
Misato [ tajemnicza gejsza ]
TEGOROCZNA MATURA - jakie tematy?
A LEVEL----forum GOL-----10:25:hour------anno domini: 6th may------very sunny day------Tuesday------
Witam wszystkich Maturzystów. Matura trwa, ja trzymam kciuki. Jestem bardzo ciekawa jakie tematy przygotowano na ten rok. Ja Egzamin Dojrzałości mam już za sobą i wiem, że każdemu z Was musi się to udać (wierzę w to).
Gdyby ktoś był tak miły i już po powrocie do domu mógł przedstawić jakie były pytania i tematy, które z nich wybrał i oczywiście jak mu poszło :)
Póki co, chętnie dowiem się o maturalnych osiągnięciach wszystkich forumowiczów [temat jak najbardziej na topie!]
POWODZENIA WSZYSTKIM !!! !!! !!!
ghost666 [ 666st Ghost of Doom ]
heheh... to juz było chyba wczoraj na forum?

sliva [ Chaotyczny Dobry ]
Czy takie wątki nie powinny się znaleźć w kategorii SZKOŁA????
czesterek [ Konsul ]
tematy są na onecie
Tinej10 [ Konsul ]
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE:
1) "Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieło dopełnia, rozwija i wzbogaca" - przekonuje Ryszard Kapuściński. Podejmij dialog z sądem pisarza przywołując stosowne utwory.
2) Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych doświadczeniach - darem, brzemieniem, przekleństwem - omawiając zagadnienie wykorzystaj znane ci teksty literackie.
3) Literatura XIX-wieczna jako strażniczka narodowego pamiątek kościoła - rozważ problem odwołując sie do wybranych utworów.
4a) Jan Kochanowski - "Pieśń XXV", Kazimierz Wierzyński - "Modlitwa". Interpretując wiersze Jana Kochanowskiego i Kazimierza Wierzynskiego, wyjaśnij, czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku.
4b) Albert Camus - Dżuma - zło jako wyzwanie wobec którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć - rozważania na kanwie Dżumy i innych utworów litertury XIX i XX wieku.
WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE:
(informacja nieoficjalna)
1) "Według mnie" - napisał Witold Gombrowicz "literatura niepoważna usiłuje rozwiązać problemy egzystencji. Literatura poważna je stawia." Rozważ te słowa, odwołując się do wybranych utworów literackich z różnych epok.
2) "Bywają takie spotkania, które w jednej chwili odmieniają ludzkie życie". Czy zgadzasz się z tym stereotypowym sformułowaniem? Swoją odpowiedź uzasadnij odwołując się do wybranych utworów literatury i filmu.
3) "Bogini Hebe wśród przyjaciół". Sprawadzian z rozumienia czytanego tekstu i tworzenia własnego.
4) Dokonaj interpretacji wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego "Szekspir i chryzantemy". Zwróć uwagę jaką rolę odgrywają w utworze aluzje i odwołania do tradycji kultury europejskiej.
WOJEWÓDZTWO ŁÓDZKIE:
1) Najdoskonalsza część stworzenia czy "nędzy wszelkiej wizerunek"? Odwołując się do wybranych utworów z różnych epok, rozważ, która z literackich koncepcji człowieka i jego losu jest bliższa rzeczywistości.
2) Wygrywać jest rzeczą ludzką... Na podstawie wybranych utworów oceń postępowanie bohaterów literackich odnoszących zwycięstwo.
3) Nasz pochód przez dzieje, który chętnie wyobrażamy sobie jako zwycięski marsz ku nieograniczonym, jasnym horyzontom, jest w istocie (...) dreptaniem od kryzysu do kryzysu - Jan Józef Szczepański. Odwołując się do wybranych utworów przedstawiających kryzys cywilizacji XX wieku, rozważ, czy podzielasz pogląd pisarza na temat ludzkich dziejów.
4) Zinterpretuj wiersz Zbigniewa Herberta (1924-1998) "Dałem słowo". Zwróć uwagę na postawę etyczną podmiotu lirycznego. W swych rozważaniach możesz odwołać się do innych wierszy poety.
WOJEWÓDZTWO ŁÓDZKIE:
1) Najdoskonalsza część stworzenia czy "nędzy wszelkiej wizerunek"? Odwołując się do wybranych utworów z różnych epok, rozważ, która z literackich koncepcji człowieka i jego losu jest bliższa rzeczywistości.
2) Wygrywać jest rzeczą ludzką... Na podstawie wybranych utworów oceń postępowanie bohaterów literackich odnoszących zwycięstwo.
3) Nasz pochód przez dzieje, który chętnie wyobrażamy sobie jako zwycięski marsz ku nieograniczonym, jasnym horyzontom, jest w istocie (...) dreptaniem od kryzysu do kryzysu - Jan Józef Szczepański. Odwołując się do wybranych utworów przedstawiających kryzys cywilizacji XX wieku, rozważ, czy podzielasz pogląd pisarza na temat ludzkich dziejów.
4) Zinterpretuj wiersz Zbigniewa Herberta (1924-1998) "Dałem słowo". Zwróć uwagę na postawę etyczną podmiotu lirycznego. W swych rozważaniach możesz odwołać się do innych wierszy poety.
WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE:
1) Czy zgadzasz się z opinią, że "istnieje jakieś stałe prawo, na mocy którego 'dzieci' muszą zawsze buntować się przeciwko 'ojcom'?" Wykorzystując właściwe dzieła, potwierdź ten pogląd lub podejmij z nim polemikę.
2) Analizując wybrane postawy bohaterów różnych tekstów kultury, skomentuj i rozwiń myśl: "Choć człowiek nie wybiera zdarzeń swego losu, to jednak może je kształtować".
3) Analiza i interpretacja porównawcza wierszy Wisławy Szymborskiej "Chwila" i Adama Zagajewskiego "Chwila" lub analiza i interpretacja wiersza Adama Zagajewskiego "Chwila".
4) Rozumienie czytanego tekstu. Pisanie wypracowania. Klaus Tchiele-Dohrmann "Plotka jako ulubiona forma komunikacji międzyludzkiej". Wypracowanie: "Wzorce osobowe czy ludzie walczący z własnymi słabościami?" Które postawy bohaterów lepiej motywują cię do działania? Uzasadnij swoje stanowisko analizując dwa, trzy przykłady.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE:
(informacja nieoficjalna)
1. Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią motywy autobiograficzne w wybranych utworach literackich.
2. Idealizm życiowy - pomaga czy przeszkadza w osiąganiu zamierzonych celów?
3. Przeznaczenie, przypadek, świadomy wybór - co decyduje o naszym losie na podstawie wybranych utworów literackich.
4. Interpretacja wiersza "Chwila" Ewy Lipskiej.
Na Podkarpaciu podczas egzaminu dojrzałości z języka polskiego największym powodzeniem cieszył się temat dotyczący działania przypadku, przeznaczenia i świadomego wyboru w życiu człowieka - nieoficjalnie dowiedziała się PAP.
Na tzw. giełdzie tematów maturalnych na Podkarpaciu najpewniejszym tematem było szczęście bohaterów literackich - w czym się przejawiało, czy było osiągane, w jaki sposób, jak długo trwało.
Spodziewano się także tematów dotyczących władzy, terroryzmu, wojny i tradycyjnie holocaustu. Niektórzy z maturzystów typowali temat przemijania, a także wspólnoty europejskiej.
Zdaniem polonistów, najłatwiejszym tegorocznym tematem jest ten dotyczący działania w życiu człowieka przypadku, przeznaczenia i świadomego wyboru. Temat daje największe możliwości wykazania się znajomością literatury i interpretacji utworów.
W województwie podkarpackim do tegorocznej matury przystąpiło łącznie około 30 tys. osób, w tym ponad 26 tys. młodzieży.
WOJEWÓDZTWO LUBELSKIE:
(informacja nieoficjalna)
1) Trzeba wiedzieć z czego się wyrasta - myśl Henryka Grynberga uczyń tezą rozważań na temat roli artysty w kształtowaniu tożsamości narodowej"
2) Mówi się, że sztuka wzbogaca człowieka - rozważ problem nawiązując się do wybranych dzieł literackich i innych.
3) Człowiek przez całe życie musi dokonywać wyborów -omów zagadnienie na kontrastowo wybranych sytuacjach z biografii bohaterów literatury.
4) Zaproponuj sposoby odczytania wiersza Ewy Lipskiej "Córeczka Z" z tomu "Sklepy zoologiczne".
WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIE:
(informacja nieoficjalna)
Na Warmii i Mazurach maturzysci mogą wybrać temat dotyczący patriotyzmu na przełomie wieków, na podstawie utworów literackich;
posługując się lekturami porównać życie kobiety współczesną z życiem jej prababci.
Inne tematy to analiza wiersza Tadeusza Różewicza oraz zagadnienie walki dobra ze złem na podstawie cytatu wiersza Wisławy Szymborskiej.

Misato [ tajemnicza gejsza ]
Dziękuję wszystkim i przepraszam za niedociągniecia, ale wiecie: nerwy... tyle bliskich mi osób zdaje w tym roku maturę.
--->Tinej10
--->ghost666
--->czesterek
Jeszcze raz dziękuję.
sliva -> to z pośpiechu ;)
Lookash [ Generaďż˝ ]
Prosciej bedzie tak:

weds [ Ocean Soul ]
Ja mam jedno pytanie: jak jest podany np. temat "Zinterpretuj wiersz Zbigniewa Herberta (1924-1998) "Dałem słowo" to ten wiersz jest podany czy trzeba mieć go w głowie?
Luty Tur [ Generaďż˝ ]
weds --> podany

Drag [ Pretorianin ]
OPOLSKIE:
1. Literatura opisywała różne heroizmy - pokaż to na kilku przykładach.
2. "Pesymistyczna wizja ludzkiej kondycji jest właściwa XX wiekowi". Ustosunkuj się do poinii Czesława Miłosza, poszukując argumentów w literaturze XX wieku.
3. Wiadomo - wiersze - "Ktokolwiek jesteś bez ojczyzny" - Wierzyński, "Pierwsza schadzka" - Staff.
4. O sumieniu - tekst bla bla bla ;)
Niedawno wróciłem z maturki :)

Misato [ tajemnicza gejsza ]
Drag -> i jak poszło?? Który temat wybraleś i co napisałeś??
Jak inni??

Drag [ Pretorianin ]
Napisałem 8 kilo ściemy na pierwszy ;)
Jak zwykle na skraju zgodności z tematem więc ciężko określić jak poszło. Oby pozytywnie ;)
Drag [ Pretorianin ]
Jeszcze się wtrącę ;)
Warto było chociaż przeczytać ten tekst o sumieniu.. Przydał mi się, tym bardziej, że ostatnio zrobiłem coś, co można nazwać barkiem sumienia.. oj 'pojechał' po mnie autor.. czas na refleksje ;/
Drag [ Pretorianin ]
tfu tfu tfu! nie żadnym 'barkiem' tylko BRAKIEM

Misato [ tajemnicza gejsza ]
Drag -> wierzę że poszło nieźle, skoro aż 8 kilo rękopisu :) To powodzenia także jutro!!!!!!!!!!!!!!
Drag [ Pretorianin ]
Misato -> Jakże mógłbym podziękować! Oczywiście NIE DZIĘKUJĘ! ;))

Pik [ No Bass No Fun ]
1. "Mickiewicz jako taki, a jeśli nie taki to jaki?"
2. "Łam, czego rozum nie złamie..." zanalizuj i rozwiń tą myśl na podstawie filmów z Arnoldem Schwarzeneggerem w rolach głównych.
3. Wpływ dziury ozonowej na sytuację polityczną w Kenii w latach siedemdziesiątych.
4. "Świat jest jeno szkołą SZUKANIA" - zinterpretuj tą myśl na przykładzie wybranych pozycji z literatury CZESKIEJ.
5. Czy Cezary Baryka duzo bryka i czy nalezy go nasladować?
6. Losy Muminków w oparciu o tragiczne życie Kłapouchego będącego pod presją Tygryska, czy łakomstwo Kubusia Puchatka kształtowało ich losy na rozstajach dróg?
Father Michael [ Padre ]
MALOPOLSKA:
1) Jaką prawdę o człowieku - jego wielkości i małości - odkryłeś, oceniając i analizując bohaterów literackich.
2) Od Adama i Ewy na wygnaniu. Przedstaw problem utraty swojego domu, miejsca, swojej przynależności. Odwołaj się do utworów różnych epok.
3) "Co jest doświadczeniem XX wieku? Niewątpliwie bezsilność jednostki". Uczyń myśl Miłosza przedmiotem rozważań. Odwołaj się szczególnie do literatury, możesz takze wykorzystać dzieła filmowe, teatralne, malarskie i inne.
4) Zinterpretuj wiersz Szymborskiej "Życie na poczekaniu" zwracając uwagę na refleksje autorki o jednorazowości życia i niemożnosci powtórzenia czegokolwiek.
Booshman™ [ Pretorianin ]
ja tez cos od siebie doloze (Poznan/Wielkopolska)
11.33 strony lania wode na 2 mam nadzieje ze chociaz dopa za to dostane :)
a jutor jescze mnie angielski czeka hehhhh