GRY 03/2003  Temat Numeru : Planetside « 2 »  

 

 

PlanetSide, obok Star Wars Galaxies, jest jedną z najbardziej oczekiwanych gier MMO (massive multiplayer online) których akcja rozgrywa się nie w światach Magii i Miecza lecz w pełnej nowoczesnej techniki przyszłości. Co ciekawe, oba te tytuły tworzone są przez firmę Sony Online Entertainment, producenta między innymi całej sagi Everquest. Dzięki temu mamy gwarancję, że zarówno PlanetSide, jak i SWG będą posiadały w sobie na tyle duży potencjał, że nie podzielą smutnego losu niektórych produkcji z gatunku MMO - Motorcity Online, Earth and Beyond czy najnowszego Sims Online. Ten ostatni tytuł, pomimo nieprawdopodobnej popularności wersji "single player", nie odniósł zbyt dużego sukcesu. Jak widać najwięcej porażek na arenie MMO notuje gigant rozrywki wirtualnej - Electronic Arts.


W ciągu kilku ostatnich miesięcy odbywały się testy beta PlanetSide. Początkowo zamknięte i przeznaczone dla bardzo wąskiej grupy testerów, później nieco bardziej otwarte i udostępnione również subskrybentom serwisu FilePlanet. Właśnie z tytułu posiadania subskrypcji "załapałem się" na ostatnią fazę testów. Z poniższego tekstu dowiecie się, czym jest PS, co oferuje i czy warto zainteresować się tym tytułem.

W związku ze zbliżającą się premierą Planetside, gry która przełamuje kolejne bariery w dziedzinie rozgrywek sieciowych w czasie rzeczywistym, zapraszamy do przeczytania naszych wrażeń z wersji Beta w którą mieliśmy okazję grać ostatnio.

 

Jedną z najważniejszych cech produktu jest fakt, iż został on zrealizowany w konwencji zespołowo-taktycznej gry akcji z widokiem z pierwszej osoby, czyli, mówiąc potocznie, to "taktyczny FPS". Zapytacie zapewne, dlaczego wspomniana cecha jest tak istotna? Otóż w większości gier MMO tryb walki polega na wskazaniu celu i użyciu na nim odpowiedniej broni/czaru/programu/etc. Sam moment uderzenia/wystrzału nie jest zależy od gracza. W przypadku PlanetSide wygląda to zupełnie inaczej. Tutaj mamy do czynienia z normalną grą typu FPS, nie różniącą się zasadniczo od Unreala czy Counter-Strike'a. W rozgrywce decyduje przede wszystkim zręczność, celność oraz taktyka - i to właśnie ta ostatnia jest istotnym elementem gry. Ale po kolei...


Początki mojej przygody z PS były ciężkie. Sam klient gry zajmował, bagatela, 1.4 GB. Gdy w końcu udało się go pobrać, zabrałem się za instalację, którą poprzedziło wypełnienie trzech lub czterech formularzy rejestracyjnych. Gdy już udało mi się przebrnąć przez część formalną, przyszedł czas na zaktualizowanie gry do wersji działającej obecnie - czyli popularne "patchowanie". I tu pierwszy szok... Czas potrzebny na pobranie wszystkich łatek, podany przez tak zwany Sony Launch Pad, wynosił... dwie godziny! Biorąc pod uwagę, że korzystam z łącza 0,5Mbit, objętość "łatek" wynosiła ok. 300-350MB. Trochę dużo, nawet jak na MMO w trakcie beta-testów. Tak więc kolejne dwie godziny miałem z głowy, oczekując na zakończenie operacji "patchowania".

 



»



PlanetSide

kategoria: gry akcji
producent: Verant Interactive
wydawca: Sony Computer Entertainment
data wydania: 20 maj 2003

tryb gry: massive online multiplayer
tryb multiplayer: Internet
liczba graczy: tysiące
wymagania wiekowe: 12+
wymagania sprzętowe:
Pentium III 1000MHz, 256MB RAM, 32MB akcelerator 3D, podłączenie do sieci Internet

Massively Multiplayer FPS nastawiony na taktyczną walkę zespołową. Akcja rozgrywa się w futurystycznym świecie, w którym o wpływy nieustannie rywalizują cztery megakorporacje. Pierwsza z nich specjalizuje się militariach, druga w badaniach naukowych, trzecia w technologii, a czwarta w górnictwie i kopalniach. Naszym zadaniem jest wybór jednej z nich i dalsza walka w obronie jej interesów. W każdej rozgrywce będziemy się zmagać z 30,000 przeciwników pragnących tylko i wyłącznie naszej śmierci. Ta walka między tysiącami przeciwników toczy się w trójwymiarowo modelowanym terenie, w którym całą akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby.

Do zwiedzenia mamy wielki, pełen detali świat. Gracz może elastycznie dostosowywać się do panującej sytuacji. Ma możliwość przyłączenia się do większego zespołu, z którym będzie zdobywał nowe terytoria, bronił własnych baz oraz zaopatrywał swoich towarzyszy broni. Dynamicznie wyznaczane misje zależą od panującej obecnie sytuacji. Gra oferuje duże możliwości w dziedzinie walki zespołowej, gdzie obecna sytuacja na polu walki uaktualniana jest w czasie rzeczywistym. Każda postać ma możliwość rozwoju i awansu w hierarchii dowodzenia oddziałem.

Index GRY 03/2003   Magazyn Profesjonalnego Gracza « 2 »