Kisiel1992 [ Pretorianin ]
Analiza wiersza
A więc muszę zrobić analizę wiersza Juliana Tuwima pt. Nauka
Ale niestety nie mam zielonego pojęcia jak to zrobić ;( Pomocy sad smiley
Wiersz:
Nauczali mnie mnóstwa mądrości,
Logarytmów, wzorów formułek,
Z kwadracików, trójkącików i kółek
Nauczali mnie - nieskończoności.
Rozprawiali o cudach przyrody,
Poznawałem różne tajemnice:
W jednym szkiełku - życie w kropli wody,
W drugim zaś - kanały na księżycu.
Mam tej wiedzy zapas nieskończony:
2(pi)r, H2SO4,
Jabłka, lampy Crookesy, Newtony,
Azot, wodór, zmiany atmosfery...
Wiem o kuli napełnionej lodem,
O bursztynie, gdy się go pociera,
Wiem, że cialo zanurzone w wodzie
Traci tyle, ile ... et cethera.
Ach, wiem jeszcze, że na drugiej półkuli
Słońce świeci, gdy u nas jest ciemno.
Różne rzeczy do głowy mi wkuli,
Tumanili nauką daremną.
I nic nie wiem, i nic nie rozumiem,
I wciąż wierzę biednymi zmysłami,
Że ci ludzie na drugiej półkuli
Muszą chodzić do góry nogami.
I do dziś mam taką szkolną trwogę.
Bóg mnie wyrwie, a stanę bez słowa.
Panie Boże - odpowiadać nie mogę,
Ja - wymawiam się, mnie boli głowa.
Trudna lekcja, nie mogłem od razu,
Lecz nauczę się, po pewnym czasie.
Proszę, zostaw mnie na drugie życie,
Jak na drugi rok w tej samej klasie.
Filip9424 [ Pretorianin ]
wiersz zlozony jest z 8 czterowersowych zwrotek, posiada rymy parzytse (np.mądrości-nieskończoności) oraz nieparzyste(np.ciemno-daremną). juz troche masz a dalej nie wiem...
Kisiel1992 [ Pretorianin ]
Oki Dziękuje ;)
Nauczycielka powiedziła że musza być srodki stylistyczne... Z tego zawsze pyłem noga ;p A co do rymów to ja się uczyłęm że sa rymy męskie i żeński...
kkkkkkrystian [ Senator ]
jeśli jesteś z 92 to naprawdę mało wiesz :)
no nie znasz epitetów, uosobień
dodatkowo napisany dziesięciozgłoskowcem
Kisiel1992 [ Pretorianin ]
Może nie większosć ale srodki stylistyczne zanm...
Tylko za bardzo nie wiem na czym polega ta analiza wiersza... :(
Blink! [ Generaďż˝ ]
Kto?Do kogo?O czym?Jak mowi? Odpowiedz na te pytania i powinno ci starczyc
Kisiel1992 [ Pretorianin ]
Mam zrobione tylko kurde za mało :(
To ma być na A4
Pomóżcie
Kisiel1992 [ Pretorianin ]
Help :( Prooosze :(
Kisiel1992 [ Pretorianin ]
PODBIAJM:(
Ruinort [ Jónior ]
jesli jestes z 1992 roku to niechce ci nic mowic ale w przyszłym roku masz napisac egzamin na ktorym czasami to jest (ja przynajmniej mialem)
wiec zamiast siedziec przy kompie otworz ksiazke do 4 klasy podstawowki tam napewno bedzie
nietoperz.mroczek [ Centurion ]
może to ci pomoże:
Elementy interpretacji:
-tematyka, motywy [jaki temat: wojna, miłość itp.]
-budowa, kompozycja [czy wiersz jest stroficzny czy stychiczny, rymy, środki stylistyczne np.epitety, personifikacja, ożywienia, uosobienia, metafora, przerzutnia, anafora, epifora, eufemizmy]
-narracja [podmiot liryczny, jaka osoba, czy wszechwiedzący]
-język poetycki [trudny, łatwy język, czy występują np. archaizmy]
-nastrojowość [nastrój poważny, podniosły, uroczysty itd.]
-tezy i hipotezy celowości utworu [czy nam coś przekazuje, twoja teza lub hipoteza o przesłaniu]
-wnioski
napisz to wszystko (tylko nie w punktach jak masz podane, tylko to ma być praca ciągła) i już masz... jak masz środki stylistyczne to powymieniaj trochę to więcej miejsca zajmie...
_______________________________
a co do egzaminu to ja nie wiem jak ty napiszesz część humanistyczną...
Sage [ Konsul ]
Przy analizie wiersza zawsze należy na początku odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań: 'kto mówi?' (podmiot liryczny) 'do kogo mówi?' ('ty' liryczne, adresat wiersza) 'w jakim celu się zwraca?' 'jaki jest czas i miejsce akcji?'.
Aby dogłębnie zrozumieć sens utworu należy zbadać również okoliczności jego powstania - biografia autora, lata w których powstał, miejsce powstania, cel itd.
Wiersz, który przedstawiłeś jest bardzo prostym w interpretacji utworem (nie życzę nikomu spotkania się z utworem: 'Przesłania Pana Cogito' Zbigniewa Herberta - ładny utwór, lecz napisany bardzo trudnym językiem, moim zdaniem jeden z trudniejszych do interpretacji).
Mniej więcej - nie chce mi się tego ładnie składniowo pisać:
W wierszu Juliana Tuwima pt. 'Nauka' podmiot liryczny zwraca się do Boga - 'Panie Boże...', ujawnia się: 'Wiem...', 'Nauczali mnie...', '...mam...'. Mówi on o... Czas i miejsce akcji utworu nie jest określone (najczęściej dopisuje, że w domyśle jest to czas powstania utworu).
Dalej już sobie dopiszesz - najgorzej zacząć potem już z górki ;]