GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

GOL'owy kalkulator, czyli - Matematyka - Królowa wszystkich nauk. Cz.3

21.05.2010
17:27
smile
[1]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

GOL'owy kalkulator, czyli - Matematyka - Królowa wszystkich nauk. Cz.3

Wątek ten poświęcony jest przede wszystkim wspólnej pomocy w rozwiązywaniu zadań matematycznych.

Regulamin:
- Piszemy tutaj tylko i wyłącznie zadania matematyczne (czyt. nie zbaczamy na na tematykę innych przedmiotów itd.) oraz odpowiedzi na konkretne np. równanie.
- W swych wypowiedziach zważamy na wszelkie znaki interpunkcyjne oraz ogólną logikę zdań.
- Wypowiadając się nie używamy wulgaryzmów oraz obraźliwych zwrotów w stosunku do innych użytkowników forum.

Przydatne linki przy rozwiązywaniu zadań:
-
-
-
-
-

Nowa część wątku zostanie utworzona po przekroczeniu 100 postów.

Osoby regularnie udzielające się w wątku:
- irenicus
- Macco™
- SilentFisher
- tomazzi
- Filevandrel (opis: "Jak coś to pisać na mail - [email protected]")

Najbardziej pomocni (szczególne wyróżnienia za pomoc innym w rozwiązywaniu zadań):
- tomazzi
- mac2000
- Macco™
- irenicus
- DEXiu
- jagged_alliahdnbedffds
- Filevandrel (opis: "Jak coś to pisać na mail - [email protected]")

Link do banneru:
-

~ Banner by A's

Poprzednia część:
- https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=9929019&N=1
- https://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=10041492&N=1


GOL'owy kalkulator, czyli - Matematyka - Królowa wszystkich nauk. Cz.3 - lajtowy ziomek:)
21.05.2010
17:34
[2]

jagged_alliahdnbedffds [ Rock'n'Roll ]

Dajcie jakieś zadania z funkcji wymiernych, bo koleżankę mam uczyć we wtorek, więc trzeba sobie przypomnieć to i owo :D


edit. A to luz, już wiem co to :D

21.05.2010
17:46
smile
[3]

Mipari [ Senator ]

Ze zbioru zadań do 2 klasy LO -->

Na zadania.info masz 16 zadań wraz z rozwiązaniami:


GOL'owy kalkulator, czyli - Matematyka - Królowa wszystkich nauk. Cz.3 - Mipari
21.05.2010
17:53
smile
[4]

Hitmanio [ Legend ]

Ja tylko zarzucę linkiem, który bardzo mi pomógł w szkole średniej, świetnie wytłumaczone.


21.05.2010
17:54
[5]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Hitmanio--> Dzięki, dodane. :)

23.05.2010
20:28
[6]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Podnoszę wątek na nowy tydzień i jednocześnie zachęcam do powierzania nam swych zadań matematycznych. :)

24.05.2010
17:30
[7]

karolzzr [ Gunner ]



Takie o trywialne :) Muszę przyznać że nie wiem jak się za to zabrać... :D

Obecnie studiuję, ale zapomniałem już co nie co z LO.

Coś czuję, że jest banalne... ;D

24.05.2010
17:39
[8]

tomazzi [ Flash YD ]

Karol - w jakiej szkole jesteś?
Inaczej spytam :P To zadanie to z jakiej szkoły?
Jak rozumiem, liceum :)

Jedynie co mi przychodzi na myśl to to że przeciwległe kąty mają łącznie miarę 180 stopni.

26.05.2010
18:46
[9]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Podniesienie wątku, bo coś posucha... ;)

27.05.2010
21:01
[10]

Hawkman [ Generaďż˝ ]

||x|-2|=3

Jak to rozwiazac ? :)
i dlaczego:

|x|-2 = 3 v |x|-2=-3

x=1vx=-1 v x=5v x-5

nie jest poprawne

(odpowiedzi: 5 i -5)

27.05.2010
21:05
[11]

Sainim [ Centurion ]

Bo:

|x| = a <==> x = a v x = -a
tyczy się to także "zagnieżdżonych" wartości bezwzględnych, czyli np.
||a| - b| = c <==> |a| - b = c v |a| - b = -c

czyli ||x|-2|=3 <==> |x| - 2 = 3 v |x| - 2 = -3

czyli |x| = 5 v |x| = -1,
wiadomo z definicji, że |a| >= 0, więc |x| = -1 - zd. fałszywe,
czyli |x| = 5 <==> x = 5 v x = -5.

27.05.2010
21:07
[12]

Hawkman [ Generaďż˝ ]

Ano tak, racja :)

Dzieki wielkie.

27.05.2010
21:31
[13]

shadzahar [ Generaďż˝ ]

Nie trzeba w tym przykładzie robić |x|-2=-3 v |x|-2=3 ponieważ wartość bezwzględna zawsze jest większa lub równa zero, więc jeśli po drugiej stronie mamy liczbę dodatnią, to po prostu wartość bezwzględną z całości pomijamy(jeżeli byłaby liczba ujemna po drugiej stronie, to równanie byłoby sprzeczne).
||x|-2|=3 <=> |x|-2=3

Dopiero gdyby po drugiej stronie równania wystąpiła zmienna x to trzeba by było rozbijać.

Najważniejsze w takich zadaniach(jak i w zasadzie w całej matematyce) to robić tak, aby jak najmniej się narobić.

27.05.2010
23:22
[14]

DEXiu [ Senator ]

shadzahar ==> Weź no przeczytaj sam siebie jeszcze ze trzy razy - tak ze zrozumieniem - i zastanów się chwilkę dłużej. I bądź łaskaw nie prawić o "najważniejszych rzeczach w matematyce" będąc na poziomie wczesnej szkoły średniej ;) Bo ważniejsze od tego, aby "zrobić a się nie narobić", jest zrobić poprawnie

28.05.2010
01:40
smile
[15]

Macco™ [ Child Of The Damned ]

[13]---> OMG!!!

28.05.2010
16:46
[16]

shadzahar [ Generaďż˝ ]

Bleh, zdarza się, zwłaszcza że nie byłem w pełni sprawny umysłowo pisząc tow czoraj. W każdym razie zamiast pisać "OMG!" lub wjeżdżać na wykształcenie, to można było po prostu sprostować co źle napisałem, ale to zawsze oczywiście trudniej.

28.05.2010
20:48
smile
[17]

DEXiu [ Senator ]

Wybacz nieco mentorskie podejście :) I nie traktuj tego jako atak na siebie tylko pozytywną krytykę i próbę pomocy.
Wszak nauczyciel też może po prostu podawać gotowe rozwiązania/odpowiedzi do zadań, które zadaje. Tylko czy w ten sposób uczeń się czegokolwiek nauczy? Dlatego IMHO o wiele istotniejsze od poprawienia błędu jest takie naprowadzenie kogoś, aby ten ktoś sam zrozumiał że go popełnił (i gdzie).

31.05.2010
20:53
smile
[18]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

"Up". Bo ponownie zaczęły powstawać wątki, które można zastąpić jednym postem. ;P

P.S Cieszę się, że są w tym wątku takie osoby jak np. DEXiu, które są stałymi bywalcami, to właśnie dzięki takim użytkownikom ten wątek nadal "żyje". Za co ofc - dziękuje.

09.06.2010
20:25
[19]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Koniec roku się co prawda zbliża ale może jeszcze ktoś będzie chciał skorzystać przed okresem wakacyjnym z tego wątku, dlatego też go podniosę. :)

13.06.2010
13:24
smile
[20]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Ostatni "up" tej części wątku, jeśli nikt nie będzie czuł potrzeby przed końcem roku szkolnego zasięgnąć pomocy w omawianym wątku, to nowa część zostanie utworzona przeze mnie po okresie wakacyjnym.
Niemniej zachęcam do udzielania się i powierzania nam swych zadań matematycznych.

Pozdrawiam.

14.06.2010
19:42
[21]

czarli_122 [ Konsul ]

‹4a+3b=11                                                                                                                            ‹4a-3b=5

Może ktoś mi to rozwiązać ????

14.06.2010
19:44
[22]

Belert [ Legend ]

jesli to uklad rownan, to chyba jakis zart ?

14.06.2010
19:51
[23]

czarli_122 [ Konsul ]

Belert----->tak to układ równań

14.06.2010
19:55
smile
[24]

jagged_alliahdnbedffds [ Rock'n'Roll ]

Robisz macierz, na której przeprowadzasz działania algebraiczne, które wykonać możesz przez określenie na tym zbiorze struktury algebraicznej. Obliczasz rząd macierzy i wykorzystujesz twierdzenie Kroneckera-Capellego, przez co dowiesz się o ilości rozwiązań danego układu równań liniowych - jeśli rzędy macierzy głównej i macierzy rozszerzonej są równe ilości niewiadomych w tym układzie, to jest jedno rozwiązanie; jeśli są mniejsze, to zbiór rozwiązań zależy od n-r parametrów (gdzie n - liczba niewiadomych, r - rząd macierzy głównej) i tworzy rozmaitość liniową wymiaru n-r; przykład, gdy r jest większe od n nie jest możliwy. Możesz skorzystać też z metody eliminacji Gaussa, ale po co się tym babrać? ;)

15.06.2010
19:26
[25]

AloneInTheDark [ AITD ]

czarli_122

Rozwiążemy to metodą przeciwnych współczynników.

Równania dodajemy stronami - czyli współczynniki przy a i b dodajemy - zauważ, że przy jednym b masz 3, a przy drugim masz -3. Po dodaniu wyjdzie Ci zero, zostanie tylko liczba oraz niewiadoma a (na tym właśnie polega ta metoda):

4a + 3b = 11
4a - 3b = 5
___________
8a = 16
a = 2 --> mamy wyliczone a. Teraz podstawiamy wyliczone a np. do pierwszego równania - wtedy zostanie nam liczba i niewiadoma b. Tak jak poniżej:

4*2 + 3b = 11
8 + 3b = 11
3b = 3 b = 1

Wynik:
a = 2
b = 1

17.06.2010
21:14
[26]

KANTAR1 [ Symulator Interfejsu ]

Witam. Proszę o pomoc w tym zadaniu. A mianowicie mam obliczyć objętość tego ostrosłupa --->
Może mi ktoś coś doradzić?


GOL'owy kalkulator, czyli - Matematyka - Królowa wszystkich nauk. Cz.3 - KANTAR1
17.06.2010
21:20
[27]

MajkelFPS [ Frag Per Second ]

Bierzesz Tworzącą (10cm) i krawędź podstawy(4cm)
Jeez, rysunek awesome:F
:3



[e] Czy w zadaniu nie było podanych kątów?

17.06.2010
21:20
[28]

Foks!k [ SunShine ]

Oblicz przekątną podstawy ze wzoru d = pierwiastek z a

17.06.2010
21:20
[29]

Loczek [ El Loco Boracho ]

Kantar: korzystajac z tw pitagorasa obliczasz wysokość ściany bocznej:

h'^2=10^2-2^2
mając tą wysokość, kreślisz trójkąt o bokach: wysokość ściany bocznej ((10^2-2^2)^(1/2)), wysokość ostrosłupa i połowa długości boku podstawy (2). Teraz pitagorasem liczysz wysokość h

17.06.2010
21:21
[30]

KANTAR1 [ Symulator Interfejsu ]

Majkel ------> No właśnie nie kwadrat tylko równoległobok.

17.06.2010
21:30
[31]

MajkelFPS [ Frag Per Second ]

Ile Wam wyszło?

Coś źle- poprawić.


GOL'owy kalkulator, czyli - Matematyka - Królowa wszystkich nauk. Cz.3 - MajkelFPS
17.06.2010
21:43
[32]

KANTAR1 [ Symulator Interfejsu ]

Jeez, rysunek awesome:F Dzięki. ;)

Wynik (według podręcznika) to V = 32 pierwiastek z 23 dzielone na 3.

Majkel ----> Widzę, że w obrazku [31] dałeś jako podstawę kwadrat a tam jest równoległobok.

17.06.2010
21:52
[33]

Loczek [ El Loco Boracho ]

Majkel: prawdę mówiąc nielogiczne troche te twoje obliczenia :P

h'^2=10^2-2^2 = 96
H^2=h^2-2^2= 92
H=2*(23)^(1/2)

V=1/3*16*2*(23)^(1/2)=32*23^(1/2)/3

EDIT: Kantar: czemu się upierasz przy tym równoległoboku? :P

EDIT2:
h' - wysokość ściany bocznej
H - wysokość ostrosłupa

17.06.2010
21:56
[34]

DEXiu [ Senator ]

MajkelFPS ==> A może byś tak sam najpierw sprawdził, a nie wstawiał byle co na zasadzie "jakoś mni-więcy tak by to leciało. pewnie jest sporo byków, ale jak chceta to poprawta se samta". Błąd już w pierwszej linijce - 1/2 też powinna znaleźć się w nawiasie (tzn. być podnoszona do kwadratu). Dalej jakieś nie wiem skąd wzięte zaokrąglenia (w całej swej kilkunastoletniej "karierze" szkolnej spotkałem może kilka zadań, w których należało coś przybliżać; i to TYLKO WTEDY, gdy było tak wyraźnie zaznaczone w poleceniu).

KANTAR1 ==> Jeżeli w podstawie jest równoległobok a nie kwadrat, to zadanie nie ma jednoznacznego rozwiązania.

17.06.2010
22:02
[35]

KANTAR1 [ Symulator Interfejsu ]

W zadaniu wyraźnie widać równoległobok, nic na to nie poradzę.

17.06.2010
22:03
[36]

Loczek [ El Loco Boracho ]

A wiesz jak się odwzorowuje figury trójwymiarowe na płaszczyźnie?

polecam się zapoznać:

17.06.2010
22:11
smile
[37]

DEXiu [ Senator ]

Ja też nic nie poradzę, że w takim wypadku zadanie jest bez sensu :)

17.06.2010
22:13
smile
[38]

KANTAR1 [ Symulator Interfejsu ]

Rozwiązane.


GOL'owy kalkulator, czyli - Matematyka - Królowa wszystkich nauk. Cz.3 - KANTAR1
17.06.2010
22:16
[39]

Trelis [ Yarpen Zirgin ]

KANTAR1 -> Moim zdaniem jest to ostrosłup prawidłowy ze względu na to, że została podana tylko jedna długość krawędzi podstawy. A rysunek jest jak najbardziej poprawny, podstawa powinna w pomocniczych rysunkach odbiegać od rzeczywistych wymiarów (najczęściej przechylona w prawo).

17.06.2010
22:18
smile
[40]

Loczek [ El Loco Boracho ]

Kantar: a czytałeś mój post? przecież podałem ci dokładne obliczenia i wynik wyszedł identyczny :/

17.06.2010
22:20
smile
[41]

KANTAR1 [ Symulator Interfejsu ]

Loczek ------> Prawdę mówiąc nawet nie zauważyłem. Ups, to tak jest jak się śpieszę. Dzięki za rozwiązanie.

22.06.2010
11:16
smile
[42]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Up.

29.06.2010
18:36
smile
[43]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Z powodów oczywistych zainteresowanie wątkiem w ostatnim czasie zmalało, w związku z tym po okresie wakacyjnym zostanie przeze mnie założona nowa część z cyklu tychże wątków. No i tutaj chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy zarówno powierzali nam swe zadania, jak i je rozwiązywali, pomagając analogicznie innym. :)

Pozdrawiam i życzę mile spędzonych wakacji (a tym, którzy tychże nie mają satysfakcji z wykonywanego zawodu). :)

02.09.2010
14:59
[44]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Po dłuższym namyślę stwierdziłem, że nie ma sensu zakładać nowej części owego wątku, jako że obecna ma niewiele ponad "40" postów.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zachęcam do powierzania w omawianym wątku swych zadań matematycznych, czy to dla potwierdzenia, iż dany wynik jest dobry, czy też aby po prostu zasięgnąć pomocy od "podstaw" konkretnego zagadnienia (matematycznego ofc).

Na sam koniec dodam, że oczywiście wnoszę o dalsze zachowanie odpowiedniego (czyt. zgodnego z regulaminem wątku/forum) poziomu wypowiedzi, gdyż ten potrafi nam wszystkim umilić współpracę.

Pozdrawiam.

06.09.2010
16:32
[45]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

"Up" porządkowy!!!

Uzasadnienie w poście wyżej ^. Zachęcam do udzielania się w omawianym wątku (na pewno już jakieś zadania pozadawali, z którymi ma ktoś problem ;>).

06.09.2010
18:45
[46]

Cros1sman [ Pretorianin ]

Dobra, nowy rok szkolny, wiec i nowe klopoty z zadaniami. Przechodzac do sedna sprawy:

Zapisz, nie używając symboli wartości bezwzględnej
|1 1/3 - (pierwiastek z) 2 |

Wystarczy zamienić znak na dodatni? czy jest w tym jakas glebsza filozofia?

06.09.2010
18:50
[47]

Kogee [ Kogi ]

sqrt(2) - 4/3
tj.
pierwiastek z 2 minus jeden i jedna trzecia

06.09.2010
18:54
[48]

Cros1sman [ Pretorianin ]

Dlaczego jest zamiana miejsc? Moglbys to pobieznie wytlumaczyc? :) wiesz jak to jest z humanistami

06.09.2010
19:15
[49]

karolzzr [ Gunner ]

W tym przypadku drugi składnik jest liczbą większą niż pierwszy, po opuszczeniu wartości bezwględnej należy zastosować zamianę miejsc. Sprawdź na innych przykładach.

Wynik po opuszczeniu wychodzi zawsze dodatni, więc aby ująć to działanie bez w.b. trzeba odwrócić działanie.

06.09.2010
19:20
smile
[50]

Cros1sman [ Pretorianin ]

No jasne! :) dzieki za wytlumaczenie :)

06.09.2010
19:32
smile
[51]

Langert [ Generaďż˝ ]

Dwie rodziny wybrały się na grzybobranie. Każde z szóstki dzieci pierwszej rodziny zebrało odpowiednio 10, 8, 7, 9, 8, 6 grzybów. Czworo dzieci drugiej rodziny przyniosło odpowiednio 3, 7, 6, 4.

a) Oblicz średnią liczbę grzybów dla każdej z rodzin
b) Oblicz średnią wyliczonych wcześniej średnich
c) Oblicz średnią liczbe grzybów zebraną przez wszystkie dzieci

Prosze o pomoc, nie ogarniam jak to zrobić, będę wdzieczny jesli komuś się zachce.

$ebs Master---> mógłbyś nie obrażać, nie było mnie na tych lekcjach i po prostu nie wiem jak to zrobić, no ale trzeba od razu od głupków wyzywać, poza tym pytam w tym wątku pierwszy raz, i chyba ostatni...

edit2, pozatym kuźwa jak jestes taki mądry to zamiast jeździć mógłbyś chociaż wytłumaczyć, bedziesz miał przynajmniej +1...

06.09.2010
19:37
[52]

$ebs Master [ Profesor Oak ]

[51] jezus maria, dzieci w szkolach faktycznie sa coraz glupsze



Langert --> a nie jestes glupkiem? Nie umiesz sobie poradzic sam szukajac w KSIAZKACH (wiesz co to? Macie takie do matmy w podstawowce?) necie, zapytac kolegi, mamy, psa sasiada? Wszyscy teraz wola dostac gotowe odpowiedzi wsadzajac w to zero wkladu wlasnego. Powodzenia kiedys w pracy jak bedziesz czekal az ktos zrobi wszystko za ciebie. Pewnie chetnie ale wyplate tez sobie wezmie :D Dostales linka poczytaj pierwszych kilka zdan

edit2 dostales linka, pokaz ze jestes inteligentny, oblicz i napisz odp to ci powiem czy dobrze

06.09.2010
19:48
[53]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

$ebs Master---> W wątku tym nie patrzymy na stopień trudności zadania. Odsyłam do regulaminu wątku, który min. prosi o zachowywanie odpowiedniej kultury wobec innych użytkowników, tym bardziej, że Langert prosił o pomoc.

Edit: Pamiętajmy o ogólnej idei tegoż wątku, czyli: Ma on służyć nam wszystkim, dlatego też nie ważne czy zadanie jest na poziomie klasy maturalnej, czy też 6 klasy podstawówki. Istotne jest to, że pomagamy sobie bezinteresownie (jedyna korzyść to, to, że sami odświeżamy sobie pewne rzeczy) i przy tym dajemy co poniektórym możliwość zrozumienia pewnych zagadnień po za lekcją, a bez konieczności wybrania się na "korki". ;P

06.09.2010
19:51
[54]

$ebs Master [ Profesor Oak ]

lajtowy ziomek:) --> oks przeczytalem, nie jestem na tyle wyniosly zeby tego nie napisac wiec "Przepraszam uzytkownika Langert za to ze go obrazilem". Jednak uwazam w tym momencie ze zadanie jest na tyle trywialne, ze on wiecej z tego wyniesie jesli sam poszuka rozwiazania, szczegolnie ze mu je podalem - wystarczy odrobina checi

edit. Zwroc uwage jednak na fakt ze coraz wiecej dzieci chce po prostu dostac gotowe odpowiedzi, kiedys ludzie nie mieli neta i jakos dawali rade. Na maturze teraz z tego co sie orientuje jest zadanie "na inteligencje" tzn masz przyklad i robisz na jego podstawie. Nie wieze ze dzieciaki nie maja teraz ksiazek z jakimis wyjasnieniem problemu i przykladowymi zadaniami.

[56] Wiem, przeprosilem, bije sie w piers. Jesli Langert wciaz jest niezadowolony moze mnie podac do Soula za lamanie regulaminu

06.09.2010
19:56
smile
[55]

Shoggoth [ Stairway to Heaven ]

Langert -->

a) 8 i 5
b) 6,5
c) 6,8

06.09.2010
19:56
[56]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

$ebs Master--> Ja rozumiem, że samą pomoc udzieliłeś nakierowując Langerta na to w jaki sposób ma rozwiązać te właśnie zadanie/nia ale chodziło o samą formę ale, że zachowałeś się ok, to koniec, nie ma tematu. :)

No i to co pisałem: Pamiętajmy o ogólnej idei tegoż wątku, czyli: Ma on służyć nam wszystkim, dlatego też nie ważne czy zadanie jest na poziomie klasy maturalnej, czy też 6 klasy podstawówki. Istotne jest to, że pomagamy sobie bezinteresownie (jedyna korzyść to, to, że sami odświeżamy sobie pewne rzeczy) i przy tym dajemy co poniektórym możliwość zrozumienia pewnych zagadnień po za lekcją, a bez konieczności wybrania się na "korki". ;P

A teraz koniec offtopu, zabieramy się za zadania. :)
P.S Cieszy mnie, że wreszcie wątek odżył.

06.09.2010
20:08
smile
[57]

Langert [ Generaďż˝ ]

Nie mam zamiaru tutaj nikogo obrażać bo... mi się nie chce, dzieki ze jeszcze ktoś jest tutaj normalny i jest w stanie udzielić pomocy, kiedyś robiłem te zadania ale po prostu nie byłem na powtórkowych lekcjach i wyleciało mi to z głowy dlatego zależało mi na szybkiej pomocy bez szukania po książkach czy pustych "wikipediowych" definicjach. No ale... zawsze znajdą się osobniki którzy beda udawać bóg wie kogo, a tobie $ebs Master proponuję więcej pokory bo takim zachowaniem raczej pozytywnego wrażenia nie robisz, dobra peace dla napinaczy i dla jeszcze normalnych, wywodów na dziś starczy, jeśli ktoś chce pomóc niech pomoże, jeśli nie to pewnie zrobie sobie to zadanie jakoś sam.


[51] jezus maria, dzieci w szkolach faktycznie sa coraz glupsze ---> wiesz mam nadzieje że to nie ja raczej po tej wypowiedzi jestem dzieckiem..
koniec offa

[56] Wiem, przeprosilem, bije sie w piers. Jesli Langert wciaz jest niezadowolony moze mnie podac do Soula za lamanie regulaminu ----> takimi pierdołami się nie zajmuje, nie jesteś nawet tego wart.

06.09.2010
20:11
[58]

$ebs Master [ Profesor Oak ]

pustych "wikipediowych" definicjach.? :D Kliknales choc w link ktory ci dalem czy ci sie nie chcialo? Jest tam rozdzial "Przykłady zastosowania", ktory ma az z 5 linijek :d

06.09.2010
20:14
smile
[59]

Langert [ Generaďż˝ ]

Weź sobie przeczytaj ostatnie zdanie, może ty masz problemy z językiem polskim ?

Shoggoth---> dzieki za wyniki, zadanie zrobione i się zgadzają z wynikami :)

07.09.2010
20:24
smile
[60]

tynima [ Legionista ]

Witam...

równanie kwadratowe,
x^2-5x-14=0
Więc liczę: delta = -5^2-4*1*-14 = 31
x1= (5-(pierwiastek)31)/2*1 = ?
x2= (5+(pierw.)31)/2*1 =?
Zapewne okaze się to prostsze niz mi sie wydaje ale co mam zrobić z tym pierwiastkiem?
Proszę nie biczować :D
edit: krzaczki =/

07.09.2010
20:26
[61]

karolzzr [ Gunner ]

napisz po ludzku to Ci pomogę. bez # &.

07.09.2010
21:08
[62]

tynima [ Legionista ]

Proszę bardzo

07.09.2010
21:26
smile
[63]

karolzzr [ Gunner ]

Od razu lepiej.

Oblicz ponownie delte. Twój wynik jest niepoprawny.

Z pierwiastkami nic już nie zrobisz, ostateczna forma to (5 - sqrt31)/2 i (5 + sqrt31)/2. Nie da się nic wyciągnąć przed pierwiastek w liczniku :)) .

07.09.2010
21:39
[64]

tynima [ Legionista ]

Ajć, no proszę, ok już wszystko gra, dzieki za wytknięcie :)
Załóżmy jednak ze byłby tam ten pierw. z 31, co musiałabym zrobić?

08.09.2010
20:28
smile
[65]

Rod [ Niereformowalny Sceptyk ]

Robię zadania z funkcji kwadratowej.
Wyliczam q z wzoru q = -delta/4a
delta = 32
a = ^2 (pierwiastek z dwóch)

Efekt jest taki:

q = -32/4^2

Jak to obliczyć by wyszło coś... sensownego?

08.09.2010
20:34
smile
[66]

jagged_alliahdnbedffds [ Rock'n'Roll ]

-32/4^2 = -8/^2 = -8^2/2 = -4^2

08.09.2010
20:38
[67]

Rod [ Niereformowalny Sceptyk ]

Miło by było gdybyś mi wytłumaczył skąd wzięło się to:

-8^2/2

Aha, a = -^2, my bad

08.09.2010
21:11
[68]

Rod [ Niereformowalny Sceptyk ]

Aha, jeszcze jeden przykład, tak na próbę

Nierówność kwadratowa

6x(7-3x) _< 0

_< to znaczy mniejsze lub równe

09.09.2010
14:53
[69]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Rod----->

Najlepiej jest przyrównać do zera, czyli:

6x = 0/:6
x = 0

lub

7 - 3x = 0
-3x = -7/:(-3)
x = 7/3 (słownie: siedem trzecich)
x = 2 1/3 (słownie: dwie całe i jedna trzecia)

To jeszcze nie koniec zadania! Należy teraz zaznaczyć punkty na osi liczbowej, określić czy współczynnik "a" jest dodatni (od tego zależy jak będzie zwrócona parabola ; "+" -> w górę "-" --> w dół) i narysować parabolę i odczytać rozwiązanie dla "_<0"

spoiler start
Parabola będzie zwrócona ramionami w dół, ponieważ współczynnik "a" jest minusowy. Wynik: x należy < -niesk.;0 > "plus" < 2 1/3; + niesk. >
spoiler stop

09.09.2010
15:50
smile
[70]

tynima [ Legionista ]

Proszę o pomoc raz jeszcze...
otóż przykład
x^2(kwadrat) + 10 = 7x
Obliczam deltę, która równa się pierwiastkowi z 72... (b^2-4ac) i dalej nie mam pojęcia co zrobić, może powinnam zastosować inny wzór lub cokolwiek innego, nie mam pojęcia, podobno ma wyjsc:
x1=2 x2=5 ale nie mam żadnego pomysłu jak do tego dojść
Ogólnie zacinam się gdy mam liczyć cokolwiek z pierwiastkami, ale mozliwe ze musze zastosowac tu jakis wzór lub przekształcić to jakoś?

09.09.2010
15:53
[71]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

tynima---> Chętnie Ci pomogę koleżanko ale najpierw musisz mi napisać co rozumiesz przez symbol "^", wiem noob ze mnie. ;P

09.09.2010
15:58
[72]

tynima [ Legionista ]

do kwadratu :) i przykro mi ale tytuł nooba napewno nie należy się Tobie w tym wątku :D

Możesz wytlumaczyć dlaczego tak a nie np. x^2+10-7x=0... btw już obliczam

09.09.2010
15:59
[73]

tomazzi [ Flash YD ]

x^2-7x+10=0 taki wzór wychodzi. Oblicz jeszcze raz deltę.

09.09.2010
16:07
smile
[74]

tynima [ Legionista ]

Wszystko wyszło OK, dziękuje bardzo i nadal proszę o jakieś wskazówki. :)

09.09.2010
16:10
[75]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

tynima----> No to tak:
x^2 + 10 = 7x
x^2 - 7x + 10 = 0
a=1;b=-7;c=10
delta= (-7)^2 - 4 * 1 * 10 = 49 - 4 * 10
delta = 49 - 40 = 9
delta = 9
pierw. z delty = 3
x1= 7-3/2 =4/2 = 2
x1 = 2
x2 = 7+3/2 = 10/2 =5
x2 = 5

Jak coś niejasne to pytaj. :)

Edit: Oho, tomazzi mnie uprzedził. ;P

09.09.2010
16:19
[76]

tynima [ Legionista ]

Obliczenia dokładnie te same, ziomek, tylko moje pytanie jest takie, dlaczego -7 znajduje się na pozycji za x do kwadratu a nie np. za +10?

09.09.2010
16:26
[77]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

tynima---> Nie wiem czy dobrze zrozumiałem pytanie ale postaram się udzielić odp. A więc tak... Twój wyjściowy wzór należało doprowadzić do takiej postaci---> a^2 + bx + c = 0. Dlatego też przenosząc na lewą stronę -7x , uporządkowałaś cały wzór, pisząc w następującej kolejności: najpierw współrzędna "a" (która ma najwyższą potęgę "^2"), później zaś współczynnik "b" przy którym to znajduje się "x", a na końcu wyraz wolny - "c". No i takim sposobem miałaś od razu wzór gotowy do rozpisania poszczególnych współ. i liczenie delty.

09.09.2010
16:27
[78]

tynima [ Legionista ]

Ok, dziekuje bardzo, ide liczyc dalej, ewentualnie ejszcze sie odezwe (mam nadzieje ze nie :P)

10.09.2010
15:15
[79]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

"Upik" weekendowy. :)

13.09.2010
15:11
smile
[80]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Podnoszę wątek na nowy tydzień.
P.S Dawać zadania! ;)

13.09.2010
15:14
[81]

Will Barrows [ take one shot fo my pain ]

Obliczta mi to, prosz bo nie ogarniam.

(pierwiastek 3 stopnia)2 i dwie trzecie * (pierwiastek 3 stopnia) jedna dziewiąta.

13.09.2010
15:26
[82]

Macco™ [ Child Of The Damned ]

Will---> Najpierw napisz czego nie ogarniasz w tym przykładzie i jak zabierasz się za ten przykład a dopiero później licz na jakąś pomoc. Nikt rozsądny nie będzie robił tu za Ciebie zadań domowych.

13.09.2010
15:35
[83]

Will Barrows [ take one shot fo my pain ]

no bo ta: do 3 stopnia jest, czyli zostaje 2 i dwie trzecie * jedna dziewiąta (PIERWIASTEK 3 STOPNIA). A ile to jest? :P

13.09.2010
15:43
[84]

Macco™ [ Child Of The Damned ]

Zamień 2 i 2/3 na ułamek niewłaściwy. Pierwiastki są tego samego stopnia więc możesz "wciągnąć" te dwa pierwiastki pod jedna kreskę i wymnożyć. Później ten ułamek, który otrzymasz pierwiastkujesz i otrzymujesz wynik. Jeśli nie będziesz pewny czy dobrze Ci wyszło, po rozwiązaniu zadania podaj tu Twój wynik to Ci napisze czy jest dobry.

13.09.2010
15:49
smile
[85]

Will Barrows [ take one shot fo my pain ]

8 trzecich * 1 dziewiąta = osiem 27 (pierwiastek 3 stopnia)

13.09.2010
15:57
[86]

Macco™ [ Child Of The Damned ]

Nie wiem czemu używasz takiego durnego zapisu. O wiele czytelniej jest (8/3)*(1/9)=8/27 - nawiasy zastosowałem żeby wyraźnie było widać kolejność działań. Na razie tylko wymnożyłeś dwa ułamki przez siebie a to jest poziom 4 klasy podstawówki. Teraz to jeszcze spierwiastkuj.

13.09.2010
17:53
[87]

Bartesso94 [ Konsul ]

Siema

Jak zapisać symbolami matematycznymi, że suma jakiś tam liczb jest liczbą nieujemną????

13.09.2010
18:04
[88]

jagged_alliahdnbedffds [ Rock'n'Roll ]

a+b e N

Suma liczby a i b należy do zbioru liczb naturalnych.

13.09.2010
18:31
[89]

Macco™ [ Child Of The Damned ]

a+b e N

Suma liczby a i b należy do zbioru liczb naturalnych.


Ja bym był jednak zdania, że lepszy jest zapis a+b e R+

Suma liczby a i b należy do zbioru liczb rzeczywistych dodatnich. N odnosi się tylko do liczb całkowitych dodatnich.

13.09.2010
18:48
[90]

Belert [ Legend ]

wiadomo ze do r+ ,naturalne to 1,2,3,4,... wiec 2 1/2 jest nieujemna niewatpliwie a nie jest naturalna.
Natomiast ie pamietam czy R+sa z zerem czy nie powinno byc x e R+ u ‹0› ?

13.09.2010
18:53
[91]

Macco™ [ Child Of The Damned ]

0 to raczej kwestia umowna w tym przypadku. Można je wyszczególnić tak jak Ty to podałeś ale imho jest to niepotrzebne.

13.09.2010
18:57
[92]

irenicus [ Mareczek ]

"a+b e N"."a+b e R+ "

A nie prościej napisać a+b>=0? :) Bądź co bądź nierówność to też symbole matematyczne :)

13.09.2010
19:42
smile
[93]

Belert [ Legend ]

ekhm ekhm no pewnie :)
( tu zarumienil sie z zazenowania )

13.09.2010
22:00
[94]

Bartesso94 [ Konsul ]

Irenicus- czemu na to nie wpadłem :D

Dzięki za odp.

15.09.2010
16:47
[95]

tynima [ Legionista ]

-2x^2+9x-8=0

Jak to równanie kwadratowe przekształcić w postać iloczynową?

15.09.2010
17:01
[96]

tynima [ Legionista ]

Nieaktualne :)

17.09.2010
15:17
smile
[97]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

Podniosę wątek na weekend. Jak ktoś ma problem z zadaniem - wie co robić. ;)

spoiler start
Dawać je tutaj, będziemy radzić. ;P
spoiler stop

20.09.2010
16:56
smile
[98]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

"Up" porządkowy!
No i tradycyjnie - jak ktoś ma problem z jakimś zadaniem, to śmiało je proszę tutaj w owym wątku odpowiednio zapisać, a na pewno pomogę czy to ja (ofc jak tylko będę potrafił ;]), czy też ktoś inny.

21.09.2010
18:01
smile
[99]

MiszczX [ Konsul ]

Kurde obliczam pierwszy raz z twierdzenia cosinów no i na koniecz wyszło mi równanie, ktore kiedyś na matmie potrafiłem robić, ale teraz za chusteczkę nie zrobię. Oto one : c^2 = 40 + 144/c

Ehh a może to nawet nie tak:) To nie fizyczny wątek więc podam wzór i dane od początku:)
c^2 = a^2 + b^2 + 2abcos alfa
cos alfa = 6/c
a=2
b=6

21.09.2010
20:09
smile
[100]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

[99]--> Coś mi nie wychodzi ten wynik za wiarygodny, może ktoś inny pomoże?

Edit: P.S Nową część założę po weekendzie. ;]

21.09.2010
20:34
[101]

tomazzi [ Flash YD ]

c^2 = a^2 + b^2 - 2abcos alfa

A sam wynik wychodzi dość kosmiczny

22.09.2010
18:09
smile
[102]

.Brook [ 15 ]

Podpowie ktoś ??


GOL'owy kalkulator, czyli - Matematyka - Królowa wszystkich nauk. Cz.3 - .Brook
24.09.2010
10:28
smile
[103]

lajtowy ziomek:) [ God of War ]

"Up" porządkowy!

24.09.2010
12:43
[104]

Macco™ [ Child Of The Damned ]

Brook ---> Nie wiem czy nadal potrzebujesz pomocy z tym zadaniem ale dopiero dzisiaj zobaczyłem wątek wiec teraz odpisuje.

W zadaniu masz podane że ramiona oraz krótsza podstawa są tej samej długości. Oprócz tego druga podstawa jest dwukrotnie dłuższa. Nie chce mi się robić rysunku wiec słownie to wyjaśnię i mam nadzieję, że to zrozumiesz :-)

Zakładam że wierzchołki dłuższej podstawy to A, B a dłuższej C, D. Krótsza podstawa i ramię to x a dłuższa to 2x. Opuszczasz z wierzchołków C, D wysokości na dłuższą podstawę. Odległości od punktów, w którym stykają się one z dłuższą podstawą do wierzchołków A i B są sobie równe i wynoszą razem x. Z tego możesz wywnioskować iż odległość od punktu zetknięcia wysokości z podstawą do wierzchołka jest równa x/2. Teraz robisz tylko trójkąt prostokątny, w którym przeciwprostokątną jest ramię trapezu a przyprostokątnymi są wysokość trapezu i ten wyżej opisany odcinek. W tym momencie przypominasz sobie(albo zaglądasz do tablic) dla jakich wartości sinus wynosi 1/2 i obliczasz po kolei kąty.
Mam nadzieję, że uda Ci się to zrozumieć a jak nie to później mogę jeszcze zrobić rysunek bo teraz nie mam czasu.

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.