Porucznik Baker [ Centurion ]
Pomoc w sprawie prezentacji maturalnej.
Mam kilka pytań i liczę na szybką pomoc. Mam niewiele pomysłów, do jakich książek się odwołać w swojej prezentacji. Temat to "Personifikacje zła w literaturze". Na pewno będzie to 'Jądro Ciemności' Conrada (Kurtz) i 'Bastion' Kinga (Randall Flagg). Jednak potrzebowałbym więcej lektur, a tutaj pomysłów mam niewiele.
I jeszcze jedno: czym się różni literatura podmiotu od literatury przedmiotu? :p
Miałem to wszystko tłumaczone na lekcji dzisiaj, ale niewiele rozumiałem - ostatnie 2 tygodnie nie chodziłem w ogóle do szkoły (szpital) i jestem nieźle zacofany.
Langert [ Generaďż˝ ]
Literatura podmiotu - tutaj masz podać książki typu Jądro ciemności
Literatura przedmiotu - tutaj podajesz inne pomoce. np słowniki
fresherty [ Jimi Hendrix Rules! ]
Władca Pierścieni i Sauron jako nawiązanie do doświadczeń Tolkiena w czasie I WŚ. :)
zoloman [ Legend ]
podmiotu - lektury, konkretne dzieła literackie
przedmioty - słowniki, opracowania
Porucznik Baker [ Centurion ]
Witam, to znowu ja. Mam już wszystkie potrzebne materiały, ale jednej rzeczy nie jestem pewien. Chodzi o literaturę przedmiotu. Przykład znaleziony w necie:
Zawistowska D., Doktor Judym i inni" z tego kręgu", W: "Ludzie bezdomni" Stefana Żeromskiego, pod. red. E. Sawrymowicza, Warszawa 1976, s. 72-80.
Rozumiem że pierwszy tytuł to tytuł książki, drugi to tytuł rozdziału. I tutaj mam pytanie. Co będzie, gdy w jednej książce będzie kilka rozdziałów, których bym chciał użyć? Chodzi mi w tym momencie o słownik pisarzy i dzieł współczesnych, mam w nim omówione kilka książek, których użyję w prezentacji, są one rozrzucone po całym słowniku. Wiem że w przypadku jakichś artykułów trzeba podać ich tytuł, czy w przypadku słownika też?
To ja może zapodam jeden z takich słowników-oceńcie czy to jest dobrze.
1. A Grodecka, Słownik pisarzy i dzieł współczesnych, wyd. Polonia Press, Warszawa 2005, s. 65-66, 141-144, 374, 375-378.
a może powinno być tak?
1. A Grodecka, Słownik pisarzy i dzieł współczesnych, wyd. Polonia Press, Warszawa 2005, [W:] Dżuma s. 65-66, Władca Much s. 141-144, Władca Pierścieni s. 374, 375-378.
A może jeszcze inaczej to powinno wyglądać?
YogiYogi [ Generaďż˝ ]
Co prawda zdawalem mature cale dziesieciolecia temu - ale wytlumaczcie mi przyokazji (bez wycieczek osobistych do autora wątku)
- jakim cudem pomimo tak uproszczonej matury jaka jest teraz - prezentacje, duzo mniejszy element zaskoczenia niz kiedys - to caly czas pojawiaja sie takie historie, ze ktos nie potrafi tak prostej rzeczy zrobic, wybrac materialu z lektur itd. itp.
Czy to przez brak czytania lektur ??
Czy to przez Internet gdzie na kazdym kroku sa streszczena i gotowce ?
Czy moze ja czegos nie lapie ?
Czepiam sie...
Fett [ Avatar ]
YogiYogi - sprawa jest dużo bardziej skomplikowana. Po pierwsze gimnazja, które rzekomo wydłużyły podstawówkę a nie mają porządnych programów nauczania i jakby nie patrzeć 3klasa gimnazjum to rok stracony. Dodatkowo dochodzi do tego fakt, że nauczyciele zamiast realizować materiał większa uwagę przykładają do tego żeby uczniowie dobrze napisali test kompetencji.
Dwa - liceum zostało skrócone o rok i materiał z 4 lat trzeba było upchnąć w 3. Koniec końców wygląda to tak, że po skończeniu przerabiania Lalki uczeń ma 3 dni na przeczytanie Nad Niemnem co jest niemożliwe. A wyprzedzając możliwe pytanie, że Nad niemnem da się przeczytać w 3 dni to od razu odpowiadam, że niekoniecznie w wieku lat 17 kiedy ma się jeszcze 10 innych przedmiotów na które też się trzeba przygotować i pewnie setką innych możliwych zajęć.
Co do rożnych rozdziałów. Do każdego rozdziału (bądź też artykułu) użyj osobnego przypisu. I to moim zdaniem powinno wyglądać tak:
(Jeżeli artykuły pisały inne osoby)
1. Autor, Dżuma, [w:] Słownik pisarzy i dzieł współczesnych, red. A. Grodecka, wyd. Polonia Press, Warszawa 2005, s. 65-66
(Jeżeli autor każdego rozdziału jest jeden to analogicznie)
2. A. Grodecka, Władca Much, [w:] Słownik pisarzy i dzieł współczesnych, wyd. Polonia Press, Warszawa 2005, s. 141-144
itd.
Nie ma jednej określonej i standardowej normy pisania przypisów dlatego najlepiej jednak zapytać się polonistki jaka jest przyjęta norma ich pisania w waszej szkole.
kali93 [ Isildur ]
Fresherty--> W przedmowie do WP, jeżeli coś nie pokiełbasiłem to Tolkien właśnie odnosił się do tego że nie ma co się w jego opowieści doszukiwać odniesień do wojny. hmmm....