GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Bramki logiczne. Proszę o wytłumaczenie problemu.

27.01.2011
22:12
smile
[1]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

Bramki logiczne. Proszę o wytłumaczenie problemu.

Wykonać operacje "albo" i "lub" przy pomocy bramek NAND i NOT. Jak to się robi? :) Ktoś pomoże i wytłumaczy łopatologicznie?


I bonusowe jeszcze:
2.Opisać zasade dzialania czujnikaa magnetostrykcyjnego
4.działanie aktuatora z cieczą elektroeologiczną i cieczą magnetoreologiczną
Google nie wie. :(

27.01.2011
22:16
[2]

tomazzi [ Flash YD ]

Wejście - Wyjście
Lub:
00 - 0
01 - 1
11 - 1
10 - 1
Albo:
00 - 0
01 - 1
11 - 0
10 - 1

To masz uzyskać przy pomocy tego:
Bramka NAND:
00 - 1
01 - 1
11 - 0
10 - 1
Bramka NOT:
0 - 1
1 - 0

27.01.2011
22:28
[3]

graf_0 [ Nożownik ]

Na jakim poziomie wiedzy się znajdujesz?
Wiesz co to bramka logiczna?
Rozumiesz XOR, OR, NAND i NOT?

Bo bez tego nie wiem na jakim poziomie łopatę trzeba wbić :D

I dziwi mnie połączenia tak banalnego zadania z trudnymi pytaniami dotyczącymi cieczy elektrocoś tam :) i czujnika magneto coś tam.

27.01.2011
22:37
[4]

QrKo [ Legend ]



Slabo szukasz master ;]

OR i XOR to sa te ktore Cie interesuja.

27.01.2011
22:38
[5]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

Więc wiedza uboga. Zacząłem dzisiaj dopiero przygodę z bramkami. I czytam ciągle. Wiem już co to jest. Na czym polega, że bramka np. AND dla sygnałów wejścia a i b da wyjściowy sygnał y odpowiedni dla a i b.

Problem w tym, że jak mam te bramki połączyć to nie ogarniam jak to się odbywa. To się dodaje, mnoży, dzieli. Jak się wtedy łączą odpowiednie te sygnały wejścia. Nie mogę tego w necie znaleźć.

QrKo --> Takie wcześniej znalazłem.

Dobrze, że jest narysowane i tak dalej. Ale chciałbym zrozumieć dlaczego to jest tak narysowane i jak tam te 0 i 1 przepływa że nagle z dwóch NANDów jeden za drugim jest AND :P

Albo co się dzieje gdy do bramki np. NAND dołączony jest tylko jeden sygnał A (link i rysunki na końcu).

27.01.2011
22:58
[6]

QrKo [ Legend ]

i jak tam te 0 i 1 przepływa że nagle z dwóch NANDów jeden za drugim jest AND

No bierzesz tabelke i sprawdzasz co bedzie na poszczegolnych wyjsciach dla konkretnych przypadkow na wejsciach.

Przykladowo dla bramki OR z mojego linka - wiesz ze NAND ma na wyjsciu 1 zawsze, poza sytuacja gdy na obu wejsciach jest 1, tak wiec -

Przypadek A0 B0:
Do gornego NANDa wchodzi 2x 0, wychodzi 1.
Do dolnego NANDa wchodzi 2x 0, wychodzi 1.
W zwiazku z czym do prawego NANDa wchodzi 2x 1, przez co na wyjsciu Q masz 0.

Przypadek A1 B0:
Do gornego NANDa wchodzi 2x 1, wychodzi 0.
Do dolnego NANDa wchodzi 2x 0, wychodzi 1.
W zwiazku z czym do prawego NANDa wchodzi 0 i 1, przez co na wyjsciu Q masz 1.

Przypadek A0 B1:
Do gornego NANDa wchodzi 2x 0, wychodzi 1.
Do dolnego NANDa wchodzi 2x 1, wychodzi 0.
W zwiazku z czym do prawego NANDa wchodzi 1 i 0, przez co na wyjsciu Q masz 1.

Przypadek A1 B1:
Do gornego NANDa wchodzi 2x 1, wychodzi 0.
Do dolnego NANDa wchodzi 2x 1, wychodzi 0.
W zwiazku z czym do prawego NANDa wchodzi 2x 0, przez co na wyjsciu Q masz 1.

Albo co się dzieje gdy do bramki np. NAND dołączony jest tylko jeden sygnał A
Na oba wejscia wtedy wchodzi identyczny sygnal, wiec z 4 przypadkow robia się 2, bo jedyne mozliwosci to 0 0 albo 1 1.

Musisz zrozumiec zasade dzialania kazdej bramki, bo jak dostaniesz 3 wejsciowa to sie poskladasz. Pamietajac, że np. OR ma na wyjściu 1 zawsze wtedy gdy chociaz na jednym wejsciu pojawi sie 1, albo ze AND aby miec na wyjsciu 1 musi miec na wszystkich wejsciah 1 jestes w stanie rozpisywac bramki wiele wiele wieksze.

27.01.2011
23:07
[7]

QrKo [ Legend ]

PS. Na tej stronie ktora podales, te bramki kolorowe to sa animacje flashowe, mozesz sobie w nich zmieniac wejscia, zeby zobaczyc co bedzie na wyjsciu.

Czerwone = stan wysoki = jeden
Niebieskie = stan niskie = zero

27.01.2011
23:11
[8]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

Dziękuje QrKo . Powoli mi się rozjaśnia. I ten flash też bardzo dobry :)

Zaczynam łapać powoli. Ćwicze :)

27.01.2011
23:18
[9]

alpha_omega [ Legend ]

Na moje oko, to przydałoby się trochę zwykłej logiki wcześniej machnąć.

Dobra, ja się nie mieszam :P Albo mieszam się, tylko poprawnie błąd w spójniku:


Więc NAND, to ~(x i y). Co jest fałszywe, wyłącznie kiedy prawdziwe jest zarówno, x jak i y.
Tak więc, jeśli x = y, tj. kiedy na oba wejścia wrzucamy jedną zmienną, otrzymujemy zawsze wynik przeciwny do jej wartości.

Na jedną bramkę wrzucasz jedną zmienną, na drugą drugą. Więc jak chcesz mieć prawdę z prawdziwej przynajmniej jednej ze zmiennych a i b, to musisz zastosować bramkę która da prawdę z jakiegokolwiek fałszu. A więc znowu NAND.

Ostatecznie wygląda to tak: ~(~(a i a) i ~(b i b)). Co jest prawdą wtedy i tylko wtedy, kiedy a jest prawdziwe lub b jest prawdziwe.

No, mam nadzieję, że teraz nie napisałem gdzieś i zamiast lub itp.

27.01.2011
23:31
[10]

DEXiu [ Senator ]

Zakładam, że logikę matematyczną już miałeś/przerobiłeś? Jeżeli nie - nawet nie próbuj brać się za bramki logiczne, bo efekt będzie mizerny ;)

27.01.2011
23:33
[11]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

3.wart. skuteczna sygnalu x(t)=Axcosw(omega)t

A takie cudo? Ostatnie pytanie. Bo reszte wygooglowałem albo wiem :)

DEXiu --> logikę to ja w liceum miałem. A teraz na studiach mam mechatronike podstawową i z tego kolokwium będę pisał. Jako, że nie wybralem kierunku mechatronika to musze zdobyć małą ilość punktów bo i tak mnie to już do końca studiów nie spotka. :)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.