GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Forum CM: Wielka Bitwa BB - FAQ

15.04.2003
12:44
[1]

Wiggins [ SSiberian Tiger ]

Forum CM: Wielka Bitwa BB - FAQ

Watek do zadawania pytan.

PAMIETAJCIE !!
NIE MA GLUPICH PYTAN, SA TYLKO GLUPIE ODPOWIEDZI




1. Jak przebiega linia frontu ??


15.04.2003
12:48
smile
[2]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Wiggins - ja mam wrazenie ze to jest scisle tajna informacja :/

15.04.2003
12:52
[3]

Wiggins [ SSiberian Tiger ]

Nieee, no jasne, prze pol roku byla ruska zamiec i nikt nie wie gdzie jest, z kim jest i po co ...
Dobrze,ze wiem ze jestem na fronci wschodnim ... ( czy aby na pewno ??)

Powinna byc jakas ogolna linia podzialu stref ...

15.04.2003
12:54
smile
[4]

sturm [ Australopitek ]

Czy wiadomo juz kiedy sie zacznie bitwa??A moze juz sie zaczela??

15.04.2003
13:20
smile
[5]

Hanoverek [ Konsul ]

CMBB
1Ile woja na maxa miesci sie na jednym hexie?2Jak wygląda faza ruchu?Prosze o jakis łopatologiczny opis ,najlepiej z przykładem-błagam !3Czy do mapy niemców bedzie jakaś legenda?4Czy garnizony pozostajace w miastach moga sie bronic bez stałego dopływu zaopatrzenia? (te śmieszne zasady z drogami) - w końcu zostały przygotowane do obrony i mają jakieś zapasy na oblężenie! 5Jak w zasadzie działa rozpoznanie?Ruski widzi tylko to co w bitwie taktycznej(Kali widziec duża wroga, samochody z gasienicami) , czy ruska jednostka moze rozpoznac cos więcej? 6.Z tego co sie dowiedziałem ,wojska npla - bez zaopatrzenia ,beda ulegały dezoraganizacji (chyba) i beda miały jakies inne niedogodnosci , czy niemieckie oddziały przygotowane do obrony (" z każdej strony i do ostatniego szkopskiego chełmu") będą miały w tym momencie jakieś bonusy?
P.S. Opiszcie mi jeszcze raz prosze zasady do ruchu i walki ,NIENAWIDZE PLANSZÓWEK ale lubie grać w cmbb.....

15.04.2003
13:25
smile
[6]

sturm [ Australopitek ]

Przychylam sie do powyzszego, ale wydaje mi sie ze to bylo opisane, wiec prosze o link:))

15.04.2003
13:40
smile
[7]

sturm [ Australopitek ]

Wycofuje powyzsze.Dostalem wlasnie wszystko od Wigginsa.Dzieki:)

15.04.2003
16:25
[8]

oskarm [ Future Combat System ]

Przypominam że wszyscy grający mają sie do mnie mailem zgłosic ze swojim hasłem do bitw CM i GG

15.04.2003
16:31
smile
[9]

oskarm [ Future Combat System ]

Hanowerek ---> jak nie chce ci się przeczytać zasad to się nie pytaj bo juzwszystko jest napisane w poprzednim watku i nie zawracaj głowy innym swoim lenistwem.

Wszyscy ---> wczoraj wusałałem Szymonowi zaktualizowane zasady. Niedługo powinny się pojawic na stronie. Dzisiaj powinienem wysłac też mu ogtowa mapę (przygotowanaw wiekszości przez Kloda).

Przypominam, że wszyscy gracze majaznać zasady i nie ma że boli .......

15.04.2003
17:40
smile
[10]

Idaho [ Centurion ]

Oj, tu coś brzydko pachnie...
Żeby GD Niemców przygotowywał mapę, na której później MY będziemy atakować...

Poseł Rokita spytałby w tym miejscu czy to aby na pewno w porządku (z punktu widzenia moralności ;)

15.04.2003
17:50
smile
[11]

oskarm [ Future Combat System ]

mapa jest zrobiona na podstawie mapy którą dostałem od GD Rosjan. Poseł rokita by w ogóle spadł z krzeszła gdyby siedowiedział o takiej kolaboracji :-)

15.04.2003
18:51
smile
[12]

sturm [ Australopitek ]

Chcialbym, przypomniec ze swego czasu byl watek o inwigilacji:)Wtedy padly propozycje uzwania kryptonimow w rozgrywkach CM.A panowie koledzy nic sobie z inwigilacji nie robia i o panie posle R. glosno mowia;)Juz tylko patrzec jak jutro na posiedzeniu komisji beda zeznawac...:P

16.04.2003
12:33
[13]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

mam kilka pytan:
1. Jak i skad bierze sie uzpelnienia
2. Gdzie sa hexy bedace zrodlem zaopatrzenia
3. Jaki jest zasieg radzieckiej arty( w reg jest tylko niemiecka)
4 .Jak udowodnic w tcp ze jakies jednostki przeszly przez krawedz mapy - jesli nie widzi tego npl i nie potwierdzi. Nie zakladam zlej woli.
6. co ze zdobycznym sprzetem - powinna byc szansa na jego przejecie, o ile jest reprezentowany w BB i to nie tylko tanki ale i dziala
7. Zastanawiem sie czy nie daloby sie do odcietych jednostek przezucac konwojow z zaopatrzeniem - Powiedzmy ze chce sie przedrzec 20 ciezarowkami z jednego konca mapy na drugi, pod ostrzalem wroga aby uzupelnic jednostke odcieta.

16.04.2003
15:16
smile
[14]

oskarm [ Future Combat System ]

1. Jakie uzupełnienia? W ciągu dwuch dni? szczególnie w ledwo co odtworzonych dywizjach? pomażyć sobie możena ;-) A poważnie nei ma przewidzianych innych uzupełnień niż realne wchodzenie dywizji na pole walki ale to dopiero po 2 dniach i nie wiem czy będziemy ciagnąć tak długo bitwę.

2. Dla niemców drogi prowadzące na z zachodu, północy i południa do warszawy. Dla rosjan prowadzące z południa do Gawolina. (uwaga mapa jest zorientowana gura na wschód a nie na północ).

3. Dzisiaj wieczorem to zrobię.

4. Rób sawy z kazdej tury, w kórej jenostki przechodziły i mi je wyśljij. Mam nadzieję ze nikt tutaj nie bedzie próbowal oszukiwać.

6. w wypadku CM nie ma tekiej możliwości, a czołgów nie wcielało się do jednostek po tak szybkim czasiez wielu względów których tutaj mi sie nie chce wyjaśniać.

7. Nie bo nie chce mi się liczyć wszystkich ciężarówek i samochodów na mapie (dywizja pancerna powinna miec ich około 1600) i ich strat. Pozatym nei słyszałem o takich praktykach w czasie wojny.

16.04.2003
16:49
[15]

Roko [ Generaďż˝ ]

Może to gdzieś padło a ja przeoczyłem

Jaki jest cel operacji ?
Z mapy wynika że Rosjanie są stroną atakującą, czy są jakieś Victory points na mapie głównej, czy chodzi po prostu o wybicie przeciwnika

16.04.2003
17:35
[16]

oskarm [ Future Combat System ]

padło i to we wstępie do zasad. wstydź się ;-)

16.04.2003
17:52
[17]

Hanoverek [ Konsul ]

Czy jak mój pak rozbije w bitwie 5 x t34 to w nastepnej będę mógł zmienić go z reg. na weterana?

16.04.2003
19:25
smile
[18]

oskarm [ Future Combat System ]

Hanoverek ---> juz pisałem w poprzednim wątku że za dużo z tym roboty.

16.04.2003
23:21
smile
[19]

Buczo_cm [ Mikado ]

Mam pytanie do kogoś obeznanego w temacie tej bitwy. Czy ktoś wie które brygady wchodziły w skład VIII Korpusu 2 APanc. ? (chodzi mi o numerki)
Fajnie by było wiedzieć czym się dowodzi :)

17.04.2003
18:00
[20]

ZaharCM [ Centurion ]

jak nikt nie ma to trza wymyslic
??

17.04.2003
18:05
[21]

ZaharCM [ Centurion ]

1. Jaka jest przesylowosc jednostek po moscie pomtonowym- pod ostrzalem i bez niego??

2. jakie jest prawdopodobienstwo zniszczenia lub uszkodzenia mostu przez samoloty(powinna byc duza i wiekrza niz w przypadku art.)

17.04.2003
19:24
[22]

oskarm [ Future Combat System ]

Buczo ---> IIIK Panc: 50,51,103 BryPanc 28 BryZmot; VIIIKPanc: 60,59,109 BryPanc, 57 BryZmot; XVI KPanc: 11,58,164,107 BryPanc, 15 BryZmot.

Zahar--->
1) to zależy ile pocisków w niego trafi i kiedy
2) i takie bedzie :-)

17.04.2003
20:48
[23]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Ponieaz sa heksy z rzekami na ktore mozna wejsc z obu brzegow rzeki, to co sie stanie jak taki heks zajma po przeciwnych stronach rzeki bez mostu obie strony ? I czy dojdzie do wymiany ognia ?

17.04.2003
21:04
smile
[24]

Buczo_cm [ Mikado ]

Oskarm ---> Dzieki :D Tego mi było trzeba. Teraz siedzę i wzdycham do żetonika "mojej" brygady. Chyba poczułem jakąś dziwną więź z moimi zołnierzami ;)

18.04.2003
08:37
smile
[25]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Wczoraj w trakcie "upychania" wojska na pozycjach wyjsciowych naszlo mnie takie cos:

Skoro nie ma ograniczen do ilosci sprzetu i ludzi na hexie to nic nie stoi na przeszkodzie aby operowac na jednym hexie powiedzmy 100 czolgani + piechota i reszta badziewia. Ale jak policzyc te 100 x T34/85 po ok 150 pk to wychodzi bagatelka 15 000pk i to bez piechoty dzial i reszy... Ciekawe jak oddac to w Cm w przypadku starcia z wrogiem ? Podzielic to przez powiedzy 5 ? tylko co jak mam niepodzielna liczbe jednostek ? Co w przypadku wspierania tego samolotem, czy arty ? A jak ze stratami mnozymy przez 5? A co jak straty sa i od samolotu i od arty i od innych oddzialow? traktujemy to tak samo? tez mnozymy przez 5? wtedy moze sie okazac ze wsparcie 1 samolotu powoduje straty jak wsparcie 5ciu, podobnie z arty. I jeszcze jedno PO CO W TAKIM RAZIE LICZYMY TO WSZSTKO Z DOKLADNOSCIA DO 1 CZOLGU ?

Moze przesadzam, moze to efekt pojscia spac o 3...

18.04.2003
08:55
[26]

Lt Ursus [ Generaďż˝ ]

Rah V. Gelert --> Teoretycznie można toczyć bitwy i za 15000 pkt. Nie są to przecież starcia quick combat. Problem że to idzie PBEMem lub Na TCP czasem kilkanaście minut plus czas na ruchy takiej ilości sprztu. FRakt że w rzeczywistości nigdy nie było takiej koncentracji sprzętu na odcinku 2 km i tu też byłoby to nierealne jeżeli ni byłby to postój dywizji. Niemieckie dywizje w ataku rozciągały się na kilkanaście kilometrow a w marszu nawet do 30 km.

18.04.2003
09:06
[27]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Lt Ursus - probowales grac w bitwe za 5000? Ja probowalem.... Padlem na rozstawianiu jednostek a pozniej na wydawaniu im polecen. To trwa wiecznosc pomijajc fakt ze na moim kompie plynnosc CM wtedy jest co najmiej dyskusyjna. Szczerze powiedziawszy zastanawiem sie co do gry 15 000 czy ma to sens, w przypadku rosjan mozna dac human wave piechocie a puszkom w pieriod i popatrzec co sie dzieje.

Tak w rzczywistosci rzadko zdarzalo sie ze na kwadracie o boku 3km stalo sobie okolo 100 czolgow - no chyba ze to plac przed fabryka, ale to powinno byc jakos uwzglednione w przepisach!!!!

18.04.2003
10:32
smile
[28]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Zgodnie z przepisami mozna cale 3Dpanc ruskie wepchanac na jeden hex i wio do warszawy- cokolwiek stanie mam na drodze zgine!!!! A jesli niemcy niepodziela swoich sil to jest szansa ze sie nie spotkamy :P

Bezsens

18.04.2003
10:37
smile
[29]

propor [ Pretorianin ]

Rah -> Popieram konieczne jest ograniczenie liczby wojsk na jednym heksie. Inaczej to nie ma sensu. Przecież fizycznie na takim obszarze nie zmieściłoby się tyle ludu ze sprzętem.

TERAZ JA MAM PYTANKO:

W przepisach nie ma tego zaznaczonego, ale czy nie powinno być tak że arty która przeprowadzała nawałę nie może wspierać ataku/obrony podczas tego samego etapu???

18.04.2003
10:55
[30]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Oswiadczenie

Z powodu wielu niejasnosci i braku lacznosci z Oscarm i Idaho postanowilismy z Corumem ze wstrzymamy sie z wysylanie oob do czasu ich wyjasnienia.

Poniewaz teraz wychodzi zbyt wiele pytan na ktore nie znamy odpowiedzi, juz w tarkcie Wb bedziemy skakac sobie do oczu bo obie strony niejasnosci ( a jest ich niesamowicie duzo) beda interpretowaly na swoja korzysc, co uwazam ze jest normalne.

18.04.2003
11:01
smile
[31]

stary [ ZiP ]

RAH -> może i jest kilka niejasności, ale zapewniam Cię, że jeszcze niejedna niejasność lub po prostu wpadka/dziura w przepisach wyjdzie w trakcie walki i nic na to nie poradzisz.
Nie po to zarywaliśmy noce opracowując szczegółowe plany działań byście teraz bojkotowali przepisy. Niektórzy z nas (hi Wiggins gdziekolwiek jesteś!) spóźnili się nawet na własne urodziny :) i teraz to dopiero mają przechlapane.

Oskarm!
Jeśli nie uzyskasz jakichś rozkazów do godziny 12 to oznacza, że dana jednostka w tej turze nie wykonuje żadnych ruchów.
Ruszajmy!

18.04.2003
11:09
smile
[32]

Roko [ Generaďż˝ ]

Znowu mam pytanie :)

W jakim miesięcu gramy ? Mapa central czy north?

Jak odróżnić typ jednostki mechanized/motorized/infantry? Czy decyduje nazwa?

18.04.2003
11:10
[33]

Kłosiu [ Senator ]

jestem przeciw ograniczaniu, zbytniemu masowaniu sil spokojnie zapobiegnie nawala artyleryjska zadajaca 20-40% strat i dezorganizujaca jednostyke na 1-2 tury.

18.04.2003
11:11
[34]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Stary - ja tez dzis zarwalem noc i mnostwo impilsow na modemie probujac dowiedziec sie czegos od Oscarma

A jestem ciekwa jak zaragujesz jak bedziesz mial bitwe w ktorej po stronie ruskich bedzie jakies 450 pojazdow + piechote i jakies wsparce? to bedzie iel tys punktw w bitwie ??? bo mi sie liczyc niechce.
Ja nawet nie podejmuje sie tego rozstawiac!!!!!

Wiem ze niejasnoci wyjda w tarakcie, ale to sa podstawowe rzeczy!!!!! Np nie wiem jak dziala wsparcie arty spoza planszy.Wszystko ok jak mam np 4 mozdzieze 80mm to jest cos takiego w grze a jak mamy tylko 3 albo 1 to co jak to liczyc?

18.04.2003
11:14
[35]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Klosiu - ale zeby taka nawale zorganizowac to trzeba wiedziec gdzie jest npl. A rozpoznanie dziala na 1 hex. Wiec najpierw masz wieksze szansestoczyc bitwe. Ponadto jako rusek - atakujac 100 tankow na niemieckie pozycje jestem gotow podjac ryzyko straty 10% po to zeby sie przebic!!!!

18.04.2003
11:32
smile
[36]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

klosiu - o dezorganizacji w regulaminie nic nie ma.

18.04.2003
11:37
[37]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Stary - mam pytanie - powiedzmy ze wprowadzimy w trakcie gry ze nawala wprowadza dezorganizacje jednostki - tylko w ktorym momencie ja wprowadzimy ? po ostrzelaniu niemcow czy rosjan. Gwarantuje Ci ze obaj bedziemy protestowac jak to bedzie dotyczyc naszych wojsk, bo grybysmy o tym wiedzieli wczesniej to inaczej bysmy posyapili. NIe moze byc tak ze waznie rzeczy przpisach tworzymy w trakcie gry.

18.04.2003
11:56
smile
[38]

oskarm [ Future Combat System ]

Wszyscy---> W regulaminie jest wyrażnie napisane, że jednostka pod oatrzałem arytleryjskim traci mobilność. Tak jak mówił Kłosiu ograniczeniem ilości jednostek na heksie jest zdrowy rozsądek, jak upchniecie cału korpus na jeden cheks to przeciwnik tam skieruje cała artyleir i samoloty i nie skonczy siena stratavch 10 % :-)

W wypadku gdy gra wyjdzie naprawdę duża to mogę ograniczyć liczbę jednostek o współczynnik o ile siezgodzą na to obaj gracze. W tym wypadku ilośc jenodstek jest ograniczana wdół tzn jeżeli współczynuk wynosi np 5 to żeby mieć 1 dzaiło na mapie trzeba mieć conajmiej 5 dział. Straty są mnożone przez ten sam współczynnik.

Jednostki od których nie dostałem do teraz rozkazów będą miały opóźnienia w ruchach (lub wogóle się nie będę poruszać) w zależności do opóźnienie z jakim dostanę rozkazy.

18.04.2003
11:59
[39]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Roko - co do daty tez nie wiem - rozne kraza sluch, ale dokladnie nie podano - zapewne lato 44
Mapa - pewnie tam gdzie Warszawa ale to tez nie uscislono
Z ostatnich informacji od Oscarma - tak gdzies dzis w nocy to decyduje najwolniejsza jednostka w grupie. Czyli czolgi w ruchu po drodze sa opozniane przez BA
Co ciekawe jak masz piechote w oddziale o naswie mot to pomimo ze ona nie ma ciezarowek na stanie, to jak sie rusza to je ma .... czyli jedzie jak zmech. Ale tak tylko slyszalem od Idaho, nigdzie to oficjalnie nie napisano

18.04.2003
12:16
[40]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Oscarm - A jak gracz sie nie zgodzi? i jak podzielisz wsparcie samoltu czy arty?
i jak bedziesz wtedy liczyl starty?
Jesli to wyjdzie po bitwie to gwarantuje ci ze sie nie godaja przeciwnicy.
A co do nawaly - aby ja zorganizaowac to najpierw npl musi mnie wykryc. A wykryje dopiero po bitwie jak na niego wejde swoja jednostka!!!! Chyba ze skoncza mi sie pk ruchu w jego strefie kontroli. A i tak jest szansa ze nie bedzie mial pelnych danych o moim skaldzie (w/g reg, ai co ciekwae nie wiadomo w jakim stopniu). Ponadto jest spotra szansa ze nie bedzie mial tam wystarczajacej ilosci arty!!!
Byc moze nawet bylbym gotoew zaryzykowac i udezyc 450 t34 na powiedzmy 30 panter i nawt poniec straty od nawaly i ograniczyc swoja mobilnocs (o ile ???) ale - panter juz by nie bylo!!! Byc moze warto bylo by czasami podjac takie ryzyko.i

18.04.2003
12:25
[41]

Cichutki [ Centurion ]

testuje posty bo doszły mnie słuchy że niektórzy nie mogą wstawić topica, tak jak ja niedawno....

18.04.2003
12:26
smile
[42]

stary [ ZiP ]

czy to że mogę ze strony CMHQ pobrać tylko formularz dla Niemców to jest:
1. celowe, tzn. Niemcy mogą tylko niemiecki, Rosjanie tylko rosyjski, a reszta żadnego??
2. niecelowe, tzn. Rosjanie wiedzą o Niemcach wszystko a Niemcy o Rosjanach nic??

18.04.2003
12:32
smile
[43]

Buczo_cm [ Mikado ]

stary --> Nasz wywiad działa. My wiemy co wy macie a wy nie :)
Ktoś przypadkiem (lub celowo :) zamieścił tylko formularz niemiecki a rosyjski nie chce się ściągać :D
Oby tak dalej towarzyszu sabotażysto :)

18.04.2003
12:43
[44]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Oskarm - a jak sie nie zgodza?
A nawet jak sie zgdza to :
jak udeze 450 t34 na 30 panter i zastosujesz wspolczynik 10 to :
1. Zaden samolot nie pojawi sie na planszy
2. wsparcie arty w zasadzie tez sie nie pojawi
3. zdnuchne te panetery 3 przy minimalnym wysilku i stratach
4. prawdopodobnie zniknie wiekszosc niemieciego sprzatu co moze ruskim oplacac szczegolnie przy dogodnych warunkach terenu ( z autopsji wiem ze dobrze schowane jedno dzalo ppanc 75 jest w stanie wykonczyc kilka tetkoe zanim polegie)
5. Przy liczeniu strat z zaokragleniem w dul moze dojsc do sytuacji ze niemcy maja jakis sprzt w jednostce, ktora... nie istnieje. ;)

A pozatym jak z pytaniem ktore postawil Roco dotyczace ruchu jednostek ?

18.04.2003
12:49
smile
[45]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Stary - niecelowe jest blad w linku, w linku brak jednej kreseczki :)
jest https://cmhq.gry-online.plwb/cmbb/Formularz_WB_Rosjanie.rar
a powinno byc https://cmhq.gry-online.p/lwb/cmbb/Formularz_WB_Rosjanie.rar

18.04.2003
13:02
smile
[46]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Stary - ale i tak dezinformacja dziala - na stronce jest nieaktualny, od wczoraj wieczorem mamy nowy :)

18.04.2003
13:15
smile
[47]

Wiggins [ SSiberian Tiger ]

Jak jest z doswiadczeniem jednostek ??

Wg mojej subiektywnej opinii, to SS powinny byc crack, dpanc niemieckie vet, a u ruskich tylko reg i green :D

18.04.2003
13:21
smile
[48]

Buczo_cm [ Mikado ]

wiggins --> Ha! ha! ha! Dobra SS cracki ale połowa waszych puszek jest w remoncie a w reszcie brakuje amunicji i paliwa. Co ty na to ?? :))

18.04.2003
13:58
smile
[49]

sturm [ Australopitek ]

Calkowite poparcie dla Wigginsa;)

18.04.2003
14:06
[50]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

A ja popieram Buczo_cm - skad wy wezmiecje tyle zalug creak do tych Panter ?

18.04.2003
14:45
smile
[51]

Buczo_cm [ Mikado ]

Czy ustalono w jakiej wersji są T-34/85 ?? 43 czy 44 ?

18.04.2003
15:45
[52]

sturm [ Australopitek ]

Rah V.Gelert ---->Moze rzeczywiscie wszystkie zalogi nie powinny byc crack ale uwazam ze zalogi dowodcow na pewno.

18.04.2003
16:27
[53]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Buczo_cm - widze ze ty tez wziales do rak regulamin.
Moim zdaniem to sa drobiazgi. Czy to taki model czy inny czy zalogi vet czy reg. Tu zadecyduje odgornie oscarm.
Ale ja bym chcial wiedziej jak mam sie poruszac tymi jednostkami, jak zrobic zwiad. Co zrobic by nie bylo starc po 100 czolgow z kazdej strony, a przytych zasadach jest to dosc prawdopodobne.

Moim zdaniem albo mapa jest za mala albo sily mamy za duze.

18.04.2003
18:37
smile
[54]

oskarm [ Future Combat System ]

Witajcie!!

Wraz z Rahem postanowilismy nie wysylac oob ze wzgledu na niescislosci
w zasadach, to bylo z im potwierdzone, reszta tej wypowiedzi bedzie
tylko moim zdaniem gdyz tego z nim nie konsultowalem.

Otoz, uznalem, ze szkoda mi przesiedziec pare godzin nad oob, nie
majac w zasadach paru waznych wyjansien.

powolujac sie na rozmowe z Oskarmem na gg, wiem juz, ze miaru ruchu
calego zgrupowania jest najwolniejsza jednostka. Czyli wychodzi na to,
ze kazdy tank batalion rusza sie jak jednostka ZMOTORYZOWANA, a nie
ZMECHANIZOWANA, gdyz ma na swoim skladzie 1 BA i 1 M5, po glebszym
zastanowieniu nachodza mnie watpliowsci po co jest tabelka ruchu dla
zmechanizowanych w taki razie.

1) Niemcy mają inne składy jednostek (wszystkie pojazdy w kompani są albo kołowe albo gasienicowe). Ich dowództwo było na tyle inteligentne żeby nie tworzyć jednostek z mieszaną trakcją (Postulaty o takim tworzeniu jednostek były głoszone jeszcze długo przed II WŚ) nic na to nie poradzę L.


Teraz przytocze mysl Raha, ktory zaczal sie zastanawiac, czy po drodze
pojazdy zmotoryzowane nie byly szybsze niz zmechaniozwane, na to
pytanie nie bylo mi trudno odpowiedziec, wystarczy ze przypomnialem
sobie widok BA smigajacego na fast move po drodze w ktorejs z bitew...
szczegol... jednak okazuje sie, ze toto nawet potrafi opoznic czogli -
bo ma kolka... to jakby zupa byla za slona :p

2) Kolejny wasz błąd wynikający z niewiedzy. Co z tego ze mam Ferrari i stoję w korku lub poruszam się ulicami Warszawy w godzinach szczytu. Nigdy w historii nie było takich sytuacji żeby jednostki poruszały się z prędkościami takim jakie maksymalne rozwijają pojazdy, w które jednostka jest wyposażona.


Dalsza luka w zasadach podstepnie wykorzystana przez Raha - dlaczego
niby nie ammy zgromadzic wszystkiego na ejdnym heksie i takim jezem
uderzyc na Warszawe?? bo skoro szkopy maja juz na swoim skladzie te
240 panther A, to po co ryzykowac starcie na innych warunkach, nizli z
naszymi 1500 t34??
3) Po pierwsze nie macie 1500 t34. To ryzykujcie ja nie mam nic przeciwko temu. Jakoś w rzeczywistości nigdy nikt nie narzucał ograniczeń a jakoś nikt tak nie walczył, ale próbujcie. Ciekawy jestem wtedy jak szybko zostaniecie okrążeni i jaki poniesiecie straty od samolotów i artylerii.


Wracajac do zmechanizowanych, to anwet jesli bataliony czoglow
ruszalyby sie jak zmechanizowane, to nie ma rekonu, ktory moglby
dotrzymac kroku im (nie mowiac o wyprzedzeniu), gdyz jedyny rekon
zmechanizowany 10 t70 jest w odzziale z paroma "kolowcami"... wiec
wiemy juz co tu sie dzieje....

4) Patrz 1). Możecie sobie przenieść BA do innych zmotoryzowanych jednostek. Przenieść nie tworzyć nowe!!!!!!!!!


Poza tym naszla mnei nowa zlota mysl... dlaczego anwet rekon kolowy
mialby byc wolnijszy od zmechanizowanych, przeciez podstawowym
zadaniem rekonu bylo dojechac do npla, rozpoznac i zwiac, no ale jak
by mogli zwiac, jesli kazdy zlom na gasienicach jest wg zasad szybszy
od BA????? zreszta nawet nie jest chyba w instrukcji nic wspomniane o
jakis specjalnych wlasciwosciach rozpoznania typu widzi na 3 heksy,
wykrywa dokladniej itd.
cytat:
"Dodatkowo rozpoznanie mogą prowadzić jednostki rozpoznawcze (tylko uwzględnione
do tego celu w OB.). Rozpoznanie prowadzą tylko na hexach po których się poruszali.
Dla jednostek dysponującymi oddziałami piechoty Istnieje 100% szans na wykrycie
czy w ogóle na danym hexie znajduje się przeciwnik, 50% określenie rodzaju jednostek
i 25% na określenie ilości i rodzaju jednostek. Dla jednostek rozpoznawczych
wyposażonych tylko w pojazdy współczynniki te są 2 razy mniejsze."
ok czyli rozumiem, ze zeby recon cos rozpoznal, to musi nbajpierw
przez to przejechac :) "tylko na hexach po których się
poruszali.". Juz sobie wyobrazam jak zgodnie z zalozeniami relizmu
pare BA-64 przejezdza miedzy zedami szkopskiego wojska, po czym je
dopiero rozpoznaje, zreszta tylko po co, jak kazda puszka z wojsk
npla moze za nimi spokojnie ruszyc, dogonic i zniszczyc. No ale tak
jest w zasadach zapewniajacych grze ralizm.
"Dla jednostek rozpoznawczych
wyposażonych tylko w pojazdy współczynniki te są 2 razy mniejsze."
To juz zupelnie przechlapane, zastanawiam sie po co niemcy w takim
razie budowali te swoje slawne pumy... jesli one mialy o polowe
mniejsza wartosc rozpoznawcza od piechoty, zreszta co rozumeimy pod
pojeciem "wyposażonych tylko w pojazdy" przeciez w kazdym z nich
siedza ludze!! Nie mozemy byc tacy brutalni i o tym zapominac, oni
tez maja oczy, to nie jest najnowsza technologia bezzalogowych
amerykanskich samolotow rozpoznawczcyh!!, zreszta jaki bylby sens
budowania pojazdow rozpoznawzych, jesli piechota na czolgu (wszak
czolg szybszy, a piechota lepiej widzi) jest lepszym reconem i moze
wg zasad "wykryć obecność nieprzyjacielskich jednostek w zasięgu 1
heksu" wiec i tak lepiej, bo nie na heksah "po których się
poruszali"

5) I znów bark wiedzy L. Spróbuj z poruszającego się pojazdu zauważyć zwykłego człowieka oddalonego o kilometr od ciebie (nie mówię tutaj o sytuacji zamaskowanego żołnierza, działa czy czołgu bo takiego nie zobaczysz na 100%). Aby cokolwiek rozpoznać trzeba się zatrzymać i uważnie obserwować przez lornetkę. Dla tego piechota ma znacznie lepsze możliwości wykrycie przeciwnika, dodatkowo może go usłyszeć. Przywołałaś tutaj przykład Pumy i bardzo dobrze bo to właśnie on uwidoczni to że się mylisz. Jak sadzisz po co było w Pumie dwóch kierowców? W tym jeden zwrócony do tyłu? Ile widziałeś zdjęć pokazujących Pumę lub jakikolwiek inny samochód pancerny zasuwający pełnym gazem po bezdrożach a ile na drogach? Czy znasz regulamin użycia samochodów pancernych? Jak sądzisz w jaki sposób taka załoga samochodu miała wykryć przeciwnika? Może mieli kamery termowizyjne? :-> Czy według ciebie samochód ma lepszą mobilność w terenie niż czołg?


a i domagam sie, mam nadzieje, ze ktos moglby mnie tu poprzec,
przeslania ostatecznych zasad ma majla w wordzie, z dopiskeim, ze sa
one ostateczne. Mam modem i nie odwiedzam czesto stron z cm i gdyby
nie Rah, to bym zastosowal sie do zasad "zasady WB3" nadeslanych mi
przez Idaho dnia 13.04.03., gdyz nikt mi nie wspomnial az do
wczoraj, ze gdzies tam, ktos tam stworzyl suplement.

6) Tego nie mogę obiecać bo mogą w czasie gry wychodzić pewne sprawy, których nie uwzględniłem. Każdy z graczy powinien przeglądać forum. Otworzenie stron Forum poświęconych WB CMBB nie zajmie ci więcej niż 1 impuls. O pojawieniu się nowych zasad pisałem na forum.


na koniec: wiem Oskarm, ze niby powiedziales, ze mozemy anmieszac w
tych jednostkach, jesli cos nam nie pasi, ale wyraznie zakazales
tworzenia nowych. A moze nie pomyslales, ze ja np. w excelu nie
uniem pracowac?? ;p. Znaczy umiem, ale nie na tyle, zeby poradzic
sobie z ta po... dziwna tabela, bez tworzenia nowych jednostek, bo ciagle
mi cos za duzo sie przesowa lub za malo.... w WB BO bym sobvie
poradzil, ale tam nawet tabelka jest tak roziwazana, ze nie ma
potrzeby ic dzielic. Zreszta tam recon rusza sie tyle co
mechanized, a widzi na 3 heksy...

7) Proponuję żebyś przeszedł się gdziekolwiek z lornetką i powiedział mi co znajduję się np. za siedmioma kilometrami lasu. Życzę powodzenia! Mówiłem o nie tworzeniu nowych jednostek ze względu na ilość ich na mapie. Sprawdzenie dwóch niemieckich dywizji zajęło mi dzisiaj 3 godziny. Jak masz ochotę to chętnie odstąpię ci fuchę Sędziego Sztabowego (tylko ciekawy jestem ile by ci starczyło cierpliwości?). Wydaje mi się że umiejętność obsługi Excela w stopniu umożliwiającym przesuwanie komórek to dzisiaj taka sama konieczność jak korzystanie z wyszukiwarki czy znajomość podstaw angielskiego itp.


Ok, koncze bo wena mnie opuszcza, jesli ktos uwaza, ze powody, ktore
przedstawilem, by wytlumaczyc, dlaczego nie podsylam oob sa
niewystarczajace i odwazy sie mnie oskarzyc o uchylanie sie od
obowiazku to... prosze bardzo, moze zajac moje miejsce, jesli reszta
sie zgodzi, niech sie sam pomeczy, ja nie chce opozniac, a jedynie
otrzyamc zasady czytelne, wg ktorych wystarczy ze raz wypelnie oob i
bede wiedzial, ze zrobilem to porwanie.

NO I APEL DO WSZYSTKICH - JESLI WIDZICIE JAKIES NIESCISLOSCI, TO
PORUSZAJCIE JE W TYM MAJLU, JESLI TO MA RUSZYC, TO NIECH KAZDY
WYPOWIE SA NA TEMAT NIEDOPRACOWAN, KTORE ZAUWAZYL, WSZAK CO PARE
GLOW TOWARZYSZY TO NIE JEDNA :)

p.s. A SKORO ANM TAK ZALEZY NA REALIZME, TO MOZE KTOS MI WYJASNIE,
DLACEGO MAMY TAK MALA PRZEWAGE W ARTY?????

8) Z informacji, które posiadam nie wynikało, ze macie jakiś dodatkowe jednostki artylerii w 2 Armii Pancernej. Jeżeli ktoś posiada takie informacje to proszę się nimi podzielić.


Corum
"Grzebien w kieszeni lysego swiadczy o jego silnej woli"


I na koniec. Zastanawiające jest to że wszyscy Niemcy przysłali swoje rozkazy.
Rosjanie mają czas do wysłania rozkazów do 12.00 w sobotę to już jest naprawdę ostateczny termin wysyłania rozkazów do którego nie będę wprowadzać „niespodzianek”.

18.04.2003
21:21
[55]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]




... dlaczego niby nie ammy zgromadzic wszystkiego na ejdnym heksie i takim jezem
uderzyc na Warszawe?? bo skoro szkopy maja juz na swoim skladzie te
240 panther A, to po co ryzykowac starcie na innych warunkach, nizli z
naszymi 1500 t34??
3) Po pierwsze nie macie 1500 t34. To ryzykujcie ja nie mam nic przeciwko temu. Jakoś w rzeczywistości nigdy nikt nie narzucał ograniczeń a jakoś nikt tak nie walczył, ale próbujcie. Ciekawy jestem wtedy jak szybko zostaniecie okrążeni i jaki poniesiecie straty od samolotów i artylerii.

>>> oscarm – od samolotow, myslalem ze samoloty to jedynie w bitwach a nie na duzej planszy. Co do arty się zgodze starty mogly by być duze, albo żadne – jeśli w poblizu nie było by zadnej arty mogacej taka nawale zrobic. Ryzyko.

A swoja droga – znasz ustawienie niemiec – zrob symulacje jakby to wygladalo jakbysmy się ruszyli takim jezem ? Niekoniecznie po drogach? Na ile jednostek bysmy się natkneli przed Warszawa? I czy taka jednostka bula by wstanie nas na dlugo powstrzymac ? i czy posilki by zdazyly ?

Wracajac do zmechanizowanych, to anwet jesli bataliony czoglow
ruszalyby sie jak zmechanizowane, to nie ma rekonu, ktory moglby
dotrzymac kroku im (nie mowiac o wyprzedzeniu), gdyz jedyny rekon
zmechanizowany 10 t70 jest w odzziale z paroma "kolowcami"... wiec
wiemy juz co tu sie dzieje....

4) Patrz 1). Możecie sobie przenieść BA do innych zmotoryzowanych jednostek. Przenieść nie tworzyć nowe!!!!!!!!!

>> czyli stworzyc nowe oob – to nie prosciej było podac ze dysponyjemt 98 t34/85 tyloma a tyloma plutonami piechoty na Dpan i podzelcie to sobie, na powiedzmy, 30 jednostek ?


....
5) I znów bark wiedzy L. Spróbuj z poruszającego się pojazdu zauważyć zwykłego człowieka oddalonego o kilometr od ciebie (nie mówię tutaj o sytuacji zamaskowanego żołnierza, działa czy czołgu bo takiego nie zobaczysz na 100%). Aby cokolwiek rozpoznać trzeba się zatrzymać i uważnie obserwować przez lornetkę. Dla tego piechota ma znacznie lepsze możliwości wykrycie przeciwnika, dodatkowo może go usłyszeć. Przywołałaś tutaj przykład Pumy i bardzo dobrze bo to właśnie on uwidoczni to że się mylisz. Jak sadzisz po co było w Pumie dwóch kierowców? W tym jeden zwrócony do tyłu? Ile widziałeś zdjęć pokazujących Pumę lub jakikolwiek inny samochód pancerny zasuwający pełnym gazem po bezdrożach a ile na drogach? Czy znasz regulamin użycia samochodów pancernych? Jak sądzisz w jaki sposób taka załoga samochodu miała wykryć przeciwnika? Może mieli kamery termowizyjne? :-> Czy według ciebie samochód ma lepszą mobilność w terenie niż czołg?

>>>Oscarm – to po co były budowane samochody rozpoznawcze? I mysisz ze oni tylko jezdzili ? nie zatrzymywali się ? Nie wysiadali z samochodu popatrzec przez lornetke ? Bo tak wynika z tego co napisales ;)

Zgadzam się ze rozpoznanie z jadacego samochodu było gorsze, ze latwiej wpadal w zasadzke (po to drugi kierowca radioperator w Pumie z tylu), ale pieszy zwiad ile mogl zbadac terenu na piechote ? Srednio czlowiek porusza się z predkoscia 6ciu km na godzine, nie przystajac i za bardzo się nie rozgladajac. A gwarantuje Ci ze jakbys przebyl przez 4h 24km z ekwipunkiem to od polowy trasy patrzyl bys jednynie pod nogi i nie zauwazylbys tez wiele.
Zwiad w sumie jest po to by nawiazac kontakt z nieprzyjacielem, a jak nawiazesz to zwiewasz, a pozniej zastanawiasz się co do ciebie strzelalo. Ponadto zarówno pieszy jak i zwiad z samochodu to polegal na dotarciu do jakiegos punku obserwacyjnegi i obserwacji czy nie ma wroga!!

Tyle tylko ze my mowimy o martwym przepisie, bo w reg. i nigdzie indziej nie ma nic wiecej o na temat zwiadu. Zas w oob jest jednostka zwiadowcze liczcej kilkanascie wozow, ktorej nie można podzielic na nic mniejszego, a kto robil zwiad kilkunastoma samochodami w jednym miejscu? Podobnie z samolotami rozpoznawczymi – sa?
Bo w oob nic o niech nie ma., a w regulaminie jest o nich wzmianka, ale i tak nikt nie wie jak ich uzyc.


6) Tego nie mogę obiecać bo mogą w czasie gry wychodzić pewne sprawy, których nie uwzględniłem. Każdy z graczy powinien przeglądać forum. Otworzenie stron Forum poświęconych WB CMBB nie zajmie ci więcej niż 1 impuls. O pojawieniu się nowych zasad pisałem na forum.

>> Oscarm przyjnij zasade ze o zmianch powiadamiaj mailem – duzo pracy to nie kosztuje a tak będziesz miał pewnosc ze o nich wiedza wszycy. A na forum latwo jest cos przeczyc.


...Zreszta tam recon rusza sie tyle co
mechanized, a widzi na 3 heksy...

7) Proponuję żebyś przeszedł się gdziekolwiek z lornetką i powiedział mi co znajduję się np. za siedmioma kilometrami lasu. Życzę powodzenia! Mówiłem o nie tworzeniu nowych jednostek ze względu na ilość ich na mapie. Sprawdzenie dwóch niemieckich dywizji zajęło mi dzisiaj 3 godziny. Jak masz ochotę to chętnie odstąpię ci fuchę Sędziego Sztabowego (tylko ciekawy jestem ile by ci starczyło cierpliwości?). Wydaje mi się że umiejętność obsługi Excela w stopniu umożliwiającym przesuwanie komórek to dzisiaj taka sama konieczność jak korzystanie z wyszukiwarki czy znajomość podstaw angielskiego itp.

>>Oscarm wiele osob (zeby nie powiedziec ze wiekszosc w Polsce ma problemy z wyszukiwarkami, czy angielskim, na szczesie się to zmnienia. :p
A wracajac do rekonu – to albo pozwalasz by po mapie tak jak w rzeczywistosci zasowaly pojedyncze pojazdy zwiadowcze, albo godzisz się na taka dziwnosc ze oddzial rozpoznawczy widzi dalej.... albo tematu oddzialow rozposzawczych wogole nie poruszamy.


Ok, koncze bo wena mnie opuszcza, jesli ktos uwaza, ze powody, ktore
przedstawilem, by wytlumaczyc, dlaczego nie podsylam oob sa
niewystarczajace i odwazy sie mnie oskarzyc o uchylanie sie od
obowiazku to... prosze bardzo, moze zajac moje miejsce, jesli reszta
sie zgodzi, niech sie sam pomeczy, ja nie chce opozniac, a jedynie
otrzyamc zasady czytelne, wg ktorych wystarczy ze raz wypelnie oob i
bede wiedzial, ze zrobilem to porwanie.

>> Podobnie ja na DD się nie prosilem, po prostu nie było chetnych i Idaho chcial bym to pociagnal. Jeśli komus wydaje się ze wszystko jest jasne to proszę o zdjecie ze mnie tego obowiazku

....I na koniec. Zastanawiające jest to że wszyscy Niemcy przysłali swoje rozkazy.
Rosjanie mają czas do wysłania rozkazów do 12.00 w sobotę to już jest naprawdę ostateczny termin wysyłania rozkazów do którego nie będę wprowadzać „niespodzianek”.

>> Zastanawiajace jest to ze niemcy mieli pierwsi mape, zastanawiajace jest to ze duzo wczesniej mieli oob, zastanawiajace jest to ze oni się rozkladali, zanim ja jeszcze się nie zglosilem się do WB. ;)
Ponadto oni nie musieli się ruszac, nie maja problemu ze 120 pojazdami na jednym heksie, bo rosjanie poruszajac się z miejsca w ktorym sa rozlokowani musza przekroczyc te limity. Do wczoraj zmiany w oob. Pozatym brak sprecyzowania od samego poczatku ze pomiedzy niepodzielnymi jednostkami można przesuwac pojazdy i ludzi. Co w przypadku szczególnie Rosjan ma znaczenie, bo oni nie stariali na uniwersalnosc jednostek a raczej na jednolitosc.

I jeszcze jedno – jak w „niepodzielnym” ruskim batalionie jest ponad 30 czolgow to już przy jakims wsparciu innych „niepodzielnych” jednostek nie trudno u rosjan przekroczyc liczbe 100 pojazdow, przeraza mnie fakt ze jak będziemy się bic na o jakis wazny hex na z mostem to w bitwe nietrudno bedzei przekroczyc liczbe 300 pojazdow. Ciekawe ile kompow to wytrzyma.... bo ja zastanawiam się czy to u mnie pojdzie a b. slabego kompa nie mam....

18.04.2003
22:06
smile
[56]

oskarm [ Future Combat System ]

czyli stworzyc nowe oob – to nie prosciej było podac ze dysponyjemt 98 t34/85 tyloma a tyloma plutonami piechoty na Dpan i podzelcie to sobie, na powiedzmy, 30 jednostek ?

>>> nie bo ja bym się tego bardzo bał po 20 typów jednostek w jednej kompani. lub 500 pojedyńczych plutonów.



Oscarm – to po co były budowane samochody rozpoznawcze? I mysisz ze oni tylko jezdzili ? nie zatrzymywali się ? Nie wysiadali z samochodu popatrzec przez lornetke ? Bo tak wynika z tego co napisales ;)
Zgadzam się ze rozpoznanie z jadacego samochodu było gorsze, ze latwiej wpadal w zasadzke (po to drugi kierowca radioperator w Pumie z tylu), ale pieszy zwiad ile mogl zbadac terenu na piechote ? Srednio czlowiek porusza się z predkoscia 6ciu km na godzine, nie przystajac i za bardzo się nie rozgladajac. A gwarantuje Ci ze jakbys przebyl przez 4h 24km z ekwipunkiem to od polowy trasy patrzyl bys jednynie pod nogi i nie zauwazylbys tez wiele.
Zwiad w sumie jest po to by nawiazac kontakt z nieprzyjacielem, a jak nawiazesz to zwiewasz, a pozniej zastanawiasz się co do ciebie strzelalo. Ponadto zarówno pieszy jak i zwiad z samochodu to polegal na dotarciu do jakiegos punku obserwacyjnegi i obserwacji czy nie ma wroga!!
Tyle tylko ze my mowimy o martwym przepisie, bo w reg. i nigdzie indziej nie ma nic wiecej o na temat zwiadu. Zas w oob jest jednostka zwiadowcze liczcej kilkanascie wozow, ktorej nie można podzielic na nic mniejszego, a kto robil zwiad kilkunastoma samochodami w jednym miejscu? Podobnie z samolotami rozpoznawczymi – sa?
Bo w oob nic o niech nie ma., a w regulaminie jest o nich wzmianka, ale i tak nikt nie wie jak ich uzyc.

>>>> jak uda mi się przekonac ludzi do wydawanai rozkazów w Corelu to zgodzę siena podzielenie jednostek zwiadowczych na plutony i wtedy problem zostanie rozwiązany. Tylko że obsługa Corela jest bardziej złorzona niż Excela, ale zato 7 wersja jest darmowa (przynajniej była w wielu gazetach za darmo.



Oscarm przyjnij zasade ze o zmianch powiadamiaj mailem – duzo pracy to nie kosztuje a tak będziesz miał pewnosc ze o nich wiedza wszycy. A na forum latwo jest cos przeczyc.

>>>>Dzieki graczą niestety jest z tym problem. Bo niekótrzy w ogóle nie raczą się do nmie zgłosić i dopoiero po fakcie dowiaduję się że ktoś gra. Dlatego przyjełem że wszystkie informacje są podawane na Forum.



Zastanawiajace jest to ze niemcy mieli pierwsi mape, zastanawiajace jest to ze duzo wczesniej mieli oob, zastanawiajace jest to ze oni się rozkladali, zanim ja jeszcze się nie zglosilem się do WB. ;)
Ponadto oni nie musieli się ruszac, nie maja problemu ze 120 pojazdami na jednym heksie, bo rosjanie poruszajac się z miejsca w ktorym sa rozlokowani musza przekroczyc te limity. Do wczoraj zmiany w oob. Pozatym brak sprecyzowania od samego poczatku ze pomiedzy niepodzielnymi jednostkami można przesuwac pojazdy i ludzi. Co w przypadku szczególnie Rosjan ma znaczenie, bo oni nie stariali na uniwersalnosc jednostek a raczej na jednolitosc.

>>> Mapę mieli pierwsi bo Klod ja robił, Amapę samą w sobie dostałem od Idaho. OB pierwsi mieli Rosjanie a nie niemcy. Jako pierwsze skończyłem OB Rosyjskie i wysłałem je Idaho. To, że się póxno zgłosiłeś chyba nie jest moim problemem tylko twoim? Uwież że mieli takie same problemy z przepełnieneim heksów jak i wy tylko potrafili to rozwiązac i to bez zadawanai setek pytań (np: Wiggins). Błedy w Rosyjskim OB wynikały z mojego rozstrzepanaia, ale bez przesady one dotyczyły Artylerii a nie całości sił.

Wszystkim życze mimo wszystko miłej gry :-)

18.04.2003
22:34
smile
[57]

stary [ ZiP ]

Chłopaki!!!
ja też zgłosiłem się przedwczoraj i w ciągu 8 godzin musiałem zapoznać się z mapą, regulaminem, ogólnymi wytycznymi dowodzących, uzgodnić skład przydzielonych mi sił i wykonać ruchy. Naprawdę "się da".
Wyrwałem Wigginsa od jego obowiązków urodzinowych :(
Nie psujmy dobrej roboty naszych sędziów.
Zaczynajmy, zanim nam się dowódcy wykruszą!

PS Po przemyśleniach mam juz ZUPEŁNIE inną koncepcję moich ruchów w pierwszej turze, ale nie chcę wprowadzać zamieszania. Chcę po prostu zobaczyć jak się gra na poziomie strategicznym. Uważam, że będzie SUPER! a że się parę razy posprzeczamy? chyba WB jest tego warta!

18.04.2003
23:09
smile
[58]

Buczo_cm [ Mikado ]

Czy spotterzy będą radio czy zwykli ??

18.04.2003
23:35
[59]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

czyli stworzyc nowe oob – to nie prosciej było podac ze dysponyjemt 98 t34/85 tyloma a tyloma plutonami piechoty na Dpan i podzelcie to sobie, na powiedzmy, 30 jednostek ?

> nie bo ja bym się tego bardzo bał po 20 typów jednostek w jednej kompani. lub 500 pojedyńczych plutonów.
>> To w koncu mogę dowolnie pojazdy i plutony przesowac w ramach istniejacych jednostek ?
Bo raz mowisz tak raz tak, a nadodatek nie ma o tym nic w reg. Napisal bys to raz i porzadnie i nie było by zadnych niejasnosci
A tak zapewne zrobie po swojemu, tak jak ja to rozumiem. Najwyzej bedzies odsylal oob, trudno....


Oscarm – to po co były budowane samochody rozpoznawcze? I mysisz ze oni tylko jezdzili ? nie zatrzymywali się ? Nie wysiadali z samochodu popatrzec przez lornetke ? Bo tak wynika z tego co napisales ;)
Zgadzam się ze rozpoznanie z jadacego samochodu było gorsze, ze latwiej wpadal w zasadzke (po to drugi kierowca radioperator w Pumie z tylu), ale pieszy zwiad ile mogl zbadac terenu na piechote ? Srednio czlowiek porusza się z predkoscia 6ciu km na godzine, nie przystajac i za bardzo się nie rozgladajac. A gwarantuje Ci ze jakbys przebyl przez 4h 24km z ekwipunkiem to od polowy trasy patrzyl bys jednynie pod nogi i nie zauwazylbys tez wiele.
Zwiad w sumie jest po to by nawiazac kontakt z nieprzyjacielem, a jak nawiazesz to zwiewasz, a pozniej zastanawiasz się co do ciebie strzelalo. Ponadto zarówno pieszy jak i zwiad z samochodu to polegal na dotarciu do jakiegos punku obserwacyjnegi i obserwacji czy nie ma wroga!!
Tyle tylko ze my mowimy o martwym przepisie, bo w reg. i nigdzie indziej nie ma nic wiecej o na temat zwiadu. Zas w oob jest jednostka zwiadowcze liczcej kilkanascie wozow, ktorej nie można podzielic na nic mniejszego, a kto robil zwiad kilkunastoma samochodami w jednym miejscu? Podobnie z samolotami rozpoznawczymi – sa?
Bo w oob nic o niech nie ma., a w regulaminie jest o nich wzmianka, ale i tak nikt nie wie jak ich uzyc.

> jak uda mi się przekonac ludzi do wydawanai rozkazów w Corelu to zgodzę siena podzielenie jednostek zwiadowczych na plutony i wtedy problem zostanie rozwiązany. Tylko że obsługa Corela jest bardziej złorzona niż Excela, ale zato 7 wersja jest darmowa (przynajniej była w wielu gazetach za darmo.

>> Widziesz i tu jest caly problem – ja mowie o jednostkach rozpoznawczych i możliwych rozwiazaniach, a Ty chrzanisz o Corelu.
A co to ma do rzeczy? I tak nikt przy zdrowych zmyslach nie będzie rozgrywal potyczki jednego czy dwu samochodow zwiadowczych z regularna jednostka, bo po co ? Skoro po pierwszym strzale grajacy takim reconem zwieje z mapy ? Taki zwiad ma na celu nie rozpoznanie z czym mam do czyniena, a sprawczenie czy znajduje się tam jakies wrogie jednostki. I czy można isc przez ten teren na move fast czy na hunt mowiec jezykiem CM.
Chodzilo mi o to ze jak piszesz o zwiadzie to bądź konsekwentny i niech jednostka zwiadowcza ma jakies dodatkowe mozliwosc, reprezentowane przez np. widocznoscia na 3 hexy.
Na to rozwiazanie obruszyles się ze przez lornetke nie widac co jest za siedmioma kilometrami lasu, a jak zwykla jednostka widzi na jeden hex przez las to co tez przez lornetke? Oczywiste jest ze w rzeczywistosci polazby pluton lub dwa by nawiazac kontakt z wrogiem, a do tego jakos Corec Ci nie potrzebny?
Mamy tu uproszczenia bo inaczej to nikt nie chialby w to grac, bo jaki sens rozmieszczac wszystkie swoje wojsko stojace na hexie po to by jedynie ostrzelac jakis pluton który zaraz się wycofa ?
A co z tymi samolotami rozpoznawczymi ? Znow nie odpowiedzales!

Zrobilbys porządek w tym regulaminie, i albo doprecyzowal o tym zwiadzie żeby nie było niejasnoci, albo to wypieprzyl w czorta żeby nie zaciemnialo sprawy!!!



Oscarm przyjnij zasade ze o zmianch powiadamiaj mailem – duzo pracy to nie kosztuje a tak będziesz miał pewnosc ze o nich wiedza wszycy. A na forum latwo jest cos przeczyc.

>>>>Dzieki graczą niestety jest z tym problem. Bo niekótrzy w ogóle nie raczą się do nmie zgłosić i dopoiero po fakcie dowiaduję się że ktoś gra. Dlatego przyjełem że wszystkie informacje są podawane na Forum.

To wysylaj tym którzy podali, jak ktos nie podal to jego strata. A tak to po jakiego groma to wypisywalem swój mail na forum?

Zastanawiajace jest to ze niemcy mieli pierwsi mape, zastanawiajace jest to ze duzo wczesniej mieli oob, zastanawiajace jest to ze oni się rozkladali, zanim ja jeszcze się nie zglosilem się do WB. ;)
Ponadto oni nie musieli się ruszac, nie maja problemu ze 120 pojazdami na jednym heksie, bo rosjanie poruszajac się z miejsca w ktorym sa rozlokowani musza przekroczyc te limity. Do wczoraj zmiany w oob. Pozatym brak sprecyzowania od samego poczatku ze pomiedzy niepodzielnymi jednostkami można przesuwac pojazdy i ludzi. Co w przypadku szczególnie Rosjan ma znaczenie, bo oni nie stariali na uniwersalnosc jednostek a raczej na jednolitosc.

>>> Mapę mieli pierwsi bo Klod ja robił, Amapę samą w sobie dostałem od Idaho. OB pierwsi mieli Rosjanie a nie niemcy. Jako pierwsze skończyłem OB Rosyjskie i wysłałem je Idaho. To, że się póxno zgłosiłeś chyba nie jest moim problemem tylko twoim? Uwież że mieli takie same problemy z przepełnieneim heksów jak i wy tylko potrafili to rozwiązac i to bez zadawanai setek pytań (np: Wiggins). Błedy w Rosyjskim OB wynikały z mojego rozstrzepanaia, ale bez przesady one dotyczyły Artylerii a nie całości sił.

Tak ale ja miałem malo czasu na zapoznanie się z reg. Wyjasnieniem niescislosci i watpliwosci. Ja nie pchalem się na DD po prostu nie było chetnych. A jak tego nie zrobie lub zrobie zle to nie tylko ja będę cierpial.
Mowisz ze mieli takie same problemy ? To znaczy ze albo maja duzo mniej miejsca do rozstawiania, co jest dziwne bo rozstawiaja się w kilku miejscach, albo maja co najmiej tyle samo wojska co my, co tez jest dziwne bo to my mamy atakowac ;/

Ciezko się z Toba dogadac bo nie wyjasniasz watpliwosci tylko atakujesz fakt ich powstania.
Pozatym raz mowisz tak a raz inaczej.
A jak cos wyjasniasz to znow nie do konca :/

Podsumujmy:
1.Nadal nie wiem jak jest ze wsparciem arty, jaka jest najmiejsa liczba konkretnych dzial aby udzielic wsparcia z poza mapy np. w wypadku jak masz tylko 3mozdzieze 81 a co jak tylko 1?
2.Nadal nie wiem jak jest z rozpoznaniem – dziwny przepis o rozpoznaniu – „Dodatkowo rozpoznanie mogą prowadzić jednostki rozpoznawcze (tylko uwzględnione do tego celu w OB.). Rozpoznanie prowadzą tylko na hexach po których się poruszali. Dla jednostek dysponującymi oddziałami piechoty Istnieje 100% szans na wykrycie czy w ogóle na danym hexie znajduje się przeciwnik, 50% określenie rodzaju jednostek i 25% na określenie ilości i rodzaju jednostek. Dla jednostek rozpoznawczych wyposażonych tylko w pojazdy współczynniki te są 2 razy mniejsze.” I pal go szesc z rodzajem jednostki rozpoznawczej – po prostu nie wiadomo jak to dziala – bo z tego wynika ze mam rozdeptac hex na którym stoi npl jednostka zwiadowcza zwiadem – bezsens
3. Tak naprawde nadal oficjalnie nie wiem jak się roztawic – brak tego w regulaminie – na gebe dwa hexy od Garwolina. Przypuszcalnie tak samo niemcy – dwa hexy od miast gdzie stacjinuja ale tego tez na pewno nie wiadomo.
4. Brak uscislenia jak liczone jest wsparcie arty i lotnictwa w przypadku zastosowania wspolczynika do obnizenia liosci wojsk w bitwie w CM.
5. Brak aktualnej informacji do graczy na maila – to po kiego czorta potrzebowales maile?

Wszystkim życze mimo wszystko miłej gry :-)
Ja również, chociaz coraz czarniej to widze ;/
No coz przyszlo zasiadac do gry bez konkretnych regl, dobrze ze nie gramy w pokera na pieniadze. :)

19.04.2003
01:42
smile
[60]

oskarm [ Future Combat System ]

Gdybyś od razu stawiał konkretne pytanai to i takie bys dostał odpowiedzi.


1) W takim wypadku od spottera będzie odejmowana ilość amunicji tak aby jej mniejsza liczba równoważyła mniejszą liczbę luf.
2) Jest tak jak było napisane w zasadach. Jednostki rozpoznania wycofujące się z mapy CM nie ponoszą strat w wyniku pościgu.
3) Czy ty naprawdę nei potrafisz tego zrozumieć? czy żebyś wiedział ja wygląda trójkąt to trzeba ci podać wszystkie boki i kąty? czy wystarczą tylko trzy dowolnie wybrane? Mozesz sieustawić w Garwolinie i w promieniu 2 heksów od niego. Niemcy mieli sieustawić w promieniu jednego heksu od swoich wyznaczonych pozycji.
4) chyba jest oczywiste że straty będą mnożone przez ten sam współczynnik co były dzielone jednostki.
5) Żebyś mógł dostać plik z bitwą!

Od kiedy na wojnie sa konkretne reguły?

Corel przyspieszy mi kompilowanie waszych rozkazów i umożliwi mi robienie map z aktualną sytuacją. Polegałoby to na tym że poprostu stawialibyście kreski przez heksy. Weliminowałoby to pomyłki przy muneracji heksów i umożliwiło by podział jednostek rozpoznawczych na plutony.

Co do podziału jednostek: Zostało to zaznaczone w formulażach które jednostki mozna podzielić między inne odzaiły. Dodatkowo rosjanie mogą podzielić miedzy inne odziały samochody pancerne z rozpoznania.

Mam nadzieję że to twoje ostatnie wątpliwości. Bo dzisiaj więcej czasu poświęciłem na ich wyjaśniani niż na sama WB. :-(

19.04.2003
01:44
[61]

oskarm [ Future Combat System ]

Buczo ---> Radiowi

19.04.2003
14:14
smile
[62]

stary [ ZiP ]

Oskarm -> minęła 12... rozumiem, że otrzymałeś wszystkie rozkazy? kiedy będą wyniki?? w jaki sposób będxiemy o tym powiadomieni? rozumiem, żę nie na forum, tylko Niemcy osobno, Rosjanie osobno

19.04.2003
14:19
smile
[63]

Idaho [ Centurion ]

Jako GD Rosjan chciałbym się jednak ustosunkować do kilku spraw:

1) Przede wszystkim całe to opóźnienie to z pewnością w dużej mierze moja wina; prawdopodobnie mógłbym uciąć w zarodku wszelkie dyskusje dotyczące zasad i niejasności i tym samym znacznie przyspieszyć rozpoczęcie gry. To jednak odbiłoby się negatywnie na jakości wydanych rozkazów, co dla atakujących miałoby fatalne skutki. Być może Niemcom nie przeszkadzało, że działają w nie do końca jasnej sytuacji, ale ich rola jest łatwiejsza - nie muszą w końcu forsować rzek ani obliczać odległości, które koniecznie powinni w danej turze przebyć.
Bardzo mnie też cieszy dociekliwość Coruma i Raha - zwrócili oni bowiem uwagę na kilka nieścisłości, których sam bym prawdopodobnie nie zauważył, a które, jak już pisałem, mogłyby stanowić kość niezgody w przyszłości. Lepiej więc zacząć 2-3 dni później, niż przerywać w połowie rozgrywki.

2) Z drugiej jednak strony uważam, że czas od otrzymania zasad, mapy i oob (niekoniecznie w tej kolejności) był zdecydowanie zbyt krótki; zauważcie, że w bitwie w takiej skali powinno go być co najmniej o tydzień więcej - na wyjaśnienie wszelkich niejasności, dogranie zasad oraz OOB i to w spokoju, a nie w atmosferze przepychanek i ponagleń.

3) Z tego co wiem ostateczne rozkazy lada moment trafią do Sędziego, a bitwa wreszcie ruszy. Mam nadzieję, że wszelkie wątpliwości dotyczące zasad będą rozwiązywane przez Oskara w sposób jak najbliższy rzeczywistym zachowaniom; mam też nadzieję, że ani Niemcy, ani Rosjanie nie zastosują taktyki ogromnej koncentracji sił, bo to zabierze dużą część przyjemności oraz pozbawi możliwości gry dowódców poszczególnych pododdziałów.

4) Na zakończenie pewna ciekawostka - w WB CMBO Niemcy też od dawna są gotowi, a alianci marudzą... w końcu w ich naturze jest sławetny ordnung. Nie rozumiem tylko jednego - przecież wiedzą, że w końcu tę wojnę i tak przegrają. Więc po co przyśpieszać moment klęski??

19.04.2003
14:20
[64]

Kłosiu [ Senator ]

Nie wyrobie sie dzis z tymi rozkazami raczej. Prosilbym albo o zmiane na stanowisku dowodcy, albo o cierpliwosc do wtorku, bo niedlugo wyjezdzam na swieta do rodzinki :(

19.04.2003
14:28
[65]

Idaho [ Centurion ]

Kłosiu - odezwij się w takim razie zanim pojedziesz; przejmę najwyżej twoje obowiązki przy pierwszym ruchu. Daj znać

19.04.2003
18:31
smile
[66]

Zenedon [ Oi! Boots&Braces Oi! ]

Oskarm ---> Ciebie też dotknela epidemia dysleksji?

19.04.2003
19:52
smile
[67]

oskarm [ Future Combat System ]

stary --> niestety dostałem tylko rozkazy od III KPanc.
Idaho --> We wstępie do zasad nakreśliłem chyba dosyć jasno cele obu stron i IMO z nich wynika ze to obie strony muszą atakować zeby wygrać.
Zenedon --> Niestety tak, a szczególonie pisząc na kompie ;-(

Do jutra wieczorem powinny być gotowe bitwy które wynikną a ruchów III KPanc (o ile wynikną)

19.04.2003
22:17
smile
[68]

Hauptman Corum [ Centurion ]

HAHAHAHAHAAHHAHAHAHA!!!
Po 3 miesiacach nieobecnosci wrocilem!!
Udalo mi sie wkoncu zalogowac, teraz Oskarm postaram sie nie zostawic na Tobie suchej nitki :).
Ok, to bylo w unieisieniu :)
Teraz wkoncu moge przekpoiowac calego mojego majla, by ogol tez mogl to przeczytac - skoro nawet nie raczysz odpowiadac listownie, tylko liczyc, ze kazdy zaglada na form.
List ma 3 dni, wiec moze byc troche przestarzaly:
"Witajcie!!

Wraz z Rahem postanowilismy nie wysylac oob ze wzgledu na niescislosci
w zasadach, to bylo z im potwierdzone, reszta tej wypowiedzi bedzie
tylko moim zdaniem gdyz tego z nim nie konsultowalem.

Otoz, uznalem, ze szkoda mi przesiedziec pare godzin nad oob, nie
majac w zasadach paru waznych wyjansien.

powolujac sie na rozmowe z Oskarmem na gg, wiem juz, ze miaru ruchu
calego zgrupowania jest najwolniejsza jednostka. Czyli wychodzi na to,
ze kazdy tank batalion rusza sie jak jednostka ZMOTORYZOWANA, a nie
ZMECHANIZOWANA, gdyz ma na swoim skladzie 1 BA i 1 M5, po glebszym
zastanowieniu nachodza mnie watpliowsci po co jest tabelka ruchu dla
zmechanizowanych w taki razie.

Teraz przytocze mysl Raha, ktory zaczal sie zastanawiac, czy po drodze
pojazdy zmotoryzowane nie byly szybsze niz zmechaniozwane, na to
pytanie nie bylo mi trudno odpowiedziec, wystarczy ze przypomnialem
sobie widok BA smigajacego na fast move po drodze w ktorejs z bitew...
szczegol... jednak okazuje sie, ze toto nawet potrafi opoznic czogli -
bo ma kolka... to jakby zupa byla za slona :p

Dalsza luka w zasadach podstepnie wykorzystana przez Raha - dlaczego
niby nie ammy zgromadzic wszystkiego na ejdnym heksie i takim jezem
uderzyc na Warszawe?? bo skoro szkopy maja juz na swoim skladzie te
240 panther A, to po co ryzykowac starcie na innych warunkach, nizli z
naszymi 1500 t34??

Wracajac do zmechanizowanych, to anwet jesli bataliony czoglow
ruszalyby sie jak zmechanizowane, to nie ma rekonu, ktory moglby
dotrzymac kroku im (nie mowiac o wyprzedzeniu), gdyz jedyny rekon
zmechanizowany 10 t70 jest w odzziale z paroma "kolowcami"... wiec
wiemy juz co tu sie dzieje....

Poza tym naszla mnei nowa zlota mysl... dlaczego anwet rekon kolowy
mialby byc wolnijszy od zmechanizowanych, przeciez podstawowym
zadaniem rekonu bylo dojechac do npla, rozpoznac i zwiac, no ale jak
by mogli zwiac, jesli kazdy zlom na gasienicach jest wg zasad szybszy
od BA????? zreszta nawet nie jest chyba w instrukcji nic wspomniane o
jakis specjalnych wlasciwosciach rozpoznania typu widzi na 3 heksy,
wykrywa dokladniej itd.
cytat:
"Dodatkowo rozpoznanie mogą prowadzić jednostki rozpoznawcze (tylko uwzględnione
do tego celu w OB.). Rozpoznanie prowadzą tylko na hexach po których się poruszali.
Dla jednostek dysponującymi oddziałami piechoty Istnieje 100% szans na wykrycie
czy w ogóle na danym hexie znajduje się przeciwnik, 50% określenie rodzaju jednostek
i 25% na określenie ilości i rodzaju jednostek. Dla jednostek rozpoznawczych
wyposażonych tylko w pojazdy współczynniki te są 2 razy mniejsze."

ok czyli rozumiem, ze zeby recon cos rozpoznal, to musi nbajpierw
przez to przejechac :) "tylko na hexach po których się
poruszali.". Juz sobie wyobrazam jak zgodnie z zalozeniami relizmu
pare BA-64 przejezdza miedzy zedami szkopskiego wojska, po czym je
dopiero rozpoznaje, zreszta tylko po co, jak kazda puszka z wojsk
npla moze za nimi spokojnie ruszyc, dogonic i zniszczyc. No ale tak
jest w zasadach zapewniajacych grze ralizm.

"Dla jednostek rozpoznawczych
wyposażonych tylko w pojazdy współczynniki te są 2 razy mniejsze."
To juz zupelnie przechlapane, zastanawiam sie po co niemcy w takim
razie budowali te swoje slawne pumy... jesli one mialy o polowe
mniejsza wartosc rozpoznawcza od piechoty, zreszta co rozumeimy pod
pojeciem "wyposażonych tylko w pojazdy" przeciez w kazdym z nich
siedza ludze!! Nie mozemy byc tacy brutalni i o tym zapominac, oni
tez maja oczy, to nie jest najnowsza technologia bezzalogowych
amerykanskich samolotow rozpoznawczcyh!!, zreszta jaki bylby sens
budowania pojazdow rozpoznawzych, jesli piechota na czolgu (wszak
czolg szybszy, a piechota lepiej widzi) jest lepszym reconem i moze
wg zasad "wykryć obecność nieprzyjacielskich jednostek w zasięgu 1
heksu" wiec i tak lepiej, bo nie na heksah "po których się
poruszali"


a i domagam sie, mam nadzieje, ze ktos moglby mnie tu poprzec,
przeslania ostatecznych zasad ma majla w wordzie, z dopiskeim, ze sa
one ostateczne. Mam modem i nie odwiedzam czesto stron z cm i gdyby
nie Rah, to bym zastosowal sie do zasad "zasady WB3" nadeslanych mi
przez Idaho dnia 13.04.03., gdyz nikt mi nie wspomnial az do
wczoraj, ze gdzies tam, ktos tam stworzyl suplement.

na koniec: wiem Oskarm, ze niby powiedziales, ze mozemy anmieszac w
tych jednostkach, jesli cos nam nie pasi, ale wyraznie zakazales
tworzenia nowych. A moze nie pomyslales, ze ja np. w excelu nie
uniem pracowac?? ;p. Znaczy umiem, ale nie na tyle, zeby poradzic
sobie z ta po... dziwna tabela, bez tworzenia nowych jednostek, bo ciagle
mi cos za duzo sie przesowa lub za malo.... w WB BO bym sobvie
poradzil, ale tam nawet tabelka jest tak roziwazana, ze nie ma
potrzeby ic dzielic. Zreszta tam recon rusza sie tyle co
mechanized, a widzi na 3 heksy...

Ok, koncze bo wena mnie opuszcza, jesli ktos uwaza, ze powody, ktore
przedstawilem, by wytlumaczyc, dlaczego nie podsylam oob sa
niewystarczajace i odwazy sie mnie oskarzyc o uchylanie sie od
obowiazku to... prosze bardzo, moze zajac moje miejsce, jesli reszta
sie zgodzi, niech sie sam pomeczy, ja nie chce opozniac, a jedynie
otrzyamc zasady czytelne, wg ktorych wystarczy ze raz wypelnie oob i
bede wiedzial, ze zrobilem to porwanie.

NO I APEL DO WSZYSTKICH - JESLI WIDZICIE JAKIES NIESCISLOSCI, TO
PORUSZAJCIE JE W TYM MAJLU, JESLI TO MA RUSZYC, TO NIECH KAZDY
WYPOWIE SA NA TEMAT NIEDOPRACOWAN, KTORE ZAUWAZYL, WSZAK CO PARE
GLOW TOWARZYSZY TO NIE JEDNA :)

p.s. A SKORO ANM TAK ZALEZY NA REALIZME, TO MOZE KTOS MI WYJASNIE,
DLACEGO MAMY TAK MALA PRZEWAGE W ARTY?????"

20.04.2003
14:26
smile
[69]

Hauptman Corum [ Centurion ]

Po przestudiownaiu pobieznie widze Oskarm, ze sie czepiasz szczegolow i nic nie wykasniasz :/
To moze bys wyjanil jak sie porusza ZB recon coy, nie ma nigdzie napisane, ze sa motorized, a maja na swoim skladzie 9 recon c squad (pewni + 3pl i 1 coy) i 3 recon a sq (pewnie + pl hq) wiec wychdozi nam ze oni moga sie zmiescic na 29 M3, a nie jak maja na przydziale 11, czyli jaka to jest jednostka?? pol zmotoryzowana?? ten problem jest jeszcze dla mnie wazny dlatego, ze przerabiam oob i nie wiem, czy mam przydzielac 3 recon a sq 7 czy tylko 3 M3, to samo tyczy sie M5 - miesci on co prawda caly sq, ale nie wiem czy mam uwzgledniac plhq, ktorych i tak w oob nie ma , czyli tez nie wiem czy przydzielic 3 czy 4 M5?? No i jak to jest z tym realizmem????

20.04.2003
14:29
[70]

Hauptman Corum [ Centurion ]

Ale zdaje sobie sprawe, ze szybko tu nie zajrzysz i nie wyjasnisz mi tego, wiec potraktuje sprawe tak:
zaloze ze wszystkie sily sa zmotoryzowane a M3 i M 5 to jedynie dodatki, wiec bede je przydzielal jako wsparcie, jesli sie myle i cala moja robota okaze sie ch. warta, to mam zamiar darowac sobie WB BB, a przy okazji
Wszystkeigo najlepszego dla wszystkich zolnirzy na wszystkich frontach :)

20.04.2003
17:03
smile
[71]

oskarm [ Future Combat System ]

Corum ---> ZB Recon Coya nie wolno ci dzielić! Porusza się jak jednostka zmotoryzowana.

Już o tym pisałem, że w jednostkach piechoty zmotoryzowanej nie wyszczególniałem ciezarówek i są one na wyposarzeniu domyslnie podobnie jak Coy i Pl HQ

20.04.2003
17:20
smile
[72]

Buczo_cm [ Mikado ]

Panowie to jest chore! Właśnie gram z Koniewem TCP/IP symulowaną walkę z WB. Na mapie jest zaledwie 60 pojazdów i prawie 2 kompanie piechoty. Walka trwa już ponad 2 godziny a my jesteśmy na 4 turze. Wole nie myśleć co by było gdybyśmy mieli po 50- 100 pojazdów plus wsparcie. W takim stanie gra jest praktycznie pozbawiona sensu. I nawet nie ma co tu mówić o zdrowym rozsądku przy koncentracji jednostek tylko nawet nie ma gdzie te jednostki umieścić chyba że byśmy się umówili na wojnę pozycyjną i rozstawili jednostki wzdłuż lini frontu ;PPPP
To koniec teraz możecie mnie zmieszać z błotem.

podpisano sfrustrowany Buczo

20.04.2003
17:31
smile
[73]

Buczo_cm [ Mikado ]

Aha i jeszcze mnie naszło. jest to trzecia WB, w związku a tym mam pyatnie czy któraś wczesniejsza doczekała się końca a jesli tak to kto wygrał ?
(domyślam się że to były bitwy CMBO)

20.04.2003
17:32
[74]

oskarm [ Future Combat System ]

Buczo ---> w zasadach jest punkt mówiacy o mozliwości zmniejszenia ilości jednostek, czemu z niego nie korzystać? Po drugie takie duże bitwy lepiej grać PBeM

20.04.2003
18:05
smile
[75]

oskarm [ Future Combat System ]

1) Ponieważ wiadomo że należy jak najmniej zmianiać istniejące już zasady które generalnie są moim skromnym zdaniem dość dobrze pomyślane , mam kilka pytań które wynikły z planów moich ruchów. Zwiad można prowadzić co najmniej plutonem ale jak zaznaczyć że wysłano gdzieś taki pluton bez tworzenia nowej jednostki i jak go oznaczyć ewentualnie. Np 5SS R3 Arm. Rec. Coy ma 14 Sdkfz 251 ale ja chcę wysłać na określonym kierunku 1 pluton na zwiad. Jak to wykonać technicznie w tabeli ruchów nie tworząc nowej jednostki?

>>>W tej turze tego nie można zrobić trzeba to niestety zrobić całą kompanią :-( Wynika to z moich ograniczeń psycho fizycznych :-(
W następnej turze zostanie zmieniony sposób wydawanai rozkazów. Będzie to wyglądało tak, że formulaż w Excelu będzie tylko informacja o aktualnych stanach jednostek. Rozkazy będę wydawane graficznie na mapie w Corelu (program w wersji 7.0 i wcześniejszych jest darmowy, widzaiłem go w kilku gazetach). Ma to kilka zalet:
- Brak pomyłek w mumerowaniu heksów,
- Szybsze przetwarzanie rozkazów przezemnie (poprostu będę kopiował wasze rozkazy na jedną mapę i od razu będe miał rozeznanie w sytuacji, szybko będę mógł rozesłac bitwy itd.
- Będe tworzył mapy z wykrytymi jednostkami wroga itd.
- Wydawanie rozkazów będzie przyjemniejsze (poprostu przeciaganie lini po heksach a nie wypisywanie numerów heksów)
- Znikną problemy z jednostkami rozpoznawczyni, każdy pluton będzie działał osobno.



2) Czy jak taki zwiad wpadnie na pole przeciwnika to co decyduje czy rozpoznał czy np toczy walkę przykładowo pluton wpada na batalion piechoty i czołgów. Walczy czy uznaje się że spotkał wroga ocenił że siły są duże i wycofał się. Jak to wpływa na ruch przeciwnika i czy pozwala jeżeli jest to w połowie drogi na informacje zmiaeniające ruch innych jednostek jeszcze w tej samej turze. Chodzi mi o informację zę gracz może na określonym odcinku poprawić ruch jednostek w zwiazku z radiowym meldunkiem zwiadu o spotakaniu z przeodu atakujących dużych sił przeciwnika.

>>> Jeżeli jest to samodzielny pluton to bedzie dostawał jakąś informacjeo wrogu i uciekał z jakimiś możliwymi stratami. Jeżeli jednostka będzie większa to będzie dochodzic do bitwy.


Jak oznaczyć oddelegowanie dwóch baterii stugów do wsparcia komp. piechoty włączyć ich do jej składu. Utworzyć jednostkę np: coś typu 2 i 3 bateria z 1 kompani. To samo co do PAKów. Mam na jednym heksie Paki a dwa dalej batalion piechoty. Chcę im dać 6 Paków (jeżeli się nie mylę bateria liczyła 3 działa). Jak to zrobić zaznaczyć ich ruch wpisać że są do dyspozycji tej jednostki piechoty.Ja wiem że tujest i tak dużo komplikacji ale trudno działać jednostkami po 20 Panter a obecnie nie bardzo rozumiem jak mógłbym nie tworząc nowych jednostek zaplanować ruchy aby na określonych heksach stanęły siły o zaplanowanym składzie (uwzględniając jednocześnie zasadę o niepodzielności najmniejszych jednostek). Aby umieścić gdzieś pluton czołgów muszę dać rozkazy ruchu wydzielić go z kompani i potem ustawić w miejscu docelowym. Muszę stworzyć nową jednostkę lub ewentualnie włączyć w skład jednostki piechoty z którą mają współpracować tylko jak wtedy zaznaczyć skąd są te czołgi aby potem np wreóciły do macierzystej kompani. Odpowiedz może na forum lub aktualizuj regulamin bo ja trochę się pogubiłem obecnie w możliwościach rozdziału sił. Chyba nie muszę bronić się i atakować całą kompanią Stugów a obecnie zrozumiałem to tak że nie mogę utworzyć z niej 5 plutonów dla wspierania 5 kompanii piechoty. Podaj ewentualnie jak poprawnie podzielić te siły tak aby Sędziowie zaakceptowali ruchy.

>>> Takich sził nie mozesz dzielić. U niemców mogłeś podzielic tylko batalion AA w Dywizjach Panc.
Natomiast przy dzieleniu jednostek, które to moga zrobić. Nalezy sprzet posiadany przez jednostke wpisac bezpośrednio do innej jednostki, do której chcesz. Mozna to zrobić tylko raz i taka organizacja ma pozostać juz do końca bitwy. (znów kłopoty z ogarnięciem wszystkich takich zmian)

20.04.2003
23:01
[76]

Lt Ursus [ Generaďż˝ ]

Grałem na maksymalnie dużej mapie (ok 2.5 X 2 km) z komputerem za 15000 do 18000 pkt i raz jak miałem w domu dwa komputery zagrałem za tyle samo z kumplem. Mieliśmy po około 40czołgów ok 30-40 innych pojazdów i jakieś do 2 bat piechoty.Trwało to prawie cały dzień. W sumie można grać TCP i jak ktoś ma stałe łącze to jest to na max 2 dni tak naprawdę to tylko początek dużo zajmuje bo trzeba było ustawić ok 250 jednostek i ruszyć ich. Potem to już była wielka jatka.Taka bitwa ma swój urok. Przy takiej liczbie wojsk nie ma przypadkowości. Za 1500 pkt utrata 2 pojazdów może zdecydować o klęsce. Ja wygrałem w sytuacji gdy w jednej turze straciłem 6 Pzkw IV wychodząc do ataku z lasu bokiem do baterii dział. Dwie tury dalej zaskoczyłem wspierające piechotę shermany czterema panterami z 1300 m ( 5 knocked out). w normalnych warunkach utrata 5 czołgów w rundzie to klęska . tutaj to były nieudane wstępne ataki. Na froncie wschodnim na odcinkach uderzenia bywało po kilkadziesiąt czołgów na 1 km. Myślę że warto jednak spróbować paru takich dużych bitew zanim będziemy drastycznie dzielić siły. Jak walczyć 1/3 PAKa 40? lub poł lub podzielić na dwa trzy stugi? i co ma zostać 2 czy 1? Będzie to prawdziwy sprawdzian z umiejętności dowwodzenia.

22.04.2003
14:56
[77]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Mam pytanie -
1. co bedzie jak wycofam oddzialy przed walka ? podobno poniose straty ?
2. co bedzie jak wycofam oddzialy za mape w trakcie walki ? podobno bez problemu - strat nie bedzie?
3. Co bedzie w takim razie jak podejme walke i wycofam oddzialy wszystkie w 1-2 turze, zanim zobacza npla, albo tuz po tym ? Jesli tez bez strat, to mamy recepte co zrobic w pk 1. zeby strat nie poniec


Znowu bez sensu jest walka do upadlego w przypadku przewazajacych sil wroga - nigdy tak nie bylo. Jak wrogie oddzialy sie spotkaly to co najwyzej sie ostrzelaly, chyba ze mialy rozkaz nacierac, albo powstrzymac natarcie. A i tak w przypadku gdzy sily napla byly wieksze niz spodziewane to sie wycofywano. Nitk nie walczyl do ostatniego tanka czy plutonu.
Ale jak tak naprawde w naszej WB nie ma zadnego zwiadu, to bede pewnie bitwy do ostatniego czolgu....

22.04.2003
15:02
[78]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

Lt Ursus - dzielenie sil przez wspolczyniki to w/g tez bezsens.

W/g regulaminu jak podzielisz to zaokraglasz w dol wiec jak masz 2stugi a podzielisz na 3 to nie beedziesz mial zadnego :)
jak 5 pakow to na planszy pojawia sie jedynie 1
Prawdopodobnie tak samo z samolotami i wsparciem arty :)

22.04.2003
17:07
[79]

propor [ Pretorianin ]

Rah - > Co do zwiadu to może zastosować sprawdzone metody. tzn. Każda jednostka (bez zwiadu) "widzi" na odległość, jednego heksa, co sprowadza się że widzi tylko pola które przylegają do trasy jego ruchu. Natomiast zwiadowcze widzą na odległość 2 heksów a w miejscu postoju "odsłaniają" obszar o promieniu 3 heksów (jednak nie poza linie - strefę kontroli- przeciwnika). W ten sposób można zobrazowac działania zwiadowcze nie jeżdżąc pojedyńczymi samochodzikami po głównej mapie.

Zwiad mechaniczny -> traktowany był jako zwiad dalekiego zasięgu badał określone rejony w których zakładano obecnośc worga i zmykał. + Mobilność, zasięg, szybkość. - Nie w każdym terenie był jednakowo skuteczny, istaniała szansa że coś przeoczy.

Zwiad "ludzki" -> polegał na badaniu, bliskich terenów, chodziło już nawe nie o wykrycie przeciwnika tylko dokładne zlokalizowanie pkt. ogniowych itp. wchodziło w to również zdobywanie języka.

To takie ogólne różnice, jak widzicie każda z tych formaji miała jakieś zalety, i wady uzupełniane przez drugą formację.

Co do dużych bitew, nie da się ich uniknąć to może sposobem?? Jak wiadomo każda duża bitwa dzieli się na serię mniejszych potyczek. Może pociągniemy w tą stronę???

22.04.2003
19:12
smile
[80]

oskarm [ Future Combat System ]

Rah ---> Przecież dzisiaj rozmawialiśmy na ten temat na GG. Czy ty nie kumasz tego co do ciebie mówię? Przecież ci mówiłem że nei pioniesiesz strat e wycofujacych siejednostkach tylko wtedy gdzy zostawisz cześć jednostek, które bedą dostatecznie długo walczycna heksie.

Rah ---> ale dlaczego wtedy nei użyć podziału przez 2? Jeżeli któraś ze stron nie bedzie chciała siezgodzic na współczynnuk podziału to gramy bez dzielenia sił. (ja tylko dobam o wasze zdrowie bo wiem ze niektórzy z was nie lubią dużych bitw)

propor ---> z kilku względów ie pójdziemy w tą stronę z bitwami. Wyobraż sobie dzielenie bitwy nad rzekao most. Na jednej mapie bedzie most a na drugirj sama rzeka. jaki jest sens walki o heks którego nie można przekroczyć cześcią sił?

propor ---> od 2 tury szykują siepewne zmiany w zasadach i bęą one dotyczyć też szybkich jednstek zwiadowczych.

23.04.2003
08:35
[81]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

oscarm - wiem ze, rozmawialismy na GG, ale dzieki forum nie tylko mi rozwieja sie watpliwosci :)

mnie sie te wspolczynniki po prostu nie podobaja, ale faktem, tez jest ze nie bardzo wiem jak to rozwiazac :/

ja bym sie sklanial ku podejsciu propora - kazda ze stro wydzielila by jakas czesc swoich sil i doszlo by do walki, pozniej w zaleznosci od rozwoju albo cala grupa by sie wycofala, albo dolaczyla do walczacych. W rzeczywistosci oprocz szturmow to raczej nikt nie walczyl wszystkim co mial. Ale to by przeciagnelo czas trwania calej zabawy.

Tak jak przewidywalem - pojawiaja sie zmiany w trakcie gry, akurat zwiad na samym poczatku bardziej by sie przydal rosjanom, bo nikt nie atakuje w ciemno, najpierw usiluje sie rozpoznac przeciwnika. Natomiast pozniej zwiad potrzebny jest i niemcom - zeby dowiedziec sie gdzie sa rosjanie i gdzie trzeba wzmocnic obrone..... Niechcacy faworyzujesz niemcow. Tymbardziej ze urosjan pozwoliles wlasnie przemiescic w ramach jednostek tylko zwiad..

Oby nie okazalo sie takz tymi zasadami, ze po rozdaniu kart i wymianie ich, ktos stwierdzi, ze nie gramy w pokera, tylko w makao.....

23.04.2003
09:59
[82]

propor [ Pretorianin ]

Oskarm-> He He, akurat jeśli chodzi o most to prosze bardzo niech ktoś spróbuje przepchnąć taką masę mięcha i złomu ,przez wąziutkie gardziołko mostu, pod ostrzałem arty :)).

W tym przypadku dzielenie bitwy na "drobne" ma tylko uzasadnienie gdy jednosta walcząca na mapie bez mostu ma sprzęt pozwalający na przeprawę. Jeśli jednostce uda się przeprawić (sama piechota) tworzy przyczółek i jest narażona na kontrataki, co skutecznie osłabia obornę samego mostu. Po sforsowaniu w ten sposób rzeki, można następną bitwę rozegrać, w ten sposób, że na mapę z mostem będą wkarczały wojska od strony zdobytej.

Wiadomo że przeciągnie to całą WB ale to sam miód... Same duże bitwy przestaną być "płaskie" i uzyskają inny wymiar, dodając kolorytu WB.

Zresztą nie chcę mącić...

WSZYSCY ZAINTERESOWANI-> Tak naprawdę nie liczy się kto wygra, liczy się dobra zabawa. Od samego początku było wiadomo że przepisy są w trakcie rozbudowy, i że podczas całej gry trzeba będzie je modyfikować. Ja bym poszedł w stronę rozbudowy a nie upraszczania. Możemy stworzyć solidny fundament na którym będą powstawały następne Wielkie Bitwy, do tego potrzebna jest jednak cierpliwość i dobra wola wszystkich grających. Poza tym z doświadczenia wiem że nigdy nie wynika nic dobrego ze spierania się z Mistrzem Gry :))))))))

23.04.2003
14:37
smile
[83]

RMATYSIAK [ Konsul ]

Witam
1) kiedy startujecie ?
2) mozna zostac reporterem ?
Poz RM

23.04.2003
15:37
smile
[84]

propor [ Pretorianin ]

RMATYSIAK - > ad1 ) Już wystartowaliśmy!!! :))
ad2 ) Czemu nie?? Musisz się skontakotwać z Głównodowodzącymi a oni udostępnią Tobie materiały propagandowe, ewentulanie zezwolą na wywiad z którymś z generałów dywizji, lub zwykłym szeregowym wycieruchem...
Głównodowodzący po stronie niemieckiej to Klod. Wykaż się reporterskim węchem i znajdź jego maila lub nr. GG.
Po stronie radzieciej nie wiem kto jest GD, pod koniec bitwy pewnie się dowiem jak będe przetrząsał ruiny sztabu czerwonych :))

23.04.2003
16:15
smile
[85]

oskarm [ Future Combat System ]

Rah ---> oki wybaczam :-)

Już mówiłem ze w tej WB obie strony mają ofrnsywne zadania, więc wcale to nie faworyzuje niemców.

propor ----> święta prawda, ale ja nie jestem z tych co się mszczą :-) Spieranie się z mistrzem może być grożne jeżeli mistrz wykryje, że osobnik nie przeczytał zasad i się spiera. Jeżeli jednak spór dotyczy meritum to nigdy nie będę za to karać :-) (do puki starczy cieprlowści) ;-)

23.04.2003
16:44
[86]

Lt Ursus [ Generaďż˝ ]

Propor--> w pełni popieram twierdzenie że ewolucja i rozbudowa zasad może się tylko przyczynić do stworzenia następnej doskonalszej Wielkiej Bitwy i uważam że trzeba wprowadzać racjonalne poprawki. Zadaniem sędziego będzie nie faworyzowały obecnie jednej ze stron. Myślę że jak dogramy tą bitwę i usprawnimy sposoby sprawnego kierowania jednostkami i metody sędziowania (myślę o ogarnięciu całości) oraz przepisy to można zrobić kolejną naprawdę wielką bitwę( że nieśmiało zasugeruję - Operacja Barbarossa).:-)))

23.04.2003
19:17
[87]

oskarm [ Future Combat System ]

1. faza nawały artyleryjskiej jest przed fazą ruchu, więc nieprzyjaciel odczuje skutki nawały niezależnie od tego czy w drugiej turze będzie chciał się ruszyć slami siedzącymi w G.K. czy nie?

>>>Jego ruchy zostaną ograniczone, ale nie ważne czy siebędzie ruszać czy nei poniesie straty


2. i analogicznie: nawale nie ulegają oddziały, które w danej turze dopiero wjadą do miasta?

>>> zgadza się.


3. czy oddziały, na które spadła nawała artyleryjska oprócz opóźnień w ruchu mają inne straty, np. w amunicji, morale czy wytrzymałości?

>>>>Tylko w liczebności (chcecie sędziego zamczyć na śnierc ;-) )


4. w mieście pojedyncza nawała powoduje 5% strat, tzn. w przypadku 6 baterii to się sumuje do 30% strat czy liczy się jako X*0,95%*0,95%*0,95%*0,95%*0,95%*0,95% czyli około 26,5% strat?

>>>>Mówiac szczerze, to się nad tym dogłędnie nie zastanawiałem. Zastanowię sie w długi weekend i zostanie to przed 2 turą opublikowane.


5. jeśli w tym samym mieście znajdują sie moje oddziały to one też ponoszą straty czy też artylerzyści umieją strzelać tylko w określoną część miasta?

>>>>zależnie jaki obszar będą zajmowac ale przyjmuję że strzelają dosyc celnie. Jezeli twoje jednostki są w odpowiedniej odległości od wroga to nie ponosa strat, jezeli juzto jakieś niewielkie.


6. czy w tej samej turze artyleria może przeprowadzać nawałę i wspierać własne jednostki? o to pytał już Rah albo Corum na Forum, ale nie zauważyłem odpowiedzi...

>>>>nie (co jest wyrażnie napisane w zasadach) grrrrrrrrrrrrr


7. czy nawała artyleryjska może zniszczyć most na rzece taki jaki stoi w Górze Kalwarii? i czy zależy to od kalibru dział? od spotterów, którzy np. stoją w Górze Kalwarii i mogą naprowadzać ogień artylerii?

>>>> Nie zastanawiałem się nad tym, ale z histori wiem ze takie próby były mało skuteczne np: Remagen



Ursus ---> ty megalomanie ;-)

24.04.2003
01:06
[88]

Rah V. Gelert [ Generaďż˝ ]

oscarm - mysle ze po rozpoczeciu bitwe mozesz podac dane na temat spotkanych oddzialow npla. Najwyzej w zaleznosci od wynikow starc dane te uszczegolowisz. Pozwoli to spokojnie przemyslec co dalej - po zakonczonych bitwach zaoszczedimy sobie czasu.

24.04.2003
14:09
smile
[89]

oskarm [ Future Combat System ]


1) tylko ilu spoterow to bedzie ?bo dzial jest 11 a w/g moich danych w BB spoter ma 4 lufy wiec wychodzi 2 i 3/4 ;p i stad moje pytanie na przyszlosc - czy mozna na przyklad zrobic aby bylo np 4 spoterow z miejsza iloscia ammo? czy nap mozna podzielic tak ze np jedna bitwe wspieraja 4 lufy, druga kolejne cztery itd, czyli - czy takie wsparcie z jednego hexu musi byc na jeden konkretny hex, czy moze wspierac kilka bitew?

>>>>Będzie 3 spoterów z 4 lufami i jeden z nich będzie miał proporcjonalnie mniej amunicji (było już to pisane na forum. Jeden odział może rozdzielić swoje wsparcie na kilka heksów ale bez przesady żebym nie musiał dawać 20 spotterów z 5 pociskami :-)


2) rozumiem ze spoter od katiuszy reprezentuje miejsce gdzie te katiusze sa na mapie a nie samego spotera? I co sie stanie jak taki "spoter" bedzie na hexie na ktorym jest walka ?

>>>> Tak. W wypadku walki na heksie na którym sieznajduja katiusze to są one rperezentowane przez ... cieżarówki o nazwie Katiusza, bo i tak an takie odległości Katiusza do niczego by sie nie przydała.


3) Co do czolgow przez rzeke..... bo nie zrozumialem... chodzi cio o IIIK? po pierwsze rzeczka pdajaca do wisly pod Otwockiem jest mala czyli nie widze problemu, po drugie te tenki nie preszly prsz most tylko sa na tym samym brzegu co byly

>>> Sądze ze mała rzeczka ma jednak ze 3-5 metrów głędokości. Pozatym w rozkazach napisałeś ze maja przekroczyć rzeczkę wiec juznie rozumiem o co ci chodzi.


4) proponuje dac wiecej czasu na rozstawienie sie i moze poczatkowe tury - bo to jest najbardziej pracochlonne - dalej juz idzie samo

>>>To jak sobie rozdzielicie czas na walkę nie ma znaczenia macie na rozegranie całości 4 tygodnie i tyle.

24.04.2003
15:30
smile
[90]

stary [ ZiP ]

czy jeśli jednostka zostanie zaatakowana w czasie kiedy odpoczywa to są jakieś konsekwencje tego odpoczynku (unfit albo 50% amunicji bo takowa jeszcze nie została rozdzielona?)

24.04.2003
19:59
smile
[91]

oskarm [ Future Combat System ]

stary ---> będę obniżał fitness, ale ni9e amunicję.

24.04.2003
22:34
[92]

PiotrMx [ Generaďż˝ ]

Dostałem mapke na której jest rzeka. Jak się nie myle miał to być Świder. A jest szeroka i nieprzebyta jak Wisła po roztopach. A przecież Swider mój pradziadek bryczka pokonywał jak chłopów na swoich włosciach dogladał. A tu ruski czołg nie przejedzie :-(

24.04.2003
22:56
smile
[93]

Buczo_cm [ Mikado ]

Właśnie się zastanawiałem czemu wszyscy rzucili się na brody skoro ten Świder to chyba jakaś rzeczułka, ktorą mozna przebyć bez przygotowania w każdym miejscu ;)

25.04.2003
16:49
smile
[94]

oskarm [ Future Combat System ]

heheh skąd aj miałem wiedzieć, że rzeczka zaznaczona na takij mapie jest taka malutka? pytałem siejak wygląda teren w okół warszawy i nikt nic o rzeczkach nie mówił. Sądziłem, że jak taka rzeczka jest zaznaczona to znaczy ze ma jakieś znaczenei strategiczne i to inne niż konieczność załorzenia kaloszy żeby przejść sucha stopą :-). Ale trudno niech juz tak zostanie. Będzi ciekawiej

26.04.2003
00:32
[95]

Lt Ursus [ Generaďż˝ ]

jeżeli rzeką jest Świder a na to wygląda to rzeczywiście nie stanowi on przeszkody dle piechoty i może przejść brodząc od kostek do pasa każdy oddział. WNa dużej długości przy minimalnym przygotowaniu podjazdów przejdą bez problemu czołgi i transportery opancerzone (halftracki) i ciągniki. Pojazdy kołowe raczej z trudnością z powodu miękkiego dna. Bryczki konne i furmanki pewnie przejdą popychane przez piechotę. To Dotyczy świdra bo np rzeki w lewym górnym brzegu mapy są dość głębokie od 1 do 3 m i mają strome lub grząskie brzegi często gęsto porośnięte trzcinami. Przeprawy są tam najczęściej możliwe tylko mastami lub pontonami.

26.04.2003
00:34
[96]

Lt Ursus [ Generaďż˝ ]

Jeżeli będą walki po obu brzegach Świdra to proponuję dać rzekę z licznymi szerokimi brodami na mapie bitwy.

02.05.2003
12:52
smile
[97]

oskarm [ Future Combat System ]

0.pierwsze kilka tur bitwy w Górze Kalwarii roztrzaskaliśmy z Tasiorem szybciutko, ale obecnie Tasior ma problemy czasowe z racji zbliżającej się matury i od 3 dni nie rozegraliśmy ani jednego pbema...
o ile wiem z pozostałymi grami WB jest jeszcze gorzej, a nadrobić przez tcp/ip się nie da (podobno przekaz pojedynczej tury idzie duże parę miunut)...
Jakie będą decyzje Sędziego gdy 23 maja okaże się, że żadna gra nie została skończona?

>>> będę się dowiadywał która ze stron nawaliła i będę jakieś konsekwencje (z wiarygodnym usprawidliwieniem mniejsze). Jeżeli obu graczą to nie przeszkadza to wtedy można zakończyć poprostu bitwę na danej turze.


2. w arkuszach sił zaznaczone są drużyny piechoty, jak będziemy podawać straty, to jak liczyć straty u:
- dowódców plutonów? - mogą być nie liczone lub wliczać się do strat piechoty
- dowódców kompanii? - mogą być nie liczone lub wliczać się do strat piechoty lub do strat CKMów, moździerzy
- dowódców sekcji? - mogą być nie liczone lub wliczać się do strat piechoty lub do strat CKMów, moździerzy :(

>>>>>Wszystkie straty są liczone jednakowo, dowódcy plutonów i kompanii są wliczani w normalne straty. Nie zostali on uwzględnieniu w arkuszu, bo przyjołem zasadę że dowództwa zawsze majapełny skład. Tzn., że jeżeli dowództwo pomiosło straty to są one uzupełniane z drużyn, sekcji CKM itd. Straty w ludziach z dowództw, drużyn piechoty, sekcji KMów i miotaczy ognia wrzucane są do jednego worka i to gracz decyduje które odziały będę one zasilać czy CKM czy drużyny poiechoty.
Sekcje Moździeży, obsługi dzaił i innego sprzętu artyleryjskiego jest liczona zawsze osobno


3. jaki jest zasięg zwiadu na mapie strategicznej w przypadkach:
- jeśli zwiad walczy to widzi co się dzieje za przeciwnikiem? - przykład: mój zwiad walczy w GK, czy widzi co się dzieje na moście?

>>>> Jezeli twój zwiad walczy to bedzie maił dosyć dokładne dane o przeciwniku


- jeśli zwiad porusza się brzegiem rzeki to nadal widzi na 1 hex w każdą stronę? także po drugiej stronie rzeki?

>>>> żaden zwiad nie widzi na sąsiednich heksach.

4. w kilku miejscach jako jednostkę bojową podajesz spotterów, np. ja mam w składzie 19-E4 spottera 120mm, to jest celowe czy pomyłka i powinien być moździerz? jeśli celowe to jak to rozumieć?

>>>> celowe, bo w CMBB nie ma wtedy takiej jednostki dostępnej osobno np: moździeż 12mm


5. co dokładnie oznacza kolumna "ilość w rezerwie" w arkuszu z jednostkami? w szczególności zastanawia mnie znak "x" przy w/w spotterze

>>>>jest to ilość ludzi lub w wypadku sprzetu ilość sztuk uzbrojenia. x - był na początku ze względu na to że nie dało się predstawić pojedyńczego moździerza na mapie. Ale chyba zdecyduję sieżeby moździerz 120mm zastępować na mapie możdzierzam 81mm z powiększoną iloscia amunicji.


6. w arkuszu dla Rosjan brak zakładki "lotnictwo"; o ile wiem, to mają oni jakieś wsparcie; poza tym modyfikowałeś im siły po opublikowaniu arkusza na stronie CMHQ; założę się, że nasz arkusz Rosjanie znają na wyrywki, a jest on kompletny; czy możemy prosić o to samo, czyli czy Niemcy mogą dostać ostateczny arkusz dla Rosjan?

>>>> Mogą dostać i dostanaajk juz wszystko bedzie gotowe do wysąłnai na strone. Nie chcę Szymonowi zawracać głowy zbyt dużą ilością spraw.

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.