GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Pierwszy NASZ F-16 :)

16.03.2006
09:07
[1]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Pierwszy NASZ F-16 :)

"Pierwszy lot polskiego F-16.
15.03 Lockheed Martin poinformował dzisiaj o udanym locie jaki odbył pierwszy samolot F-16 wyprodukowany dla Polskich Sił Powietrznych.

Lot odbył się wczoraj w miejscowości Fort Worth w Teksasie.

Lot jest kamieniem milowym w programie Peace Sky , który dotyczy dostaw 48 samolotów wielozadaniowych F-16 C/D Block 52+.

Pilotem, który wykonał pierwszy lot był testowy pilot Lockheed Martina, Paul Hattendorf a lot wykonano na F-16 C Block 52 + (wersja jednomiejscowa).

Lot trwał ponad godzinę. W jego trakcie Hattendorf wykonał próbę lotu ponaddźwiękowego, manewry przy dużym przeciążeniu, sprawdził działanie radaru oraz silnika przy różnych prędkościach.

Samolot zostanie poddany jeszcze dodatkowym testom zarówno przez firmę jak i USAF a w kwietniu zostanie wysłany do bazy Edwards AFB, w celu wykonania tam bardziej specyficznych testów.

Dyrektor polskiego programu F-16 ze strony Lockheed Martina, Irma Sippel oświadczyła, że polski program posuwa się z powodzeniem naprzód i pierwszy F-16 wyląduje w Polsce jesienią tego roku.

źródło: Lockheed Martin"


Dwa pierwsze F-16 wyladuja w Polsce 8.11.2006 roku, aby wziac udzial w swiecie 11. Listopada.

16.03.2006
09:07
[2]

LooZ^ [ be free like a bird ]

I kolejne zdjecie :)

16.03.2006
09:08
[3]

gladius [ Subaru addict ]

Cool. Od razu lepiej się poczułem.

16.03.2006
09:09
smile
[4]

Piotrasq [ Seledynowy Słonik ]

Łukaszenko już trzęsie porami.

16.03.2006
09:10
smile
[5]

DeLordeyan [ The Edge ]

Nie lepszy B2?

16.03.2006
09:16
smile
[6]

Conroy [ Dwie Szopy ]

W końcu czuję się bezpiecznie!

16.03.2006
09:17
smile
[7]

garrett [ realny nie realny ]

Noteka 2015 juz mi nie straszna :)

16.03.2006
09:20
smile
[8]

VinEze [ Hasta la victoria siempre! ]

I ta jedna sztuka od razu trafi do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Pzostałe będą stały w hangarach, bo nie stać nas na ich eksploatację, o ktorej też nie myślano przy zakupie. Następnie PiS zrobi awanturę, że ramach "układu" przerżnięto offset, co zatrzyma pozsotałe zakupy... Będzie swojsko.

16.03.2006
09:23
[9]

LooZ^ [ be free like a bird ]

VinEze : Oczywiscie, ze stac nas na ich eksploatacje :) Koszt obslugi F-16 to 3/4 kosztow obslugi Miga29, a lotniska sa juz budowane i sa tylko jednorazowym wydatkiem.

16.03.2006
09:30
smile
[10]

Bramkarz [ brak abonamentu ]

Wodzu prowadź na Lwów i Wilno!

16.03.2006
09:32
smile
[11]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Bramkarz : Ze niby ja?

16.03.2006
09:34
[12]

VinEze [ Hasta la victoria siempre! ]

1. Potrzeba armii przeszkolonych ludzi, części zamiennych, aparatury itp - nie jestem przekonany żeby była ta kasa kiedy w tej chwili praktycznie się nie lata, jak w Minsku czy Powidzu oderwie się samolot raz na tydzień to święto - piloci pozwalaniali się bo nie latali. Parę miesięcy temu po so aeroklubów wysłano pismo czy są chętni piloci do przeszkolenia na ten zabytek - taka jest sytuacja.
2. Lotniska się nie buduje lecz zamyka i dewastuje - z całej masy lotnisk wojskowe które były czynne - zostawia się 3-4 w reszcie chłopi wycinają z betony płyty bo nadają się na podłogi do obory.

16.03.2006
09:38
[13]

graf_0 [ Nożownik ]

Nawet nie wiedziałem że to nówki będą.

16.03.2006
09:42
[14]

Bramkarz [ brak abonamentu ]

LooZ^

Nie. Liczyłem że się ktos zgłosi. Ale w gruncie rzeczy to bez różnicy, z takim sprzętem to i kucharka poprowadziłaby nas do zwycięstwa ;))

PS. Co do świętowania 11.11 to nie kusiłbym losu.

16.03.2006
09:46
[15]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Bramkarz :

'PS. Co do świętowania 11.11 to nie kusiłbym losu"
Co, IV RP zawali sie wczesniej? ;)

16.03.2006
09:53
smile
[16]

earthquake [ Konsul ]

Niedługo IV Rzeczpospolita będzie znowu od morza do morza ;-)

16.03.2006
09:56
[17]

Bramkarz [ brak abonamentu ]

LooZ^

'PS. Co do świętowania 11.11 to nie kusiłbym losu"
Co, IV RP zawali sie wczesniej? ;)


Poprostu pamiętam jak się to skończyło poprzednim razem. Chociaż część koalicjantów się zgadza.

16.03.2006
09:56
smile
[18]

Misiak [ Pluszak ]

VinEze--> Coś w tym jest, niestety. Jestem z Białej Podlaskiej. Mamu tutaj najdłuższy pas startowy w Polsce. Jeden chyba z dłuższych w Europie. 4 Lata temu zlikwidowano tutejszą jednostkę, gdzie szkolono od baaaaardzo dawna pilotów myśliwców a później pilotów helikopterów. Teraz to wszystko podniszczało, wszelkie plany budowania lotniska cywilnego są blokowane przez cymbałów. Niedługo otwierają ośrodek dla uchodźców, psia jego mać.
W sumie i tak nie ma co tutaj budować bo złomiarze mają/ mieli raj. Był taki dowódca fajny, co za jego rządami wszystko się świetnie rozwijało. Nawet stworzył fajny ośrodek, a raczej miejsce w jednostce, gdzie każdy mógł go tanio wynająć i zrobić tam jakąś imprezkę. Postawiono tam tablicę na jego pamiątkę. To ukradli nawet litery, bo były z mosiądzu. A jak gdzieś zobaczysz kawałek kabla to postawię Tobie piwo :D

Sala Malejkum...

Pozdrowienia

Ps. Mi się najbardziej podoba ten mały kwadracik na skrzydle :D Biało-czerowony of cors :D

16.03.2006
10:03
[19]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Misiak : Ale to wynika z prostego faktu, kiedys lotniska budowane byly po to by przyjac drugi rzut wojsk ZSRR, dzisiaj budowane sa po to by wojska rosyjskie nie byly w stanie zniszczyc polskich lotnisk w pierwszym rzucie... Po to sie buduje lotnisko w Poznaniu i otacza sie je bardzo dobrym systeme przeciwlotniczym (nawet w skali swiatowej, bo to akurat budowac umiemy ;)), a likwiduje sie te na wschodzie ktorych obronic sie po prostu nie da.

16.03.2006
10:08
[20]

VinEze [ Hasta la victoria siempre! ]

Misiak - nie wspominając poradzieckich (np. Bagicz), to to samo jest w większosci lotnisk Sochaczew, Modlin, Nowe Miasto, ...
Co do piwa to przeglądam fotki co robiłem w styczniu, może znajdę ;-)

16.03.2006
10:08
smile
[21]

Misiak [ Pluszak ]

Looz--> Niom, ale jeszcze nie zapominaj o tajnych lotnikach :D Gdybyś się przyjrzał na mapie dróg to jest kilka nienaturalnie prostych dróg/autostrad koło baz wojskowych bądź dużych komplektów leśnych :D
W sumie my produkujemy bardzo dobry sprzęt wojskowy. Szkoda tylko, że nie mamy kasy... :D

VizAze--> Co tu tu robi zdjęcie Białej, co? Szpiegujesz, przyznaj się :D

Prawdę mówiąc jak byłeś tu w styczniu to proadopodobnie Ciebie widziałem, tzn ten samolot :D Kiedyś to była normalka, teraz to wydarzenie :D

16.03.2006
10:18
[22]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Misiak : Czy wiem czy tajemnica ;) Na drodze Opole - Poznan jedzie sie pewien fragment przez poszerzony fragment ktory w razie W ma sluzyc za lotnisko :)

16.03.2006
10:28
smile
[23]

Widzący [ Senator ]

Samolocik tyleż ładny co i dość wiekowy, pardon toż to najnowsza edycja z amerykanskim oprogramowaniem i wogóle, czyli coś jak Warcraft 1 ze wszystkimi patchami i rozszerzeniem do wersji full.
I będziemy mieli zasobniki i różne bombki i rakiet bez liku. Ciekawe kiedy ruszą te maszyny w koalicyjny bój za wolność naszą i waszą i za hamerykanską ropę i Chase Manhattan Bank.
Jakby tego było mało to masa zidiociałych obywateli RP marzy o tarczy antyrakietowej.

16.03.2006
10:29
smile
[24]

Frozen Vodka [ Centurion ]

Ja do dzisiaj nie mogę przeżyć tego łapówkarskiego przetargu z Panem Szmadzińskim i Millerem na czele... Jak można było kupić taki złom? Ten samolot jest już wycofywany ze służby przecież. Ech Gripen to dla naszych twrdogłowych niedostatecznie "amerykanski" samolot a f-16 ma made in usa i głąby się cieszą że będą latac wspólczesnym standartem powoli odchodzącym do lamusa. Pilotów mamy najlepszych na świecie ale jak zawsze rozkłada ich na łopatki "latająca głupota naszych szatbowców i ministrów;( A przecież nawet z punktu widzenia logistycznego (pomijając finansowy) błędem strategicznym jest kupowanie samolotu z poza Europy! Czy widział ktoś żeby nNiemiaszki latali jakimiś F-16??? Kurcze biegły nie jestem w tym temacie ale jeśli się nie mylę w Europie chyba nie latają F16. Dlaczego nie wybraliśmy supernowoczesnego Gripena który z f16 robic co chce i jest tanszy a dostepnośc częsci w razie jakiekolwiek konfliktu pod samym nosem. Czy nasz naród nie cierpi czasem na skrajną odmianę USAfilii ??? Co sądzicie?

16.03.2006
10:34
[25]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Widzacy : Kiedy wejdzie do sluzby bedzie najnowoczesniejszym samolotem w Europie :) Fakt, zlom :)

Frozen Vodka : Gadasz glupoty, wycofuja F-15, a nie F-16. A na F-16 lataja chociazby Belgowie i Holendrzy, oni tez sa tacy proamerykanscy?

Grippen jeszcze dlugo nie bedzie spelnial standardow samolotu wielozadaniowego i w dalszym ciagu nie jest przystosowany do wymagan wspolczesnego pola walki. To ze jest tanszy nic nie znaczy, bo on ma byc skuteczny.

16.03.2006
10:40
smile
[26]

Widzący [ Senator ]

LooZ^-> Hmmm? Czyli uważasz że Typhon jest mniej nowoczesny, no możesz tak uważać, tylko proszę o wyliczankę porównawczą z uzasadnieniem.

16.03.2006
10:46
smile
[27]

Trael [ 24th MEU ]

Frozen Vodka ---> Latają w Europie F-16 więc się nie ma co bać, że będziemy jedyni. Nie wiem co masz na myśli mówiąc o wycofywaniu F-16? Może możesz bardziej rozwinąć tą myśl?

No nic trzeba się cieszyć chwilą bo przez pewien czas będziemy mieli najnowocześniejsze F-16 w Europie :) (no co prawda na równi z Grecją, ale i tak :D )

16.03.2006
10:48
smile
[28]

Lechiander [ Wardancer ]

garrett --> Myślisz, że zakumali? ;-)

16.03.2006
10:54
smile
[29]

TzymischePL [ Legend ]

Lechiander ===> Niektorzy napewno :>

16.03.2006
10:55
smile
[30]

Lechiander [ Wardancer ]

3M ---> Masz rację, za bardzo zgeneralizowałem. ;-)

16.03.2006
10:59
[31]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Widzący --> Chodzi Ci o Hawker Typhoon? ;)

16.03.2006
11:02
smile
[32]

Widzący [ Senator ]

No prawie, ale zamiast Hawker piszom Eurofighter;-)

16.03.2006
11:04
[33]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Widzacy : Dopiero Tranche 3 bedzie samolotem wielozadaniowym, a o ile wiem nikt go jeszcze nie ma na wyposazeniu.

16.03.2006
11:04
[34]

Vader [ Senator ]

Ook. Jeszcze tylko przyślą nam karabiny i mundury i możemy iść kogoś podbić :-)

16.03.2006
11:08
smile
[35]

Widzący [ Senator ]

A co ma wielozadaniowość do nowoczesności? Czy maszyna wielozadaniowa popularnie zwana "białoruśką" jest nowocześniejsza od koparki Caterpillar M313C?

16.03.2006
11:19
[36]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Widzacy : Tylko ktora wersje Typhona chcesz porownywac z naszym F16? Ta ktora lata i nie jest niczym specjalnym, ta ktora powoli wchodzi do uzbrojenia w pojedynczych ilosciach czy moze ta ktora dopiero jest na deskach kreslarskich?

16.03.2006
11:24
[37]

mblade [ Pretorianin ]

F-16 naprawde wycofują (moze powoli ale jednak), USA szykuje sie do wprowadzenia w standard samolotow F-22 oraz lotniskowcowych F-35, takze ten nasz F-16 nawet nie umywa sie do tych samolotow

16.03.2006
11:29
smile
[38]

Widzący [ Senator ]

Looz -> Zauważ że nasz superfighter będzie wchodził w ilościach koneserskich i też dość powolnie, a na dodatek jest konstrukcją "gruntownie" sprawdzoną. Producent ma ogromne doświadczenie w jego wytwarzaniu i eksploatacji już od 1978 roku i od tamtej pory aż po dziś dzień jest produktem najnowocześniejszym, jeżeli nie na świecie to z całą pewnością w europie;-)

16.03.2006
11:30
[39]

Trael [ 24th MEU ]

Aha czyli powinniśmy kupić F-22? HAHAH ludzie mierzcie siły na zamiary.

16.03.2006
11:32
[40]

WinSxS [ Pretorianin ]

No i co maja robic tym samolotem? Latac na imprezy rodzinne?

16.03.2006
11:34
smile
[41]

garrett [ realny nie realny ]

Lechu, 3M --> :))))))))))

16.03.2006
11:46
[42]

Bramkarz [ brak abonamentu ]

Ciekawe. Jak widać państwa nie mają przyjaciół - państwa mają interesy.

16.03.2006
11:47
[43]

Long [ Generaďż˝ ]

w Europie chyba nie latają F16

Oprócz wymienionych przez LooZ^a belgów i holendrów trzeba jeszcze dorzucić: Danię, Norwegię, Turcję, Grecję (póki co), Portugalię i Włochy. A niemiaszki faktycznie nie latają na F-16 - oni do tej pory używają F-4 Phantom.

16.03.2006
11:49
[44]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Frozen Vodka -> Dlaczego Gripen miałby być super nowoczesny? Dlatgo, że prototyp oblatano kilkanaście lat później po oblocie F-16? Bzdura, oferowana nam wersja Gripena była o generację do tyłu w stosunku do oferowanego F-16. Poza tym Szwedzi nadal nie mają pozwolenia na własną integrację sprzętu z normami NATO, bo... Szwecja nie należy do NATO i nie ma prawa wglądy w te normy (a dotyczą one wszystkiego by taki samolot mógł współpracować z innymi samolota i dowództem NATO na najwyższym poziomie). Druga sprawa, to kompatybilność z najnowszymi przenoszonymi środkami bojowymi - to gwarantował tylko F-16 (ewentualnie F/A-18), znów Szwedzi nie dostali licencji na nie. Można tu dodać sprawę najnowszych wersji AIM-9, AIM-120 czy możliwość przenoszenia bomb szybujących JDAM.

Natomiast w Europie tylko Francja i ewentualnie Anglia operuje na własnych (wymyślonych i produkowanych) samolotach. Ostatnimi czasy jednak narodziła się moda na eurokonsorcja (np. Panavia z Tornado). Sami Niemcy przez bardzo długie lata używali F-104 i to zdaje się jeszcze na początku lat 90-tych. Ten samolot ma jeszcze dłuższą historię niż MiG-21. Obecnie prócz szturmowych Tornado używają także (równie starych pod względem czasu, który upłynął od lotu testoweg) F-4F Phantom II


W Europie na F-16 latają np. w Belgii, Danii, Grecji, Włoszech, Norwegii, Holandii. W większości przypadków zastępowały one wysłużone F-104.
Natomiast F/A-18 używają Szwajcarzy, Finowie i Hiszpani

Widzący -> Eurofighter Typhoon jest dobry i... cholernie drogi. Jeden kosztuje tyle co 3-4 oferowane nam F-16 C/D Block 52+. Jednak jak na razie Typhoon nie służy jeszcze nigdzie w linii, poza intensywnymi testami u Brytoli. A ewentualni kontrahenci się wykruszają (np. Grecja, po długich oczekiwaniach na wyniki testów Typhoona, zdecydowała się jednak kupić.... F-16).

mblade -> F/A-22 jest przyjęty na stan jednostek, które aktualnie latają na F-15. To właśnie te samoloty mają zostać wycofane. Nic, o F-16 takiego nie słychać.

Widzący -> Owaszem, produkt może być wciąż najnowocześniejszy, o ile ma potencjał na unowocześnienie. Skoro mam podać jakiś zrozumiały przykład dla Ciebie, dzisiejsze F-16 można porównać z rozbudową peceta. Mogę mieć starą obudowę ATX, sprzed ponad 15 lat, a w środku same bajerki. I właśnie to nie czyni mój komputer starym, chyba, że ktoś zwraca uwagę na obudowę.

16.03.2006
11:52
[45]

VinEze [ Hasta la victoria siempre! ]

Wozu---> to politycy łowią ryby w ciemnej wodzie z tą magiczną integracją z NATO - MIG 29 dał się w moment zintegrować

16.03.2006
11:54
[46]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

VinEze -> Dwa.

16.03.2006
11:57
smile
[47]

VinEze [ Hasta la victoria siempre! ]

Te 4 co wyjechały na Litwę spowodowały że nie mamy chyba już żadnego, w logice jest zero, jeden i wiele

16.03.2006
11:59
[48]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Widzacy : Ogolnie racja, ksztalt samolotow jest zdecydowanie zbyt rzadko zmieniany! Mysle, ze powinny wkoncu przybrac forme kwadratu bo to co wymyslili i przetestowali bracia Wright nie jest juz trendy! Do dnia dzisiejszego z pierwotnego F-16 pozostal wlasciwie tylko platowiec a i to sie sporo zmienilo. W ilosciach koneserskich? O ile pamietam w przyszlym roku bedzie to ok 20 sztuk.
Co do nowoczesnosci, mamy pare rzeczy ktorych nowszych wersji nie znajdziesz, chocby radar ,niektore typy rakiet, czy chociazby LINK-16. Oprocz tego, spora czesc mechaniki bedzie identyczna jak te ktore kupuje wlasnie Izrael, oni tez kupuja syf ? :)

Bramkarz : Zakladasz, ze tylko my jestesmy idiotami, a Grecy to geniusze? :) Ciekawe jak wyglada sprawa logistyki dla 30 F-16 i 30 EF :D Chyba dojdzie tam do zbiorowocyh samobojstw wsrod logistykow i mechanikow :D

A tutaj wypowiedz z forum onetu, ktora czesto linkuje sie na forach wojskowych kiedy ktos gada bzdury o F-16 :)

"W samolocie F-16 C/D Block 52M+ zastosowano najnowsze osiągnięcia z dziedziny awioniki. Wszystkie systemy awioniki zostały zintegrowane. Ulepszona magistrala danych MIL-STD-1760 przekazująca dane z kokpitu jest czterokrotnie zdublowana, co zmniejsza ryzyko katastrofy w przypadku uszkodzenia samolotu.

Wręgi kadłuba oraz dźwigary skrzydeł zostały pogrubione oraz wzmocnione, podobnie jak samo pokrycie, do budowy zastosowano nowe stopy duraluminium, tytanu oraz w większym stopniu kompozyty grafitowo-epoksydowe i inne.

Samolot najprawdopodobniej otrzymał pokrycie materiałami RAM (radar absorbing materials)-dopuszczonymi do eksportu- absorbującymi promieniowanie radiolokacyjne. Samolot jest wyposażony w automatyczny system wykrywania uszkodzeń. Silnik Pratt&Whitney F100-PW-229 o większych parametrach ciągu-13 180 kG, będzie więc miał lepszy stosunek ciągu do masy co ma wpływ na niektóre osiągi, jak zwrotność, wznoszenie czy promień wiraży.

Opcjonalnie można zastosować silnik ze zmiennym wektorem ciagu. Poprawiono charakterystykę dynamiczną (według producenta F-16 może osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 1,6 Ma ze startu stojącego w czasie poniżej 4 minut) oraz zmniejszono promień skrętu.

O awionice w amerykańskich maszynach można rozpisywać całe eseje, ale ja postaram się napisać o niej w jak największym skrócie.
Cała kabina zaprojektowana jest w systemie HOTAS (Hand on Throttle and Stick - ręce na przepustnicy i drążku) dzięki czemu pilot nie musi odrywać rąk od drążka i przepustnicy sterując wszystkimi systemami za pomocą przycisków umieszczonych na nich. Ciekawą cechą F-16 jest praktycznie nieruchomy drążek, który reaguje na siłę nacisku, a nie na wychylenie. Kabina wyposażona jest w dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze wielofunkcyjne MFD (Multi Function Display), wyświetlacz wprowadzania danych IDM i wyświetlacz stacji ostrzegawczej RWR. Na wysokości wzroku pilota znajduje się wyświetlacz przezierny HUD (Head-up-Display). Układ kierowania jest w pełni care-free, co oznacza, że w trakcie walki pilot może po prostu trzymać drążek w pozycji "na siebie", a komputer sam ustali odpowiednie wychylenie powierzchni sterowych. Wskaźnik kąta natarcia pojawia się na HUDzie dopiero wraz z wypuszczeniem podwozia. Bezpieczeństwo pilota zapewnia fotel katapultowy ACES II klasy 0-0 pochylony o 30 stopni. Osłona kabiny bez żadnego metalowego wzmocnienia ograniczającego widoczność.

Wykonana z poliwęglanów - materiału już kosmicznej ery - pełni rolę zarówno kabinowej osłony jak i pancernej szyby przedniej zarazem, pilot ma doskonałe pole widzenia (360 stopni dookoła, 40 stopni w dół na boki i 15 stopni w dół do przodu), osłona pokryta cienką warstwą złota, która zmniejsza echo radarowe nie pogarszając widoczności od wewnątrz. Wszystkie samoloty serii Block 50/52 produkowane od 2001 roku przystosowane są do przenoszenia zbiorników paliwa CFT (Comformal Fuel Tanks) wpisanych w obrys kadłuba(konforemne zbiorniki paliwa) dzięki temu samolot nie traci na własnościach pilotażowych i nie jest konieczne użycie podwieszanych zbiorników paliwa co zwiększa liczbę środków rażenia i znacznie zwieksza jego zasięg(5200km).
Radar APG-68(v)9 z częściowym skanowaniem elektronicznym (fazowym) jest w stanie zidentyfikować samolot w ramach systemu "swój-obcy" z odległości 185 kilometrów, a przy tym pozwala nie ujawnić własnej pozycji podczas procedury zapytywania. Dzięki temu taka maszyna jest mniej "widzialna" przez nieprzyjaciela(Low Propable of Intercept). Zapewnia precyzyjny namiar celu bez względu na panujące warunki pogodowe przy pracy w trybie radaru o syntetycznej aperturze zwiększania rozdzielczości obrazu SAR (synthetic aperture radar) pozwalający na precyzyjniejsze definiowanie obiektów naziemnych(tzw."fotograficzne" odwzorowania celu).

Podczas ataku na cele naziemne na ekranie radaru wyświetlany jest obraz terenu. Jego jakość jest tak dobra, iż z łatwością umożliwia on pilotowi dokładną identyfikację obiektu ataku. Funkcja SAR jest przydatna szczególnie podczas nocnych misji i przy złej pogodzie. Przy czym trafność odczytu dodatkowo weryfikuje komputer pokładowy, który w sposób ciągły analizuje dane, poprzez system GPS, z informacjami przekazywanymi przez zdjęcia satelitarne. Rozdzielczość obrazów uzyskiwanych przez APG-68(V)9 w trybie pracy jako radiolokator z syntetyczną aperturą (SAR) wynosi ok. 0,6 m. W maszynach tych piloci są już wyposażeni w specjalne gogle noktowizyjne. Radar może jednocześnie śledzić 10 celów i naprowadzać jednocześnie 4 pociski AMRAAM na cztery różne cele w trybie pracy "przeszukiwanie podczas śledzenia" ("search-while-track"), większą przestrzeń przeszukiwaną oraz polepszone zdolności śledzenia w trybie pracy "śledzenie w trakcie przeszukiwania" ("track-while-scan"), a także ma polepszone możliwości śledzenia pojedynczego celu.

Z radiolokatorem został sprzęgnięty integralny pokładowy termolokacyjny układ celowniczo-nawigacyjny IFTS (Internal Forward-looking infrared Targeting System). Układ termolokacyjny jest stosowany do wykrywania i określania położenia, szczególnie w ciemnościach, takich celów jak okręt, samolot, pocisk rakietowy lub innych celów emitujących lub odbijających promienie podczerwone (cieplne). Zaletą termolokatora, w przeciwieństwie do radiolokatora, jest skrytość działania, ponieważ nie wysyła on żadnych fal ani promieni, a jest jedynie przystosowany do ich odbioru.

System nawigacyjno-celowniczy samolotu składa się z trzech głównych elementów. Część integralna to zestaw złożony z radiolokatora Northrop-Grumman APG-68(v)9 z anteną z częściowym skanowaniem fazowym oraz integralnej kamery termowizyjnej o szerokim polu widzenia zamontowanej w nosowej części kadłuba. Zestaw ten wypełnia funkcje nawigacyjne tj. prowadzenie samolotu na małej wysokości(z automatycznym omijaniem przeszkód terenowych na wysokościach od 30 do 300 m), wykonywanie mapy terenu oraz jego zobrazowanie(kamera termowizyjna i zakres SAR stacji radiolokacyjnej), uaktualnienie pozycji samolotu na podstawie porównania rzeźby terenu z biblioteki danych itd., a także funkcje celownicze, zarówno w układzie powietrze-powietrze jak i powietrze-ziemia.

Ponieważ zabudowana kamera termowizyjna spełnia głównie funkcje nawigacyjne, to do wspomagania funkcji celowniczych wykorzystuje się drugi element kompleksu -podwieszony zasobnik celowniczy z wykorzystaniem podczerwieni PANTERA (PANTERA Infrared Targeting Pod). Umożliwia dokładne namierzenie i precyzyjne trafienie celu, co pozwala zmniejszyć szkody, zapewnia możliwość dokonania w czasie rzeczywistym oceny zniszczeń spowodowanych ostrzałem, zasięg obserwacji zasobnika sięga 50-60 km, przy czym obserwacja jest prowadzona kamerą termowizyjną o wąskim polu widzenia i elektronicznej stabilizacji, a także kamerą TV CCD. Zasobnik dysponuje laserowym dalmierzem i podświetlaczem celów, a także urządzeniem śledzącym podswietlenie laserowe z innych źródeł.

Trzecim elementem układu jest zintegrowany system transmisji danych w postaci terminalu Link 16 oraz modemu IDM zapewniający wzajemną wymianę informacji taktycznej w ramach zintegrowanego systemu dystrybucji informacji JTIDS. Układ celowniczy jest zintegrowany z systemem transmisji danych oraz modemem IDM, które wspólnie umożliwiają przekazywanie danych o sytuacji taktycznej, w tym danych o położeniu celów. Dane taktyczne, zarówno te przekazywane z zewnątrz, jak i te wykryte urzadzeniami pokładowymi są integrowane w jednolity obraz sytuacji taktycznej, zas bezposredni obraz widzianego celu jest również integrowany-poprzez nałożenie obrazów radiolokacyjnych (zakres SAR) oraz widzianymi kamerami systemu nawigacyjno-celowniczego. Całość jest zobrazowywana na dwóch wielofunkcyjnych monitorach MFD. Zaletą tego systemu jest też to, że maszyna może lecieć z wyłączonym radarem, a dzięki terminalowi Link 16 i modemowi IDM, informacje o sytuacji bojowej i tak będą dostępne w kabinie na wyświetlaczu, który pokaże odpowiednie dane z innych urządzeń zewnętrznych (np. AWACSa), pracujących w jednolitym systemie dowodzenia. Podczas ataku, radar, w połączeniu z informacjami z AWACSa [a wstapilismy ostatnio do organizacji wewnatrz NATO w mysl ktorej stalismy sie wspolwlascicielami 17 AWACSow - dop. LooZ^] i innych samolotów, może namierzyć i zaatakować cel, sam pozostając ukrytym. Stanie się możliwe odpalanie AMRAAMów w oparciu tylko o informacje z systemu wymiany danych, nie używając własnego radaru.

Zupełną nowością w F-16 Block 52+ dla Polski będzie fabryczne wyposażenie w nowy system komputerów nawigacyjnych - Embedded Visual Computing. Jest to rozwiązanie posługujące się danymi z kamer HDTV, radaru nawigacyjnego, FLIR (Forward Looking Infrared), czyli zintegrowanego systemu do wspomagania nawigacji przy użyciu kamer podczerwieni i satelitarnego systemu lokalizacji GPS. Dane trafiają do pokładowego komputera misji SBC (Single Board Computer) czyli MMC, wyposażonego w komputer graficzny Quantum 3D Sentris, używanego do tej pory do tworzenia virtual reality w filmach (m.in. odegrał sporą rolę w projektowaniu scen do "Ataku klonów"). Jeżeli ktoś z was oglądał film "Final Fantasy" to efekt obrazu terenu przypomina sceny z tego filmu, ale w odróżnieniu od prawdziwego, podawany jest w idealnych warunkach oświetleniowych. Poza terenem wyobrażone są na nim również: zabudowania, stanowiska obrony przeciwlotniczej, umocnienia wojskowe, a nawet pojedyncze pojazdy itp.. Korzystając z tego typu obrazowania, pilot może dokonywać ataków na cele naziemne praktycznie przy zerowej ich widoczności (noc, mgła, dym). Zostaną one w pełni zintegrowane z systemami noktowizyjnymi, czyli goglami NVG co pozwoli na projekcję mapy i sytuacji samolotu na oszkleniu kabiny, a nie tylko na wyświetlaczach LCD. Dzięki sprzężeniu SBC z systemem NVG w nocy możliwe będzie także śledzenie sytuacji w powietrzu. W wersji z wyświetlaczem terenu znalazł już zastosowanie w śmigłowcach ratownictwa bojowego (Combat SAR) jak CH-53E Super Stallion oraz przeciwpancernych śmigłowcach AH-64E Longbow Apache.
W razie niebezpieczeństa, zareaguje nowy, zintegrowany system obrony WRE czyli Advenced Integrated Defensive Electronic Warfare Suites (AIDEWS) ALQ-211(v)4 firmy ITT Avionics, składający się z połączonych w jeden system wbudowanych środków wykrywania promieniowania (RWR) pracującego w bardzo szerokim paśmie częstotliwości, układu ostrzegania przed odpalonymi pociskami pracujacego w podczerwieni i zestawu środków zakłócania aktywnego(ECM), wyrzutnika flar i dipoli dużego kalibru AN/ALE-47 oraz holowanych celów pozornych AN/ALE-50. Nie ma potrzeby używania dodatkowych zasobników ECM AN/ALQ-131, gdyż istniejący system jest wbudowany, umieszczony w "garbie" za kabiną, podobnie jak w wersji dla Izraela(F-16I).

Zasobniki celownicze (LANTIRN, Sharpshooter, ATLIS II, Litening II) i nawigacyjne (LANTIRN, Pathfinder, RUBIS, ATLANTIC, Litening II).
Wymienione typy zasobników celowniczych i nawigacyjnych, które zostały zintegrowane z samolotem F-16 to dalsze uzupełnienie funkci celowniczych i nawigacyjnych. Zapewniają one wykrycie, identyfikację, automatyczne śledzenie i kierowanie uzbrojeniem, a także podświetlenie celów dla bomb i pocisków kierowanych laserowo w dzień i w nocy, także w warunkach ograniczenia widzialności, spoza zasięgu bezpośredniej obrony przeciwlotniczej atakowanego obiektu, a zasobniki nawigacyjne wzrokowe celowanie uzbrojeniem niekierowanym w warunkach ograniczonej widzialności w dzień i w nocy. Dodatkowo zamontowany w zasobniku LANTIRN radiolokator umożliwia wykonywanie automatycznego lotu koszącego zgodnie z rzeźbą terenu.

System sterowania to czterokanałowy, w pełni cyfrowy, światłowodowy Fly-By-Wire. Trzy niezależne kolorowe kamery wideo zapewniają rejestrację parametrów lotu i przebiegu misji przez dwie do sześciu godzin, ułatwiając analizę wykonania zadania przez pilota po lądowaniu. System nawigacji inercyjnej(bezwładnościowej) oparty na żyroskopie laserowym Litton LN-93 lub Honeywell H-423 zintegrowany z odbiornikiem GPS i system cyfrowego śledzenia terenu (DTS).

To obecnie najlepszy system nawigacyjny dla samolotów wielozadaniowych na świecie. Nahełmowy system celowniczy (JHMCS), dzięki któremu pilot będzie mógł wybierać cele dla rakiet, po prostu patrząc na wrogi samolot, bez nakierowywania dziobu własnej maszyny, ponieważ najnowsza generacja pocisków zintegrowanych z F-16 zapewnia zaatakowanie celu przy jego dowolnym położeniu względem samolotu myśliwskiego w zasięgu pola widzenia pilota, w połączeniu z celownikami nahełmowymi. Taki system w ogóle eliminuje konieczność podejmowania manewrowej walki powietrznej, robienie "kobry" i "dzwonów" - do zaatakowania celu wystarczy jego wskazanie wzrokiem pilota F-16. "

16.03.2006
12:02
[49]

VinEze [ Hasta la victoria siempre! ]

trzeba kupować takie żeby tam gościa już nie było, bo coś nachrzani

16.03.2006
12:05
[50]

Kloshart [ Pretorianin ]

Spokojnie. Ja też uważam że ten zakup samolotów to strata kasy. Za kilka miesięcy (może lat) sprzedamy je Ukrainie.

16.03.2006
12:05
[51]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

VinEze -> W pełni zintegrowany z NATO jest jeden MiG-29, który dostał wszystko by mógł jak najlepiej współpracować z innymi krajami tego układu. Powstał on dość szybko i jest często wymieniany jako modelowy NATO MiG-29. Modernizacja pozostałych MiGów-29 idzie ślamazarnie i robi się to tylko wtedy, gdy trafią one do warsztatów... Jak dotąd słyszałem o na pewno dwóch w pełni przystosowanych MiGach-29, reszta dostała niezbędne minimum, by pracować w ramach NATO (IFF i coś jeszcze).

16.03.2006
13:03
smile
[52]

Aroslav [ Pretorianin ]

Bo my to teraz przy następnym przetargu od razu powinniśmy się zaopatrzyć w samolot u Mila Minderbindera:)

Jego Pod-Naddźwiękowy Niewidzialny i Niesłyszalny Dyfensywno-Ofensywny Bombowiec Szturmowy Drugiego Uderzenia to jest dopiero COŚ:) I jeśli nawet nie istnieje to przynajmnie JAKĄ ma nazwę;PPP
No chyba że wolicie - Uniwersalny Zrób-To-Sam Defensywno-Ofensywny Niezniszczalny Fantastyczny Najnowocześniejszy Bombowy Bombowiec Szturmowy Pierwszego Drugiego lub Trzeciego Uderzenia:)) Ten natomiast jest do dostania u konkurencji;P

01.06.2006
23:05
smile
[53]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Podbijam wątek z innego powodu - 26 maja 2006 oblatano pierwszy "polski"* F-16D Block 52+. Samolot o numerze "4076" dostał nowe standardowe malowanie. Ponoć 8 listopada br. mają przybyć dwa F-16 - pewnie będzie to wersja C - "4040" i D - "4076".

* - bo formalnie nie jest polski, na razie właścicielem jest Lockheed-Martin, by być polski, musi przejść jeszcze testy zdawczo-odbiorcze.

1.

01.06.2006
23:06
[54]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

2.

01.06.2006
23:07
[55]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

3.

01.06.2006
23:07
[56]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

4.

01.06.2006
23:07
[57]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

5.

01.06.2006
23:16
smile
[58]

Misiak [ Pluszak ]

Hejka

Pytanko, Czym się różni wersja C od D poza ilością miejsc dla pilotów? :D

01.06.2006
23:22
smile
[59]

tsunami [ Made in USA ]

Wlasnie mam kolege ktory studiuje na pierwszym roku w Deblinie. Mam nadzieje ze wykarze sie na tyle dobrze ze bedzie mogl latac na F-16'tkach :-)

01.06.2006
23:27
smile
[60]

Thrud [ Generaďż˝ ]

i tyle z niego zostanie bo kasy nie ma na nauke szkolenia

01.06.2006
23:29
smile
[61]

olivier [ Senator ]

tsunami. Najpierw musi zapisać się do PiSu, żeby TVN nie miał za jakiś czas tematu na kolejny odcinek "Wielkie ucieczki".[joke]

01.06.2006
23:32
[62]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Wozu : Ponoc te ktore przyleca 8.11 jeszcze nie zostaly wyprodukowane.

Misiak : "D" sluza do szkolenia.

olivier : Na litosc... czy chociaz tutaj nie mozna by sie obyc bez polityki?

01.06.2006
23:35
[63]

Scandal [ Quantum Singularity ]

wersja D rozni sie wlasnie tym ze jest szkoleniowa - dwu miejscowa.

01.06.2006
23:37
smile
[64]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

LooZ^ -> To ciekawe, bo testy trwają długo - najpierw odbiera od Lockheed-Martina amerykański Departament Obrony (a to jest pierwsze oficjalne sprawdzenie), a potem przekazywany jest on Siłom Zbrojnym RP (tutaj testujemy czy zamówiony produkt zgadza się z tym co podpisywaliśmy). Jak na razie, po testach "4040" przez Lockheed-Martin, można usłyszeć że sprawuje się on bardzo dobrze (choć oczywiście jest to pewnie bardzo subiektywna opinia :)).

01.06.2006
23:38
[65]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Wozu : No, tez sie dziwilem, ale moze juz niedlugo jakies kolejne beda testowane i to juz te ktore trafia do nas.. Zreszta po listopadzie to one juz w wiekszej czestotliwosci zaczna zlatywac ;)

01.06.2006
23:39
smile
[66]

Scandal [ Quantum Singularity ]

Hłe, hłe... te nasze to tak wygladaja tak? :)

01.06.2006
23:40
[67]

Dowodca_Pawel [ ETCS Clan ]

Ech, czasami sądzę, że niektórzy ludzie nie mają nic innego do robienia niż narzekanie...

F16 są śliczne, co do Gripenów to przypomne, że nasi południowi sąsiedzi mają ciągłe z nimi problemy. Ba! Jeden spadł nawet do wody podczas lotu Szwecja-Czechy...

01.06.2006
23:46
smile
[68]

quku [ Pretorianin ]

tsunami, dawno, dawno temu bylem kierowca w Debilinie. Mialem kumpla - Kazika. Latal na wszystkim. Teraz zbija olbrzymie kokosy w szwedzkiej firmie zajmujacej sie stawianiem kominow, czy wkladow do kominow, bardzo precyzyjna robota, nadlatuje helikopterem i wsuwa taki wklad z dokladnoscia do milimetrow.

Pamietam jak pewnego razu Kazik wracal z cwiczen wielkim smiglowcem ze zwiazku radzieckiego. Ten bydlak co to ma smigla jak z gumy. Pamieta ktos jak to sie nazywa, bo bij zabija zapomnialem? :)

Normalnie laduje sie przed hangarem i ciagnie helikopter do niego na specjalnej platformie.

Jak Kazik wracal to wszyscy srali po gaciach, bo on "parkowal" helikoptery w hangarze.

Od tych najwiekszych hangar (wlot) byl szerszy o jakies 50 cm.

(taka mala dygresja)

01.06.2006
23:46
smile
[69]

Stranger [Gry-OnLine] [ Reno 911 ]

"Pierwszy NASZ F-16 :)"
Ciekawe czy jak ktos go rozbije zostanie ogloszona zaloba narodowa ;P

01.06.2006
23:55
[70]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Stranger -> Użytkowanie efów będzie przebiegać podobnie jak przy okazji wprowadzenia MiGów-29 do naszego lotnictwa piętnaście lat temu. Wtedy były to naprawdę elitarne maszyny dla elitarnych pilotów oraz duży skok jakościowy w porównaniu do MiGa-21(które jeszcze używamy) i zapewne także MiGa-23 (których od kilku lat już nie używamy).
.
.
.
Jak dotąd nie straciliśmy w wypadku podczas lotu żadnego MiGa-29.

02.06.2006
00:01
[71]

berkut47 [ Legionista ]

Zamiast kupować złom i nie brać w "łapę" /po efektach offsetu widać jak było ok./ nasi pożal się Panie Boże politycy z Millerem na czele powinni kupić Prawdziwy samolot - Saab Grippen. Czesi tak zrobili, mają samoloty tanio,latają od roku i szkolą się bez ograniczej. Ale ich premiera nie wzięli kontrahenci do samolotu na przejażdżkę po niebie jak gówniarza na karuzeli, a umową zajmowali się fachowcy. Dla równowagi i refleksji - potencjalny przeciwnik w walce, czyli rosyjski Su-47 Berkut /nomen omen/. O całej rodzinie Su nawet nie piszę, bo to inny wymiar technologii.Nawet nie stawiam pytania jak długo w starciu przetrwa F-16, on po prostu nie ma najmniejszych szans. Bolesne,ale prawdziwe!

02.06.2006
00:02
[72]

LooZ^ [ be free like a bird ]

berkut47 : Czytales cos oprocz tematu w tym watku?

02.06.2006
00:09
[73]

Kijano [ Generaďż˝ ]

Beznadziejny zakup dokonali nasi "specjalisci". Wolalbym zeby dokupili MiGi niz ten szmelc. Nam sie w ogole nie przydadza. Migiem mozna wyladowac wszedzie i wystartowac z tzw. utwardzonego pasu z ktorego wiekszosc lotnisk w Polsce jest zrobiona. Teraz musimy przystosowac lotniska aby mogly obsluzyc to "cudo". Po zatym skazalismy sie na litosc amerykanow. F-16 jest "sztywnie" podlaczony do amerykanskiego satleity wojskowego(przez co start naszej maszyny bedzie nas kosztowal mase kasy). Tak wiec wrazie konfliktu zawsze musimy stac po stronie amerykanow(uwiazali nas). Kolejna rzecza sa to samoloty dalekiego zasiegu. Tylko pytanie po co nam samoloty dalekiego zasiegu ?
Tych co rozstrzygneli przetarg powinni rozstrzelac za tak trafny wybor.

02.06.2006
00:14
[74]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Kijano : Moze dla odmiany jakies fakty, bo to co napisales to stek bzdur.

Na szybko:
- migi nie moga wyladowac wszedzie.
- w Polsce nie ma juz ZADNEGO zdalnego do uzytku "utwardzanego pasu".
- nie sa podlaczone do zadnego amerykanskiego satelity wojskowego, cos ci gdzies dzwoni, ale nie wiesz w ktorym kosciele... Zapewne chodzi ci o to, ze nie dostalismy kodow do oprogramowania F-16, ale o ile wiem dostaly je tylko 2 kraje z trzydziestu paru ktore kupily F-16
- co znaczy "samoloty dalekiego zasiegu"? Wiekszy zasieg to plus, a nie minus.

02.06.2006
00:22
smile
[75]

Misio-Jedi [ Legend ]

berkut47 i Kijano maja racje - powinnismy sie zwiazac gospodarczo i militarnie z Rosja !
W koncu bylismy juz z z rosjanami zwiazani i co - zle nam bylo ?

02.06.2006
00:22
[76]

Kijano [ Generaďż˝ ]

LooZ^ -> taaa w ogole nie ma do uzytku utwardzonego pasu zes walnal :D:D:D
Znam przynajmniej 2 lotniska gdzie nie ma "normalnego" pasu(oczywiscie uzywane, rzadko ale uzywane)
no ale ok.Po zatym potrzebuja o wiele wiecej miejsca na start.
Po zatym takie lotniska najbardziej licza sie w czasie wojny. Gdzies na obrzezu :)

-> fakt migi nie wyladuja na wodzie
-> samolot dalekiego zasiegu. Mniej zwrotny wysylany zeby przewaznie walczyl po za granicami danego kraju
-> z tym satelita to mozliwe, ze masz racje

Misio-Jedi-> Rosjanie maja lepszy sprzet wojkowy. Nie skomplikowany i mniej zawodny.

02.06.2006
00:28
[77]

Misio-Jedi [ Legend ]

Kijano ---> Rosjanie wogole wszystko maja lepsze !

02.06.2006
00:31
[78]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Kijano -> F-16 potrzebuje więcej miejsca? Znaczy za szeroki jest, czy co?
I mniej zwrotny? Bez jaj, to samolot na którym latają ci, którzy najlepiej znoszą przeciążenia, bo właśnie jest nadzwyczaj zwrotny. Dlatego wprowadzono min. komputerowe sterowanie, by pilot nie przedobrzył?
Jedynie na co uskarżają się polscy piloci po lotach na F-16, to brak naddatku mocy w stosunku do MiGa-29 podczas walki pionowej, jednocześnie szybko dodają, że wymaga to po prostu innego podejścia do lotu, bo samolot prowadzi się niemal sam.

Rosjanie maja lepszy sprzet wojkowy. Nie skomplikowany i mniej zawodny.
Jakieś dowody na poparcie tych słów? Bo jak dotąd nie widziałem żadnego państwa (łącznie z Rosją), które zakupiłoby te cuda techniki.

02.06.2006
00:36
[79]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Kijano - oczywiście, wszystkie wojny po 1945 roku jasno pokazały wyższość radzieckiego sprzętu nad amerykańskim :-)


LooZ^ - podziwiam, że masz jeszcze cierpliwość :-)

02.06.2006
00:36
[80]

Misio-Jedi [ Legend ]

Wozu ---> MiG-29 ma fantastyczne wznoszenie w locie pionowym, tyle ze jak ze dwa razy skorzysta z tego wznoszenia to musi predko wracac na lotnisko bo paliwo sie konczy !

02.06.2006
00:43
[81]

Kijano [ Generaďż˝ ]

Wozu -> chodzilo mi ze dluzszy pas musza miec
ze zwrotnoscia to byl gdzies wywiad z naszym pilotem co sie szkoli/szkolil

Widze ze Rosja wg wszystkich tu to syf i gowno :). No ok nie bede wchodzil na teamtu tabu.
Niech wam bedzie Rosja gowno USA super extra.

Wyrazilem swoja opinie i tyle co mysle o zachwalanych przez was cudem techniki.

02.06.2006
00:47
[82]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Misio-Jedi -> Przypomniałeś mi przy okazji tę sprawę z opłacalnością za godzinę lotu MiGiem-29 :), gdzie z szacunków wychodziło, że godzina lotem F-16 C/D jest 4,5 raza mniejsza niż MiGiem-29.

Kijano -> Rosja to nie jest syf i gówno, ale...
- nie potrafią nawet na własnym podwórku wprowadzić tego co sami wymyślają - jest ku temu jakiś powód
- rynek w Rosji nie jest wolny, a co za tym idzie nowe rosyjskie cuda mogą skończyć tak jak nasze MiGi-29 - bez rosyjskiego serwisu (dopiero rok temu coś ruszyło, a tak przez 10 lat musieliśmy kanibalizować własne maszyny na części zamienne).

02.06.2006
11:32
[83]

Diplo [ Generaďż˝ ]

Witam, widze ze mamy tu mala reaktywacje kantyny ;)

Wozu --> Chcialem zdementowac pogloski o mniejszej zwrotnosci miga-29. Nie chce mi sie pisac, wiec zacytuje.
"The MiG-29 has a few advantages over its more electronically advanced American counterparts. At about 40 miles apart, the American planes have the advantage because of avionics. At 10 miles the advantage is turning to the MiG. At five miles out, because of the MiG weapons sight and better maneuverability, the advantage is to the MiG. The weapons sight is a helmet-mounted system that allows the missile to follow the line of sight of the pilot's helmet. Where the pilot looks is where it goes."
Dodam tez, ze jest to jeden z nielicznych samolotow, ktory potrafi wykonac "cobre".

Mig ma niewiele powaznych wad. Obok kiepskiej elektroniki, jedna z wiekszych jest dymienie z dysz. Amerykanie nazywaja te samoloty "Smokers" bo nie trzeba radarow zeby je z duzej odleglosci zobaczyc ;).

Co do niezawodnosci radzieckiego sprzetu. Sa one projektowane tak, zeby mozna je bylo latwo produkowac w duzych ilosciach. Gdzies sie spotkalem z terminem "powtarzalność procesu technologicznego" ;) Czyli, jak sie ma szczescie, to sie trafi na niezawodne i dobrze sklecone produkty.

Osobiscie uwazam ze zakup F16 to dobry ruch. Sa to sprawdzone mysliwce(nie tak jak ten szwedzki wynalazek). W nato ma go zdecydowanie najwiecej panstw. Nasze migi-29 to samoloty typowo przechwytujace (dopiero wersja Mig-29 SMT jest wielozadaniowa) a wiec napewno przydadza sie samoloty wielozadaniowe.
Teraz, z tego co kojaze mamy 2 eskadry Migow 29 (1 warszawska z minska i ktoras, ktora przejela samoloty poniemieckie). F16 utworza kolejne 3, nowoczesne eskadry. Jak na nasz maly kraj, powinno puki co wystarczyc.

Pozdrawiam.

02.06.2006
12:58
[84]

sakhar [ Animus Mundi ]

Wozu -->
"... Poza tym Szwedzi nadal nie mają pozwolenia na własną integrację sprzętu z normami NATO, bo... Szwecja nie należy do NATO i nie ma prawa wglądy w te normy (a dotyczą one wszystkiego by taki samolot mógł współpracować z innymi samolota i dowództem NATO na najwyższym poziomie)...." - widzę, że cały czas z uporem podnosisz te same pozbawione podstaw zarzuty, robiąc innym wodę z mózgów. Jest to tym bardziej godne pożałowania, że już w innym wątku wyjaśniałem Tobie tą kwestię. Ale powtórzę to raz jeszcze (wkleję je z innego wątku bo nie chce mi się tego samego pisać od nowa).

12 czerwca 1995 r. podczas Salonu Lotniczego w Paryżu ogłoszono podpisane porozumienia pomiędzy SAAB i BAe o współpracy w zakresie rozwoju, produkcji i promocji eksportowej wersji Gripena, które zostało sformalizowane w listopadzie tego roku gdy powołano spółkę Saab-BAe Gripen AB. Natomiast w 2001 r. powołano spółkę Gripen International w Linkoping i oddziałem w Farnborough w Wielkiej Brytani. Ich naważniejszym zadaniem było dostosowanie samolotu do międzynarodowych (głównie NATOwskich) standardów. Nowy standard nazwano Export Baseline Standard (EBS) i ukończono projekt w 1997 r. w zakładach BAE Systems w Brough. Zmiany objeły unowocześnienie awioniki, dostosowanie systemów do norm wymaganych przrz NATO, zainstalowanie instalacji do tankowania w powietrzu, wzmocnienie struktury skrzydeł i zastosowanie NATOwskich belek dla uzbrojenia. Poza tym, wskaźniki wyskalowano w miarach anglosaskich i opisano je po angielsku. Ta wersja została nazwana JAS 39 C a dwumiejscowa D.
Zatem można podwieszać standartowe uzbrojenie NATO. I co więcej lista integrowanego uzbrojenie ciągle się zwiększa.

I tak a propos. Wg. enuncjacji prasowych, po uwzględnieniu pełnej obsługi na ziemi i w powietrzu oraz amortyzacji sprzętu godzina lotu F-16 będzie kosztować trzy razy więcej niż godzina lotu Miga-29.

02.06.2006
13:19
[85]

bles [ Konsul ]

Mysle ze nie bylo innego wyboru niz F-16 szczegolnie ze sztuka dla nas kosztuje ok. 25 mln $, a F-22 kosztuje minimum 380 mln $ za sztuke.

02.06.2006
13:42
smile
[86]

piokos [ Mr Nice Guy ]

Ruskie to wszystko po pijaku muszą robić? Przeca w tym Su 47 skrzydła przykleili tył na przód. :)

02.06.2006
15:36
[87]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

sakhar -> To Ty źle interpretujesz dane prasowe. Jak kraj, który nie jest w strukturach NATO miałby mieć dostęp do jego najnowszych standardów? Nie jest to w żaden sposób możliwe. Chyba, że Saab robiłby samą skorupę i mechanikę/elektrykę, a BAe na wyspach brytyjskich montowałby awionikę przy tym Szwedzi nie mieliby żadnego dostępu do elektroniki. W każdym bądź razie po coś ten sojusz jest by informacje techniczne o użytkowaniu jego systemów dotyczyły tylko jego członków.

02.06.2006
16:30
[88]

Misiaty [ Konserwatywny liberał ]

Ale fajnie, sami specjaliści od samolotów w tym wątku :) A w innych są też specjaliści od czołgów i innych maszyn do zabijania :)

Jest jeden plus - można będzie w końcu kogoś zbombardować! :)

02.06.2006
21:27
smile
[89]

Misio-Jedi [ Legend ]

A dla czego W.Brytania nie urzywa Gripenow ?

02.06.2006
21:29
smile
[90]

Vader [ Senator ]

Mamy już jakieś samoloty ??? O w morde ! Ale fajnie !! :)

02.06.2006
21:32
smile
[91]

Misio-Jedi [ Legend ]

Vader ---> Trzymaj sie krzesla: juz po I wojnie swiatowej mielismy.

02.06.2006
21:37
[92]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Misio-Jedi -> No akurat tu jest dość logiczne wytłumaczenie :). Władowali kupę kasy w projekt EFA2000. Niestety prace badawcze nad Typoonem wciąż trwają. No i Wielka Brytania współfinansuje także projekt JSF, który idzie do przodu ostatnio jakby szybciej niż europejski samolot.

02.06.2006
21:55
smile
[93]

blood [ Killing Is My Business ]

kijano - nie miales stopniowania przymiotnikow na j. polskim ? słabe - gorsze - radzieckie :)

03.06.2006
00:37
smile
[94]

Misio-Jedi [ Legend ]

blood ---> Mitologizowanie ruskiego sprzetu to wcale nie rzadki przypadek - cos jak wiara w spiskowa teorie dziejow w potwora z Loch Ness itp

03.06.2006
14:02
[95]

sakhar [ Animus Mundi ]

Wozu --> jasne, i dlatego Węgrzy i Czesi, który są w NATO latają maszynami, które są pozbawione interoperacyjności z NATO? Nie jest ważne, w jaki sposób JAS 39 C/D jest przystosowany do standardów NATOwskich, ale trzymajmy sie faktów, kóre są takie, że są przystosowane. I nie ma znaczenia, kto, co, jak, kiedy i dlaczego. Dlatego też proszę byś nie wyciągał błędnych wniosków z faktu, że JAS 39 A/B powstał w Szwecji, która istotnie w NATO nie jest i twierdził, że tylko z tego powodu JAS 39 C/D nie jest interoperacyjny z NATO.

"... No i Wielka Brytania współfinansuje także projekt JSF, który idzie do przodu ostatnio jakby szybciej niż europejski samolot..." - rząd Jego Królewskiej Mości jest ostatnio mocno poirytowany zachowaniem strony amerykańskiej w projekcie JSF. Samolot, który miał być "tani" przekracza kolejne wyznaczone pułapy cenowe, Amerykanie nie chcą dopuścić żadnego z zachodnich partnerów do nowo opracowanych technologii (w tym produkcji niektórych elementów na Wyspach) i co ostatnio rozsierdziło Wyspiarzy, to fakt, że anulowano projekt rezerwowego silnika rozwijanego we współpracy z Royce-Rollce. Ciśnienie jest tak wielkie, że rozważane jest w ogóle wycofanie się z projektu, a Francuzi juz zaoferowali swoje Rafaele jako maszyny pokładowe dla brytyjskich przyszłościowych lotniskowców.

03.06.2006
17:54
[96]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

sakhar -> Także chyba nie wiesz na czym polega istota działania międzynarodowej organizacji militarnej. Nie wyobrażam sobie, by najnowsze standardy i doktryny mogły być ujawnione krajom nie zaangażowanym. Można natomiast ujawniać różne standardy, które są już przestarzałe i nie obowiązujące (choć nowsze mogą być z nimi "kompatybilne") i o to chodzi z Gripenami. Podpisanie porozumienia (kolejnego) między SAABem a BAe, to tylko kolejny szum medialny, zagranie marketingowe, które ma zwrócić uwagę na ten samolot. Równie dobrze moglibyśmy i my oferować w kooperacji z Rosjanami Jaki AT zgodne z obowiązującymi standardami NATO. No nijak nie jest to możliwe.

03.06.2006
18:01
[97]

Thrud [ Generaďż˝ ]

Mig- 29 plonie tak samo jak F-16

03.06.2006
18:01
[98]

Thrud [ Generaďż˝ ]

wiec stwierdzam ze oba samoloty sa dobre

03.06.2006
18:09
[99]

Thrud [ Generaďż˝ ]

I F-16 tez da sie wyladowac w kazdych warunkach

oto przyklad jak to zrobic ---->
a tu filmik z tym samym samolotem co na zdjeciu hihi

03.06.2006
19:30
smile
[100]

Misio-Jedi [ Legend ]

A w Czechach i na Wegrzech ludzie strasznie zalamuja rece i mowia ze "trzeba bylo kupic F-16" oraz ze "co to byl za idiotyczny pomysl z tymi Gripenami, ktos musial wziasc w lape..."

03.06.2006
19:35
smile
[101]

J_A_C_K [ Konsul ]

Po odlocie B16, czas na F16

06.06.2006
00:53
smile
[102]

Misio-Jedi [ Legend ]

Trzeba bylo zrobic referendum - czy mamy kupic F-16 czy Gripena czy moze Mirage 2000.

06.06.2006
01:40
[103]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Misio-Jedi -> Referendum jak zwykle by nic nie dało :). Do urn poszłoby pewnie z 5% uprawnionych, referendum byłyby nieważne, a i tak później, po wyborze "z góry" wszyscy by narzekali :).

Choć zapewne, nawet i gdyby w referendum brało tyle osób, co statystycznie w wyborach na Białorusi, to i tak Polacy nie byliby zadowoleni z wyniku... ;_

06.06.2006
01:50
smile
[104]

el f [ RONIN-SARMATA ]

Wozu - bo nie jest ważne jak ludzie głosują tylko KTO liczy głosy ;-)

06.06.2006
02:04
smile
[105]

Mobii [ Seicento 1.1 Killer ]

jak pierwsza akcja i celem tych samolotow bedzie sejm IV RP to popieram ta akcje....

06.06.2006
08:22
smile
[106]

kasztaneczuszek [ Kasztanowy RozbUjnik ]

juz nie moge sie doczekac 11 listopada :D

06.06.2006
21:42
smile
[107]

Misio-Jedi [ Legend ]

Ja mam tylko takie pytanie: Skoro nasi madrzy wojskowi wymyslili zeby na MiGa-29 mowic "MiG dwudziestydziewiaty" to czy na F-16 beda mowili "F szesnasty" ?

06.06.2006
21:47
smile
[108]

^quqoch^ [ Patryk ]

Misio> Bo F-16 na razie mamy tylko jeden :) .

06.06.2006
21:47
[109]

Kijano [ Generaďż˝ ]

Ile kupilismy tych maszyn ?
Ciekawe czy nasi piloci bede mogli latac czy je tylko dotykac i myc.

06.06.2006
21:49
[110]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Misio-Jedi : Juz mowia, nie slyszales? Mowie serio.

Kijano : 48 (4*12)

06.06.2006
22:00
smile
[111]

Misio-Jedi [ Legend ]

LooZ^ ---> Bosz... to szczescie ze nie kupilismy Mirage 2000 bo by mowili "Mirage dwutysieczny"
(to sa dopiero glupki)

06.06.2006
22:03
smile
[112]

Flet [ Fletomen ]

Na granicy Polsko-Chińskiej spokój :) Nie ma to jak F-16.

06.06.2006
22:05
[113]

TzymischePL [ Legend ]

Misio-Jedi ===> to po prostu wynika ze specyfinczego wojskowego jezyka. Wszedzie mowia wojskowi w taki specyficzny sposob. Anglosascy, mowia np. 200, 150, 455 :) i tu chodzi o godziny :) (druga, pierwsza piecdziesiat czwarta piecdziesiat piec itp). Wojskowi tak juz maja :)

07.06.2006
00:45
smile
[114]

Misio-Jedi [ Legend ]

Tzymische ---> A ja mysle ze z naszymi to bylo inaczej - ktoremus generalowi z bozej laski cos sie popieprzylo i myslal ze MiG-21 to znaczy ze mamy ich 21 i ze to jest akurat 21-szy, zaczal mowic "mig dwudziestypierwszy" a reszta zaczela za nim powtarzac jak te papugi.
Jak znam naszych to tak wlasnie musialo byc.

07.06.2006
00:48
[115]

TzymischePL [ Legend ]

Misio-Jedi ===> mozliwe :) w koncu nie matura a chec szczera :)

07.06.2006
02:06
smile
[116]

Wozu [ Panzerjäger Raider ]

Kijano -> By dotknąć, a co więcej, umyć F-16, musisz mieć certyfikat nadany przez Lockheed-Martin. więc nie masz co po nocy nawet o tym marzyć ;o)))))

Misio-Jedi -> Potwierdzam słowa LooZa, też słyszałem w radio i TV, że wojskowi, ale i nie tylko, bo Komorowski, Szmajdziński i Zemke także, opowiadali o "efach szestastych" :D, także przykład chyba idzie z góry ;).
Choć gdzieś mi się obił o oczy, czy to w nTW, czy na nFOW, właśnie tekst, błagalny wręcz, by cyfry oznaczające typ samolotu wypowiadać jak liczebnik główny, a nie liczebnik porządkowy.

Ale to nie koniec... Nasze Rosomaki wyjdą w końcu także w kilku wersjach, min. Rosomak-1, czyli dla w tłumaczeniu dla wojska: Rosomak-pierwszy, mimo że oczywiście taki pierwszy to on nie jest. :)

07.06.2006
07:50
smile
[117]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Wozu : A potem bedzie: "40 Rosomakow Pierwszych i 32 Rosomakow Drugich przekroczylo granice Polsko-Bialoruska..." ;)

07.06.2006
08:35
smile
[118]

^quqoch^ [ Patryk ]

A potem w rzece wszystkie się potopiły, bo każdy wie, że Patrie są za ciężkie.

07.06.2006
09:53
[119]

LooZ^ [ be free like a bird ]

^quqoch^ : Nie sa, ale rozumiem, ze innej prasy oprocz NIE nie czytasz, o specjalistycznej nie wspomne ;)

07.06.2006
10:30
smile
[120]

Caine [ Książę Amberu ]

Looz^ - uważaj, NIE na tym forum ma status demaskatorskiej gazety rewolucyjno - opozycyjnej. Podpadniesz Urbanjugend i cię zjedzą.

09.06.2006
12:10
[121]

LooZ^ [ be free like a bird ]

Caine : No coz, nikt nie mowil ze bedzie nam latwo :)

Co do zmiany zdania przez anglikow, co sugerowal ktos tutaj:

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.