GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Fizyka.....

02.11.2009
20:20
smile
[1]

tomek@rick [ Hycu ]

Fizyka.....

Mam takie jedno zadanko, którego nie mogę zrobić ;/ Brzmi ono tak:
"Piłkę rzucono pionowo do góry z prędkością początkową 8 m/s.
a) Na jaką maksymalną wysokość wzniesie się piłka?
b) Jaka będzie prędkość piłki na wysokości 2m nad ziemią?"
O ile podpunkt a jest banalny (wzór na Hmax w rzucie ukośnym można tutaj zastosować), to podpunktu b za nic nie mogę zrobić.

PS. Zadanie mam rozwiązać w oparciu o równania ruchu - bez stosowania zasady zachowania energii.

Jakieś propozycje?

02.11.2009
20:27
[2]

shadzahar [ Generaďż˝ ]

v(t)=V0-g*t
y(t)=v0t-(g*t^2)/2

y(t) dajesz równe 2m, przenosisz na drugą stronę, aby było równanie kwadratowe równe zero i obliczasz z tego t1 i t2. Wyjdą dwa wyniki, jeden będzie to czas minięcia 2metrów przy wznoszeniu, drugi czas minięcia dwóch metrów przy opadaniu. Oba te czasy podstawiasz do v(t) i dostajesz prędkości piłki na wysokości 2m.

02.11.2009
20:29
[3]

Kibol_LP [ Pretorianin ]

Jezu ....ale to skomplikowane ;D

02.11.2009
20:31
smile
[4]

Montera [ Michael Jackson zyje ]

Czy Ty chodzisz ze mną do klasy ? Jutro mam z tego kartkówkę zadania.

02.11.2009
20:48
smile
[5]

tomek@rick [ Hycu ]

Montera --> LoL bardzo prawdopodobne XD, jak się zwiesz (inicjały może skojarzę)?
shadzahr --> nie mam pojęcia jak rozwiązuje się równania kwadratowe ;/ nie miałem tego, nie ma innego sposobu?

02.11.2009
21:10
[6]

shadzahar [ Generaďż˝ ]

równanie kwadratowe jest proste do rozwiązania.
Masz ogólną postać:
a*x^2+b*x+c=0

najpierw musisz obliczyć deltę, aby sprawdzić czy w ogóle są rozwiązania takiego równania(delta = 0 jedno rozwiązanie, delta > 0 dwa rozwiązania, delta < 0 brak rozwiązań)

delta = b^2 - 4*a*c

x1= [-b - pierwiastek(delta)]/(2*a)
x2= [-b + pierwiastek(delta)]/(2*a)

W tym zadaniu będziemy mieli postać taką:
2=v0*t-(g*t^2)/2

porządkujemy i dostajemy:
-(g/2)*t^2 + v0*t - 2 = 0

możemy pomnożyć przez (-1) aby to co się znajduje przy kwadracie było dodatnie:
(g/2)*t^2 - v0*t + 2 = 0

I analogicznie do tego co napisałem na Xach mamy tutaj a=(g/2); b= -v0 i c=2

Inaczej się tego zadania nie da rozwiązać równaniami ruchu - można jeszcze ze wzoru v(t) wyciągnąć t i podstawić do y(t)=2, ale i tak dostanie się równanie kwadratowe, tyle, że z v(t)[czyli od razu dostaniemy prędkości zamiast czasu do podstawienia] do obliczenia.

02.11.2009
21:23
smile
[7]

tomek@rick [ Hycu ]

Dobra dzięki Ci :)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.