oskarm [ Future Combat System ]
Forum CM: WIELKA BITWA CMBB - FAQ 2
Nowy FAQ dla nowych zasad :-)
stary [ ZiP ]
Cytat z zasad:
"Jeżeli na planszy znajdują się jakieś unieruchomione pojazdy to gdy jedna ze stron opanuje cały hex to istnieje możliwość odzyskania ich w następujących przypadkach:
Abandoned 25%
Immobized 50%
Boged 100%"
Pytania:
1. co z czołgami immobilized i bogged, gdy gracz nie opanuje całego hexu w danej turze (bitwa trwa)? czy i jak je wykazywać w stratach z danej tury? są uznane za opuszczone czy liczymy je inaczej?
2. co z czołgami, które zostały opuszczone kilka bitew przed zajęciem hexa (tu spodziewam się, że zasada o odzyskaniu obowiązuje)?
3. wariancja nt przypadku 2: a co gdy zostaniemy wyparci z hexa, na którym stoją nasze opuszczone pojazdy, a po kilku turach triumfialnie odbijemy hex, czołgi nadal tam będą stać i liczymy prawdopodobieństwo odzysku, czy uznaje się, że zostały spalone przez npla?
4. wariancja nt przypadku 2 z punktu widzenia npla: czy czołg opuszczony w poprzedniej bitwie będzie umieszczony na polu walki, by dać przeciwnikowi szansę na jego spalenie? czy jest liczony jako cel dla nawały artyleryjskiej?
stary [ ZiP ]
Cytat z zasad:
"Jeżeli na planszy znajdują się jakieś unieruchomione pojazdy to gdy jedna ze stron opanuje cały hex to istnieje możliwość odzyskania ich w następujących przypadkach:
Abandoned 25%
Immobized 50%
Boged 100%"
Pytania:
1. co z czołgami immobilized i bogged, gdy gracz nie opanuje całego hexu w danej turze (bitwa trwa)? czy i jak je wykazywać w stratach z danej tury? są uznane za opuszczone czy liczymy je inaczej?
2. co z czołgami, które zostały opuszczone kilka bitew przed zajęciem hexa (tu spodziewam się, że zasada o odzyskaniu obowiązuje)?
3. wariancja nt przypadku 2: a co gdy zostaniemy wyparci z hexa, na którym stoją nasze opuszczone pojazdy, a po kilku turach triumfialnie odbijemy hex, czołgi nadal tam będą stać i liczymy prawdopodobieństwo odzysku, czy uznaje się, że zostały spalone przez npla?
4. wariancja nt przypadku 2 z punktu widzenia npla: czy czołg opuszczony w poprzedniej bitwie będzie umieszczony na polu walki, by dać przeciwnikowi szansę na jego spalenie? czy jest liczony jako cel dla nawały artyleryjskiej?
Mawik [ Centurion ]
Krotka rada:
Kilka dodatkowych pociskow z dziala lub schrecka skutecznie zmieniaja status pojazdu z ABANDONED na KNOCK OUT
Jak eliminowac to do konca.
PiotrMx [ Generaďż˝ ]
Popieram. A i załogi potrenuja troche strzelanie.
Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]
1. co z pojazdami z uszkodzonym dzialem ?
wielkiego problemu z wycofaniem niema a na zapleczu na 100% nasprawia
2. Co jak zaloga, piechota lub pojazd opusci mape nie z tej strony co weszla? Co jesli po bitwie ta srona jest kontrolowana przez npla ?
3 Czemu po niebie lataja stukasy, skoro w BB juz od dwu miesiecy ich nie ma na stanie ? Nie jestem znawca wiec nie wiem czy wtedy nad warszawa lataly jeszcze stukasy....
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
--> Rah V. Gelert Stukasy latały i to te same które trochę póżniej bombardowały powstańców w Warszawie
stary [ ZiP ]
Rah -> dobre pytanie! też jestem ciekawy co z tym uszkodzonym działem!
i dodam kolejne naokoło tego wątku:
4. czy odzyskiwanie po statusie Abandoned dotyczy także dział/HMG/moździerzy?
BTW: wydaje mi się, że chyba trzeba to szybko rozwiązać (zlikwidować zapis?), bo zwycięzca po bitwie będzie odzyskiwał do 50% siły bojowej, a to już chyba przegięcie
stary [ ZiP ]
kolejne pytanie:
5. czy jest możliwy transfer załóg między kompaniami, np. w jednym regimencie został mi PzIV z 2 członkami załogi, a w drugim mam 11 członków załóg ze zniszczonych czołgów.
Jeśli jest to możliwe, to czy są jakieś restrykcje, np. możliwość i czas przemieszczenia się albo po prostu obie jednostki muszą znajdować się na tym samym lub sąsiednim hexie?
I podpytanie uszczegóławiające: jesli tak, to czy zasada uzupełnień obowiązuje tylko między czołgami tego samego typu, tzn. czołgista z PzIV nie może uzupełnić załogi Pantery?
Osobiście uważam, że odpowiedź na moje pytanie powinna brzmieć: nie można, ale chciałbym poznać oficjalną wykładnię.
Dziki Łoś [ Konsul ]
Stary ---> mimo, że nie uczestniczę w WB to uważam, że czołgista z PZ IV mógłby stać się członkiem załogi Pantery, bo w sumie zasady jazdy czołgiem są podobne. Jednak powinno się to odbić na doświadczeniu tejże załogi (jest nie zgrana jak poprzednia, i nie nauczona dobrze - tylko trochę - posługiwać danym rodzajem sprzętu), i naprzykład jeśli do załogi z której zostało trzech ludzi dokoptuje dwóch to należało by Panterze obniżyć poziom doświadczenia np z Veteran do regular. Strata doświadczenia byłaby tym wyższa im wyższy poziom miała pierwotna załoga (elite, to nie tylko świetny strzelec, dowódca czy kierowca, to też zgranie).
Ale, żeby członek załogi w PZ IV mógł obsługiwać Panterę to nie ma chba przeciwskazań. Nie rózni się to tak bardzo jak np. PZ IV od Abramsa.
No i mam taki pomysł, żeby można było "odzyskiwać" wrogie pojazdy. I wstawiać je jako captured :) Dokładnie z takim samym prawdopodobieństwem jak pojazdy "swojej" strony, tylko np. 3 tury później i z mniejszą ilością amunicji.
stary [ ZiP ]
Dziki Łoś -> teoretycznie masz rację, ale to dodatkowo skomplikowałoby zasady, a nie chciałbym aby WB skonczyła się po pierwszej turze z powodu przeciążenia Oskarma...
Raczej proponuję lekkie uproszczenie, a pytania zadaję przed końcem I tury, aby dać szansę Oskarmowi na spokojne zastanowienie się [teoretycznie jest teraz mniej obciążony, jak za tydzień zaczną spływać wyniki walk, to będzie miał sajgon]
PUK, PUK, Oskarm? ... mówi się...
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
Problem który nurtuje mnie od I rundy. Jak rozdzielic działa zjednostek artyleriippanc i plot oraz Stugi. Walczyły przecież bateriami a nie kompaniami lub batalionami. Ponieważ chciałbym obecnie rozdzielić sprzęt w grupach po 1-2 baterie od poszczególnych jednostek to może sformuować zasady jak dokonać takiego rozdziału bo podczas 1 fazy częśc takich ruchów została nie uznana. Myślę że powinno być można przydzielić do jednostek piechoty artylerię podzieloną na baterie po 3 stugi lub działa. Jeżeli tak to potrzebna jest informacja w jakiej formie wykonać te ruchy na mapie i jak je opisać aby były zaakceptowne. Myślę żę inni mogą mieć ten sam problem typu 3 baterie plot na jednym heksie i niemożność przerzucenia na pola sąsiednie.
stary [ ZiP ]
Lt Ursus -> to niestety zostało jasno określone w zasadach. Co było można to rozdzieliliśmy, reszta musi walczyć jako cała jednostka. Oczywiście w praktyce takie jednostki walczyły tak jak opisujesz, ale dajmy Oskarmowi choć małą szansę, aby udało mu się bezbłędnie rozplanować II turę.
Oskarm, mówi się! potrzebujemy Twojego autorytetu!
oskarm [ Future Combat System ]
stary--->
1) W stratach wpisujesz takie czołgi jak immobilized i bogged. Ich odzyskanie będzie możliwe gdy opanujesz cały heks. (będę one przezemnie wpisywane na listę do zapamiętania aby żaden taki mi nie uciekł.
2) Tak o ile heks taki nie przeszedł wcześniej w ręce wroga bo wtedy zazwyczaj sietakie czołgi dobijało lub brało do siebie.
3) odp. 2)
4) nie sprwdzałem tego czy jest to możliwe do zrobienia w CM ale jeżeli jest to tak będzie.
Rah--->
1) w nastepnej bitwie są jako w 100% sprawne. (Na wielu zdjęciach niemieckich widać czołgi o kolorach luf innych niż reszta czołgu. To są własnei czołgi po wymianie lufy. podobno cała czynność zabierała kilka minut.)
2) czołg będzie sieznajdował w miejscu w pobliżu którego opuścił mapę (dlatego są ważne pliki w których znajdować się będzie taka sytuacja, bez nich czołg będzie uznawany za stracony).
3) na to pytanie odpowiedział Ursus. BB to nie wyrocznia.
stary--->
4) tak
5) tylko gdy obie kompanie zostaną połączone ze zobą w wyniku poniesionych strat. Chodzi o uniknięcie pomyłek w liczeniu członków załóg. (już przy dzieleniu odziałow niektórym nie zgadzały się liczby sprzętu :-( ). Co co drugiej czesci pytania , to jak najbardziej tak. (Wittman nie miałproblemów z przesiadaniem siez Tygrysa do Pz IV. Wielu niemieckich czołgistów miała za sobą przesiadki z różnego rodzaju sprzetów.)
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
-->Stary Mi nie chodzi o całkowite przemeblowanie jednostek. Dokonałem podziału artylerii w I turze bo było napisane że można porozdzielać, ale pozycje po I turze dostałem takie jakbym niczego nie porozdzielał bo sposób podziału ( mimo żę dzieliłem na baterie i zaznaczyłem co do jakiego zgrupowania dołączam ) nie został przyjęty. Chodzi o to że może by teraz można byo podać żę np 6 (2 baterie) armat dołączam do określonej jednostki i od następnej tury będą wchodzić w jej skład. Oczywiście dołączam tylko tam gdzie mogą dojechać z obecnej pozycji. Jednostka Stugów lczy chyba ze 12 dział i wychodzi że musi walczyć do końca razem a jednocześnie brak jest wsparcia dla jednostek piechoty które nie mają własnej cieżkiej broni.
stary [ ZiP ]
zaangażowane w WB siły, to przeliczając na punkty CMBB [bez rarity]:
Rosjanie - 230.000 pkt (nie mam pełnego arkusza sił rosyjskich, więc pewnie trochę więcej)
Niemcy - 250.000 pkt
czyli to jest Naprawdę WIELKA Bitwa!
Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]
I co wiecej teoretycznie mozna to wszstko na jeden hex zwalic :p
Ciekawe czy daloby sie ten sprzet tam upchnac, moze ktos sprobuje ..... ;)
Buczo_cm [ Mikado ]
No właśnie,czyli wychodzi na to że Rosjanie atakują na przeważające siły Niemieckie ;P
Sami przyznacie że coś tu nie gra. I to jeszcze bez rarity.
stary [ ZiP ]
No właśnie,czyli wychodzi na to że Niemcy atakują na przeważające siły Rosyjskie ;P
Sami przyznacie że coś tu nie gra. I to jeszcze bez rarity.
Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]
A ja mam wrazenie ze jest to ME
oskarm [ Future Combat System ]
grrrrrrrr. Tyle razy mówiłem że obie strony maja cele ofensywne i to IMO niemcy znacznie trudniejsze. Jak nei wierzycie to proponuję jescze raz przeczytać wstęp do gry !!!!!!!!
Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]
oscarm - W nowych zasadach nic nie ma o celu naszej "potyczki" ;) znowu.........
stary [ ZiP ]
Oskarm -> wiemy! pamiętamy!!!
my tu tylko prowadzimy wojnę spychologiczną, tj. chciałem powiedzieć psychologiczną :)
oskarm [ Future Combat System ]
Rah ---> a to co: "Zadaniem Niemców jest wywalenie Rosjan z mapy na której gramy. Zadaniem Rosjan jest zajęcie Warszawy." Nawet ci siewstępu nie chciało przeczytać. Wstyd!!! :-D
Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]
oscarm - faktycznie jest! Cos mi na wzrok chyba padlo....
stary [ ZiP ]
chyba coś mi na mózg padło, ale nijak nie jestem w stanie przyporządkować niektórych oddziałów do "zmotoryzowanych" lub "zmechanizowanych". Chodzi mi o "Armored", ale na wszelki wypadek podaję pełną gamę oddziałów, abym już na przyszłość nie miał takich zagwostek:
"Panzer"
"Motorized"
"Mechanized"
"Armored"
proszę Sędziego o autorytatywne rozgraniczenie pod kątem liczenia ruchów na mapie strategicznej WB.
oskarm [ Future Combat System ]
stary ---> Zmechanizowane to te które mają krakcję gonsienicową lub puł gonsienicową. Zmotoryzowane t otakie które majatrakcję tylko kołową. W wypadku gdy w odziale są oba typy, to bierze sienajmniej korzystny wariant na danym terenie.
stary [ ZiP ]
Oskarm -> dzięki, to wiem, ale czy nie dałoby się jakoś tego po nazwie rozgraniczyć?? bo wygląda na to, że część "armored" jest zmechanizowana a część zmotoryzowana, kicha....
Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]
W zasadzie nie ma chyba czystych jednostek zmotoryzowanych czy zmechanizowanych :/ Moze wiec by uproscic to i zrobic jedynie jednostki zmechanizowane i piechte ?
stary [ ZiP ]
Rah -> teraz to ja się już nadziubdziałem i ruchy przeliczyłem, więc propozycja troszku spóźniona :/
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
Czy ja coś przeoczyłem w ostatnich dniach? Czytam że robicie jakieś ruchy a ja nic nie wiem że skończyła się I tura. Czy to znaczy że już rozegrano bitwy i są dane do II tury?
propor [ Pretorianin ]
Lt Ursus -> z tego co wiem II tura jeszcze przed nami :)
stary [ ZiP ]
Rah -> po zastanowieniu: "uproszczenie" jak Ty to nazywasz jednostek na tylko zmechanizowane i piechotę spowodowałoby zlikwidowanie przewagi Niemców w mobilności wynikającej ze złej organizacji jednostek rosyjskich (wujek Iwan tym razem się nie popisał) - mam nadzieję, że Oskarm nie podchwyci tej swoją drogą kuszącej (łatwość obliczeń) propozycji
Lt Ursus -> II tura jeszcze przed nami, ale rozumiem, że wszyscy DD po obu stronach mają już przygotowane wariantowe koncepcje ruchów i raporty zwiadu mogą spowodować jedynie wybranie któregoś z wcześniej przygotowanych wariantów. Nie chciałbym aby powtórzyła się sytuacja z tury I, gdzie przez Oskarm przez tydzień czekał na ruchy.
Oskarm -> ile będziemy mieć czasu na odesłanie Tobie ruchów po otrzymaniu raportów zwiadu? 24h to może przesada, ale w 48 godzin powinniśmy się wyrobić. Jesteśmy przygotowani!
propor [ Pretorianin ]
Heh Stary ale złapałeś grzałkę :))))))
Zbliża się termin sesji i chcąc nie chcąc tempo walk może troszkę osłabnąć. Powinieneś o tym pamiętać bo inaczej wywiercisz dziurę w stołku z niecierpliwości :))
Jakby co to możemy pyknąć ligóweczkę PBEM - ME - warunki wszystko jak w WB tylko sprzęt w normalnych proporcjach :)
stary [ ZiP ]
Propor - ponieważ moi oponenci ligowi mnie olali podejmuję rękawicę, resztę omówimy na GG
oskarm [ Future Combat System ]
stary ---> sumienność jest rzeczą jak najbardziej chwalebna ale nadgorliwośc juznie z ruchami powstrzymaj siedo raportów wywiadowczych. powinniście je dostać w ten weekend. Do 30 maja oczekuje na raporty od wszystkich walczących i ewentualne pliki udowadniajace wyjścia odziałów z heksów. Na wydanie rozkazów bedziecie mieli czas do 23 czerwca (sesja :-( ostatni egzamin 23, wieczorem reset danych i wieczorem 24 zabieram się ostro za WB).
Rah ---> upraszczania nie bedzie.
stary [ ZiP ]
Oskarm -> właśnie tego oczekiwałem, jasnych konkretnych terminów. Przyjąłem do wiadomości i postaram się już być cicho (przez jakiś czas...).
Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]
Czy w zwiazku z tym, ze pojawil sie oficjalny patch 1.03 i zakonczeniu pierwszej tury, druga bedzie sie toczyc na wersji 1.03 CMBB ?
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
Mam problem. Mam Corela9 ale nie mogę otworzyć mapy. RAR niby w porządku ale nie rozpakowuje. Co z tymm robić. Czy ktoś może mi przesłać mapę bez RARa na skrzynkę [email protected] lub [email protected]
oskarm [ Future Combat System ]
Druga tura będzie grana już po aktualizacji do 1.03. Dlatego niech wszyscy sie na to przygotują :-)
stary [ ZiP ]
HQ:
na jakich zasadach rusza się HQ dywizyjne i korpuśne?
czy jest to jednostka traktowana jako zmechanizowana czy piesza?
czy może ruszać się w każdej turze?
Normalna jednostka:
czy na mobilność/efektywność rozkazów jednostki ma wpływ to, że jest poza zasięgiem własnego HQ dywizyjnego, ale znajduje się w zasięgu HQ korpusu?
stary [ ZiP ]
i jeszcze jedno pytanie:
czy zasięg dowództwa (20/10 hexów) jest wyznaczany cyrklem na mapie czy też mają na to wpływ np. rzeki, strefy kontroli itp.?
oskarm [ Future Combat System ]
Stary --->
1) Jak jednostka zmotoryzowana
2) HQ korpusu nie ma wpływu na przemieszczanie się jednostek.
3) Czyrklem, dla fal radiowych rzeka to nie przeszkoda.
sturm [ Australopitek ]
Lt Ursus ---> Nie wiem czy dostales wiadomosc na gg.Sesja mi sie skomplikowala i doszly obowiazkowe praktyki wiec nie moge brac udzialu w 2 turze.Mam nadzieje ze zglaszam odpowiednio wczesnie.Dostepny na stale jestem od ok. 10 lipca.Przepraszam
Lt Ursus [ Generaďż˝ ]
Sturm--> Mam nadzieję że jak wrócisz na front to nie będziemy jeszcze okrążeni lub w odwrocie strategicznym na kierunku Warszawy :-))) Pantery już grzeją silniki do wymarszu.:-)))) Na razie powodzenia i samych zwycięstw na egzanminach.