GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Forum CM: Zasady gry realistycznej

02.02.2003
13:52
[1]

Szymon [ Konsul ]

Forum CM: Zasady gry realistycznej

Planujemy wykorzystać te zasady jako oficjalne reguły gier realistycznych.
Oczywiscie nie będą to reguły obowiązkowe ale całkowicie dobrowolne.
Proszę wszystkich posiadaczy CMBB o zapoznanie się z nimi a najlepiej o ich przetestwani.

Wszelkie uwagi mile widziane.
Interesuje mnie nie to czy jesteście za czy przeciw ale to co byście w tych regułach poprawili i jakie mankamenty dostrzegacie.

02.02.2003
13:54
[2]

Szymon [ Konsul ]

Musiałem utworzyć nowy watek bo stary wątek jakoś nie działa Jeszcze powtórzę treść zasad Pejotla: _____________________________________________________________________________ Zasady gry realistycznej. Wersja 1.0 Zasady te są próbą nałożenia pewnych ograniczeń na kompletną dowolność wyboru jednostek w bitwie w CMBB, w celu wyeliminowania drastycznie niehistorycznych składów wojsk, a w ten sposób także dania pewnej przewidywalności co podniesie rangę myślenia na polu bitwy a obnizy wpływ zaskoczenia przeciwnika składem swoich sił. Zasady są całkowicie dobrowolne. Należy pamiętać iż gracz jednej strony może nie być w stanie zweryfikować czy jego przeciwnik istotnie zastosował się do ustalonych zasad. Zależy to tylko od uczciwości graczy. W niniejszych zasadach wyróżnione zostały trzy rodzaje starć: bitwa od 500 do 800 pkt - bitwa kompanijna bitwa od 900 do 1500 pkt - bitwa dwukompanijna bitwa od 2000 do 5000 pkt - bitwa batalionowa Zasada nr 1: Infantry Nazwa bitwy określa minimalną ilość piechoty jaką gracz musi wybrać do składu swoich wojsk. Zakresy punktowe podane są jako zalecane, można je regulować w zależności od zamiarów graczy, np. przy bitwach z dużą ilością czołgów, można przesunąć bitwę 2000 pkt do kategorii "dwukompanijna", z kolei przy bitwie czystej piechoty odwrotnie. Jednostka piechoty musi być wybrana w całości: np. w grze kompanijnej należy wybrać przynajmniej jedną całą kompanię a nie ekwiwalent w postaci 3 osobnych plutonów! Opcja A - w przypadku dobierania piechoty ponad minimalny limit wyznaczony przez Zasadę nr 1, jednostki piechoty należy zawsze wybierać przynajmniej całymi kompaniami (nie wolno wybrać np. kompanii i 1 dodatkowego plutonu), zasada ta nie dotyczy saperów i oddziałów rozpoznawczych, które można dodawać plutonami. Zasada nr 2: Nationality Gracz musi skomponować skład swoich wojsk tylko z jednostek należących do jednej narodowości. Zasada nr 3: Division Całość piechoty jaka zostanie wybrana przez gracza musi należeć tylko do jednego rodzaju dywizji (w tabeli wyboru wojsk w pozycji "Division"): tzn. Infantry albo Mechanized albo Airborne itp. Zasada nr 4: Armor Tylko przy wybraniu piechoty z rodzaju Mechanized (SS Mechanized, Guards Mechanized), gracz może do składu dobrać każdy rodzaj czołgu i działa samobieżnego. Przy wybraniu piechoty z rodzaju Cavalry gracz może dobrać jedynie czołgi lekkie i działa samobieżne. Przy wyborze jakiejkolwiek innej piechoty gracz może dobrać do składu wyłącznie działa samobieżne. Czołgi lekkie: 1941 Niemcy: Pz I, Pz II ZSRR: BT-2, BT-5, BT-7 1942-45 Niemcy: wszystkie z działem do 37 mm ZSRR: wszystkie z działem do 45 mm Opcja A - jednostki ZSRR od połowy 1943 mogą zawsze wybrać czołgi T-34 niezależnie od rodzaju piechoty. Opcja B - nie wolno stosować w bitwie batalionowej więcej niż 3 rodzajów czołgów, w mniejszej bitwie - więcej niż 2 rodzajów. To samo w odniesieniu do dział samobieżnych. Zasada nr 5: Artillery Do składu własnych wojsk można dobrać tylko obserwatorów artyleryjskich kierujących artylerią następujących poziomów: bitwa kompanijna: spotter Battalion level bitwa dwukompanijna: spotter Battalion lub Regimental bitwa batalionowa: bez ograniczeń W bitwach mniejszych niż batalionowe nie wolno używać lotnictwa. Zasada nr 6: Vehicle W bitwach mniejszych niż batalionowe nie wolno wybierać pojazdów przeciwlotniczych. Zasada nr 7: Support Nie wolno dobierać _dodatkowo_ (poza sprzętem już posiadanym w składzie kompanii/batalionu) więcej niż: 1 Tank Hunter na pluton piechoty 1 sharpshooter na pluton piechoty 1 moździerz 50/60 mm na pluton piechoty 1 rkm na pluton piechoty 1 rusznicę ppanc., ampulomet lub panzerschreck na pluton piechoty 2 ckmy na kompanię piechoty 2 moździerze 81 mm na kompanię piechoty 2 działa piechoty lub polowe 75mm na kompanię piechoty lub 1 takie działo o kal. > 75 mm na kompanię piechoty, i nie więcej niż ogółem 8 dział piechoty na całą bitwę. 2 działa ppanc. o kalibrze < 75 mm lub 1 działo przeciwpancerne kal. 75 mm lub większe na kompanie piechoty, i nie więcej niż ogółem 8 dział ppanc na całą bitwę. Zapraszam do dyskusji.

02.02.2003
14:57
[3]

Hanover Piącha [ Centurion ]

Ja mam pytanko: Czy mozna brac w bitwie za 1500pkt kompanie zwiadowców niemieckich? (albo rozpoznania - nie wiem jak to sie nazywa) - oni maja na stanie 4xCkm wiec chyba przekraczaja limit ,czy sa nierealistyczni?

02.02.2003
15:38
[4]

Naczelnyk [ Konsul ]

Czy w bitwie "dwukompanijnej" która określa minimalną ilość piechoty, zamiast dokupując 3 kompanię mogę kupić batalion?

02.02.2003
16:06
[5]

Pejotl [ Senator ]

Hanover->Ograniczenia sa tylko co do dodatkow - cos co jest na stanie nie podlega ograniczenim (skoro historycznie bylo na stanie!) Naczelnyk->Ograniczenie jest tylko dolne - w gore mozesz kupic ile chcesz. Zapraszam do dyskusji i zglaszania poprawek.

02.02.2003
17:56
[6]

BamSey [ Generał ]

Co sądzicie o tym żeby w bitwie batalionowej stosowac zasadę nierozdzielności plutonów czołgów,dział pancernych tzn kupować je tylko plutonami. Rozwiązało by to "problem" np z Tygrysami crack i elite bo można było by kupowac je w naprawde dużych bitwach (czyli na ważnych odcinkach) a w normalnych warunkach Tygrysy były by green czyli zgodnie z rzeczywistością, zapis o niekupowaniu więcej niż 3 rodzajów czołgów wymusza się wtedy niejako sam. Jak zapatrujecie się na taki pomysł. Mnie wydaje się że taki zapis daje duże możliwości gry a jednocześnie nie pozwala zbytnio zaskakiwać składami swoich wojsk. Zapraszam do dyskusji.

02.02.2003
22:44
[7]

ToXiN [ Centurion ]

BamSeY popieram, samotne czołgi zdarzały się w obronie od 1944 roku a wczesniej to działały tylko w plutonach, podobnie rzecz się ma z działami pancernymi, poszukam historycznych danych o nasyceniu odcinka frontu jednostkami pancernymi to to podam konkretne dane...

02.02.2003
23:10
[8]

Kłosiu [ Senator ]

A ja nie popieram. Wiekszosc plutonow niemieckich ma 4-5 czolgow. Wiec w bitwach ponizej 3000 gracz bedzie ograniczony wylacznie do StuGow i Marderow.

02.02.2003
23:46
[9]

Pejotl [ Senator ]

Muszę zgodzić się z Kłosiem.Czytalem w jednych wspomnieniach z Frontu Wschodniego jak niemiecka kompania dostala _jeden_ czolg PzIV jako wsparcie do ataku. To co prawda zaden dowod ale np. pluton mogl poniesc straty, czolgi mogly sie zepsuc itp.

02.02.2003
23:54
[10]

ToXiN [ Centurion ]

Co do gry mniej więcej zgodnej z historyczną prawdą (pojęcie ryzykowne) uważam, że kluczowe znaczenie ma stosunek sił rosjan i niemców. Temat ten był zresztą poruszany na liście jakieś 2 miesiące temu. Zadałem sobie trochę trudu i przeszukałem moją domową biblotekę w poszukiwaniu historycznych danych na temat. Muszę przyznać że dane do jakich dotarłem wprawiły mnie w zdumienie bo ogólnie wiedziałem że rosjan było dużo ale nie spodziewałem się że aż tyle. Żeby nie być gołosłownym przytoczę te dane: Operacja wiśanśko-odrzańska styczeń 1945; [gęstość na 1 km odcinka przełamania] Obszar działania 89 KP, 61 Armii 1 Frontu Białoruskiego : bataliony piechoty: rosjanie 6 - niemcy 1,1 dział i moździerzy: rosjanie 148 - niemcy 22 czołgi i działa : rosjanie 13 - niemcy 3,3 Obszar działania 29 KP Gward. 8 Armii Gward. 1 Frontu Białoruskiego bataliony piechoty: rosjanie 5,1 - niemcy 1,4 dział i moździerzy: rosjanie 272 - niemcy 37 czołgi i działa : rosjanie 23 - niemcy 3 Operacja brelińska kwiecień 1945 [gęstość na 1 km odcinka przełamania] Obszar działania 79 KP 3 Armi Uderz. 1 Frontu Białoruskiego bataliony piechoty: rosjanie 4,8 - niemcy 1,3 dział i moździerzy: rosjanie 342 - niemcy 29 czołgi i działa : rosjanie 25 - niemcy 6,5 Obszar działania 4 KP gw. 8 Armi Gw. 1 Frontu białoruskiego bataliony piechoty: rosjanie 7,2 - niemcy 3,6 dział i moździerzy: rosjanie 251 - niemcy 9,4 czołgi i działa : rosjanie 44 - niemcy 9,4 przeciwnatarcie pod moskwą 1941 dane tylko o wojskach radz. [gęstość średnia na 1 km frontu] Batalion piechoty 0,8 dział i moździerzy 4,5 czołgów 1 kompani saperów 0,3 przeciwnatarcie pod stalingradem 1942 dane tylko o wojskach radz. [gęstość średnia na 1 km frontu] odcinek przełamania: Batalion piechoty 2 dział i moździerzy 41 czołgów 18 kompani saperów 0,7 stosunek do sił niemieckich Batalion piechoty min. 2:1 max 6:1 dział i moździerzy min. 2:1 max 15:1 czołgów 6:1 przeciwnatarcie pod kurskiem 1943 dane tylko o wojskach radz. [gęstość średnia na 1 km frontu] Batalion piechoty 9 dział i moździerzy 128 czołgów 25 kompani saperów 5 stosunek do sił niemieckich Batalion piechoty min. 4,3:1 max 13:1 dział i moździerzy min. 9:1 max 19:1 czołgów min. 2,5:1 18:1 Operacja białoruska 1944 [gęstość średnia na 1 km frontu] stosunek do sił niemieckich Batalion piechoty min. 5:1 max 15:1 dział i moździerzy min. 5:1 max 13:1 czołgów min. 2:1 14:1 Muszę przyznać że zestawienia te dotyczą odcinków przełamania, ale gra niemcami w takich warunkach jest niezwykle trudna ( przypominam że niemcy wojnę przegrali ;-) ) i bez warstwy operacyjnej raczej trudno jest oceniać czy gracz wygrał czy przegrał dlatego też uważam że gry ligowe w warunkach historycznych są trudne do oceny i pozostaje tylko gra dla przyjemości a nie dla wyniku. na koniec podam źródło z jakiego korzystałem: "Rozwój taktyki Armii Radzieckiej w latach Wielkiej Wojny narodowej 1941-1945" , praca zbiorowa ( radziecka ), Wydawnictwo MON 1960

02.02.2003
23:58
[11]

ToXiN [ Centurion ]

pejotl kłosiu: Macie rację na wojnie zdarzały się różne przypadki mi chodzi o to aby do batalionu kupować min 1 pluton, a jeżeli gra kompanijna to inna sprawa nap ten jeden pluton czołgów został podzielony po 1 do kompanii czyli wypada 1 PZ4 na kompanię

03.02.2003
01:39
[12]

PiotrMx [ Generał ]

TOXiN--> a jaki stan uzbrojenia ACz to dzieło podaje dla 22.6.41

03.02.2003
11:40
[13]

EMP [ Centurion ]

Moim zdaniem nie powinno sie ograniczać rodzajów kupowanych jednostek. Jedynym wyznacznikiem co do częstotliwości pojawiania się sprzętu na polu walki powinna być jego cena. Możesz kupić 1 Tigera lub 4 PzkvIII lub ileś piechoty. A jeśli Tiger jest 4 x lepszy od T-34 to powinno być to odzwierciedlone w cenie. Dodatkowo jest parametr rarity do ustawiania dostępnośći sprzętu. I to powinno wystarczyć. Chyba że będzie się rozgrywać scen. historyczne ale tu już ilość i rodzaj wojsk powinien być brany ze źródeł.

03.02.2003
22:39
[14]

Bergerus [ Pretorianin ]

EMP --> O ile dobrze rozumiem to Pejotlowi chodzilo o scisle regulowanie liczby typow sprzetu. Rarity nic nie oddaje, bo gracze kupuja po jednym sprzecie danego rodzaju tworzac chory melanz. Takie jajka wystepowaly tylko w rozpaczliwych sytuacjach - podczas walk odwrotowych, albo rozpaczliwych przelaman grup z demobilu i warsztatow. Na rzeczywistym polu walki widac bylo np. kompanie PzIV i ewentualnie jakies Stugi. I juz. Pozdr Berger

04.02.2003
08:37
[15]

EMP [ Centurion ]

Zgoda Berger. Ale w takim razie cena sprzętu i parametr rarity powinny eliminować takie dziwne melanże sprzętowe. Np. kompania Stugów lub Pzkv IV powinna w sumie kosztować tyle co np 1 Tygrys (?). Czyli powinny być preferowane cenowo najbliższe rzeczywistości układy sił. Ale nie powinno się z góry ustalać składu jednostek bo to może reudkować czynnik zaskoczenia. Może przy umawianiu się na gry gracze powinni np dogadywać się pod szyldem jakiej jednostki z danego okresu będą walczyć . Wtedy do wykorzystania mieliby pewną pulę sprzętu odpowiadającą historycznemu składowi takiej jednostki ? Można by w ten sposób symulować działanie wywiadu oraz dowodzenie na wyższym szczeblu np dywizyjnym.

04.02.2003
08:57
[16]

Szymon [ Konsul ]

Reguły mają ułatwiać dogadywanie się graczy przed walką. Nie wykluczam istnienia innych "szablonów", np. takiego o jakim pisze EMP

04.02.2003
15:18
smile
[17]

Pejotl [ Senator ]

EMP -> przyznam ze ni groma cie nie rozumiem. Gdzie tu masz ustalanie skladu z gory??? To ze chcialbym ograniczyc ilosc typow czolgow/dzial do 3 wynika z tego ze wiecej raczej sie nie zdarzalo. Jesli miales kompanie czolgow to miala ona jeden model sprzetu, w batalionie gora 2 (podczas przezbrajania np. z PzIV na Pantery albo podczas niedoborow gdzie PzIV zastepowano Stugami). Batalion piechoty mogl poza tym liczyc co najwyzej na jakies Mardery z dywizjonu przeciwpancernego i Stugi z batalionu dzial samobieznych (o ile taki byl). Po stronie radzieckiej piechota mogla miec SU-76, gwardyjska jeszcze IS lub T-34 z pulku czolgow. W korpusie pancernym byly 3 rodzaje czolgowL T-70, T-34, IS-2. Oczywiscie mozna powiedziec ze 3 to za malo - wiec ile? 4? %? Chcialem uniknac sytuacji gdy po jednej stronie gracz wybierze PzIv, Stuga, JPzIV, Pantere i Tygrysa. Ja bym zwymiotowal :))))

04.02.2003
15:26
[18]

Pejotl [ Senator ]

Toxin -> to ze atakujacy ma przewage nad obronca tam gdzie rozpoczyna ofensywe to chyba w miare normalne? To tylko Niemcy pod Kurskiem zaatakowali mimo iz nie posiadali przewagi. Ponadto jak tlumaczy Battlefront - CM nie jest dobrym narzedziem do odtwarzania atakow przelamujacych na silnie umocnionego przeciwnika.

04.02.2003
15:27
smile
[19]

BamSey [ Generał ]

Pejotl--> Ja też:)

04.02.2003
15:28
[20]

BamSey [ Generał ]

Hm to bylo do poprzedniego posta oczywiście.

04.02.2003
16:20
smile
[21]

Pejotl [ Senator ]

TOXIN -> swoja droga fajne dane. Jakby ci sie chcialo moze napisalbys artykul do dzialu tekstow o tym? Jestem pewien ze wiele osob byloby zainteresowanych

05.02.2003
09:06
[22]

EMP [ Centurion ]

Chodziło mi o to aby zasymulować podczas zakupu wyższy szczebel dowodzenia. Powiedzmy że bitwa w której mamy 3000 pkt. ogranicza nas do dywizji. Wtedy możemy wybrać sprzęt takich typów i tyle ile było w rzeczywistym jej składzie. Czyli np kompania czołgów + baon grenadierów pancernych + baon niszczycieli czołgów ( o ile punktów starczy). Myślę że czałkiem prawdopodobne było że w trakcie walk i wykruszania się sprzętu dowódcy dywizji do wykonania zadania używali mieszanek i mogło się zdarzyć że pojawiały się na polu bitwy obok siebie i Tygrysy i PzKpfwII III i IV i działa samobieżne.

05.02.2003
21:18
[23]

ToXiN [ Centurion ]

pejotl-> mam teraz niezły zap... (dużo pracy) ale niedługo napiszę jakiś tekst o ruskich

© 2000-2021 GRY-OnLine S.A.