cotton_eye_joe [ maniaq ]
nadrzednosc znakow pionowych nad poziomymi?
czesc
czy prawdą jest ze w PL znaki pionowe sa 'wazniejsze'? nie moge znalezc jednoznacznej odpowiedzi w kodeksie, sam nic o tym nie slyszalem, ale paru kumpli w pracy upiera sie ze pionowe są nadrzedne. czyli - policja -> swiatla -> pionowe -> poziome -> "prawa strona". to jak jest? dobrze jakby jakies potwierdzenie sie znalazlo przy okazji.
dzieki.
WinSxS [ Pretorianin ]
tak, masz racje.
LU2864J [ Konsul ]
"Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003"
Może tam znajdziesz coś na ten temat.
siwCa [ Legend ]
Potwierdzenia żadnego nie chce mi się szukać, ale na pewno tak jest.
wysiak [ Legend ]
Imho.
Jesli znaki poziome sa sprzeczne z pionowymi, to obowiazuje oznakowanie pionowe (np jesli znak pionowy pokazuje z jakich pasow gdzie skrecac, to on ma pierwszenstwo, nawet jesli na samej drodze narysowane sa inne strzalki). Rowniez jesli na drodze sa narysowane pasy/znaki biale i zolte, to zolte maja pierwszenstwo.
Kierujacy ruchem > swiatla > pionowe > poziome tymczasowe > poziome > ogolne przepisy.
laki87 -->
"Czasem też może zdarzyć się, że poziome mają wyższość nad pionowymi, np. jak jest przebudowa drogi, na pionowych masz normalny układ pasów, a na jezdni namalowane są nowe, żółte pasy."
Chyba jeszcze nie zeknalem sie z taka sytuacja - zawsze w takim przypadku pionowe powinny tez byc poprawione - ale teoretycznie rzeczywiscie mozesz miec racje.
laki87 [ Pretorianin ]
Sprecyzuj o co dokładnie Ci chodzi, bo trochę trudno odpowiedzieć. Moim zdanie kolejność jest taka:
Policja > światła > wszystkie znaki > zasady ogóle
Przecież znaki poziome (namalowane na drodze) i pionowe (stojące tabliczki) powinny mówić o tym samym (przynajmniej w przeważającej większości).
Czasem też może zdarzyć się, że poziome mają wyższość nad pionowymi, np. jak jest przebudowa drogi, na pionowych masz normalny układ pasów, a na jezdni namalowane są nowe, żółte pasy.
Wtedy jedziesz według żółtych-poziomych.
Asmodeusz [ Legend ]
[6]
Jest tak jak napisal wysiak w [5]. W przepisach drogowych nie ma miejsca na "moje zdanie". Wystarczy ze pedalarze zawsze maja "swoje zdanie" i "swoja interpretacje".
[5]
laki87 -->
"Czasem też może zdarzyć się, że poziome mają wyższość nad pionowymi, np. jak jest przebudowa drogi, na pionowych masz normalny układ pasów, a na jezdni namalowane są nowe, żółte pasy."
Chyba jeszcze nie zeknalem sie z taka sytuacja - zawsze w takim przypadku pionowe powinny tez byc poprawione - ale teoretycznie rzeczywiscie mozesz miec racje.
Ja sie z tym zetknalem ale jest to ewidentny blad drogowcow. W wiekszosci wypadkow tablica informacyjna (pokazujaca rozklad pasow) jest albo przekreslona taśmą albo wogole zdemontowana/zmieniona na inna.
cotton_eye_joe [ maniaq ]
Sprecyzuj o co dokładnie Ci chodzi, bo trochę trudno odpowiedzieć. Moim zdanie kolejność jest taka:
czy znaki pionowe są "ważniejsze" od poziomych. np. zalozmy ze masz nakaz jazdy w lewo na znaku pionowym (biala strzalka w lewo w niebieskim kółku), a na drodze masz narysowana strzalke w lewo i PROSTO (oba dotycza tego samego pasa). mozesz jechac prosto czy nie? akurat sytuacja z zycia wzieta.
BlackBolt [ Senator ]
W razie zmiany na danym odcinku drogi co łatwiej wymienić? Znak pionowy czy poziomy? Drogi na czarno zazwyczaj się nie zamalowuje przecież, a pionowy wymienić można bez problemu.
niewirnik [ Pretorianin ]
Co zrobicie w tej sytuacji? Zastosujecie się do znaków poziomych i skręcicie w prawo lub lewo łamiąc pionowe, czy odwrotnie, pojedziecie prosto, łamiąc poziome?
Asmodeusz [ Legend ]
[10]
Juz ignorujac to, ze rozlozenie jest kretynskie na maxa :P prosto. Znak zakazu to rzecz swieta.
_MyszooR_ [ Senator ]
Jak policja nie widzi, to jedz jak chcesz :P
nagytow [ Firestarter ]
[10] Genialne!
Pionowe > poziome.
Jako argument to moze nie wystarczy, ale:
niewirnik [ Pretorianin ]
A gdyby na wprost też były zakazy (jednokierunkowa), to można któryś z nich złamać? :>
tomazzi [ Flash YD ]
A gdyby na wprost też były zakazy (jednokierunkowa), to można któryś z nich złamać? :>
dave_mgs [ Senator ]
niewirnik - Ta, zamurowane będzie ;d
ed:
Może być i jak za PRL, whatever.
niewirnik [ Pretorianin ]
dave_mgs -> jak za PRL w niemczech?
zapomnialem_stary_login [ Konsul ]
Znaki te są równoważne i teoretycznie nie ma prawa wystąpić taka sytuacja że pionowy wskazuje coś innego niż poziomy. Jedyne odstępstwo jakie przychodzi mi do głowy, to w przypadku zmiany organizacji ruchu- wtedy np. żółte znaki poziome mogą wskazywać coś innego niż znaki pionowe zamontowane na stałe.
Lysack [ Przyjaciel ]
Jeśli ktoś kojarzy wyjazd z targowiska Ptak pod Łodzią, to tam chcąc zawrócić znaki poziome i pionowe informują nas jedynie o możliwości(nakazie) skrętu w lewo z danego pasa. Jedynie światła kierunkowe są w kształcie strzałek w lewo i w dół.
Jak sądzę, obowiązuje sygnalizacja świetlna, a co za tym idzie, można tam zawracać bez przeszkód, prawda?
siwCa [ Legend ]
zapomniałem - nie są. nawet na kursach uczą, że poziome są 'ważniejsze'.
Łysack, tak, ja bym się nie patyczkował :)
Loczek [ El Loco Boracho ]
Niewirnik dobrze kombinuje... Poszedłbym o krok dalej!
Co zrobić jak znajdę się na takiej drodze? Nie moge przecież przejechać po trawniku. Czy musze czekać aż dobudują zjazd z ronda czy są jakieś sposoby na ominięcie przepisów?
zapomnialem_stary_login [ Konsul ]
Lysack--> o ile dobrze rozumiem sytuację, to można zawracać, choć na targowisku Ptak pod Łodzią nigdy nie byłem :)
edit
siwCa--> podaj konkretny paragraf w kodeksie, który o tym mówi, bo uważam że bzdurzysz (choć nie jestem nieomylny, więc i ja mogę popełniać błąd).
DEXiu [ Senator ]
Znaki pionowe i poziome są równorzędne pod względem istotności. Nie wiem skąd się upowszechnił i utrzymuje się pogląd, że jest inaczej :/ Jedynie może się czasem zdarzyć (ale to głównie wynika z lenistwa albo fuszerki odstawianej przez odpowiedzialnych za to ludzi), że oznakowanie się "rozsynchronizuje" (zmiana organizacji ruch - pionowy zaktualizują, a poziomego nie "wygumkują" na przykład; albo tymczasowa organizacja ruchu poziomymi, a pionowych nie przekreślą/nie usuną).
Lysack ==> W opisywanej przez Ciebie sytuacji znaki pionowe i poziome zapewne nie nakazują skręt w lewo, a informują o możliwości skrętu (znaki F-10 i P-8) - nie zabraniają one zawracania, więc sygnalizator kierunkowy niczego tutaj nie zmienia.
PS. A tak na marginesie - błędem (a przynajmniej dużym skrótem myślowym) jest też przekonanie, że sygnalizacja świetlna jest ważniejsza niż wszystkie znaki drogowe. W rzeczywistości ma ona jedynie pierwszeństwo przed znakami regulującymi pierwszeństwo przejazdu.
Novus [ Generaďż˝ ]
Jestli znaki pionowe sa sprzeczne z poziomymi to ... mamy problem. Sa rownorzedne, i nie ma zadnego gadania ze pionowe nad poziomymi.
Lysack [ Przyjaciel ]
DEXiu -> owszem - te znaki to F10 i P8. Mimo wszystko nadal są to znaki sprzeczne ze znakiem S3f, gdyż gdy światła się zepsują, zawracanie będzie niemożliwe. (100zł i 1pkt karny - już to przerabiałem ;))
DEXiu [ Senator ]
Lysack ==> No to chyba dałeś się zrobić w trąbę albo coś jest nie tak.
Par. 87 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych (paragraf opisujący znaczenie znaków poziomych P-8):
Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 ("zakaz zawracania") lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3 (sygnalizator kierunkowy).
Analogiczny zapis dla znaku F-10 jest zawarty w par. 72 ust. 3 tego samego rozporządzenia.
Podsumowując: strzałki na jezdni oraz na znakach pionowych F-10 wskazują dopuszczalne kierunki ruchu z danego pasa, ALE jeżeli ze skrajnego lewego pasa dopuszczają skręt w lewo, to zawracać z tego pasa także MOŻNA.
Nie można zawracać, jeśli wcześniej mieliśmy B-23 "zakaz zawracania", ruch kierowany jest sygnalizatorem kierunkowym S-3 lub mieliśmy wcześniej znak B-21 "zakaz skrętu w lewo" (ale w tej sytuacji nie będzie raczej na jezdni ani na znaku strzałek dopuszczających taki skręt)