Kicab [ ]
Co to jest grafika wektorowa i rastrowa (pikslow albo bitowa)????
Poczebuje to na informatyke najlepiej jak naj szybciej !!! Roznice pomiedzy tymi grafikami zgóry dzieki
Zajkos [ Generaďż˝ ]
rastrowa skąłda się z róznowkolorwych kropek
a wektorowa z róznokoorowych korzywych zapisanyc za pomocą wzorów matematycznych, przez to łatwiej się je przekształca
Loczek [ Senator ]
heh... dokladnie nie pamietam...
bylo cos takiego, ze w wektorowej zapisane sa ksztalty, itp... a w tej drugiej (?) kazdy piksel.
Przewaga wektorowej polega na tym, ze obojetnie jak duzy jest ksztalt bedzie zajmowal mniej wiecej tyle samo :)
to byly tylko takie przeblyski, wiec moga to byc pierdoly :D
m4ster [ Chor��y ]
z tego co pamietma to jak powiekszamy grafike wektorowa.. to nie traci ona na jakosci... mozemy z malego obrazka zrobic 10razy wiekszy i nadal bedize tkeij samej jakosci... (chyba :)
soze [ sick off it all ]
ok wiec tak po sztywna def. szukaj w gooogle:]
wektorowa..grafika utwozona za pomaca obliczen matematycznych charakteryzuje sie wielka dokładnoscia jak i tym ze mozesz ja dowolnie przekształcac bez straty jakosci programy np. corel Draw
rastrowa jest to grafika utwozona z punktow np. kropek w czterech podstawowych kolorach cmyk moze byc ich wiecej ale zazwyczaj sa 4 cmyk + np.jakis pantone po nałozeniu ich na siebie uzyskasz kolorowy obraz. wykorzystywana w druku:) np sitodruk, ofset
bitmapy czyli jpegi i tepe:] grafika złozona z pikseli czyli małych kwadracikow im wiecej tym lepiej(rozdzielczosc):] mozna uzyskac wiele wspaniałych efektow ale jest strasznie podatna na straty jakosci podzczas kompresji i wiele wazy:] progs. np paint shop pro
Monther [ Generaďż˝ ]
Wektorówka ---> obraz jest pamiętany jako matematyczny opis krzywych składowych. Dlatego masz nieograniczone możliwości skalowania, bez utraty jakości (komputer po prostu przekalkulowuje matematyczne wartości). Dlatego też, w przeciweństwie do rastrów, wetorówka zajmuje śmiesznie mało pamięci. Ilość bajtów zapisanych w pliku związana jest ściśle z ilością krzywych w obrazku (po prostu więcej lub mniej matematycznych definicji).
Raster ---> obraz składa się z wielu małych punktów (pikseli), każdy ma swój kolor, leży w danym "wierszu" i "kolumnie" w obrazku. Obrazek ma daną wielkość (w bajtach) niezależnie od tego, czy coś tam jest narysowane, czy nie, ponieważ ma dany wymiar (x na y pikseli). W przypadku pustego obrazka, składa się on z samych np. białych pikseli, niemniej zajmuje tyle samo miejsca co full kolorowa bitmapa. Mam nadzieję, że cokolwiek z tego zrozumiałeś :-))
W przypadku powiększania bitmap stosowane są różnego rodzaju metody interpolacji, czyli uśredniania. Np. komputer analizuje kilka pikseli leżących obok siebie, pobiera ich kolory i wstawia między nie piksele o kolorach pośrednich - w ten sposób, w uproszczeniu, otrzymałbyś obrazek 2x większy [również jeśli chodzi o ilość bajtów, bo zwiększasz automatycznie ilość "wierszy" i "kolumn"] niż źródłowy. Tracisz jednak na jakości, bo to tylko uśrednienie!