qrpiech [ Pretorianin ]
PLAY 3/2011 w kioskach od 17 lutego!
W numerze megaartykuł o Call of Juarez: The Cartel, wrażenia z przedpremierowego ogrywania Homefronta i recenzja Dead Space 2. A na DVD między innymi baśniowa platformówka z pomysłami - Trine.
Już w najbliższy czwartek do kiosków trafi nowy PLAY, pełen gorących materiałów, których próżno szukać gdzie indziej. Z okładki groźnie łypie trójka gliniarzy zwiastujących zupełnie nową jakość w westernowej serii Call of Juarez. Stało się, trzecia część zrywa z tradycją i przenosi się w czasy współczesne! Jako jedyni w Polsce mieliśmy okazję zobaczyć grę na własne oczy i pogadać z twórcami na specjalnie dla nas zorganizowanym pokazie. W ogromnym materiale na temat Call of Juarez: The Cartel szczegółowo opisujemy odmieniony model rozgrywki, zdradzamy dziesiątki konkretów, zaprzeczamy krążącym w sieci plotkom i zadajemy niewygodne pytania chłopakom z Techlandu.
Dział Rzut Okiem w tym miesiącu wypchaliśmy po brzegi hitami najbliższych miesięcy. Byliśmy nawet w Nowym Jorku na imprezie Gamer's Week, gdzie w większość z nich mieliśmy okazję przyciąć. Na sześciu stronach opisujemy wrażenia z ogrywania przedpremierowej wersji Homefronta – piszemy zarówno o efektownej kampanii dla jednego gracza jak i sieciowych bataliach. Poza tym sprawdzaliśmy jak przebiega totalna destrukcja otoczenia w Red Faction: Armageddon (raport z poczynionego przez nas spustoszenia ledwie wcisnął się na 4 strony) i mściliśmy się potężnym młotem bojowym w Warhammer 40,000 Dawn of War II: Retribution. Mamy też sporo konkretów na temat Portal 2 i następcy Obliviona - The Elder Scrolls V: Skyrim.
W dziale Testów, mimo poświątecznej posuchy, z łatwością znajdziecie kilka tytułów z najwyższej półki. Przede wszystkim wpadł nam w ręce długo oczekiwany horror science-fiction z obrzydliwymi Nekromorfami i zakutym w stal inżynierem w roli głównej. Czy Dead Space 2 spełnia pokładane w nim nadzieje? Dowiecie się z naszej recenzji. Bierzemy też w obroty darmową sieciówkę Company of Heroes: Online stworzoną na bazie popularnej strategii i zdajemy pełny meldunek z jej ogrywania. A po chwili przenosimy się w czasie w Back To The Future: The Game - Episode One, jeździmy po Mazurach w Rajdzie Polski, a recenzując Magickę gromimy wymyślnymi czarami hordy potworów jednocześnie klnąc z powodu obłędnej ilości... błędów. Nie braknie też strawy dla odważnych miłośników symulacji – odkrywamy całą prawdę o lotnisku w Airport Simulator i harujemy w polu wraz z Symulatorem Farmy 2011.
Traktory, snopowiązałki i grabie to nie jedyny sprzęt o jakim piszemy w tym numerze. W dziale Raport pokazujemy najciekawsze gadżety dla graczy zaprezentowane na wystawie elektroniki CES w Las Vegas. Piszemy między innymi o kontrolerze ruchowym stworzonym przez Razera specjalnie dla pecetów, obudowie z żaluzjami, klawiaturze zmieniającej kolory tak, by pasowały do tego co dzieje się grze i nowym wynalazku Intela - Sandy Bridge. Miłośnicy nowinek technicznych zdecydowanie będą mieli na czym zawiesić oko.
Jak co miesiąc, tak i tym razem nie mogło zabraknąć solidnej dawki publicystyki okołogrowej. W dziale Intro przyglądamy się e-sportowcom i nagrodom, która zgarniają za zwycięstwa w popularnych turniejach, sprawdzamy też jak się miewa wirtualny sport w Polsce. [rgb] patrzy co się dzieje w niedomagających sieciówkach i subiektywnie ocenia jak łatwo utopić kasę przy ich tworzeniu, a Zooltar z ManJAkiem sprzeczają się o to czy awatar ma znaczenie. Z kolei koso rozmawia z Grzegorzem Miechowskim – weteranem polskiej branży growej pracującym nad Anomaly: Warzone Earth, a w komentarzu spogląda w przyszłość i wydaje wyrok – 2011 rok będzie najlepszym rokiem dla polskich producentów gier.
Jeszcze goręcej jest w dziale PLAY do kwadratu, gdzie piszemy o Sztucznej Inteligencji. Zastanawiamy się czym tak naprawdę objawia się ona w grach, pokazujemy jak działa i analizujemy jej postępy w poszczególnych gatunkach. W dalszej części działu bierzemy na tapetę film Gamer – rozkładamy go na czynniki pierwsze, sprawdzamy jak prezentowane w filmie wizje mają się do współczesnych gier i demaskujemy zrozumiałe wyłącznie dla graczy smaczki. Z kolei Cubituss w swoim felietonie zastanawia się nad tym czy pecet jako platforma do grania ma przed sobą tłuste lata, czy raczej rychły zgon. Nie zabrakło też listów do redakcji, nowinek o naszej stronie internetowej i kolejnego odcinka komiksu "Para gra".
W dziale Retro królują malowane serduszka i płomienne romanse – przyglądamy się intrygującym wątkom miłosnym w grach i przedstawiamy ich najbardziej udane rodzaje. A żeby nie zrobiło się zbyt ckliwie – złośliwie wybieramy też najbardziej szalone i ekstrawaganckie parki, na które natknęliśmy się w grach. W ramach Reedycji grindujemy do oporu z Sacred 2 i próbujemy zaprzyjaźnić z nieobecnymi wcześniej na pecetach Mudokonami z pakietu Oddworld: The Oddboxx.
Na DVD czekają trzy pełne wersje – przepiękna, baśniowa platformówka z pomysłami - Trine, kosmiczna strzelanka ze świetną fizyką - Alpha Prime i krwawa adaptacja powieści H. G. Wellsa – Vivisector: Dusza Bestii. Jest też kilka dobrych demek.
Pełny spis treści poniżej. PLAY 3/2011 w kioskach od 17 lutego w cenie 13,90 zł. Więcej informacji na [url=]www.playpc.pl[/url]
NA DVD:
PEŁNE WERSJE:
TRINE (PL)
Wybitna, niesamowita, przepiękna, dopracowana i przemyślana. Mówiąc o Trine trudno jest nie używać tych wszystkich określeń. Stworzona przez grupę fińskich programistów z firmy Frozenbyte gra to przykład tego, że niezależne studia również mogą srogo namieszać na growym rynku. Gracz wciela się nie w jednego, a aż w troje bohaterów – złodziejkę, wojownika i maga, którzy po dotknięciu magicznego artefaktu połączyli się niejako w jedno. Każde z nich dysponuje innymi umiejętnościami, a by przechodzić kolejne poziomy musimy nauczyć się korzystać z nich wszystkich, często przełączając postacie dosłownie w locie. Platformówka w elegancki sposób łączy się tu z grą logiczną, zgrabnie bawiąc się fizyką. Do tego dochodzi fenomenalna oprawa, całość jest nie tylko prześliczna, ale też doskonale zagrana i wypełniona humorem. To tytuł, koło którego nie wolno przejść obojętnie.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE: procesor 2 GHz • 512 MB RAM • krata graficzna 256 MB • 700 MB miejsca na dysku
ALPHA PRIME (PL)
W odległej przyszłości najcenniejszym materiałem na świecie jest hubardium. Przy jego pomocy ludzie są w stanie tworzyć zaawansowaną technologię, więc kto kontroluje ten minerał, kontroluje wszystko. Niestety przedłużony kontakt z hubardium może mieć bardzo niebezpieczne skutki, o czym przekonuje się Arnold, bohater gry Alpha Prime. W tej strzelaninie FPP lądujemy na tytułowej Alpha Prime, stacji górniczej znajdującej się na odległej planecie. Wydarzyło się tu coś bardzo złego – ludzie oszaleli, a maszyny zbuntowały się. Naszym zadaniem jest odkrycie, dlaczego doszło do tych tragicznych wydarzeń oraz oczywiście przeżycie. A nie będzie to łatwe, bo niemal wszyscy
mieszkańcy Alpha Prime, niezależnie od tego czy są żywi, czy całkowicie zautomatyzowani, za punkt honoru przyjęli naszpikowanie nas energetycznymi pociskami. Gra łączy w sobie elementy strzelaniny (tych jest znacznie więcej) z przygodówką (tych mamy tu zdecydowanie mniej). Trzeba więc celnie strzelać, a czasem podnieść jakiś przedmiot i użyć go we właściwym miejscu. Na plus należy zaliczyć bardzo solidną grafikę oraz wciągający scenariusz.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE: procesor 2 GHz • 512 MB RAM • karta graficzna 128 MB • 1,1 GB miejsca na dysku
VIVISECTOR: DUSZA BESTII (PL)
Może nie jest to najładniejsza gra świata, ale wystarczy kilka minut z nią spędzonych, by przekonać się, że ta oldschoolowa strzelanina fpp ma w sobie nieskończone pokłady grywalności i bardzo dużo uroku. No i tygrysy ziejące ogniem! Bohaterem jest Kurt Robinson, komandos wysłany z misją ratunkową na tajemniczą wyspę. Już od samego początku wszystko idzie nie tak jak trzeba – oddział zostaje zdziesiątkowany, była dziewczyna Robinsona brutalnie zabita przez teleportującą się hienę, a nasz heros musi ruszyć do boju, walcząc o przeżycie. Sensu w tym nie ma za wiele, oprawa jest mocno średnia, ale strzelanie daje nierealną wręcz radochę. Dynamiczna, krwawa gra, w której wykańczamy setki przedziwnych stworów. Doktor Moreau byłby wniebowzięty.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE: procesor 1,6 GHz • 512 MB RAM • karta graficzna 256 MB • 3 GB miejsca na dysku
WERSJE DEMONSTRACYJNE:
DIVINITY II: DRAGON KNIGHT SAGA
Obowiązkowe demo dla fanów rpg-ów. Gramy tu w kawałek Divinity II: Ego Draconis wraz z dodatkiem Flames of Vengeance. Gra ma przepiękną grafikę, niezwykle dynamiczny system walki, w którym płynnie łączymy ciosy miecza z ciskaniem kul ognia i strzelaniem z łuku, oraz wciągającą historię o Pogromcy Smoków. Demo to doskonała okazja, by sprawdzić dlaczego b-side gra w Divinity II jak zły. Kawał fantastycznego rolpleja!
GRAY MATTER
To klasyczna przygodówka, podróż w czasie do lat, gdy wszystko było prostsze. Wcielamy się w dwie postacie: uroczą i podziurawioną piercingami Samanthę, która zawodowo zajmuje się sztuczkami magicznymi oraz w tajemniczego doktora Stylesa, przypominającego Upiora z Opery. Trójwymiarowe po przepięknych, ręcznie rysowanych tłach, menu z licznymi przedmiotami rozwija się na górze, a my główkujemy jak rozwiązać kolejną diabelnie trudną zagadkę.
PEŁNY SPIS TREŚCI PLAYA 3/2011
>> NA DVD
Trine, Alpha Prime i Vivisector: Dusza bestii na płycie PLAYA
>> INTRO
Co nowego w... niedomagających sieciówkach
Drużyna na śmierć i życie powędruje z nami w Dragon Age II
Dungeon Siege III jest na oko fable’owy
Dyskusja: Czy awatar ma znaczenie?
Gracze na podium
Il-2 Sturmovik: Cliffs of Dover poleci na nowym silniku
Imperium w Dawn of Fantasy rośnie, gdy śpisz
Komentarz Kosa: 2011 rokiem polskiej myśli deweloperskiej
Krucjat czas: Crusader Kings II, The First Templar, Cursed Crusade
Lekka panika w Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad
Przedłużanie przyjemności
Robimy grę naszych marzeń – rozmowa z Grzegorzem Miechowskim
Subiektywnie: Wyrzucić kasę w sieć
Zimowe gadżety
>> RAPORT
Innowacje i gadżety
Dysk Z Drive R3
Klawiatura Cyborg V7
Kontroler Onza Tournament Edition
Kontroler ruchowy Hydra
Nakładka Avenger
Notebook FR720 i bug w Sandy Bridge
Płyta główna G1 Assassin
Płyta główna Mini E350
>> RZUT OKIEM
Homefront
Portal 2
Red Faction: Armageddon
The Elder Scrolls V: Skyrim
Warhammer 40,000 Dawn of War II: Retribution
>> EXTRA
Call of Juarez 3: The Cartel
Idziemy własna drogą – wywiad z menedżerami marki z firmy Techland
Polscy kowboje podbijają świat
>> TEST
Airport Simulator
Back to the Future: The Game – Episode One
Company of Heroes Online
Dead Space 2
Magicka
Rajd Polski: Rally Poland
Symulator Farmy 2011
>> RETRO
Reedycje: Oddworld the Oddboxx
Reedycje: Sacred 2: Fallen Angel
Romanse z pikseli
Top 5 komputerowych par
>> PLAY2
Duch w maszynie: czym naprawdę jest SI?
Felieton Cubitussa: Pecet not dead
Komiks: Para gra (odc. 9)
Społeczność PLAYA: listy, z naszej strony, recenzje czytelników
W co gra Gamer?
XneoX [ Why So Serious? ]
Pełniaczki takie sobie ale czytać to i może było by co... Pomyślę...
Damian1539 [ Legend ]
W CD-Action nie ma w tym miesiącu żadnych ciekawych pełniaków (no może poza Braid). W dodatku w ostatnim numerze było za dużo konsol jak dla mnie. W tym miesiącu biorę Playa.
Montera [ Michael Jackson zyje ]
No dobra niech wam będzie. Macie moje 13,90 zł.
Polaco [ Konsul ]
Trine
legrooch [ MPO Squad Member ]
Przyznam szczerze, że miło się Was czyta. Zwłaszcza różne felietony, bo o grach można 99% dowiedzieć się w necie.
Bliżej Wam teraz do Gamblera czy Resetu (na szczęście!) niż do CDA.
Herr Pietrus [ Gnusny Leniwiec ]
Ale tego i tak prawie nikt nie doceni :d
Szkoda, bo ja na wersje bez CD i o polowę tańsza bym sie pisał...
A mozę jakieś e-wydanie w dobie cyfryzacji?
Choc czytanie an monitorze jest do ncizego...
.:Jj:. [ Legend ]
Z ciekawości, kontrolnie kupię. Brawa za Trine!
Przemo_888 [ Legend ]
Kusi strasznie to Trine. Chyba się zdecyduję na zakup.
novi.. [ Senator ]
Świetny pełniak, na pewno kupię.
GaidenNinja [ Generaďż˝ ]
Pod względem pełniaka któryś raz z rzędu zżeracie CDA
Iselor (Łódź) [ Pretorianin ]
Bardzo fajnie, miałem kupić Trine. Faktycznie PLAY jest bliżej do Reseta czy Gamblera, na którym się wychowałem:) Bo formuła CDA mi nie odpowiada:)
Behemoth [ Rrrooaarrr ]
Gamblera znam z kilku numerów dlatego nie będę się wypowiadał na temat tego czasopisma, ale porównanie Play do Reseta jest nietrafione :-). W tym drugim czasopiśmie gry stanowiły jakieś 50% treści, a obok tego pojawiały się felietony i artykuły z dziedzin odległych grom. Nie bez przyczyn ten magazyn był prowokująco nazywany "niekulturalnym". To czasopismo chyba w największym stopniu, obok SS i ŚGK, wychowało pokolenie graczy, którzy poza klawiaturą widzą jeszcze rzeczywistość. W tym zestawieniu Play to pismo dla dzieciaków ;-).
gracz12301 [ Senator ]
O ku*wa Trine. Zawsze chciałem zagrać w tą grę, ale nie było nigdy okazji do kupna. Teraz chyba się skuszę. CDA przegrywa w tym miesiącu jednak. Wezmę Playa. ;)
Iselor (Łódź) [ Pretorianin ]
[13] Myślę że GAMBLER podobnie:) Także było sporo rzeczy spoza gier. I może dlatego wszystkie te pisma padły...Ale GAMBLER bardzo na mnie wpłynął, nie ukrywam.