GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

nadrzednosc znakow pionowych nad poziomymi?

27.09.2010
14:52
[1]

cotton_eye_joe [ maniaq ]

nadrzednosc znakow pionowych nad poziomymi?

czesc

czy prawdą jest ze w PL znaki pionowe sa 'wazniejsze'? nie moge znalezc jednoznacznej odpowiedzi w kodeksie, sam nic o tym nie slyszalem, ale paru kumpli w pracy upiera sie ze pionowe są nadrzedne. czyli - policja -> swiatla -> pionowe -> poziome -> "prawa strona". to jak jest? dobrze jakby jakies potwierdzenie sie znalazlo przy okazji.

dzieki.

27.09.2010
14:53
[2]

WinSxS [ Pretorianin ]

tak, masz racje.

27.09.2010
14:57
[3]

LU2864J [ Konsul ]

"Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003"

Może tam znajdziesz coś na ten temat.

27.09.2010
15:03
[4]

siwCa [ Legend ]

Potwierdzenia żadnego nie chce mi się szukać, ale na pewno tak jest.

27.09.2010
15:05
[5]

wysiak [ Legend ]

Imho.
Jesli znaki poziome sa sprzeczne z pionowymi, to obowiazuje oznakowanie pionowe (np jesli znak pionowy pokazuje z jakich pasow gdzie skrecac, to on ma pierwszenstwo, nawet jesli na samej drodze narysowane sa inne strzalki). Rowniez jesli na drodze sa narysowane pasy/znaki biale i zolte, to zolte maja pierwszenstwo.

Kierujacy ruchem > swiatla > pionowe > poziome tymczasowe > poziome > ogolne przepisy.

laki87 -->
"Czasem też może zdarzyć się, że poziome mają wyższość nad pionowymi, np. jak jest przebudowa drogi, na pionowych masz normalny układ pasów, a na jezdni namalowane są nowe, żółte pasy."
Chyba jeszcze nie zeknalem sie z taka sytuacja - zawsze w takim przypadku pionowe powinny tez byc poprawione - ale teoretycznie rzeczywiscie mozesz miec racje.

27.09.2010
15:06
[6]

laki87 [ Pretorianin ]

Sprecyzuj o co dokładnie Ci chodzi, bo trochę trudno odpowiedzieć. Moim zdanie kolejność jest taka:

Policja > światła > wszystkie znaki > zasady ogóle

Przecież znaki poziome (namalowane na drodze) i pionowe (stojące tabliczki) powinny mówić o tym samym (przynajmniej w przeważającej większości).

Czasem też może zdarzyć się, że poziome mają wyższość nad pionowymi, np. jak jest przebudowa drogi, na pionowych masz normalny układ pasów, a na jezdni namalowane są nowe, żółte pasy.

Wtedy jedziesz według żółtych-poziomych.

27.09.2010
15:13
[7]

Asmodeusz [ Legend ]

[6]
Jest tak jak napisal wysiak w [5]. W przepisach drogowych nie ma miejsca na "moje zdanie". Wystarczy ze pedalarze zawsze maja "swoje zdanie" i "swoja interpretacje".

[5]
laki87 -->
"Czasem też może zdarzyć się, że poziome mają wyższość nad pionowymi, np. jak jest przebudowa drogi, na pionowych masz normalny układ pasów, a na jezdni namalowane są nowe, żółte pasy."
Chyba jeszcze nie zeknalem sie z taka sytuacja - zawsze w takim przypadku pionowe powinny tez byc poprawione - ale teoretycznie rzeczywiscie mozesz miec racje.


Ja sie z tym zetknalem ale jest to ewidentny blad drogowcow. W wiekszosci wypadkow tablica informacyjna (pokazujaca rozklad pasow) jest albo przekreslona taśmą albo wogole zdemontowana/zmieniona na inna.

27.09.2010
15:22
[8]

cotton_eye_joe [ maniaq ]

Sprecyzuj o co dokładnie Ci chodzi, bo trochę trudno odpowiedzieć. Moim zdanie kolejność jest taka:

czy znaki pionowe są "ważniejsze" od poziomych. np. zalozmy ze masz nakaz jazdy w lewo na znaku pionowym (biala strzalka w lewo w niebieskim kółku), a na drodze masz narysowana strzalke w lewo i PROSTO (oba dotycza tego samego pasa). mozesz jechac prosto czy nie? akurat sytuacja z zycia wzieta.

27.09.2010
15:33
[9]

BlackBolt [ Senator ]

W razie zmiany na danym odcinku drogi co łatwiej wymienić? Znak pionowy czy poziomy? Drogi na czarno zazwyczaj się nie zamalowuje przecież, a pionowy wymienić można bez problemu.

27.09.2010
15:43
[10]

niewirnik [ Pretorianin ]

Co zrobicie w tej sytuacji? Zastosujecie się do znaków poziomych i skręcicie w prawo lub lewo łamiąc pionowe, czy odwrotnie, pojedziecie prosto, łamiąc poziome?


nadrzednosc znakow pionowych nad poziomymi? - niewirnik
27.09.2010
15:48
[11]

Asmodeusz [ Legend ]

[10]

Juz ignorujac to, ze rozlozenie jest kretynskie na maxa :P prosto. Znak zakazu to rzecz swieta.

27.09.2010
15:55
smile
[12]

_MyszooR_ [ Senator ]

Jak policja nie widzi, to jedz jak chcesz :P

27.09.2010
16:05
smile
[13]

nagytow [ Firestarter ]

[10] Genialne!

Pionowe > poziome.

Jako argument to moze nie wystarczy, ale:

27.09.2010
17:33
[14]

niewirnik [ Pretorianin ]

A gdyby na wprost też były zakazy (jednokierunkowa), to można któryś z nich złamać? :>

27.09.2010
21:41
[15]

tomazzi [ Flash YD ]

A gdyby na wprost też były zakazy (jednokierunkowa), to można któryś z nich złamać? :>


nadrzednosc znakow pionowych nad poziomymi? - tomazzi
27.09.2010
21:50
[16]

dave_mgs [ Senator ]

niewirnik - Ta, zamurowane będzie ;d

ed:

Może być i jak za PRL, whatever.

27.09.2010
22:01
[17]

niewirnik [ Pretorianin ]

dave_mgs -> jak za PRL w niemczech?

28.09.2010
00:36
[18]

zapomnialem_stary_login [ Konsul ]

Znaki te są równoważne i teoretycznie nie ma prawa wystąpić taka sytuacja że pionowy wskazuje coś innego niż poziomy. Jedyne odstępstwo jakie przychodzi mi do głowy, to w przypadku zmiany organizacji ruchu- wtedy np. żółte znaki poziome mogą wskazywać coś innego niż znaki pionowe zamontowane na stałe.

28.09.2010
00:45
[19]

Lysack [ Przyjaciel ]

Jeśli ktoś kojarzy wyjazd z targowiska Ptak pod Łodzią, to tam chcąc zawrócić znaki poziome i pionowe informują nas jedynie o możliwości(nakazie) skrętu w lewo z danego pasa. Jedynie światła kierunkowe są w kształcie strzałek w lewo i w dół.

Jak sądzę, obowiązuje sygnalizacja świetlna, a co za tym idzie, można tam zawracać bez przeszkód, prawda?

28.09.2010
00:47
[20]

siwCa [ Legend ]

zapomniałem - nie są. nawet na kursach uczą, że poziome są 'ważniejsze'.

Łysack, tak, ja bym się nie patyczkował :)

28.09.2010
00:49
[21]

Loczek [ El Loco Boracho ]

Niewirnik dobrze kombinuje... Poszedłbym o krok dalej!

Co zrobić jak znajdę się na takiej drodze? Nie moge przecież przejechać po trawniku. Czy musze czekać aż dobudują zjazd z ronda czy są jakieś sposoby na ominięcie przepisów?


nadrzednosc znakow pionowych nad poziomymi? - Loczek
28.09.2010
00:49
[22]

zapomnialem_stary_login [ Konsul ]

Lysack--> o ile dobrze rozumiem sytuację, to można zawracać, choć na targowisku Ptak pod Łodzią nigdy nie byłem :)

edit
siwCa--> podaj konkretny paragraf w kodeksie, który o tym mówi, bo uważam że bzdurzysz (choć nie jestem nieomylny, więc i ja mogę popełniać błąd).

28.09.2010
01:47
[23]

DEXiu [ Senator ]

Znaki pionowe i poziome są równorzędne pod względem istotności. Nie wiem skąd się upowszechnił i utrzymuje się pogląd, że jest inaczej :/ Jedynie może się czasem zdarzyć (ale to głównie wynika z lenistwa albo fuszerki odstawianej przez odpowiedzialnych za to ludzi), że oznakowanie się "rozsynchronizuje" (zmiana organizacji ruch - pionowy zaktualizują, a poziomego nie "wygumkują" na przykład; albo tymczasowa organizacja ruchu poziomymi, a pionowych nie przekreślą/nie usuną).

Lysack ==> W opisywanej przez Ciebie sytuacji znaki pionowe i poziome zapewne nie nakazują skręt w lewo, a informują o możliwości skrętu (znaki F-10 i P-8) - nie zabraniają one zawracania, więc sygnalizator kierunkowy niczego tutaj nie zmienia.

PS. A tak na marginesie - błędem (a przynajmniej dużym skrótem myślowym) jest też przekonanie, że sygnalizacja świetlna jest ważniejsza niż wszystkie znaki drogowe. W rzeczywistości ma ona jedynie pierwszeństwo przed znakami regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

28.09.2010
05:51
[24]

Novus [ Generaďż˝ ]

Jestli znaki pionowe sa sprzeczne z poziomymi to ... mamy problem. Sa rownorzedne, i nie ma zadnego gadania ze pionowe nad poziomymi.

28.09.2010
09:02
[25]

Lysack [ Przyjaciel ]

DEXiu -> owszem - te znaki to F10 i P8. Mimo wszystko nadal są to znaki sprzeczne ze znakiem S3f, gdyż gdy światła się zepsują, zawracanie będzie niemożliwe. (100zł i 1pkt karny - już to przerabiałem ;))

29.09.2010
13:45
[26]

DEXiu [ Senator ]

Lysack ==> No to chyba dałeś się zrobić w trąbę albo coś jest nie tak.

Par. 87 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych (paragraf opisujący znaczenie znaków poziomych P-8):
Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 ("zakaz zawracania") lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3 (sygnalizator kierunkowy).

Analogiczny zapis dla znaku F-10 jest zawarty w par. 72 ust. 3 tego samego rozporządzenia.

Podsumowując: strzałki na jezdni oraz na znakach pionowych F-10 wskazują dopuszczalne kierunki ruchu z danego pasa, ALE jeżeli ze skrajnego lewego pasa dopuszczają skręt w lewo, to zawracać z tego pasa także MOŻNA.
Nie można zawracać, jeśli wcześniej mieliśmy B-23 "zakaz zawracania", ruch kierowany jest sygnalizatorem kierunkowym S-3 lub mieliśmy wcześniej znak B-21 "zakaz skrętu w lewo" (ale w tej sytuacji nie będzie raczej na jezdni ani na znaku strzałek dopuszczających taki skręt)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.