GRY-Online.pl --> Archiwum Forum

Proszę o poradę dot. ocieplenia domu

11.11.2010
15:29
smile
[1]

Lysack [ Przyjaciel ]

Proszę o poradę dot. ocieplenia domu

Witam.

Mam do ocieplenia dom jednorodzinny, piętrowy, o powierzchni zewnętrznej około 270m2. Ściany zewnętrzne warstwowe grubości 41cm z cegły białej (12cm), wkładki styropianu (5cm) i gazobetonu (24cm). Współczynnik K - 0.55 W/m2xH (jeśli dobrze odczytałem, bo ledwo co widać).

Zdjęcia budynku na końcu wypowiedzi. Raczej dość prosta konstrukcja.

Nie mam pojęcia jak się do tego zabrać. Mój ojciec, który ma podobne pojęcie do mojego, chciałby zorganizować potrzebne materiały i ekipę. Niestety ma przesadną skłonność do oszczędzania i zapewne będzie chciał kupić materiały najtańsze jakie uda mu się znaleźć. Ja wolałbym pogodzić możliwie najniższy koszt wykonania z jakością, żeby się nie okazało, że ocieplenie, poza efektem wizualnym nie przyniesie żadnych korzyści. Znajomy budowlaniec polecił mu użycie styropianu o grubości 6cm - wątpię jednak, żeby taka grubość dała jakikolwiek efekt, bo póki co w domu, zimą jest lodówka i mało brakuje, żeby na ścianach zaczął osadzać się szron

1. Fundusze jakie są przeznaczone na ocieplanie to około 17-20 tysięcy złotych. Budynek mieści się w Radomiu. Z tego co się orientuję, to raczej nie powinno być problemu ze znalezieniem ekipy, która wykona ocieplenie za około 30-40zł, co przy danej powierzchni nie powinno przekroczyć 10000zł. A może ktoś z Was byłby w stanie polecić jakąś sprawdzoną ekipę działającą w tym rejonie?

2. Teraz pytanie o styropian - jakiej grubości? na co zwracać uwagę? Jakiej ceny mogę się spodziewać za wystarczającej jakości styropian? (Ojciec znalazł nawet po 90zł, ale obawiam się, że ten akurat może nie spełnić oczekiwań).
Znalazłem jeszcze coś takiego, w kwestii tego na co uważać:




Znalazłem takie oferty. Czy moja logika zmierza w dobrym kierunku, że aby osiągnąć podobny efekt potrzebuję nałożyć:
20cm styropianu 0.38 (a może wystarczy 20cm styr. 0.40?)
15cm styropianu 0.35
12cm styropianu 0.31 (a może wystarczy 10cm?)
Czy frez ma duże znaczenie? bo widzę, że jest za to dopłata.

3. Co oprócz styropianu? Jakieś siatki, kołki, inne akcesoria? Także tutaj będę wdzieczny za poradę na co zwracać uwagę i jakich ilości oraz kosztów się spodziewać.

4. Czy można ocieplić budynek bez dodatkowego tynkowania, lub z jakimś "budżetowym" tynkiem? Zależy nam przede wszystkim na efektywności ocieplenia i możliwie maksymalnej redukcji kosztów - efekt wizualny jest drugorzędny i może zostać odłożony na przyszłość. No może, że tynkowanie jest na tyle tanie, że nie opłaca się z niego rezygnować?

5. Jak to jest z podatkiem? Czy można odliczyć materiały budowlane (ojciec jest emerytem, jeśli to ma znaczenie)? Jakim podatkiem są w ogóle obłożone materiały budowlane? Bo w przypadku wymiany drzwi taniej było zamówić je przez ekipę, jako usługę i zapłacić 7 zamiast 22% podatku. Z zakupem materiałów wolałbym się wyrobić przed końcem roku.

6. Jak przechowywać zakupione materiały budowlane, gdyby okazało się, że ocieplanie można zacząć dopiero na wiosnę?

Zdjęcia budynku:





Będę wdzięczny za odpowiedzi, nawet jeśli ktoś zna odpowiedź tylko na jeden z punktów :)

11.11.2010
15:42
smile
[2]

tomazzi [ Flash YD ]

Niestety ma przesadną skłonność do oszczędzania
To chyba u was rodzinne :P

11.11.2010
15:44
[3]

mirencjum [ operator kursora ]

Jak bierzesz ekipę, to nie zawsze taniej znaczy lepiej. Jeśli chodzi o ocieplenie, to naukowcy zapowiadają ocieplenie globalne.



11.11.2010
15:52
[4]

Predi2222 [ Generaďż˝ ]

ad.1 Tu to nie wiem bo ja świętokrzyskie ;p
ad.2 Jaką ci się podoba,im grubszy tym droższy i mniej płyt w paczce ale lepsza izolacja ( choć to też zależy od gęstości styropianu0.
ad.3 Tak,gdy już się położy styropian na ścianę trzeba go przy dyblować ( wiercić otwory i wbijać specjalne kołki),oprócz tego siatka,klej.
ad.4 Raczej bym radził żeby otynkować styropian bo pomiędzy szczeliny może się zimą ( i nie tylko) dostawać woda.
ad.5 tego to nie wiem na pewno. ale chyba mógłbyś odliczyć gdybyś prowadził firmę.
ad.6 W suchym zaciemnionym miejscu,kleje i itp połóż na foli lub deskach,styropian nie potrzebuje jakiś specjalnych warunków ale lepiej go schowaj pod dach.

11.11.2010
16:03
[5]

sebu9 [ O_o ]

Chyba nikt tu nie jest tynkarzem ;) (a może się mylę)

U nas rok temu zmienialiśmy dach i całą elewację. Styropian poszedł 10 cm (ten "łaciaty" :D) Nie orientuje się w kosztach ale przechowanie to żaden problem. Pakowane są w folię więc można ułożyć i już (pewnie UV ma jakiś tam negatywny wpływ ale nie w przeciągu np. roku). Tzn. niezupełnie tak " i już" bo raz po wichurze zbierałem toto u sąsiada :D
Dość drogą sprawą były tynki (gotowe w kubłach - zacierane - efekt fantastyczny) Drogą sprawą były też dodatkowe ozdobne detale (wokół okien drzwi oraz frezy i dwukolorowe tynki.)

Ogólnie do kosztów trzeba było doliczyć wynajęcie rusztowań (jednocześnie zmieniano dach i kładziono ocieplenie i tynki) bo tynkarze mieli ich trochę zbyt mało a zależało nam na czasie. No i wiadomo: siatka, kołki mocujące, kleje, kilometry taśmy maskującej i folii na okna, balkony, schody itd. ;)

Kolesi było chyba 6 czy 7 i z wszystkim bajerami (ozdobne frezy itd.) zajęło im to chyba ze 2 tyg. Ceny za metr nie pamiętam ale było to z pewnością więcej niż 40 zł.


PS "o póki co w domu, zimą jest lodówka i mało brakuje, żeby na ścianach zaczął osadzać się szron " - tu sam styropian nie pomoże, trzeba w piecu napalić :D
Może napisz na jakieś forum dla budowlańców to Ci wszystko dokładnie naświetlą.

11.11.2010
16:17
[6]

Grzesiek [ www eRepublik com PL ]

Przy doborze materiałów izolacyjnych, bardzo ważnym parametrem jest współczynnik przewodzenia ciepła (lambda). Im mniejszy, tym lepiej.

Drugim parametrem jest grubość.

Oba powyższe parametry mają wpływ na opór cieplny, czyli "skuteczność zatrzymywania ciepła".
Wyliczasz go dzieląc grubość przez lambdę.

W ten sposób możesz dobrać mniej więcej optymalne rozwiązanie - cena/materiał/jakość.


Zaraz jeszcze Ci coś podeślę.

11.11.2010
16:27
[7]

Lysack [ Przyjaciel ]

tomazzi -> po części - z tym, że ja nigdy nie oszczędzam na jakości :)

Sebu -> budowlańców paru jest, a od jednego z nich dostałem naprawdę sensowną poradę na gg:)

Zastanowię się nad przeniesieniem planów związanych z ocieplaniem na koniec przyszłego roku. Na dachu wciąż eternit, a gmina ma częściowo finansować zmianę pokrycia na inne. Oprócz tego będę się zapewne ubiegać o dofinansowanie na solary, a wtedy może udałoby się ogarnąć wszystko na jednym rusztowaniu ;)

Co do ceny, to już ojciec znalazł podobno całkiem niezłą ekipę za 30zł/m2 - na specjalistycznych forach widziałem ceny nawet po 25-27zł właśnie z moich okolic. Co ważne, ludzie bardzo sobie chwalili ich pracę, niemniej jak się zmieszczę w 10 tys z tymi 280m2 to będę zadowolony.

Ogrzewanie jest, ale faktycznie priorytetem jest wymiana grzejników, bo aktualnie są dość niefortunnie ułożone - są po przeciwnej stronie od ścian zewnętrznych, co skutkuje tym, że metr od grzejnika jest temperatura wyższa o kilka ładnych stopni niż przy samej ścianie zewnętrznej (ok. 3m)

Grzesiek -> czekam :) Co do lambdy to widziałem i właśnie z tego co przeliczam, to każda z podanych przeze mnie opcji wyniesie około 5680zł za materiał, no może że dam 10cm tego 0.31 - wtedy zejdę poniżej piątki :)

11.11.2010
16:44
[8]

Grzesiek [ www eRepublik com PL ]

A więc tak.

Napisałeś, że współczynnik przenikania ciepła U=0,55 (dawniej to się oznaczało K właśnie).

Nawet się zgadza. Mnie wyszło nawet mniej, bo 0,51, ale materiały poszły do przodu (mimo, iż założyłem gorsze parametry).

Obliczenia tutaj masz:


Aby zejść do wymaganego dzisiaj U=0,3 potrzebujesz dołożyć 7cm styropianu o wsp. lambda=0,042.
W sumie i 6 by starczyło.

11.11.2010
17:17
[9]

bartek [ Legend ]

póki co w domu, zimą jest lodówka i mało brakuje, żeby na ścianach zaczął osadzać się szron

Ocieplenie na pewno bardzo pomoże, za 20 lat będziesz miał w tym domu grzyb i pleśń zamiast ścian.

Ogrzewanie jest, ale faktycznie priorytetem jest wymiana grzejników, bo aktualnie są dość niefortunnie ułożone - są po przeciwnej stronie od ścian zewnętrznych, co skutkuje tym, że metr od grzejnika jest temperatura wyższa o kilka ładnych stopni niż przy samej ścianie zewnętrznej (ok. 3m)

Powiedz tacie, że nieważne gdzie są - trzeba je jeszcze włączać ;) Skoro na ścianach prawie osadza się szron, to ile wynosi ta "wyższa temperatura" przy grzejnikach? 14 stopni?

Z drugiej strony mógłbyś naprawdę wykorzystywać go jako lodówkę. Jakbyś planował kiedyś zacząć jeść :D

11.11.2010
17:19
[10]

Lysack [ Przyjaciel ]

Grzesiek -> dziękuję za odpowiedź potwierdzoną konkretnymi wyliczeniami.

W związku z tym chyba zdecyduję się na 6-tkę 0.031 lub 0.035 :) zawsze to lepiej jak będzie troszkę w zapasie :)

bartek ->
nie rozumiem co masz na myśli z tą pleśnią i grzybem na ścianach.

grzejniki włączone są zazwyczaj od 10 do 22 - nocą stygną, ale rano nadal są "letnie".

Różnica w temperaturze to około 23-24 stopnie w promieniu około metra od grzejnika do około 16-18 stopni przy ścianach, przy czym sama ściana jest lodowata.

A moim jedzeniem się nie przejmuj. Jem to co lubię i w ilościach takich na jakie mam ochotę, nic Ci do tego.

11.11.2010
17:33
[11]

Ogon. [ półtoraken fechten ]

Centralnie za piecem możesz przykleić specjalny materiał... taka pianka z folią aluminiową - zapobiega utracie ciepła bezpośrednio przez ścianę i odbija je na całe pomieszczenie.

11.11.2010
17:43
[12]

Lysack [ Przyjaciel ]

Grzesiek -> a jak się zmienią Twoje wyliczenia, jeśli zamiast styropianu 5cm jest szczelina powietrzna?
Ma ona jakieś znaczenie izolacyjne, czy można ją traktować jakby jej nie było?

Jakie wtedy byłyby najlepsze grubości dla styropianów o lambdzie 0.038, 0.035 i 0.031?

11.11.2010
18:37
[13]

Grzesiek [ www eRepublik com PL ]

Szczeliny powietrznej stosuje się głównie w przypadku wełny mineralnej, aby mogła się rozprężyć, a także w przypadku wyeliminowania kondensacji wewnątrz przegrody :)

Powietrze najlepiej izoluje, ale to szczelina zamiast 5cm, to raczej nierealne :P

Zresztą styropian musisz jakoś przykleić do ściany, a raczej mało wykonalne jest stworzenie idealnie szczelnej szczeliny powietrznej na całej bryle budynku :)

11.11.2010
18:48
[14]

Grzesiek [ www eRepublik com PL ]

Podsyłam arkusz z excela :)



W poprzednich obliczeniach mały błąd się wdarł, i w projekcie poprawnie jest obliczone U.
(zamiast 0.13, 0.25 powinno być - opór przejmowania ciepła na powierzchni wewnętrznej.)


Edit:

bartek słusznie zauważył - para wodna może wykraplać się w przegrodzie, i wtedy różne świństwa mogą zacząć powstawać.

Po dociepleniu raczej nie powinno się nic stać w tym przypadku, ale jak mi podasz miasto, to Ci sprawdzę :)

© 2000-2024 GRY-OnLine S.A.