GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Na jakiej zasadzie działają telewizory 3d bez okularów?

04.01.2011
20:04
[1]

Mark24 [ Legend ]

Na jakiej zasadzie działają telewizory 3d bez okularów?

Obraz postrzegamy jako 3d wtedy gdy każde nasze oko widzi delikatnie inny obraz. Nasz mózg nakłada je na siebie i widzimy w 3d.
Okulary są po to by bardzo szybko przesłoniać na zmianę nasze oczy - tak by uzyskać głębię obrazu.

Jak więc działa technologia 3d bez okularów?

04.01.2011
20:06
[2]

graf_0 [ Nożownik ]

Jest już taka w TELEWIZORACH?
Wiem że jest taka w Nintendo 3ds, i ma być w jakimś laptopie, ale co do telewizorów to pewny nie jestem.

W 3dsie działa prosto - jak w takich animowanych linijkach - pomiędzy poszczególnymi kolumnami pixeli jest przegroda która "kieruje" obraz do konkretnego oka.

04.01.2011
20:09
[3]

Mark24 [ Legend ]

czyli np. kolumny parzyste mają przesłonę z lewej strony i widzi to oko tylko prawe, kolumny nieparzyste odwrotnie?
Jak machniemy głową, albo będziemy konsolkę trzymać za blisko za daleko, lub zacznie trząść w autobusie to tracimy 3d a pewnie obraz 2d też?

w telewizorach to raczej nie przejdzie - siedzimy w dużo większej odległości, więc nie da się odpowiednio przesłonić pixeli by trafiały tylko do odpowiedniego oka. No i ogladanie filmów 3d w 2+ osoby rozumiem przy tej technologii nie byłoby już możliwe?

04.01.2011
20:11
[4]

graf_0 [ Nożownik ]

mark - zgadza się. Dodatkowo w jakiś magiczny sposób nintendo pozwala regulować głębokość 3d, a konsolkę trzymamy zazwyczaj w stałej odległości. Zresztą pewnie ta regulacja też problem pomaga rozwiązać.

04.01.2011
20:14
[5]

Skiter16 [ Man Utd ]

Wiem że jakiś czas temu (chyba w listopadzie) w multikinie stał sobie taki TV, miał z jakieś 30 cali i generował obraz 3D który można było oglądać bez okularów :)

04.01.2011
20:15
[6]

Devilyn [ Storm Detonation ]

Toshiba już chyba ma lada chwila takie wypuścić.

04.01.2011
20:18
[7]

Likfidator [ Generaďż˝ ]

Okulary są po to by bardzo szybko przesłoniać na zmianę nasze oczy - tak by uzyskać głębię obrazu.

To tylko jedna z technologii. Są jeszcze okulary pasywne np. polaryzacyjne(iMAX), albo blokujące światło o konkretnych częstotliwościach (np. Dolby 3D). Więcej informacji chociażby na wikipedii.

Co do wyświetlania 3D bez okularów, to po prostu chodzi o to, żeby każde oko widziało coś innego. Największą przeszkodą są tutaj kąty widzenia wyświetlacza, w dodatku im większy tym gorzej, dlatego wdraża się tą technologię najpierw na małym ekraniku 3DS, potem będą laptopy 15", a na końcu TV 42" i większe.

04.01.2011
20:19
[8]

yazz_aka_maish [ Legend ]

Toshiba lub Sharp, prototyp zostal zaprezentowany kilka miesiecy temu. Moze wiecej, nie sledzilem pozniej tematu, w kazdym badz razie cos takiego istnieje i ponoc sprawuje sie bardzo dobrze.

04.01.2011
21:52
[9]

Mark24 [ Legend ]

właśnie sobie googluję:
na razie dotarłem do ceny 7 000USD lub 30 000zł za telewizor 3d toshiby. Brzmi średnio zachęcająco.
Cały czas nie mogę znaleźć w jaki sposób on działa - bo jak ma zmniejszone kąty widzenia (czyli musisz siedzieć w określonym miejscu) to dla mnie odpada - podobnie jak tv nie da się ogladać w kilka osób naraz.

Ta na razie prototypy dotyczyły paneli o niskiej rozdzielczości i niskiej przekątnej ekranu. Owszem Sharp i Toshiba coś tam grzebie - ale imho to "3d przyszłości" to daleka przyszłość. Raczej 5 lat niż pół roku.
No i osiągi tych prototypowych paneli są dla mnie nie do przyjęcia - a najbardziej:
skuteczny kąt widzenia 3D w pionie – 15 stopni.
czyli ja jeszcze widzę 3d, żona która siedzi obok i patrzy na ekran pod kątem 17 stopni widzi już kolorowe plamy...
Cała reszta osiągnięć tych paneli jak kontrast, rozdzielczość etc. też nie zachwyca ale to pewnie łatwiej podciągnąć. Kąty widzenia są stricte związane z widzeniem/bądź nie_widzeniem 3d...

Imho telewizor o normalnych kątach widzenia (lub chociaż zbliżonych do matrycy TN (przypomnę, że to około 140 stopni, a nie 15 stopni) i 3d bez okularów jest niemożliwe. A dla mnie kąty w TN są już nie do przyjęcia.

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.