjemne kwiatki :(

07.08.2003
19:24
smile
[62]

Dogon [ Generaďż˝ ]

faloxxx---> Przeprosiny przyjęte a zadośćuczynnieniem bedzie jak mi powiesz jak to robisz ,ze tak fajnie ogrywasz ludzi.. ;)) Spoko , kazdy ma jakiś słabszy dzien...
Pozdrawiam...

07.08.2003
20:21
[63]

gen. płk H. Guderian [ Generaďż˝ ]

teraz troche pozrzędze ale co mi tam, nikt niechce ze mną grać więc w ten sposób się wyżyje :p

a po co właściwie ten FAQ? niech się koty same uczą grać, nam jakoś żadne FAQ nie było potrzebne a na ludzi wyrośliśmy. zresztą jak na tacy odpowie się smoczkom na wszystkie pytania to nie będzie już tak łatwo można na nich ptk zbierać i nie będzie już można ich edukować i zgrywać przed nimi takich starych wyjadaczy, starej gwardji co to bóg wie ile widziała i zrobiła.

07.08.2003
21:04
smile
[64]

Panzer Meyer [ Pretorianin ]

Guderian ---> Mi nikt nie mówił jak mam grać i do tej pory nie umiem :-P

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.