GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Serie M&M, Wizardry i inne cRPGi w trybie FPP (cz.118)

23.07.2003
15:30
smile
[1]

Mac [ Sentinel of VARN ]

Serie M&M, Wizardry i inne cRPGi w trybie FPP (cz.118)

Do trzynastej części wątek ten nosił tytuł "Might & Magic VI". Został on założony przez Adamusa jeszcze w lutym 2001 roku i jest jednym z dwóch najdłużej ciągniętych wątków w historii Gry-Online. Przewinęło sie w tym czasie przez niego sporo osób i zasób informacji o M&M VI w nim zawarty jest naprawdę imponujący. Okazało się jednak, że nie tylko o tej grze i tej serii uczestniczący w nim ludzie rozmawiają. Wszyscy jednak są miłośnikami cRPGów i to takich jak właśnie seria M&M, Wizardry, The Elder Scrolls, czy Demise. Jak zauważycie, wszystkie te gry zostały zrealizowane w starym dobrym trybie FPP, gdzie akcję śledzimy oczyma naszej drużyny. Dlatego postanowiłem trochę rozszerzyć jego temat i zapraszam do dyskusji o tych właśnie tytułach (i nie tylko ;-)).

Poprzedni wątek:

23.07.2003
15:35
[2]

Mac [ Sentinel of VARN ]

^ porządkowo...

23.07.2003
17:18
[3]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Mac --> Ja mam ladniejsza, ale zaczne od MM6 - Enroth

23.07.2003
17:19
smile
[4]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Potem byla MM7 i Erathia :)

23.07.2003
17:21
smile
[5]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Nastepnie powstala MM8 na Jadame :)

23.07.2003
17:23
smile
[6]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

No i na koniec MM9 w Chedian !

23.07.2003
17:27
[7]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Ale najlepsza i tak pozostanie MM6 (forever!!!) ze stolica w ... (na zalaczonym obrazku :)))

23.07.2003
17:31
smile
[8]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

No dobra tak mnie jakos wzielo na sentymentalne wspomnienia i ostatni z obrazkow :)) Miasto Mistrzow Magii :))

23.07.2003
19:23
smile
[9]

Kane [ Beautiful St-Ranger ]

skorzystałem z rady chyba Hellmakera (nie pamiętam już, sory:-)) i przinstalowałem MM6 nie zainstalowałem patcha i zadziałało drzwi się same otworzyły, ale coś za coś.... znikły mi bronie (dagger i łuk) jednej z postaci....ha, a terraz wykańczam castle Darkmoore, ale tam jest potworów...ale już się powoli kończa:-)))

23.07.2003
21:56
smile
[10]

Mac [ Sentinel of VARN ]

Bodziu --> Wiem.. po prostu nie wkleił mi się ten obrazek, co trzeba (miał się wkleić ten z bramą w new sorpigal i good luck!)

<chwalipięta mode on>

Właśnie przeszedłem MM6 jednym druide:)) Tydzień przerwy i zabieram się za grę 1 rycerzem.. to dopiero będzie hardcore^^

<chwalipięta mode off>

24.07.2003
06:50
smile
[11]

Adamus [ Gladiator ]

Mac --> Chyle czola w podziwie. Nawet Hell, ktorego uwazalem za najwiekszego maniaka M&M VI na cos takiego sie nie powazyl ;-D

24.07.2003
06:52
smile
[12]

Adamus [ Gladiator ]

Baltazar --> To ze strony na ktora Cie wczoraj skierowalem:

MAGIC MAP najprostsza mapa, bez bajerów. Pokazuje
fragment terenu , po którym aktualnie porusza się
drużyna.


MAGIC MAP mapa drogiej generacji.
Cztery przyciski służą kolejno ( od lewej ):
pokazywanie przeciwników ,roślin i iluzji ścian,
pokazywanie strzałów wroga ,zablokowanie prezesowania
obrazu na mapie ( pokazuje wciąż to samo miejsce).


SCOUT MAP przyciski u dołu maja to samo działanie, co
w MAGIC MAP. Wizerunek oka po prawej służy do wypuszczenia
wędrującego oka .Pozwala to oglądać teren bez ruszania
drużyny z miejsca.

MINION MAP przyciski u dołu to tak jak zwykle,
natomiast symbole po prawej służą do sterowania
duszkiem - transportowcem .Od dołu:
ustalanie miejsca docelowego dla duszka ;duszek
przenosi przedmioty z zaznaczonego miejsca
do miejsca przebywania drużyny ;duszek przenosi
przedmioty z miejsca postoju drużyny do zaznaczonego
miejsca.

24.07.2003
06:54
smile
[13]

Adamus [ Gladiator ]

Baltazar --> Pisownie zostawilem oryginalna ;-))))))))))))

24.07.2003
08:06
smile
[14]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Adamus --> ciekawe te mapy, a jedna nawet blokuje "prezesowanie" (oryginalna pisownia tez ciekawa):-). Jak znajdę kiedyś czas i działającą pełną wersję, to spróbuję się jeszcze tą grą pobawić.

24.07.2003
11:10
[15]

Katane [ Useful Idiot ]

Ceny treningu w tej grze wolaja o pomste do nieba...

24.07.2003
17:50
[16]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Adamus --> zdobyłem inną wersję DM2, jednak nadal mam ten sam problem - po krótkim wstępie, zamiast w menu ląduję w Windows, gdzie pojawia mi się małe okienko trybu ms-dos z napisem "bye". Masz jakiś pomysł czym to może być spowodowane ? Demko działało bez problemu.

24.07.2003
18:55
[17]

_Luke_ [ Death Incarnate ]

Baltazar --> probowales odpalic DM2 pod zwyklym DOSem? Btw. jaka masz karte muzyczna? Moze jest to spowodowane jakims magicznym konfliktem z dzwiekiem...

24.07.2003
19:11
[18]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

_Luke_ --> dźwięk raczej to nie jest - prztestowałem różne warianty razem z wyłączeniem wszystkich efektów. Za każdym razem było tak samo:)
Co do zwykłego DOS-a, to musiałbym tam zainstalować sterowniki do myszy i karty dźwiękowej, a szczerze mówiąc nie chce mi się.
W sumie to zastanawiam się nad tym, czy gra nie powinna znajdować się w jakimś konkretnym katalogu albo nad możlwością zwolnienia pracy procesora.

24.07.2003
20:05
[19]

_Luke_ [ Death Incarnate ]

Baltazar --> ja odpalalem wlasnie pod Dosem... jesli bardzo zalezy Ci na graniu pod winda mozesz skorzystac z emulatora Amigi (WinUae) :)) Mam twardo-dystkowa wersje DM2, ktora dziala calkiem sprawnie ;)

25.07.2003
01:01
smile
[20]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Mac --> Normalnie mnie zaskoczyles, wyczyn jednym Druidem to juz jest naprawde cos niesamowitego, ale jak skonczysz jednym Knightem to pochyle czolo :))))

25.07.2003
08:02
[21]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

_Luke_ --> będę jeszcze kombinował, może uda mi się coś wymyślić.

25.07.2003
09:38
smile
[22]

Adamus [ Gladiator ]

Bodziu--> Wzruszyłes mnie tymi mapkami :-D. Zeby jednak wszyscy (zwlaszcza Jack, bo jemu to obiecalem juz z rok temu) wiedzieli jak wygladal caly cykl to prosze:

25.07.2003
09:45
[23]

Adamus [ Gladiator ]

Za duza :-( Musze troche pogorszyc jakosc, niestety :-(((

25.07.2003
09:47
smile
[24]

Adamus [ Gladiator ]

Druga czesc pierwszej czesci :-D

25.07.2003
09:48
[25]

Adamus [ Gladiator ]

Dwojeczka

25.07.2003
09:49
[26]

Adamus [ Gladiator ]

Druga czesc drugiej czesci :-D

25.07.2003
09:49
[27]

Adamus [ Gladiator ]

25.07.2003
09:50
[28]

Adamus [ Gladiator ]

25.07.2003
09:51
[29]

Adamus [ Gladiator ]

25.07.2003
09:51
[30]

Adamus [ Gladiator ]

25.07.2003
09:52
[31]

Adamus [ Gladiator ]

25.07.2003
09:52
[32]

Adamus [ Gladiator ]

25.07.2003
09:53
smile
[33]

Adamus [ Gladiator ]

A na koniec jescze raz sie pochwale skad mam te mapki :-)))

25.07.2003
09:55
[34]

Adamus [ Gladiator ]

Teraz jest cały komplet, dziewiec cześci, ale niestety juz chyba nie zobaczymy 10, moze to i dobrze, bo gdyby miala byc gorsza od 9 to bym sie chyba zalamal.

25.07.2003
09:58
smile
[35]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Co by nie mówić - piękne te krainy... i teraz dobrze widać, jak daleko światu z dziewiątej części do pozostałych.

25.07.2003
10:13
[36]

Nagash [ Pretorianin ]

Witam, W ktoryms watku byl link do dema moda do gry M&M9 napisanego przez fanow tejze serii. Sam nie przepadam za ta seria, ale te demo mi sie spodobalo, czy 9 czesc jest podobna do niego?
ps: mam smutne wrazenie , ze watek upada.

25.07.2003
10:22
[37]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Nagash--> to nie był mod, tylko demko tworzonej przez fanów gry na bazie (chyba) całej serii. A czy jest podobne - graficznie prezentowało się o wiele lepiej od "dziewiątki". Przypominalo też najlepsze odsłony serii. Tylko, że ciężko tu o jakieś daleko idące porównania, bo owo demko nie oferowało za wiele. IMHO M&M IX to nie tylko najsłabsza część cyklu (od trójki licząc w moim przypadku), ale w ogóle kiepska gra.
Wątek ma się podobnie jak cRPG w trybie FPP - nie dzieje się za wiele, a i przyszłość jest dość niepewna..

25.07.2003
11:12
[38]

kiowas [ Legend ]

Mam problem z ID2.
Jestem obecnie w Komnacie Bitewnej gdzie mam zalatwic trzech mnichow, kazdego na jednej z platform. Zalatwilem juz dwoch, problem jest jednak w tym ze trzeci mi sie nie pojawia. Nie moge uruchomic mechanizmow bo potrzebny jest trzeci zeby stal na platformie.
Mial ktos podobny problem?

25.07.2003
11:15
[39]

kiowas [ Legend ]

Baltazar ---> co ty mowisz!! Przeciez grafika w MMIX byla naprawde bardzo dobra, moze nie tak klimatyczna jak w poprzednich czescia, ale jakosciowo na pewno lepsza.
I nie zgodze sie ze byla to slaba gra. Inna na pewno, ale nie slaba. Po prostu trzeba bylo zapomniec o poprzednikach i skupic sie na czerpaniu przyjemnosci z gry.

25.07.2003
11:55
[40]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

kiowas --> wszystko sprawa gustu: dwukrotnie podchodziłem do M&M IX i za kazym razem po jakimś czasie odkładałem ją na półkę. Powód: straszliwie się nudziłem. Większość prostych zadań, w tym także związanych z kolejnymi awansami, sprowadzała sie do odbywania upierdliwych podróży między różnymi częściami świata. Labirynty, co prawada klimatyczne i ładnie wykonane, też były stosunkowo proste, a kompletna zgroza mnie ogarnęła, gdy chcąc zdobyć kolejny szczebel w jakiejś specjalizacji musiałem wykonać zręcznościowy rajd po jakiś korytarzach. I to był jedyny quest z którym miałem problem, po przejściu około 2/3 gry. A jeśli dodać do tego to wszystko co zepsuto, w porówaniu do części poprzednich (lista jest dość długa - zobacz na stronie JRK), to za wiele nie zostawało. Zreszą, moje zdanie dobrze potwierdza upadek 3DO.
Ale powtórzę - wszystko sprawa indywidualnych gustów.

25.07.2003
12:12
[41]

Nagash [ Pretorianin ]

Baltazar --> Sadze, ze to kwestia gustu i przyzwyczajenia. Przeszedlem swego czasu cale "World of Xeen", ale dalsze czesci serri niezbyt mi odpowiadaly z roznych powodow.. a ta IX czesc wydaje sie byc inna.. Po wlaczwniu tego demka z 20 minut bezcelu lazilem po lasach i laczkach :) A jezeli IX czesc jest do tego poodbna to imo nie jest tak slaba gra jak to piszecie - no chyba ze fabula jest do niczego.

25.07.2003
12:16
smile
[42]

Nagash [ Pretorianin ]

Heh, moglem odswiezyc :) Moze ktos podac linke do strony JRK?

25.07.2003
12:20
[43]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Oto adres:

25.07.2003
12:32
[44]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Nagash --> ja też przeszedłem M&M WoX i uznaję tą grę za jednego z najlepszych cRPG-ów w jakie grałem, jednak to, że "dziewiątka" różni się od części VI - VIII, niestety nie przekłada się na jakiekolwiek podobieństwo ze starszymi częściami. Dlatego zalecam ostrożność przy próbach grania w M&M IX. Spróbować możesz - a nóż Ci się spodoba.

25.07.2003
13:14
[45]

Nagash [ Pretorianin ]

Baltazar --> Dzieki za linka. Przeczytalem recke M&M9 z tej strony i no coz.. w mysl zasady kazda roznica od poprzednij czesci rowna sie wada gry, M&M9 zostalo zmiazdzone :) Zostaje tylko ja kmowisz samemu sprawdzic i sie przekonac :)

25.07.2003
13:20
[46]

kiowas [ Legend ]

Nagash ---> no wlasnie MMIX traktowany odrebnie od poptrzednich czesci to naprawde porzadna gra czego niektorzy zdaja sie nie zauwazac.

25.07.2003
13:25
[47]

kiowas [ Legend ]

Dopiero co przeczytalem te recenzje i musze powiedziec ze jest totalnie chybiona. Wiekszosc argumentow opira sie na argumentacji, "beznadzieja, nie podoba mi sie, w innych czesciach bylo lepiej". Bez sensu.

25.07.2003
13:59
[48]

muhabor [ Konsul ]

mam teraz na biurku dwie gry do wyboru (wlasnie skonczylem Gothica 2) : M&M9 oraz Ultima 9.
co wybrac najpierw?

25.07.2003
14:01
[49]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

kiowas --> mam wrażenie, że uważasz recenzję za chybioną tylko dlatego, że masz inne zdanie o M&M IX. Twoje prawo - pisałem, że to kwestia gustu. Niemniej zwróć uwagę, że ewentualne podważenie zawartych w tej recenzji argumentów opierać sie może tylko na stwierdzeniu, że np. wygląd ekwipunku, czy interfejs komuś wyjątkowo się spodobał. A w to jakoś trudno mi uwierzyć.

25.07.2003
14:34
smile
[50]

Nagash [ Pretorianin ]

Baltazar --> Nie zmienia to faktu ze byla pisana z punktu widzenia fana tej serii, co nie znaczy , ze nie mial racji - dla niego te zmiany to poprostu wady. Sam pamietam jak bylem zawiedziony jak sie okazalo ze "Fallout - Tactics" to nie RPG a jakas gra taktyczna. Jednak ktos kto nie mial do czynienia zpoprzednimi czesciami tak nisko by tej gry nie ocenil. Druga sprawa, ze sequel'e sa robione z zasady dla milosnikow poprzednich czesci :)

25.07.2003
14:47
[51]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Nagash--> zagraj, to sam ocenisz, czy pewne cechy tej gry to jej wady, czy zalety. Będziesz miał ku temu wyjątkową możliwość, bo jak pisałeś kilka poprzednich części Ci się nie podobało.

25.07.2003
15:15
[52]

Nagash [ Pretorianin ]

Baltazar --> Koretkta, mialo byc "tak nisko by tej gry MOZE nie ocenil". W tej chwili Arx na tapecie, wiec M&M9 narazie sobie daruje. Istnieje wersja demonstracyjna m&m9?

25.07.2003
15:18
[53]

Soldamn [ krówka!! z wymionami ]

muhabor------> jesli nie miales jeszcze stycznosci szczegolnie z U 8 pagan to od razu biez U9 jesli grales w pagana niektore zeczy moga cie meczyc

25.07.2003
15:42
smile
[54]

Nagash [ Pretorianin ]

Info z RPGDot:
"After a very nice tech demo, Sir Felgar now kicks off official development of his Might & Magic Tribute game and needs people to support him" Szczegoly w linku..

25.07.2003
16:02
[55]

kiowas [ Legend ]

Baltazar ---> uwazam ja za chybiona bo autor nie przedstawil zadnych merytorycznych przeslanek takiego zmiazdzenia gry. Argument grafika jest slaba bo mi sie nie podoba czy poziomy zbudowane sa beznadziejnie(tu juz zero argumentow) to krytyka na poziomie przedszkola. Gra moze sie nie podobac tylko i wylacznie z tego powodu, ze nie jest identyczna jak poprzednie czesci. Ja nie uwazam tego za wade choc trzy poprzedniczki skonczylem po kilka razy i kocham ta serie.

25.07.2003
18:24
smile
[56]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

kiowas --> Masz u mnie piwo za MM9 :)))

Baltazar --> No to teraz Ci sie dostanie :))) A wiec przeszedlem gre MM9 prawie 3 razy raz w wersji angielskiej i 2 razy w wersji PL (w koncu testy robilem ;DD) Nie wiem dlaczego wiekszosc ludzi krytykuje gre pod wzgledem grafiki ??? Przeciez ona w cRPGach jest tylko dodatkiem :/ Przykladem moze byc wlasnie MM6, ktora ma caly czas wielka grywalnosc i chyba pozostanie The best of the best :))) Jesli chodzi o 3DO i jej pomysly serii MM to naprawde nie mozna za wiele zarzucic, fabule zawsze miala super tak tez w "dziewiatce" tez to mozna zauwazyc co do innych rzeczy no to juz mozna sie doczepic, tak jak Mac powiedzial iventory zostalo skopane, ale nie bylo to az takie straszne, grakika, ktora tak wszyscy oczerniaja, byla nie za najlepsza (fakt engine Lith 2,5 to juz troche przerzytek) ale i tak lepszy od pozostalych czesci :)) Inne rzeczy typu wyeliminowania czaru latania, hmmm niektorzy mowia ze to duzy minus, a ja sie pytam dlaczego ??? Przeciez to utrudnilo tylko rozrywke ! W sumie na plus, a nie na minus. Ogolnie bylo wiele zmian co do swoich poprzedniczek, moze nie az tak diametralnych jak w MM6 do poprzedniczek, ale jednak wiele. Zmiany pomiedzy MM6 w MM7 czy MM8 praktycznie zadne, no moze ilosc czlonkow druzyny, ale to takie naciagane. W MM9 naprawde troche powialo nowatorstwem ! Osobiscie sam sie troche rozczarowalem, gdyz czlowiek jak na te czasy spodziewal sie wiekszych na czasie rozwiazan, co na dobrze nie wyszlo :(( Ogolnie mimo tych narzekan przez wszystkich ja spedzilem nad nia troche czasu i powiem szczerze, mi sie ta gra naprawde podobala, byla po prostu inna, a grywalnosc naprawde na niezlym poziomie, caly czas mam przed oczami Dark Passage :)))

btw. tak naprawde to IMHO MM7 i MM8 zasluguja na wieksza krytyke anizeli MM9 w porownaniu ze zmianami do poprzednich czesci :)))

25.07.2003
18:44
[57]

Mac [ Sentinel of VARN ]

To że grafika nie jest najważniejsza nie zmienia faktu, że moim zdaniem ta w MM6 była najlepsza ze wszystkich części i twórcy mogli ją pozostawić we wszystkich następnych. W MM7 i 8 dodano obsługę akceleratorów, ale IMHO całość graficznie wygląda gorzej. Czary typu Fireball wyglądają cokolwiek dziwnie z tą "smugą kropek" które za sobą zostawiają.. Z kolei NPCe i potwory wyglądają jeszcze bardzije sztucznie na tle terenu, niż w MM6 (z tego względu, że grafika terenu została ulepszona, a bitmapy pozostały te same - pogłębia się to wrażenie jak przy efektach specjalnych w starych filmach, kiedy to nakłądano dwa różne obrazy;-)) To tak jak z engine Infinity w Baldur's Gate.. NWN przez jego brak zupełnie mi się nie podoba..

Co do MM9.. wypowiadałem się już wieloktotnie i powiem jeszcze raz.. Uważam że twórcy skopali wszystko co dało się skopać, oprócz miodności, która dalej jest, choć nie tak wielka jak w poprzednich częściach:)) No i jeszcze muzyka jest świetna:)) A najbardziej ze wszystkiego wkurza mnie nie interfejs, czy system magii, ale to co zrobili z Nicolaiem ;-((

25.07.2003
21:57
smile
[58]

Adamus [ Gladiator ]

Kiowas --> Poniewaz juz nie mozna przeczytac mojej recenzji M&M XI na GOLu (ta pieprzona komercja :-(((((), wiec ja tu zamieszcze:

Gdy w roku 1998 firma New World Computing wydała długo oczekiwaną szóstą część cyklu Might & Magic, przeszła ona wszystkie najśmielsze oczekiwania i została uznana przez większość miłośników tego cyklu, i nie tylko, za jednego z najlepszych cRPGów, jakie do tej pory ukazały się na rynku gier komputerowych. Bazujące na jej popularności następne dwie części, nie odniosły już takiego sukcesu, pomimo tego, że poprawiono pewne niedociągnięcia i dodano nowe elementy, ale jednocześnie zubożone zostało to, co tak zachwycało w pierwowzorze, czyli wielkość i różnorodność stworzonego świata, oraz ilość i ogrom lokacji, które mieliśmy do zwiedzenia.
Kiedy więc NWC ogłosił, że rozpoczęto pracę nad dziewiątą już częścią serii Might & Magic, zapowiadając, że będzie ona równie przełomowa w historii jak szósta, nie mogłem się wręcz doczekać jej pojawienia. Tym bardziej, że docierające informacje o nowej w pełni trójwymiarowej grafice, do stworzenia, której użyto silnika graficznego - Lithtech 3D firmy Monolith (znanego między innymi z takiej gry jak Alien vs. Predator 2), nowym systemie rozwoju postaci, większej interakcji z NPCami, czy wreszcie o znakomitym scenariuszu i nowych wyzwaniach czekających na graczy, rozbudzały apetyty i wydłużały czas oczekiwania na M&M IX. W końcu jednak zagościła na moim komputerze i mogę odpowiedzieć na pytanie: czy rzeczywiście jest to to, na co ja i inni miłośnicy tego cyklu tak niecierpliwie oczekiwali?

Poprzednie części przyzwyczaiły nas do znakomitego intro wprowadzającego w atmosferę gry. Tym razem, lektor smętnym głosem przedstawia historię świata, w którym dzieje się akcja, na tle pochodni oświetlającej powoli przesuwające się, wiszące na ścianach gobeliny, przypominające rysunki zbliżone swoją doskonałością, do tych ze ścian jaskiń z epoki kamienia łupanego. Zdaję sobie sprawę, że większość sił NWC w tym czasie zostało zaangażowanych w tworzenie Heroes of Might and Magic IV, ale żeby w tak skandaliczny sposób potraktować to, co rzutuje na pierwsze wrażenie ze spotkania z grą, nie nastroiło mnie zbyt optymistycznie.

Pierwszym etapem jakże ważnym, dla przebiegu dalszej rozgrywki było stworzenie własnej drużyny. Tu ponownie poczułem pewien niepokój. Do wyboru mieliśmy, co prawda cztery rasy, tyle tylko, że w sumie niewiele różniące się między sobą. Najważniejszą za to, przy ich wyborze opcją, była intonacja głosu, gdzie mogliśmy wybrać sobie jedną z aż siedmiu dostępnych ;-). Natomiast klasy postaci zostały zawężone do dwóch. Nie pozostawiono nam tutaj za dużego wyboru. Albo wojownik z kilkoma umiejętnościami związanymi z walką, lub też nowicjusz posiadający niewielki zasób many i specjalizujący się w czterech z kilkunastu dostępnych mu biegłości. Na szczęście w trakcie gry wojownicy mogą awansować w dwóch kierunkach – na najemników i krzyżowców, aby następnie najemnik mógł osiągnąć godność zabójcy lub gladiatora, a krzyżowiec - łowcy czy też paladyna. W przypadku nowicjusza droga awansu jest podobna. Możemy zostać uczonym albo uzdrowicielem i dalej z uczonego magiem lub liszem, a uzdrowiciela przekwalifikować na kapłana, ewentualnie druida. Wiąże się z tym zwiększenie posiadanych umiejętności z poziomu podstawowego aż do arcymistrzowskiego, w zależności od tego, jaką drogę rozwoju wybierzemy.

Po skompletowaniu ekipy, którą przyjdzie nam poprowadzić, lądujemy w Ravensfordzie, gdzie będziemy mogli przejść pierwsze szkolenie oraz zapoznamy się interfejsem i wszystkimi nowinkami, jakie nam przygotowali twórcy dziewiątej części Might &Magic. Stąd też wypłynie statek z wyprawą na Mendossus, do której się przyłączymy. Niestety, porwany straszliwą wichurą, jaka rozpętała się podczas ogromnego sztormu, rozbija się on o brzegi Wyspy Popiołów. Tylko nam, małej, czteroosobowej drużynie udaje się uratować. Błąkając się po niegościnnej skalistej wysepce spotykamy dziwna kobietę – Irsę Troll, utrzymującą, że jest prorokinią. Przepowiada, że tylko my będziemy w stanie zmierzyć się z najazdem barbarzyńskich hord z Beldonii, pod przywództwem Tamura Lenga. Żeby jednak mu się przeciwstawić, musimy zjednoczyć sześć klanów Chedianu, gdyż tylko razem są w stanie odeprzeć atak. Czy jednak się to uda? Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko wyruszyć po raz kolejny zbawić świat od zła :-).

Pierwsze, co rzuca się w oczy po rozpoczęciu gry, to zmieniona grafika. Niestety, szumne zapowiedzi nie mają swojego odwzorowania w rzeczywistości. Zmiana jest, nie da się ukryć, ale coś, co mogłoby cieszyć jeszcze dwa, trzy lata temu obecnie wywołuje ironiczny uśmiech. Porównując to, co oferowały nam Wizardry 8 lub Gothic, nie mówiąc nawet o Dungeon Siege czy Morrowindzie, można tylko powiedzieć jedno – słabiutko. Śmiesznie wyglądające drzewa, mało ciekawa woda czy obrzydliwe niebo, rzucają się od razu w oczy, do tego grafika terenu jest strasznie pikselowata. Wnętrza pomieszczeń nie zachwycają, parę tekstur na ścianach, stół, szafa, nic ciekawego. Meble i wyposażenie są po prostu brzydkie, a do tego da się otworzyć tylko skrzynie. Osoby, które spotkamy po drodze wyglądają jakby je odbito z jednej sztancy, a przy komunikowaniu się z nimi możemy zapomnieć o jakiejkolwiek mimice twarzy, czy też poruszaniu ustami podczas rozmowy. Dużo lepiej na ich tle wypadają potwory, niektóre mogą nawet przestraszyć, ale tu również można mieć krytyczne uwagi do wyglądu co niektórych. Dobrze przynajmniej, że większość podziemi wygląda zdecydowanie lepiej niż świat na zewnątrz, ale pewien niesmak pozostaje.

Drugą sprawą, którą totalnie skopano, to inventory. Poprzednie części przyzwyczaiły nas do prześlicznie narysowanych przedmiotów. Zbroje, oręż czy też biżuteria wyglądały fantastycznie i dawały niesamowitą frajdę przy wyposażaniu naszej drużyny w coraz to nowsze, ładniejsze i potężniejsze artefakty. Jak świetnie wszystko to wyglądało w naszym plecaku, nie muszę chyba miłośnikom cyklu M&M przypominać. Obecnie dysponujemy ikonkami wielkości znaczka pocztowego, na których niewiele widać (z ledwością można rozróżnić miecz od sztyletu, czy zbroję skórzaną od płytowej) i przenosimy taki „znaczek” z miejsca, gdzie składujemy znalezione przedmioty do okienka przewidzianego na dany rodzaj ekwipunku. Dobrze przynajmniej, że ilość dostępnych rzeczy nie uległa zmniejszeniu i nadal możemy przebierać w ogromnej ich masie, ciesząc się z coraz to nowych ciekawych znalezisk.

Jeszcze większe zastrzeżenia mam do mapy. Począwszy od szóstej części, w każdej kolejnej, automapa była coraz lepsza. Ta w ósemce była już praktycznie bez wad. Można było na niej nanosić własne uwagi, i samoczynnie zaznaczały się wszystkie interesujące miejsca. Teraz w zasadzie wróciliśmy do prehistorii. Nie tylko, że cała mapa danego rejonu, czy też lokacji jest od razu całkowicie odsłonięta, i nie ma możliwości naniesienia na nią własnych uwag, ale nawet nie możemy jej przeskalować czy przesunąć, co jest wręcz skandaliczne. Podobnie ma się sprawa z minimapką, której po prostu nie ma. Zastępuje ją czar - magiczne oko, wyglądający jak obraz radaru z zaznaczonymi obiektami, ale bez jakichkolwiek informacji dotyczących terenu, po którym podróżujemy.

Skoro już wspomniałem o magii, to muszę dorzucić kolejną krytyczną uwagę. Niby zmieniono system czarów, ale w zasadzie zmiany są tylko kosmetyczne i to na gorsze. Poprzednio istniały cztery szkoły magii żywiołów – ognia, wody, powietrza i ziemi, które teraz zebrano w jedną i mocno okrojono. Zwłaszcza brak czaru latania, ze szkoły powietrza daje się boleśnie odczuć (ale może i dobrze, skoro lokacje, jakie przychodzi nam zwiedzić są wielkości 1/4 występujących w szóstce?). Podobnie postąpiono z czarami ze szkół: ciała, ducha i umysłu, tworząc z nich jeden kanon magii ducha. Pozostawiono bez większych zmian tylko magię światła i ciemności. Co ciekawe, żeby nauczyć się jakiekolwiek zaklęcia potrzeba mieć umiejętności z dwóch kanonów, zazwyczaj na różnym poziomie. Warto więc dobrze się zastanowić, jaką wybrać drogę rozwoju dla naszych parających się magią bohaterów. Zaklęć podobnie jak umiejętności uczymy się obecnie ze szkaradnie wyglądających ni to ksiąg, ni to zeszytów. Nie ma już gildii, w których mogliśmy kupować coraz lepsze czary i uczyć się nowych zdolności. Na dopełnienie czary goryczy muszę wspomnieć, że mistrzostwa w skillach uczą nas teraz przechodnie, głównie kobiety, nie dość, że wyglądające identycznie, to na dodatek robiące wrażenie miejskich przekupek, a nie ekspertów czy arcymistrzów w jakichkolwiek innych umiejętnościach bitewnych, jak tylko władanie wałkiem, chochlą czy ewentualnie trzepaczką.

Szumnie zapowiadane zwiększenie interakcji z bohaterami niezależnymi skończyło się na tym, że możemy obecnie przyłączyć do drużyny trzy osoby, które będą wspomagały nas swoimi umiejętnościami, nawet walcząc ramię w ramię u boku naszej ekipy. Jest to spory plus, ale zapomnijmy, że będziemy mogli prowadzić z nimi jakiekolwiek rozmowy, czy też dokonując wyboru w opcjach dialogowych wpłyniemy na zmianę ich stosunku do naszej drużyny (niestety i tym razem nie doczekaliśmy się zmiany w kierunku Fallouta, czy Baldur’s Gate). Nie spotkamy też takiej ilości chętnych do przyłączenia jak to było wcześniej, ale to moim zdaniem wpłynęło raczej pozytywnie na grę, w końcu, po co komu dziesiątki osób proponujących swoją pomoc, które nic ciekawego poza sporymi kosztami nie oferują.

Skoro wylałem już tyle słów krytyki nad tą „nieszczęsną” dziewiątką, to najwyższy czas napisać na temat tego, co jest w niej dobre. Przede wszystkim ciekawy i wciągający scenariusz, jak już zanurzymy się w opowiadaną historię i zaczniemy rozwiązywać kolejne zadania, które postawią przed nami spotkane osoby, zapomnimy o większości niedociągnięć i nieciekawej grafice. Penetrując obszerne lochy i podziemia wróci klimat, który tak dobrze znamy z wcześniejszych ośmiu części serii Might and Magic. Tym bardziej, że muzyka, jak zresztą zawsze na najwyższym poziomie, będzie ten klimat w doskonały sposób podnosić. Nie napotkamy tu może tylu przeciwników jak to bywało wcześniej, ale będą za to mocniejsi i bardziej inteligentni. Spacerując ciemnymi korytarzami musimy mieć się na baczności nie tylko przed nimi, ale również przed przeróżnymi pułapkami, jakie czekają na naszą drużynę na każdym kroku. Zapadnie, wyskakujące z sufitu czy z podłogi ostrza, wylatujące ze ściany ogniste kule spowodują, że ostrożnie trzymając się ścian i tocząc ciężkie walki, będziemy zwiedzać kolejne lokacje starając się doprowadzić do zjednoczenia sześciu zwaśnionych klanów Chedianu.

Mimo tego, że najnowsze dzieło Jon'a Van Caneghem'a nie spełniło nadziei jakie w nim pokładałem, i raczej nie dostąpi zaszczytu wejścia do Panteonu sław gier cRPG, warto po nie sięgnąć i spędzić kilkadziesiąt godzin przy niezłej zabawie. Tym niemniej moja przygoda z dziewiątką powoli dobiega końca i chyba trzeba będzie się rozejrzeć za czymś nowym, bo raczej po raz drugi w nią nie zagram. Zaraz, zaraz gdzieś tu miałem pod ręką szóstą część, chyba trzeba ją zainstalować i przypomnieć sobie jak naprawdę wygląda najlepsza ze wszystkich części serii Might and Magic ;-).

27.07.2003
01:15
smile
[59]

Asmodeusz [ Generaďż˝ ]

Adamus --> *sniff* Po kiego grzyba dawales mapki z M&M3 :((( Teraz chce w to GRAC!!! Argh!! I znowu bedzie mnie ta gra przesladowala, az jej nie skoncze (po raz trzeci...) A ktos tu mowil, ze po morrowindzie zadna inna gra cRPG nie moze ruszac... Blad - dla mnie MM3-5 (razem z World of Xeen) beda wiecznie zywe :)
(grafa mi nie przeszkadza - wszak Master of Magic odpalam regularnie, aby pixeloza mi nigdy nie zbrzydla :)

27.07.2003
19:48
[60]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Bodziu --> grafika jest ostatnią rzeczą, za jaką mogę krytykować M&M IX. Co różnych innych spraw, to w zasadzie podpisuję się pod recenzją Adamusa.
Nie ma się co sprzeczać - jak już pisałem wszystko to kwestia gustu i indywidualnych upodobań. Mnie "dziewiątka" zdecydowanie się nie spodobała i każdy, kto zapyta, czy warto się w tą grę zagrać, otrzyma odemnie taką samą odpowiedź: nie, ponieważ są lepsze gry i to zarówno te posiadające Might&Magic w tytule, jak i te wydane A.D. 2002 i stanowiące dobry materiał porównawczy (Wizardry8, Morrowind, Arx Fatalis).
Co do M&M VII i VIII - ktoś gdzieś napisał, że te gry powinno się traktować jako dodatki do szóstej części, a nie w pełni samodzielne gry i w tym kontekście trzeba je oceniać. A jak tu dać złą notę skoro są tylko nieco zmodyfikowanymi klonami poprzedniczki, a ich główną wadą pozostaje właśnie owy brak zmian. Takie małe błędne koło, spowodowane chęcią wyciągnięcia pieniędzy od graczy. Jak się to skończyło dla 3DO, wszyscy wiemy. M&M IX i HoM&M IV też pewnie odegrały tu niebagatelną rolę.
Miejmy nadzieję, że kiedyś seria nam się odrodzi i przyniesie grę na miarę M&M VI, czy WoX.

27.07.2003
20:13
smile
[61]

Kane [ Beautiful St-Ranger ]

zaraz zabiore pasterce MM9 i sam stwierdze jak to się ma z tą grą chocią zjedną próbe mam już za sobą coprawda dośc szybko grę wyrzuciłem, ale teraz będę twardy i nie dam się tak łatwo i nie przestanę. <koniec, kropka>

co do mm7 i mm8 to że podziemia sa "płytsze" to jest wado-zaleta, czasem IHMO w mm6 pozdiemia są zbyt głębokie lub zbyt trudne, przejśc je to było czasem wyzwanie ale na tym w sumnie gra polega :-))) w mm8 podziemia były już przesadnie płytkie. co poniektórym się to podobało ale tych mnaiłem za "mientkich". Za przykład w mm6 Castle Darkmoore jest trudny, wybijam te oczka i wybijam i końca nie widzę. (no dobra koniec już widzę ale wciąż daleko). co jak pamietam wielu zniechęciło (i niektóre inne lokacje zniechęciły)....

dla mnie MM6 i Wizardry8 to wzór dla cRPG w TPP.

27.07.2003
20:15
[62]

kiowas [ Legend ]

Kane ---> chyba FPP bluznierco :)))

27.07.2003
21:17
smile
[63]

Remekk1 [ Centurion ]

Ja mam 2 dość proste pytania dot M&M 9:

1.Chodzi o awans na gladiatora. Ludzie mówią, że u Jarla w Stumfordzie. Ide do niego i .... NIC nawet żadnej opcji dialogowej z tym związanej! Gdzie mam awansować, lub co zrobić żeby być gladiatorem?

2.Chodzi mi o frostgrad: jakoś nie mogę się tam dostać, człowiek od łódek mówi mi żebym znalazł /kogośtam/ ale nie mówi gdzie! A ja bym chciał się tego dowiedzieć bez przetrząsania całej gry do góry nogami.

Bardzo mi zależy na szybkiej odpowiedzi.

Z góry dziękuję!

27.07.2003
21:21
smile
[64]

Kane [ Beautiful St-Ranger ]

kiowas --> popełniłem parę literówk, w tym maiło byc FPP ale już niechciało mi się poprawiać ale skoroj uż nalegasz...:-)

dla mnie MM6 i Wizardry8 to wzór dla cRPG w FPP.

28.07.2003
00:09
smile
[65]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Baltazar --> No nie ! Male zmany w stosunku do MM6 ?? Haaaa@!@ Przeciez to nawet nie polowa rozgrywki w MM6 !! Mapy sa o wiele mniejsze ! Dungeony (jak juz Kane zauwazyl) o wiele plytsze !!! Zmiany w skillach (luki w oole przestaja byc uzyteczne) !! No zmian jest wiele ! A na koniec to powiem jeszcze o jednej zmianie, ktora akurat mi sie spodobala to mozliwosc wybory grania po dobrej badz zlej stronie - MM7, jak i granie po stronie Paladynow czy tez Smokow - MM8. Ale to tak na marginesie, bo o grywalnosci nie wspomne, gdyz w MM6 to ja normalnie palalem gra a w MM7 i 8 to zagralem chyba z dwa razy w kazda :(
Natomiast co sie tyczy MM9 to pozostanmy na etapie gustu !!!

Mac --> Popieram !! Tak sprofanowac Nicolai'a :(( Pomyslec ze w MM6 ile ja sie go naszukalem ;))) - gowniarz jeden ;D

Remekk1 --> Masz tu link (poczytaj tam sobie :)):

28.07.2003
07:52
[66]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Bodziu --> zmiany owszem są, to napisałem, ale nie zmienia to w moim przekonaniu faktu, że mają one one ograniczony charakter i można uznać je raczej za modyfikacje sytemu rozgrywki wprowadzonego w szóstej części, niż jakąś "rewolucję".
Najbardziej rozpoznawalna zmiana to nowy sposób kreowania drużyny w M&M VIII. Potem pewne kwestie fabularne, związane z koniecznością dokonywania wyborów , a ptem to już w zasadzie kosmetyka - pojawily się nowe profesje, o które możemy uzupełnić nasz team, coś tam zamiesznano w skillach, czy magii. poprawiono automapping, czy grafikę, ale dla mnie są to tylko modyfikacje.

28.07.2003
12:28
[67]

Mamret [ Centurion ]

Remekk1 --> ad.1 Awansu udziela nie jarl,ale taki koles na najwyzszym pietrze w domu rady w Sturmford (to tam gdzie jest wiezienie).
ad.2 Do Frosgardu trzeba dojsc pieszo z Tronheimu albo z Thjorgardu. Plynac mozna dopiero po odmrozeniu przystani.

28.07.2003
12:42
smile
[68]

Adamus [ Gladiator ]

Bodziu --> Żeby nie wiem co mówic, to dziewiata częśc cyklu M&M jest niestety najsłabsza i do piet nawet nie dorasta takim cRPGom jak Wizardry8, czy Morrowind, które mniej wiecej w tym samym czasie powstały. Jest to smutne, bo jak sam wiesz kocham ta serię i upadek 3DO zmartwił mnie bardzo :-((((

28.07.2003
13:29
smile
[69]

JackSmith [ ]

Wielkie nieba - mapki, mapki, mapki ooooo Wielki Adamusie :-)
dzięki

28.07.2003
13:30
[70]

JackSmith [ ]

ten prezent to pewnikiem dlatego, że to mój 1500 post, a dokładnie 8 dni temu minęły mi dwa latka na forum :-)

28.07.2003
13:43
[71]

Mastyl [ Legend ]

Pojawiło się demo ( przez niektórych ) oczekiwanej gry Lionheart.

Już ściagam. Blizsze wrazenia zapewne jutro, gdy zdąże juz pograć.

28.07.2003
13:59
smile
[72]

Kane [ Beautiful St-Ranger ]

ehhh, w MM9 wna wyspach utknąłem, bo mi gra się wiochnęla jak wchodziłem do ruin....poczym grę wyłączyłem, co jak co ale żeby gra na zmianie lokacji (dokładnie na kliknięciu OK ) się zwiochała...:-(
dziś wieczorem druga próba. jutro lub pojutrze dam znać jak mi się gra, ale jak narazie to inventory gorsze, wolałem to z 6,7,8 oraz to że sklepy nie są ja w 6,7,8 czyli tylko drzwi a teraz wchodzi się do środka.

28.07.2003
14:10
smile
[73]

Mac [ Sentinel of VARN ]

Parę nowości o Might & Magic Tribute - The Book of Ceth:

- Drużyna składać się będzie z 5 PC'ów i 2 NPC'ów, do tego dochodzi nieskończoność NPC'ów questowych. Będzie można rozpocząć grę z mniejszą ilością PC'ów, natomiast nie będzie można później przyłączyć następnych.

- Dostępne będą 3 poziomy trudności. Przy najłatwiejszym drużyna startuje ze sporym bagażem doświadczenia i sakiewką wypchaną po brzegi, na tomiast na najtrudnijszym drużyna nie może sobie nawet wybrać dwóch dodatkowcyh umiejętności przy kreacji.. Standardowy poziom trudności jest taki sam jak np. w MM6.

Rasy:

Charakterystyki to kolejno - Might,Magic,Endurance,Accuracy,Speed i Luck
Elf - 11 15 7 21 11 11
Genie - 7 21 11 11 15 11
Troll - 15 11 21 11 7 11
Human - 11 11 11 11 11 21
Vampire - 11 7 11 15 21 11
Ogre - 21 11 15 7 11 11


Każda postać dostaje dodatkowo 9 punktów do rozdysponowania.

Każda rasa na początku gry dostaje amulet dający pewien bonus zależny od rasy:

Elf +3 Perception
Genie +3 Identify Item
Troll +3 Repair
Human +3 Merchant
Vampire +3 Alchemy
Ogre +3 Disarm

Na najwyższym poziomie trudności nikt nie dostaje amuletu:)

Każda rasa ma również rozmaite początkowe umiejętności których nie można zmieniać:

Elf - Foraging, Cloak
Genie - Telekinesis, Possession
Troll - Regeneration, Berserk
Human - Leadership, Diplomacy
Vampire - Bloodlust, Levitate
Ogre - Fear, Deflect

W grze dostępne są nie tylko promocje klas postaci, ale również promocje ras:

Elf - Sentinel
Genie - Companion
Troll - War Troll
Human - Noble
Vampire - Predator
Ogre - Giantling

Zdolności magiczne:
Spellcasting, Air, Water, Earth, Spirit, Mind, Body, Light, Grey, Dark

Zdolności bojowe:
Sword, Dagger, Axe, Spear, Staff, Mace, Bow, Music, Leather, Chain, Plate, Shield

Inne:
Disarm Trap, Perception, Merchant, Learning, Meditation, Body building, IdItem, Repair,
IdMonster Armsmaster, Stealing, Alchemy, Pathfinding

Klasy postaci:

bojowa:
Explorer - awansuje na Warrior lub Adventurer
Warrior awansuje na Knight lub Ranger
Adventurer awansuje na Bard lub Thief

magiczna:
Student awansuje na Scholar, Acolyte lub Apprentice
Scholar awansuje na Druid lub Runemaster
Acolyte awansuje na Cleric lub Saint
Apprentice awansuje na Sorcerer lub Necromancer

Czary :

Spellcasting:
Mana Bolt
Mana Shower
Magic Shield
Illuminate
Cure

Fire:
Fire Aura
Oil Skin
Fireball
Immolation
Inferno
Meteor Shower
Incinerate

Air:
Fleet Foot
Jump
Feather Fall
Invisibility
Fly
Implosion
Starburst

Water:
Enchant
Recharge
Geyser
Frost Ring
Town Portal
Ice Blast
Lloyd's Beacon

Earth:
Stun
Slow
Stone Skin
Rock Blast
Earthbind
Death Blossom
Mass Disortion

Spirit:
Bless
Turn undead
Heroism
Faith
Raise Dead
Shared Life
Ressurection

Mind:
Curse
Charm
Enrage
Focus
Psychic Shock
Paralyze
Enslave

Body:
Heal
Poison
Regenerate
Deflect
Flying Fist
Disease
Power Cure

Light:
Dispel Magic
Day of the Gods
Prismatic Light
Day of Protection
Hour of Power
Sunray
Divine Intervention

Gray:
Incognito
Blind
Illusion
Phasing
Doppleganger
Hailstorm
Time Gate

Dark:
Shrinking Ray
Shrapmetal
Control undead
Dragon Breath
Pain Reflection
Souldrinker
Armageddon

Spellcasting jest dośc specyficzną szkołą magii, ponieważ jej czary przybierają różną postać, zależni od tego w jakiej szkole magii jesteśmy najlepsi. I tak jeśli najlepsi jesteśmy w magii wody to mana bolt przyjmuje postać Ice Bolt i jest zależny zarówno od Spellcasting jak i magii wody. W przypadku magii ognia jest to firebolt, itd.


Jak dla mnie to tak powinna wyglądać MM:))




28.07.2003
17:28
smile
[74]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Mac --> To zart czy powaga ?? Jesli to drugie to linka prosze :))

28.07.2003
18:07
smile
[75]

Mac [ Sentinel of VARN ]

Bodziu -->

28.07.2003
19:39
smile
[76]

Katane [ Useful Idiot ]

Mac --> Ja juz zaczynam sie slinic ;) Czekamy, czekamy :)

28.07.2003
22:02
[77]

Remekk1 [ Centurion ]

dzięki za odpowiedź!

29.07.2003
08:47
smile
[78]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Mac --> Wielkie dzieki juz sciagam Demo :))

29.07.2003
11:45
smile
[79]

Baltazar [ Howl from Beyond ]


Wspaniała sprawa z tym M&M Tribute. Żadnych dziwnych kombinacji, wszystko co najlepsze... oj żeby ten projekt udało się zrealizować.

29.07.2003
12:32
smile
[80]

Lukasz_C747 [ Centurion ]

WOW ta strona jest wspaniała, takich sekretów i ciekawostek nie widziałem nigdzie indziej, ale przejsc M&MVI w czasie 5 dni swaita gry to przegiecie :)
a gra mam nadzieje ze wyjdzie bo widac ze bierze to co najlepsze z serii

29.07.2003
12:47
[81]

Mastyl [ Legend ]

Bodziu - w linku, który podałeś są nazwy jakiś niezbyt mi znanych gier z cyklu MM. Co to np. jest ów Trials of Nicolai o którym się tam ludzi rozpisują? Figuruje jako MM IX+... to inny fanowska część, podobnie jak Book of Ceth?

29.07.2003
12:52
[82]

Mac [ Sentinel of VARN ]

Mastyl --> Z tego co zauważyłem, to Trials of Nicolai jest sesją RPG prowadzoną na forum 3DO, opartą na zasadach serii M&M. Ponoć paru fanów serii oburzyło się faktem, że fabuła w MM9 nie została doprowadzona do końca i postanowiło zrobić właśnie coś takiego...

29.07.2003
15:08
smile
[83]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Mastyl -->> He he !!! Mac Ci juz odpisal !
btw. Link zamiescil Mac ! ROTFL ! Ja ci naprawde radze czesciej chodzic na spacery anizeli przesiadywac przy kompie ;DD

29.07.2003
15:10
[84]

Mastyl [ Legend ]

Bodziu - no tak :) zmylilo mnie, bo w tym poscie nad linkiem był napis Bodziu :)

30.07.2003
22:23
smile
[85]

_Luke_ [ Death Incarnate ]

Tak sobie czytam forum DOSBox'a (emulator DOS'a pod windows) i wg niego nowa wersja bedzie obslugiwala "protected mode" - czyli wiecej gier da sie uruchomic :] Jest calkiem dobry - lista kompatybilnosci pod linkiem. Niestety - w obecnej wersji (0.58) ma problemy wlasnie z protected mode - czyli takie gry jak Ultima 7 i 8, Ravenloft, Dungeon Master 2 (Baltazar to do Ciebie :)) jeszcze nie dzialaja. Ale np taki World of Xeen, EoB, Lands of lore i wiele, wiele innych dziala. Predkosc emulacji zalezy od gier - jednak przydaloby sie miec tak procek >1.2 GHz. Btw. wreszcie moge pograc w Alone in the Dark :> no i nie potrzebne sa programy do zwalniania kompa.

30.07.2003
22:51
[86]

Mastyl [ Legend ]

_Luke_ - ale te najfajniejsze tytuly z epoki ponzego 486 mialy niestety DOS4GW. Jest jeszcze innyproblem- wiele starych gier, np. Battlespire chce jakiegos starego standardu graficznego, ktory nazywa sie VESA, i ktory oczywiscie na nowych kartach nie jest obslugiwany. Mam nadzieje ze tym tez sie twórcy DosBoxa zajmą.

I ciekawe czy da sie wycisnac 617 kb pamieci konwencjonalnej, bo tyle trzeba do uruchomienia swietnego starego FPP - Terminator: Rampage.

30.07.2003
23:59
[87]

_Luke_ [ Death Incarnate ]

Mastyl --> Ale z grami bez dos4gw sa najwieksze problemy :) Bo jesli dana gra uzywa tego extendera to najczesciej wystarczy najzwyklejsza startowa dyskietka DOS'a - gierka powinna sama sobie poradzic z pamiecia. Choc oczywiscie nie rozwiaze to problemow z brakiem dzwiekow na nowych kartach muzycznych pod DOS :/ Btw. mem /c /p pokazuje niby 637 kb wolnej pamieci konwencjonalnej, niestety mimo tego nie udalo mi sie T: Rampage uruchomic (moze to moja wersja?)

31.07.2003
04:02
[88]

_Luke_ [ Death Incarnate ]

Aha... co do trybu VESA tez ma byc emulowany w nowej wersji. Tak wiec moze w koncu zagram sobie w Warlords 2 Deluxe, ktore posiadam w wersji oryginalnej :]

31.07.2003
07:03
smile
[89]

Adamus [ Gladiator ]

Jedynym dobrym rozwiazaniem, jest nabycie za okolo 200-300 zl komputera z prockiem 486, stara karta graficzna i muzyczna. Jest tego "sprzetu" ;-D naprawde sporo i nawet sie kiedys nad tym zastanawialem, ale niestety nie mialbym go gdzie postawic. Ale nekany nostalgia i wspomnieniami, chyba sobie kupie jakiegos starego laptopa i na nim zainstaluje te wszystkie starocie :-).

31.07.2003
07:10
smile
[90]

Adamus [ Gladiator ]

Prosze bardzo:
Do grania we wszystko co powstalo przed 96 rokiem doskonaly sprzet :-)

31.07.2003
07:18
[91]

Adamus [ Gladiator ]

Ewentualnie cos troche drozszego, ale na takiej maszynie, to nawet niejedna nowa gra pojdzie:

31.07.2003
07:49
[92]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

_Luke_ --> nie wiedziałem, że takie cudo powstaje...na wersje obsługująca DM2 poczekam, a jak znajdę chwilkę to spróbuję uruchomić WOX-a - może nie będę miał problemów z dźwiękiem.

Adamus --> kupować jakis złom, żeby uruchomić stare gry... IMHO szkoda pieniędzy. Lepiej już samodzielnie kombinować z DOS-em.

31.07.2003
13:02
smile
[93]

_Luke_ [ Death Incarnate ]

Baltazar --> Tylko w WoX ustaw dla speech'y nie SoundBlastera tylko Disney Sound Source - inaczej bedzie sie wieszalo.

01.08.2003
06:59
smile
[94]

Adamus [ Gladiator ]

Cos tu pustki ostatnio, nawet Bodziu podpora watku gdzies zniknal :-( LUDZIE CO JEST????

01.08.2003
07:13
smile
[95]

Adamus [ Gladiator ]

Przy okazji pochwale sie, ze jak ostatnio bylem w domu, to prawie udalo mi sie skonczyc Tribunala. Uwazam, ze ten dodatek jest naprawde swietny (DUNGEONY) i poprawia dwie najgorsze rzeczy w Morrowindzie - dziennik i brak mozliwosci nanoszenia wlasnych uwag na mapie :-D. A swoja droga, to z alchemia jest spore przegiecie. Powinni chyba wprowadzic jakies ograniczenia. Zaczalem eksperymentowac z miksturami (zeby dlugo nie szukac to, przy swiatyni w dodatku stoi gostek, ktory ma skladniki potrzebne do zrobienia mikstury podnoszacej inteligencje :-)))))))). Troche sie pobawiem i podniosem ja sobie do 100.000 (wiecej mi sie nie chcialo :-D. Mikstury jakie wychodza przy takim poziomie inteligencji sa wrecz niesamowite. Np. lewitacja ma poziom ~1500 i czas trwania dobe ;-D. Latalem szybciej od odrzutowca i wiecej czasu zabieralo wczytywanie kolejnych lokacji niz przelot miedzy nimi :-D.

01.08.2003
07:16
[96]

Adamus [ Gladiator ]

Naprawde, nie jest dobrze, gadam sam do siebie i 25% postow w tym watku sa mojego autorstwa ;-) (dobrze, ze wiekszosc z nich to mapki :-))

01.08.2003
07:54
smile
[97]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Adamus --> może za dużo tych eliksirów :-)))

01.08.2003
08:31
smile
[98]

Krondar [ Death Avatar ]

Katane --> Ceny w MM IX sa koszmarne, to prawda - ale mozna druzyne podciagnac bez wiekszych klopotow wyzej niz masz na screenie

01.08.2003
08:33
smile
[99]

Krondar [ Death Avatar ]

Cholerka, gdzie sie moja kultura podziala :) - Witam wszystkich! :) Pierwszy raz na ten watek zagladam (przyznaje sie bez bicia ;)), ale sadzac po jego temacie, to troche tutaj sie pewnie bede udzielal :))

01.08.2003
08:34
smile
[100]

Bodziu [ Lord Ironfist ]

Adamus --> Jestem jestem !!! Popieram Baltazara, chyba za duzo tych elixirow ;DDD Przymierzam sie do gry w ktoras z czesci MM6-9 ale nie wiem ktora :/

01.08.2003
08:54
[101]

Baltazar [ Howl from Beyond ]

Zapraszam do kolejnej części:

01.08.2003
10:28
smile
[102]

Hellmaker [ Nadputkownik Bimbrojadek ]

Adamus ----> nie wiem, czy to widziałeś - polecam linka pod spodem, żeby zobaczyć co można zrobić z potionów w Morro :))) Malutkie przegięcie :))))
Wątek ma tytuł "Ludzie ratunku, jestem zbyt inteligentny!!! (Morrowind)" :)))))))))))))))))))))

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.