FIREBLAST [ Pretorianin ]
18 kołowce czy aby napweno 18?
Witam wszyscy mówią że TIRy mają 18 kół no nie?(18-kołowce).Tylko ja się doliczyłem 16 no więc:
I oś-2 koła(pojedyńcze)
II oś-4 koła (dwie pary po dwa koła)
III oś-to samo :)
Naczepa-I oś-2 koła (pojedyńcze)
II oś-to samo
III oś (opcjonalnie) to samo :)
No i liczymy:
2+4+4+2+2+2=16 a gdzie te magiczne "2"?
Romo69 [ nvidiagm ]
Może te dwa to zapasowe ?
artis [ Konsul ]
a zapasowe i kierownica ? - masz dwa he he
a na serio "18 - kołowce" mówi sie o ciężarówkach w USA
Bac02 [ StreetRider ]
amerykańskie mają jeszcze czwartą oś
w Polsce jest zakaz jazdy osiemnastokołowcami
kurzew [ The Road Warrior ]
To chyba logiczne, ze nazwywa sie je tak potocznie. Wszystko zalezy od ciagnika siodlowego i naczepy.
grish_em_all [ Legend ]
W USA naczepy mają zazwyczaj 2 osie po 4 koła, stąd w naczepie 8 kół a nie 6, tak jak policzyłeś w "europejskiej" wersji.
Dryf Wiatrów Zachodnich [ Konsul ]
Ale Ty rozwazasz takie z naczepami na haku, a co z czyms co ma taki zaczep?
Ciagnik - dobrze policzyles, 10 kol, ale przyczepa - jesli sie nie myle - moze miec 2 razy blizniaki, co daje 8 kol na przyczepe.
PS. Wie ktos moze jak sie nazywa po angielsku ten zaczep z linka?
Romo69 [ nvidiagm ]
[7] - fajny :O
FIREBLAST [ Pretorianin ]
Dziękuje za pomoc.pzodrawiam :)
Fett [ Avatar ]
BTW Dlaczego w Polsce jest zakaz jazdy 18-kołowcem?
sebekg [ Legend ]
Ale liczyles PL czy US ? 18 kolowce to nazwa potoczna tirow z USA. A tam jezdza nieco wieksze i ciezsze:)
Bac02 [ StreetRider ]
BTW Dlaczego w Polsce jest zakaz jazdy 18-kołowcem?
Bo Polskie przepisy drogowe mówią że są za duże i za ciężkie jak na nasze drogi :P
A w Polsce jest najwięcej 10-kołowców
RazKozieSmierc [ Konsul ]
---> sebekg: W US tiry w cale nie są cięższe maksymalna dopuszczalna waga pojazdu razem z paliwem i kierowcą nie może przekraczać 80 ton amerykańskich czyli 40 naszych a ciężarówki są te same co u nas wyjątkiem są tylko te stare ciągniki z wielkim dziobem ale teraz jest ich tam coraz mniej.
A wracając do 18 kołowców to jest też tak czasami że naczepa ma 2 osie po 4 koła na osi albo nawet 3 osie po 4 koła
Dryf Wiatrów Zachodnich [ Konsul ]
Bo Polskie przepisy drogowe mówią że są za duże i za ciężkie jak na nasze drogi :P
Przeciez wiecej kol = wieksza powierzchnia styku z jezdnia = mniejszy nacisk na cm^2.
Chyba ze osiemnastokolowce sa duzo ciezsze i wychodzi jednak wiekszy nacisk.
chop [ smiech to zdrowie ]
BTW Dlaczego w Polsce jest zakaz jazdy 18-kołowcem?
Na naszych drogach takie 'potwory' by się nie zmieściły. ;>
Shilka the Red [ Ponury Grzybiarz ]
proszzzz:
42kolowiec:
54 kolowiec
i to bez zapasowych i kierownicy :]]
<edit>
i mieszcza sie i jezdza po naszych drogach, tylko jezdza nocami zeby sie ludzie nie podniecali i nei liczyli kol:]
kong123 [ Legend ]
To i ja wtrącę swoje 3 grosze do tematu.
Tak jak ktoś wyżej wyjaśnił określenie ''osiemnastokołowce'' to określenie ciężarówek w Stanach Zjednoczonych. Sam ciągnik siodłowy posiada aż 10 kół z czego na pierwszej osi znajduje się 2 a na drugiej i trzeciej po 4. No i do tego dochodzi naczepa, która na 2 osiach ma w sumie 8 kół po 4 na każdą oś. Natomiast w naszym kraju dość rzadko spotyka się ciągniki siodłowe na 10 kołach. Przeważnie w naszym kraju spotykane są ciężarówki na 6 kołach - pierwsza oś dwa koła a druga 4. Do tego całkowicie inna konstrukcja naczepy, która osadzona jest na 6 kołach.
Co do ciężarówek w poście 16 to ja osobiście nie brałbym ich pod uwagę z prostego względu. Koła w naczepach nie są tej samej wielkości co w ciągniku siodłowym. Jeśli zaś chodzi o koła pełnowymiarowe to zdecydowanie warto zwrócić uwagę na Australijskie ciężarówki tzw. Road Train - taj jest kół od cholery i jeszcze trochę.
BossManPL [ Generaďż˝ ]
Ciągnik 2+4+4
Naczepa +4+4
-------------------
Suma 18