Fett [ Avatar ]
Do kogoś kto się zna na ...instalacjach oświetleniowych?
Witam
Chcemy z kolegą w prowizoryczny/amatorski/niskobudżetowy sposób stworzyć coś co miałoby z grubsza służyć jako system do oświetlania naszego skromnego amatorskiego planu filmowego. Profesjonalne zestawy do oświetlenia kosztują od 1000zł w górę i mają niestety kilka wad, na które i tak nie możemy sobie pozwolić. Przede wszystkim chodzi tu o mobilność...
Wpadliśmy na pomysł, że może udałoby się połączyć kilka żarówek diodowych, przemontować je do jakiegoś statywu, tudzież innej stabilnej konstrukcji, i kablami podczepić do źródła zasilania. Jak można się domyślić słowo klucz tutaj to mobilność. Zastanawialiśmy się nad jakimś systemem baterii, zasilaczem ups albo akumulatorem samochodowym. Najprostszy byłby generator prądu, ale niestety te są drogie, mało mobilne i głośne.
Nasuwa się zatem szereg pytań:
1. Czy żarówki diodowe mają na tyle dużą częstotliwość odświeżania, że kamera nie wyłapie migotania?
2. Czy stworzenie czegoś takiego i używanie tego w warunkach zewnętrznych jest możliwe?
3. Czy istnieje szansa na regulowanie natężenia/mocy światła
4. Czy wykorzystanie źródła prądu jakim jest bateria ma sens i czy jest możliwe? Jeżeli tak to jakie rozwiązanie będzie najlepsze
5. Czy w ogóle próba stworzenia takiego potworka ma sens
6. Czy żarówki LEDowe nadają się do korzystania "outdoor" ?
delstar [ Generaďż˝ ]
Nie lepiej cos takiego
lub ktorekolwiek z
Wasz pomysl mi troszke zawiewa niestabilnoscia, i balaganem. Nie wiem jakie byscie chcieli zarowki diodowe ale wyobrazam sobie ze sporo tego byscie potrzebowali.
Zalezy jaka kamera krecicie. Ja bym sprobowal najpierw z jedna zarowka puscic na gladka sciane i filmowac pozniej puscic w zwolnionym tempie.
JasterMereel [ Konsul ]
Fett>> nie pomogę ci, aczkolwiek proszę jak już zrobicie film o jakąś informację na forum ;)
Tymbarkus [ ubersok ]
To czy będzie to wszystko miało sens, zależy pewnie od wykonania. Jak nie masz wśród swoich znajomych jakiegoś elektryka-zapaleńca, a sami nie macie doświadczenia i wiedzy, to ciężko będzie. LEDy są raczej energooszczędne, więc wydaje mi się że zasilanie z baterii miałoby jak najbardziej sens. Co do regulacji natężenia światła - wystarczy potencjometr to regulowania napięcia.
Fett [ Avatar ]
delstar - nasz największy problem to cholerne zasilanie :/ Moglibyśmy kupić cokolwiek, ale nie wyobrażam sobie ciągnięcia przedłużacza w środku lasu :) Myślałem o żarówkach diodowych bo wydaje mi się, że najmniej prądu zżerają
JasterMerel - a wystarczy Ci zwiastun ? ;)
pablo397 [ sport addicted ]
jak masz pare złotych to zaopatrz sie w jakis akumulatorek plus prostownik.
półtonowymi zmywarkami jeżdzę na takich bateryjkach pare ładnych godzin :)
nic prosztszego nie przychodzi mi do glowy. jedynie agregat spalinowy, ale ten to juz troche halasuje...
koniec jest blisko [ Generaďż˝ ]
Aktualnie robie sobie male studio fotograficzne i podziele sie moimi problemami, ktore moga Wam wskazac mozliwe rozwiazania i ich wady.
Pytanie jak bardzo jest to profesjonalna praca, czy wystarczy byle jakie swiatlo, czy tez potrzebujecie aby bylo po prostu dobre.
Po pierwsze problem z temperatura swiatla. Jesli bedziecie krecic w dzien doswietlajac swiatlem cieplym np 3300 K, to wszystko bedzie mialo odcien zoltawy od strony sztucznego oswietlenia. Najlepszym rozwiazaniem byloby swiatlo dzienne jesli bedziecie doswietlac sceny w dzien. W nocy tez sie sprawdzi jesli wszystko bedzie tej samej temperatury
Drugi parametr to wspolczynnik oddawania barw Ra, wezcie najlepiej aby bylo powyzej 85, ideal to 98. Slabe diody dadza blade swiatlo sprawiajace ze kolory beda bardzo wyblakle.
Obawiam sie ze spelnienie tych dwoch parametrow sprawi ze diody beda drogie co moze poddac w watpliwosc oplacalnosc tego projektu, ale ocen sam.
Najprostszym zrodlem pradu jest... samochod :) Przystosuj instalacje do zasilania pradem 12V, o tyle dobrze ze masz juz prad staly czego wymagaja diody, wiec odpada problem zasilaczy. Dobrze by bylo jedynie zamontowac jakis uklad stabilizujacy bo alternator w samochodzie potrafi generowac wieksze napiecia przy roznych okazjach...
Ceny takich diod to niestety ponad 6 zl/szt.
Fett [ Avatar ]
pablo397 - o dzięki, o takie coś mi chodziło :) Widze, że ceny nie przerażają:)
koniec jest blisko - wydaje mi się, że aż tak profesjonalnych produkcji, żeby zwracać uwagę na temperaturę światła, tworzyć nie będziemy:) W przypadku kręcenia "w dzień", gdzie jest jakieś tam oświetlenie słoneczne, doświetlanie nie ma sensu. Raczej chodzi nam o ujęcia w nocy, albo w ciemnych miejscach (ciemne pomieszczenia/lasy etc.) gdzie kamera jaką posiadamy nie daje już sobie rady. Ewentualnie w takich sytuacjach zostaje nam automatyczny balans bieli i można sytuację kolorów jakoś uratować. No ale jak pisałem wyżej. Nie ten sprzęt i nie te umiejętności :) Może kiedyś... ;)
Co do samochodu. Niestety nie zawsze jest on dostępny, a i on niestety wydaje dźwięk ;)
koniec jest blisko [ Generaďż˝ ]
Przy dwoch roznych temperaturach swiatla balans bieli nic nie da. Albo jedna strona bedzie zolta, albo druga np niebieska.
Jeszcze pytanie ile potrzebujecie tego swiatla. Mysle ze tyle co 2x500W halogen, taki halogen ma ok 9500 lm, dioda srednio z 75 lm jak te co podalem, wyszloby wiec ze potrzebujecie jakies 250 diod :) wiec teraz pytanie jakie diody, takie po 7 zl dadza juz prawie 2 tys zl, a gdzie jeszcze oprawa, montaz itp.
Wogole to jaki budzet na to chcesz przeznaczyc? Fajnie by bylo dokupic do tego softbox albo blendy, aby swiatlo bylo rozproszone...
I ile tego swiatla potrzebujecie...
EspenLund [ Senator ]
Balans bieli bez problemu dobierzesz sobie poprawny, musisz mieć tylko takie same lampy. Jeśli jednak każda dawałaby inną temperaturę, to można by było sobie poradzić filtrami nakładanymi na źródło światła, ale w tym nie mam doświadczenia i Ci nie pomogę.
Herr Pietrus [ Gnusny Leniwiec ]
A czy da sie w ogóle tanio? Zwykłe żarówki zawsze chyba zniekształcą kolory? Nawet halogenowe, które chyba maja temp. najbliżej dziennej, dają w cyfrówce z balansem na dzienne światło żółtą poswiatę - czyli odwzorowanie barw i tak leży... A gdzieś czytałem,z ę halogenowe maja temp. barową o wiele bliższą naturalnemu swaitłu i współczynnik oddania barw właśnie ok 85?...
Ale moze są zarówki i "żarówki"... :d Jak z diodami.
koniec jest blisko [ Generaďż˝ ]
Ja sobie teraz kupilem swietlowki Philipsa Graphica dzienne Ra98 i jestem bardzo zadowolony :) Mysle ze kazde zrodlo swiatla da sie kupic takie zeby swiecilo ladnie, kwestia tylko ceny... Te swietlowki kosztowaly 4-5 razy tyle co takie szajsowate.
Sama temperatura nie jest takim problemem, niezaleznie ile to jest, da sie skorygowac w czasie obrobki komputerowej, robisz pare strzalow z wzornikiem i tyle, problemem jest gdy sa dwa lub wiecej zrodla swiatla o roznej temperaturze. Wtedy klops :)
Karrde [ Visual Effects Artist ]
Fett
Pogooglaj frazę "guerilla film makers" - różne porady i setupy do low-budget kręcenia. :)
Fett [ Avatar ]
Nie mamy przeznaczonej konkretnej kwoty na ten cel, bo nie wiemy czego się spodziewać.
koniec jest blisko - jeżeli rzeczywiście potrzebujemy tak dużo diod jak piszesz, to może łatwiej byłoby kupić rzeczywiście świetlówki, albo halogeny i je podpiąć do jakiegoś akumulatora? Tak jak już pisałem. Same lampy to nie jest duży problem. Zawsze da się wybrać dosyć mocne i o zbliżonym cieple do tego naturalnego. Raczej nie mamy aż tak profesjonalnej kamery, żeby było widać różnicę.
Tylko cholera niech mi ktoś napiszę, czy jest sens kupować i podpinać światło do akumulatorów. Bo jeżeli wydam 300zł na, dajmy na to, żelowy akumulator polecony przez pablo397 i on mi podziała 20 minut w gęstym lesie, godzinę od najbliższego gniazdka to się przecież pochlastam.
Przy okazji. Zamiast pojedynczych diod myślałem o czymś takich -->
Może jakbym umieścił na statywie 2-4 takie halogeny to już jakieś efekty z tego będą. A koszt nieporównywalnie mniejszy i może z zasilaniem nie byłoby problemów. Oszczędziłbym połowę kwoty i rozwiązałbym problem mobilności
edit.
koniec jest blisko - początkowo zakładam raczej jedno źródło światła gdzieś z góry:) Jak się sprytnie wszystko ustawi to nie będzie widać żadnych cieniów etc. Na większą ilość raz że nas nie stać, a dwa i tak gówno o tym wiemy ;)
koniec jest blisko [ Generaďż˝ ]
Obawiam sie ze jedno mocne swiatlo z gory zrobi wiecej zlego niz pozytku. W nocy, przy mocnym swietle z gory bedziesz mial oswietlone policzki, ale np szyja w mroku, tak samo oczodoly. Efekt moze byc dosc nieoczekiwany, chyba ze krecicie porno horror (moj kolega mnie namawia na krecenie porno horroru w lesie ;) tylko nie wiem w jakiej roli mam uczestniczyc w tym projekcie ;) )
Wiem ze strasznie zrzedze i wszedzie widze problemy, ale niestety im dalej w las tym wiecej swia... drzew ;) Oswietlenie to jedna z najwazniejszych rzeczy. mozesz miec slaba kamere/aparat a z dobrym oswietleniem zrobisz swietne ujecia.
Temat jest baaardzo szeroki, dlatego nie kupuj nic napredce, bo prawie na pewno nie bedziesz zadowolony :)
a szukaliscie ofert wynajmu oswietlenia?
A moze przemysl wogole czy te oswietlenie jest konieczne? Moze zrob jak w Blair Witch Project :) oswietlenie latarkami, dioda podczerwona itp. Jesli zrobisz to tak aby wygladalo na celowy zabieg artystyczny to nikt sie nie przyczepi ze za malo swiatla ;)
Fett [ Avatar ]
Wynajem oświetlenia kategorycznie odpada. Znajduje się poza naszym zasięgiem budżetowym :) Koszt wynajmu oświetlenia na jeden dzień porównywalny jest z tym jaki chcemy włożyć w ten projekt ;)
Co do pojedynczego oświetlenia. Zawsze można próbować. Jak nie będziemy kombinować to się nie nauczymy :)
Reasumując, bo się rozgadaliśmy, a końca dyskusji nie widać - widzisz jakąś możliwość doświetlenia amatorskiego, zerobudżetowego planu filmowego? :)
edit. Nie wszędzie pasuje efekt "blair witch projekt" ;)
Cholera będę chyba musiał kiedyś dorwać specjalistów od W11, bo z tego co widziałem to oni też ładną prowizorkę tam odwalają :)
Zrobiliśmy już domowej roboty wózek szynowy i "line cam", nie wierzę że się oświetlenia domowej roboty nie da zrobić ;P
Karrde [ Visual Effects Artist ]
Jedno światło to bardzo zły pomysł - jak już to celuj co najmniej w typowy 3-point - czyli key, fill i rim lighty.
Jakość kamery nie ma nic wspólnego z tym jak będzie wyglądała temperatura oświetlenia, musisz mieć po prostu dobrze dobraną żeby to w ogóle jakoś wyglądało. Światło, zwłaszcza w ciemnych scenach tak jak chcesz robić, to jest klucz.
Fett [ Avatar ]
Karrde - w takim razie... Da radę to zrobić, czy lepiej odpuścić ? :)
Karrde [ Visual Effects Artist ]
Ale ja nawet nie mam pojęcia co Ty robisz. :)
Takie rzeczy ustawia się pod konkretne cele w projekcie.
koniec jest blisko [ Generaďż˝ ]
Ja glosuje na NIE :)
Zmien scenariusz aby krecenie w nocy w lesie nie bylo potrzebne, ewentualnie pokombinuj nad jakims efektem ktory to zastapi.
Przy ograniczonych kosztach wydacie kase na marne, stracicie duzo czasu a efekty beda slabe, co tylko moze zniechecic ekipe do calego projektu.
Karrde [ Visual Effects Artist ]
Prostym efektem zastępującym może być ultrafiolet/podczerwień/etc nałożona w postprodukcji na zdjęcia kręcone normalnie w dzień. Inna rzecz że jak się postarasz i odpowiednio dobierzesz plan to i zasymulować noc w lesie w poście nie będzie specjalnie trudno.
Fett [ Avatar ]
koniec jest blisko - to nie była kwestia scenariusza, tylko raczej ogólnych możliwości na przyszłość:)
Ale w takim razie raczej odpuścimy...
A szkoda bo się nadarzyła niezwykła okazja na rozdysponowanie kilkuset złotych, a o oświetleniu myśleliśmy od jakiegoś czasu :) Za pieniądze jakie dostaniemy o porządnym dźwięku też nie ma co nawet marzyć, więc może po prostu kwotę przeznaczymy na dodatkowe baterie do kamery, które też zawsze się przydają.... I może jeszcze stosik kasetek ;)