dgrade [ Centurion ]
Do Fizyków o oponach
A więc: istnieje przekonanie, że szerokie opony w samochodach polepszają przyczepność. Ale z tego co wiem, przyczepność, siła tarcia nie zależy od wielkości powierzchni "trących się" ciał. A szerokie opony w samochodach sportowych zakłada się po to, by miały większą żywotność, wolniej się ścierały (np formuła 1). Dochodzimy stąd do wniosku, że to czy mamy szerokie opony czy nie, nie ma znaczenia przy pokonywaniu zakrętu. Zgadza się?
wysiu [ ]
Taaak?
To zaloz opony od malucha czy cinquecento do auta o mocy > 200 koni, i sprobuj przynajmniej ruszyc z miejsca bez zrywania przyczepnosci, nie mowiac o pokonywaniu zakretow z duza predkoscia..:)
K@mil [ Wirnik ]
Dgrade ===> Na pewno nie masz racji. Musi być jakiś powód czemu opony są szerokie, bo gdyby nie było to wszystkie samochody miałyby opony od roweru (mniejsze opory toczenia i zużycie paliwa) :-)
Silent [ The Voice ]
śmieszne rzeczy gadasz, ja mam opony 215 mm żeby się nie ślizgać właśnie, kumpel z tylnym napędem i dużą mocą ma z tyłu 240 - myślisz że to bez różnicy jaka jest szerokość? tylko ozdoby tak nam zaprojektowano ? :-)
Silent [ The Voice ]
oczywiście nie mm :-)
TAILEREKK [ Senator ]
przecie tu chodzi o fizyke
grawitacje dokładniej
lepsza pczyczepność
szerokie opony lepiej odprowadzają wode ......
Silent [ The Voice ]
wogóle jest tak - przyczepność boczna - pozytywna, dzięki temu nie wpadamy w ślizgi na zakrętach - oraz przyczepność normalna, nie wiem jak to się nazywa :-) zgodnie z kierunkiem jazdy - szersza opona to większe spalanie oraz lekkie zmiany w prędkośćiach - więcej mocy wymaga obrócenie koła przez samochód.
Bdx [ Senator ]
Sporo ciekawej teorii pod linkiem...
a od siebie tylko powiem: Przyczepność ma dwa kierunki, ale jest tylko jedna :)
adekpe [ Legionista ]
Ogólnie powiedzieć można tyle, że w trudnych warunkach atmosferycznych(śnieg i lód) używa się opon o mniejszej szerokości niż w warunkach normalnych. Wynika to z faktu, iż w owych warunkach bardziej zależy nam na jak największej przyczepności "statycznej" (gdy jest ślisko z reguły jeżdzimy wolniej, mniej interesuje nas fakt wyrzucania na zakrętach, bo w mniejszych prędkościach nie występuje to zjawisko. Jeśli opona jest wąska, to większa część masy auta przypada na powierzchnię opony aktualnie naciskającej na podłoże. Wzwiązku z tym siła tarcia będzie większa i po prostu auto bardziej trzyma się drogi. Wszystko to jest teorią, w rzeczywistości należy uważać, aby nie przekroczyć granic tak w jedną stronę, jak i w drugą.
adekpe [ Legionista ]
Nadmieniam, że nie jestem fizykiem.
wzorzec [ spawacz dziobowy ]
"szerokie opony w samochodach sportowych zakłada się po to, by miały większą żywotność, wolniej się ścierały (np formuła 1)". smieszne rzeczy gadasz :)))