GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Doświadczenie z fizyki ...

12.06.2005
13:35
smile
[1]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

Doświadczenie z fizyki ...

Jestem w III klasie gimnazjum ;P I potrzebuje mieć 6 na koniec z fizy, proszę was, żebyście mi podali jakieś proste (łatwe do wykonania) widoiskowe (bez wybuchów) doświadczenie, które jest do wykonania bez wyrafinowanych środków i składników na lekcji fizyki.

Reasumując, pani postawi mi 6 jak pokaże na lekcji jakieś dobre doświadczenie na poziomie liceum, a że tak owego nie znam to proszę was, ludzi z liceów o podanie jakiegoś przykładu takiego doświadczenia.


Tematyka dowolna, mile widzana optyka ;) Ale to jest nieważne, z góry dzięki Za pomoc !!

Peace ...

12.06.2005
13:45
[2]

Milka^_^ [ Kinder Metal ]

Weź 2 soczewki, źródło śwatła w kształcie strzałki, taką listwe, na której się to ustawia i baw się tymi soczewkami.

12.06.2005
13:49
[3]

Vader [ Senator ]

Czy dałbyś radę załatwić destylarkę ?

12.06.2005
13:49
[4]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

Mi raczej chodziło o coś bardziej ambitnego ...

12.06.2005
13:49
[5]

hctkko [ Firestarter ]

https://www.grand-illusions.com/risinggoldenball.htm
https://www.grand-illusions.com/Lenzs%20Law.htm
To chyba będzie możliwe do wykonania...

12.06.2005
13:50
[6]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

Vader ==> Dałbym radę załatwić, ale powiedz o co chodzi ;)

12.06.2005
13:51
smile
[7]

shadzahar [ Konsul ]

doświadczenie z ruchu obrotowego: - potrzebne jedno krzesło, które może sie obracać, człowiek, 2hantelki. Siada koleś na krzesle i zaczyna sie kręcić, rozkłada ręce z hantelkami kręci się wolniej, zbliża ręce do siebie kręci się szybciej. I masz doświadczenie na poziomie liceum :PP

12.06.2005
13:54
[8]

Vader [ Senator ]

Zax: Jak to o co ? Bardzo widowiskowe i praktyczne doświadczenie. "Destylacja alkoholu z wina" :-) Co ciekawe, produkt przemiany nadaje się do analizy organoleptycznej :)

12.06.2005
13:58
[9]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

Vader --> :D Ale to nie przejdzie ... Musi być coś innego ...


hctkko --> Nie dam rady załatwić takiej kulki która będzie mi tak po nitce wracać ;), a z tą rurką to za krótkie ...

12.06.2005
14:01
[10]

kamyk_samuraj [ Generaďż˝ ]

Vader ----> to bardziej chemia nie fiza.

A np. doświadczenia z krzyżakiem Oberbecka (chyyba tak to się zwało)?? - tak odnośnie ruchu obnrotowego ciała...

12.06.2005
14:02
[11]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

Kamyk --> Nie wiem o czym do mnie rozmawiasz ;) Mów jaśniej ;P

12.06.2005
14:17
smile
[12]

anen [ Konsul ]

Mlody czlowieku , jezeli nie wiesz o czym my mowimy to jakims cudem masz miec 6 ???
To przeciez wbrew logice. Osoba na ocene celujaca musi wiedziec cos wiecej niz jest w programie nauczania. Jezeli nie wiesz nic o zajwiskach jakie tutaj nie ktore opisuja to nie wiem jaki poziom twoja szkola soba repreentuje. Najlepiej jak wezmiesz se podrecznik do liceum ( objetnie jaki ) i poczytasz troche. Sam zrozumiesz o co chodzi i to przedstawisz :)

Ten swiat schodzi na psy :)

12.06.2005
14:17
[13]

kamyk_samuraj [ Generaďż˝ ]

Krzyżak Oberbecka (jeśli tak to się nazywało :) - krzyżak czteroramienny (nie zwsze ale zazwyczaj) z możliwością ruchu obrotowego (najlepiej zawiesić go pionowo) i obciążnikami na ramionach. Przesuwając ciężarki do i od osi obrotu przy stałej sile działającej na krzyżak (np. przymocowana do osi obrotu nitka z obciążnikiem) - to najprostsze doświadczenie na udowodnienie że uzyskiwane przyspieszenie zależy w ruchu obrotowym od rozmieszczenia masy względem osi obrotu.

12.06.2005
14:20
[14]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

anen --> odejdź ! ;)

12.06.2005
14:50
[15]

kamyk_samuraj [ Generaďż˝ ]

Ewentualnie jakieś inne doświadczenie z ruchu obrotowego (dlaczego z niego - chyba najszybsze do przygotowanbie i zakumania) - polecam jakiś zbiór zadań czy podręcznik do fizyki dla szkoły średniej.
Jeszcze coś mi wpadło - miałeś fale na tyle dobrze omawiane by móc doświadczalnie pokazać (w to nie wątpię) i wyjaśnić zjawisko Dopplera ??

12.06.2005
14:58
smile
[16]

Regis [ ]

anen --> Co do tej celujacej - takie sa tylko zalozenia... W gimnazjach 6 jest na ogol dla kazdego, kto umie w miare dobrze to co jest w programie. Sam jak trzy lata konczylem gimnazjum, to z takiej fizyki nie umialem nic ponad program (procz tematow o kosmosie, bo to mnie interesuje), a i to co w programie nawet nienajlepiej, a jednak 6 mialem :)

Zax --> Ja kiedys robilem doswiadczenie z modulem Younga. Wieszasz na cienkim miedzienym druciku (trzeba na koncach srobic "petelki" i je solidnie zgrzac/zlutowac, zeby sie nie rozpadly) wiaderko i mocujesz je do sufitu. Nastepnie dokladasz obciazenie do wiaderka, mierzac rownoczesnie dlugosc drutu. Poczatkowo drut bedize sie wydluzal przy dodawaniu takich samych (sporych - nawet do 1 kg na poczatku, choc zalezy od drutu) ciezarkow o ~taka sama dlugosc, ale w pewnym momencie "przyhamuje". Tu nalezy zaczac dodawac malutkie ciezarki - doslownie rzedu 10 gramow. Trzeba je dorzucac pojedynczo. Drut podczas dorzucania kilkunastu takich ciezarkow nawet nie drgnie, a po chwili, kiedy dorzucisz kolejny, rownie maly ciezar, zacznie sie bardzo gwaltownie wydluzac - doslownie jak rozgrzany plastik (u mnie z pol metrowego w pewnym momencie zrobil sie prawie metrowy) i wreszcie sie rozerwie. Interpretacje tego faktu i jego zwiazek z modulem Younga, zostawiam Tobie :)

12.06.2005
15:02
[17]

Zax_Na_Max [ Bo Emeryt Znał Karate ]

Kamyk --> opiszesz mi jak pokazać to zjawisko na lekcji??

12.06.2005
15:19
[18]

kamyk_samuraj [ Generaďż˝ ]

Ech - uczy Cię nau nauczycielka ? Jak tak to nie pozwoli zrobić takiego doświadczenia jak ja miałem to pokazane :P. A mianowicie:
- z długiej sali wszystkie ławki i krzesłą są odunięte na bok tak by środek był "przejezdny";
- na stołku na kółkach siada jakaś osoba;
- nauczyciel ma gwizdek/kamerton cokolwiek co wydaje dźwięk o stałej częstotliwości;
Dalej pewnie już się domyślasz co się dzieje - nauczyciel cały czas gwiżdże a uczniowie z różną prędkością "jeżdżą w tą i z powrotem po sali" i opowiadają jak się zmieniał dźwięk podczas "jazdy" :P. Oczywiście na koniec w "podróż" wyrusza nauzyciel z gwizdkiem :P. Ale na to zgodzi się tylko wyluzowany fizyk.

A co do innego doświadczenia - bierzesz szklankę z zimną wodą (temp. ok 4 C) i wkładasz w nią grzałkę (ale tylko na samą górę szklanki) po pewnym czasie zauważysz że woda na górze szklanki wrze mimo że u do łu temperatura wody tylko nieznacznie się zmieniła.

12.06.2005
15:30
[19]

wu_ [ Junior ]

Zrób bumerang i wyjaśnij jak on działa. https://www.boomerangs.prv.pl/ to strona gdzie znajdziesz wszystkie potrzebne informacje i plany. polecam zrobic Burwell (w dziale plany) ponieważ, mimo tego że to mój pierwszy bumerang, wrócił do mnie :).
Jeżeli nie masz zdolności manualnych polecam przepuszczanie wiazki lasera (ze wskaźnika laserowego na przykład) przez różne ciecze lub jakiś pył albo dezodorant(jak na filmach). Spróbuj też (jeżeli na to doświadczenie się zdecydujesz nalać do jednego naczynia rózne ciecze nie mieszajace się. Mozesz również pokazac całkowite wewnętrzne odbicie w róznych cieczach.
Inne doświadczenie jakie przychodzi mi do głowy to zrobienie pomiaru prędkości dźwięku. (robiłem to jako prace semestralną :). Musisz zorganizować rurę szklaną (o małym promieniu~3 cm) z otworem odpłuwowym na dole. przyklejasz rurkę na dole i robisz naczynia połączone żeby łatwo regulować poziom wody. oprócz tego musisz mieć kamerton. przykładasz dźwieczący kamerton do rury z wodą i regulujesz tak jej poziom aż trafisz na miejsce rezonansu(znaczący wzrost głośności). Musisz znaleźć drugie takie miejsce (odległość między tymi punktami powinna wynosić 0.5 dł fali) i majac częstotliwość (odczytaną z kamertonu) obliczasz prędkość dźwięku.
To jest chyba doświadcze Kundta ale głowy nie dam

12.06.2005
15:31
[20]

wu_ [ Junior ]

Jeżeli chcesz znaleźć inne doswiadczenia to skocz do kiosku i kup Deltę (magazyn o fizyce i matmie) tam powinno coś być. powodzenia

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.